Clicky

donderdag 26 december 2024 - 05:42 uur
BAS World
Home Blog Pagina 462

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

LONDEN – Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig laten rijden op hernieuwbare energie. In Nederland is dit al sinds 2017 het geval.

Over zes jaar moeten alle hogesnelheidstreinen die Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar verbinden, op duurzame energie rijden.

Eurostar is het eerste spoorwegbedrijf dat zich heeft aangesloten bij de zogenoemde RE1001-alliantie van bedrijven die zich ertoe zetten om 100 procent van hun energie uit hernieuwbare bronnen te verkrijgen.

In Nederland rijden Eurostar-treinen sinds 2017 volledig op windenergie. In het Verenigd Koninkrijk is dit cijfer sinds 2023 opgelopen tot 40 procent.

In februari maakte Eurostar bekend dat het de installatie van nieuwe zonne-energieprojecten voor het aandrijven van treinen onderzoekt. Ook wil het concern verspilling tegengaan. Elk gerecht aan boord is bijvoorbeeld samengesteld met het oog op duurzame inkoop en milieuvriendelijke opties.

VSDV en Zandbergen Transport samen verder als SVZ Transport

VSDV Zandbergen SVZ

ZWAAG/LIMMEN – Van Straalen de Vries Transport (VSDV) en Zandbergen Transport, twee prominente familiebedrijven met een rijke geschiedenis in transport, kondigen vandaag, dinsdag 30 april, hun samensmelting aan tot SVZ Transport (SVZ).

De beslissing om middels deze voorgenomen fusie (onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM) samen te gaan is gebaseerd op gedeelde waarden van duurzaamheid, professionalisering, een toekomstgerichte visie en toewijding voor kwaliteit.

Als SVZ willen de bedrijven dit samen voortzetten en versterken ze daarmee hun positie en netwerk van partners, met vestigingen verspreid over het hele land, als vooraanstaande speler in de Benelux, Noord-Frankrijk en het westen van Duitsland.

Met een vloot van 1.100 trekkende eenheden, ruim 1.800 opleggers en aanhangwagens, 100.000m2 opslagruimte en een team van meer dan 1.750 toegewijde medewerkers, verdeeld over meer dan 35 standplaatsen in heel Nederland, staat SVZ klaar met haar expertise en aandacht voor kwaliteit waar de klanten op kunnen vertrouwen.

Vanuit de missie om ondernemers in beweging te brengen vormen de kernwaarden Samenwerking, Vooruitstrevend en Zekerheid de leidraad voor alle activiteiten van SVZ.
SVZ kijkt, onder leiding van Rober van Straalen en Jos Zandbergen, met enthousiasme naar de toekomst en blijft zich inzetten voor het leveren van hoogwaardige transportoplossingen in een snel veranderende wereld.

China ‘verdrijft’ schepen Filipijnse kustwacht met waterkanon

China verdrijft schepen Filipijnse kustwacht met waterkanon

MANILLA/BEIJING – De Filipijnen melden dat twee Filipijnse schepen door een waterkanon van de Chinese kustwacht zijn geraakt. Een van de boten zou hierdoor schade hebben opgelopen. De Chinese kustwacht meldt dat het twee schepen heeft “verdreven” uit het betwiste gebied.

Sky News bevestigt dat de Chinese kustwacht een waterkanon heeft gebruikt. Een verslaggever van de nieuwszender zat aan boord van een getroffen schip van de Filipijnse kustwacht. In een video vertelt ze dat er schade is aan de overkapping van het vaartuig. De schade wordt kort in beeld gebracht.

Het incident vond plaats in de buurt van het Scarborough-rif in de Zuid-Chinese Zee. Beide landen claimen dat rif als grondgebied. De Filipijnse schepen zouden daar brandstof en voedsel leveren aan vissers en waren bezig met een patrouille. De Filipijnen melden dinsdag dat China een 380 meter lange drijvende grens heeft opgeworpen, waarmee het land toegang tot de wateren – van oudsher een visgebied – blokkeert.

Oplopende spanningen

Beijing heeft ontstemd gereageerd. “China adviseert de Filipijnen onmiddellijk te stoppen met hun inbreukmakende en provocerende acties en de vastberadenheid van China om zijn soevereiniteit te beschermen niet uit te dagen”, verklaart een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De Chinese kustwacht zou bovendien maatregelen hebben genomen die “overeenkomen met wetgeving”.

Het afgelopen jaar zijn de spanningen in de Zuid-Chinese Zee opgelopen. China maakt steeds meer aanspraak op maritieme gebieden die ook door de Filipijnen en Japan worden geclaimd. In de afgelopen weken lagen China en de Filipijnen al meerdere keren in de clinch door incidenten op zee. Het jongste incident valt samen met een gezamenlijke legeroefening van de Filipijnen en de Verenigde Staten. China hekelt de jaarlijkse oefening.

Reservering nodig voor bijwonen Nationale Herdenking op de Dam

Dodenherdenking Amsterdam reserveren

AMSTERDAM – Wie de Nationale Herdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam wil bijwonen, moet vooraf een plek reserveren. Dat meldt het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Bij de reservering, die vanaf dinsdag kan worden gemaakt, kunnen mensen kiezen voor een tijdslot voor aankomst. Zonder reservering is het niet mogelijk de herdenking bij te wonen.

Tijdens de Nationale Herdenking gelden dit jaar extra veiligheidsmaatregelen, vanwege de kans op spontane protestacties of verstoringen. Zo mogen er maximaal 10.000 mensen op het plein zijn, worden alle aanwezigen vooraf gefouilleerd en zijn borden, vlaggen of versterkers niet toegestaan. In andere jaren waren er naar schatting 20.000 mensen op de Dam.

Mensen kunnen zich aanmelden voor de herdenking op de Dam via Herdenkingopdedam.nl. Bij het reserveren kunnen ze kiezen voor een van de twee zijdes van de Dam: de kant van het Damrak of de kant van het Rokin. Door tijdslots aan te bieden hoopt de organisatie dat de doorstroom soepel verloopt. Het is mogelijk om een reservering voor een of twee personen te maken. Bij aankomst op de Dam komende zaterdag wordt de reservering gescand.

Reden keuze reserveringssysteem

De keuze om met reserveringen te werken is gemaakt om mensen die het belangrijk vinden om aanwezig te zijn zo goed mogelijk te faciliteren, laat een woordvoerster weten. “We krijgen vragen van mensen die willen weten hoe ze zich kunnen verzekeren van een plekje. Daarom is besloten met een aanmeldsysteem te werken.” Mensen kunnen zich aanmelden totdat het maximum van 10.000 aanmeldingen is bereikt. “Zodat we mensen daarna ook goed kunnen helpen bij het verwijzen naar een andere herdenking bijvoorbeeld.”

De Amsterdamse driehoek (burgemeester, hoofdofficier van justitie, politiechef) en het Nationaal Comité 4 en 5 mei lieten eerder weten dat de extra maatregelen genomen worden in nauwe samenwerking met de Nationale Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV). De NCTV en politie achten de kans op spontane protestacties of verstoringen aanwezig, maar volgens hen is de kans op een aanslag in vergelijking met voorgaande jaren niet groter.

‘Toegenomen maatschappelijke spanning’

De aanleiding voor de hogere kans op verstoringen is volgens de driehoek “de toegenomen maatschappelijke spanning en een grote actiebereidheid tot protest onder de bevolking, onder andere ingegeven door het oorlogsgeweld tussen Israël en Hamas en de verdere spanningen in het Midden-Oosten”.

Meer winst voor Vattenfall, ondanks gedaalde energieprijzen

Vattenfall

SOLNA – Energieleverancier Vattenfall zag de winst in de eerste drie maanden van het jaar flink toenemen met 43 procent tot bijna 17 miljard Zweedse kronen (1,45 miljard euro), ondanks de gedaalde energieprijzen.

Dat is onder andere gelukt doordat het bedrijf de energieprijzen vast heeft gezet, met name in Scandinavische landen.

Ook de verkoop van een groot windpark aan de kust van Engeland, goed voor 4,6 miljard Zweedse kronen, heeft bijgedragen aan de versterking van de financiën van Vattenfall. Het bedrijf wil de opbrengsten investeren in zonneparkprojecten in Duitsland en waterkrachtcentrales.

Vattenfall is bovendien van plan twee nieuwe windparken op zee te ontwikkelen voor de Noord-Hollandse kust, maar de aanbestedingsprocedure daarvoor loopt nog.

Veel te zwaar en met ernstige gebreken onderweg: politie plaatst wielklem [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

LEDERHOSE – Afgelopen weekend zijn twee houttransporten onderworpen aan een verkeerscontrole door de Duitse wegpolitie.

Zaterdagochtend zagen de agenten twee Poolse vrachtwagens rijden over de A9 richting Berlijn, vlakbij het knooppunt Lederhose. De agenten vermoedden direct overbelading waarop een controle werd gestart.

De controle vond plaats bij een rustplaats bij het Hermsdorfer Kreuz. Zodra ze de parkeerplaats op reden, konden de agenten al vanaf een afstand de eerste technische mankementen aan een van de trailers zien en horen.

Bij nadere controle bleek dat de remblokken op de A- en B-as van de trailer aan één kant los zaten en niet functioneerden. Verder was het frame gedeeltelijk gescheurd en zaten de bevestigingsbouten van de koppelschotel los. Vanwege de vele gebreken werd de keuring uitgevoerd door een technisch keuringscentrum in Gera. Ook deze deskundigen bevestigden de bevindingen. De trailer mocht niet meer verder rijden.

Foto: Duitse Politie

Nadat het onderzoek was afgerond bleef de vraag over het totale gewicht van de twee houttransporten.

Een daaropvolgende weging bevestigde het aanvankelijke vermoeden van de agenten. Beide combinaties waren met 56.200 kg en 52.940 kg aanzienlijk overbeladen. Verder rijden werd verboden tot het de vrachtwagens waren herladen.

Vanwege de aanzienlijke technische mankementen bij één trekker met oplegger werd er tevens een wielklem gemonteerd om te voorkomen dat deze ook na het herladen verder kon rijden. Deze trailer is niet rijklaar en mag dus pas de weer weg op als de gebreken zijn verholpen.

Turkish Airlines wil 235 nieuwe vliegtuigen van Airbus of Boeing

ISTANBUL – Turkish Airlines is in gesprek met vliegtuigbouwers Boeing en Airbus voor de mogelijke aanschaf van 235 nieuwe toestellen, een zeer grote order. Eerder kocht de luchtvaartmaatschappij al 230 toestellen van Airbus.

Boeing ligt sinds januari onder vuur omdat onderdelen van toestellen tijdens meerdere vluchten losraakten. Om aan de vraag van Turkish Airlines te voldoen moet het bedrijf de productiecapaciteit waarschijnlijk uitbreiden, maar of dat lukt hangt af van de uitkomsten van de onderzoeken naar de incidenten die nu nog lopen.

Airbus heeft laten weten dat het “heel blij zou zijn” om de toestellen aan Turkish Airlines te leveren. Het bedrijf is van plan om vliegtuigonderdelen lokaal in Turkije te laten produceren.

Inflatie koelt af tot 2,7 procent in april

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in april afgekoeld naar 2,7 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle raming. Daarmee lag de inflatie lager dan in maart. Toen werd het dagelijks leven 3,1 procent duurder in vergelijking met een jaar eerder. In februari was de inflatie nog 2,8 procent.

De afkoelende inflatie hangt vooral samen met de energieprijzen en de prijzen van motorbrandstoffen aan de pomp. In maart werden energie en motorbrandstoffen nog 3,7 procent duurder. In april was sprake van een kleinere stijging met 3,3 procent. De prijsstijging van voedingsmiddelen, dranken en tabak viel in april hoger uit dan in de voorgaande maand.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bedroeg in april 2,6 procent, tegen 3,1 procent in maart. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Het Europese statistiekbureau Eurostat komt later in de ochtend ook met een voorlopige raming over de inflatie in de eurozone in april. De inflatie in het eurogebied bedroeg in maart 2,4 procent, tegen 2,6 procent in februari.

Welvreugd levert energie elektrisch met Volvo FMX Electric kraanauto

MAASLAND – Een primeur voor Welvreugd: de specialist in de aanleg van kabels en leidingen heeft zijn eerste Volvo-truck in gebruik genomen. Met deze Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto vervoert het bedrijf onder meer accupakketten voor zijn elektrische machines. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk.

Welvreugd legt kabels en leidingen aan en levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, vertelt Aart Vreugdenhil, eigenaar van Welvreugd. “Tachtig procent van het werk dat we doen heeft daarmee te maken, zoals de aanleg van waterstofleidingen en infrastructuur voor warmtenetten en zonne-energie. We werken veel voor nutsbedrijven. Opdrachtgevers eisen dat je het werk zo duurzaam mogelijk doet. Bij aanbestedingen krijgt de partij die het werk met zo min mogelijk uitstoot kan doen het project gegund.”

Elektrische machines en trucks

Welvreugd investeert flink in duurzaamheid. “We hebben inmiddels elektrische graaf- en boormachines en we zijn bezig om meer machines en gereedschap te elektrificeren”, vertelt Vreugdenhil.

“Ik ben ervan overtuigd dat tussen nu en 10 jaar al het equipment is geëlektrificeerd of draait op alternatieve brandstoffen. Inmiddels rijden we ook met elektrische trucks, waaronder een Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto met open laadbak. Met deze truck brengen we accupakketten bij projecten waar we met elektrische machines en gereedschap werken. Die accupakketten kunnen we op locatie wisselen. Vanwege het gewicht van de accu’s hebben we gekozen voor een 22 tonmeter Hiab-autolaadkraan.”

‘Volvo Trucks behoort tot de koplopers’

De aflevering van de Volvo FMX Electric was voor Welvreugd extra bijzonder. Het is namelijk de eerste Volvo-truck in de vloot. “Met onze trucks zetten we nu vervolgstappen op het gebied van verduurzaming in ons machinepark. Volvo Trucks behoort tot de koplopers en heeft al meerdere elektrische trucks rijden. Dat geeft een stukje zekerheid. In eerste instantie rijden we met deze truck in een straal van zo’n 100 kilometer rond onze vestiging in Maasland, maar het is de bedoeling dat we er straks het hele land mee doorgaan. Met een actieradius van zo’n 300 kilometer kan dat prima met de Volvo FMX Electric. We moesten er rekening mee dat de autolaadkraan ook draait op de accu’s van de trucks. Daarom hebben we gekozen voor het maximale aantal van zes accu’s. Ook heeft de truck een versnellingsbak PTO voor de aandrijving van de kraan.”

Opladen bij eigen laadstation

De aanschaf van een elektrische truck past in het beleid van Welvreugd. Aart Vreugdenhil: “Investeren in duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Daarin hebben we al veel bereikt. Zo is ons kantoor sinds 2016 gasvrij en CO2-neutraal en hebben we inmiddels 1500 zonnepanelen op ons dak liggen. Onlangs hebben we een laadstation geopend bij onze vestiging in Maasland. Met ons eigen laadstation kunnen we (vracht)auto’s en materieel voorzien van stroom die is opgewekt met onze zonnepanelen. In de toekomst gaan we mobiele accupakketten verhuren die op projecten kunnen dienen als stroomvoorziening. Ook is ons laadstation toegankelijk voor bedrijven die hun elektrisch materieel en vrachtwagens willen opladen.”

Stil én krachtig

De Volvo FMX Electric heeft inmiddels de eerste kilometers gemaakt. “De chauffeurs zijn heel positief. De truck is stil, krachtig en luxe uitgevoerd, met onder meer een slaapcabine. Het was voor ons ook de eerste kennismaking met Volvo Group Truck Center en daar ben ik positief over. De verkoper heeft ons goed geïnformeerd en tijdens het traject op de hoogte gehouden over de voortgang. Voor mij was het ook prettig dat Volvo Group Truck Center en Hiab onderling zaken afstemden. Zo zijn de opbouwbevestigingspunten af fabriek meegenomen om het monteren van de kraan en de open laadbak zo makkelijk mogelijk te maken. Onderhoud gaan we laten uitvoeren bij Volvo Group Truck Center in Maasdijk. Daarvoor hebben we een onderhoudscontract afgesloten.”

Welvreugd uit Maasland houdt zich al 55 jaar bezig met de aanleg van kabels en leidingen en alles wat daarmee te maken heeft. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in sleufloze technieken, spiegellassen, leidingen traceren, zuigtechniek, ontwerp & engineering en grondwerk. Welvreugd heeft 40 medewerkers en werkt voor opdrachtgevers in Nederland, België en Duitsland.

Motorrijder komt om bij verkeersongeluk in Rotterdam

ROTTERDAM – Een motorrijder is dinsdagochtend overleden door een verkeersongeluk met meerdere voertuigen in Rotterdam, dat meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 08.10 uur op het Stadionviaduct bij De Kuip in Rotterdam-Zuid.

De motor is in brand gevlogen. Het slachtoffer is een 22-jarige man uit de Maasstad en hij overleed ter plekke. Wat er precies is gebeurd en hoe het met de mensen uit de andere betrokken voertuigen gaat, kon de politie niet zeggen.

Het Stadionviaduct is voorlopig afgesloten voor verkeer.

Vanaf 1 juli geen pincode meer voor containers uit Noord-Amerika

ROTTERDAM – Containerlading uit Noord-Amerika wordt in Rotterdam per 1 juli 2024 enkel nog veilig en betrouwbaar vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf dan voor containers uit dit vaargebied géén pincodes meer. Een wegvervoerder, binnenvaart- of spooroperator kan een container uit Noord-Amerika alleen nog bij de terminal ophalen na autorisatie via de Vertrouwensketen.

Voor lading uit Latijns-Amerika is de Vertrouwensketen al sinds 31 maart succesvol praktijk. Maandelijks worden nu rond de 60.000 containers via de Vertrouwensketen vrijgesteld door ongeveer 1500 actieve organisaties (verladers, expediteurs en vervoerders). Uiteindelijk gaat de nieuwe veilige werkwijze voor álle in de Rotterdamse haven binnenkomende deepsea-containers gelden.

Deelnemende rederijen

De rederijen die meedoen in de Vertrouwensketen zijn CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Door de deelname van al deze deepsea-rederijen is in de haven van Rotterdam één uniforme werkwijze beschikbaar voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Twee mensen uit brandende woning gered in het Friese Warns

WARNS – In de Friese plaats Warns zijn twee mensen uit een brandende woning gered en met rookproblemen naar het ziekenhuis gebracht. Dat meldt de Friese brandweer op X.

De brand brak uit in de nacht van maandag op dinsdag. Hij was snel onder controle, maar er was in de woning nog wel veel rook, aldus de brandweer.

De beide bewoners die nog in het huis aanwezig waren, werden met hulp van een dichtbij wonende brandweerman uit de woning gehaald. Ze hadden rook ingeademd en werden door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

In de woning was ook een hond aanwezig. Die kon volgens de brandweer gezond en wel naar buiten worden gebracht.

Lufthansa kondigt kostenbesparingen aan na verlies door stakingen

FRANKFURT – Lufthansa gaat snijden in de kosten. Het Duitse luchtvaartconcern ziet zich hiertoe genoodzaakt door aanhoudende stakingen eerder dit jaar in Duitsland.

Lufthansa kondigde dinsdag aan dat het door de verliezen projecten moet bevriezen en minder personeel kan werven. Het concern leed in de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies van 849 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies nog 273 miljoen.

Inmiddels heeft Lufthansa loonakkoorden gesloten met vakbonden voor grond- en cabinepersoneel. Maar ook in het tweede kwartaal verwacht Lufthansa nog effecten van de stakingen waardoor voor april en mei minder reizen werden geboekt. Voor de zomermaanden zijn er tot dusver wel 16 procent meer boekingen dan vorig jaar.

Eerder deze maand gaf Lufthansa aan dat het de winstdoelstellingen voor dit jaar niet haalt als gevolg van de stakingen. Het concern, dat ook maatschappijen als Eurowings, Brussels Airlines, Swiss en Austrian Airlines bezit, denkt dat de winst pas in de tweede helft van dit jaar weer stijgt.

Dochterbedrijf Brussels Airlines leed het eerste kwartaal van dit jaar een groter verlies door stakingen. In januari staakten piloten een dag en eind februari legden stewards en stewardessen drie dagen het werk neer. Een nieuwe staking eind maart kon worden afgewend. “Zodra er met een staking gedreigd wordt, zien we een onmiddellijke impact op onze reizigers”, stelt de Belgische luchtvaartmaatschappij. “Bij onzekerheid stoppen mensen met boeken.”

Air France-KLM boekt grootste kwartaalverlies sinds coronacrisis

TREMBLAY-EN-FRANCE – Air France-KLM heeft over het eerste kwartaal een verlies geleden van bijna een half miljard euro. Dat is het grootste kwartaalverlies sinds het eerste kwartaal van 2022, rond het einde van de coronacrisis. Het negatieve resultaat had onder andere te maken met hoge kosten voor KLM als gevolg van verstoringen in januari en februari. Ook kwam er minder omzet uit de vrachtdivisie van het concern.

Over de eerste maanden van dit jaar boekte Air France-KLM een nettoverlies van 480 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies 337 miljoen euro, in 2022 ging het om 552 miljoen euro.

De verstoringen bij KLM ontstonden door problemen met de levering van onderdelen. Samen met een tekort aan technisch personeel voor het onderhoud van vliegtuigen, resulteerde dat in minder beschikbare toestellen. Daardoor moest KLM reizigers compenseren, waardoor er incidentele kosten ontstonden van 50 miljoen euro.

Beperkingen vrachtvluchten

Naast de compensatiekosten had het luchtvaartconcern dit kwartaal ook te maken met minder omzet uit de vrachtdivisie. Die daalde met bijna 17 procent op jaarbasis tot 562 miljoen euro. Air France-KLM merkt in de resultaten op dat de vraag naar vrachtvluchten begin dit jaar relatief hoog was, onder andere door de verstoringen in de Rode Zee. Het bedrijf wist echter onvoldoende in te spelen op die vraag. Dat had bijvoorbeeld te maken met beperkingen op Aziatische vluchten doordat het luchtruim boven Rusland vermeden wordt.

Air France-KLM wist de totale omzet wel te verhogen, met ruim 5 procent tot meer dan 6,6 miljard euro. Ook het aantal passagiers nam toe, met iets meer dan 6 procent tot bijna 21 miljoen.

Dochtermaatschappij Transavia

Transavia droeg bij aan die prestaties. Zo boekte de dochtermaatschappij van Air France-KLM een omzet van 462 miljoen euro, een stijging van 22 procent. Ook het aantal passagiers nam toe, met bijna 9 procent, terwijl de capaciteit werd uitgebreid met ruim 11 procent. Onder de streep bleef nog wel een verlies over van 166 miljoen euro, maar dat was 6 miljoen euro minder dan over de eerste drie maanden in 2023.

Transavia kondigde eerder nog aanpassingen aan van zijn vluchtschema, mede door de uitloop van groot onderhoud. Dit betreft een onbekend aantal vluchten in de periode tot eind juni.

Winstcijfer 2023

Air France-KLM boekte over heel 2023 nog een recordwinst van 934 miljoen euro. Het laatste kwartaal van dat jaar was wel verlieslatend, wat onder meer kwam door de oorlog in Gaza en het slechte weer rond Schiphol tijdens de wintermaanden.

Von der Leyen: als Israël Rafah binnenvalt komt EU in actie

Ursula von der Leyen

MAASTRICHT – Als Israël toch het met vluchtelingen volgepakte Rafah in de Gazastrook binnenvalt, zal de Europese Unie actie ondernemen. “Dan overleggen we met onze lidstaten en komen we in actie”, zegt voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Maar of de EU dan met sancties komt, wil ze niet zeggen.

De radicaal-linkse Europese lijsttrekker Walter Baier vroeg Von der Leyen tijdens een EU-verkiezingsdebat in Maastricht waarom de EU Israël maar laat begaan.

Toen GroenLinkser Bas Eickhout, boegbeeld van de Europese Groenen, doorvroeg of na een inval in Rafah strafmaatregelen zouden volgen, haperde de commissievoorzitter. Ze zou dat “volstrekt onaanvaardbaar” vinden, maar trekt “nooit rode lijnen”. “Volslagen onbevredigend”, vond Baier.

De EU-landen besluiten over sancties, maar buitenlandchef en Eurocommissaris Josep Borrell stelt ze doorgaans voor.

×