Clicky

maandag 18 november 2024 - 23:26 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 461

Kapitaalinjectie van 25 miljoen voor Van Moer Logistics

Oprichters Jo Van Moer-Anne Verstraeten van het logistiek bedrijf Van Moer Logistics en de Antwerpse investeringsgroep Ackermans & van Haaren voeren een kapitaalinjectie door van 25 miljoen euro in Van Moer Logistics. Hiermee kan Jo Van Moer zijn ondernemerschap verder inzetten om nieuwe investeringen door te voeren in de logistieke groep.

In 2021 heeft Ackermans & van Haaren een aandeel verworven van 21,7 procent in Van Moer Logistics. Onder leiding van CEO Jo Van Moer en zijn management-team is Van Moer Logistics de afgelopen jaren sterk gegroeid.

In 2023 werd een geconsolideerde omzet gerealiseerd van 327 miljoen euro (2021: 222 miljoen euro) en steeg de EBITDA tot 32,8 miljoen euro (2021: 14,5 miljoen euro). Deze evolutie weerspiegelt de succesvolle toepassing van het ‘one stop shop’-model van Van Moer, dat niet alleen leidt tot grotere efficiëntie voor de klanten, maar ook aanzienlijke winst oplevert inzake duurzaamheid.

De groei werd bovendien ondersteund door een aantal overnames in 2022, waaronder Groep Van Loon en Broekman Logistics Belgium Antwerp als voornaamste. Beide acquisities situeren zich in het Antwerpse Havengebied en werden inmiddels succesvol geïntegreerd in Van Moer Logistics. In 2023 verkreeg Van Moer Logistics de uitbreiding van haar concessie in de Haven van Brussel, waar het op termijn een totale logistieke hub van 100.000 m² wil uitbouwen.

Ondanks de verslechterende conjunctuur sinds de tweede jaarhelft 2023, heeft Van Moer Logistics ambitieuze plannen om haar groei door te zetten. Ter financiering daarvan hebben AvH Growth Capital en het stichterskoppel Jo Van Moer – Anne Verstraeten samen een kapitaalsverhoging doorgevoerd van in totaal 25 miljoen euro. Het deelnemingspercentage van AvH Growth Capital in Van Moer Logistics is na deze operatie gestegen tot 32,4 procent.

Gelijktijdig met deze kapitaalsverhoging heeft AvH Growth Capital 33,3 procent verworven in het kapitaal van Blue Real Estate. Deze vennootschap, opgericht in 2020 door de families Van Moer en Van Wellen, verhuurt momenteel 287.000 m² magazijnen verspreid over strategisch gelegen sites in het Antwerpse Havengebied aan Van Moer Logistics. Hiermee investeert AvH bijkomend zo’n 41 miljoen euro in Van Moer Logistics.

Tom Bamelis, lid van het executief comité van AvH: “Wij zijn verheugd onze succesvolle investering in Van Moer te kunnen uitbreiden. De kapitaalsverhoging in Van Moer Logistics zal toelaten het ondernemerschap van Jo Van Moer en zijn team om te zetten in nieuwe investeringen. Bovendien zal AvH voortaan op een evenredige manier participeren in vastgoed dat door Van Moer Logistics wordt geëxploiteerd. Wij waarderen de opening die de families Van Wellen en Van Moer voor ons hebben gemaakt en kijken uit naar een nieuw partnership voor de lange termijn”.

Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics: “Het partnership met AvH is al sinds het begin een echte meerwaarde voor Van Moer Logistics. We zijn AvH dan ook erg dankbaar voor haar bereidheid om onze ambitieuze groeiplannen verder te ondersteunen en kijken ernaar uit om deze samen te realiseren. Dat de samenwerking met AvH wordt uitgebreid door een participatie in het vastgoed dat Van Moer Logistics exploiteert, sterkt ons in de overtuiging dat we ook in de toekomst onze groei zullen kunnen doorzetten.”

Louis Van Wellen, gedelegeerd bestuurder Van Wellen Group: “De families Van Wellen zijn sinds 25 jaar gefocust op hun kernactiviteit, zijnde de ontwikkeling en verhuur van residentieel en logistiek vastgoed. We ondersteunen ten volle de instap van AvH in het vastgoed, wat voor een lange termijn verankering en partnership zorgt met de gebruiker Van Moer Logistics. Via de instap van AvH in het vastgoed kan er verder gebouwd worden aan de groei van de vastgoedportefeuille.”

Tanker ‘Keoyoung Sun’, geladen met chemicaliën, gekapseisd voor kust Japan [+video]

TOKIO – Een chemicaliëntanker is woensdag gekapseisd voor de zuidwestelijke kust van Japan. Twee van de elf bemanningsleven zijn vermist, meldt de Japanse kustwacht. Er wordt naar hen gezocht.

Japanse media melden dat het gaat om de Zuid-Koreaanse Keoyoung Sun, een in 1996 gebouwde tanker van 69 meter lang. Het schip heeft 980 ton acrylzuur aan boord. Het is niet bekend of er vloeistof in het water is gelekt. De kustwacht zegt daar nog geen informatie over te hebben.

De bemanningsleden sloegen woensdagochtend bij het eiland Mutsure alarm. Zij zeiden tegen de kustwacht dat hun tanker aan het kapseizen was. Het schip lag volgens nieuwszender NHK voor anker om slechte weersomstandigheden. Beelden in Japanse media laten zien dat het schip volledig ondersteboven ligt.

De kustwacht heeft negen bemanningsleden gered. Zij zijn naar het ziekenhuis gebracht. De opvarenden komen uit Zuid-Korea, Indonesië en China.

Investeringen krompen met ruim drie procent in januari

investeringen

DEN HAAG – In januari 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 3,4 procent kleiner dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen en vliegtuigen. In personenauto’s en machines is echter meer geïnvesteerd.

Het CBS publiceert elke maand over de omstandigheden voor de investeringen in de investeringsradar. De investeringen hangen onder meer samen met de situatie op de afzetmarkten en met de situatie op de financiële markten. De indicatoren van de radar hangen vrij goed samen met de investeringen in vaste activa, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een grotere groei of een kleinere krimp van de investeringen.

Volgens de CBS Investeringsradar zijn de omstandigheden voor investeringen in maart ongunstiger dan in januari. Dat komt vooral doordat de bezettingsgraad in de industrie daalde. Het consumentenvertrouwen was echter minder negatief en de jaar-op-jaardaling van de export goederen was kleiner.

Vrachtwagen gekanteld tijdens dijkwerkzaamheden in Oosthuizen [+foto’s]

vrachtwagen gekanteld Oosthuizen

OOSTHUIZEN – Woensdagochtend rond 07:30 uur heeft op de IJsselmeerdijk in Oosthuizen een ernstig ongeval plaatsgevonden.

Een vrachtwagen kantelde op een bouwplaats waar aan de dijk wordt gewerkt. De chauffeur zou bekneld hebben gezeten in zijn cabine.

Veel hulpdiensten rukten uit naar de plaats van het ongeval. Ook een traumaheli kwam ter plaatse.

De Arbeidsinspectie zal een onderzoek opstarten.

Hoe het momenteel gaat met het slachtoffer is nog niet duidelijk.

Een ambulance kwam vast te zitten op de bouwplaats. Die had zich vastgereden in het zand. Een shovel trok de ambulance eruit. Dit had geen gevolgen voor de patiënt.

Zeelandbrug komende zomer minder vaak open voor scheepvaart

MIDDELBURG – De Zeelandbrug gaat de komende zomermaanden nog maar één keer per uur open voor de scheepvaart in plaats van twee keer. Gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) legt uit dat voor die maatregel is gekozen, omdat er door stilstaand verkeer geregeld onveilige situaties op de brug ontstaan.

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland ligt op de Midden-Zeelandroute die belangrijk is voor de bereikbaarheid van de provincie. Ook toeristen en recreanten maken vaak gebruik van de brug.

Van der Maas zegt dat het beperken van het aantal brugopeningen een proef is. Als de pilot goed verloopt en een positief effect heeft op de verkeersveiligheid en bereikbaarheid wil de provincie de nieuwe bedieningstijden voor de zomermaanden definitief invoeren. Het besluit daarover valt na dit vaarseizoen. Voor de wintermaanden geldt nu al dat de brug één keer per uur wordt bediend.

Gedeputeerde Staten schrijven in een brief aan Provinciale Staten dat over de maatregel is gesproken met vertegenwoordigers van de pleziervaart: het Watersportverbond en Hiswa Recron. “Zij zijn uiteraard niet blij met het besluit en wijzen op potentieel gevaarlijke situaties op het vaarwater die kunnen ontstaan door de langere wachttijden voor de brug.”

Bloomberg: Boeing wil deel defensietak verkopen

Boeing

ARLINGTON – Vliegtuigbouwer Boeing onderzoekt de verkoop van ten minste twee van zijn defensieondernemingen om de eigen financiële positie te versterken. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Om welke defensieondernemingen het precies gaat, is niet duidelijk. Eerder onderzocht Boeing al de verkoop van dochteronderneming Argon ST, die militaire surveillancesystemen maakt. Boeing weigerde aan Bloomberg commentaar te geven.

Het concern ligt sinds januari onder vuur nadat het deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 in januari loskwam. Sindsdien zijn er meer toestellen met technische mankementen ontdekt. Boeing is daarom in gesprek met Spirit AeroSystems, de bouwer van het frame van de 737-toestellen, om de voormalige dochteronderneming weer aan de portefeuille toe te voegen. Dit zou Boeing meer dan 3 miljard dollar kosten.

Ondertussen moet Boeing de schuldpositie zien terug te dringen om toekomstige groei te financieren. De vliegtuigbouwer rekende eerder op een snelle verhoging van de productie van de 737 om extra geld binnen te halen.

Zeeland wil opheldering over bericht onveilige olietankers

MIDDELBURG – De provincie Zeeland heeft contact opgenomen met de Rijksoverheid over een NRC-bericht dat Rusland afgedankte tankers in Zeeland olie laat halen. “We willen graag weten wat er aan de hand is, om wat voor schepen het gaat en of ze onveilig zijn”, zei commissaris van de Koning Han Polman dinsdag.

NRC meldde afgelopen weekend dat Rusland zijn ruwe olie in afgedankte tankers over de wereldzeeën vervoert om westerse sancties te ontwijken. De schepen uit deze ‘schaduwvloot’ zouden oud, gevaarlijk en slecht verzekerd zijn. Ze hebben zelf ook brandstof nodig, die ze volgens NRC in Zeeland komen halen.

De Zeeuwse Statenfracties van SP, PvdA-GroenLinks, CDA, ChristenUnie en D66 hebben Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de kwestie. Ze stellen dat de kans op een milieuramp toeneemt door de bezoeken van afgedankte tankers. De fracties willen onder meer dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de schepen scherp gaat controleren. Ook vragen ze of GS bereid zijn met North Sea Port, de koepelorganisatie van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent, de “zorgelijke situatie” te bespreken met als doel de oude en slecht onderhouden schepen te weren.

Geen vervolging van wegwerkers na dood vrachtwagenchauffeur [+video]

DEVENTER – Het Openbaar Ministerie stelt geen vervolging in tegen twee wegwerkers die als verdachte zijn aangemerkt in het onderzoek naar de dood van een 57-jarige man uit Laag-Soeren. De man, een vrachtwagenchauffeur, overleed op 27 augustus 2023 op de N348/Siemelinksweg in Deventer na een ruzie met de wegwerkers over wegafsluiting richting de oprit Deventer-Oost van de A1.

Uit het onderzoek van de politie blijkt dat de vrachtwagenchauffeur uit zijn wagen is gestapt, op de wegwerkers is toegelopen en een van de wegwerkers, een 52-jarige man uit Hengelo, heeft geslagen. De wegwerker heeft zich verdedigd en hij heeft de vrachtwagenchauffeur na een worsteling in bedwang gehouden tot de politie er was.

Bij de politie kwam een melding binnen dat een wegwerker was aangevallen door een vrachtwagenchauffeur. Toen de politie deze vrachtwagenchauffeur ter plaatse wilde aanhouden, reageerde hij niet. De reanimatie die vervolgens is gestart, baatte niet meer. De achterliggende doodsoorzaak is volgens de patholoog gelegen in de aantoonbaar medisch verzwakte toestand van de man al voor zijn overlijden. De worsteling en het in bedwang houden van de vrachtwagenchauffeur door de wegwerker, hebben wel een rol gespeeld bij het onwel worden en het overlijden.

Het Openbaar Ministerie concludeert echter dat de wijze waarop de chauffeur door de wegwerker onder controle is gebracht en in bedwang is gehouden, niet is aan te merken als aanmerkelijk onvoorzichtig. Gelet op de noodzaak tot zelfverdediging en daarnaast het onvoorspelbare gedrag van de later overleden chauffeur, mocht de wegwerker doen wat hij deed. Het OM concludeert dat niet is gebleken dat de grenzen van het toepassen van geweld bij een burgeraanhouding zijn overschreden. Er is volgens het OM dan ook geen sprake van dood door schuld. Ook van andere strafbare feiten die zijn onderzocht, zoals mishandeling de dood ten gevolg hebbend, is niet gebleken. De wegwerker mocht beperkt geweld toepassen nadat hij zelf een klap had gekregen. Van opzettelijk handelen wat heeft geleid tot de dood van de man, is geen sprake.

Voor wat betreft de andere verdachte, een 32-jarige wegwerker uit Rossum, geldt dat zijn bijdrage aan het in bedwang houden minimaal was. Ook zijn zaak zal worden geseponeerd.

IFrame

Schiphol wil wettelijke milieu-en geluidsgrenzen: ‘Deze zijn meetbaar en handhaafbaar’

HILVERSUM – Schiphol wil harde geluids- en milieugrenzen in een nieuw stelsel van wetten en regels. “Deze zijn meetbaar en handhaafbaar”, laat Schiphol weten aan KRO-NCRV’s Pointer, voorafgaand aan de uitspraak in de rechtszaak tussen omwonenden en de Nederlandse Staat.

Onder Ruud Sondag, de voormalige CEO van Schiphol, zette de luchthaven al in op nachtsluiting van het luchtruim, zoals ook het geval is bij Heathrow in Londen, een verbod op privévliegtuigen en op het weren van de meest lawaaiige toestellen. “Hier gaan we onverminderd mee door”, zegt Schiphol in een reactie op vragen van Pointer.

“Schiphol verbindt Nederland met de rest van de wereld. Dat blijven we doen, maar dit kan stiller, schoner en beter zoals ook gepresenteerd in ons 8-puntenplan. Waarbij de nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en een verbod op privéjets een aanzienlijk verschil zal maken.” Bovendien is Schiphol voorstander van een nieuw stelsel van wetten en regels met harde, meetbare en dus handhaafbare geluids-en milieugrenzen.

In een eerdere Pointer-aflevering pleit de Zaanse wethouder Wessel Breunesse voor een onmiddellijke stop op de ruim 30.000 nachtvluchten per jaar. In het dorp Assendelft leidt 45 procent van de bevolking aan ‘ernstige slaapverstoring’, blijkt uit GGD-onderzoek. Daarnaast vindt hij dat bewoners juridisch moeten worden beschermd tegen lawaai. Dat is nu wel geregeld voor de industrie, of lawaai door wegverkeer, maar niet voor de luchtvaart. “Zorg dat je een duidelijke geluidsnorm hebt, waar individuele burgers ook rechten aan kunnen ontlenen in het geval dat die wordt overschreden”, zegt Breunesse.

Ruim vijfduizend omwonenden van Schiphol klagen de Nederlandse Staat aan vanwege jarenlange geluidshinder rond Schiphol. Geluidsnormen worden sinds 2014 niet gehandhaafd, omdat opeenvolgende kabinetten een geluidsnorm nooit in de wet hebben verankerd. De Nederlandse Staat, bij monde van de Landsadvocaat, zegt dat ‘de eis van omwonenden leidt tot grote economische schade’.

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in de civiele zaak tussen Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) en het Rijk.

Pointer, zaterdag 6 april om 14:00 uur bij KRO-NCRV op NPO Radio 1.

Hof legt in zaak rond dood Orlando Boldewijn fors lagere straf op

DEN HAAG – Het gerechtshof in Den Haag heeft de 33-jarige Roy B. een aanzienlijk lagere straf opgelegd voor zijn rol bij de dood van Orlando Boldewijn. Het hof veroordeelde B. tot tien weken cel voor het niet verlenen van hulp aan iemand in levensgevaar. Er was 42 maanden geëist, voor mishandeling met de dood tot gevolg. Dat kon volgens het hof niet bewezen worden. Het slachtoffer verdronk in februari 2018 bij de ponton waar B. op woonde, in de Haagse wijk Ypenburg.

B. had op de avond van 18 februari een betaalde seksdate met Boldewijn. Daarna zou hij hem naar de vaste wal hebben gebracht. Het lichaam van de 17-jarige Boldewijn werd acht dagen later door duikers gevonden in de buurt van de ponton waarop de woning van B. staat. Het is nog altijd niet bekend hoe het slachtoffer in het water terecht is gekomen.

Het Openbaar Ministerie vond in hoger beroep dat B. zich door geen 112 te bellen schuldig had gemaakt aan mishandeling met de dood tot gevolg. Het hof ziet dat anders, omdat niet kan worden vastgesteld dat B. “enige bijdrage heeft geleverd aan het te water raken van het slachtoffer”. Ook is niet vast komen te staan dat B. had kunnen voorkomen dat Boldewijn zou verdrinken, stelt het hof. “Daarbij is het van belang dat – gelet op de temperatuur van het ijskoude water – niet van de verdachte kon worden gevergd dat hij in het water zou springen om de jongen te redden.”

Langdurig proces

De rechtbank legde B. 44 maanden cel op in 2020. Hij ging in hoger beroep maar wilde tijdens het proces geen vragen beantwoorden en beriep zich op zijn zwijgrecht.

Het hof wilde B. tot de maximale straf veroordelen van drie maanden cel voor het niet helpen van iemand in levensgevaar, een overtreding volgens de wet. Het hof vindt de straf “in beginsel passend gelet op de door de verdachte telkens weer getoonde onverschilligheid”. Maar de opgelegde straf valt nu lager uit, omdat B. om bedreigingen is verhuisd en omdat het proces lang heeft geduurd door corona en door het vertrek en ziekte van verschillende aanklagers in hoger beroep.

De moeder van het slachtoffer laat via haar advocaat Sébas Diekstra weten dat de opgelegde straf “onvoldoende recht doet aan de zaak”.

Julianakanaal vanaf oktober maandenlang dicht voor werkzaamheden

MAASTRICHT – [update 15:45 uur] Het Julianakanaal in Limburg gaat vanaf oktober maandenlang dicht tussen Berg en Born, meldt Rijkswaterstaat. Het kanaal moet over een lengte van ongeveer 4 kilometer worden drooggelegd om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen. Problemen met die bouwkuip leidden vorig jaar ook al tot wekenlange stremmingen.

Rijkswaterstaat is in 2022 begonnen met het verruimen en verdiepen van het Julianakanaal, een druk bevaren en belangrijke scheepvaartroute tussen havens in Nederland, België en Frankrijk. In februari vorig jaar kwamen de werkzaamheden stil te liggen, omdat de geplaatste bouwkuip was volgelopen met water door een gat in de damwand. Het scheepvaartverkeer was toen wekenlang gestremd.

De damwand is gerepareerd en er geldt nog altijd een snelheidsbeperking voor schepen in het gebied, maar volgens Rijkswaterstaat is nog steeds sprake van een onveilige situatie. Sinds eind september zijn er acht “scheepvaart gerelateerde veiligheidsincidenten” geweest in de door de bouwkuip versmalde vaarweg, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag aan de Tweede Kamer. Ook lekt er nog altijd kanaalwater in de kwetsbare natuur van de Kingbeek. Volgens Harbers dreigt daardoor “(steeds grotere) schade aan de natuur op te treden”.

De bouwkuip moet daarom helemaal worden verwijderd en het kanaal wordt daarvoor drooggelegd tussen Berg en de sluis in Born. Rijkswaterstaat verwacht dat de werkzaamheden uiterlijk in oktober zullen beginnen. Afhankelijk van de weersomstandigheden duren die tot april of mei volgend jaar.

De werkzaamheden zullen veel impact hebben op de scheepvaart. Harbers schrijft in zijn brief dat keersluis Limmel, iets ten noorden van Maastricht, op de omvaarroute ligt. Als die sluis gesloten moet worden door bijvoorbeeld hoog water of een storing, “is er geen alternatieve route mogelijk richting Antwerpen/Rotterdam”, aldus de staatssecretaris.

Jaloerse vrachtwagenchauffeur schiet collega neer om nieuwe vrachtwagen

BRIVIO – Vrijdagmiddag 15 maart doorboorde een kogel de schouder van een 60-jarige Moldavische vrachtwagenchauffeur. Degene die op hem schoot was zijn 58-jarige Italiaanse collega. “Hij is een groentje, het is niet eerlijk dat ze hem de nieuwste en mooiste vrachtwagen hebben toegewezen, terwijl ze mij in de oudste en lelijkste hebben laten rijden”, legde hij een paar uur na de schietpartij uit, toen de politie bij hem thuis kwam om hem te ondervragen.

De twee vrachtwagenchauffeurs, Moldavisch en Italiaans, werken beiden bij hetzelfde transportbedrijf in het Italiaanse Brivio. Daar haalde de 58-jarige vrachtwagenchauffeur vrijdagmiddag de trekker over toen zijn collega uit de cabine van zijn nieuwe vrachtwagen stapte.

De kogel ging dwars door de schouder van de chauffeur, gelukkig zonder belangrijke bloedvaten te beschadigen of grote schade aan te richten. De gewonde vrachtwagenchauffeur, die nauwelijks kon geloven dat er op hem geschoten was, vroeg niemand om hulp, maar stapte in zijn auto en reed alleen naar de eerste hulp van het Alessandro Manzoni-ziekenhuis in Lecco. “Ze schoten me neer”, vertelde hij de artsen terwijl hij met zijn vinger de ingangswond van het schot liet zien.

De onderzoeken sloten potentieel dodelijk trauma uit, zozeer zelfs dat de 58-jarige man, na onderzoek en behandeling, en na een paar uur ziekenhuisopname ter observatie, werd ontslagen.

Hij was het zelf die bij de politie aangaf dat hij werd neergeschoten. De dader bekende alles, maar zwoer dat hij niet van plan was om op hem te schieten, maar alleen om hem bang te maken, meldt de Italiaanse krant Il Giorno.

Hij bekende ook dat hij het pistool waarmee hij het schot had afgevuurd, had weggegooid, nadat hij het stuk voor stuk had gedemonteerd, waarbij hij de verschillende onderdelen op verschillende plaatsen had weggegooid.

Voorlopig is de vrachtwagenchauffeur die het wapen afvuurde, op vrije voeten gesteld.

Herhaaldelijke overschrijdingen van het maximaal toegestane gewicht [+foto]

LEER – In de afgelopen drie maanden heeft de Duitse politie meerdere vrachtwagens uit het verkeer gehaald die het in Duitsland maximaal toegestane gewicht aanzienlijk overschreden hadden.

De voertuigen reden allemaal voor hetzelfde Deense transportbedrijf. Op 18 januari 2024 ontdekten agenten een van de vrachtwagens van het bedrijf, die, na een controle op een gekalibreerde weegschaal, het maximaal toegestane gewicht met enkele tonnen overschreed. Dit was een percentage overgewicht met dubbele cijfers.

Op 9 maart 2024 en op 18 maart 2024 deden agenten soortgelijke bevindingen, waarbij werd vastgesteld dat de opleggers van het bedrijf het maximale gewicht met enkele tonnen hadden overschreden.

Elk van deze bevindingen leidde tot het initiëren van administratieve overtredingsprocedures, tot het verbod op verder rijden en tot het inbeslagnemen van oneerlijke winst.

Van Hool vraagt rechter om bescherming tegen schuldeisers

LIER – De Belgische fabrikant van bussen en industriële voertuigen Van Hool heeft bij de rechter in Mechelen een vorm van uitstel van betaling aangevraagd. Het noodlijdende bedrijf hoopt hiermee de continuïteit van de onderneming te waarborgen.

Volgens Van Hool lopen er “constructieve” gesprekken en onderhandelingen met banken, de Vlaamse overheid, werknemers en andere belanghebbenden over een herstelplan.

Eerder deze maand werd bekend dat de bussenbouwer stopt met het maken van bussen in België. Ook neemt het bedrijf afscheid van bijna de helft van zijn werknemers. Meer dan 1100 banen worden geschrapt.

Van Hool heeft het al jaren moeilijk. Het bedrijf kreeg onlangs een nieuwe klap toen de Vlaamse busmaatschappij De Lijn voor een grote order voor een Chinese concurrent koos. Het bedrijf moest snel ingrijpen om een faillissement te voorkomen.

Peter Gillis vindt dat justitie hetze tegen hem voert

DEN BOSCH – [update 15:30 uur]Realityster en vakantieparkenhouder Peter Gillis vindt dat justitie een hetze tegen hem voert. “Ik ben zwaar geschrokken”, zei hij dinsdag tijdens een eerste niet-inhoudelijke zitting voor de rechtbank in Den Bosch. “Ik word weggezet als een zware crimineel, ben hier zwaar door geraakt.”

Volgens Gillis’ advocaat Mark Hendriks is het doel van de strafzaak om de vakantieparken van de Oostappen Groep uit de markt te prijzen en Gillis publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Hij verzocht de rechtbank de rechtszaak tegen zijn cliënt niet ontvankelijk te verklaren vanwege schending van de beginselen van een goede procesvoering.

De rechtbank boog zich dinsdag over de vermeende belastingfraude door Gillis, acht van zijn Oostappen-vakantieparken in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland en een holding. Volgens het Openbaar Ministerie hebben vooral Gillis en medeverdachten dochter Inge en ex-vrouw Treesie – die niet aanwezig waren – zich daaraan de afgelopen jaren schuldig gemaakt. Tijdens deze zitting konden de advocaten van de verdachten hun onderzoekswensen indienen bij de rechtbank.

Administratie

Volgens het OM hebben Gillis en de gedaagde parken zich jarenlang schuldig gemaakt aan het verhuren van huisjes zonder deze verhuur in de administratie op te nemen. De huurders moesten de huur contant betalen, geld dat vaak door Peter Gillis zelf werd geïnd. “Door deze constructie is een grote omzet buiten de boeken gebleven”, stelt het OM. Ook zou Gillis documenten hebben vernietigd en zou loonadministratie van buitenlandse medewerkers ontbreken.

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) deed onderzoek naar de belastingaangiften en administratie van Gillis en zijn parken. Uit dit onderzoek bleek volgens het OM dat de administratie een rommeltje was, en dat Gillis en zijn medewerkers onjuiste of onvolledige informatie zouden hebben gegeven aan de belastingdienst. Gillis wordt ook verdacht van het niet (tijdig) doen van aangifte vennootschapsbelasting.

Aangepakt

Meerdere gemeenten pakken Gillis inmiddels aan voor het illegaal huisvesten van arbeidsmigranten, het niet betalen van toeristenbelasting, het uitbaten van horeca zonder vergunning, illegale uitbreiding en het laten verloederen van zijn parken.

De rechtbank beslist op 9 april over de verzoeken van de verdediging voor het horen van getuigen.

LAATSTE NIEUWS

British Airways kampt met technisch probleem

LONDEN - British Airways werkt aan het oplossen van een technisch probleem, meldt een woordvoerder van de Britse luchtvaartmaatschappij aan nieuwszender CNN. Op sociale...