Clicky

maandag 18 november 2024 - 11:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 462

Shell doet duizend tankstations van de hand

LONDEN – Shell is van plan om dit jaar en in 2025 wereldwijd duizend tankstations van de hand te doen. Dat is zo’n 4 procent van het totale aantal stations dat het olie- en gasconcern in eigen beheer heeft. In de plaats van de tankstations moeten elektrische laadstations komen. Om welke tankstations het precies gaat, zegt Shell niet.

Tegen het einde van het decennium wil Shell wereldwijd 200.000 laadstations hebben, nu zijn dat er nog 54.000. De meeste daarvan zullen in China, waar nu al meer dan de helft van de huidige laadstations staat, en Europa geïnstalleerd worden.

De aankondiging van Shell komt nadat het bedrijf de uitstootdoelen voor 2030 heeft afgezwakt vorige week. Drie jaar geleden mikte het bedrijf nog op een afname van de CO2-uitstoot van 20 procent, maar nu spreekt het van een daling tussen de 15 en 20 procent. Het doel om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn staat nog wel.

Eindhoven Airport had recordaantal passagiers in 2023

EINDHOVEN – Eindhoven Airport publiceerde vandaag haar jaarverslag 2023. Vorig jaar kwam het aantal passagiers uit op een nieuw record. Er waren geen wachtrijen en de passagierstevredenheid was nog nooit zo hoog. De luchthaven bleef binnen de afgesproken limiet van maximaal 41.500 vluchten. Eindhoven Airport staat er financieel goed voor waardoor de luchthaven belangrijke investeringen kan doen.

Er is een grote behoefte aan reizen voor ontspanning, familiebezoek en werk. En dat is terug te zien in het recordpassagiersaantal. Eindhoven Airport verwelkomde in 2023 6,8 miljoen passagiers (2022: 6,3 miljoen). Ook is er in de omgeving draagvlak voor de luchthaven. Volgens reputatieonderzoek dat vorig jaar werd uitgevoerd is 73 procent van de ondervraagden positief tot zeer positief over de luchthaven en de rol die deze speelt in de regio.

Roel Hellemons, CEO Eindhoven Airport: “We kijken terug op een succesvol jaar waarin we meer passagiers dan ooit verwelkomden en waarin de operatie soepel is verlopen. Passagiers waren ook erg tevreden, zo blijkt uit onderzoek. Er waren geen wachtrijen en we konden weer de kwaliteit leveren die onze passagiers van ons verwachten. Belangrijk is ook dat we in 2023 goed hebben gepresteerd op het gebied van veiligheid. Verder zijn we natuurlijk blij met het draagvlak in de regio voor de luchthaven.”

In 2023 had Eindhoven Airport 41.496 vliegbewegingen. Dat lag in 2022 op 40.252. Hiermee lag in 2023 het aantal vliegbewegingen 3 procent hoger dan in 2022. Er werd in 2023 gevlogen op 84 bestemmingen (2022: 87). Het nettoresultaat kwam in 2023 uit op 19,2 miljoen euro (2022: 18,8 miljoen euro). De opbrengsten van Eindhoven Airport stegen in 2023 met 9 procent tot 87,8 miljoen euro (2022: 80,6 miljoen euro).

Versneld verduurzamen De luchthaven nam in 2023 stappen gericht op het versneld verduurzamen van de luchthaven. Nadat Eindhoven Airport zich eerder al committeerde aan het doel om uiterlijk in 2030 het geluid met 30 procent te hebben verminderd (ten opzichte van 2019), werd afgelopen november het doel toegevoegd om ook de uitstoot van CO2 van vliegverkeer van Eindhoven Airport in 2030 met 30 procent te verminderen (ten opzichte van 2019). In dit ‘Commitment 2030’, worden de concrete acties benoemd. Zo stopt Eindhoven Airport vanaf 1 januari 2026 met het faciliteren van (fossiele) privévluchten. De toestellen die relatief per passagier veel geluidshinder en CO2-uitstoot geven, zijn vanaf dan niet meer welkom op de luchthaven. Ook zijn vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen die schoner en stiller zijn nog welkom op de luchthaven. Om in 2030 30 procent minder CO2-uitstoot te bereiken, gaat er ook een verplichte bijmenging met Sustainable Aviation Fuel (SAF) gelden op Eindhoven Airport. Om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren meer SAF bij te mengen, stelt de luchthaven vanaf 2024 hiervoor een financiële bijdrage voor de airlines beschikbaar.

Hoewel er op vele vlakken tevredenheid is, zijn er ook zaken ter verbetering. Eindhoven Airport blijft daarom werken aan verdere kwaliteitsverhoging van de luchthaven en de dienstverlening. Daarnaast blijven we werken aan het nog verder optimaliseren van de relatie met onze omgeving. We blijven hiervoor nauw samenwerken met het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) waarin ook omwonenden, overheden en bedrijven zijn vertegenwoordigd.

Doden en gewonden bij schietpartij bij arrestatie in Charleroi

LODELINSART – Bij een schietpartij bij Charleroi zijn een agent en een verdachte gedood. De politie ging voor een huiszoeking en aanhouding naar een pand in Lodelinsart, een noordelijke voorstad van Charleroi. De verdachte verzette zich en schoot op agenten.

Een agent is gedood, een ander raakte levensgevaarlijk gewond en een derde agent raakte lichtgewond. De dader verschanste zich in het pand en werd ook levensgevaarlijk gewond en is volgens plaatselijke media later in het ziekenhuis overleden.

De schutter opende vrijwel meteen het vuur op de agenten die aan de deur stonden. In België is geschokt gereageerd op de schietpartij. Premier Alexander de Croo noemde het doden van agenten verachtelijk. En minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden is geschokt en eerde de politie die dag en nacht voor de veiligheid van de samenleving werkt.

In België zijn in tien jaar tijd tien agenten tijdens het werk om het leven gekomen, de meeste van hen door ongelukken. Grote verbijstering was er in 2018 toen in het centrum van Luik twee agentes, die beiden ook moeders waren, werden doodgeschoten door een crimineel.

Royal Den Hartogh neemt H&S Group over

ROTTERDAM/BARNEVELD – Royal Den Hartogh Logistics, gespecialiseerd in het wereldwijde vervoer voor de chemische, gas- en voedingsindustrie, breidt haar portfolio verder uit door de overname van H&S Group, een toonaangevende onderneming in het transport van vloeibare voedingsmiddelen in Europa. Ubbo Hempenius, eigenaar van H&S Group, en Pieter den Hartogh, Group Managing Director van Royal Den Hartogh Logistics, hebben op 15 maart 2024 een overeenkomst ondertekend waarbij Den Hartogh alle aandelen van H&S overneemt.

H&S wordt de vijfde business unit van Den Hartogh, naast de bestaande business units Liquid, Gas, Global en Dry Bulk. De overname omvat alle bedrijfsonderdelen en joint ventures van de H&S Group, met uitzondering van de business unit Cleaning & Filling in Barneveld. Door de uitbreiding van haar dienstenaanbod verstevigt Den Hartogh haar wereldwijde marktpositie als vooraanstaand logistiek dienstverlener. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ubbo Hempenius, eigenaar van H&S Group, en Pieter den Hartogh, Group Managing Director van Royal Den Hartogh Logistics, hebben op 15 maart 2024 de overname bekrachtigd.

Ubbo Hempenius: “Het samengaan van H&S en Den Hartogh is een uitgelezen kans om onze krachten te bundelen en ten volle te benutten, onze slimme logistieke oplossingen uit te breiden en ons bereik verder te ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd, en met mij onze CEO Stefan Heintjes en onze Raad van Commissarissen, dat dit voor H&S de juiste stap voorwaarts is. Het garandeert de continuïteit en zelfstandigheid van ons bedrijf. We creëren een duurzame toekomst voor onze beide teams en trekken gezamenlijk op om nieuwe normen te stellen in de wereld van de logistiek. Bovenal laten we onze klanten maximaal profiteren van een uniek en breed wereldwijd dienstenpakket.”

Pieter den Hartogh: “Het toevoegen van een vijfde business unit is een strategische keuze en dat we dit samen met H&S Group kunnen doen, een familiebedrijf met zoveel raakvlakken op het gebied van historie, waarden en ambitie, maakt me ongelofelijk trots. We voegen niet alleen activiteiten samen; we combineren onze verhalen, dromen en mensen. Het team van H&S is met zijn specialisme, kennis, ervaring en ambitie een waardevolle en zeer welkome aanvulling op de Den Hartogh familie.”

De internationaal opererende Nederlandse familiebedrijven zijn leidende logistieke dienstverleners met een rijke historie. Ze geven de hoogste prioriteit aan veiligheid en hebben openheid, persoonlijke ontwikkeling en respect als gedeelde waarden. Ook de gezamenlijke historie van beide bedrijven gaat al langer terug: sinds 2001 werken ze aan gemeenschappelijke projecten.

Vrachtwagen met grind gekanteld op A15

Gekantelde vrachtwagen A15

BARENDRECHT – Op de A15 is een vrachtwagen met grind gekanteld. De hoofdrijbaan is vanuit Knooppunt Ridderkerk volledig geblokkeerd.

Brandweer en de traumahelikopter uit Amsterdam kwamen ter plaatse.

De chauffeur van de vrachtwagen is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Het zal nog geruime tijd duren voordat de weg weer open gaat volgens Rijkswaterstaat. Het grind ligt verspreid over de weg en moet opgeruimd worden.

Vrachtwagen flink beschadigd nadat deze zich vastrijdt onder viaduct [+foto]

ZOETERMEER –  Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn vrachtwagen maandagochtend vastgereden onder het viaduct van Randstadrail aan de Parkdreef in Zoetermeer.

De vrachtwagen is inmiddels los maar heeft veel schade opgelopen.

De lading wordt overgeladen in een andere vrachtwagen.

Transportbedrijf negeert stelselmatig rijverbod op zondag in Duitsland

GRÜNSTADT – De Duitse politie controleerde zondag 17 maart op de Duitse A6 en A61 in totaal negen voertuigen op het zondags rijverbod.

In totaal drie overtredingen werden vastgesteld, meldt de politie maandag.

Bij een Slowaakse trekker-oplegger constateerden de inspecteurs dat de door het transportbedrijf afgegeven speciale vergunning voor ritten op zon- en feestdagen sinds januari was verlopen.

De agenten ontdekten tijdens verder onderzoek dat ruim dertig voertuigen van het transportbedrijf sinds het verlopen van de vergunning regelmatig en illegaal op zondag werden gebruikt voor commercieel transport. Dit leverde het bedrijf een illegaal concurrentievoordeel op.

Verder rijden werd verboden totdat het rijverbod op zondag afliep.

Tegen de chauffeurs van de meerkoppige bemanning en het bedrijf zijn proces-verbaal opgemaakt. Vervolgmaatregelen werden afgestemd met het Federaal Bureau voor Mobiliteit en Logistiek en de verantwoordelijke goedkeuringsinstantie. Het bedrijf hangt nu een inbeslagname van de illegaal verkregen winsten van alle illegaal uitgevoerde ritten sinds het verlopen van de vergunning boven het hoofd. Daarnaast zal een bedrijfsaudit in het buitenland plaatsvinden en zal de nieuwe verlening van een ontheffing worden afgewezen wegens onbetrouwbaarheid.

Fietser omgekomen door aanrijding met vrachtwagen in Sittard

SITTARD – [update 13:20 uur] Een fietser is maandagochtend om het leven gekomen door een verkeersongeval in Sittard.

Het slachtoffer is een 61-jarige man uit Geleen. Het ongeval gebeurde rond 07.30 uur op de Nusterweg in de Limburgse plaats.

De fietser kwam volgens de politie door nog onbekende oorzaak in aanrijding met een vrachtwagen. Het slachtoffer overleed ter plaatse.

Certified Pick up uitgerold in Antwerpen

Certified Pick up Antwerpen

ANTWERPEN – Op 19 februari liep de laatste fase van de uitrol van Certified Pick up (CPu) succesvol af voor containerterminals voor de sluizen. Deze digitalisering is een belangrijke mijlpaal voor het containertransport van en naar Antwerpen. Certified Pick up verhoogt niet alleen de veiligheid van binnenkomende containers, als eerste centrale platform zorgt het voor een transparante logistieke keten. Momenteel lopen de voorbereidingen om ook terminals achter de sluizen in Antwerpen te laten overschakelen naar CPu.

Transparantie, veiligheid en efficiëntie centraal in Certified Pick up

Dagelijks halen vrachtwagenchauffeurs er zo’n 3.000 containers af in het Antwerpse havengebied. Dat proces verloopt vandaag via één centraal informatiesysteem. Certified Pick up is het eerste digitale platform dat veiligheid en transparante communicatie verbindt. Dankzij CPu, ontwikkeld door NxtPort, ontvangt elke schakel in de logistieke keten tijdig updates. Dat biedt voor alle betrokken partijen ​ verschillende voordelen.

Kurt Van Loon, Project Manager Certified Pick up: “Certified Pick-up is een ‘game changer’. Het platform biedt expediteurs de mogelijkheid om nauwkeuriger te plannen, doordat ze weten wanneer een container wordt gelost. Voor transportbedrijven levert CPu het voordeel dat ze direct op de hoogte zijn wanneer ze bijvoorbeeld een beschadigde container niet kunnen ophalen. Zo sturen ze hun vrachtwagen niet onnodig naar de haven en vermijden ze onnodige kosten. Daarnaast voorkomt het systeem claims dankzij de real-time informatie over de douanestatus. Dit transparante proces is uniek in de wereld en biedt heel wat efficiëntiemogelijkheden voor alle partijen.”

Veiligheid is een kernwaarde van CPu. Containers verlaten de haven in Antwerpen enkel via binnenschip, trein of vrachtwagen na vrijgave in Certified Pick-up. Dit gebeurt op basis van identiteit in plaats van pincodes. Daardoor kan het platform traceren welke partijen betrokken zijn bij het afhandelen van de container. Zo voorkomt het systeem misbruik en verhoogt het de algemene veiligheid. Het douaneproces is ook volledig transparant in CPu. Een container kan de kade pas verlaten als de douane groen licht geeft.

Willam Demoor, Chief Customer Relations Officer: “De digitale transformatie van onze haven is in volle gang. Met CPu hebben we een eerste stap gezet, en samen met de betrokken partijen bekijken we nu hoe we de gebruikersinterface kunnen verbeteren. We werken aan verdere stappen in de digitale transitie. Het ‘digitale pact’ dat we met de havengemeenschap hebben gesloten, is een belangrijke mijlpaal in dit proces. “The Way Forward” is het resultaat van dit pact en toont onze ambitie om van de haven een geavanceerde digitale logistieke omgeving te maken.”

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Als havengemeenschap nemen we onze verantwoordelijkheid om het vrijgeven en ophalen van containers veiliger, transparanter en efficiënter te maken. Het nieuwe dataplatform Certified Pick up vervangt pincodes door een identiteitsverificatie. De douane geeft via de applicatie groen licht voor de vrijgave van een container. Het systeem optimaliseert administratieve procedures en geeft een duidelijk beeld van de status van de container op elk moment van het proces. Certified Pick up is de start van een digitale transitie die we in nauwe samenwerking met de havengemeenschap blijven voortzetten in de toekomst.”

Stefan Dubois, Branch Manager Antwerpen Tailormade Logistics: “Certified Pick up brengt ons heel wat administratieve vereenvoudigingen. Dankzij de transparantie van de containerstatus verloopt het importproces efficiënter en vlotter, waardoor we tijdswinst kunnen boeken.”

Busstation Schiphol wordt verbouwd voor betere bereikbaarheid

SCHIPHOL – Het busstation op Schiphol wordt de komende jaren volledig vernieuwd. De huidige haltes maken plaats voor een nieuw groot busperron met overkapping en drie nieuwe trappen van het busstation naar het treinperron. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met ruimte voor 500 fietsen. De vernieuwing bevordert de bereikbaarheid van Schiphol met het openbaar vervoer. Vanaf 2027 maken reizigers gebruik van het nieuwe knooppunt.

Het nieuwe busstation wordt één groot perroneiland met overkapping en 20 halteplekken, waardoor er plaats is voor meer bussen. Ook is er voor reizigers meer ruimte om op de bus te wachten. Na de verbouwing wordt overstappen tussen trein en bus eenvoudiger. Drie nieuwe trappen verbinden het busstation straks direct met de onderliggende treinperrons, zodat reizigers rechtstreeks kunnen overstappen tussen de trein en bus. Rondom deze trappen worden poortjes geplaatst om in- en uit te checken. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met plek voor circa 500 fietsen, waar reizigers en medewerkers hun fiets kunnen stallen. De omliggende wegen worden opnieuw ingericht en aangesloten op het nieuwe busstation.

“Op Schiphol blijven we bouwen aan een goede bereikbaarheid voor iedereen die van, naar of via de luchthaven reist. Nu komt ongeveer de helft van de reizigers met het openbaar vervoer en we hebben als doel dat te verhogen, om het vervoer van en naar Schiphol verder te verduurzamen. Dat vraagt om investeringen in het busstation, zodat reizigers in de toekomst nog gemakkelijker kunnen overstappen op de verschillende vervoersopties: vliegtuig, trein, bus, fiets, taxi, deelvervoer of auto. Schiphol is echt een knooppunt waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen en dat willen wij mogelijk blijven maken voor onze reizigers en medewerkers”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

“Met deze verbouwing gaat het straks een stuk vlotter voor reizigers om van de treinperrons naar het bovenliggende busstation en te komen en andersom. Precies wat we bij ProRail willen: verschillende manieren van reizen naadloos op elkaar aansluiten. Door dit project sluiten trein en bus op Schiphol Plaza straks perfect op elkaar aan”, voegt Harro Homan, Regiodirecteur Randstad Noord van ProRail toe.

“De bereikbaarheid van Schiphol is cruciaal voor de Vervoerregio. We gaan het nu voor de elektrische bus nóg beter maken. En veel mensen weten niet dat Schiphol een fietstunnel heeft en geweldige fietspaden. Maak er dus gebruik van!”, aldus Marja Ruigrok, lid dagelijks bestuur Vervoerregio Amsterdam.

Eerste werkzaamheden  

De eerste werkzaamheden bij het busstation – de aanleg van de tijdelijke fietsenstalling, de kabels en leidingen – starten in mei 2024. Vanaf oktober 2024 wordt er in fases gewerkt aan het busstation. Reizigers kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik blijven maken van het busstation. Veel van de haltes van het busstation krijgen tijdelijk een andere (aangeduide) plek. De bewegwijzering en halte-informatie voor busreizigers wordt aangepast aan deze tijdelijke situatie. De bestaande halteplekken en rijbaan voor de Schipholtaxi en P3-bussen blijven op dezelfde plek.

Multimodale Knoop Schiphol 

De vernieuwing is onderdeel van het project Multimodale Knoop Schiphol (MKS). Naast het busstation worden ook de liften en (rol)trappen van Schiphol Plaza naar de treinperrons aangepakt. Ook is er een nieuwe aankomstpassage gemaakt waar crewvervoer, app-taxi’s (zoals Bolt en Uber) en later ook koeriersdiensten naartoe verhuizen om de verbouwing van het busstation mogelijk te maken.

Binnen project MKS werkt Schiphol samen met partners aan een beter trein- en busstation op de luchthaven. Het huidige OV-knooppunt is gebouwd in de jaren ’90. Inmiddels is het aantal OV-reizigers fors toegenomen. Om voor alle reizigers voldoende capaciteit te creëren zijn er aanpassingen nodig.

Politievakbond woedend op filmende omstanders dodelijk ongeluk

RIJSBERGEN – De politievakbond ACP is woedend op omstanders die zaterdag foto’s en video’s maakten van een fatale aanrijding in het Brabantse Rijsbergen. Een 29-jarige motorrijder kwam om het leven. De politiebond spreekt van asociaal gedrag van ramptoeristen en roept ze op hiermee te stoppen.

“Het is een grof schandaal hoe ook bij de ernstige aanrijding in Rijsbergen een aantal omstanders het in hun hoofd halen om op zeer korte afstand video’s en foto’s te maken, terwijl hulpverleners vechten voor twee levens. Hier moet onmiddellijk paal en perk aan gesteld worden”, stelt de afdeling Zeeland – West-Brabant van de politievakbond op het sociale medium X.

De vakbondsbestuurders vrezen dat de beelden terechtkomen bij nabestaanden. “Politiemensen zijn helemaal klaar met ramptoeristen en hun telefoons en doen ook hun beklag bij ons. Zij vragen om maatregelen dit te stoppen. Filmen van zware incidenten is niet normaal!”

De vakbond stelt dat omstanders van ernstige ongevallen steeds vaker de telefoon grijpen om slachtoffers en politiemensen te filmen. “Vaak in de meest gruwelijke omstandigheden. Het is onmenselijk leed wat je uit fatsoen niet filmt of deelt. Bij sommigen is dit fatsoen dus ver te zoeken, vreselijk.”

Het ongeluk gebeurde zaterdagmiddag op de Bredaseweg in Rijsbergen. De motorrijder reed in de richting van Breda en botste op de linkerflank van de auto toen die vanaf de parallelweg de hoofdrijbaan opreed. De motorrijder is na het ongeluk op straat gereanimeerd en naar een ziekenhuis in Rotterdam gebracht. Daar overleed hij in de nacht van zaterdag op zondag. De automobilist uit Rijsbergen is zwaargewond naar een ziekenhuis in Tilburg vervoerd.

Douane vindt cocaïne in container met druiven in Rotterdamse haven

ROTTERDAM – In de Rotterdamse haven heeft de douane in de nacht van zondag op maandag 250 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt tussen een lading druiven. De straatwaarde van de cocaïne is ruim 18 miljoen euro.

De container was afkomstig uit Chili en was bestemd voor een bedrijf in Ridderkerk. Het bedrijf lijkt niets met de zending te maken te hebben, meldt het Openbaar Ministerie.

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaken verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Ministerie van Buitenlandse Zaken besmeurd met rode verf

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlands Zaken is maandagochtend vroeg besmeurd met rode verf, bevestigt een woordvoerder van het ministerie. Het besmeuren van het pand aan de Rijnstraat is gedaan door een Palestijnse actiegroep die de Nederlandse overheid medeplichtig houdt “aan de genocide in Palestina”, laat de groep aan het ANP weten.

Ook heeft de actiegroep foto’s van Palestijnse slachtoffers van de oorlog in Gaza opgehangen aan de gevel van het ministerie. De groep is onder meer boos om de Nederlandse financieringsstop aan VN-hulporganisatie UNRWA.

Een schoonmaakploeg is ingeschakeld om het rode spul zo snel mogelijk van het pand te verwijderen. De substantie trekt volgens Omroep Wet veel bekijks. “Veel mensen staan hier foto’s te maken”, aldus een verslaggever van de omroep ter plaatse.

In januari werd het ministerie van Defensie besmeurd met rode verf om Nederlandse wapenleveranties aan Israël. Ook werden in november verschillende musea in Amsterdam met rode verf beklad omdat “de genocide in Gaza” niet erkend wordt, zei de groep Workers for Palestine Netherlands toen.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische Volvo trucks

GÖTEBORG – Volvo Trucks heeft een order voor nog eens honderd elektrische trucks ontvangen van logistieke onderneming DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van DFDS tot 225 trucks in totaal – de grootste vloot van zware elektrische trucks in Europa.

DFDS, het grootste scheepvaart- en logistiekbedrijf van Noord-Europa, ziet een groeiende vraag naar transportoplossingen die het milieu minder belasten. Daarom heeft het bedrijf opnieuw een order geplaatst voor honderd elektrische trucks van Volvo. Eerder kocht DFDS in totaal 125 zware elektrische Volvo-trucks.

Momenteel zijn er 95 daarvan operationeel in Zweden, Denemarken, Litouwen, België en Nederland en de resterende dertig worden in de loop van 2024 geleverd. Dankzij de groei van het aantal elektrische vrachtwagens in de vloot, heeft DFDS tegen het einde van 2023 de uitstoot van broeikasgassen met 1.516 ton verminderd (well-to-wheel, bron: DFDS).

DFDS Volvo

“Ik ben er erg trots op dat we onze nauwe samenwerking met DFDS kunnen voortzetten. Deze order voor nog eens honderd elektrische Volvo-trucks is een bewijs van hun vertrouwen in ons bedrijf. De grote toename van de elektrische truckvloot van DFDS laat zien dat emissievrij vervoer hier en nu een levensvatbare oplossing is”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.

De nieuwe elektrische trucks zullen worden ingezet op negen markten in Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, België en Zweden. Het betreft de recent vernieuwde en energiezuinigere modellen Volvo FH Electric en FM Electric.

DFDS heeft momenteel de grootste vloot van zware elektrische trucks in Europa en is goed op weg om de doelstelling te halen om in 2030 minstens 25 procent van het wagenpark geëlektrificeerd te hebben.

willen de overgang naar duurzamer wegtransport stimuleren. Onze groeiende vloot van elektrische vrachtwagens zal niet alleen bijdragen aan het verminderen van de impact van onze activiteiten op het klimaat. Het zal DFDS ook in staat stellen meer bedrijven te ondersteunen die hun toeleveringsketens koolstofarm willen maken. Deze nieuwe order onderstreept onze toewijding om de ontwikkeling door te zetten”, zegt Niklas Anderson, EVP, Logistic Division bij DFDS.

Een aantal van de nieuwe elektrische trucks zullen worden gebruikt om goederen te vervoeren van en naar de assemblagefabriek van Volvo Trucks in Göteborg.

Sinds 2019 heeft Volvo Trucks elektrische trucks geleverd aan klanten in 45 landen op zes continenten. Volvo biedt op dit moment de breedste productlijn in de sector met acht elektrische modellen, die geschikt zijn voor zeer uiteenlopende transportopdrachten in en tussen steden.

Huis voor Klokkenluiders: vijftig procent meer vermoedens van misstanden gemeld in 2023

Klokkenluider

DEN HAAG – In 2023 namen 369 mensen, die een misstand op het werk vermoedden, contact op met het Huis voor Klokkenluiders voor advies. Dat is een toename van 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook nam de complexiteit van de vermoede misstanden toe. De inwerkintreding van de Wet bescherming klokkenluiders en de media-aandacht voor misstanden speelden daarin een rol. Tegelijkertijd klopten ook veel meer werkgevers aan bij het Huis voor advies. Bijvoorbeeld over het inrichten van een goede meldregeling of het voeren van intern onderzoek naar misstanden. Dit blijkt uit het jaarverslag 2023 van het Huis voor Klokkenluiders.

Vermoedens van misstanden waarover mensen het Huis benaderden, gingen onder meer over de omgang met bedrijfsgeheimen en persoonsgegevens, vermoedens van fraude of het overtreden van veiligheidsvoorschriften. Daarnaast ontving het Huis, net als voorgaande jaren, veel meldingen over sociale (on)veiligheid en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. De zaken die het Huis als ‘klokkenluiderszaak’ aanduidde, speelden veel in de zorg, het onderwijs en binnen gemeenten.

“Degenen die bij ons een probleem aankaartten, benoemden vaak het gedrag van de top van hun organisatie als onderdeel van dat probleem” zegt Wilbert Tomesen, voorzitter Huis voor Klokkenluiders. “Zodra werkgevers, met toestemming van een melder, weten dat het Huis meekijkt met de wijze waarop met een melding wordt omgegaan, is alleen dat al vaak een trigger om nog eens extra goed naar de zaak te kijken. Dit leidt bij werkgevers geregeld tot aanpassing van de ingezette lijn.”

369 adviesvragers vermoede misstand

Bij het Huis voor Klokkenluiders kan iedereen terecht die een werkgerelateerde misstand wil melden. Het huis geeft werknemers daarbij onafhankelijk, vertrouwelijk en kosteloos advies. In 2023 namen 369 mensen, die een misstand op het werk vermoedden, contact op met het Huis voor advies. In 2022 waren dit 243 mensen. Opvallend was dat er in 2023 meer (politieke) ambtsdragers, leidinggevenden, vertrouwenspersonen en ZZP’ers tussen zaten dan in voorgaande jaren.

Tomesen: “Vertrouwenspersonen klopten vaak aan bij het Huis. Ofwel voor advies over een individuele casus in hun organisatie, dan wel voor algemenere vragen over de rol van vertrouwenspersonen bij meldingen. Opvallend genoeg bleken vertrouwenspersonen die een beroep op ons deden niet altijd te beschikken over de nodige (basis)kennis over het melden. Dit speelt vooral wanneer wij zien dat de werkgever niet voldoende heeft geïnvesteerd in het faciliteren van de personen die de rol van vertrouwenspersoon vervullen. Dat dit cruciaal is voor een goed verloop van een meldingsproces staat bij die werkgevers nog onvoldoende op het netvlies.

Met de inwerkingtreding, begin 2023, van de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) vallen zzp’ers ook onder de wettelijke bescherming tegen benadeling als ze een melding hebben gedaan. “Dat neemt niet weg dat we nog regelmatig van zzp’ers horen dat zij benadeeld worden”, zegt Tomesen. “Een melding van een mogelijke misstand los je niet op door simpelweg een contract niet te verlengen. Deze dien je als werkgever altijd serieus te nemen.”

Klokkenluiderszaken

Van de 369 adviesverzoeken zijn er 37 aangeduid als ‘klokkenluiderszaak’, zoals vastgesteld in de Wbk. Het Huis heeft hierin geconstateerd dat er een redelijk vermoeden van een misstand was, die het ‘maatschappelijk belang raakt’. De helft van deze zaken speelde in de semipublieke sector. In de zorg ging het bijvoorbeeld over het onbevoegd verrichten van medische handelingen, dat ten koste kon gaan van de veiligheid van patiënten of cliënten. Ook meldden meerdere werknemers uit de academische wereld zich bij het Huis. Hierbij stond de aantasting van de academische vrijheid vaak centraal. Verder was het niet naleven van veiligheidsvoorschriften van vervoersmiddelenfabrikanten een terugkerend thema.

Benadeling door het doen van een melding

In de meeste klokkenluiderszaken ervaart de melder benadeling. Vaak gaat het om pestgedrag, sociale isolatie, intimidatie, beëindiging van het dienstverband of bedreiging. “Wanneer melders ons benaderen, hebben zij vaak al een conflict met de werkgever. We denken dan uiteraard mee hoe we ze dan nog het beste kunnen helpen, maar het beperkt onze ruimte om nog te kunnen interveniëren. Hoe eerder mensen bij ons komen met een vermoeden, hoe beter we ze kunnen helpen om tot een goede afhandeling te komen”, zegt Tomesen.

Maatwerk en onderzoek

Eén van de manieren om tot een goede aanpak te komen voor zowel de melder als de oplossing van de misstand en/of benadeling, is via Maatwerkzaken. Daarin betrekt het Huis met toestemming van de melder ook de werkgever. Het afgelopen jaar liepen 12 Maatwerkzaken, waarvan er zes zijn afgerond. Deze zijn vertrouwelijk en worden niet gepubliceerd. Daarnaast heeft het Huis drie onderzoeken gepubliceerd. Eén onderzoek betrof een misstand rondom de inhuur van externen bij een omgevingsdienst. Een tweede onderzoek ging zowel over een misstand bij een uitvoeringsorganisatie, als ook de benadeling die een financieel medewerker ervoer, na het doen van een melding. Het derde onderzoek draaide om de benadeling van een voorzitter van de Raad van Commissarissen van een woningbouwcorporatie.

Ook werkgevers kloppen vaker aan

Niet alleen werknemers die een misstand vermoeden, kunnen bij het Huis terecht. Ook het aantal werkgevers dat in 2023 contact opnam met het Huis (276 organisaties) steeg met meer dan 50 procent. Die vragen gingen vooral over het inrichten van een meldregeling of het voeren van intern onderzoek. Ook wilden organisaties advies over het vertrouwenswerk binnen de uitvoering van de wet. Tomesen: “Voorkomen is beter dan genezen en daarom besteden we veel aandacht aan preventie richting organisaties. Als een organisatie een succesvol meldbeleid hanteert, waarin melders en meldingen serieus genomen worden, kunnen misstanden juist voorkomen worden”.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...