Clicky

woensdag 25 december 2024 - 07:10 uur
BAS World
Home Blog Pagina 459

Turkish Airlines, Airbus en Rolls-Royce versterken partnerschap

Turkish Airlines

ISTANBUL – Ter viering van de historische bestelling van 150 A321NEO en 80 A350 vliegtuigen die Turkish Airlines in december 2023 plaatste, kwamen vertegenwoordigers van Airbus en Rolls-Royce bijeen op het hoofdkantoor van Turkish Airlines in Istanbul.

Aanwezig waren de Turkse minister van Handel, de heer Prof. Ömer Bolat, minister van Industrie en Technologie, de heer Mehmet Fatih Kacır, minister van Transport en Infrastructuur, de heer Abdulkadir Uraloğlu, en onderminister van Nationale Defensie, de heer Bilal Durdalı, vertegenwoordigers van de belangrijkste Turkse lucht- en ruimtevaartbedrijven, evenals de Britse consul-generaal en staatssecretarissen van Frankrijk en Spanje.

Tijdens deze bijeenkomst werd ook het STEP programma onthuld. Het Strategic Türkiye Enhanced Programme (STEP) is opgezet door Airbus, Turkish Airlines en lokale luchtvaartbedrijven. Doel van het programma is om de komende 15 jaar het economische klimaat te bevorderen van de Turkse lucht- en ruimtevaartindustrie, in lijn met de lange termijn groeistrategie van Turkish Airlines.

De recente vliegtuigorder positioneert Turkish Airlines als ‘s werelds grootste exploitant van Rolls-Royce’s Trent XWB motor. In lijn met het partnerschap met Rolls-Royce onderzoekt de fabrikant de implementatie van een aantal industriële initiatieven in Türkiye, waaronder de mogelijke oprichting van een vestiging voor Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) en inkoop van toeleveringsketens.

Over de lancering van het STEP programma en de samenwerking met Rolls-Royce zegt Turkish Airlines Chairman of the Board and the Executive Committee, Prof. Ahmet Bolat: “We zijn blij met de lancering van het Strategic Türkiye Enhanced Programme met Airbus, dat getuigt van onze intensievere samenwerking met de vliegtuigproducent. Vandaag markeren we het begin van onze inspanningen om Turkse luchtvaartbedrijven te helpen zich te ontwikkelen tot toekomstbestendige leveranciers, die nauw aansluiten bij de strategische doelstellingen van Airbus en hun nieuwe zakelijke domeinen.

We zijn ook verheugd om onze relatie met Rolls-Royce verder te versterken. Door onze krachten te bundelen met de productie giganten onderstrepen we onze toewijding om de lucht- en ruimtevaart van Türkiye verder te ontwikkelen. Met de significante samenwerking tussen deze drie waardevolle bedrijven zal Turkish Airlines gebruik blijven maken van geavanceerde technologieën en samenwerkingsstrategieën om onze operationele efficiëntie te verbeteren en bij te dragen aan onze duurzame groei, terwijl we onze leidende rol op het wereldtoneel van de luchtvaart versterken.”

Guillaume Faury, CEO van Airbus: “We danken Turkish Airlines voor hun vertrouwen. We zijn vereerd dat we via het nieuwe STEP-programma ons partnerschap met Türkiye kunnen ontwikkelen en we hun groei als een van ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen kunnen ondersteunen. Het programma zal het kader vormen waarbinnen Airbus zijn samenwerking met Türkiye verder kan uitbreiden en de groeiambities van Turkish Airlines kan ondersteunen, met een bijzondere focus op de ontwikkeling van de toeleveringsketen, vaardigheden en duurzaamheid.”

Tufan Erginbilgiç, CEO van Rolls-Royce: “Türkiye is een strategisch belangrijke markt voor Rolls-Royce. We zijn erg blij met het vertrouwen dat Turkish Airlines in onze Trent XWB-motoren heeft gesteld. We kijken uit naar de samenwerking met Turkish Airlines en onze partners om onze uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van lucht- en ruimtevaarttechniek in te zetten om een bijdrage te leveren aan de Turkse economie en de rol van het land in de energietransitie. “Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de versterkte relatie tussen ons geweldige bedrijf, Turkish Airlines en Türkiye.”

Türkiye is al meer dan twee decennia een integraal onderdeel van de toeleveringsketen van Airbus en vandaag de dag bevat elk commercieel Airbus vliegtuig, van de A220 tot de A350, onderdelen die door Turkije zijn geleverd. Deze samenwerking heeft niet alleen geresulteerd in de ondersteuning van meer dan 3.500 Turkse banen in de luchtvaartsector, maar heeft ook bijgedragen aan een totale investering van meer dan 4 miljard dollar door Airbus in Türkiye tegen het einde van 2023. Gedurende deze 20 jaar heeft de samenwerking geleid tot een schat aan expertise, technologische vooruitgang en hooggekwalificeerde arbeidskrachten in de lucht- en ruimtevaartsector van Türkiye.

Deze initiatieven beloven niet alleen de groei van Turkish Airlines te ondersteunen, maar ook de Turkse lucht- en ruimtevaartsector als geheel te versterken. Met een focus op duurzaamheid en technologische vooruitgang streven alle partners ernaar innovatie te bevorderen en hooggekwalificeerde banen te creëren en Türkiye te promoten als een belangrijke speler in de lucht- en ruimtevaartsector.

Rechtbank: coronapas geen schending grondrechten

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft uitspraak gedaan in de procedure die drie burgers tegen de Staat waren begonnen. Eisers vinden dat de Staat tegenover hen onrechtmatig heeft gehandeld door van 25 september 2021 tot 25 februari 2022 het coronatoegangsbewijs (CTB) in te voeren.

De maatregelen die de overheid in de coronaperiode heeft genomen, waaronder het CTB, hebben diep ingegrepen in het dagelijkse leven van alle burgers, ook in dat van eisers. De rechtbank heeft daarom geoordeeld dat het CTB een inmenging was in de grondrechten van eisers. Wanneer sprake is van inmenging in grondrechten moet de Staat stellen en bewijzen dat die inmenging gerechtvaardigd was.

De rechtbank komt tot de conclusie dat deze inmenging gegeven de situatie eind 2021/begin 2022 geen schending van die grondrechten vormde. Dit betekent dat de invoering van het CTB jegens eisers niet onrechtmatig was. Derechtbank wijst hun vorderingen af.

Eisers vinden dat zij door de invoering van het CTB in hun grondrechten zijn beperkt, zonder dat daarvoor een goede reden was. Het CTB was volgens hen namelijk ongeschikt voor de doelen die de Staat ermee zei te willen bereiken, en was dit in september 2021 ook al duidelijk. Volgens eisers was het CTB dus alleen een drukmiddel om te stimuleren dat mensen zich lieten vaccineren, terwijl aan vaccinatie allerlei risico’s waren verbonden. Mensen zoals eisers die zich niet lieten vaccineren, mochten op bepaalde locaties niet meer naar binnen en werden zo maatschappelijk buitengesloten. Eisers vinden dit alles onrechtmatig en vorderen vergoeding van de schade die zij daardoor hebben geleden.

De Staat wijst erop dat tijdens de coronaperiode sprake was van botsende grondrechten die hij als overheid moest afwegen. In de uitzonderlijke omstandigheden van dat moment was de invoering van het CTB volgens de Staat een noodzakelijke en proportionele maatregel. De Staat heeft die maatregel ook niet zomaar heeft genomen, maar pas nadat hij zich daarover uitgebreid had laten adviseren door verschillende deskundigen en maatschappelijke organisaties. De maatregel is zodra dat kon weer ingetrokken.

De rechtbank komt tot het oordeel dat de situatie in september 2021  dermate riskant en onvoorspelbaar was dat de Staat op dat moment in redelijkheid tot de invoering van het CTB heeft kunnen besluiten.

Hoewel er in 2021 ook wetenschappers en medici waren die schreven dat Covid-19 voor de meeste mensen helemaal niet zo erg was, was de breed gedragen wetenschappelijke en medische opvatting dat voorzichtigheid geboden was. Bovendien bevestigden de meeste critici dat Covid-19 voor bepaalde groepen in de samenleving wel erg gevaarlijk was. Daarbij kwam dat zich in september 2021 nieuwe, besmettelijker varianten van het virus over de wereld verspreidden; op dat moment was nog niet duidelijk of die varianten mensen zieker of juist minder ziek zouden maken. Wat de langetermijngevolgen van een besmetting met Covid-19 zouden zijn, wist nog niemand: daarvoor was de ziekte te kort geleden ontdekt.

Ook heel belangrijk was dat het zorgpersoneel in september 2021 al anderhalf jaar lang extreem zwaar was belast: veel zorgverleners waren zelf ziek of hadden de zorg verlaten. Daarbij kwam dat er door de coronazorg al anderhalf jaar veel gewone zorg was uitgesteld die moest worden ingehaald, terwijl de (nieuwe) gewone zorg en de coronazorg doorliepen. En de herfst en de winter kwamen eraan, met alle gewone (griep- en verkoudheids)virussen die daarbij hoorden.

In die situatie was het begrijpelijk dat de Staat het zekere voor het onzekere heeft genomen en het CTB heeft ingevoerd, zowel om kwetsbare mensen te beschermen als om de zorg te ontlasten. Voordat de Staat dit deed, was op Europees niveau ook al besloten tot het nemen van deze maatregel. Ook veel andere landen in de wereld voerden soortgelijke maatregelen in.

De wettelijke basis voor het CTB voldeed aan de eisen die de Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) daaraan stellen.

Het CTB was als maatregel weliswaar ingrijpend, maar in de situatie van dat moment toch proportioneel. De Staat moest de grondrechten van alle burgers afwegen. Sommigen werden door het CTB gehinderd in hun privéleven, onderneming of andere vormen van deelname aan de samenleving, terwijl anderen daardoor juist werden beschermd in hun recht op leven en gezondheid, privéleven, onderneming of andere vormen van deelname aan de samenleving. Die afweging heeft de Staat gemotiveerd gemaakt; daarbij is hij binnen de beleidsruimte gebleven die het EVRM lidstaten gunt.

Slob benoemd tot ‘bestuurlijk kopstuk’ bij kanaaldrama Overijssel

Arie Slob

ZWOLLE -Oud-minister van Onderwijs Arie Slob (ChristenUnie) is benoemd tot ‘bestuurlijk kopstuk’ voor het zogeheten drama rond het Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel. In die rol moet Slob beslissen over gevallen waarbij de provincie en bewoners het onderling niet eens zijn geworden over een vergoeding voor schade die het gevolg is van werkzaamheden aan het kanaal.

Peter Blok, bestuurslid van de stichting Kant nog Wal die zich inzet voor gedupeerden, laat weten dat een selectiecommissie unaniem voor Slob heeft gekozen. “Wij vertrouwen erop dat we hiermee echt een stap vooruitzetten in dit langslepende dossier”, zegt Blok.

Slob laat weten dat hij begint met het samenstellen van een team van medewerkers en het opdoen van kennis in het gebied. “Aan de hand daarvan ga ik bepalen hoe ik mijn rol precies ga invullen. Ik ga ervan uit dat ik rond of net na de zomer kan beginnen met mijn werkzaamheden”, zegt de oud-bewindsman. “In de meeste gevallen zullen een schademelder en de provincie Overijssel tot overeenstemming komen over de afhandeling van een schade. Soms komen bewoners en provincie er samen niet uit. Dan zal ik die situatie zorgvuldig bestuderen en daar een advies over uitbrengen.”

Nieuwe aanpak

Provinciale Staten in Overijssel stemden eind vorig jaar unaniem in met een voorstel van gedeputeerde Martijn Dadema voor een nieuwe aanpak van het dossier. Naast het aanstellen van een onafhankelijk bestuurlijk kopstuk heeft de provincie besloten extra geld (tussen de 13,5 en 16,4 miljoen euro) uit te trekken om onder meer de schades aan huizen te vergoeden. Dat bedrag komt bovenop de 45 miljoen euro die hiervoor al eerder was gereserveerd.

Veel gedupeerde kanaalbewoners waren het vertrouwen in de provincie kwijtgeraakt door onenigheid over de financiële afwikkeling van de schade aan de huizen. Het huidige BBB-Kamerlid Mona Keijzer werd daarop als bemiddelaar aangesteld. Zij adviseerde onder meer een onafhankelijk bestuurlijk kopstuk in te schakelen.

Politie New York arresteert pro-Palestijnse Columbia-studenten

Politie New York arresteert pro-Palestijnse Columbia-studenten

NEW YORK – Honderden gehelmde politieagenten zijn dinsdag de campus van Columbia University in het hart van New York binnen gemarcheerd om een ​​gebouw te ontruimen dat werd bezet door pro-Palestijnse studentendemonstranten. Dat melden diverse Amerikaanse media.

De politie klom Hamilton Hall binnen via een raam op de eerste verdieping dat ze bereikten vanuit een vrachtwagen met een ladder. Op beelden was te zien hoe later op de avond geboeide studenten het gebouw uit werden geleid en in politiebusjes werden afgevoerd.

De zaal was dinsdag bij zonsopgang bezet door demonstranten uit protest tegen het almaar stijgende dodental onder Palestijnen door Israëls aanvallen op de Gazastrook. Ze eisen van het universiteitsbestuur dat Columbia alle financiële belangen afstoot die verband houden met Israël.

Demonstranten niet van de universiteit

In een brief aan de politie van New York (NYPD) zei Columbia-rector Minouche Shafik dat de bezetting van het schoolgebouw werd geleid door “individuen die niet bij de universiteit zijn aangesloten”, wat de studenten tegenspreken. In de brief verzocht Shafik de NYPD om “alle individuen uit Hamilton Hall te verwijderen”

Ook vroeg Shafik de politie om in ieder geval tot 17 mei op de campus te blijven, “om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe kampementen worden opgericht”.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A27 [+foto]

Ongeval A27
Foto: Rijkswaterstaat | X

NIEUWENDIJK – Op de A27 voor knooppunt Hooipolder is woensdagochtend een ongeval met twee vrachtwagens gebeurd. Richting het zuiden heb je vanaf Nieuwendijk ongeveer een uur vertraging, meldt Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat verwacht rond 12:00 uur de weg weer vrij te kunnen geven.

Moet je richting Breda? Rij dan vanaf Everdingen via de A2, A65 en A58, adviseert Rijkswaterstaat.

Voorlopig geen treinen van en naar Zeeland door aanrijding

ROOSENDAAL – Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom is voorlopig geen treinverkeer mogelijk door een aanrijding, meldt de NS.

Hierdoor is de provincie Zeeland de komende uren niet per trein bereikbaar. De extra reistijd kan oplopen tot meer dan een uur.

De NS zet bussen in als vervanging voor de trein. Reizigers wordt aangeraden de reisplanner in de gaten te houden. De verstoring zou rond 12.30 uur verholpen moeten zijn.

Starters vragen vaker hypotheek aan, hoogste aantal in vijf jaar

DE MEERN – Het aantal starters dat in april een hypotheek heeft aangevraagd is in vijf jaar niet zo hoog geweest, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN). Zo’n 14.500 starters vroegen vorige maand een hypotheek aan, in april vorig jaar deden nog geen 12.000 starters dit.

Ook het gemiddelde hypotheekbedrag dat starters hebben aangevraagd is volgens HDN het hoogst in vijf jaar. Het aangevraagde bedrag in april kwam uit ongeveer 353.000 euro.

In totaal werden in april ongeveer 45.000 hypotheken aangevraagd, ruim 40 procent meer dan in april 2023, meldt HDN. De hypotheekmarkt is daarmee vorige maand flink hersteld vergeleken met 2023 volgens de organisatie. Het grootste deel van alle Nederlandse hypotheekaanvragen loopt via HDN.

Nog niet op niveau

De hypotheekmarkt lijkt volgens de organisatie sterk te zijn teruggeveerd na de dip in maart. Sinds juni 2022 zijn niet zoveel hypotheken aangevraagd als afgelopen maand.

De kopersmarkt deed het vorige maand goed, vindt HDN. Huizenkopers vroegen meer dan 27.000 hypotheken aan, ongeveer gelijk aan de aanvragen in april van recordjaar 2020. Het is nog niet duidelijk of meer mensen vorige maand daadwerkelijk een huis hebben gekocht op de krappe woningmarkt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt deze maand met die cijfers en makelaarsvereniging NVM in juli.

De hypotheekmarkt is nog niet op het niveau van 2022 en eerder, ziet HDN verder. Dit komt vooral omdat het aantal hypotheken dat wordt overgesloten flink is afgenomen.

Bitcoin onder 60.000 dollar na slechtste maand sinds 2022

bitcoin

NEW YORK – De waarde van de bitcoin is woensdag verder gezakt tot onder de 60.000 dollar. De bekendste en grootste cryptomunt ter wereld kende in april al de slechtste maand sinds de ineenstorting van cryptobeurs FTX in november 2022. De koersval wordt onder meer veroorzaakt door het vooruitzicht dat de Amerikaanse rente langer hoog zal blijven.

Investeerders in digitale munten hoopten dat de inflatie in de grootste economie ter wereld inmiddels voldoende zou zijn afgekoeld en dat de Federal Reserve nog dit voorjaar de rente zou verlagen. De Amerikaanse centrale bank, die later op de dag vergadert over het rentebeleid, heeft echter al laten weten dat de inflatie nog te hoog is om de rente te verlagen. Een eerste renteverlaging wordt nu pas in september voorzien. Hogere rentetarieven zijn doorgaans negatief voor beleggingen in digitale munten, waarop geen rente wordt ontvangen.

De bitcoin noteerde woensdagochtend op 59.755 dollar. In de afgelopen maand raakte de munt bijna 16 procent aan waarde kwijt. De sterke vraag onder beleggers naar Amerikaanse beursgenoteerde bitcoinfondsen, die begin dit jaar werden geïntroduceerd, zorgden eerder nog voor een sterke opleving van de munt.

Mede dankzij de sterke instroom van kapitaal in deze bitcoin-ETF’s steeg de munt in maart naar een recordniveau van bijna 74.000 dollar. Volgens gegevens van persbureau Bloomberg trokken investeerders in april zo’n 182 miljoen dollar terug uit deze fondsen. In maart werd juist nog 4,6 miljard dollar aan nieuw kapitaal belegd in bitcoin-ETF’s. Investeerders lijken ook wat winst te nemen. De waarde van de bitcoin is dit jaar nog altijd met bijna 40 procent gestegen.

Zeker negentien doden bij instorten van weg in China [+foto’s&video]

MEIZHOU – Ten minste negentien mensen zijn in de Chinese provincie Guangdong om het leven gekomen doordat een stuk weg is ingestort. Volgens staatsomroep CCTV zijn achttien auto’s betrokken en raakten dertig mensen gewond.

Het ongeluk gebeurde om 02.10 uur lokale tijd op een weg van de stad Meizhou naar het arrondissement Dabu. Op beelden op sociale media is te zien dat er vlammen en rook opstijgen uit een diepe put waar de weg was. Er werden volgens Chinese media ongeveer vijfhonderd hulpverleners ingezet, onder wie reddingswerkers die gespecialiseerd zijn in reddingen uit mijnen.

De provincie is de laatste weken getroffen door extreem weer. Er vielen doden door overstromingen en een tornado. Of het instorten van de weg daarmee te maken heeft, is niet bekend.

In 2023 meeste stakingen in meer dan vijftig jaar

DEN HAAG – In 2023 waren er 52 werkstakingen. Dat is het grootste aantal in meer dan 50 jaar. In 1972 werd het werk nog vaker neergelegd: 58 keer. In totaal gingen vorig jaar 142 duizend arbeidsdagen verloren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
Sinds het eerste coronajaar 2020, met negen werkstakingen, is het aantal werkonderbrekingen elk jaar fors toegenomen.

Ruim 17 duizend werknemers betrokken bij stakingen

Bij deze stakingen waren ruim 17 duizend werknemers betrokken, ongeveer duizend meer dan in 2022. Dat is aanzienlijk minder dan in 2021 (28 duizend) en 2020 (105 duizend). De 26 stakingen in 2019 mobiliseerden zelfs 319 duizend mensen, het grootste aantal van alle stakingen die het CBS heeft geregistreerd. Zie ook het bericht Meeste stakers ooit in 2019.

Het CBS houdt ook bij hoeveel werkdagen er verloren gingen tijdens de stakingen. In 2023 waren dat er 142 duizend. Dat waren er aanzienlijk meer dan in de twee voorafgaande jaren, maar veel minder dan in 2019. Toen gingen 391 duizend werkdagen verloren.

Meeste stakers in industrie

De meeste arbeidsdagen (62 duizend) gingen verloren in de bedrijfstak vervoer en opslag, maar daar werd niet het meest gestaakt. Met 28 stakingen en 5 duizend betrokken werknemers stond de industrie bij zowel het aantal stakingen als het aantal betrokkenen bovenaan de lijst. Ook in de handel waren er naar verhouding veel stakingen (10), met 4 duizend stakende werknemers. Hierdoor gingen 22 duizend werkdagen verloren.

Werknemersacties

Op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het CBS in 2023 ook bijgehouden met welke andersoortige acties werknemers hun eisen kracht hebben bijgezet. Het gaat dan om georganiseerde acties, soms ludiek, die niet hebben geleid tot een verlies aan arbeidsuren. Net als de werkstakingen kwamen dergelijke acties het meest voor in de industrie (14 keer). In de zorg waren het er 9. In totaal telde het CBS 51 alternatieve werknemersacties. Daarvan leidden er 15 tot een werkstaking.

Werknemers kwamen het vaakst in actie in de eerste helft van het jaar: 39 van de 52 stakingen en 35 van de 51 werknemersacties.

Meer werknemers tevreden met cao en salaris

De meest opgegeven redenen om in actie te komen waren ontevredenheid over de cao en over loonkwesties. In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), eind 2023 uitgevoerd door het CBS en TNO, is aan werknemers gevraagd hoe tevreden ze zijn met de cao voor hun bedrijf en met hun salaris. Hieruit blijkt dat werknemers in 2023 vaker (heel) tevreden waren met hun cao en salaris in vergelijking met het voorgaande jaar. Zo was 81 procent in 2023 (heel) tevreden met hun cao, ten opzichte van 77 procent in 2022. Verder was 78 procent tevreden met het salaris. In 2022 was dat nog 74 procent.

In het onderwijs en het openbaar bestuur waren werknemers in 2023 het vaakst (heel) tevreden met de cao. In de informatie en communicatie waren werknemers hierover het minst tevreden. Werknemers in de financiële dienstverlening waren het vaakst tevreden met hun salaris, in de zorg het minst vaak. De tevredenheid met de cao en het salaris nam in 2023 het sterkst toe in de zorg. Ook in de zakelijke dienstverlening nam de tevredenheid hierover relatief sterk toe.

VK stuurt eerste asielzoeker naar Rwanda

protest tegen uitzetting azielzoekers naar Rwanda

LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk heeft voor het eerst sinds de aanname van het ‘Rwanda-plan’ een asielzoeker naar Rwanda gestuurd. Dat meldt de Britse krant The Sun.

De uitzetting gebeurde op vrijwillige basis en staat los van het programma voor gedwongen uitzetting dat in juli van start gaat. De man vloog maandag naar de Rwandese hoofdstad Kigali nadat zijn asielaanvraag was geweigerd, aldus de krant.

Details als de naam of de herkomst van de asielzoeker zijn niet bekend.

De Britse regering heeft vorige week een controversiële wet aangenomen die het mogelijk maakt dat illegaal het land binnengekomen asielzoekers naar Rwanda worden gestuurd

Douane vindt 500 kilo cocaïne tussen lading schroot [+foto’s]

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – In de Rotterdamse haven heeft de douane dinsdag 30 april 500 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten in een container met schroot en hadden een straatwaarde van 37,5 miljoen euro.

De container stond op een boot die afkomstig was uit Ecuador. De container werd in Rotterdam overgeladen en had als bestemming Thailand.

Foto: OM Rotterdam

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaken verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Verdachte opgepakt om mogelijk zedenmisdrijf in woonzorginstelling Breda

BREDA – De zedenpolitie doet onderzoek naar mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag jegens bewoners van een woonzorginstelling in Breda. Een 22-jarige man is inmiddels aangehouden, meldt de politie.

De zorginstelling heeft aangifte gedaan bij de politie omdat een ingehuurde zorgmedewerker mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag zou hebben gepleegd jegens bewoners.

De politie is een onderzoek gestart. De verdachte is inmiddels aangehouden. Het onderzoek gaat verder. Vanwege de privacy van de betrokkenen doet de politie geen verdere mededelingen over het onderzoek.

Truck-Toilet BV failliet verklaard

Truck-Toilet

HARDENBERG – Het leek zo mooi; een toilet voor in de vrachtwagencabine. Ideaal voor vrachtwagenchauffeurs die bijvoorbeeld lijden aan een blaas- of darmaandoening. Op dinsdag 16 april kwam er echter een eind aan dit nobele initiatief. Truck-Toilet BV werd, naar nu blijkt, op die dag door de rechtbank van Overijssel failliet verklaard.

In 2021 startten Arend Hendrik Zweers en Herman Ribberink, voormalig vrachtwagenchauffeurs en inmiddels ondernemers, het bedrijf Truck-Toilet.

Het plan lag al een tijdje op de plank en op uitvoering te wachten. De coronacrisis heeft het idee toen in 2021 in een stroomversnelling gebracht. Mede dankzij de problematiek rondom de ontwikkelingen dat vrachtwagenchauffeurs tijdens de coronapandemie bij veel bedrijven geen gebruik van het toilet mochten maken.

De mannen ontwikkelden een toilet die in plaats van de bijrijdersstoel kon worden geplaatst.

“De chauffeur die nodig moet, gaat op het toilet. Legt de afsluitunit over de opvangzak en drukt vervolgens de zitting stevig naar beneden. Voor het gebruik plaatst die de opvangzak op de onderste ring en kan de zitting naar beneden. Na het gebruik legt hij de afsluitunit over de opvangzak en drukt vervolgens de zitting stevig naar beneden. Daarna pakt hij het zakje en gooit het weg.”

“Het is verder geurloos”, benadrukt Ribberink in een interview met Transport Online in 2021. Hoewel er geen chemische substantie in het zakje zit om een frisse omgeving te garanderen.

In dagblad De Stentor vertelt de curator dat het faillissement is aangevraagd door een schuldeiser die niet op tijd betaald kon worden. Volgens Zweers liep het bedrijf goed, hij zegt tegen de krant: “We hadden omzet, het liep redelijk hard. Maar niet hard genoeg. Als we een investeerder hebben, gaan we sowieso verder. We moeten genoeg geld hebben, een buffer.”

Of er een doorstart komt is op dit moment niet bekend.

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

bagage afhandelaar Schiphol

SCHIPHOL – Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

In een jaar tijd zijn 228 van de 385 werkplekken voorzien van een tilhulp, meldt de luchthaven. Het plan was om deze in april van dit jaar op elke werkplek beschikbaar te hebben, na een aankondiging in september vorig jaar.

De Arbeidsinspectie heeft de bagageafhandelaren op Schiphol vorig jaar gesommeerd om het werk voor hun personeel te verlichten. De afhandelbedrijven deden te weinig om de fysieke belasting van het sjouwen met koffers te verlagen. Het zware werk kan bijvoorbeeld verlicht worden door meer tilhulpen in te zetten.

Maatwerk

Schiphol presenteerde vervolgens een plan om het werk lichter te maken en gaf vorig jaar aan dat deze maand op elke werkplek een tilhulp moest zijn. Dat is om meerdere redenen niet gelukt, volgens de luchthaven. Zo moet men rekening houden met het passen en meten van de tilhulpen in de huidige operatie en op sommige plekken bestaat de juiste techniek nog niet, somt de luchthaven op.

Elke tilhulp en locatie vraagt om maatwerk, stelt Schiphol. Daarom moet soms ook een stoep worden verlegd of de hoogte van de plafonds worden aangepast. “De luchthavenoperatie gaat tijdens het installeren van de tilhulpen gewoon door”, zegt Schiphol ook nog. “Dat brengt uitdagingen mee in de planning.”

Andere maatregelen

Een woordvoerster van Schiphol zegt dat de luchthaven er “alles aan doet om voor het einde van het jaar op de overige werkplekken ook een tilhulp te hebben geïnstalleerd”. In de tussentijd neemt Schiphol andere maatregelen, zoals het vaker rouleren van shifts zodat er voor de medewerkers “niet te veel fysieke belasting plaatsvindt.”

Het was volgens de luchthaven een eigen doelstelling om tilhulpen binnen een jaar op elke plek te installeren en geen harde eis van de Arbeidsinspectie.

×