Clicky

woensdag 25 december 2024 - 07:54 uur
BAS World
Home Blog Pagina 460

Air France-KLM omlaag op negatief Damrak

Air France-KLM

AMSTERDAM – Air France-KLM was dinsdag een van de grootste dalers op het Damrak na de publicatie van tegenvallende resultaten. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie leed in het afgelopen kwartaal een verlies van bijna een half miljard euro. Dat is het grootste verlies sinds de coronacrisis.

Het verlies had onder andere te maken met hoge kosten voor KLM als gevolg van verstoringen in januari en februari. Daardoor moest de luchtvaartmaatschappij reizigers compenseren. Ook kwam er minder omzet uit de vrachtdivisie van het concern. Het aandeel eindigde onderaan de MidKap-index met een verlies van 4,3 procent.

De AEX, de index van de 25 meest verhandelde aandelen op het Damrak, sloot 0,4 lager op 878,83 punten. De MidKap verloor 1,1 procent op 915,44 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs verloren ruim 1 procent. Londen stond een fractie lager.

Philips

Bij de middelgrote fondsen ging Arcadis, met een daling van 3,9 procent, flink omlaag na teleurstellende resultaten. Het advies- en ingenieursbureau boekte meer omzet en winst in het eerste kwartaal en zag de orderportefeuille tot een recordniveau stijgen. Toch hadden beleggers hogere verwachtingen.

Philips verloor bij de hoofdfondsen 1,1 procent. Het zorgtechnologieconcern werd maandag nog ruim 29 procent meer waard. Beleggers reageerden verheugd op de schikking die Philips trof voor claims in verband met de slaapapneu-affaire bij het bedrijf. De schikking viel lager uit dan verwacht en neemt voor Philips een groot deel van de onzekerheid weg rondom de al jaren voortslepende affaire. De banken UBS en Deutsche Bank haalden Philips van de verkooplijst.

Duitse autofabrikanten

Het Italiaanse investeringsbedrijf Exor, met een groot belang in Philips, verloor 2,3 procent en bungelde daarmee onderaan de AEX. Maandag steeg het aandeel met 4 procent op het nieuws van Philips.

In Frankfurt daalden Volkswagen en Mercedes-Benz met meer dan 5 procent. De beide Duitse autofabrikanten zagen de verkopen en de winst flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar.

Transavia verwelkomt vierde Airbus A321neo

Foto: Tobias Gudat

Transavia heeft haar eerste eigen Airbus A321neo in ontvangst genomen als onderdeel van de omvangrijke vlootvernieuwing bij de luchtvaartmaatschappij. Het nieuwe toestel, met de registratie PH-YHA landt dinsdagavond op Schiphol.

Het is voor Transavia de vierde A321neo die in gebruik wordt genomen. De drie eerder geleverde Airbussen zijn geleased als onderdeel van een langjarige leaseovereenkomst met ALC.

Transavia vervangt komende jaren de volledige Boeing-vloot. De luchtvaartmaatschappij snapt de noodzaak van een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart, ook om de hinderbeleving bij omwonenden van luchthavens te verminderen.

Bewezen stiller

De Airbus A320-familie is bewezen stiller dan de oudere generatie vliegtuigen. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en wordt ook bevestigd door het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) dat het aantal meldingen over geluidshinder rond de luchthaven bijhoudt. Het BAS concludeert onder meer dat de vlootvernieuwing van positieve invloed kan zijn op het aantal meldingen. En daarmee op de ondervonden overlast.

Transavia snapt de noodzaak van het terugbrengen van de hinderbeleving. Deze zomer zal circa een vijfde van alle nachtvluchten van de luchtvaartmaatschappij met een Airbus worden gevlogen. Volgend jaar is al meer dan de helft van het aantal vliegtuigen van Transavia op Schiphol een Airbus, die verder voor meer dan 15 procent reductie van CO2-uitstoot zorgt ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen.

Marcel de Nooijer, CEO Transavia. “We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. In vier maanden tijd hebben wij al vier nieuwe toestellen ingefaseerd. Voor de zomer volgen nog Airbus nummer vijf en zes. Zeven en acht komen eind dit jaar binnen. Het tempo waarmee we middels deze miljardeninvestering onze vloot vernieuwen is ongekend.”

Passagiers

De komst van de nieuwe vliegtuigen brengt, naast verbeteringen voor omwonenden van luchthavens, meer comfort voor passagiers. In de cabine is plaats voor maximaal 232 reizigers waar dat er in de huidige Boeing 737-800 nog 189 zijn. De bredere cabine geeft een gevoel van extra ruimte, waarbij de grotere bagagebakken met verbeterde toegang ervoor zorgen dat cabinebagage gemakkelijker is op te bergen. Alle stoelen beschikken verder over USB C-poortjes om mobiele apparatuur op te laden.

Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie – met de optie om nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen.

Bijna twintig vrachtwagens van Joh. van der Haas staan stil op Brits parkeerterrein door nieuwe controles

Foto: Joh. van der Haas

DEN HAAG  – Nederlandse brancheorganisaties van exporteurs merken vooralsnog weinig van de fysieke inspecties die sinds dinsdag bij binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk worden uitgevoerd. Een dag eerder hadden enkele brancheverenigingen hun zorgen geuit over bijvoorbeeld extra kosten en vertraagde leveringen door de controles op bloemen, planten, vlees, vis en zuivel.

Zo’n twintig vrachtwagens van plantenexporteur Joh. van der Haas uit Kwintsheul in Zuid-Holland hebben echter wel last van de nieuwe regels.

De vrachtwagens staan momenteel op een vol parkeerterrein over de Britse grens, zegt directeur Jan-Paul van der Haas. Acht trucks wachten op controle.

Van de overige elf vrachtwagens is nog niet bekend of ze geïnspecteerd moeten worden of niet. Daarvoor wachten de wagens nog op het ontvangen van een bepaald nummer. “We zijn afhankelijk van dat telefoontje en ik weet niet wanneer we dat krijgen”, zegt hij.

Matthijs Mesken, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB), laat echter weten nog niet te hebben gehoord dat bloemen- en plantenexporteurs problemen ervaren. Exporteurs zijn volgens hem nauwelijks gecontroleerd.

“De overheid is niet heel strikt in het volgen van de eigen regelgeving. De Engelsen willen files voorkomen en willen niet dat op de BBC een item komt over files vanwege de inspecties.”

Veel onzekerheden

Daarbij zegt hij wel dat het de volgende dag anders kan zijn en dat er nog veel onzekerheden rond de inspecties zijn. “Volgens de Engelsen is de capaciteit er niet om alles te controleren”, aldus Mesken.

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) hoorde volgens beleidsmedewerker Ruben van Rooij ook dat er dinsdag vrijwel geen fysieke controles zijn uitgevoerd. Een dag eerder uitte hij nog zijn zorgen. “Als de kosten stijgen en we niet meer kunnen voldoen aan de levertijden, dan sluiten we lege schappen daar niet uit.” FrieslandCampina, bekend van onder meer Campina en Chocomel, zegt nog geen vertragingen te ervaren.

Vliegmaatschappijen moeten binnen maand stoppen met ‘groenwassen’

BRUSSEL – Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen doen zich groener voor dan ze zijn en misleiden klanten. Ze moeten daarmee stoppen en hun duurzaamheidsclaims binnen dertig dagen aanpassen, zeggen de Autoriteit Consument & Markt en haar collega-toezichthouders. Als ze niet gehoorzamen, kunnen ze een boete krijgen.

De ACM en haar collega’s komen in actie na een klacht van de Europese consumentenbonden. De toezichthouders stelden vast dat “veel vliegmaatschappijen duurzaamheidsclaims doen die in strijd zijn met de wet”, het ‘groenwassen” aldus de ACM. Ze stellen klanten bijvoorbeeld voor om extra te betalen voor het gebruik van duurzame brandstof, maar overdrijven het gunstige effect op het klimaat. Of ze bieden hun aan om de CO2-uitstoot te compenseren met het planten van bomen, zonder te vermelden dat de vlucht zelf het klimaat en milieu uiteindelijk wel schaadt.

De aangesproken vliegmaatschappijen gebruikten verder ongenuanceerde termen als “duurzaam” of “groen” voor bijvoorbeeld een vlucht terwijl ze zulke absolute aanduidingen niet waarmaken. Ook doen ze alsof consumenten de CO2-uitstoot van hun vlucht kunnen berekenen en die met andere kunnen vergelijken, zonder duidelijk te maken hoe die berekening in elkaar steekt. Sommige maatschappijen beweren dat ze op den duur overgaan naar klimaatvriendelijker of zelfs klimaatneutraal vliegen, maar laten in het midden hoe en wanneer dan.

Verboden

De toezichthouders willen niet zeggen om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat. Wel is duidelijk dat de Nederlandse, Belgische, Spaanse en Noorse autoriteiten vooropgaan in de actie.

“Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn in hun communicatie over hun duurzaamheidsinspanningen”, zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Alleen dan kunnen consumenten goede milieubewuste keuzes maken. Vliegen is en blijft een vervuilende manier van vervoer.”

Misleidende claims en marketingtrucs om producten een duurzamer voorkomen te geven zijn in de Europese Unie verboden. De EU wil consumenten zo helpen om te kiezen wat ze willen. In de hoop dat ze dan ook groenere keuzes maken.

Lichaam in afgebrande schuur Berkel en Rodenrijs is van 20-jarige Rotterdammer

brand Berkel en Rodenrijs

BERKEL EN RODENRIJS -Het lichaam dat maandag door een minderjarige jongen werd gevonden in een afgebrande schuur in Berkel en Rodenrijs is van een 20-jarige man uit Rotterdam.

Woensdag wordt sectie verricht op het lichaam van het slachtoffer, om de doodsoorzaak te achterhalen. In het pand zijn ook spullen gevonden voor de productie van verdovende middelen, meldt de politie dinsdag.

Dat het lichaam niet eerder werd gevonden door politie of brandweer, komt volgens een woordvoerster van de politie doordat de brandweer het nadat de brand was geblust nog niet veilig vond om de schuur in te gaan.

Ook waren er geen vermisten en dus geen reden om aan te nemen dat er mensen in het pand waren. Daarom is besloten niet zondagavond nog de schuur in te gaan, legt de woordvoerster uit. Wel werd toen besloten om maandagmiddag forensisch onderzoek te doen. “We werden ingehaald door de actualiteit, omdat maandagochtend het lichaam al werd ontdekt door een omwonende.”

De brand aan de Noordeindseweg in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs brak zondag uit. De politie liet toen al weten rekening te houden met brandstichting. Kort na de melding van de brand werden in de omgeving twee verdachten aangehouden van 21 en 28 jaar. Zij zitten nog vast en worden woensdag voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Jongen (14) overleden na steekpartij in Londen

Jongen (13) overleden na steekpartij in Londen

LONDEN – Een 14-jarige jongen is omgekomen bij een steekpartij in het noordoosten van Londen. Vier gewonden liggen in het ziekenhuis, maar verkeren volgens de politie niet in levensgevaar. Agenten hebben een man met een zwaard aangehouden.

Een politiefunctionaris verklaarde tijdens een persconferentie dat de jongen naar het ziekenhuis was gebracht en daar korte tijd later overleed. De andere slachtoffers zijn twee burgers en twee agenten die afkwamen op een melding over het incident in de buitenwijk Hainault. De agenten hebben “aanzienlijke verwondingen” en moeten geopereerd worden.

Het motief van de 36-jarige verdachte is nog niet bekend. De politie denkt niet dat er sprake is van terrorisme of een gerichte aanval. Ook wordt niet gezocht naar andere verdachten. Het onderzoek naar de steekpartij bevindt zich nog in een beginfase, aldus de politiefunctionaris. Het incident was dinsdag iets voor 07.00 uur. De verdachte zou met een auto op een woning zijn ingereden en daarna mensen hebben aangevallen.

Agenten konden de verdachte aanhouden door hem te taseren. De arrestatie vond 22 minuten na de eerste melding bij de politie plaats, vertelde de politiefunctionaris tijdens de persconferentie. Hij weigerde antwoord te geven op de vraag of de man al eens eerder is gearresteerd.

Premier Rishi Sunak omschrijft het geweld als “schokkend”. “Mijn gedachten zijn bij de betrokkenen en hun families”, schrijft hij op X. “Dergelijk geweld hoort niet thuis op onze straten.” Binnenlandminister James Cleverly heeft op hetzelfde platform zijn medeleven aan alle betrokkenen betuigd en noemt het overlijden van de jongen “hartverscheurend”.

Burgemeester Sadiq Khan van Londen laat in een verklaring weten “kapot te zijn” van de gebeurtenissen van dinsdagochtend. Een verslaggever van Sky News omschrijft het gebied waar de steekpartij plaatsvond als een woongebied en “relatief veilig”.

Schoenenwinkelketen Sacha sluit winkels en richt zich op online

Sacha
UTRECHT - Een filiaal van Sacha in Utrecht. ANP JEROEN JUMELET

DEN BOSCH – Schoenenwinkelketen Sacha sluit de meeste winkels en gaat zich voornamelijk richten op de onlineverkoop. De keten heeft last van “aanzienlijke kostenstijgingen die het traditionele verdienmodel voor retail in het algemeen uitdagen”, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Termeer Groep na berichtgeving door Hart van Nederland.

Ook shoppen de klanten van Sacha volgens haar steeds vaker online. De zegsvrouw laat weten dat een aantal fysieke locaties blijft bestaan. Hoeveel en welke winkels dit zijn is volgens haar nog niet bekend. Sacha heeft 32 winkels, waarvan 28 in Nederland. In totaal werken er 180 mensen bij Sacha.

Winkelmedewerkers van Sacha raken hun baan volgens de woordvoerster niet kwijt. Het personeel gaat werken in winkels van de andere merken van Termeer Groep. Het bedrijf is ook de eigenaar van kledingwinkelketen Sissy-Boy en schoenenwinkelketen Manfield.

Kosten flink gestegen

De kosten voor loon, het huren van de panden, energie en de gemeentelijke lasten zijn flink gestegen, meldt de woordvoerster. “Dit geldt voor de retail in het algemeen, maar daarnaast zien wij een bovengemiddelde verschuiving voor Sacha naar online. Dat maakt de optelsom voor onze strategische keuze.”

Sacha en Manfield werden vier jaar geleden failliet verklaard in België. Enkele dagen na het uitspreken van het faillissement was volgens het moederbedrijf een principeakkoord bereikt met de curatoren over een eventuele doorstart met de aandeelhouders van de Termeer Groep. Een woordvoerster van Termeer zei dat de retail in België het al jaren zwaar had door de opkomst van online winkelen en dat de coronamaatregelen daarbovenop voor “uitdagende marktomstandigheden” zorgden. Het faillissement trof de Nederlandse onderdelen niet.

Celstraf voor frauderende pakketbezorgster

LEEUWARDEN – De rechtbank in Leeuwarden heeft een celstraf van dertig maanden, waarvan twaalf voorwaardelijk, opgelegd aan een frauderende pakketbezorgster. De 27-jarige Miranda W. uit het Friese Sint Jacobiparochie verduisterde duizenden euro’s in haar dienstbetrekking als pakketbezorgster van DHL en een koeriersdienst die werkte voor Post NL.

W. bestelde tussen september 2022 en juli van vorig jaar 137 keer goederen als haarverzorgingsproducten, schoenen en kleding op naam van mensen met dezelfde achternaam die ze op internet vond. De pakketten liet ze vervolgens sturen naar een pakketpunt, vanwaar ze deze zelf meenam. De goederen hadden een gezamenlijke waarde van 16.740 euro. Het grootste deel van de producten verkocht ze via Facebook en Vinted.

De rechtbank stelde dat de vrouw “op grote en grove schaal” het vertrouwen schaadde dat werkgevers in hun werknemers hebben en zich daarnaast niet bekommerde om de slachtoffers die de dupe waren van de identiteitsfraude. “Ze ging geraffineerd en gewetenloos te werk.” De vrouw wordt door haar autismespectrumstoornis en persoonlijkheidsstoornis door de rechtbank verminderd toerekeningsvatbaar geacht.

De vrouw liep nog in twee proeftijden als gevolg van soortgelijke gepleegde delicten in het verleden en moet daarom naast de opgelegde celstraf in deze zaak nog eens 817 dagen extra de gevangenis in.

Air France-KLM sluit schrappen banen niet uit bij kostenbesparing

Air France-KLM

TREMBLAY-EN-FRANCE – Air France-KLM zoekt actief naar manieren om de kosten verder terug te dringen. Ook het schrappen van banen behoort tot de mogelijkheden, al is dat plan nog niet concreet, zei financieel topman Steven Zaat van het luchtvaartconcern in een toelichting op de kwartaalresultaten. Er werken zo’n 73.000 mensen bij het bedrijf.

Air France-KLM heeft bij de presentatie van de kwartaalresultaten al aangegeven voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aan te nemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiend houden van de onderneming, omlaag.

Het verlies voor Air France-KLM kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 480 miljoen euro, tegen een negatief resultaat van 337 miljoen euro over dezelfde periode in 2023. Het is het grootse kwartaalverlies sinds het einde van de coronacrisis.

Air France-KLM is niet het enige luchtvaartbedrijf dat de kosten probeert te beheersen. Ook Lufthansa kondigde dinsdag kostenbesparingen aan. Dat Duitse concern leed over de maanden januari, februari en maart een operationeel verlies van 849 miljoen euro, bijna 600 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Lufthansa leed vooral onder aanhoudende stakingen in Duitsland dit jaar. Inmiddels zijn loonakkoorden gesloten met vakbonden voor het grond- en cabinepersoneel.

ACM onderzoekt zoveelste overname door palletverkoper Foresco

Er is meer onderzoek nodig naar de overname van de palletverkopers DWP en Vierhouten door concurrent Foresco. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Foresco maakt en verkoopt, net als DWP en Vierhouten, verschillende soorten houten pallets, houten kisten en verpakkingen.

Ook verkoopt Foresco, net als DWP en Vierhouten, kunststof pallets. Foresco is de grootste speler in Nederland als gevolg van een serie overnames op verschillende van deze segmenten. Op het gebied van de verkoop van nieuwe houten pallets in Nederland zou de overname van DWP en Vierhouten de marktpositie van Foresco verder versterken, met mogelijk nadelige gevolgen voor afnemers. Daarom wil de ACM de gevolgen van deze overname verder onderzoeken.

Nieuwe houten pallets

Foresco is momenteel veruit de grootste verkoper van nieuwe houten pallets in Nederland. De overname van DWP en Vierhouten versterkt een mogelijk dominante positie van Foresco op het gebied van nieuwe houten pallets. Daarbij komt dat Foresco een strategie heeft gevolgd van groei door overnames van concurrenten.

In de afgelopen jaren is Foresco uitgegroeid tot marktleider door verschillende vaak kleine, niet-meldingsplichtige overnames (‘kralen rijgen’). Van de vijftien overnames van palletbedrijven met locaties in Nederland die Foresco deed in de periode 2019 tot op heden heeft de ACM er vier beoordeeld. De andere elf overnames vielen beneden de omzetdrempels voor verplichte voorafgaande melding bij de ACM.

Wanneer concurrenten uit de Nederlandse markt verdwijnen en er onvoldoende nieuwe aanbieders toetreden, kan Foresco zich steeds onafhankelijker gaan gedragen. Na de overname is Foresco dan mogelijk in staat om prijsverhogingen te realiseren. Dit gaat ten koste van afnemers. In eventueel vervolgonderzoek zal de ACM het risico voor de mededinging onderzoeken. In het bijzonder zal de ACM dan het risico op prijsverhogingen door deze overnamestrategie, dan wel door het versterken van een mogelijk al bestaande machtspositie van Foresco, verder onderzoeken.

Toets kleine overnames

De ACM kan alleen overnames toetsen waarbij zowel het overnemende als het overgenomen bedrijf een omzet heeft in Nederland van ten minste 30 miljoen euro. Kleinere overnames kunnen in bepaalde situaties ook tot marktproblemen leiden, bijvoorbeeld wanneer de overname deel uitmaakt van een strategie van overnames (‘kralen rijgen’) door een grote marktspeler. In diverse Europese landen wordt dit probleem gesignaleerd en wordt aanvullende wetgeving voorbereid. De ACM pleit voor een zogenaamde ‘call-in-bevoegdheid’ om ook overnames te kunnen toetsen die onder de drempels van de meldingsplicht vallen maar de concurrentie wel kunnen schaden.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke overname de vraag of direct na de transactie en in de daarop volgende jaren nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of een bedrijf een ander bedrijf mag overnemen.

Een overname mag niet doorgaan als het samengaan van de bedrijven negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie en daarmee voor de prijs, kwaliteit of innovatie. En daarmee uiteindelijk ook voor de consument negatief uitpakt. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

Brussel treedt op tegen Facebook en Insta uit angst verkiezingen

BRUSSEL – De Europese Commissie neemt stappen tegen Facebook en Instagram om manipulatie van de verkiezingen te voorkomen.

Moederbedrijf Meta voldoet volgens de Commissie niet aan de eisen van de nieuwe Europese Digitale Dienstenwet (DSA).

Voor onder meer Russische verspreiders van nepnieuws is het veel te makkelijk op deze platforms te blijven opereren. Maar Meta heeft hulpmiddelen voor gebruikers om eventuele foute inhoud te melden ontoegankelijk weggestopt.

Meta moet de Commissie over het aanpassen van een deel van zijn datasysteem binnen vijf dagen helderheid verschaffen. Over een aantal andere problemen zal de Europese Commissie deze week in nauw contact staan met Meta, aldus een Commissie-medewerker.

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

Marjan Rintel

AMSTELVEEN – KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

“Het eerste kwartaal was heel lastig”, geeft Rintel toe, die verschillende oorzaken aanwijst. “Ten eerste hadden we te maken met enorm slecht weer, met stormen die zelfs een naam kregen. Als een storm uit een verkeerde richting komt, gaan we heel ver terug in baancapaciteit. Je kunt dan niet vliegen wat je eigenlijk zou willen vliegen”, legt de topvrouw uit. Het onderhoud aan de Kaagbaan op Schiphol speelde daarbij mee. Deze was sinds 19 februari gesloten, maar is vorige week weer in gebruik genomen.

Daarnaast speelden wereldwijde tekorten aan onderdelen, een tekort aan technisch personeel en een inhaalslag na corona bij het opleiden en omscholen van piloten een rol. Hierdoor kon KLM minder vliegen dan gewenst, wat leidde tot een compensatie van 50 miljoen euro voor gedupeerde reizigers.

Maatregelen onderhoud toestellen

Bij de presentatie van de jaarresultaten had Rintel al aangekondigd maatregelen te hebben genomen om de problemen bij het onderhoud van vliegtuigen aan te pakken. De topvrouw merkt dat die maatregelen nu beginnen te werken. Ook is er meer reservecapaciteit beschikbaar, waardoor KLM beter eventuele nieuwe verstoringen kan opvangen. Een incidentele kostenpost als die van vorig kwartaal, wordt in de huidige periode dan ook niet in deze orde van grootte verwacht.

Voor de maanden april tot en met juni is Rintel bovendien optimistisch, mede door de prestaties in de huidige meivakantie. “De meivakantie is altijd een soort voorbode voor de zomervakantie. In het eerste weekend zijn 180.000 reizigers vertrokken, je ziet dat mensen graag blijven vliegen. Door heel hard samen te werken met Schiphol, is dat weekend vlekkeloos verlopen”, aldus de topvrouw.

Douane vindt 3374 kilo drugsgrondstof BMK in luchtvracht op Schiphol

BMK

SCHIPHOL – Douaniers op Schiphol hebben op vrijdag 26 april 3374 kilo BMK gevonden. BMK is een grondstof voor synthetische drugs (precursor). De zending is in beslag genomen.

Vondst in vrachtlading

Tijdens een controle vonden douaniers op Schiphol maar liefst 3374 kilo BMK. De stoffen werden aangetroffen op vluchten vanuit China en België. De zending viel onder andere op door het zware gewicht. De BMK is in beslag genomen.

Precursoren voor drugs

BMK is een grondstof voor drugs, dit noemen we ook wel precursoren. BMK natriumzout wordt gebruikt voor de productie van synthetische drugs als amfetamine en xtc. Precursoren als BMK worden veelal geproduceerd in China.

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

LONDEN – Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig laten rijden op hernieuwbare energie. In Nederland is dit al sinds 2017 het geval.

Over zes jaar moeten alle hogesnelheidstreinen die Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar verbinden, op duurzame energie rijden.

Eurostar is het eerste spoorwegbedrijf dat zich heeft aangesloten bij de zogenoemde RE1001-alliantie van bedrijven die zich ertoe zetten om 100 procent van hun energie uit hernieuwbare bronnen te verkrijgen.

In Nederland rijden Eurostar-treinen sinds 2017 volledig op windenergie. In het Verenigd Koninkrijk is dit cijfer sinds 2023 opgelopen tot 40 procent.

In februari maakte Eurostar bekend dat het de installatie van nieuwe zonne-energieprojecten voor het aandrijven van treinen onderzoekt. Ook wil het concern verspilling tegengaan. Elk gerecht aan boord is bijvoorbeeld samengesteld met het oog op duurzame inkoop en milieuvriendelijke opties.

VSDV en Zandbergen Transport samen verder als SVZ Transport

VSDV Zandbergen SVZ

ZWAAG/LIMMEN – Van Straalen de Vries Transport (VSDV) en Zandbergen Transport, twee prominente familiebedrijven met een rijke geschiedenis in transport, kondigen vandaag, dinsdag 30 april, hun samensmelting aan tot SVZ Transport (SVZ).

De beslissing om middels deze voorgenomen fusie (onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM) samen te gaan is gebaseerd op gedeelde waarden van duurzaamheid, professionalisering, een toekomstgerichte visie en toewijding voor kwaliteit.

Als SVZ willen de bedrijven dit samen voortzetten en versterken ze daarmee hun positie en netwerk van partners, met vestigingen verspreid over het hele land, als vooraanstaande speler in de Benelux, Noord-Frankrijk en het westen van Duitsland.

Met een vloot van 1.100 trekkende eenheden, ruim 1.800 opleggers en aanhangwagens, 100.000m2 opslagruimte en een team van meer dan 1.750 toegewijde medewerkers, verdeeld over meer dan 35 standplaatsen in heel Nederland, staat SVZ klaar met haar expertise en aandacht voor kwaliteit waar de klanten op kunnen vertrouwen.

Vanuit de missie om ondernemers in beweging te brengen vormen de kernwaarden Samenwerking, Vooruitstrevend en Zekerheid de leidraad voor alle activiteiten van SVZ.
SVZ kijkt, onder leiding van Rober van Straalen en Jos Zandbergen, met enthousiasme naar de toekomst en blijft zich inzetten voor het leveren van hoogwaardige transportoplossingen in een snel veranderende wereld.

×