Clicky

maandag 18 november 2024 - 10:27 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 460

Jaloerse vrachtwagenchauffeur schiet collega neer om nieuwe vrachtwagen

BRIVIO – Vrijdagmiddag 15 maart doorboorde een kogel de schouder van een 60-jarige Moldavische vrachtwagenchauffeur. Degene die op hem schoot was zijn 58-jarige Italiaanse collega. “Hij is een groentje, het is niet eerlijk dat ze hem de nieuwste en mooiste vrachtwagen hebben toegewezen, terwijl ze mij in de oudste en lelijkste hebben laten rijden”, legde hij een paar uur na de schietpartij uit, toen de politie bij hem thuis kwam om hem te ondervragen.

De twee vrachtwagenchauffeurs, Moldavisch en Italiaans, werken beiden bij hetzelfde transportbedrijf in het Italiaanse Brivio. Daar haalde de 58-jarige vrachtwagenchauffeur vrijdagmiddag de trekker over toen zijn collega uit de cabine van zijn nieuwe vrachtwagen stapte.

De kogel ging dwars door de schouder van de chauffeur, gelukkig zonder belangrijke bloedvaten te beschadigen of grote schade aan te richten. De gewonde vrachtwagenchauffeur, die nauwelijks kon geloven dat er op hem geschoten was, vroeg niemand om hulp, maar stapte in zijn auto en reed alleen naar de eerste hulp van het Alessandro Manzoni-ziekenhuis in Lecco. “Ze schoten me neer”, vertelde hij de artsen terwijl hij met zijn vinger de ingangswond van het schot liet zien.

De onderzoeken sloten potentieel dodelijk trauma uit, zozeer zelfs dat de 58-jarige man, na onderzoek en behandeling, en na een paar uur ziekenhuisopname ter observatie, werd ontslagen.

Hij was het zelf die bij de politie aangaf dat hij werd neergeschoten. De dader bekende alles, maar zwoer dat hij niet van plan was om op hem te schieten, maar alleen om hem bang te maken, meldt de Italiaanse krant Il Giorno.

Hij bekende ook dat hij het pistool waarmee hij het schot had afgevuurd, had weggegooid, nadat hij het stuk voor stuk had gedemonteerd, waarbij hij de verschillende onderdelen op verschillende plaatsen had weggegooid.

Voorlopig is de vrachtwagenchauffeur die het wapen afvuurde, op vrije voeten gesteld.

Herhaaldelijke overschrijdingen van het maximaal toegestane gewicht [+foto]

LEER – In de afgelopen drie maanden heeft de Duitse politie meerdere vrachtwagens uit het verkeer gehaald die het in Duitsland maximaal toegestane gewicht aanzienlijk overschreden hadden.

De voertuigen reden allemaal voor hetzelfde Deense transportbedrijf. Op 18 januari 2024 ontdekten agenten een van de vrachtwagens van het bedrijf, die, na een controle op een gekalibreerde weegschaal, het maximaal toegestane gewicht met enkele tonnen overschreed. Dit was een percentage overgewicht met dubbele cijfers.

Op 9 maart 2024 en op 18 maart 2024 deden agenten soortgelijke bevindingen, waarbij werd vastgesteld dat de opleggers van het bedrijf het maximale gewicht met enkele tonnen hadden overschreden.

Elk van deze bevindingen leidde tot het initiëren van administratieve overtredingsprocedures, tot het verbod op verder rijden en tot het inbeslagnemen van oneerlijke winst.

Van Hool vraagt rechter om bescherming tegen schuldeisers

LIER – De Belgische fabrikant van bussen en industriële voertuigen Van Hool heeft bij de rechter in Mechelen een vorm van uitstel van betaling aangevraagd. Het noodlijdende bedrijf hoopt hiermee de continuïteit van de onderneming te waarborgen.

Volgens Van Hool lopen er “constructieve” gesprekken en onderhandelingen met banken, de Vlaamse overheid, werknemers en andere belanghebbenden over een herstelplan.

Eerder deze maand werd bekend dat de bussenbouwer stopt met het maken van bussen in België. Ook neemt het bedrijf afscheid van bijna de helft van zijn werknemers. Meer dan 1100 banen worden geschrapt.

Van Hool heeft het al jaren moeilijk. Het bedrijf kreeg onlangs een nieuwe klap toen de Vlaamse busmaatschappij De Lijn voor een grote order voor een Chinese concurrent koos. Het bedrijf moest snel ingrijpen om een faillissement te voorkomen.

Peter Gillis vindt dat justitie hetze tegen hem voert

DEN BOSCH – [update 15:30 uur]Realityster en vakantieparkenhouder Peter Gillis vindt dat justitie een hetze tegen hem voert. “Ik ben zwaar geschrokken”, zei hij dinsdag tijdens een eerste niet-inhoudelijke zitting voor de rechtbank in Den Bosch. “Ik word weggezet als een zware crimineel, ben hier zwaar door geraakt.”

Volgens Gillis’ advocaat Mark Hendriks is het doel van de strafzaak om de vakantieparken van de Oostappen Groep uit de markt te prijzen en Gillis publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Hij verzocht de rechtbank de rechtszaak tegen zijn cliënt niet ontvankelijk te verklaren vanwege schending van de beginselen van een goede procesvoering.

De rechtbank boog zich dinsdag over de vermeende belastingfraude door Gillis, acht van zijn Oostappen-vakantieparken in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland en een holding. Volgens het Openbaar Ministerie hebben vooral Gillis en medeverdachten dochter Inge en ex-vrouw Treesie – die niet aanwezig waren – zich daaraan de afgelopen jaren schuldig gemaakt. Tijdens deze zitting konden de advocaten van de verdachten hun onderzoekswensen indienen bij de rechtbank.

Administratie

Volgens het OM hebben Gillis en de gedaagde parken zich jarenlang schuldig gemaakt aan het verhuren van huisjes zonder deze verhuur in de administratie op te nemen. De huurders moesten de huur contant betalen, geld dat vaak door Peter Gillis zelf werd geïnd. “Door deze constructie is een grote omzet buiten de boeken gebleven”, stelt het OM. Ook zou Gillis documenten hebben vernietigd en zou loonadministratie van buitenlandse medewerkers ontbreken.

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) deed onderzoek naar de belastingaangiften en administratie van Gillis en zijn parken. Uit dit onderzoek bleek volgens het OM dat de administratie een rommeltje was, en dat Gillis en zijn medewerkers onjuiste of onvolledige informatie zouden hebben gegeven aan de belastingdienst. Gillis wordt ook verdacht van het niet (tijdig) doen van aangifte vennootschapsbelasting.

Aangepakt

Meerdere gemeenten pakken Gillis inmiddels aan voor het illegaal huisvesten van arbeidsmigranten, het niet betalen van toeristenbelasting, het uitbaten van horeca zonder vergunning, illegale uitbreiding en het laten verloederen van zijn parken.

De rechtbank beslist op 9 april over de verzoeken van de verdediging voor het horen van getuigen.

Vier kinderen raakten gewond bij dodelijke steekpartij Mierlo

MIERLO – Bij de dodelijke steekpartij in het Brabantse Mierlo zijn zaterdag vier van de vijf inwonende kinderen gewond geraakt, meldt een woordvoerder van de politie dinsdag. Door de steekpartij kwam een 35-jarige vrouw om het leven. Haar partner, een 49-jarige man, is opgepakt.

Volgens de woordvoerder hebben de kinderen lichte verwondingen opgelopen. “Fysiek zijn de kinderen in orde, maar het mag duidelijk zijn dat dit een enorme impact heeft gehad. Zij krijgen de zorg die nodig is. Daarbij zijn verschillende instanties betrokken”, zegt de woordvoerder. De politie onderzoekt nog hoe de kinderen precies gewond zijn geraakt.

De politie heeft inmiddels voor de eerste keer contact met de kinderen gehad. Zij zijn tussen de 6 en 20 jaar oud. Het is niet precies bekend welke kinderen van een van de ouders of van beiden zijn.

Het is nog onduidelijk wat er precies is gebeurd. De politie ontving zaterdag aan het einde van de middag een melding over een steekpartij aan de Heer van Rodestraat in Mierlo. De 35-jarige vrouw was al overleden toen agenten arriveerden. De man werd even later opgepakt na aanwijzingen van getuigen.

Veiligheid van wetenschappers wereldwijd onder druk

DEN HAAG – De veiligheid van wetenschappers wereldwijd staat onder grote druk. Van intimidatie op de werkvloer tot bedreigingen en zelfs vervolging en aanslagen: wetenschappers kunnen ermee te maken krijgen. Er is wereldwijd dan ook meer actie nodig om wetenschappers in vrijheid en veiligheid hun werk te laten doen. Bovendien moet er meer gebeuren om het probleem beter in kaart te brengen. Dat blijkt uit nieuw onderzoeksrapport van professor Janneke Gerards, dat vandaag door VN-organisatie UNESCO wordt gepresenteerd in Parijs.

Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) is opdrachtgever van het onderzoek die samen met UNESCO een programma heeft opgezet om de veiligheid van wetenschappers te vergroten.

Dijkgraaf: “We vertrouwen op de wetenschap om feiten van misinformatie te scheiden en om grote problemen als klimaatverandering, ongelijkheid en vergrijzing het hoofd te bieden. En ook voor onze economie is de wetenschap een belangrijke steunpilaar. Het werk van wetenschappers is cruciaal. De toenemende onveiligheid van wetenschappers is daarom echt een zorgelijke trend. Er is meer actie nodig om te zorgen dat ze de vrijheid en veiligheid hebben om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen.”

Niet rooskleurig

Bewustwordingsactiviteiten, een internationaal platform voor uitwisseling van ervaringen en ideeën, en een meldpunt voor bedreigde wetenschappers. Het zijn slechts enkele voorbeelden van maatregelen die de veiligheid van wetenschappers kunnen vergroten. Dijkgraaf heeft eind vorig jaar samen met UNESCO een wereldwijd programma opgezet om zulke oplossingen die werken te delen, zodat die op meer plekken gebruikt gaan worden. Een belangrijk doel is ook het probleem helder op de kaart te krijgen, zodat er meer actie komt.

Het onderzoek van Gerards (Universiteit Utrecht) dat vandaag bekend wordt hoort bij dat wereldwijde programma. Zij onderzocht alle gegevens die internationaal bekend zijn over dit onderwerp. De conclusies van het onderzoek zijn niet rooskleurig. Fysiek geweld, sociale onveiligheid, seksuele intimidatie, vervolging door overheden, het intrekken van onderzoeksfondsen, bedreigingen op social media; de onveiligheid voor wetenschappers is wereldwijd groot.

Gerards: “Tot wel veertig procent van de wetenschappers die onderzoek doet naar het klimaat is weleens bedreigd. Datzelfde geldt voor wetenschappers die onderzoek deden naar COVID-19. Dat soort bedreigingen leidt ertoe dat wetenschappers hun onderzoek niet durven publiceren, aan zelfcensuur doen, of zelfs het bijltje erbij neergooien. Vrouwelijke wetenschappers en wetenschappers uit bepaalde minderheidsgroepen lopen daarbij een bijzonder risico.”

Een andere conclusie van het onderzoek is ook dat we veel nog niet weten. Gerards heeft in haar onderzoek bestaande data naast elkaar gelegd om een eerste globaal beeld te krijgen van de omvang en oorzaken van dit probleem. Daarbij is te zien dat er nog veel gaten zijn in onze kennis. Gerards pleit er dan ook voor om meer systematisch onderzoek op internationaal niveau te doen om die gaten op te vullen.

Meer aandacht en aanpakken

Dijkgraaf vindt dat het probleem meer aandacht verdient en aangepakt moet worden. Wereldwijd in UNESCO-verband, maar ook in eigen land. Maatregelen als het vorig jaar opgerichte meldpunt WetenschapVeilig, waar wetenschappers hulp kunnen krijgen bij bedreiging of intimidatie, zijn daar een goed voorbeeld van. Net als de campagne over grensoverschrijdend gedrag op werkvloer, die vandaag start en waar ook wetenschappelijke instellingen aan meewerken. Daarnaast heeft Dijkgraaf een gerichte aanpak, waarin hij samen met universiteiten en hogescholen werkt om sociale veiligheid te verbeteren.

De universiteiten en kennisinstellingen timmeren hard aan de weg, maar helaas zijn er nog schrijnende gevallen van bedreigde wetenschappers en sociaal onveilige situaties. Recent trok de onderwijsinspectie nog stevige conclusies over de sociale veiligheid op de TU Delft.
Veiligheid is een essentieel voor wetenschappers om hun belangrijke werk te kunnen doen. Dijkgraaf vindt daarom dat daar meer aandacht voor moet zijn. Dit is een probleem dat iedereen aangaat. Van overheid tot kennisinstelling, tot vakgroep.

14-jarige jongen met zwaard aangehouden op Schiphol

SCHIPHOL – De Koninklijke Marechaussee heeft op maandagochtend een 14-jarige jongen uit Almere aangehouden op Schiphol. Hij bleek een zwaard van ongeveer 60 centimeter bij zich te dragen, verborgen in zijn kleding.

De aanhouding volgde na een melding van een conducteur over drie jongens die zonder geldige vervoersbewijzen en identiteitsdocumenten reisden. De marechaussees troffen het drietal aan bij de trappen van het perron naar Schiphol Plaza.

Omdat de jongens zich niet konden legitimeren, werden zij meegenomen naar het bureau op Schiphol Plaza voor nader onderzoek.

Tijdens de controle op het bureau verklaarde een van de jongens een mes bij zich te hebben. Vervolgens haalde hij een in een doek gewikkeld zwaard uit zijn broek. Hierop is hij aangehouden.

Bijna 13.000 euro boete voor stelselmatig overtreden van cabotageregels in Denemarken

KOLDING – Op 28 februari viel een vrachtwagenchauffeur in een in het buitenland geregistreerde vrachtwagen door de mand toen hij illegale cabotageritten had gereden. Er werd daarom een boete opgelegd. Het Deense transportbedrijf dat verantwoordelijke was voor het plannen van de ritten werd gisteren, maandag 18 maart, beschuldigd van medeplichtigheid.

Eind februari ontvingen de Deense instanties een anonieme melding dat een in het buitenland geregistreerde vrachtwagen elke dag dezelfde route reed tussen een distributiecentrum in Sjælland en een distributiecentrum in Jyllandd.

De zaak werd onderzocht en het voertuig werd op 28 februari in Hedehusene tegengehouden en gecontroleerd. In totaal werden hier acht overtredingen van de regels voor cabotagerijden vastgesteld. Bovendien werd vastgesteld dat het Ad-Blue-systeem van de vrachtwagen defect was. De chauffeur kreeg toen een boete van 96.000 Deense Kronen opgelegd. Omgerekend is dit 12.874 euro.

Totdat de boete werd betaald, was het voertuig voorzien van een wielslot. Na het betalen van de boete werd de vrachtwagen vrijgegeven aan het bedrijf.

In verband met het daaropvolgende onderzoek hebben de Deense instanties geoordeeld dat het Deense bedrijf dat verantwoordelijk was voor de coördinatie van de transporten verantwoordelijk is voor het illegale rijden. Het bedrijf is daarom nu beschuldigd van medeplichtigheid aan de overtreding van de cabotageregels.

De zaak is nog in behandeling en de politie van Zuidoost-Jutland kon daarom nog geen verdere informatie delen.

Meer boeren en tuinders verkopen hun bedrijf vanwege hoge grondprijzen

UTRECHT – [update 13:30 uur]Meer boeren en tuinders hebben vorig jaar hun bedrijf te koop gezet, meldt makelaarsvereniging NVM. Het zijn deels bedrijven van ondernemers die met pensioen gaan en geen opvolger hebben. Zij verkopen hun bedrijf volgens de makelaarsvereniging zodat ze kunnen profiteren van de hogere grondprijzen.

Vierhonderd boeren en tuinders hebben hun bedrijf vorig jaar te koop gezet. Dat is 11 procent meer dan twee jaar geleden, zegt de NVM. Vakgroepvoorzitter Jos Ebbers verwacht dat het aantal verkopen dit jaar verder stijgt.

Landbouwgrond is afgelopen jaar volgens de makelaarsvereniging duurder geworden, met een prijs van bijna 80.000 euro per hectare. Dat is 7,4 procent meer dan twee jaar geleden en bijna 30 procent meer dan in 2019. De grondprijzen stijgen omdat agrarische grond erg schaars is en verschillende partijen het willen hebben, aldus de NVM. Ebbers spreekt van “grondhonger” onder boeren en tuinders. “Of het nu voor schaalvergroting en bedrijfsontwikkeling is of voor de aanwending van mest”, zegt hij daarbij.

Beëindigingsregeling

Boeren en tuinders verkopen hun bedrijf volgens de NVM aan een andere boer of tuinder die bijvoorbeeld wil uitbreiden. Of aan kopers die op die plek willen wonen of er bijvoorbeeld een zonnepark neer willen zetten.

Ook melden boeren zich aan voor de beëindigingsregeling van de overheid om de stikstofuitstoot van de sector te verminderen. Stikstofminister Christianne van der Wal meldde twee maanden geleden dat 489 piekbelasters zich daarvoor hadden aangemeld. De regeling is bedoeld om landbouwbedrijven uit te kopen die veel stikstof uitstoten in kwetsbare natuurgebieden. Boeren kunnen zich tot en met 5 april aanmelden voor deze regeling, het kabinet wil dit verlengen tot eind dit jaar.

Recordomzet en -winst voor Fraport

FRANKFURT – De Duitse luchthavenexploitant Fraport heeft vorig jaar een recordomzet en -winst geboekt, met name dankzij prestaties van luchthavens buiten Duitsland. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Fraport is onder meer de beheerder van Duitslands grootste vliegveld, die in Frankfurt. Op dat vliegveld lagen de passagiersaantallen nog wel onder het niveau van voor corona.

In totaal kwam er iets meer dan 4 miljard euro aan inkomsten binnen, ruim 25 procent meer dan in 2022. Die kwamen niet alleen uit Frankfurt, maar ook uit luchthavens in onder meer Peru, Turkije, Griekenland en Bulgarije.

“Het verkeer bleef zich in 2023 dynamisch ontwikkelen”, stelt topman Stefan Schulte in een toelichting op de jaarresultaten. “Fraport profiteerde vooral van deze trend door zijn brede internationale portfolio. Onze luchthavens op de Griekse en Turkse markt behaalden in 2023 zelfs nieuwe passagiersrecords.”

De passagiersaantallen in Frankfurt lagen met ruim 59 miljoen op 84 procent van die in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Daarmee blijft de Duitse luchthaven achter bij Europese concurrenten, meent Schulte. Voor 2024 verwacht Fraport via dit vliegveld zo’n 61 miljoen tot 65 miljoen reizigers te verwerken. Ter vergelijking, in 2019 reisden ruim 70 miljoen mensen via Frankfurt.

De winst voor aftrek van onder meer rente en belastingen brak met 1,2 miljard euro een record. Fraport verwacht dat dit resultaat zal verbeteren het komende jaar. Tegen 2030 moet een dergelijke winst van 2 miljard euro in de boeken gaan.

Zes doden nadat vrachtwagen inrijdt op politiecontrole in Spanje [+video’s]

LOS PALACIOS Y VILLAFRANCA – In Zuid-Spanje zijn zes doden gevallen bij een verkeersongeluk, melden de Spaanse nieuwssite Euronews en de lokale krant Diario de Sevilla. Een vrachtwagen reed in op een politiecontrole bij de plaats Los Palacios y Villafranca, in de buurt van Sevilla.

De chauffeur van de vrachtwagen, zelf ongedeerd, is opgepakt. Volgens tests had hij geen alcohol of drugs op. De Spaanse media schrijven dat het om een ongeluk lijkt te gaan. De bestuurder was mogelijk afgeleid en stuurde plotseling een andere kant op nadat hij signalen van de politie had gekregen.

De vrachtwagen heeft vijf auto's geramd. Twee agenten zijn omgekomen. De vier anderen stonden achter de politiecontrole. Er zijn nog drie gewonden naar het ziekenhuis gebracht.

Ambachtelijke snoepproducent Holland Foodz neemt failliete Vero Sweet Presents over

OOSTERHOUT/WAALWIJK – [update 12:20 uur] Holland Foodz, de grootste producent van oud-Hollands snoepgoed, neemt het failliete Vero Sweet Presents over. Beide familiebedrijven kennen een lange geschiedenis en hebben grote klanten als HEMA, Bijenkorf, AH, Jumbo, Kruidvat, Xenos of De Efteling. Met de overname wordt opnieuw voorkomen dat Nederlands erfgoed in de snoepbranche verloren gaat.

Vero Sweet Presents in Waalwijk is al 77 jaar oud en levert zogeheten snoepgeschenken. Bijvoorbeeld harten met bonbons, speelgoed met snoep, Hollandse molentjes met snoepgoed of kleine kauwgombalautomaten. Rond speciale feestdagen als Kerstmis, Valentijnsdag, Halloween, Sinterklaas, Vader- en Moederdag of Pasen levert het bijzondere verpakkingen zoals een Paasmandje.

Aan pretparken levert het op maat gemaakte cadeauverpakkingen en bij evenementen zoals de avondvierdaagse de speciale medailles van snoep. Toen het bedrijf problemen kreeg met de voorfinanciering van zijn producten, moest het medio februari faillissement aanvragen. Vero is het grootste bedrijf in Nederland wat zijn cadeauverpakkingen zelf ontwerpt en produceert.

Snoepfabriek Holland Foodz in Oosterhout bestaat sinds 1894 en kreeg bij zijn 125-jarige bestaan het predicaat Hofleverancier. Het bedrijf begon ooit als suikerwerkfabriek Piet Aarden en nam deze eeuw diverse bedrijven over die geen opvolging hadden of noodlijdend waren. Na het faillissement van branchegenoot Rens Joosen Suikerwerken in 2011 nam het de productie van oud-Hollands snoepgoed als de Oosterhoutse Kaneelstok (sinds 1894 gemaakt) en Willem Stuvé Nougat (sinds 1870 gemaakt) over. Daarmee werd een stukje Hollands erfgoed gered. Holland Foodz is het grootste Nederlandse bedrijf wat snoepgoed op ambachtelijke wijze produceert in een eigen fabriek. Het levert zijn producten aan Nederlandse en Belgische kermissen, pretparken, supermarkten, warenhuizen en snoepwinkels, maar ook aan Duitse warenhuizen en andere Europese klanten. Voor de fabriek in Oosterhout staan reuzenlolly’s in een snoeptuin en een dertig meter hoge kaneelstok als suikersilo.

De activiteiten, het assortiment en de producten van Vero sluiten goed aan op die van Holland Foodz, dat de overname als een mooie kans zag. Die werd gefinancierd uit eigen middelen. Door de overname is Holland Foodz nu, naast marktleider in oud-Hollands- en kermissnoep, ook marktleider in geschenkartikelen.

“Wij bewaken de traditie van Nederlands zoet erfgoed en zetten die voort”, zegt directeur Roel Reijnen van Holland Foodz. “Alles wat historie en legacy heeft past goed binnen ons bedrijf. Bovendien heeft Vero dezelfde passie van een familiebedrijf als wij”

Holland Foodz neemt alle vaste werknemers van Vero over. Wel verhuist het bedrijf van Waalwijk naar Oosterhout, waar de productie zit. Holland Foodz neemt ook de samenwerking met de sociale werkplaats van Vero over. Die houdt in dat tientallen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt het snoepgoed inpakken.

Massaclaim tegen LG vanwege te dure televisies

AMSTERDAM – Consumenten die tussen 2015 en 2019 in Nederland een LG-televisie kochten, hebben te veel betaald. De Zuid-Koreaanse fabrikant maakte verboden afspraken met webwinkels om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. LG controleerde actief of de winkeliers zich hier ook aan hielden. Deze claim volgt op het besluit van de ACM die vaststelde dat LG zich schuldig heeft gemaakt aan de verboden prijsafspraken.

De Nederlandse Stichting Consumenten Competition Claims neemt het op voor gedupeerde consumenten en heeft vandaag een massaclaim neergelegd bij LG in Amstelveen. De stichting eist dat LG het te veel betaalde bedrag aan de televisiekopers teruggeeft.

De stichting is samen met de Consumentenbond eind vorig jaar al een juridische procedure gestart tegen elektronicagigant Samsung voor soortgelijke ’prijsadviezen’.

“De verboden prijsafspraken verstoorden een gezonde concurrentie op detailhandelsniveau. Andere televisieproducenten, maar ook winkeliers hadden baat bij de verboden prijsafspraken van de marktleiders. Door het gebrek aan concurrentie was het voor hen immers gemakkelijker om de prijzen van hun televisies hoog te houden. De praktijken van LG en Samsung hadden een prijsopdrijvend effect en hierdoor werden alle televisiekopers financieel benadeeld”, zegt Bert Heikens, voorzitter van de Stichting Consumenten Competition Claims.

De stichting heeft door een onafhankelijk economisch bureau laten becijferen dat consumenten in de desbetreffende periode, afhankelijk van het type televisie, gemiddeld 100 euro te veel hebben betaald voor hun TV.

Heikens roept consumenten dan ook op om zich aan te sluiten bij de massaclaim. Consumenten die tussen 2013 en 2019 in Nederland een televisie kochten bij een (web)winkel, kunnen meedoen. Dat geldt voor consumenten die een LG, Samsung of een ander merk tv kochten.

De stichting wordt bijgestaan door advocaten van de Amsterdamse vestiging van advocatenkantoor Scott + Scott.

Aanmelden is gratis en kan via: https://lg.consumercompetitionclaims.com/

Minder Intercity’s Amsterdam – Eindhoven door defect spoor

UTRECHT – Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal rijden dinsdag minder Intercity’s als gevolg van een defect spoor, meldt de NS. De vervoerder verwacht dat de situatie duurt tot 21.00 uur.

De NS heeft de dienstregeling aangepast. Een deel van de geplande ritten tussen de twee steden is vervallen.

Over de oorzaak van het defecte spoor is niets bekendgemaakt. Een woordvoerder van ProRail kon niet direct zeggen wat er aan de hand is.

Op het traject Den Haag HS en Delft rijden dinsdagochtend geen treinen. De oorzaak is een aanrijding. De NS verwacht dat dit duurt tot ongeveer 12.15 uur.

Exportverdiensten groeien minder hard dan exportomzet

DEN HAAG – De totale Nederlandse verdiensten aan de goederenexport van Nederlandse makelij zijn tussen 2020 en 2022 met 39 procent gegroeid, terwijl de exportwaarde (of exportomzet) met 52 procent toenam. De verdiensten per euro exportwaarde daalden daarom met 5 eurocent. Dit meldt het CBS.

In 2022 verdiende Nederland 53 eurocent aan een euro goederenexport van in Nederland gemaakte spullen. In 2020 was dat nog 58 eurocent. Vooral de sterk gestegen importprijzen van energie en grondstoffen zorgden voor de lagere exportverdiensten per euro exportwaarde. Ook de exportprijzen stegen in deze periode, maar minder hard dan de importprijzen.

Papierindustrie verdient 11 eurocent minder per euro exportwaarde

Bij de papierindustrie liepen de verdiensten aan een euro exportwaarde het meest terug: van 57 eurocent in 2020 tot 50 eurocent in 2021 en 46 eurocent in 2022. Hier spelen vooral hogere importkosten van energie, grondstoffen en transport.

Ook de farmaceutische industrie en de chemische industrie verdienden minder aan een euro exportwaarde, vooral door hoge energieprijzen. De chemische industrie gebruikt, op de energiesector na, relatief de meeste energie en reageert daarmee sterk op de stijging van de energieprijzen sinds 2020. De farmaceutische industrie is dan weer sterk afhankelijk van de chemische industrie, nationaal en internationaal. Ook de primaire landbouwexport is een sector die veel energie gebruikt, vooral de tuinbouw.

Voor de delfstoffenwinning en de aardolie-industrie waren de sterk toenemende energieprijzen meestal een voordeel. Zij zagen hun verdiensten per euro export juist toenemen.

Delfstoffenwinning verdient meeste per euro export

De delfstoffenwinning verdiende in 2022 het meeste aan een euro export van in Nederland gemaakte producten. De sector had een exportmarge van 95 eurocent. Zo is er bijna geen import nodig voor de export van gas dat uit de Nederlandse bodem of zee komt. Ook de groothandel en handelsbemiddeling (82 eurocent) en de primaire landbouw (71 eurocent) houden in verhouding veel over aan een euro export van in Nederland gemaakte producten.

De aardolie-industrie houdt in verhouding juist weinig over aan de export van aardolieproducten (18 eurocent). Het gaat hier namelijk om lichte bewerkingen van aardolie uit het buitenland. Hoge importkosten zorgen voor lage exportverdiensten.

Totale exportverdiensten wel sterk gestegen

De totale Nederlandse exportverdiensten stegen met 39 procent tussen 2020 en 2022, doordat de exportwaarde sterk groeide vanwege steeds hogere exportprijzen. De grootste groei zit bij delfstoffenwinning (met 10,6 miljard euro), de machine-industrie (met 6,2 miljard), de aardolie-industrie en de chemische industrie (elk 5,4 miljard euro). De exportverdiensten aan de primaire landbouw groeiden niet en bij de transportmiddelenindustrie daalden de exportverdiensten juist.

Nederland verdiende in 2022 het meest aan de export door de voedings-, dranken- en tabaksindustrie met totale exportverdiensten van 27,2 miljard euro.

LAATSTE NIEUWS

Treinen in zuidwesten gaan weer rijden na staking bij ProRail

DEN HAAG - De treinen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant rijden weer rijden na de staking bij spoorbeheerder ProRail. Tot 09.00 uur lag het...