BRUSSEL – De vijfhonderd grootste Europese webshops hebben vorig jaar een lagere omzet behaald dan het jaar daarvoor. Dit meldt Cross-Border Commerce Europe, een platform voor de Europese onlineretail, in zijn jaarlijkse onderzoek naar de grootste webwinkels van het continent.
De omzetdaling komt volgens de studie onder meer door de instabiele economie wereldwijd en door stevige concurrentie van Amerikaanse en opkomende Chinese webshops als Shein en Temu.
De totale waarde van de verkopen van de vijfhonderd grootste Europese webwinkels aan consumenten buiten Europa is vorig jaar met 18 procent gedaald naar 50 miljard euro. Volgens het onderzoek breidt China “agressiever dan ooit” zijn onlinewinkels uit over heel Europa. Chinese webwinkels verkopen vaak meer verschillende producten voor minder geld en Europese webwinkels kunnen daar niet tegenop, aldus het kennisplatform.
De invloed van de populaire webshop voor ‘fast fashion’ Shein op grote online Europese kledingwinkels als H&M en Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, is volgens het onderzoek groot. Deze twee bedrijven zijn wel weerbaar tegenover Chinese concurrenten.
Zo zou Zara winkels sluiten die het slecht doen en zou H&M een soortgelijke strategie hebben. Inditex breidt succesvollere winkels uit en richt zich op het verbeteren van het onlineaanbod, aldus het platform.
Zara en H&M staan beide in de top 10 van onlinewinkels van Cross-Border Commerce Europe. H&M staat op plek drie en Zara op plek vijf. Bovenaan de lijst staan IKEA en Zalando.
De concurrentie met Chinese webshops is volgens het onderzoek bij beursgenoteerde bedrijven als Zalando, BooHoo en Asos ook te zien in de gedaalde aandelenprijzen. Om goed te kunnen blijven concurreren met Chinese webwinkels moeten Europese webshops zich volgens de onderzoekers vooral richten op kwaliteit, betrouwbare levertijden, maatschappelijke betrokkenheid en regionale diensten.