Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 19:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 46

Duitse politie schiet man neer in bioscoop die brandbommen gooide

KREFELD – De Duitse politie heeft een man neergeschoten in een bioscoop die daarvoor op drie plekken brand had gesticht, melden Duitse media. Hij is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Het incident gebeurde in Krefeld, op zo’n 25 kilometer van Venlo. Volgens de krant Bild gooide de man eerst een brandbom in een gebouw van de arbeidsdienst. Daarna stak hij een geparkeerde auto in brand en vluchtte hij naar de bioscoop. Onderweg brak bij nog een gebouw brand uit en de politie vermoedt dat de man daar ook verantwoordelijk voor was.

Bij de bioscoop schoten twee politieagenten op hem en zeker een kogel heeft hem geraakt. Het is onduidelijk wat het motief van de man zou zijn, maar de politie zegt tegen de Rheinische Post dat hij waarschijnlijk niet van plan was een aanslag te plegen.

Verdachten opgepakt voor beschieten woningen Alphen aan den Rijn

ALMERE – In Almere zijn twee verdachten gearresteerd die mogelijk te maken hebben met de beschieting van woningen in Alphen aan den Rijn. De twee zaten in een auto. Er is een vuurwapen in beslag genomen.

Donderdag aan het eind van de middag werden twee woningen op de Prins Hendrikstraat in het centrum van Alphen beschoten door een in het zwart geklede man met een automatisch geweer. Hij was onherkenbaar door een sjaal voor zijn gezicht en een capuchon.

Volgens Omroep West zijn er zeker tien kogels afgevuurd. Op sociale media zijn beelden te zien van ramen aan de Prins Hendrikstraat met kogelgaten erin. Niemand is gewond geraakt.

Veel omstanders hebben het schietincident gezien. De man zou na het schieten de hoek om zijn gerend naar de Stationsstraat, waar hij in een donkergekleurde auto stapte die met hoge snelheid wegreed. De politie roept getuigen op om zich te melden.

Grote bedrijven moeten miljarden meebetalen in Franse begroting

PARIJS – De nieuwe Franse regering wil dat grote bedrijven bij elkaar miljarden euro’s meebetalen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. Ook wil het kabinet van de vorige maand aangetreden premier Michel Barnier flink gaan bezuinigen en onder meer rijke mensen meer belasting laten betalen.

Volgens donderdag gepresenteerde begrotingsplannen moet een bijzondere belastingheffing bij zo’n 440 winstgevende bedrijven met een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro volgend jaar 8 miljard euro en in 2026 4 miljard euro opleveren. Een speciale belasting voor zeetransportbedrijven zou in diezelfde jaren 500 miljoen en 300 miljoen euro moeten bijdragen. Verder zouden ongeveer 65.000 huishoudens te maken krijgen met hogere belastingen, bedoeld om volgend jaar 2 miljard euro extra in de schatkist te krijgen.

Barnier heeft zich bij zijn aantreden voorgenomen bezuinigingen en belastingverhogingen door te voeren die meer dan 60 miljard euro moeten opleveren. Dat is nodig om te voorkomen dat het toch al grote begrotingstekort verder oploopt. De regering streeft ernaar het tekort in 2025 terug te brengen tot 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp), van een verwachte 6,1 procent voor dit jaar. Daarmee blijft het begrotingstekort dus nog wel ruim boven de 3 procentnorm van Brussel.

Banen verloren

Op de bezuinigingen en belastingverhogingen is veel kritiek. Een motie van wantrouwen, ingediend door het linkse Nouveau Front Populaire, mislukte eerder deze week. Maar de premier en zijn team zouden vallen als Marine Le Pens extreemrechtse Rassemblement National een nieuwe poging zou steunen. Zelfs voor de presentatie op donderdag had Le Pen al kritiek op enkele voorstellen. Ze noemde een plan om de uitgaven te verminderen door de indexering van pensioenen uit te stellen tot 1 juli bijvoorbeeld “diefstal”.

Het begrotingsplan van de regering wordt volgende week in het parlement besproken. Parlementariërs kunnen dan wijzigingen voorstellen. Het plan moet voor het einde van het jaar worden aangenomen. Zonder meerderheid zal de regering zich hoogstwaarschijnlijk op een artikel uit de grondwet moeten beroepen om een stemming over het wetsvoorstel te omzeilen, wat de kans op moties van afkeuring vergroot.

Bedrijven hebben al hun zorgen geuit over de gevolgen van de begroting voor de economie. Volgens de grootste werkgeversorganisatie van Frankrijk dreigen honderdduizenden banen verloren te gaan.

Ethel Kennedy, weduwe van Robert F. Kennedy, op 96-jarige leeftijd overleden

WASHINGTON – Ethel Kennedy, de weduwe van de in 1968 doodgeschoten Amerikaanse senator Robert F. Kennedy, is overleden. Dat heeft haar kleinzoon Joe Kennedy III bekendgemaakt op X. Ethel werd 96 jaar.

Ethel Kennedy is overleden aan de gevolgen van een beroerte, schrijft Joe Kennedy III. “Naast haar levenswerk voor sociale rechtvaardigheid en mensenrechten laat onze moeder 9 kinderen, 34 kleinkinderen en 24 achterkleinkinderen na”. Ze overleefde twee van haar kinderen, twee kleinkinderen en twee achterkleinkinderen.

Ethel trouwde in 1950 met Robert F. Kennedy. Hij was een prominent figuur binnen de Democratische Partij en probeerde president van de Verenigde Staten te worden toen hij werd vermoord. Ze was ook de schoonzus van de Amerikaanse president John F. Kennedy, die in 1963 eveneens werd doodgeschoten.

“Mevrouw Kennedy is nooit hertrouwd en haar verdere leven was gewijd aan de opvoeding van haar kinderen, het levend houden van de herinnering aan haar man en het werken voor de zaken waar hij zich hard voor had gemaakt”, schrijft The New York Times over haar. Ze had nooit een officiële baan, maar gebruikte haar naam en netwerk om op te komen voor sociale rechtvaardigheid. In 2014 kreeg ze de prestigieuze Medal of Freedom van president Barack Obama.

De huidige president Joe Biden noemt haar een “Amerikaanse icoon, een matriarch van optimisme en morele moed, een symbool van veerkracht en dienstbaarheid”. Ze waren volgens hem goed bevriend.

Een van Ethels elf kinderen is Robert F. Kennedy jr., de man die zichzelf als onafhankelijk kandidaat in de race om het presidentschap had geworpen. Hij schaarde zich eind augustus achter de Republikein Donald Trump. Een aantal broers en zussen heeft publiekelijk afstand genomen van die beslissing.

Rockwool vermindert ammoniakuitstoot fabriek in Roermond

ROERMOND – Rockwool gaat de uitstoot van ammoniak bij de productie van steenwol in Roermond omlaag brengen. Door de in de fabriek gesponnen wol voor een deel van de producten op een andere manier te verkleven, kan de fabriek de ammoniakemissie van deze steenwolproducten met 70 procent verminderen.

Over de totale productie genomen – het bedrijf produceert niet alle steenwolproducten op deze andere manier – zal deze nieuwe zogenoemde bindertechnologie leiden tot het verminderen van de uitstoot uit de fabriek met 10 procent in 2026/27. En nog eens 5 tot 10 procent extra snel daarna, heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

Rockwool stond in 2021 op nummer één in de top tien van de grootste ammoniakuitstoters in Nederland. In 2021 stootte Rockwool zo’n 250.000 kilo ammoniak uit. Door miljoeneninvesteringen in nieuwe installaties en een nieuwe bindertechnologie denkt het bedrijf deze emissie binnen enkele jaren met 42.000 kilo per jaar te verminderen.

Elektrificeren

Hoeveel de omvorming van de installaties gaat kosten, wilde een woordvoerder van Rockwool niet zeggen. Het bedrijf krijgt in totaal 11,3 miljoen euro subsidie van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei, en steun van de provincie Limburg. De ombouw moet in 2026/27 klaar zijn.

Rockwool richt voor de toekomst de aandacht op het nog verder verminderen van de ammoniakuitstoot, waarmee naar eigen zeggen op de langere termijn een reductie van 75 procent bereikt zou kunnen worden. Niet alleen wordt nagedacht over een nieuwe technologie voor alle producten die het bedrijf maakt, maar ook aan nieuwe technieken voor het afvangen van ammoniak.

De fabriek is inmiddels ook doende met het verminderen van de uitstoot van CO2. De doelstelling is die uitstoot in 2050 tot nul gereduceerd te hebben. Zo is het bedrijf bezig met het elektrificeren van de productielijnen, wat kan leiden tot een reductie van de CO2-uitstoot met 80 procent op die lijnen. Voor de hele fabriek bedraagt de reductie dan ruim de helft.

Bijna hele oppositie wil af van bezuiniging ov grote steden

DEN HAAG – De bezuiniging van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer rond Amsterdam, Rotterdam en Den Haag moet van tafel, vindt bijna de voltallige oppositie.

Een motie van Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) kreeg steun van ChristenUnie, SP, D66, SGP, Volt, Denk, CDA en de Partij voor de Dieren.

“Deze forse bezuiniging zal leiden tot het verhogen van de tarieven en het afschalen van het OV in de grootstedelijke vervoersregio’s”, vinden de fracties. Ze verwachten dat met name kwetsbare groepen zoals scholieren, studenten en ouderen er last van zullen hebben. Als suggestie om 110 miljoen te vinden, noemt de motie “het belasten van verre vluchten”.

Vooralsnog lijkt de coalitie vast te houden aan de bezuiniging. “We doen als coalitie heel veel voor de mensen in het openbaar vervoer, ook voor het regionale ov”, zei Hidde Heutink (PVV) eerder deze week. Olger van Dijk (NSC): “De bomen groeien financieel helaas niet meer tot in de hemel.”

‘Ultieme poging’ Agema om spoedzorg in Heerlen te houden mislukt

DEN HAAG – De “ultieme poging” van zorgminister Fleur Agema om de spoedzorg in het ziekenhuis van Heerlen te behouden is niet geslaagd. De verhuizing van de spoedeisende hulp, de intensive care en de acute geboortezorg naar de nevenvestiging in Sittard gaat door. Wel belooft het ziekenhuis een terugkeer in de toekomst mogelijk te houden.

Agema reisde donderdag op aandringen van de Tweede Kamer af naar Zuid-Limburg om het bestuur van het Zuyderland-ziekenhuis te overtuigen dat de spoedzorg ook in Heerlen kon blijven. De Kamer vroeg haar vorige week nog om daarvoor te zorgen, ook al wierp de minister tegen dat zo’n besluit aan het ziekenhuis is. Het Zuyderland zegt dat het te weinig personeel heeft om de spoedzorg in beide vestigingen open te houden en doorgaan in Heerlen is duurder.

Het ziekenhuisbestuur blijft er wel voor zorgen dat Heerlen de verdwijnende afdelingen ooit weer kan terugkrijgen, zei Agema na het bezoek. “We hebben vandaag ook afgesproken dat hier de bereidheid is om in de architectuur rekening te houden met extra gebouwen waardoor er wel op twee locaties een spoedeisende hulp en een ic kunnen zijn” wanneer het personeelstekort zou zijn opgelost. Ze heeft “er begrip voor dat het ziekenhuis op dit moment, nu de personeelstekorten zo groot zijn, geen twee spoedeisende hulpposten en ic’s op twee locaties open kan houden”.

‘Begrip’

Het is nu zaak de discussie over de verhuizing achter ons te laten, vindt Agema. Het is “heel belangrijk dat er een positieve sfeer rondom dit ziekenhuis komt. Want dat zorgt ervoor dat je je hier wilt vestigen als arts, als verpleegkundige. En dat is de oplossing”.

Agema hoopt streekziekenhuizen aantrekkelijker te maken voor artsen en verpleegkundigen door die meer financiële zekerheid te geven. Een beter imago van deze ziekenhuizen helpt ook het Zuyderland, hoopt de PVV-minister. Dat moet in de toekomst mogelijk maken dat Heerlen weer gemakkelijker personeel kan vinden en een volwaardig ziekenhuis met volledige spoedeisende hulp, ic en acute geboortezorg terugkrijgt.

“Voor ons was heel belangrijk dat de minister begrip zou hebben voor de koers die we inslaan”, zei Zuyderland-baas David Jongen. “En dat begrip is er. Wij kunnen nu verder en dat is voor mij het allerbelangrijkste.”

BOVAG & RAI Vereniging voorspellen stabilisatie nieuwverkoop auto’s en bestelwagens in 2025

Lichte Bedrijfswagens

AMSTERDAM – Naar verwachting worden er in 2025 in Nederland 367.000 nieuwe personenauto’s en 50.000 nieuwe bestelwagens op kenteken gezet. Qua personenauto’s is dat een vergelijkbaar aantal met 2024, voor bestelwagens betekent dit een aanzienlijke daling ten opzichte van de 90.000 dit jaar. De groei van het marktaandeel volledig elektrische auto’s (BEV) zet vermoedelijk niet door en stabiliseert op een vergelijkbaar niveau.

Dit blijkt uit de marktprognose van S&P Global Mobility, opgesteld in opdracht van BOVAG en Rai Vereniging.

De prognose voor personenauto’s in 2025 bedraagt 367.000 registraties, een aantal dat vergelijkbaar is met de 369.000 registraties in 2024, zoals het er nu uitziet.

BOVAG en RAI Vereniging voorzien dat de stijging van het marktaandeel van volledig elektrische auto’s (BEV) in 2025 niet verder doorzet. Voor 2024 komt het marktaandeel BEV uit op zo’n 33 procent en dat zal in 2025 een vergelijkbaar percentage zijn. Dat het marktaandeel BEV stabiliseert komt onder andere door het wegvallen van de nationale aankoopsubsidie voor particuliere EV’s en onzekerheid bij met name particulieren over de belastingen voor elektrische auto’s.

Lichte bedrijfswagens (LCV)

De markt van lichte bedrijfswagens (LCV) loopt, als gevolg van naar voren gehaalde registraties eind 2024, ver terug in 2025. Naar verwachting worden er in 2025 maar 50.000 nieuwe bestelwagens geregistreerd. Een aanzienlijke daling ten opzichte van het langjarig gemiddelde, waarin de nieuwverkoop gemiddeld uitkomt op 70.000.

Deze daling is het gevolg van het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor ondernemers die bestelwagens met een verbrandingsmotor aanschaffen, vanaf begin 2025. Om hierop te anticiperen, worden veel bestelauto’s met verbrandingsmotor vóór eind 2024 op kenteken gezet, waardoor de nieuwverkoop (gemeten in registraties) dit jaar naar verwachting op een uitzonderlijke 90.000 stuks uitkomt.

Ruim duizend politiemedewerkers uitten zorgen over hack

DEN HAAG – Ruim duizend politiemedewerkers hebben hun zorgen geuit over de recente hack bij het meldpunt dat naar aanleiding daarvan in het leven werd geroepen. Dat meldt een woordvoerder van de korpsleiding donderdag.

Bij de hack zijn de contactgegevens van tienduizenden politiemedewerkers buitgemaakt, soms gaat het ook om privégegevens. Woensdag werd bekend dat het mogelijk ook om foto’s of afbeeldingen gaat die worden gebruikt in visitekaartjes van de politie, wel zou dit maar bij een deel van de medewerkers het geval zijn.

Volgens de woordvoerder willen de medewerkers vooral weten welke gegevens het precies betreft die van hen zijn buitgemaakt. Verder zijn er veel zorgen en vragen over de gevolgen van de hack. Hij meldt dat medewerkers ook met hun zorgen terechtkunnen bij collega’s en leidinggevenden en dat informatie op het intranet te vinden is.

Eerder werd al bekend dat een ander land waarschijnlijk achter de hack zit. Om welk land het mogelijk gaat, is niet genoemd.

Cocaïne in vismeel onderschept en verdachte aangehouden

Foto: Politie

KAPEL AVEZAATH – De politie heeft afgelopen donderdag 3 oktober een container onderschept in Kapel Avezaath met vermoedelijk meer dan 100 kilo cocaïne.

Kort daarna is in Rotterdam een 40-jarige verdachte uit Valkenburg (Zuid-Holland) aangehouden. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de invoer van de cocaïne en zit in voorlopige hechtenis.

Container met vismeel

De cocaïne was verwerkt in zakken met vismeel en was vanuit Zuid-Amerika, via België onderweg naar Nederland. De container kwam bij de opsporingsinstanties in beeld omdat deze niet over de juiste documentatie beschikte om te worden geïmporteerd.

Vanuit de haven van Antwerpen werd hij vervoerd naar een loods in Kapel Avezaath. Daar heeft de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO), met inzet van de DSI en ondersteuning van de eenheid Oost-Nederland de container in beslag genomen.

De cocaïne is inmiddels vernietigd.

VN melden dat Israël op UNIFIL-posities schoot in zuiden Libanon

BEIROET/NAQOURA – Israëlische troepen hebben donderdag in het zuiden van Libanon volgens de Verenigde Naties drie posities van de VN-macht UNIFIL onder vuur genomen, inclusief het hoofdkwartier van de missie aan de kust in Naqoura. Volgens UNIFIL zijn in Naqoura twee leden van de vredesmacht gewond geraakt en naar een ziekenhuis gebracht. De twee zijn gevallen toen een Israëlische tank hun uitkijktoren beschoot.

Volgens UNIFIL komen de twee gewonden uit Indonesië. Israël zou ook een bunker hebben beschoten, waar blauwhelmen zich schuilhielden. Voertuigen en een communicatiesysteem liepen schade op.

Italië en Frankrijk leveren beide militairen aan de missie en hebben verontwaardigd gereageerd op het incident. De Italiaanse minister van Defensie Guido Crosetto noemt het schieten op VN-bases “totaal onacceptabel”. De Israëlische ambassadeur is ontboden. De regering in Rome wil samen met die in Parijs een overleg organiseren met de Europese landen die bijdragen aan UNIFIL.

Nederland

UNIFIL is na een Israëlische aanval op Libanon in 1978 opgericht en heeft verscheidene taken gehad. Het is nu een militaire missie die voor het Libanese leger toeziet op het grensgebied met Israël en op terugtrekking van Israëlische troepen en op posities van met name de Hezbollah-beweging. Israël zegt nu die beweging te willen uitschakelen en voert op grote schaal aanvallen uit op Libanon, vooral het zuiden van het land.

Israël heeft de VN-macht recent tevergeefs verzocht zich daar terug te trekken. In de jaren 1979-1985 leverde Nederland in totaal circa 9000 militairen aan UNIFIL. Momenteel nemen zo’n 10.000 vredeshandhavers deel aan de missie.

De VN-macht heeft de afgelopen weken herhaaldelijk opgeroepen tot een staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah.

Banenverlies bankensector in het verschiet door AI-tools

DEN HAAG – Europese banken hebben de eerste stappen gezet om hun personeelskosten te verlagen door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI). De Italiaanse bank BPER Banca heeft donderdag aangekondigd dat er de komende jaren ongeveer 2000 banen zullen verdwijnen als gevolg van de vooruitgang in AI-technologie.

De bank vertrouwt op “procesoptimalisatie en automatisering met behulp van AI” om het personeelsbestand tegen 2027 met 10 procent te verminderen.

Steeds meer banken omarmen AI om de efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen. Het Amerikaanse bankconcern Citigroup verwacht dat deze technologie waarschijnlijk meer banen in de banksector zal vervangen dan in andere sectoren. Hierdoor kan de winstgevendheid in de wereldwijde bankensector de komende jaren met 170 miljard dollar stijgen, zo voorspelt de bank.

Daarnaast heeft het Zwitserse UBS een AI-tool ontwikkeld die zakelijke klanten helpt bij potentiële fusies en overnames, en die in minder dan een halve minuut een database van meer dan 300.000 bedrijven kan doorzoeken.

De Spaanse bank CaixaBank is bezig met het opzetten van een team van honderden experts op het gebied van kunstmatige intelligentie. AI wordt een van de belangrijkste pijlers van de nieuwe strategie van de bank, die volgende maand wordt gepresenteerd.

Milence breidt uit naar Scandinavië met de opening van een nieuwe laadhub in Varberg

Milence in Varberg, Sweden

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, zet zijn eerste stap in de Scandinavische markt met de opening van een laadhub in Varberg, Zweden. De laadhub is de vierde operationele Milence hub in Europa en de eerste van tien hubs die voor het einde van 2025 in Zweden worden geopend. De hubs dragen bij aan de ontwikkeling van het grootste openbare elektrische laadnetwerk voor zware voertuigen in Europa. De opening van de laadhubs in Åstorp en Ödeshög volgen later dit jaar.

Strategische locatie, toegankelijk voor alle vrachtwagens

De nieuwe laadhub in Varberg is strategisch gelegen aan de Scandinavisch-Mediterrane TEN-T corridor. Deze ligt tussen Gothenburg en Malmö in het zuidwesten van Zweden, vlakbij afrit 55 op de E6. De locatie is een belangrijke rustplaats voor transporteurs en chauffeurs van vrachtwagens die rijden via de logistieke hoofdroutes in Zweden. Varberg, een belangrijk transportknooppunt, is zorgvuldig gekozen vanwege de toegankelijkheid en het belang in de regio. De laadhub in Varberg is, net als alle andere Milence hubs, beschikbaar voor alle elektrische vrachtwagens, ongeacht het merk.

Twee fasen van ontwikkeling

De laadhub in Varberg wordt in twee fasen ontwikkeld. Met de opening van de laadhub is de eerste fase afgerond. De nieuwe laadhub beschikt over acht laadstations uitgerust met vier krachtige Combined Charging System (CCS)-laders, die elk tot 400 kW laadvermogen leveren. Tijdens de tweede fase, die gepland staat voor 2025, zullen extra laadstations en Megawatt Charging System (MCS)-laders geplaatst worden. Hiermee neemt de laadcapaciteit toe en kunnen zware voertuigen sneller en betrouwbaarder worden opgeladen. Door technologische ontwikkeling te versnellen en de belangrijkste transportroutes in Europa te elektrificeren maakt Milence het makkelijker voor wagenparkbeheerders om over te stappen op emissievrije voertuigen.

De chauffeurservaring verbeteren

De Milence laadhubs dienen als rust- en laadpunt voor zowel vrachtwagens als chauffeurs. De nieuwe hub in Varberg biedt meer dan alleen krachtige laadmogelijkheden. Het is ook een comfortabele omgeving voor chauffeurs, met een loungeruimte, douches en toiletten aanwezig. Het parkeerterrein is omheind en beveiligd met toegangscontrole, verlicht en uitgerust met camerabewaking en Wi-Fi voor een optimale ervaring.

Betalen en prijzen

Om toegankelijkheid voor alle zware voertuigen op de markt te garanderen, heeft Milence overeenkomsten gesloten met verschillende e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Hun kaarten zijn te gebruiken voor betalingen bij de hub in Varberg, waardoor het laadproces naadloos verloopt voor chauffeurs op diverse platforms. Aanvullende partnerships worden gesloten om de betaalflexibiliteit over het hele netwerk te bevorderen. Directe betalingen via de Milence App of met een bankpas zijn ook mogelijk.
Het standaard laadtarief van Milence is vastgesteld op EUR 0,4 (0,399 euro en SEK 4,53) per kWh exclusief btw. Het geldige tarief is weergegeven in de Milence app en bij elk laadpunt, zodat transparantie wordt gewaarborgd. Eventuele wijzigingen in de tarieven worden gecommuniceerd via de officiële kanalen van Milence.

Groene energie en duurzaam bouwen

Milence blijft zich inzetten voor de verduurzaming van wegtransport. Dit doet het bedrijf niet alleen met de uitrol van de nodige laadinfrastructuur, maar ook door te zorgen voor beschikbaarheid van groene energie. Daarnaast kijkt Milence naar duurzame bouwpraktijken die de CO2-uitstoot van bestrating verminderen, waarmee een levensduur van dertig jaar wordt gerealiseerd.

Anja van Niersen, CEO van Milence: “Zweden is een van de koplopers in Europa op het gebied van duurzaamheid en energietransitie, waar elektrisch wegtransport nu al werkelijkheid is. Met tien hubs in ontwikkeling, waarvan er drie voor het einde van het jaar openen, is dit een van onze belangrijkste markten. Wagenparkbeheerders kunnen nu gebruik maken van het Milence netwerk. We zijn erg dankbaar voor de steun die we ontvangen van alle relevante stakeholders in de markt en zijn blij dat de opening van onze hubs een ontmoetingsplaats is voor kennisuitwisseling en samenwerking.”

CIDI: ‘waanzin’ als Israël wordt buitengesloten van actie Giro555

DEN HAAG – Het zou “waanzin” zijn als Israël wordt buitengesloten van de Giro555 actie voor het Midden-Oosten. Dat zegt directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) Naomi Mestrum na berichtgeving van De Telegraaf. Daar staat in dat de omroepen die meedoen aan de actie het oneens zijn over of er überhaupt een deel van het opgehaalde geld naar Israël moet, en zo ja, hoeveel dan.

NPO, RTL en Talpa werken samen met de stichting samenwerkende hulporganisaties (SHO) mee aan de actie om geld op te halen voor mensen in nood in het Midden-Oosten. Volgens de krant zou het geld als volgt worden verdeeld: 60 procent voor Gaza, 35 procent voor Libanon en 5 procent voor Israël. Maar daarover zouden de omroepen het dus niet eens zijn. De Telegraaf schrijft dat sommige omroepen vinden dat er een groter deel van het geld naar Israël moet en anderen vinden juist weer dat er helemaal niks naar het land moet.

SHO kan de verdeling die de krant schetst niet bevestigen, omdat de hulpvraag steeds verandert. “We volgen de ontwikkelingen rondom het conflict in het Midden-Oosten nauwgezet en besluiten op basis van de actuele nood waar het geld heengaat. Duidelijk is dat dit in elk geval in Libanon, Gaza, Westelijke Jordaanoever, Syrië en Israël zal zijn, omdat in al deze gebieden mensen hulp nodig hebben”, aldus de stichting.

Mestrum zou het “bizar” vinden als Israël niet in aanmerking zou komen voor het geld, omdat “de oorzaak van het probleem dan wordt weggepoetst”. Ze benadrukt hierbij dat Israël slachtoffer is van de aanvallen van 7 oktober door Hamas en daarna van de constante raketbeschietingen vanuit Libanon. Hierdoor zijn volgens de directeur 60.000 à 70.000 mensen ontheemd.

Over het juiste percentage wil Mestrum zich niet uitlaten, “dan wordt het een soort van leedvergelijking, die kan ik niet maken”. Wel vindt ze het “belangrijk” dat het geld uiteindelijk bij neutrale lokale hulporganisaties terechtkomen als World Central Kitchen, “en niet bij organisaties die zijn verbonden met terreur”. Ook wil Mestrum dat met het geld de gegijzelden vanuit Israël die nog altijd vastzitten in Gaza worden bezocht door bijvoorbeeld mensen van het Rode Kruis om medicijnen en andere hulp te brengen.

Van Alphen voegt twee nieuwe IVECO S-WAY trucks toe aan wagenpark

Van Alphen, een familiebedrijf dat al sinds 1993 actief is in de transportsector, breidt zijn wagenpark uit met twee nieuwe IVECO S-WAY trucks. Het bedrijf, dat sinds 2007 onder leiding staat van Richard, heeft met deze nieuwe voertuigen een belangrijke stap gezet in het grotere segment van vrachtvervoer.

Van Alphen is een gevestigde naam in de logistiek, opgericht door de ouders van Richard, en heeft sindsdien een gestage groei doorgemaakt. In de beginjaren werkte Richard samen met zijn ouders, totdat hij in 2007 het bedrijf volledig overnam. Het bedrijf telt momenteel 11 werknemers, waarvan 10 chauffeurs op de weg en Richard zelf die de operaties vanuit kantoor coördineert. Het wagenpark van Van Alphen omvat nu in totaal 15 voertuigen.

Hoewel Van Alphen al lange tijd met IVECO werkt, heeft het bedrijf tot voor kort uitsluitend gebruikgemaakt van bestelwagens. Met de toevoeging van de twee nieuwe IVECO S-WAY trucks speelt Van Alphen nu ook een belangrijke rol in het grotere vrachtvervoer. “We doen nog steeds hetzelfde werk als 30 jaar geleden, namelijk koeriersdiensten, maar inmiddels zijn we ook actief in het grote verkeer,” aldus Richard.

Innovatie en duurzaamheid in balans

Richard benadrukt het belang van duurzaamheid, maar geeft aan dat elektrisch rijden momenteel nog geen optie is voor Van Alphen. “Wij rijden heel plaatselijk, maar de volgende dag kan dezelfde wagen onderweg zijn naar een internationale bestemming. Om elektrisch te kunnen rijden, zouden we onze vloot moeten verdubbelen, waarbij de helft stil zou staan om op te laden. De techniek is er voor ons helaas nog niet, maar we hopen dat deze zich snel genoeg ontwikkelt zodat we in de toekomst de overstap kunnen maken naar duurzamer transport.”

Positieve ervaringen met IVECO

Van Alphen heeft al jaren positieve ervaringen met IVECO bestelwagens, die volgens Richard “onverwoestbaar zijn en altijd starten.” Nu het bedrijf met de IVECO S-WAY’s de overstap maakt naar het grotere segment, zijn de verwachtingen hoog. De nieuwe trucks zijn inmiddels twee weken in gebruik en de vaste chauffeurs zijn zeer tevreden met hun nieuwe voertuigen. “Voor onze chauffeurs is het allerbelangrijkste dat ze een goede auto hebben. De beide chauffeurs waren ontzettend blij met hun nieuwe wagens, en dat betekent veel voor ons als bedrijf,” aldus Richard.

Naast het comfort van de voertuigen, zoals de magnetrons voor overnachtingen en de verlichting in de grille, heeft Richard ook lovende woorden over de service in de werkplaats. “Ik ben echt positief verrast hoe goed alles wordt opgepakt in de werkplaats. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.”

Met deze nieuwe aanwinsten in het wagenpark blijft Van Alphen zich inzetten voor waarde toevoegende logistiek, waarbij het bedrijf proactief meedenkt met klanten en blijft groeien in zowel het lokale als internationale transport.

LAATSTE NIEUWS

Rijkswaterstaat begint met uitgraven Julianakanaal in Limburg

BERG AAN DE MAAS - Rijkswaterstaat is begonnen met het uitgraven van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Het scheepvaartverkeer via...