AMSTERDAM – De handel in het aandeel van de noodlijdende bussenfabrikant Ebusco is tijdelijk niet meer mogelijk. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft besloten de handel tot nader order op te schorten vanwege de buitengewone aandeelhoudersvergadering die bezig is bij het in Deurne gevestigde bedrijf. Die is mogelijk doorslaggevend voor de toekomst van Ebusco.
De koers van het aandeel is de afgelopen tijd fors gekelderd, door zorgen van beleggers over het bedrijf. Donderdag vlak voor het stoppen van de handel bereikte de koers een dieptepunt van 41 cent per aandeel. Bij de beursgang drie jaar geleden was een aandeel nog 23 euro waard.
Ebusco gaf deze week zelf ook aan in acute geldnood te zitten, door een geannuleerde order van Qbuzz en een boete die de fabrikant aan de vervoerder moet betalen. Ebusco ging daar niet mee akkoord, waarop Qbuzz beslag legde op een van de rekeningen van Ebusco en de fabrikant naar de rechter stapte om zijn gelijk te halen. Maar de rechter koos de kant van Qbuzz.
Om 36 miljoen euro aan extra kapitaal op te halen wil Ebusco extra aandelen uitgeven. Daarover stemmen de aandeelhouders donderdagmiddag tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering.
Ebusco kwam onder meer in de problemen door uitgestelde leveringen vanuit toeleveranciers. De fabrikant kondigde eerder op donderdag kostenbesparende maatregelen aan om de weg omhoog weer te vinden, door zeker honderd werknemers te ontslaan en productielocaties te sluiten. Dat overtuigde beleggers er nog niet van opnieuw in het bedrijf te investeren, gezien het volgende koersverlies van 19 procent.
KAZAN – De Russische president Vladimir Poetin waarschuwt dat het Midden-Oosten “op de rand van een grootschalige oorlog” staat. Hij riep tijdens zijn toespraak op de BRICS-top op tot het erkennen van de Palestijnse Staat.
“De militaire actie die een jaar geleden is begonnen in Gaza heeft zich nu verspreid naar Libanon”, zei Poetin. “Ook andere landen in de regio zijn betrokken. Israël en Iran staan steeds scherper tegenover elkaar. Het lijkt allemaal op een kettingreactie die het hele Midden-Oosten op de rand van een grootschalige oorlog brengt.”
Ook de Chinese president Xi Jinping sprak tijdens de top over de situatie in Gaza en Libanon. Hij riep op tot een staakt-het-vuren en sprak de hoop uit dat BRICS een “stabiliserende kracht” op het wereldtoneel kan worden.
ESSEN – Op 23 oktober 2024 heeft de Douane van Essen namens het Openbaar Ministerie van Wuppertal twee professionele, illegaal geëxploiteerde productiefabrieken voor illegale sigaretten in Radevormwald en Velbert ontdekt.
De machines van de gehele ontdekte productielijnen (productie- en verpakkingseenheden, stroomgeneratoren, uitlaatsystemen, tabaksnij- en droogmachines, technische apparatuur), grote hoeveelheden voorbereidende producten zoals circa 27 ton ruwe tabak, filter- en sigarettenpapier, buitenverpakkingen van verschillende merken sigaretten werden in beslag genomen.
Daarnaast werd ongeveer 11 ton sigaretten van fijne snede en 104.188 dozen nagemaakte sigaretten van verschillende merken in beslag genomen, die daar werden geproduceerd en die voornamelijk op de Britse markt worden verhandeld.
In de hallen van Radevormwald en Velbert werden negentien verdachten met de Bulgaarse, Oekraïense, Moldavische en Roemeense nationaliteit verrast en gearresteerd, mede met hulp van speciale federale politiekorpsen. Op verzoek van het Openbaar Ministerie van Wuppertal worden de verdachten vandaag voorgeleid voor de magistraat van de rechtbank van Wuppertal.
In april 2024 kregen medewerkers van de Douane de eerste aanwijzingen voor illegale sigarettenproductie, wat leidde tot de start van een onderzoek door het Openbaar Ministerie van Wuppertal.
Het intensieve onderzoek leidde de onderzoekers ook naar het spoor van verdachte objecten in Nederland en België. De onderzoeken en maatregelen werden gecoördineerd door Europol. Op 23/1024 zijn bij twee huiszoekingen in Nederland 12.000 dozen illegale sigaretten in beslag genomen.
Volgens een spontane melding aan de Belgische douaneautoriteiten leidde een verdere huiszoeking in België tot de inbeslagname van 12 ton ruwe tabak en twee tabaksdroogmachines. De nauwe en intensieve samenwerking op Europees opsporingsniveau leidde dankzij de betrokkenheid van Europol snel en soepel tot succes.
De groep had de hallen van de illegale sigarettenfabrieken op zeer professionele en uitgebreide wijze verbouwd en uitgebreid voor hun criminele doeleinden, ook om het risico op ontdekking te minimaliseren.
Volgens de huidige kennis waren de sigaretten vooral bestemd voor de Duitse en Europese zwarte markt.
Alleen al voor de huidige inbeslagnames bedraagt de geschatte Duitse tabaksbelastingschade ruim 4,3 miljoen euro.
“Deze zeer professionele faciliteiten voor de productie van illegale sigaretten zijn opnieuw van industriële proporties. Voor het eerst in Noordrijn-Westfalen werden twee productiefaciliteiten tegelijkertijd in beslag genomen. Dankzij de effectieve medewerking van alle betrokken autoriteiten hebben we vertrouwen dat de groep daders nu duurzaam is ontwricht en dat een aanzienlijke “belastingfraude op lange termijn in Duitsland kan worden voorkomen”, zegt Carolin Müller, hoofd van het douaneonderzoeksbureau van Essen.
Bij de operatie, die vanwege de uitgebreide maatregelen zich over meerdere dagen uitstrekte, zijn ongeveer 300 mensen van de douaneadministratie, de federale politie en de technische hulporganisatie betrokken, die professionele ondersteuning bieden bij het demonteren en vervoeren van de in beslag genomen machines, materialen en sigaretten.
Samen met het Openbaar Ministerie van Wuppertal wordt het onderzoek nu voortgezet door de douaneonderzoeksafdeling van Essen – hoofdkantoor in Keulen.
UTRECHT – Het Openbaar Ministerie (OM) kwalificeert de opmerkingen die Johan Derksen heeft gemaakt over het Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop in een uitzending van Vandaag Inside op 9 april 2024 als beledigend. Het OM heeft echter besloten niet tot vervolging over te gaan omdat het Tweede Kamerlid zelf geen aangifte heeft gedaan tegen de uitspraken en heeft aangegeven niet op een vervolging te zitten wachten.
In de bewuste uitzending van 9 april werd onder meer gesproken over subsidies voor de Friese taal. Derksen zei in die context over het Tweede Kamerlid: “Die staat toch uit zijn nek te lullen.” En: “Iemand die in Friesland is geboren, die heeft het recht om erover te praten. Hij is toch geen Fries, kom op zeg.” En even later: “Ik ben toch ook geen Surinamer”. Naar aanleiding van deze uitspraken werd twee keer aangifte gedaan van belediging en discriminatie. Het Tweede Kamerlid waarover Derksen zich uitsprak deed zelf geen aangifte.
Na het beoordelen van de aangiftes en de uitspraken van Derksen, komt het OM tot de conclusie dat zijn uitspraken in de uitzending beledigend zijn. Naar oordeel van het OM heeft Derksen het Tweede Kamerlid neergezet als iemand die ongeschikt is om in de discussie rond subsidies voor de Friese taal een standpunt als parlementariër in te nemen, simpelweg vanwege zijn veronderstelde herkomst. Dat schendt volgens het OM zijn eer en goede naam.
Daarnaast meent het OM dat de uitspraken niet bijdragen aan het maatschappelijke debat over subsidies voor de Friese taal. De opmerking was namelijk niet gericht op de inhoud van het onderwerp, maar op de mens Habtamu de Hoop. Het in twijfel trekken van de standpunten van een parlementariër vanwege zijn veronderstelde herkomst, wordt volgens het OM niet beschermd door de vrijheid van meningsuiting.
Van discriminatie van een groep is naar het oordeel van het OM geen sprake. De uitspraken van Derksen zijn alleen gericht op het Tweede Kamerlid zelf. Hij zegt niet expliciet iets over een groep waartoe het Tweede Kamerlid zou behoren. Het artikel in het wetboek dat over groepsbelediging gaat (art. 137c Sr), is daarom niet van toepassing.
Hoewel het OM Derksens uitingen als beledigend beschouwt, zal het toch niet overgaan tot vervolging. Het Tweede Kamerlid heeft namelijk zelf geen aangifte gedaan en op zijn eigen manier Derksen van repliek gediend door middel van een videoboodschap op social media. Daarnaast heeft hij ook aangegeven dat hij niet perse op een vervolging zit te wachten. Het OM heeft daarom besloten de aangiftes te seponeren, omdat vervolging in strijd is met het belang van de benadeelde. De direct betrokkenen zijn hierover geïnformeerd.
De aangevers kunnen bezwaar aantekenen bij het Gerechtshof Arnhem/Leeuwarden als ze het niet eens zijn met de beslissing van het OM om Derksen niet te vervolgen.
WIJCHEN – Kraanverhuurbedrijf Rutten Hoogteservice heeft een Scania 8×4*4 in gebruik genomen. Het voertuig is voorzien van een Tadano HK 50 telescoopkraan en wordt ingezet voor de bemande verhuurdiensten. Het rijcomfort was een belangrijke reden om voor Scania te kiezen.
Rutten Hoogteservice, gevestigd in Wijchen, verhuurt bemande en onbemande kranen, verreikers, compactkranen en hoogwerkers aan zakelijke klanten door heel Nederland. Voor snelle klussen was het bedrijf op zoek naar een veelzijdige truckkraan met een sterk chassis.
“Scania bleek het ideale voertuig te bieden,” zegt Max Rutten. “De XT-serie is robuust, krachtig en dankzij de korte draaicirkel ideaal voor de krappe en soms complexe werklocaties waar onze klanten komen. Het is onze meest compacte kraan geworden, die snel opgezet en afgebroken kan worden.”
Tadano telescoopkraan
De vierasser is dankzij een tridem achteras met een bestuurbare naloopas zeer wendbaar. Twee aandrijfassen zorgen voor optimale trekkracht. De Tadano HK 4.050 telescoopkraan heeft een maximaal hijsvermogen van 50 ton en een mast van 35 meter. Tadano vertelt dat de voorgestanste gaten op het XT chassis het monteren en aansluiten van de kraan vereenvoudigde. “Bij Scania kun je veel voorbereidingen aanvinken die het de kraanopbouwer makkelijker maken. Eigenlijk is bij Scania alles mogelijk, of tenminste bespreekbaar. De samenwerking met Tadano verliep goed.”
‘Smoelt goed’
Het voertuig, de vierde Scania voor Rutten Hoogteservice, werd geleverd door Scania Nijmegen. “We hebben in het verleden vaker zaken gedaan en wederom ging mijn voorkeur uit naar Scania,” verklaart Rutten. “Naast dat we van eenheid houden, smoelt het ontzettend goed. De voertuigen zijn net wat luxer uitgevoerd, de kwaliteit is perfect en de lijntjes zijn kort. Dat de dealer hier om de hoek zit, speelde ook mee in de beslissing. Dit bespaart ons reistijd als er iets is.”
Volgens Rutten gaf de machinist, die heel content is met zijn nieuwe voertuig, vanwege het rijcomfort ook de voorkeur aan Scania. “Dat heeft alles te maken met de fijne Opticruise aandrijflijn.”
Partner in verticaal transport
Of het nu gaat om onderhouds-, renovatie- en nieuwbouwprojecten, grootschalige evenementen of verhuizingen, Rutten Hoogteservice helpt zakelijke klanten de hoogte in. Toen Ton Rutten in 2000, op 38 jarige leeftijd, startte met één verreiker, had hij niet durven dromen dat zijn bedrijf zo’n vlucht zou nemen. Inmiddels heeft het familiebedrijf twintig werknemers in dienst en beschikt het over een machinepark van kranen, verreikers, compactkranen en hoogwerkers, die zowel bemand als onbemand gehuurd kunnen worden.
LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in oktober voor de tweede maand op rij gekrompen, meldt marktonderzoeker S&P Global. Dat komt door een aanhoudende krimp in de industrie en een vertraging van de groei in de dienstensector. Vooral Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, laten weinig tekenen van herstel zien.
De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in de eurozone meet, nam deze maand wel iets toe naar een stand van 49,7, van 49,6 een maand eerder. De bedrijvigheid bleef daarmee net onder het niveau van 50, dat het verschil tussen groei of krimp aangeeft. De groei van de dienstensector nam af tot het laagste niveau in acht maanden tijd. De activiteit in de industrie kromp iets minder sterk dan in september en de mate van activiteit kwam daar uit op het hoogste niveau in vijf maanden.
“De economie van de eurozone zit een beetje vast”, zei econoom Cyrus de la Rubia van Hamburg Commercial Bank in een toelichting. “De aanhoudende inzinking in de industrie wordt grotendeels gecompenseerd door een kleine groei in de dienstensector, maar het is voorlopig niet duidelijk of we in de nabije toekomst een verdere verslechtering of een verbetering zullen zien.”
De zwakte in de eurozone heeft ook de alarmbellen doen rinkelen bij de Europese Centrale Bank, die vorige week voor de derde keer dit jaar de rente verlaagde om de economie te stimuleren. De economie van het eurogebied groeide in het tweede kwartaal met slechts 0,2 procent en groeide daarmee minder hard dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Doordat de economie sneller afzwakte dan gedacht besloot de ECB de rente met een kwart procentpunt te verlagen tot 3,25 procent. Bij de rentevergadering in december wordt opnieuw een renteverlaging voorzien.
CityLink breidt haar Europese last-mile portfolio verder uit door de aankoop van een nieuw pand aan de Siemensstrasse 7 in Haan, bestaande uit ongeveer 9.500 m². Het logistieke gebouw is volledig verhuurd en brengt de vastgoedportefeuille van CityLink in Europa op een totaal van 121 assets.
Het single-tenant gebouw, gelegen aan de Siemensstrasse 7 in Haan, omvat een totale verhuurbare oppervlakte van 9.488 m², bestaande uit 7.097 m² bedrijfsruimte, 2.391 m² kantoorruimte en 15 parkeerplaatsen op het terrein.
Het pand is volledig verhuurd voor een lange termijn aan een van Duitslands grootste leveranciers en dienstverleners voor kantoorproducten met een jaaromzet van meer dan €1 miljard.
Deze aankoop brengt de Europese logistieke portefeuille van CityLink op een totaal van 121 assets in Nederland, Duitsland en Denemarken, wat de voortdurende groei van haar Europese footprint benadrukt.
CityLink werd bij deze transactie geadviseerd door Greenberg Traurig, Realogis, TA Europe en TAUW.
DEN HAAG – Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bezuinigt 6,6 miljoen euro extra op de Nederlandse Publieke Omroep, bovenop de 100 miljoen euro die hierop al wordt bezuinigd.
Dat is onderdeel van een pakket bezuinigingen van 360 miljoen euro op subsidies van het departement, bevestigen ingewijden na berichtgeving van RTL.
Daarin staat ook dat het Regionaal Investeringsfonds Mbo wordt opgeheven in 2028. Dat levert de staatskas tientallen miljoenen euro’s op. Het fonds is in het leven geroepen om het mbo beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt.
Minister Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) maakt het hele bezuinigingspakket op subsidies donderdag bekend in een Kamerbrief.
UTRECHT – Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Utrecht zijn woedend over het voornemen van minister Madlener om het omstreden en schadelijke Tracébesluit voor de Ring Utrecht koste wat het kost door te drukken.
“Ondanks een breed gedragen en effectief alternatief plan, dat steun krijgt van zowel de gemeente, de provincie als de betrokken omwonenden, kiest de minister ervoor om een project door te drukken dat onherstelbare schade toebrengt aan een eeuwenoud en geliefd natuurgebied midden in de Randstad”, aldus de organisaties.
Meer asfalt lost fileprobleem niet op
“Het Tracébesluit is niet alleen schadelijk voor de natuur, maar ook gebaseerd op sterk verouderde inzichten. Extra asfalt gaat het fileprobleem in de regio niet oplossen; integendeel, het trekt alleen maar meer verkeer aan. Dit leidt niet alleen tot gefrustreerde automobilisten, maar ook tot veel luchtvervuiling en stikstofneerslag voor de stad Utrecht”, waarschuwen de milieuorganisaties.
Smijten met belastinggeld
“Daarnaast kost dit project de schatkist ruim twee miljard euro. Dat is een onverantwoordelijke uitgave van belastinggeld, zeker in tijden van begrotingstekorten. Bovendien is de uitvoerbaarheid van het project uiterst onzeker.”
Alternatief plan spaart natuur en beter voor leefbaarheid Randstad
De organisaties benadrukken dat er al een toekomstbestendig alternatief voorhanden is: het Alternatief Ring Utrecht. Dit plan, dat in samenwerking met de regio is ontwikkeld, biedt een duurzamere oplossing voor de verkeersproblematiek. Het zorgt voor minder geluidsoverlast, een betere luchtkwaliteit en een verbeterde bereikbaarheid van de stad voor auto’s, fietsers en openbaar vervoer. Daarbij blijft het waardevolle natuurgebied Amelisweerd, één van de drukstbezochte groene oases in de regio, volledig intact. Bovendien zou dit alternatief de belastingbetaler een miljard euro minder kosten.
Breed gedragen plan moet terug op tafel
“Het is bitter dat een toekomstbestendig, goed doordacht en breed gedragen plan, nu opzij wordt geschoven voor een achterhaald en schadelijk project”, concluderen de organisaties.
DEN HAAG – De verslechterende economie heeft in de eerste negen maanden van dit jaar impact gehad op de arbeidsmarkt, meldt het UWV na een analyse. Zo zei ruim een kwart meer werkgevers lonen niet meer te kunnen betalen dan in de eerste negen maanden van vorig jaar. Veel van die bedrijven zijn daarop volgens de uitkeringsinstantie failliet gegaan.
Ook zei 36 procent meer werkgevers tegen het UWV een collectief ontslag te willen doorvoeren om organisatorische veranderingen, technologische ontwikkelingen of een verslechterde financiële situatie. Van een collectief ontslag is sprake als een werkgever minstens twintig werknemers binnen drie maanden ontslaat in een bepaalde regio. Verder vroeg 21 procent meer werkgevers aan de uitkeringsinstantie of ze een of meer werknemers mochten ontslaan om bedrijfseconomische redenen. Hierbij ging het volgens het UWV over veel meer werknemers dan een jaar eerder, namelijk 45 procent meer.
Het UWV ziet wel een paar lichtpuntjes. 10 procent minder werknemers waren betrokken bij betalingsproblemen van hun werkgever dan een jaar eerder. Het aantal werkloosheidsuitkeringen lag eind september 11 procent hoger dan een jaar eerder, maar de stijging bleef relatief beperkt door de aanhoudende personeelskrapte. “Er zijn immers veel vacatures elders en ontslagen werknemers weten veelal snel weer een nieuwe baan te bemachtigen”, meldt Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktinformatie van UWV.
Winkelstraat
Over heel 2024 ligt het aantal meldingen van werkgevers van een collectief ontslag hoger dan vorig jaar, verwacht het UWV. “Tegelijkertijd zijn we nog ver verwijderd van het aantal uit de jaren 2012-2014. Toen hadden we te maken met een hoge werkloosheid en het aantal meldingen voor een collectief ontslag lag gemiddeld 40 procent hoger dan nu”, schetst Witjes. Daaraan voegt hij toe dat een personeelstekort voor veel werkgevers verreweg het belangrijkste knelpunt voor hun bedrijf is. Hij verwacht ook dat de werkloosheid in 2024 op een van de laagste niveaus van de afgelopen 50 jaar zal uitkomen. Alleen in 2022 en 2023 lag die volgens hem lager.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde onlangs dat het aantal faillissementen in september was toegenomen. Dat bedrijven het moeilijk hebben is bijvoorbeeld ook te merken in de winkelstraat. Dit jaar gingen onder meer gamewinkelketen Game Mania en het Nederlandse deel van schoenenwinkelketen Bristol failliet.
AMSTERDAM – Port of Amsterdam en Port of Den Helder hebben woensdag 23 oktober een intentieverklaring (MoU) ondertekend om de toegevoegde waarde van intensievere samenwerking tussen beide havens verder te onderzoeken. De energietransitie en de offshore wind activiteiten in beide havens kunnen hiervan profiteren en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de nationale klimaatdoelstellingen.
Energietransitie verder aanjagen
De beide Noord-Hollandse havens hebben een goede uitgangspositie voor offshore wind en de opwek van hernieuwbare energie op de Noordzee. Door intensiever samen te werken, op gebied van commercie, operatie, techniek en projectontwikkeling, beogen zij de energietransitie verder aan te jagen. Door de ligging van beide havens kunnen zij als draaischijf fungeren voor de aanlanding, opslag, doorvoer en verdeling van duurzame energie en richten zij zich met name op de ontwikkeling van een waterstofhub (H2-hub).
Toegevoegde waarde vergroten
Beide havens hebben hun eigen karakteristieken en zijn diepgeworteld in de lokale ecosystemen. Toch is de urgentie en de wens van beide havenbedrijven om als katalysator de energietransitie te versnellen.
Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “De rol van havenbedrijven als facilitator voor de energietransitie, zorgt ervoor dat we verder dan ons lokale belang moeten kijken en nieuwe samenwerkingsverbanden onderzoeken. We willen de transitie versnellen. Intensievere samenwerking tussen onze havens zou een middel kunnen zijn om onze toegevoegde waarde te vergroten.”
Port of den Helder is afgelopen zomer lid geworden van de Offshore Energy Association AYOP. Kees Turnhout, algemeen directeur van Port of Den Helder: “Door dit lidmaatschap onderstrepen wij het grote belang van offshore windactiviteiten voor onze haven en onze klanten. De energietransitie is een belangrijke pijler in de havenontwikkeling van het Noordzeekanaalgebied en het Maritiem Cluster Den Helder. Beide havens willen de energietransitie versnellen door samenwerking te bewerkstelligen. Het kan daarbij gaan over het opzetten van gezamenlijke projecten, waarbij de krachten van beide gebieden worden gebundeld, met behoud van het eigene en de lokale verankering van de beide havens.”
DEN HAAG – De klimaatdoelen voor 2030 en verder dreigen uit zicht te raken als het kabinet niet snel met effectieve maatregelen komt, en daarna ook koers houdt. Daarvoor waarschuwt de Raad van State in een advies. Tot dusver laat het kabinet op veel terreinen stilstand zien, of zelfs verslechtering. Met name de landbouw en industrie lopen nog ver achter met plannen om de CO2-uitstoot te verminderen.
In de donderdag gepresenteerde klimaatnota erkent het kabinet dat het huidige beleid tekortschiet en belooft het komend voorjaar met extra maatregelen te komen. De Raad van State is niet overtuigd dat dit pakket wel voldoet en op tijd komt om het klimaatdoel voor 2030 alsnog te halen. Nederland loopt al zo’n vijf jaar achter. Daarmee dreigt uiteindelijk ook het doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn uit zicht te raken.
Het vorige kabinet was “wellicht wat optimistisch” toen het vorig jaar vaststelde dat met het toen ingezette beleid de klimaatdoelen binnen bereik waren, aldus staatsraad Marijke Vos. Het doel voor 2030 (55 procent minder CO2-uitstoot dan in 1990) lag toen nipt binnen de ramingen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Nu niet meer, en dat komt ook doordat het huidige kabinet maatregelen schrapt, uitstelt of verzacht.
‘Jojobeleid’
Behalve voor het directe effect daarvan op de haalbaarheid van de klimaatdoelen, waarschuwt de Raad van State ook voor “jojobeleid”. Zowel burgers als bedrijven zijn bereid te verduurzamen, maar dat draagvlak is mede afhankelijk van consistent beleid. Investeringen komen niet van de grond als de overheid onvoldoende zekerheid biedt dat die ook op de langere termijn iets opleveren.
Net als vorig jaar adviseert de Raad van State het kabinet om met “absolute prioriteit” het overvolle stroomnet aan te pakken. Netcongestie vormt een “belangrijke belemmerende factor” bij de verduurzaming van zowel de elektriciteitsproductie als de industrie. Mede daardoor komen de maatwerkafspraken waarmee het kabinet grote vervuilers wil helpen verduurzamen, nog niet van de grond.
De landbouw is wat het klimaatbeleid betreft al jaren een zorgenkindje. Het ontbreekt daar nog aan concreet beleid om de uitstoot terug te dringen. Met het schrappen van de stikstofplannen en het bijbehorende miljardenfonds van het vorige kabinet, is de onzekerheid alleen maar toegenomen. Ook op het gebied van mobiliteit (rekeningrijden) en de gebouwde omgeving (de verplichte warmtepomp) neemt het kabinet gas terug ten opzichte van het vorige.
SPIJKENISSE – Op de rotonde Het Hartelkruis over de A15 bij Spijkenisse is een oplegger met slib gekanteld.
De, volgens Rijkswaterstaat, onfrisse inhoud belandde op de weg en op een vrachtwagen en auto die onder de rotonde doorreden.
De rijbaan via de Botlektunnel richting Europoort is dicht, omrijden kan via de Botlekbrug.
Ook de afrit Spijkenisse is dicht, neem afrit Hoogvliet, adviseert Rijkswaterstaat.
De besmeurde vrachtwagen is door de zware berger meegenomen en het wegdek is schoongemaakt. De #A15 richting Europoort is weer vrijgegeven voor het verkeer. De afritten blijven voorlopig nog dicht vanwege opruimwerkzaamheden. Check jouw route op https://t.co/AkieH72Pmgpic.twitter.com/EoAcfj0NIs
— Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (@RWSverkeersinfo) October 24, 2024
GOUDA – Volgens getuigen heeft een containerschip de spoorbrug bij Gouda geramd. Het schip is hierna doorgevaren.
De politie heeft de schipper staande gehouden bij de Julianasluis.
Er is beperkt treinverkeer tussen Gouda en Alphen. ProRail gaat de spoorbrug inspecteren op schade.
Door een aanvaring met de draaibrug in #gouda is er beperkt treinverkeer mogelijk tussen #gouda en #alphen. Een binnenvaartschip is tegen de spoorbrug aangevaren. Er zijn geen gewonden. We controleren de brug op schade. Check de reisplanner voor een alternatieve route #storing
DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...