Clicky

donderdag 26 december 2024 - 18:58 uur
BAS World
Home Blog Pagina 461

Aanrijding met twee vrachtwagens op A27 [+foto]

Ongeval A27
Foto: Rijkswaterstaat | X

NIEUWENDIJK – Op de A27 voor knooppunt Hooipolder is woensdagochtend een ongeval met twee vrachtwagens gebeurd. Richting het zuiden heb je vanaf Nieuwendijk ongeveer een uur vertraging, meldt Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat verwacht rond 12:00 uur de weg weer vrij te kunnen geven.

Moet je richting Breda? Rij dan vanaf Everdingen via de A2, A65 en A58, adviseert Rijkswaterstaat.

Voorlopig geen treinen van en naar Zeeland door aanrijding

ROOSENDAAL – Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom is voorlopig geen treinverkeer mogelijk door een aanrijding, meldt de NS.

Hierdoor is de provincie Zeeland de komende uren niet per trein bereikbaar. De extra reistijd kan oplopen tot meer dan een uur.

De NS zet bussen in als vervanging voor de trein. Reizigers wordt aangeraden de reisplanner in de gaten te houden. De verstoring zou rond 12.30 uur verholpen moeten zijn.

Starters vragen vaker hypotheek aan, hoogste aantal in vijf jaar

DE MEERN – Het aantal starters dat in april een hypotheek heeft aangevraagd is in vijf jaar niet zo hoog geweest, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN). Zo’n 14.500 starters vroegen vorige maand een hypotheek aan, in april vorig jaar deden nog geen 12.000 starters dit.

Ook het gemiddelde hypotheekbedrag dat starters hebben aangevraagd is volgens HDN het hoogst in vijf jaar. Het aangevraagde bedrag in april kwam uit ongeveer 353.000 euro.

In totaal werden in april ongeveer 45.000 hypotheken aangevraagd, ruim 40 procent meer dan in april 2023, meldt HDN. De hypotheekmarkt is daarmee vorige maand flink hersteld vergeleken met 2023 volgens de organisatie. Het grootste deel van alle Nederlandse hypotheekaanvragen loopt via HDN.

Nog niet op niveau

De hypotheekmarkt lijkt volgens de organisatie sterk te zijn teruggeveerd na de dip in maart. Sinds juni 2022 zijn niet zoveel hypotheken aangevraagd als afgelopen maand.

De kopersmarkt deed het vorige maand goed, vindt HDN. Huizenkopers vroegen meer dan 27.000 hypotheken aan, ongeveer gelijk aan de aanvragen in april van recordjaar 2020. Het is nog niet duidelijk of meer mensen vorige maand daadwerkelijk een huis hebben gekocht op de krappe woningmarkt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt deze maand met die cijfers en makelaarsvereniging NVM in juli.

De hypotheekmarkt is nog niet op het niveau van 2022 en eerder, ziet HDN verder. Dit komt vooral omdat het aantal hypotheken dat wordt overgesloten flink is afgenomen.

Bitcoin onder 60.000 dollar na slechtste maand sinds 2022

bitcoin

NEW YORK – De waarde van de bitcoin is woensdag verder gezakt tot onder de 60.000 dollar. De bekendste en grootste cryptomunt ter wereld kende in april al de slechtste maand sinds de ineenstorting van cryptobeurs FTX in november 2022. De koersval wordt onder meer veroorzaakt door het vooruitzicht dat de Amerikaanse rente langer hoog zal blijven.

Investeerders in digitale munten hoopten dat de inflatie in de grootste economie ter wereld inmiddels voldoende zou zijn afgekoeld en dat de Federal Reserve nog dit voorjaar de rente zou verlagen. De Amerikaanse centrale bank, die later op de dag vergadert over het rentebeleid, heeft echter al laten weten dat de inflatie nog te hoog is om de rente te verlagen. Een eerste renteverlaging wordt nu pas in september voorzien. Hogere rentetarieven zijn doorgaans negatief voor beleggingen in digitale munten, waarop geen rente wordt ontvangen.

De bitcoin noteerde woensdagochtend op 59.755 dollar. In de afgelopen maand raakte de munt bijna 16 procent aan waarde kwijt. De sterke vraag onder beleggers naar Amerikaanse beursgenoteerde bitcoinfondsen, die begin dit jaar werden geïntroduceerd, zorgden eerder nog voor een sterke opleving van de munt.

Mede dankzij de sterke instroom van kapitaal in deze bitcoin-ETF’s steeg de munt in maart naar een recordniveau van bijna 74.000 dollar. Volgens gegevens van persbureau Bloomberg trokken investeerders in april zo’n 182 miljoen dollar terug uit deze fondsen. In maart werd juist nog 4,6 miljard dollar aan nieuw kapitaal belegd in bitcoin-ETF’s. Investeerders lijken ook wat winst te nemen. De waarde van de bitcoin is dit jaar nog altijd met bijna 40 procent gestegen.

Zeker negentien doden bij instorten van weg in China [+foto’s&video]

MEIZHOU – Ten minste negentien mensen zijn in de Chinese provincie Guangdong om het leven gekomen doordat een stuk weg is ingestort. Volgens staatsomroep CCTV zijn achttien auto’s betrokken en raakten dertig mensen gewond.

Het ongeluk gebeurde om 02.10 uur lokale tijd op een weg van de stad Meizhou naar het arrondissement Dabu. Op beelden op sociale media is te zien dat er vlammen en rook opstijgen uit een diepe put waar de weg was. Er werden volgens Chinese media ongeveer vijfhonderd hulpverleners ingezet, onder wie reddingswerkers die gespecialiseerd zijn in reddingen uit mijnen.

De provincie is de laatste weken getroffen door extreem weer. Er vielen doden door overstromingen en een tornado. Of het instorten van de weg daarmee te maken heeft, is niet bekend.

In 2023 meeste stakingen in meer dan vijftig jaar

DEN HAAG – In 2023 waren er 52 werkstakingen. Dat is het grootste aantal in meer dan 50 jaar. In 1972 werd het werk nog vaker neergelegd: 58 keer. In totaal gingen vorig jaar 142 duizend arbeidsdagen verloren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
Sinds het eerste coronajaar 2020, met negen werkstakingen, is het aantal werkonderbrekingen elk jaar fors toegenomen.

Ruim 17 duizend werknemers betrokken bij stakingen

Bij deze stakingen waren ruim 17 duizend werknemers betrokken, ongeveer duizend meer dan in 2022. Dat is aanzienlijk minder dan in 2021 (28 duizend) en 2020 (105 duizend). De 26 stakingen in 2019 mobiliseerden zelfs 319 duizend mensen, het grootste aantal van alle stakingen die het CBS heeft geregistreerd. Zie ook het bericht Meeste stakers ooit in 2019.

Het CBS houdt ook bij hoeveel werkdagen er verloren gingen tijdens de stakingen. In 2023 waren dat er 142 duizend. Dat waren er aanzienlijk meer dan in de twee voorafgaande jaren, maar veel minder dan in 2019. Toen gingen 391 duizend werkdagen verloren.

Meeste stakers in industrie

De meeste arbeidsdagen (62 duizend) gingen verloren in de bedrijfstak vervoer en opslag, maar daar werd niet het meest gestaakt. Met 28 stakingen en 5 duizend betrokken werknemers stond de industrie bij zowel het aantal stakingen als het aantal betrokkenen bovenaan de lijst. Ook in de handel waren er naar verhouding veel stakingen (10), met 4 duizend stakende werknemers. Hierdoor gingen 22 duizend werkdagen verloren.

Werknemersacties

Op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het CBS in 2023 ook bijgehouden met welke andersoortige acties werknemers hun eisen kracht hebben bijgezet. Het gaat dan om georganiseerde acties, soms ludiek, die niet hebben geleid tot een verlies aan arbeidsuren. Net als de werkstakingen kwamen dergelijke acties het meest voor in de industrie (14 keer). In de zorg waren het er 9. In totaal telde het CBS 51 alternatieve werknemersacties. Daarvan leidden er 15 tot een werkstaking.

Werknemers kwamen het vaakst in actie in de eerste helft van het jaar: 39 van de 52 stakingen en 35 van de 51 werknemersacties.

Meer werknemers tevreden met cao en salaris

De meest opgegeven redenen om in actie te komen waren ontevredenheid over de cao en over loonkwesties. In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), eind 2023 uitgevoerd door het CBS en TNO, is aan werknemers gevraagd hoe tevreden ze zijn met de cao voor hun bedrijf en met hun salaris. Hieruit blijkt dat werknemers in 2023 vaker (heel) tevreden waren met hun cao en salaris in vergelijking met het voorgaande jaar. Zo was 81 procent in 2023 (heel) tevreden met hun cao, ten opzichte van 77 procent in 2022. Verder was 78 procent tevreden met het salaris. In 2022 was dat nog 74 procent.

In het onderwijs en het openbaar bestuur waren werknemers in 2023 het vaakst (heel) tevreden met de cao. In de informatie en communicatie waren werknemers hierover het minst tevreden. Werknemers in de financiële dienstverlening waren het vaakst tevreden met hun salaris, in de zorg het minst vaak. De tevredenheid met de cao en het salaris nam in 2023 het sterkst toe in de zorg. Ook in de zakelijke dienstverlening nam de tevredenheid hierover relatief sterk toe.

VK stuurt eerste asielzoeker naar Rwanda

protest tegen uitzetting azielzoekers naar Rwanda

LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk heeft voor het eerst sinds de aanname van het ‘Rwanda-plan’ een asielzoeker naar Rwanda gestuurd. Dat meldt de Britse krant The Sun.

De uitzetting gebeurde op vrijwillige basis en staat los van het programma voor gedwongen uitzetting dat in juli van start gaat. De man vloog maandag naar de Rwandese hoofdstad Kigali nadat zijn asielaanvraag was geweigerd, aldus de krant.

Details als de naam of de herkomst van de asielzoeker zijn niet bekend.

De Britse regering heeft vorige week een controversiële wet aangenomen die het mogelijk maakt dat illegaal het land binnengekomen asielzoekers naar Rwanda worden gestuurd

Douane vindt 500 kilo cocaïne tussen lading schroot [+foto’s]

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – In de Rotterdamse haven heeft de douane dinsdag 30 april 500 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten in een container met schroot en hadden een straatwaarde van 37,5 miljoen euro.

De container stond op een boot die afkomstig was uit Ecuador. De container werd in Rotterdam overgeladen en had als bestemming Thailand.

Foto: OM Rotterdam

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaken verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Verdachte opgepakt om mogelijk zedenmisdrijf in woonzorginstelling Breda

BREDA – De zedenpolitie doet onderzoek naar mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag jegens bewoners van een woonzorginstelling in Breda. Een 22-jarige man is inmiddels aangehouden, meldt de politie.

De zorginstelling heeft aangifte gedaan bij de politie omdat een ingehuurde zorgmedewerker mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag zou hebben gepleegd jegens bewoners.

De politie is een onderzoek gestart. De verdachte is inmiddels aangehouden. Het onderzoek gaat verder. Vanwege de privacy van de betrokkenen doet de politie geen verdere mededelingen over het onderzoek.

Truck-Toilet BV failliet verklaard

Truck-Toilet

HARDENBERG – Het leek zo mooi; een toilet voor in de vrachtwagencabine. Ideaal voor vrachtwagenchauffeurs die bijvoorbeeld lijden aan een blaas- of darmaandoening. Op dinsdag 16 april kwam er echter een eind aan dit nobele initiatief. Truck-Toilet BV werd, naar nu blijkt, op die dag door de rechtbank van Overijssel failliet verklaard.

In 2021 startten Arend Hendrik Zweers en Herman Ribberink, voormalig vrachtwagenchauffeurs en inmiddels ondernemers, het bedrijf Truck-Toilet.

Het plan lag al een tijdje op de plank en op uitvoering te wachten. De coronacrisis heeft het idee toen in 2021 in een stroomversnelling gebracht. Mede dankzij de problematiek rondom de ontwikkelingen dat vrachtwagenchauffeurs tijdens de coronapandemie bij veel bedrijven geen gebruik van het toilet mochten maken.

De mannen ontwikkelden een toilet die in plaats van de bijrijdersstoel kon worden geplaatst.

“De chauffeur die nodig moet, gaat op het toilet. Legt de afsluitunit over de opvangzak en drukt vervolgens de zitting stevig naar beneden. Voor het gebruik plaatst die de opvangzak op de onderste ring en kan de zitting naar beneden. Na het gebruik legt hij de afsluitunit over de opvangzak en drukt vervolgens de zitting stevig naar beneden. Daarna pakt hij het zakje en gooit het weg.”

“Het is verder geurloos”, benadrukt Ribberink in een interview met Transport Online in 2021. Hoewel er geen chemische substantie in het zakje zit om een frisse omgeving te garanderen.

In dagblad De Stentor vertelt de curator dat het faillissement is aangevraagd door een schuldeiser die niet op tijd betaald kon worden. Volgens Zweers liep het bedrijf goed, hij zegt tegen de krant: “We hadden omzet, het liep redelijk hard. Maar niet hard genoeg. Als we een investeerder hebben, gaan we sowieso verder. We moeten genoeg geld hebben, een buffer.”

Of er een doorstart komt is op dit moment niet bekend.

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

bagage afhandelaar Schiphol

SCHIPHOL – Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

In een jaar tijd zijn 228 van de 385 werkplekken voorzien van een tilhulp, meldt de luchthaven. Het plan was om deze in april van dit jaar op elke werkplek beschikbaar te hebben, na een aankondiging in september vorig jaar.

De Arbeidsinspectie heeft de bagageafhandelaren op Schiphol vorig jaar gesommeerd om het werk voor hun personeel te verlichten. De afhandelbedrijven deden te weinig om de fysieke belasting van het sjouwen met koffers te verlagen. Het zware werk kan bijvoorbeeld verlicht worden door meer tilhulpen in te zetten.

Maatwerk

Schiphol presenteerde vervolgens een plan om het werk lichter te maken en gaf vorig jaar aan dat deze maand op elke werkplek een tilhulp moest zijn. Dat is om meerdere redenen niet gelukt, volgens de luchthaven. Zo moet men rekening houden met het passen en meten van de tilhulpen in de huidige operatie en op sommige plekken bestaat de juiste techniek nog niet, somt de luchthaven op.

Elke tilhulp en locatie vraagt om maatwerk, stelt Schiphol. Daarom moet soms ook een stoep worden verlegd of de hoogte van de plafonds worden aangepast. “De luchthavenoperatie gaat tijdens het installeren van de tilhulpen gewoon door”, zegt Schiphol ook nog. “Dat brengt uitdagingen mee in de planning.”

Andere maatregelen

Een woordvoerster van Schiphol zegt dat de luchthaven er “alles aan doet om voor het einde van het jaar op de overige werkplekken ook een tilhulp te hebben geïnstalleerd”. In de tussentijd neemt Schiphol andere maatregelen, zoals het vaker rouleren van shifts zodat er voor de medewerkers “niet te veel fysieke belasting plaatsvindt.”

Het was volgens de luchthaven een eigen doelstelling om tilhulpen binnen een jaar op elke plek te installeren en geen harde eis van de Arbeidsinspectie.

Air France-KLM omlaag op negatief Damrak

Air France-KLM

AMSTERDAM – Air France-KLM was dinsdag een van de grootste dalers op het Damrak na de publicatie van tegenvallende resultaten. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie leed in het afgelopen kwartaal een verlies van bijna een half miljard euro. Dat is het grootste verlies sinds de coronacrisis.

Het verlies had onder andere te maken met hoge kosten voor KLM als gevolg van verstoringen in januari en februari. Daardoor moest de luchtvaartmaatschappij reizigers compenseren. Ook kwam er minder omzet uit de vrachtdivisie van het concern. Het aandeel eindigde onderaan de MidKap-index met een verlies van 4,3 procent.

De AEX, de index van de 25 meest verhandelde aandelen op het Damrak, sloot 0,4 lager op 878,83 punten. De MidKap verloor 1,1 procent op 915,44 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs verloren ruim 1 procent. Londen stond een fractie lager.

Philips

Bij de middelgrote fondsen ging Arcadis, met een daling van 3,9 procent, flink omlaag na teleurstellende resultaten. Het advies- en ingenieursbureau boekte meer omzet en winst in het eerste kwartaal en zag de orderportefeuille tot een recordniveau stijgen. Toch hadden beleggers hogere verwachtingen.

Philips verloor bij de hoofdfondsen 1,1 procent. Het zorgtechnologieconcern werd maandag nog ruim 29 procent meer waard. Beleggers reageerden verheugd op de schikking die Philips trof voor claims in verband met de slaapapneu-affaire bij het bedrijf. De schikking viel lager uit dan verwacht en neemt voor Philips een groot deel van de onzekerheid weg rondom de al jaren voortslepende affaire. De banken UBS en Deutsche Bank haalden Philips van de verkooplijst.

Duitse autofabrikanten

Het Italiaanse investeringsbedrijf Exor, met een groot belang in Philips, verloor 2,3 procent en bungelde daarmee onderaan de AEX. Maandag steeg het aandeel met 4 procent op het nieuws van Philips.

In Frankfurt daalden Volkswagen en Mercedes-Benz met meer dan 5 procent. De beide Duitse autofabrikanten zagen de verkopen en de winst flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar.

Transavia verwelkomt vierde Airbus A321neo

Foto: Tobias Gudat

Transavia heeft haar eerste eigen Airbus A321neo in ontvangst genomen als onderdeel van de omvangrijke vlootvernieuwing bij de luchtvaartmaatschappij. Het nieuwe toestel, met de registratie PH-YHA landt dinsdagavond op Schiphol.

Het is voor Transavia de vierde A321neo die in gebruik wordt genomen. De drie eerder geleverde Airbussen zijn geleased als onderdeel van een langjarige leaseovereenkomst met ALC.

Transavia vervangt komende jaren de volledige Boeing-vloot. De luchtvaartmaatschappij snapt de noodzaak van een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart, ook om de hinderbeleving bij omwonenden van luchthavens te verminderen.

Bewezen stiller

De Airbus A320-familie is bewezen stiller dan de oudere generatie vliegtuigen. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en wordt ook bevestigd door het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) dat het aantal meldingen over geluidshinder rond de luchthaven bijhoudt. Het BAS concludeert onder meer dat de vlootvernieuwing van positieve invloed kan zijn op het aantal meldingen. En daarmee op de ondervonden overlast.

Transavia snapt de noodzaak van het terugbrengen van de hinderbeleving. Deze zomer zal circa een vijfde van alle nachtvluchten van de luchtvaartmaatschappij met een Airbus worden gevlogen. Volgend jaar is al meer dan de helft van het aantal vliegtuigen van Transavia op Schiphol een Airbus, die verder voor meer dan 15 procent reductie van CO2-uitstoot zorgt ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen.

Marcel de Nooijer, CEO Transavia. “We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. In vier maanden tijd hebben wij al vier nieuwe toestellen ingefaseerd. Voor de zomer volgen nog Airbus nummer vijf en zes. Zeven en acht komen eind dit jaar binnen. Het tempo waarmee we middels deze miljardeninvestering onze vloot vernieuwen is ongekend.”

Passagiers

De komst van de nieuwe vliegtuigen brengt, naast verbeteringen voor omwonenden van luchthavens, meer comfort voor passagiers. In de cabine is plaats voor maximaal 232 reizigers waar dat er in de huidige Boeing 737-800 nog 189 zijn. De bredere cabine geeft een gevoel van extra ruimte, waarbij de grotere bagagebakken met verbeterde toegang ervoor zorgen dat cabinebagage gemakkelijker is op te bergen. Alle stoelen beschikken verder over USB C-poortjes om mobiele apparatuur op te laden.

Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie – met de optie om nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen.

Bijna twintig vrachtwagens van Joh. van der Haas staan stil op Brits parkeerterrein door nieuwe controles

Foto: Joh. van der Haas

DEN HAAG  – Nederlandse brancheorganisaties van exporteurs merken vooralsnog weinig van de fysieke inspecties die sinds dinsdag bij binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk worden uitgevoerd. Een dag eerder hadden enkele brancheverenigingen hun zorgen geuit over bijvoorbeeld extra kosten en vertraagde leveringen door de controles op bloemen, planten, vlees, vis en zuivel.

Zo’n twintig vrachtwagens van plantenexporteur Joh. van der Haas uit Kwintsheul in Zuid-Holland hebben echter wel last van de nieuwe regels.

De vrachtwagens staan momenteel op een vol parkeerterrein over de Britse grens, zegt directeur Jan-Paul van der Haas. Acht trucks wachten op controle.

Van de overige elf vrachtwagens is nog niet bekend of ze geïnspecteerd moeten worden of niet. Daarvoor wachten de wagens nog op het ontvangen van een bepaald nummer. “We zijn afhankelijk van dat telefoontje en ik weet niet wanneer we dat krijgen”, zegt hij.

Matthijs Mesken, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB), laat echter weten nog niet te hebben gehoord dat bloemen- en plantenexporteurs problemen ervaren. Exporteurs zijn volgens hem nauwelijks gecontroleerd.

“De overheid is niet heel strikt in het volgen van de eigen regelgeving. De Engelsen willen files voorkomen en willen niet dat op de BBC een item komt over files vanwege de inspecties.”

Veel onzekerheden

Daarbij zegt hij wel dat het de volgende dag anders kan zijn en dat er nog veel onzekerheden rond de inspecties zijn. “Volgens de Engelsen is de capaciteit er niet om alles te controleren”, aldus Mesken.

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) hoorde volgens beleidsmedewerker Ruben van Rooij ook dat er dinsdag vrijwel geen fysieke controles zijn uitgevoerd. Een dag eerder uitte hij nog zijn zorgen. “Als de kosten stijgen en we niet meer kunnen voldoen aan de levertijden, dan sluiten we lege schappen daar niet uit.” FrieslandCampina, bekend van onder meer Campina en Chocomel, zegt nog geen vertragingen te ervaren.

Vliegmaatschappijen moeten binnen maand stoppen met ‘groenwassen’

BRUSSEL – Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen doen zich groener voor dan ze zijn en misleiden klanten. Ze moeten daarmee stoppen en hun duurzaamheidsclaims binnen dertig dagen aanpassen, zeggen de Autoriteit Consument & Markt en haar collega-toezichthouders. Als ze niet gehoorzamen, kunnen ze een boete krijgen.

De ACM en haar collega’s komen in actie na een klacht van de Europese consumentenbonden. De toezichthouders stelden vast dat “veel vliegmaatschappijen duurzaamheidsclaims doen die in strijd zijn met de wet”, het ‘groenwassen” aldus de ACM. Ze stellen klanten bijvoorbeeld voor om extra te betalen voor het gebruik van duurzame brandstof, maar overdrijven het gunstige effect op het klimaat. Of ze bieden hun aan om de CO2-uitstoot te compenseren met het planten van bomen, zonder te vermelden dat de vlucht zelf het klimaat en milieu uiteindelijk wel schaadt.

De aangesproken vliegmaatschappijen gebruikten verder ongenuanceerde termen als “duurzaam” of “groen” voor bijvoorbeeld een vlucht terwijl ze zulke absolute aanduidingen niet waarmaken. Ook doen ze alsof consumenten de CO2-uitstoot van hun vlucht kunnen berekenen en die met andere kunnen vergelijken, zonder duidelijk te maken hoe die berekening in elkaar steekt. Sommige maatschappijen beweren dat ze op den duur overgaan naar klimaatvriendelijker of zelfs klimaatneutraal vliegen, maar laten in het midden hoe en wanneer dan.

Verboden

De toezichthouders willen niet zeggen om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat. Wel is duidelijk dat de Nederlandse, Belgische, Spaanse en Noorse autoriteiten vooropgaan in de actie.

“Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn in hun communicatie over hun duurzaamheidsinspanningen”, zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Alleen dan kunnen consumenten goede milieubewuste keuzes maken. Vliegen is en blijft een vervuilende manier van vervoer.”

Misleidende claims en marketingtrucs om producten een duurzamer voorkomen te geven zijn in de Europese Unie verboden. De EU wil consumenten zo helpen om te kiezen wat ze willen. In de hoop dat ze dan ook groenere keuzes maken.

×