Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 04:27 uur
BAS World
Home Blog Pagina 460

Von der Leyen: als Israël Rafah binnenvalt komt EU in actie

Ursula von der Leyen

MAASTRICHT – Als Israël toch het met vluchtelingen volgepakte Rafah in de Gazastrook binnenvalt, zal de Europese Unie actie ondernemen. “Dan overleggen we met onze lidstaten en komen we in actie”, zegt voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Maar of de EU dan met sancties komt, wil ze niet zeggen.

De radicaal-linkse Europese lijsttrekker Walter Baier vroeg Von der Leyen tijdens een EU-verkiezingsdebat in Maastricht waarom de EU Israël maar laat begaan.

Toen GroenLinkser Bas Eickhout, boegbeeld van de Europese Groenen, doorvroeg of na een inval in Rafah strafmaatregelen zouden volgen, haperde de commissievoorzitter. Ze zou dat “volstrekt onaanvaardbaar” vinden, maar trekt “nooit rode lijnen”. “Volslagen onbevredigend”, vond Baier.

De EU-landen besluiten over sancties, maar buitenlandchef en Eurocommissaris Josep Borrell stelt ze doorgaans voor.

DNB-baas Knot bepleit voorzichtigheid na rentedaling in juni

Klaas Knot

TOKIO – De Nederlandsche Bank-president Klaas Knot zegt dat de Europese Centrale Bank na de hoogstwaarschijnlijke rentedaling van juni voorzichtig zal zijn met een volgende rentestap.

Volgens de DNB-baas is het nog te vroeg om een moment aan te wijzen voor de volgende renteverlaging, omdat daar de recentste gegevens van de loonstijgingen voor nodig zijn. “Het tempo van de loonstijgingen moet nog best wat omlaag”, zei Knot in een interview met de Japanse zakenkrant Nikkei.

Onder anderen Knots Griekse collega-beleidsbepaler Yannis Stournaras gaf al aan te rekenen op een tweede renteverlaging voor augustus. Dat lijkt de Nederlandse afgevaardigde wat te snel. “Elk kwartaal weten we weer meer over de arbeidsmarkt en dat is belangrijke informatie voor onze beleidsvergadering”, aldus Knot.

Het doel van de renteverlagingen is om de inflatie terug te krijgen naar rond de 2 procent. Volgens Knot zou hier echter pas in de loop van volgend jaar sprake van kunnen zijn. Hogere lonen zorgen ervoor dat mensen veel blijven uitgeven, met hogere prijzen tot gevolg.

Von der Leyen voor debat uitgescholden als oorlogscrimineel

Von der Leyen

MAASTRICHT – Ursula von der Leyen is bij aankomst in het Theater aan het Vrijthof door een vrouw uit het publiek luidkeels uitgemaakt voor oorlogscrimineel. De huidige EU-commissaris en lijsttrekker voor de EVP bij de verkiezingen voor het Europees Parlement werd meerdere keren in het Engels en Duits naar het hoofd geslingerd dat ze een oorlogscrimineel is. De demonstrant legde daarbij het verband met het optreden van Israël in Gaza, waarbij duizenden kinderen om het leven zijn gekomen, schreeuwde de vrouw.

Von der Leyen vertrok geen spier en probeerde journalisten te begroeten. Dat kwam haar prompt op het verwijt te staan dat ze de beschuldigingen weglachte. De jonge vrouw werd uiteindelijk door bewakers weggevoerd.

GroenLinkser Bas Eickhout, boegbeeld van de Europese Groenen in deze verkiezingen, kijkt niet op van het protest. “Er zijn gewoon veel mensen echt boos op haar. Ik moet ook eerlijk toegeven dat Von der Leyen wel heel erg vanaf het begin zonder voorwaarden Israël heeft gesteund. Dit laat zien dat dat niet heel handig was.”

Rivalen

Von der Leyen lijkt het voornaamste mikpunt voor de andere kandidaten te worden. Zij maakt eigenlijk als enige van hen kans om ook na de Europese verkiezingen de Europese Commissie te leiden. Rivalen van links en rechts proberen haar naar hun kant te trekken.

Maandagavond gaan acht Europese lijsttrekkers voor het eerst met elkaar in debat, in aanloop naar de verkiezingen van begin juni. Nederlanders kunnen niet op deze boegbeelden van de Europese ‘politieke families’ van bijvoorbeeld de christendemocraten, sociaaldemocraten en liberalen stemmen. Op Eickhout na dan, omdat hij ook nationaal lijsttrekker is van GroenLinks-PvdA.

Militair vrijgesproken van groepsbelediging van Joden

ARNHEM – De militaire kamer spreekt een ex-militair vrij van het in het openbaar beledigen van Joden. Hij wordt wel veroordeeld voor het bezitten van een gasdrukpistool, boksbeugel, valmes, verschillende soorten munitie en een aantal stuks illegaal knalvuurwerk. De militaire kamer legt een taakstraf op van 40 uur en een geldboete van 1.200 euro.

De man kwam bij de Koninklijke Marechaussee in beeld in verband met mogelijke drugsbezit. Tijdens onderzoek aan zijn telefoon werden in verschillende WhatsApp-groepschats vele berichten over Joden aangetroffen, met afbeeldingen van hakenkruizen, Hitler en Jodensterren. Ook vonden ze foto’s waarop de militair te zien was met een SS-hoofddeksel of waarop hij de Hitlergroet deed. Volgens de officier van justitie deelde de man hiermee beledigende en discriminerende uitlatingen over Joden in het openbaar.

De militaire kamer oordeelt dat de uitlatingen van de militair en de afbeeldingen in onderlinge samenhang zeker beledigend zijn voor Joodse mensen. Voor een strafbare groepsbelediging is echter ook nodig dat de beledigende uitlatingen in het openbaar zijn gedeeld. De meeste uitlatingen deed hij in besloten Whatsapp-groepen met minder dan 20 personen, voornamelijk vrienden van elkaar.

De kans dat de beledigende uitlatingen en afbeeldingen verder zouden worden verspreid is dan minder groot dan wanneer sprake is van grotere Whatsapp-groepen. De uitlatingen en foto’s die de militair in de grotere Whatsapp-groepen deelde – en waarvan de kans groot was dat die verder zouden kunnen worden verspreid – ziet de militaire kamer niet zonder meer als groepsbelediging.

De militaire kamer weegt hierin ook mee dat het de rode draad van de WhatsApp-groepen leek te zijn om extreme en verwerpelijke berichten met elkaar te delen en dit volgens de militair hun ‘humor’ was. De grens tussen humor en verwerpelijke of zelfs strafbare uitlatingen is dun. De militaire kamer vindt dat in deze zaak de uitlatingen van de militair – kijkend naar de aard en hoeveelheid berichten – niet meer binnen de grenzen van (desnoods hele foute) humor vallen, maar dat niet is gebleken dat de grens van het strafbare is overschreden.

Finnair staakt vluchten op Ests Tartu vanwege Russische gps-inmenging

HELSINKI – Finnair vliegt de komende maand niet op de stad Tartu in Estland, omdat Rusland storingen veroorzaakt in het gps-systeem. Dat maakt landen op de luchthaven moeilijker en soms onmogelijk, staat in een verklaring van de Finse maatschappij. Tot en met 31 mei wordt er gewerkt aan een alternatief systeem zonder gps op de luchthaven, waarna de vluchten weer moeten worden hervat.

Afgelopen week moesten al twee vliegtuigen terugkeren naar Helsinki door de Russische inmenging. Finnair meldt dat de problemen met het gps-systeem flink zijn toegenomen sinds 2022, het jaar waarin Rusland de oorlog in Oekraïne begon. Finnair is de enige vliegmaatschappij die op Tartu vliegt.

De Estse minister van Buitenlandse Zaken Margus Tsahkna heeft tegen de nationale omroep EER gezegd dat de Russen met deze “opzettelijke acties een hybride aanval” uitvoeren. “Rusland weet heel goed dat deze storing zeer gevaarlijk is voor onze luchtvaart en in strijd is met de internationale verdragen, waar Rusland zich ook bij heeft aangesloten”, zei Tsahkna.

Aanrijding met twee vrachtwagens in Stompetoren [+foto’s]

STOMPETOREN – Maandagmiddag heeft er een aanrijding met twee vrachtwagens plaatsgevonden op de Noordervaart bij Stompetoren.

De achterste vrachtwagen botste op zijn voorligger. De reden hiervoor is op dit moment nog onbekend.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt, maar er is weel veel veel schade.

Door de klap is de trekker flink beschadigd geraakt. Van de voorste vrachtwagen is de laadklep kapotgereden. Er is veel diesel gelekt en overal liggen onderdelen op de weg.

 

Een speciaal bedrijf is ter plaatse om het wegdek schoon te maken.

Schiphol en ministerie wachten massaclaim af

geluidsoverlast-Schiphol

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft “kennisgenomen van de berichtgeving, en wacht verdere ontwikkelingen af” over de massaclaim tegen de Staat over Schiphol, laat een woordvoerder weten.

Een groep omwonenden en belangenorganisaties van de luchthaven bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor, werd maandag bekend.

Schiphol wil niet reageren op de aangekondigde claim, maar wijst wel op de reactie die de luchthaven op de uitspraak van de rechtbank in Den Haag gaf afgelopen maand. Toen zei de luchthaven het belangrijk te vinden dat er op korte termijn duidelijkheid komt en werd benadrukt dat wordt gestreefd naar minder overlast. “Voor nu laten we het daarbij”, zegt een woordvoerder.

De rechtbank oordeelde dat de Staat lange tijd inbreuk heeft gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid. Dit is de drijfveer achter de massaclaim. De verwachting is dat er pas over een half jaar een dagvaarding wordt uitgestuurd.

Te weinig laadpunten stekkerauto’s in EU, zegt autobranche

BRUSSEL – De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s om de CO2-doelen te halen, zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De verkoop van stekkerauto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de brancheclub.

Vorig jaar zijn er 150.000 publieke laadpalen geïnstalleerd, waardoor het totaal op 630.000 komt. Volgens de Europese Commissie moeten er in 2030 3,5 miljoen laadpunten zijn. Om dat te bereiken, moeten er jaarlijks bijna drie keer zoveel laadpunten worden geïnstalleerd.

De ACEA zet nog een stuk hoger in. De brancheorganisatie schat dat er in 2030 8,8 miljoen laadpunten nodig zijn. Om dat doel te halen zouden er 1,2 miljoen laadpalen per jaar moeten worden geïnstalleerd, acht keer zoveel als het installatiepercentage in 2023.

De bestaande laadpunten zijn bepaald niet gelijk over de EU verdeeld. 61 procent van alle laadpalen in de EU staat in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Nederland heeft 144.453 laadpalen, 52 keer zoveel als Roemenië, dat veel groter is. In landen als Estland, Letland en op Cyprus en Malta staan slechts enkele honderden laadpalen.

“We hebben een massale adoptie van elektrische auto’s in alle EU-landen nodig om Europa’s ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te halen”, zegt Sigrid de Vries, directeur bij ACEA. “Dit zal niet gebeuren zonder de wijdverspreide beschikbaarheid van openbare oplaadinfrastructuur door de hele regio.”

“Makkelijke toegang tot openbare laadpunten is niet nice to have, maar een essentiële voorwaarde om het wegvervoer te decarboniseren”, waarschuwt ze. “De investeringen in publieke laadinfrastructuur moeten dringend worden opgevoerd als we de infrastructuurkloof willen dichten en de klimaatdoelstellingen willen halen.”

Politie bekogeld door groep jongeren in Alphen aan den Rijn

Politie

ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP) – Een groep van zo’n veertig jongeren heeft zondagavond in Alphen aan den Rijn agenten bekogeld met stenen, uitgescholden en beledigd. Dat bevestigt de politie na berichtgeving van Omroep West.

Rond 22.30 uur kreeg de politie een melding dat jongeren bij winkelcentrum Atlas met fietsen aan het gooien waren. Eenmaal ter plaatse keerden de onruststokers zich tegen de agenten.

Ook werd een prullenbak bij het winkelcentrum in brand gestoken. Uiteindelijk keerde de rust rond 23.00 uur weer terug.

Niemand raakte gewond bij het incident en er is niemand aangehouden omdat het nog onduidelijk is wie er verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor het geweld. De politie bekijkt momenteel camerabeelden.

Vrachtwagen staat op kantelen op A50 [+foto]

A50

BEEKBERGEN – Een vrachtwagenchauffeur is maandagmiddag door nog onbekende oorzaak met zijn vrachtwagen van de weg geraakt op de A50 en tegen de vangrail tot stilstand gekomen.

Het ongeluk gebeurde rond 12.45 uur op de A50 tussen knooppunt Beekbergen en afrit Loenen.

De vrachtwagenchauffeur is door nog onbekende oorzaak van de weg geraakt waarna hij tegen de vangrail aan botste. De vrachtwagencombinatie zit muurvast in de berm. De achterwielen zitten flink ingegraven.

De berger zal later vandaag de vrachtwagen gaan bergen. De vangrail houdt momenteel de vrachtwagencombinatie tegen, aldus de politie. De trailer staat namelijk op omkantelen.

Na het ongeluk kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse waaronder meerdere brandweerwagens. Maar niemand raakte gewond.

De twee rechterrijstroken zijn vanwege het incident enige tijd afgesloten.

Nadat de vrachtwagen is geborgen zal de vangrail moeten worden hersteld.

Veel onzekerheid in bloemenbranche over nieuwe inspecties in havens VK

ZOETERMEER – Bij Nederlandse bloemen- en plantenexporteurs is veel onzekerheid over de gevolgen van de fysieke inspecties die vanaf dinsdag worden uitgevoerd bij binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk. Zo is er in de havens onvoldoende capaciteit om de controles uit te voeren en leiden de inspecties tot flink meer kosten, zegt Matthijs Mesken, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB). Hij pleit dan ook voor een nieuwe handelsovereenkomst.

De controles, die het risico op ziekten en plagen moeten tegengaan, komen er als gevolg van de Brexit. Sinds eind januari hadden de betreffende dierlijke en plantaardige producten al een certificaat nodig. Dat wordt nu uitgebreid met een fysieke controle. Het gaat om vijf soorten snijbloemen, waaronder chrysanten, anjers en gipskruid. Deze zitten volgens Mesken in 80 procent van de geëxporteerde boeketten. Verder gaat het om gekoeld en ingevroren vlees en vis en zuivelproducten. Planten, die een hoger risico meebrengen dan bloemen, worden eveneens vanaf dinsdag in de havens gecontroleerd. Tot nu toe gebeurde dat pas op de plaats van bestemming.

Mesken verwacht dat de inspecties tot problemen zullen leiden, zoals opstoppingen, bederf van producten, extra kosten en te laat leveren aan klanten. “Soms komen er wel 150 vrachtwagens met bloemen en planten tegelijk aan. Hiervan wordt 100 procent van de planten en naar verwachting 3 tot 10 procent van de bloemen gecontroleerd. De vraag is, welke halen ze eruit? En wat als de gekoelde vrachtwagens buiten in de zon moeten wachten? Wat voor gevolgen heeft dat voor de kwaliteit?”

Opstoppingen

De Britse autoriteiten hebben volgens de directeur gezegd dat bij opstoppingen vrachtwagens met bloemen ongezien mogen doorrijden. “Maar dan krijg je willekeur”, zegt Mesken, die zich ook afvraagt hoe het zit met wacht- en werktijden van chauffeurs. “Zij zitten ook met de handen in het haar.”

Volgens de directeur kost een controle rond de 500 tot 1000 euro. “Dat kan zomaar zo’n 3 procent zijn van de waarde.” Mesken wijst erop dat exporteurs vaak lang geleden afspraken hebben gemaakt met hun klanten en de prijs niet zomaar kunnen aanpassen. Bovendien is in Nederland ook al een inspectie geweest voordat de bloemen en planten naar hun plaats van bestemming gaan, aldus Mesken.

Handelsovereenkomst

Hij wil dat er uiteindelijk weer een handelsovereenkomst komt, zoals die er voor de Brexit was. “Het is veertig jaar goed gegaan zonder inspecties, laten we afspraken maken zodat dat in de toekomst ook weer mogelijk is.”

Einde aan maandenlange blokkades op grens Polen en Oekraïne

WARSCHAU/KYIV – Poolse boeren hebben na maanden een einde gemaakt aan de blokkades van de grenzen met Oekraïne. De regeringen in Warschau en Kyiv melden dat ze overeenstemming hebben bereikt over het conflict rond de export van landbouwproducten.

De Oekraïense minister van Landbouw Mykola Solsky zegt dat de onderhandelingen niet makkelijk waren, maar “het belangrijkste is dat we een resultaat hebben”. De grenswacht zegt dat alle grenzen weer open zijn en dat de eerste vrachtwagens al tussen de beide landen rijden.

Poolse boeren begonnen eind vorig jaar met het blokkeren van de grenzen, omdat ze ontevreden waren over de afspraken rond de import uit Oekraïne. In hun ogen werden de Oekraïense collega’s voorgetrokken en ging dat ten koste van de Poolse landbouwsector.

Het is nog steeds niet de bedoeling dat Oekraïens graan wordt geïmporteerd in Polen, maar de vrachtwagens mogen wel doorrijden naar andere landen. De twee landen zullen volgens Kyiv beter samenwerken om ervoor te zorgen dat er geen blokkades meer zullen zijn.

Flitsbezorger Getir kondigt vertrek uit Nederland aan

flitsbezorger Getir

AMSTERDAM -Flitsbezorger Getir heeft aangekondigd uit Nederland te vertrekken. Ook gaat het bedrijf het weg uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. Met het vertrek van Getir zal ook haar merk Gorillas uit Europa verdwijnen.

Tijdens de coronapandemie groeiden flitsbezorgers van boodschappen nog sterk. Maar die markt is inmiddels sterk afgekoeld door de onzekere economie en inflatie, waardoor consumenten minder snel geld uitgeven. Ook is er felle concurrentie op de markt voor boodschappenbezorging.

In augustus vorig jaar maakte Getir nog bekend 2500 banen te schrappen, wat neerkwam op ongeveer 10 procent van het totale personeelsbestand. Ook zei Getir toen dat het bedrijf vertrekt uit meerdere Nederlandse steden omdat het aantal bestellingen erg beperkt was. De flitsbezorger was nog wel actief in Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht.

Getir zegt zich met het nieuwe besluit beter te kunnen richten op groei in thuismarkt Turkije. Met een investeringsronde is geld opgehaald om verder te investeren in de Turkse tak. De markten waaruit Getir vertrekt, zijn verantwoordelijk voor 7 procent van de wereldwijde omzet. De Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect, een dochteronderneming van het in 2015 opgerichte bedrijf, blijft wel actief in de VS.

Vorig jaar nam Getir al afscheid van Italië, Spanje en Portugal. Toen waren er ook al berichten in zakenmedia dat het bedrijf een vertrek uit Nederland overwoog. Onlangs meldde de Britse nieuwszender Sky News op basis van bronnen dat een vertrek uit Nederland aanstaande was. Het bedrijf zelf wilde toen nog niet reageren op die marktgeruchten.

Getir laat weten dat medewerkers maandag worden geïnformeerd over het vertrek. “Getir wil graag al haar medewerkers bedanken voor hun inzet en bijdrage aan de groei van het bedrijf”, stelt de onderneming in een verklaring.

Arbeidsinspectie: boetes voor illegaal werken niet meegegroeid met inflatie

DEN HAAG – Werkgevers die iemand van buiten de EU zonder werkvergunning laten werken overtreden de wet. Dit betreft de Wet Arbeid Vreemdelingen (Wav). Als de Arbeidsinspectie dit constateert, wordt een boeterapport opgemaakt en kan de werkgever een boete krijgen.

De boetes voor het overtreden van de Wav hebben geen gelijke tred gehouden met de ontwikkeling van de welvaart en inflatie. Daarmee is ook het afschrikwekkende effect – om illegale arbeid tegen te gaan – van de boetebedragen uitgehold.

Dat zegt de Nederlandse Arbeidsinspectie in een signaal dat door het ministerie van SZW naar de Tweede Kamer is gestuurd. De boetes zijn sinds 2005 vastgesteld op maximaal 8.000 euro voor elke Wav-overtreding. Als het boetebedrag zou zijn meegegroeid met de welvaart en inflatie, dan zou het nu op circa 15 duizend euro liggen.

De Arbeidsinspectie heeft de financiële drijfveren van werkgevers die de Wav overtreden onder de loep genomen. Doel daarvan is om na te gaan of de opgelegde boete wel in verhouding staat tot de verdiensten door de wet te overtreden.

De Inspectie ziet dat het illegaal tewerkstellen van arbeidsmigranten financieel voordeel oplevert, vaak zelfs ook nog als de werkgever hiervoor een boete krijgt. In de meeste van de 24 onderzochte zaken is het voordeel voor werkgevers zo groot, dat het betalen van een boete voor een geconstateerde overtreding minder kosten met zich meebrengt dan het normaal uitbetalen van het cao loon en de bijkomende werkgeverslasten. De kostenreductie die met de overtreding van de wet behaald wordt, is gemiddeld 60 procent.

Als voorbeeld: in 1 van de casussen zouden de arbeidskosten voor de werkgever 15.750 euro zijn als volgens de regels zou zijn gewerkt. De werkgever heeft in werkelijkheid 6.240 euro kosten (loon) gemaakt. Het voordeel bedraagt 9.510 euro. Dit is hoger dan het boetenormbedrag van 8.000 euro.

De Arbeidsinspectie heeft berekend wat de gemiddelde ‘terugverdientijd’ is, een wat cynische term in dit verband, omdat de ‘verdiensten’ door wetsovertreding ontstaan. Dus hoe lang de werkgever het voordeel moet genieten dat met de overtreding wordt behaald om het bedrag van de boete ‘goed te maken’. In bijna 90 procent van de gevallen is dat minder dan 1 jaar. Bij 7 van de 24 onderzochte situaties is de ‘terugverdientijd’ zelfs 3 maanden of minder.

Ook als de boetenormbedragen meegroeien met welvaart en inflatie worden andere maatschappelijke kosten, voor bijvoorbeeld extra druk op woningmarkt, zorg en onderwijs, niet meegeteld. De werkgever die personen illegaal tewerkstelt, wentelt deze externe effecten af op de samenleving. Als die effecten ook zouden worden meegenomen, zouden boetenormbedragen nog veel hoger zijn.

Werken in Nederland is vrij toegestaan voor mensen met de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van 1 van de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland. De EER omvat de landen van de Europese Unie plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Voor deze landen geldt vrij verkeer van personen en diensten. Het signaal van de Inspectie gaat daar dus niet over.

De Wav verbiedt werkgevers en particulieren om buitenlandse arbeidskrachten die geen vrije toegang hebben tot de Nederlandse arbeidsmarkt zonder geldige tewerkstellingsvergunning (TWV) of gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) voor zich te laten werken.

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat over Schiphol ‘in aantocht’

aanvliegroute Schiphol

SCHIPHOL – Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

De Staat heeft een jaar de tijd om de problemen op te lossen, maar volgens betrokken organisaties achter de massaclaim, zoals Platform Vlieghinder Kennemerland en Minder Hinder Gooise Meren, moet er ook opgedraaid worden voor de schade die omwonenden jarenlang geleden hebben. Naar verwachting wordt er over minstens zes maanden een dagvaarding uitgestuurd, zegt campagneleider Sidney Vollmer van de organisaties achter de massaclaim.

Volgens Vollmer wordt er uitgegaan van ongeveer 600.000 claimers. “Vermenigvuldigd met het aantal jaren dat er schade is geleden, komt dat neer op een claim van ongeveer 3 miljard euro. Een derde daarvan moet rechtstreeks naar de gedupeerden gaan, een derde naar de verbetering van spoorinfrastructuur en de rest naar natuurherstel. Als de Staat het niet op eigen initiatief doet, dan moeten we maar een beetje helpen.”

Dat het in ieder geval een half jaar duurt voordat er gedagvaard wordt, heeft volgens Vollmer te maken met het juridische vooronderzoek dat nog gedaan moet worden. “Het hangt van de lens af waardoor je naar de problematiek kijkt. We moeten uitzoeken namens hoeveel mensen we de claim kunnen doen.” Ook speelt het vaststellen van de geleden schade een rol. “Geluid is heel makkelijk te meten, maar bepalen waar schadelijke stoffen precies vandaan komen is lastiger. Dat zijn dingen waarvan we moeten uitzoeken of het binnen of buiten onze claim gaat vallen.”

Volgens de rechtbank in Den Haag heeft de Staat zich niet aan de wet- en regelgeving gehouden bij belangenafweging. De overheid heeft jarenlang in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens gehandeld. Volgens de rechter werd er eerst gekeken naar de “hubfunctie” en de groei van Schiphol en daarna pas naar de belangen van omwonenden. Het beleid dat er lag, is bovendien gebaseerd op geluidsmeetpunten “waarvan al sinds 2005 duidelijk is dat die geen volledig beeld geven van (de spreiding en ernst van) de geluidsoverlast”, aldus de rechter. Daarom moeten er nu regels komen die de belangen beter beschermen. Dat kan onder andere betekenen dat er jaarlijks minder vluchten mogelijk zijn.

×