Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 14:54 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 462

DHL bouwt sorteercentrum in Zwolle

UTRECHT – Met het slaan van een groene paal is DHL gestart met de bouw van een nieuwe nationale sorteerhub voor pakketten in Zwolle. Het wordt de vijfde vestiging in zijn soort in Nederland die samen met de twaalf RegionHubs de 130 lastmile CityHubs rechtstreeks beleveren. De groene paal staat symbool voor de hoge duurzaamheidseisen waar het gebouw en straks ook de processen aan voldoen.

DHL investeert 60 miljoen euro in dit energieneutrale sorteercentrum dat 200.000 pakketten per dag gaat verwerken. Zwolle wordt de spil van Noordoost-Nederland en zal voor de eindejaarsdrukte van 2025 meedraaien in het DHL-netwerk.

De ceremonie gebeurde in het bijzijn van burgemeester Snijders en wethouder Guldemond. De wethouder sloeg de groene paal samen met Roelof Hofman, coo van DHL eCommerce Benelux.

Paul Guldemond, wethouder Duurzame Economie in de gemeente Zwolle: “Geweldig dat DHL kiest voor een gebouw met een maximale duurzaamheidsscore. Dat past bij de economie die we graag willen zijn in Regio Zwolle. DHL kan hiermee als logistiek dienstverlener ook andere bedrijven in de regio helpen hun CO2-footprint te verlagen; belangrijk om de bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze regio te behouden. En daarbij is de keuze van DHL voor Zwolle een erkenning van onze gunstige ligging tussen de Randstad en Noordoost Nederland.”

Roelof Hofman, COO DHL eCommerce Benelux: “Met de nationale sorteerhub in Zwolle wordt ons op duurzaamheid geënte netwerk verder vervolmaakt.”

Met 21.000 m2 sorteerloods en 1.300 m2 kantoorruimte wordt het een moderne werkplek voor ruim 300 medewerkers. Het gebouw gaat voldoen aan de hoogste BREEAM duurzaamheidsnorm, het wordt gasloos en voorziet met zonnecollectoren in de eigen stroombehoefte. Vanuit het sorteercentrum worden 130, aan de rand van stedelijke gebieden gelegen CityHubs beleverd, die op hun beurt met relatief korte routes pakketten afleveren bij alle huishoudens in Nederland. Dat afleveren gebeurt in de meeste gevallen met elektrische bestelbussen en verder grotendeels met bussen op (HVO) biodiesel.

Het sorteercentrum van de DHL eCommerce divisie is gelegen aan de Pommerenstraat 1 op bedrijventerrein Hessenpoort. Op Hessenpoort bevindt zich ook een Service Center van DHL Express, de exprestak van de DHL Group.

26 jaar cel voor betrokkenheid moord advocaat Wiersum

AMSTERDAM – Anouar T., neef van Ridouan Taghi, heeft vrijdag 26 jaar cel gekregen voor zijn leidende rol bij de moord op advocaat Derk Wiersum. De rechtbank in Amsterdam acht bewezen dat T. die moord heeft voorbereid. Dat gebeurde door auto’s te stelen die door de schutters zijn gebruikt en met het doen van voorverkenningen bij het kantoor en de woning van Wiersum. T. stelde de auto beschikbaar waarmee die voorverkenningen gedaan werden en had nauw contact met de verkenner zelf.

De raadsman werd op 18 september 2019 in Amsterdam-Buitenveldert doodgeschoten. De twee schutters zijn in hoger beroep al veroordeeld tot dertig jaar cel. Een groep van tien verdachten zou de moord gefaciliteerd en georganiseerd hebben. Twee daarvan, Anouar T. en Sezer B., wordt betrokkenheid bij die moord verweten. De zaak tegen B. wordt op een ander moment vervolgd. Hij heeft op het laatste moment toch een advocaat in de arm genomen.

De politie ontdekte in de zomer van 2019 dat een door T. gehuurde garagebox in Utrecht werd gebruikt voor het stallen van gestolen wagens. Een van die auto’s is gebruikt door de uitvoerders van de moord op Wiersum.

Acht overige verdachten kregen tussen de 208 dagen en 84 maanden cel opgelegd. Zij zijn verantwoordelijk voor onder meer de diefstallen en heling van auto’s en een zware mishandeling. De 28-jarige Krystian M., ook verdachte in het proces rond de moord op journalist Peter R. de Vries, kreeg 47 maanden cel opgelegd. Hij was een van de mannen die in oktober 2019 een man met hamers en een honkbalknuppel in elkaar sloeg.

Tegen Anouar T. was van alle verdachten de hoogste straf geëist. Het OM vroeg om 26 jaar en acht maanden cel, de hoogst mogelijke straf.

Windmolenfunderingsspecialist Sif wil activiteiten uitbreiden

transport-fundering-windmolen

ROERMOND – Sif, een van ‘s werelds grootste producenten van funderingen voor offshore windmolens, wil zijn activiteiten uitbreiden. Het bedrijf met hoofdkantoor in Roermond wil namelijk niet alleen afhankelijk zijn van productie, meldt het bij de publicatie van zijn jaarresultaten.

Zo wil Sif het schroot dat afkomstig is van de ontmanteling van windmolenparken recyclen. Op de middellange tot lange termijn moet die nieuwe activiteit “solide en gezonde rendementen genereren”, aldus Sif.

Dat betekent overigens niet dat de vraag naar de funderingspalen van Sif het afgelopen jaar terugliep. Zo werden in 2023 in totaal 141 windmolenfunderingen, zogeheten monopiles, geproduceerd, naast 182 overgangsstukken. Dat waren een jaar eerder nog respectievelijk 130 en 126. Sif rekent bij deze productie in gewicht, wat vorig jaar uitkwam op 192 kiloton tegen 169 kiloton in 2022.

Voor het huidige jaar verwacht Sif dat de productie zal teruglopen tot 165 kiloton. Dat heeft onder meer te maken met een nieuwe fabriek die moet worden opgestart. De bouw van die fabriek in Rotterdam is in april vorig jaar begonnen en verloopt volgens Sif volgens plan. “De eerste monopiles zullen naar verwachting in juli 2024 van de eerste nieuwe assemblagelijn komen en we verwachten dat de fabriek in januari 2025 op volle toeren en capaciteit draait”, stelt het bedrijf.

Als gevolg daarvan verwacht Sif voor 2024 een aangepaste winst van 35 miljoen euro. Dat is het resultaat voor aftrek van onder meer rente en belastingen. Voor vorig jaar ging er een dergelijke winst van ruim 42 miljoen euro in de boeken. Maar na het opstarten van de nieuwe fabriek zullen de volumes toenemen, verwacht de onderneming. Zo wordt uitgegaan van een positief resultaat van 135 miljoen euro in 2025, het jaar daarna moet er een winst van 160 miljoen euro worden gerealiseerd.

Overnachtingshaven Spijk officieel geopend door minister Harbers

Opening overnachtingshaven Spijk

SPIJK – Minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft donderdag 14 maart 2024, in het bijzijn van Rijkswaterstaat en regionale bestuurders de overnachtingshaven bij het Gelderse Spijk officieel geopend.

Door de realisatie van deze haven met 50 ligplaatsen in de Boven-Rijn kunnen binnenvaartschippers zich beter aan de wettelijke vaar- en rusttijden houden. Dit zorgt voor een vlotte en bovenal veilige doorstroom van het scheepvaartverkeer.

De nieuwe overnachtingshaven is sinds 1 februari 2024 toegankelijk voor het scheepvaartverkeer. De haven wordt inmiddels ook al veel gebruikt. Al in het eerste weekend na opening waren de 50 ligplaatsen nagenoeg voor de helft bezet.

Met de officiële openingshandeling die de minister vandaag uitvoerde is de aanleg van de haven, die halverwege 2021 begon, definitief afgerond.

Onderdeel van Toekomstvisie Waal

De opening vormt het voorlopige sluitstuk van een aantal maatregelen die Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie heeft genomen om de faciliteiten voor binnenvaartschippers op de Rijn en Waal te verbeteren.

Als onderdeel van het project Toekomstvisie Waal is in de haven in de Waal bij Haaften de invaart verbreed en zijn de daar aanwezige ligplaatsen verlengd. Daarnaast is de overnachtingshaven Lobith gemoderniseerd. Samen bieden de, dichtbij elkaar gelegen, havens bij Lobith en Spijk nu zo’n 70 ligplaatsen voor de binnenvaart.

Minister Harbers over de overnachtingshaven van Spijk: “Voor een veilige binnenvaart is het heel belangrijk dat schippers goed uitgerust op pad gaan. Met de 50 ligplaatsen die hier in Spijk beschikbaar zijn bieden we schippers die ruimte en kan Nederland zijn rol als schakel in de logistiek en het goederenvervoer in Europa in de toekomst nog beter vervullen.”

De overnachtingshaven is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage vanuit Connecting Europe Facility (CEF) Transport. Een subsidieregeling van de Europese Unie (EU) voor meer groei, banen en concurrentievermogen.

De subsidie is gegeven in het kader van het Trans-European Transport Network (TEN-T). Dit Europese netwerk van spoorlijnen, (water)wegen, havens en vliegvelden vergroot de bereikbaarheid van de EU en versterkt de eenheid van Europa.

Naast de initiatieven op het Nederlandse gedeelte van de Rijn onderneemt ook de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen actie, door onder andere op de locaties Niedermörmter en Ossenberg overnachtingshavens te realiseren.

De haven ligt in de Beijenwaard vlakbij de Gelderse plaats Spijk. Naast 50 reguliere ligplaatsen heeft de haven twee ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en speciale ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke ladingen.

Ook zijn er voorzieningen voor de scheepvaart, zoals een auto-afzetsteiger, parkeerplaatsen en walstroom. Daarnaast is er een struinpad aangelegd naast de haven waar recreanten kunnen wandelen, is er een plek voor campers en zijn er picknicktafels en bankjes geplaatst.

Actueel weer Nederland

Wat voor weer wordt het?
Klik op de link hieronder voor het meest actuele weerbericht en de verwachting voor komende dagen voor Nederland.

Klik hier en bekijk het actuele weer en de verwachting.

Jumbo stopt met stunten met vers vlees

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo stopt met alle ‘van voor’-aanbiedingen van vers vlees. De winkel heeft het nog maar net besloten, maar hoopt dat de afprijzingen eind mei verleden tijd zijn. De stap geldt voor al het verse rund- varkens- en kippenvlees in Nederland, in alle vestigingen en online.

De dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en richtte de pijlen recent stevig op Jumbo. “Dat drukte inderdaad op de verantwoordelijkheid die we toch al voelden”, aldus een woordvoerster van Jumbo. Wakker Dier is ontzettend blij met de bekendmaking van de super. “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont”, zegt een woordvoerder van de organisatie.

“Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden. Wakker Dier roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen”, aldus de zegsman verder.

Voor Jumbo is het wel een “moeilijke uitdaging om als eerste te stoppen met deze promotie van vlees”. Bijkomend voordeel voor de onderneming is echter dat mede hierdoor prijzen over de hele linie iets lager kunnen worden gehouden doordat er geen geld door aanbiedingen wordt misgelopen.

Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is volgens Wakker Dier op dit moment 40 procent plantaardig. Veel partijen waaronder de overheid en de Gezondheidsraad vinden dat dit nog meer moet worden omdat dit beter is voor dieren, planeet en mens. “Wakker Dier vraagt bedrijven om actief toe te werken naar een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030”, vertelt de woordvoerder. Jumbo wil deze lijn volgen met gelijke percentages in genoemde jaren, dus volgend jaar al fifty-fifty.

“We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitiedoel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties”, aldus Jumbo-topman Ton van Veen. Intussen wordt er gekeken naar de uitbreiding van de mogelijkheden in het aanbod van vleesvervangers.

“De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is”, prijst Wakker Dier.

Eindhoven Airport gaat in februari 2027 vijf maanden dicht

Eindhoven Airport

EINDHOVEN – Eindhoven Airport gaat vanaf februari 2027 vijf maanden dicht. De start-en-landingsbaan moeten worden gerenoveerd. Dat heeft de directie van de luchthaven laten weten.

Belanghebbenden werden onlangs van de plannen op de hoogte gesteld. Binnenkort gaan zij praten met de directie van de luchthaven. Reisorganisatie TUI weet nog niet hoe de sluiting moet worden opgevangen, laat een woordvoerder weten. “In het gesprek met de directie hopen we te horen hoe we dit in goed onderling overleg kunnen oplossen.”

Ook Transavia is geïnformeerd over de plannen. De maatschappij is jaarlijks goed voor een derde van de ruim 40.000 vluchten op Eindhoven Airport. “Vijf maanden is een lange periode”, zegt een woordvoerder. “Er zal dus een hoop werk moeten worden verricht.”

Reiskoepel ANVR heeft nog geen idee of alle reizigers kunnen uitwijken naar andere luchthavens. “Maar we hebben drie jaar de tijd om daar naar te kijken.” Het ministerie van Defensie, de eigenaar van Eindhoven Airport, wil pas reageren als de Tweede Kamer over de plannen is geïnformeerd. De brief hierover zal later deze maand worden verstuurd.

Hyundai en IVECO versterken partnerschap om innovatie in bedrijfsvoertuigensector te stimuleren

Iveco

TURIJN – Hyundai Motor Company en Iveco Group versterken hun partnerschap om innovatie in de bedrijfsvoertuigsector te stimuleren.

Vandaag, donderdag 14 maart 2024, hebben de twee bedrijven een Letter of Intent (LOI) ondertekend, waarmee ze hun partnerschap versterken met een gerichte visie op elektrische oplossingen voor zware vrachtwagens, waaronder zowel batterij-elektrische vrachtwagens als brandstofcel-elektrische vrachtwagens, voor de Europese markten.

Door gebruik te maken van de geavanceerde technologieën en middelen van elke partij verwachten de twee bedrijven de transitie naar een duurzame toekomst te versnellen.

Sinds de start van hun partnerschap in maart 2022 hebben Hyundai Motor en Iveco Group een reeks belangrijke mijlpalen bereikt. Met name in september 2022 onthulden ze het eerste IVECO eDaily Fuel Cell Electric Vehicle op het IAA Transportation-evenement in Hannover. Dit werd gevolgd door het debuut van de IVECO BUS E-WAY H2 in oktober 2023 bij Busworld in Brussel.

Recentelijk, in februari van dit jaar, kondigden de twee bedrijven de ondertekening aan van een leveringsovereenkomst voor een volledig elektrische lichte bedrijfswagen met IVECO-badge voor Europa, gebaseerd op het eLCV-platform van Hyundai.

Ford Trucks en IVECO willen samen nieuwe cabine ontwerpen

v.l.n.r. Gerrit Marx, CEO Iveco Group; Luca Sra, President Truck Bunisess Unit, Iveco Group; Güven Özyurt, General Manager Ford Otosan; Haydar Yenigün, President Koç Holding Automotive Group

TURIJN/ISTANBUL – Ford Trucks, het zware commerciële merk van Ford Otosan, en IVECO, het merk van Iveco Group NV dat lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen ontwerpt, produceert en op de markt brengt, hebben een niet-bindend Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om een ​​mogelijke samenwerking te onderzoeken bij de ontwikkeling van een nieuwe cabine voor zware bedrijfsvoertuigen.

Bij de ondertekening waren aanwezig Gerrit Marx, CEO van Iveco Group; Luca Sra, voorzitter van de Truck Business Unit bij Iveco Group; Haydar Yenigün, president van Koç Holding Automotive Group; Güven Özyurt, algemeen directeur van Ford Otosan en Emrah Duman, vice-president van Ford Trucks.

Het niet-bindende MoU is een voorbereidende stap in het beoordelen van het potentieel voor de twee bedrijven om samen te werken bij de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën, die componenten en systemen in de cabine omvatten.

Deze overeenkomst heeft tot doel het concurrentievermogen te vergroten en oplossingen te verbeteren die voldoen aan de EU Direct Vision Standard en de aerodynamica te verbeteren voor CO2- reductie door de ontwikkeling van een wederzijds voordelige samenwerking tussen Ford Trucks en IVECO.

Een zeldzaamheid: de Daimler cardanwagen uit 1899

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/WÖRTH – De derde versie van ‘s werelds eerste vrachtwagen ooit uit 1896 maakt deel uit van de Mercedes-Benz Trucks Classic Collection. Dit is de Daimler vrachtwagen uit 1899 met cardanaandrijving, gebouwd door Daimler-Motoren-Gesellschaft, Cannstatt.

De vrachtwagen, die op dat moment nog op benzine van de apotheek reed, was drie jaar eerder in Cannstatt in brand gestoken. De auto zelf was toen pas 13 jaar oud. Auto’s en vrachtwagens waren in die tijd uiterst zeldzaam op de wegen. Paardenkoetsen werden nog steeds vooral gebruikt om mensen en goederen te vervoeren, vooral in steden. Het vrachtvervoer over lange afstanden gebeurde voornamelijk per spoor of per schip.

Volgens de aantekening in het ‘Commission Book’ van 11 maart 1899 werd de Daimler cardanwagen uit 1899 afgeleverd bij de “Stuttgart Municipal Water Works”, waar hij tussen 1899 en 1923 trouw dienst deed.

Een foto genomen bij de onderdoorgang vlakbij het treinstation van Cannstatt brengt ons terug naar die tijd: vooraan, in een open cabine, zit de chauffeur met een arbeider achter op het perron. Naast hem staat een enorme bankschroef en ernaast een apparaat om buizen en draden door te snijden – destijds het essentiële gereedschap voor het leggen van waterleidingen, die meestal van metaal waren.

Daimler Cardanwagen

Na 24 jaar verving Stuttgart Water Works de vrachtwagen door een recenter model en gaf hem in 1923 terug aan Daimler-Motoren-Gesellschaft, waar hij al deel ging uitmaken van de collectie van het museum. Toen in 1944 de bombardementen op Untertürkheim heviger werden, werd een deel van de collectie van het museum verplaatst naar Dresden. Tijdens de daaropvolgende bezetting van Duitsland en de jaren vóór de hereniging mislukten alle pogingen om het voertuig terug te brengen naar Stuttgart.

Pas toen de Berlijnse Muur in 1989 viel, slaagde Daimler-Benz AG, zoals het toen heette, er in 1991 in om na twee jaar onderhandelen een deal te sluiten met de Vrijstaat Saksen om zestien historische voertuigen terug te geven, waaronder de Daimler-cardan-vrachtwagen uit 1899. Als onderdeel van de spin-off van Daimler Truck AG werd het voertuig overgebracht naar de inventaris van Mercedes-Benz Trucks Classic, waar het sindsdien veilig is gehuisvest en verzorgd.

Visueel lijkt de Daimler-cardanwagen uit 1899 op een paardenkoets zonder paal, in wezen een grote achterklep op houten wielen met een verbrandingsmotor. Slechts drie jaar na de levering van de eerste vrachtwagen is de technologie al aanzienlijk ontwikkeld en is deze qua basisfuncties nog steeds relevant. In tegenstelling tot de eerste en tweede gemotoriseerde vrachtauto was de aandrijving van de Daimler-cardanwagen uit 1899 niet meer aan de achterkant of op het voertuigframe onder de cabine gemonteerd, omdat dit bij het laden vanaf de achterkant onpraktisch bleek. In plaats daarvan werd het voor in het voertuig over de vooras geplaatst.

De vrachtwagen werd nu bestuurd met een stuurinrichting in plaats van met kettingen. De krachtoverbrenging via rondsels in het wiel anticipeerde op de moderne planetaire naafreductieas. Kenmerken die voor 1899 state-of-the-art waren, waren onder meer een efficiënte motorkoeling met behulp van een buisradiator en remmen die op beide achterwielen inwerken, evenals op de reductiekast. Het zou nog vele jaren gebruikelijk blijven om uitsluitend op de achteras te remmen.

In de toenmalige verkoopbrochure werd de Daimler cardanwagen uit 1899 aangeboden met “2- of 4-cilindermotor” en nu ook met “elektrische ontsteking”. De conventionele “hot-tube-ontsteking”, die werd ontstoken met houtkrullen, had vaak als neveneffect dat het gezicht van de bestuurder zwart werd, waardoor het zicht werd belemmerd. Het vermogen van deze bedrijfs- en bestelwagens varieerde van 4, 6, 8, 10 tot 12 pk. Het laadvermogen van de voertuigen bedroeg 1.550, 2.500, 3.750 en 5.000 kilogram. “De wielen zijn voorzien van ijzeren banden”, staat in de omschrijving. Op de kasseien die toen gebruikelijk waren, was het lawaai enorm.

Brabantse mazelenpatiënten flink ziek, maar niet in gevaar

Mazelen

EINDHOVEN – Sommige mensen in Noord-Brabant die mazelen hebben opgelopen, zijn daar flink ziek van geworden. Maar niemand verkeert in levensgevaar, en een flink aantal is inmiddels hersteld. Dat zegt Ronald ter Schegget, arts infectieziektenbestrijding bij de GGD Brabant-Zuidoost.

Bij veertien kinderen en een volwassene uit Eindhoven en omstreken is de ziekte vastgesteld. Ze waren allemaal niet gevaccineerd. De eerste besmetting kwam half februari aan het licht. “We hebben niet kunnen vaststellen hoe die persoon het heeft opgelopen, maar het moet natuurlijk ergens zijn gebeurd. Die patiënt ervoor hebben we niet in beeld”, zegt Ter Schegget. De meeste gevallen zijn in de laatste tien dagen vastgesteld. Sommige patiëntjes zijn broers of zussen van elkaar.

Ter Schegget kan niet uitsluiten dat het aantal besmettingen nog stijgt. “Het duurt gemiddeld een dag of tien voordat iemand verschijnselen krijgt, maar je kunt anderen al besmetten voordat je zelf duidelijke klachten hebt. Misschien zit je vandaag kiplekker op school, maar als je morgen ziek wordt, was je vandaag al besmettelijk.”

Verspreiding

Bovendien verspreiden de mazelen zich heel snel. Ter Schegget: “Als een besmettelijke patiënt in de wachtkamer van een huisarts heeft gezeten, is dat aanleiding om alle mensen die in de twee uur erna in de wachtkamer zijn geweest te betrekken in het contactonderzoek. Als je niet gevaccineerd bent, is een vluchtig contact voldoende.”

De besmettelijkheid is te zien in het zogenoemde reproductiegetal. Dat geeft weer hoe snel een virus zich verspreidt. “Bij het coronavirus hadden we het over een getal van 1,5. Het reproductiegetal van mazelen bij niet-gevaccineerde mensen is 15.”

Besmettingen

Drie scholen in de regio hebben meer dan één kind met mazelen. De besturen en de ouders zijn daarover geïnformeerd, maar de GGD wil niet zeggen welke scholen dat zijn en in welke plaatsen, de dienst vindt dat niet relevant. De GGD wil ook niet zeggen of er een band is tussen de besmette volwassene en kinderen.

Waarom de volwassene en de kinderen niet gevaccineerd waren, zegt de GGD niet te weten. “Voor ons is dat een punt van aandacht. De vaccinatiegraad in Brabant-Zuidoost is beter dan het landelijke gemiddelde, maar daalt net als in de rest van het land. Daardoor is de kans op een uitbraak groter. Bij de vorige mazelenepidemie tien jaar geleden hadden we in onze hele regio vier patiënten.”

Vermiste vrachtwagenchauffeur lag door medisch probleem in voetenruimte cabine

HAMM – Dankzij de samenwerking van de Duitse politie door het heel Duitsland kwam de zoektocht naar een vermiste vrachtwagenchauffeur donderdag 14 maart rond 04:00 uur snel ten einde.

De 57-jarige Duitse vrachtwagenchauffeur werkt voor rederij Hammer. Zijn werkgever had de chauffeur om middernacht als vermist opgegeven op het politiebureau in Hamm Bockum-Hövel, omdat hij die dag niet zoals afgesproken na een rit terugkeerde naar de zaak.

De agenten uit Hamm hebben vervolgens contact gelegd met de districtspolitie van Recklinghausen, die verantwoordelijk is voor de woonplaats van de vermiste man, en met de politieautoriteiten in Freiburg en Offenbach, waar hij zijn vrachtwagen voor het laatst had geladen.

Nadat de man op deze locaties niet meer kon worden gevonden, leidden uitgebreid poolitieonderzoek de rechercheurs naar Koblenz. De snelwegpolitie daar kon het voertuig uiteindelijk op een parkeerplaats lokaliseren.

De chauffeur lag in de voetenruimte en was bij bewustzijn. Vanwege een medisch probleem kon hij de deur echter niet openen, waardoor de politie het raam moest inbreken.

De man werd voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

Vrachtwagen gestolen terwijl chauffeur staat te lossen

Politie Oostenrijk

VILLACH – In het Oostenrijkse Villach werd donderdagochtend op ongewoon brutale wijze een vrachtwagen gestolen. De 53-jarige chauffeur was aan het lossen toen een man in de cabine sprong en met het voertuig wegreed. De politie kon de 38-jarige dief korte tijd later oppakken. Zijn excuus: de man, zonder vaste woon- of verblijfplaats, was op zoek naar een plek om te verblijven.

De 53-jarige chauffeur deed direct aangifte, waarna een grootschalige klopjacht werd gestart door meerdere politiepatrouilles en de politiehelikopter. Korte tijd later werd het voertuig vlak voor Drobollach gestopt in de Faakersee Straße (B84).

De dief, een 38-jarige Oostenrijker zonder vast adres, werd gearresteerd. Bij ondervraging verklaarde hij dat hij op zoek was naar een woonruimte en dat hij daarom de vrachtwagen had gestolen.

De politie heeft de zaak in onderzoek.

De vrachtwagen werd onbeschadigd teruggegeven aan de chauffeur.

AD-journalist Yelle Tieleman moet getuigen in afpersingszaak De Groot Fresh Group

Yelle Tieleman

DEN HAAG – AD-journalist Yelle Tieleman moet getuigen in het hoger beroep van de Hedelse afpersingszaak. Dat heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden donderdag beslist. Tieleman schreef een boek over de zaak die draait om de afpersing van een fruitbedrijf in het Gelderse Hedel, nadat daar 400 kilo cocaïne was gevonden.

Bij verscheidene medewerkers van het bedrijf zijn daarna aanslagen gepleegd. De verdediging van verdachte Yassine A. wil de journalist horen over een fragment uit zijn boek. Dat gaat over uitspraken die undercoveragenten zouden hebben gedaan over bedreigingen tegen een medeverdachte.

A. werd veroordeeld tot tien jaar cel voor het uitlokken van vijf aanslagen. Hij zou jonge uitvoerders, geld en vuurwerkbommen hebben verstrekt en adressen van medewerkers en familieleden van De Groot.

A. is de halfbroer van hoofdverdachte Ali G. Die werd veroordeeld tot negentien jaar en tien maanden gevangenisstraf. Hij zou diverse mannen hebben aangezet tot het veroorzaken van explosies bij woningen van medewerkers van het fruitbedrijf. Door een fout van het Openbaar Ministerie waren de namen en adresgegevens van zo’n 350 (oud-)medewerkers van de fruithandel in handen van de verdachten in de zaak.

DAF bekroont European Service Team of the Year 2024

Serviceadviseur Daniele Cagol (links) en monteur Giacomo Paladino (rechts) van Interservice S.p.A. uit het Italiaanse Trento, namen verrast hun trofee in ontvangst

EINDHOVEN – De titel van ‘DAF European Service Team of the Year 2024’ gaat naar Italië. Werkplaatstechnicus Giacomo Paladino en serviceadviseur Daniele Cagol van Interservice uit Trento kregen de bijhorende trofee gisteravond uitgereikt. Dat gebeurde na afloop van een tweedaagse finale, die plaatsvond bij DAF Trucks in Eindhoven. De wedstrijd vormde het slotstuk van een internationale zoektocht die DAF om het jaar organiseert. Met deze competitie zet de Nederlandse truckbouwer werkplaatstechnici en serviceadviseurs op het voetstuk dat ze verdienen.

Teams van DAF-dealers en -servicepunten uit achttien verschillende Europese landen lieten tijdens de internationale finale hun vaardigheden zien. Zowel de serviceadviseurs als de werkplaatstechnici kreeg uiteenlopende, ingewikkelde theoretische en praktische opdrachten op het vlak van truck- en motoronderhoud. De tests konden alleen succesvol worden afgerond, als de adviseur en de technicus als een echt team optrokken én bovendien gebruikmaakten van hun uitgebreide technische voertuigkennis.

DAF European Service Team of the Year

“DAF organiseert de Service Team of the Year-competitie om het belang van professionele werkplaatstechnici en serviceadviseurs te benadrukken,” aldus Twan Winters, Director After Sales bij DAF Trucks. “De trucks van DAF zijn hypermoderne voertuigen waarin de allernieuwste technologieën zijn geïntegreerd voor maximale efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Om dit soort geavanceerde voertuigen te onderhouden, hebben technici grondige en diepgaande kennis nodig. De serviceadviseurs moeten op hun beurt effectief met klanten kunnen communiceren over de geleverde dienstverlening.”

Werken bij de DAF dealer

“Om de groei van DAF te ondersteunen, zijn sterke serviceteams nodig. Daarom liggen er bij DAF-dealers in heel Europa kansen voor vaardige en enthousiaste werkplaatstechnici,” stelt Albert Florijn, Director Dealer Workshop Services bij DAF Trucks: “Voor de hoogste klanttevredenheid werken de serviceadviseur en werkplaatstechnicus nauw samen. DAF wil tot in de kleinste details uitzonderlijke service en kwaliteit bieden. De serviceteams van onze dealers spelen daarin een cruciale rol.”

‘Een bijzonder leerzame ervaring’

Serviceadviseur Daniele Cagol en werkplaatstechnicus Giacomo Paladino namen hun trofeeën verrast in ontvangst. Giacomo: “Gezien het extreem hoge niveau van de andere teams, past nederigheid ons het best. Maar natuurlijk zijn we ontzettend trots. We hebben bovendien enorm genoten van de uitdagende opdrachten. Net als iedereen moesten we tot het uiterste gaan. Daardoor werd de finale een zeer leerzame ervaring.”

Nederlands team behaalt prachtige tweede plek

Het Nederlandse team, bestaande uit Service Advisor Gert Jan Kortlever en Master Technician Sid Classens, beiden werkzaam bij van Tilburg-Bastianen, wist de tweede plaats te bereiken.

Onder het toeziend oog van de dealer vertegenwoordiger John Jans-Beken hebben zij zowel individueel als in de samenwerkende opdrachten Nederland uitstekend vertegenwoordigd. “De wedstrijd was zeer goed georganiseerd en de opdrachten sloten goed aan met de praktijk” aldus Sid en Gert Jan.

LAATSTE NIEUWS

Fietser zwaargewond bij ongeval met vrachtwagen in Groningen

GRONINGEN - Een fietser is vrijdagmiddag zwaargewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Groningen, meldt de politie op X. De aanrijding gebeurde rond...