Clicky

maandag 18 november 2024 - 18:36 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 459

Miljardenverlies voor Deutsche Bahn, mede door stakingen

BERLIJN – Deutsche Bahn is vorig jaar diep in de rode cijfers beland, mede door de spoorstakingen in Duitsland. Het verlies van het Duitse staatsbedrijf bedroeg 2,4 miljard euro. Ook kampte de nationale spoormaatschappij met fors hogere kosten voor bijvoorbeeld personeel.

Duitse spoorvakbonden legden vorig jaar geregeld het werk neer om eisen voor hoger loon kracht bij te zetten. Ook dit jaar is er regelmatig gestaakt op het Duitse spoor, met grote verstoringen van het treinverkeer.

Verder had Deutsche Bahn te maken met hogere rentekosten. Het bedrijf heeft forse schulden om investeringen in vernieuwing van het spoor te kunnen betalen. Daarmee zijn miljarden gemoeid. Er zijn steeds vaker vertragingen van treinen door problemen met verouderde infrastructuur. Om financieel sterker te staan verkocht Deutsche Bahn vorig jaar zijn buitenlandse dochter Arriva voor miljarden euro’s.

De omzet ging met 13 procent omlaag tot 45,2 miljard euro omdat door de stakingen inkomsten werden misgelopen. Ook merkte het bedrijf de lagere vrachttarieven bij de logistieke dochter DB Schenker. Deutsche Bahn is bezig met een verkoop van dat bedrijfsonderdeel.

Wel zag de spoormaatschappij het aantal passagiers toenemen, ondanks de stakingen. Vorig jaar werden ongeveer 1,8 miljard reizigers vervoerd, een toename van bijna 6 procent.

Eerste elektrische bouwtruck met zware autolaadkraan voor Kisjes Transport

OOSTZAAN – Kisjes Transport neemt opnieuw een elektrische truck in gebruik, na de eerder geleverde Volvo FH Electric. De eerste Volvo FMX Electric met 50 ton meter autolaadkraan van Nederland is toegevoegd aan het wagenpark van zusterbedrijf Vels Transport in Oostzaan. De bedrijven zetten hiermee de volgende stap naar emissieloos vervoer.

De volledig elektrische Volvo FMX 6x2V Electric met Hyva HMF autolaadkraan – voorzien van jib en ruim dertig meter mast – zal voornamelijk hijswerkzaamheden gaan uitvoeren bij bouwprojecten. “Opdrachtgevers eisen bij de aanbesteding van een project dat materiaal zero-emissie wordt aangeleverd”, zegt directeur Gerbrand Oterdoom. “De aanschaf van deze elektrische truck kan dus het verschil maken tussen een project wel of niet gegund krijgen. Het is een groot voordeel dat we onze leveringen nu uitstootvrij kunnen uitvoeren in bijvoorbeeld de binnenstad van Amsterdam – ook met oog op de komst van zero-emissiezones in 2025.”

Veel opties en af-fabriek oplossingen

“Volvo Trucks is voorloper in elektrische trucks. De technische mogelijkheden voor de configuratie van hun elektrische truckrange is gelijk aan die van hun dieseltrucks. Daarmee onderscheidt het merk zich echt. Bovendien biedt Volvo Trucks af-fabriek veel opties, waaronder het versterkte chassis van deze FMX Electric”, vervolgt Oterdoom. “Risico’s willen we zoveel mogelijk uitsluiten en daarom gaan we voor de zekerheid van een af-fabriek oplossing. Om die reden hebben we ook gekozen voor een servicecontract bij Volvo Trucks voor het onderhoud.”

Uitgebreid advies en goede begeleiding

De truck is geleverd door LVS Trucks. Vels Transport heeft zich in aanloop naar de aanschaf goed laten adviseren en begeleiden. “Bij de inzet van een elektrische vrachtwagen komt zoveel meer kijken dan het voertuig alleen. Het is daarom prettig om te kunnen vertrouwen op de expertise van de Volvo Trucks-dealer op het gebied elektrisch transport”, zegt Oterdoom. “Daarbij hebben we onder andere gekeken naar de TCO en de ervaringen van bedrijven die al met elektrische trucks rijden. Ook is uitgebreid gesproken over de laadinfrastructuur en wat we aan capaciteit nodig hebben om in de toekomst verder te kunnen opschalen. We hebben voor deze elektrische FMX en de eerder geleverde Volvo FH Electric laadfaciliteiten laten plaatsen ons terrein in Oostzaan.”

Chauffeurscoaching en inzicht in energieverbruik

Voorafgaand aan de aanschaf heeft het bedrijf met een elektrische demotruck gereden. Chauffeurs hebben onder begeleiding van een chauffeurstrainer tips en instructies gekregen om zo energie-efficiënt mogelijk te rijden.

Standaard met een elektrische Volvo-truck, wordt het bereikoptimalisatiepakket van Volvo Connect afgesloten. Het biedt onder andere een tool voor routeplanning en actieradiussimulatie, om de route van de truck simuleren en een voorspelling te krijgen van de actieradius en het energieverbruik. Ook geeft het inzicht in hoe de elektrische voertuigen worden ingezet, inclusief hun energieverbruik, rijafstand en meer. “De prestaties van ons wagenpark en de efficiëntie van chauffeurs zijn zo eenvoudig te monitoren. Het biedt ons de kans om snel verbeterpunten te identificeren en op te volgen. Daarnaast krijgen chauffeurs onboard Driver Coaching met directe feedback over hun rijstijl. Het helpt om de rijstijl te verbeteren en zo het maximale uit de actieradius te halen”, besluit Oterdoom.

Sinds 2020 is Vels Transport in Oostzaan een zusterbedrijf van Kisjes Transport & Verhuur uit Apeldoorn. Vels Transport is opgericht in de jaren ’30 en gezamenlijk houden de bedrijven zich bezig met het transport van bouwmaterialen, vervoer van materialen voor evenementen en beurzen, hijswerkzaamheden en containerverhuur. Dagelijks vervoert het ook veel materialen voor de energiesector. Het wagenpark van de ondernemingen bestaat uit 36 trucks, waarvan vijf Volvo-trucks.

Meer reizigers voor Schiphol, luchtvracht gelijk gebleven

SCHIPHOL – [update 14:18 uur] Er reisden 4,6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in februari 2024. Het is een toename van 22 procent ten opzichte van 2023. De meeste passagiers gingen op reis naar Groot-Brittannië, Spanje en de Italië. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.104. Dat is een stijging van 24 procent ten opzichte van 2023.

Aantal passagiers  

In februari 2024 reisden er 4,6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 2,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. 1,8 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn circa 900.000 unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen 

3,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,4 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Groot-Brittannië was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door het Spanje, Italië, Turkije en de Verenigde Staten.

Vluchten 

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.104 in februari 2024. Dat is een stijging van 24 procent vergeleken met 2023. 28.327 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 6.777 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer  

Het aantal volledige vrachtvluchten was gelijk ten opzichte van februari 2023. In februari 2024 waren er 1.333 vrachtvluchten. Het totale vervoerde volume was in februari 2024 121.853 ton. Dat is een toename van 12 procent ten opzichte van 2023.

Brandend voorwerp gegooid richting Israëlische ambassade

DEN HAAG -[update 12:48 uur] Donderdagochtend rond 10.50 uur is een brandend voorwerp richting de Israëlische ambassade gegooid, meldt de politie. Die heeft een verdachte aangehouden. Er zijn geen gewonden als gevolg van het incident.

Een woordvoerder van de politie zegt dat het voorwerp het pand heeft geraakt. “Daar lijkt het wel op, ja.” De schade aan het gebouw valt volgens hem mee. De woordvoerder kan niet zeggen of het voorwerp een molotovcocktail was. “Dat wordt nog onderzocht.”

Er is een ruime afzetting rondom het pand aan de Johan de Wittlaan in Den Haag. De politie is met veel mensen aanwezig, maar zegt dat er op dit moment geen sprake is van een gevaarlijke situatie.

De aangehouden man werd ingerekend in de buurt van de Johan de Wittlaan. De woordvoerder geeft geen informatie over de identiteit van de verdachte.

Een woordvoerder van de Israëlische ambassade kon nog geen commentaar geven. Of de medewerkers van de ambassade zijn geëvacueerd, is niet duidelijk. Daarover doet de politiewoordvoerder geen uitspraken.

Het Centrum Documentatie en Informatie Israël (CIDI) spreekt op X van “een nieuwe stap in een glijdende schaal van haat en geweld tegen Joden en de Joodse staat Israël”.

In februari besloot het stadsbestuur de ambassade extra te beveiligen. Er werden zwarte schermen rond het pand opgezet en de aanwezigheid van politie werd opgeschaald. Ook werd in die maand de Johan de Wittlaan afgezet en een noodbevel afgekondigd door de Haagse burgemeester Jan van Zanen.

Israël heeft sinds oktober zware aanvallen uitgevoerd op de Palestijnse Gazastrook, waar de organisatie Hamas aan de macht is. Die voerde begin oktober dodelijke aanslagen uit in Israël.

Exceptioneel transport verliest lading [+foto]

TORGELOW – Donderdagochtend 21 maart vond er in de vroege ochtenduren rond 04.20 uur een verkeersongeval plaats op de Borkenstrasse in het Duitse Torgelow, waarbij een zwaar transport betrokken was. De vrachtwagen verloor gedeeltelijk zijn lading.

Een technisch defect of onvoldoende ladingzekering kan op dit moment niet worden uitgesloten als oorzaak van het ongeval, meldt de politie.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten ging het mis bij het draaien, waarna het voertuig naar rechts zakte. Door het verschuiven van de lading raakte de weg beschadigd. De veroorzaakte schade wordt geschat op enkele tienduizenden euro’s.

De lading, een rotornaaf van een windturbine, moest met een kraan worden geborgen.

Tegen de 33-jarige Duitse chauffeurwerd ter plaatse proces-verbaal opgemaakt voor het verkeersongeval. Verdere overtredingen met betrekking tot het transport worden onderzocht.

Drie nieuwe Scania 460R trekkers voor Vuik Logistics

LEKKERKERK – Vuik Logistics bv uit Lekkerkerk nam recent de laatste van drie nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 460R trekkers met de nieuwe Super aandrijflijn in ontvangst. De voertuigen zorgen voor vernieuwing in de vloot die voor het grootste deel uit Scania’s bestaat. Dat heeft naast bewezen betrouwbaarheid en een goed verbruik nog een duidelijke reden: de voorkeur van de chauffeurs.

Vuik Logistics bv is een typisch familiebedrijf met een zeer veelzijdig dienstenpakket. “Wij verzorgen naast klassiek Benelux transport en wat Franse bestemmingen ook vormen van warehousing voor onze klanten. Daarnaast doen we aan sneltransport met bestelwagens en Benelux distributie. Verder we rijden ook in de containers en hebben we een tankunit”, vertelt mede-eigenaar Kees Vuik. “Maar als je één duidelijke specialiteit van Vuik wilt noemen, dan is dat het bezorgen van een heel uitgebreid pakket tuinartikelen bij particulieren, dus op huisnummerniveau. Dat doen we voor een aantal grote opdrachtgevers en daarvoor is een deel van onze vloot uitgerust met een meeneemheftruck.”

De chauffeurs van Vuik moeten dus behalve met een truck door een woonwijk kunnen manoeuvreren ook met weerbarstige lading op een heftruck door de straat. “Dat is niet altijd even gemakkelijk. Soms is het rechttoe rechtaan met een pallet tuinmeubelen of sierstenen of een bigbag met tuin grint. Maar het wordt anders als je met zes meter lange houten schuttingdelen tussen de geparkeerde auto’s door moet”, weet Kees.

Dat is een kunstje dat je alleen leert door ervaring en dat maakt dat de gebroeders Vuik er veel aan gelegen is, de chauffeurs voor hun bedrijf te behouden. “Daar helpt de merkbeleving van een Scania: voor veel chauffeurs heeft die net een streepje extra. Maar we hebben ook heel veel familie in de zaak. Want naast mijn twee broers, werken er ook nog zes neefjes en een nicht van ons. Dus we kennen elkaar goed. Sowieso, binnen een familiebedrijf zijn de lijnen kort en moet je een beetje op elkaar passen. Mensen maken het bedrijf. Die zorg voor onze chauffeurs is ook één van de reden dat een truck van Vuik er uitziet zoals hij er uitziet: Tot in de puntjes opgebouwd en rijk in het spuitwerk gezet.”

En toch is geen van de trucks gelijk. “Ze hebben allemaal een goudkleurige band langs de zijkant,” vertelt Kees. “Maar als je goed kijkt, zie dat er daar geen twee exact hetzelfde zijn. En dat geldt al helemaal voor de hele auto, want bij ons mag elke chauffeur binnen een vrij ruime bandbreedte zowel voor het merk als de aankleding kiezen. Een deel betalen wij en een deel kunnen ze zelf invullen. Zo komt het dat deze drie nieuwe Supers, onze eerste overigens, allemaal anders zijn opgebouwd. Het zijn allemaal R-cabines met 460 pk, dat houden we gelijk. Maar één chauffeur wilde hem meer old skool dus met een laag dak en een ander wilde weer persé zo’n Bullbar voorop en lichtmetalen velgen.”

De chauffeur van de truck met het lage dak, heeft een paintbrushvoorstelling van The A Team op de achterwand. Inclusief vele kogelgaten om aan te geven dat hij geen klus uit de weg gaat. “Dat had hij op zijn vorige auto ook al”, vult Kees aan.

Toch geven de gebroeders Vuik hun chauffeurs niet alleen wat extra ruimte vanwege de continuïteit. “Elke auto bij ons, heeft ook een deel van de chauffeur zelf,” geeft Kees uitleg. “Zowel in ontwerp als in investering. Dat maakt dat onze jongens heel zuinig op het materieel zijn en de auto’s er altijd goed verzorgd bijstaan. En het werkt ook door op de hele omgang met de auto. Elke chauffeur is anders, maar toch wordt er door de bank genomen bij ons heel netjes gereden en met de brandstof omgegaan.”

“Natuurlijk krijgen de jongens hun trainingen. Of via de Code 95 of bij de aflevering van een nieuw voertuig. Dat laatste doet Scania heel goed. Het resultaat is een zeer acceptabel gemiddeld verbruik. Ik vind het in ieder geval niet nodig, om daar nog een compleet brandstofprogramma voor op te tuigen. Daarbij, onze ritten zijn geen dag hetzelfde. Dus is het ook heel lastig vergelijken of Pietje nu beter rijdt dan Jantje.”

“De meest zekere besparing voor ons is om voor een zuinige auto met een goede setup te kiezen. Wat dat betreft ben ik heel benieuwd hoe deze nieuwe Scania Super aandrijflijn gaat presteren. Ze hebben het over tot acht procent minder brandstof, dus de verwachting is hooggespannen. Daarbij, eigenlijk moeten we zo ook een stevige sprong maken. Want met rond de ton per jaar én goed onderhoud doen wij makkelijk 10 tot 12 jaar met een trekker. Dan loont het om met de meest vooraanstaande techniek te beginnen.”

Nieuwe Volvo FM zwaartransport trekker voor Westdijk Exceptioneel Transport

ALPHEN AAN DEN RIJN – Westdijk Exceptioneel Transport heeft een Volvo FM 540 8×4 zwaartransport trekker in gebruik genomen. De specialist in het speciaal- en zwaartransport vervoert met deze truck bouwmachines en heistellingen. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn.

Westdijk Exceptioneel Transport voert speciaal- en zwaartransport uit door heel Europa. “Dat doen we onder meer met Volvo FM-trekkers”, zegt Mels Sijpkes van Westdijk Exceptioneel Transport.

“De Volvo FM heeft in onze vloot een goed trackrecord en heeft zich altijd zeer betrouwbaar getoond in het werk dat wij ermee doen. Trucks moeten bij ons hard werken: transporten met treingewichten van 100 tot 140 ton zijn geen uitzondering en de chauffeur moet veel afremmen, optrekken en draaien. De Volvo FM is daar heel goed tegen bestand.”

Op lage snelheid manoeuvreren met I-Shift met kruipversnellingen

Met de nieuwe Volvo FM 540 8×4 vervoert Westdijk Exceptioneel Transport bouwmachines en heistellingen in de Benelux. Sijpkes: “Vanwege de lengte van de heistellingen moeten we ook boven de cabine kunnen laden. Voordeel van de Volvo FM is dat de truck leverbaar is met een lage slaapcabine met laadruimte boven de cabine. Maar waarmee de Volvo FM echt het verschil maakt, is de I-Shift-versnellingsbak met extra lage kruipversnellingen vooruit en een kruipversnelling achteruit. De chauffeur komt met deze combinatie op allerlei plekken. Soms op een industrieterrein waar je volop ruimte hebt, maar soms ook in woonwijken waar je in een kleine ruimte moet werken. In dat soort situaties is I-Shift met kruipversnellingen ideaal. De chauffeur kan hiermee op lage snelheid heel nauwkeurig manoeuvreren, zonder het materiaal te overbelasten. Om het sturen voor de chauffeur nog makkelijker en lichter te maken, heeft deze truck ook het geavanceerde elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering.”

Dodehoekcamera voor extra zicht

Met het oog op de zware inzet is de Volvo FM voorzien van achterassen met naafreductie, heavy duty schuifschotel en een retarder voor extra remkracht. “Het is voor ons de eerste Volvo FM van het nieuwe model”, vertelt Sijpkes. “Het grotere zichtveld vanuit de cabine wordt door de chauffeur zeer gewaardeerd, net als de dodehoekcamera in de spiegelsteun. Beiden zorgen voor beter zicht voor de chauffeur en dat verhoogt de veiligheid voor omstanders en andere weggebruikers. Verder heeft het nieuwe model weer meer veiligheidssystemen zoals Active Grip Control dat de stabiliteit, acceleratie en het remmen in gladde omstandigheden verbetert.”

‘Korte lijn met Volvo Group Truck Center’

Ongeveer de helft van het wagenpark van Westdijk Exceptioneel Transport bestaat uit Volvo-trucks, zowel met Volvo FH- als Volvo FM-trekkers. “Voor de levering van nieuwe trucks werken we al heel lang samen met Volvo Group Truck Center. Wij zitten in een specifieke tak van transport; in onze trucks zit meer techniek dan bij een standaard truck. Volvo Group Truck Center kent ons segment en weet wat wij nodig hebben. De lijnen zijn kort, ze reageren vlot en ook de samenwerking met Ematri voor de opbouw verloopt prima. Het onderhoud aan de trucks doen we grotendeels zelf, onderdelen nemen we af bij Volvo Group Truck Center.”

Westdijk Exceptioneel Transport is specialist in het speciaal- en zwaartransport. Westdijk heeft een vloot van zo’n 70 trucks, 150 trailers en 20 kranen. Het bedrijf heeft 100 medewerkers en vestigingen in Nederland (Alphen aan den Rijn), het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Polen.

Failliete vervoerder vervoert gevaarlijke stoffen met niet-geldige transportvergunning [+foto’s]

BARNEVELD – De Inspectie Leefomgeving en Transport controleerde woensdag samen met de politie op de A1 bij Barneveld een vrachtwagen die was geladen met de pyrofore vloeistof Trimethylgallium (UN 3394). Aanleiding voor de controle was dat het oranje bord aan de voorzijde van de combinatie ontbrak.

Nadat de combinatie ter hoogte van de parkeerplaats Palmpol was gestopt, bleken er twee personen in de vrachtwagen te zitten waarvan de chauffeur niet in het bezit was van een geldig ADR-certificaat.

Verder bleek bij de uitdraai van de tachograaf dat de bestuurderskaart van de tweede persoon niet aanwezig was. Deze persoon was wel in het bezit van een geldig ADR-certificaat. Uit nader onderzoek bleek dat de chauffeurs om en om de reden.

De chauffeur had ook geen geldige code 95; deze was verlopen in januari 2023. Uit het onderzoek bleek ook dat het voertuig op een andere BV geregistreerd stond dan de BV die het transport uitvoerde, terwijl beide BV’s op hetzelfde adres stonden ingeschreven.

Controle wees uit dat de vervoerder onlangs failliet was verklaard, waardoor er gebruik werd gemaakt van een niet-geldige transportvergunning. Tegen de chauffeurs, vervoerder en belader is proces-verbaal danwel een boeterapport opgemaakt.

ING: Nederland verliest langzaam arbeidsconcurrentiekracht binnen eurozone

AMSTERDAM – Arbeidskosten per eenheid product zijn in Nederland bijna het hardst gestegen onder de eurolanden sinds de invoering van de euro. Daarmee neemt onze internationale arbeidsconcurrentiekracht langzaamaan af. Het succesvolle, op export gebaseerde, Nederlandse groeimodel komt hierdoor enigszins onder druk te staan. Oorzaak hiervan is een relatief hoger loongroei in combinatie met een zwakke productiviteitsontwikkeling. Intussen zijn Zuid-Europese landen, waarvan de hoge lonen en lage productiviteit lang een zorg waren in EU-verbrand, aan een inhaalslag begonnen op arbeidsconcurrentiekracht.

Zuid-Europa is aan een inhaalslag qua arbeidsconcurrentiekracht begonnen

Tot de grote financiële crisis vloeide er veel kapitaal naar Zuid-Europa. Dat zorgde voor snel stijgende lonen aldaar en weinig productieve investeringen. Tegelijkertijd zagen noordelijke landen als Nederland een relatief sterkere productiviteitsgroei en had vooral Duitsland een matige loongroei. Dat leidde tot een snelle verslechtering van de concurrentieposities van Zuid-Europese landen, terwijl Tijdens de eurocrisis werd er vaak gewezen op deze zwakke positie van zuidelijke economieën, wat resulteerde in bezuinigingen en hervormingen om de zuidelijke landen concurrentiekrachtiger te maken. Alhoewel de impact op de economie onevenredig zwaar was, hebben vooral de hervormingen wel resultaat geboekt. De Zuid-Europese landen zijn aan een inhaalslag begonnen.

Grafiek 1 laat de reële effectieve wisselkoers op basis van arbeidskosten per eenheid product ten opzichte van andere eurozone landen zien. Dit is een gangbare maatstaf voor de internationale arbeidsconcurrentiekracht van een land en geeft een wisselkoers weer op basis van hoeveel uurloon het kost om gelijke output te produceren in verschillende eurozone landen. In de beginjaren van de euro steeg deze wisselkoers veel sterker in Zuid-Europese landen dan in Noord-Europa. Zo werd het dus relatief onaantrekkelijker om in Zuid-Europa te produceren dan in Noord-Europa, wat de zuidelijke economieën verzwakte.

Nederlandse productiviteitsgroei is zwak terwijl lonen relatief snel stijgen

Ook het eerdere beleid van loonmatiging in de noordelijke landen kon op kritiek rekenen. Door de gezamenlijke munt maakten succesvolle export-economieën met lage loongroei het moeilijker om Zuid-Europa concurrerend te maken. Het zou om nog grotere loonaanpassingen vragen. Die kritiek is niet aan dovemans oren gericht gebleken. Zowel Duitsland als Nederland hebben loonstijgingen zien versnellen in de periode na de eurocrisis. In Nederland is dit vooral sinds de pandemie het geval, in Duitsland al langer.

De snellere loonstijgingen helpen de binnenlandse vraag sterker te groeien, maar ongelukkig genoeg is dit gebeurd ten tijde van een productiviteitsgroeivertraging. Dat zorgt voor een versnelling van het verlies van concurrentiekracht. Immers, als lonen stijgen maar er meer output geleverd wordt in een gewerkt uur, dan is de hogere kostendruk goed te verantwoorden. In de afgelopen periode zie je dat dat minder het geval is in Noord Europese landen. De loongroei is in Nederland sinds de pandemie zo snel geweest dat een kleine opleving in productiviteitsgroei niet genoeg is geweest om de concurrentiepositie te verbeteren. Sinds midden 2022 is ook in Nederland de productiviteit zelfs voorzichtig gedaald al liet het afgelopen kwartaal weer wat herstel zien.

Waar tijdens de grote financiële crisis landen als Griekenland, Italië en Ierland bijvoorbeeld de relatieve arbeidskosten per eenheid product nog het meest hadden zien stijgen van de oorspronkelijke eurolanden, hebben nu Nederland, Oostenrijk en Luxemburg het stokje overgenomen als landen die sinds de oprichting van de euro de grootste relatieve verslechtering van de arbeidsconcurrentiepositie hebben meegemaakt.

Ons export-gedreven groeimodel kan onder druk komen te staan

Hoe erg dit is blijft de vraag. Meer Nederlandse dan Zuid Europese bedrijven geven aan dat hun concurrentiepositie binnen de eurozone verslechtert en exporten groeien sinds 2015 minder snel dan in Zuid Europese landen. Maar wat inhaalgroei in het zuiden was ook wel op zijn plaats. Voor de interne balans binnen de eurozone is dit effect dan ook best gezond te noemen. Aan de andere kant is het zo dat sinds de pandemie de lonen Europa-breed hard stijgen en productiviteitsgroei overal zwak groeit of zelfs negatief is. Dat betekent dat Europese landen ook buiten de interne markt aan concurrentiekracht inboeten.

Zo betekent het wel dat het succesvolle Nederlandse groeimodel dat op exporten gebaseerd is wat meer onder druk komt te staan. Dat verandert zeker niet van de ene op de andere dag en is ook zeker afhankelijk van heel veel andere factoren, maar toch mag de verslechtering van de arbeidsconcurrentiepositie een signaal zijn dat het export-gedreven groeimodel geen gegeven is voor de Nederlandse economie.

Om de arbeidsconcurrentiepositie te verbeteren lijkt een periode van sterke loonmatiging ten opzichte van de rest van de eurozone in Nederland niet op zijn plaats gegeven de grotere arbeidsmarkttekorten dan in andere landen. Wel is een langdurig hogere loongroei dan in andere landen uiteraard nadelig voor de concurrentiepositie gegeven de zwakke productiviteitsgroei. Structureel is het sowieso beter om de arbeidsproductiviteitsgroei te stimuleren. Hiervoor is het onder andere belangrijk om goed in onderzoek en ontwikkeling, maar ook in fysiek, digitaal en menselijk kapitaal te blijven investeren en om zorg te dragen dat innovaties breed in de economie gebruikt kunnen worden.

Netto-omzet Action steeg in 2023 met 27,8 procent naar €11,3 miljard

Action

ZWAAGDIJK-OOST – Action, de non-food discounter, publiceerde vandaag zijn financiële resultaten. In 2023 steeg de netto-omzet van Action met 27,8 procent naar €11,3 miljard, grotendeels als gevolg van de omzetgroei op vergelijkbare (‘like-for-like’) basis van 16,7 procent. De operating EBITDA steeg met 34 procent naar €1.615 miljoen. Action voegde 303 nieuwe winkels toe en had eind 2023 in totaal 2.566 winkels in elf landen. Action creëerde 8.988 banen en had 69.040 medewerkers in dienst met 155 verschillende nationaliteiten.

In 2023 voltooide Action de voorbereiding voor de introductie in Portugal. Op 29 februari 2024 opende de eerste winkel in Porto, snel gevolgd door een tweede winkel in Coimbra. De lange rijen klanten voor en in de winkels wezen op een veelbelovende start in Action’s twaalfde Europese markt.

CEO Hajir Hajji van Action: “Onze aantrekkelijke en flexibele formule heeft opnieuw bewezen de basis van ons succes te zijn. We hebben de prijzen van tal van producten kunnen verlagen, waardoor onze klanten konden profiteren van verbeterde toeleveringsvoorwaarden. Vorig jaar begroetten we elke week gemiddeld 15,3 miljoen klanten in onze winkels. Ik ben zeer trots op onze 69.040 collega’s die dit hebben mogelijk gemaakt. We hebben ook 3.183 collega’s intern gepromoveerd. Zo steunen we de professionele ontwikkeling van onze medewerkers en kunnen we als snelgroeiend bedrijf ons unieke Action-DNA behouden.”

Continue focus op productkwaliteit en duurzaamheid

Action boekt ook voortgang met zijn duurzaamheidsprogramma in zijn streven om de doelstellingen van de vier pijlers People, Planet, Product en Partnership te realiseren.

Hajir Hajji: “We verminderen de uitstoot van onze eigen activiteiten en hebben onze indirecte (scope 3) CO2-emissies in kaart gebracht als basis voor de reductiestrategie. We blijven ons voortdurend richten op het verbeteren van zowel productkwaliteit als duurzaamheid.”

In absolute zin heeft Action de CO2-uitstoot uit eigen operatie (scope 1 en 2) met 46 procent verminderd ten opzichte van basisjaar 2021. Hier hebben verschillende maatregelen aan bijgedragen. Zo rijden de eigen vrachtwagens van Action in Nederland nu op HVO 100-brandstof. 99 procent van alle winkels zijn inmiddels uitgerust met energiebesparende LED-verlichting. Daarnaast zijn vorig jaar nog eens 300 bestaande winkels overgeschakeld van gas naar elektriciteit. Alle nieuwe winkels worden uitsluitend voorzien van elektriciteit. De twee vorig jaar geopende distributiecentra zijn BREEAM gecertificeerd. Hiermee ligt Action op schema om in absolute zin de CO2-reductiedoelstelling van 60 procent in 2030 voor wat betreft de eigen operatie (scope 1 en 2) ten opzichte van referentiejaar 2021 te realiseren.

Daarnaast heeft Action nu ook de indirecte (scope 3) CO2-emissies in kaart gebracht met 2021 als referentiejaar: 5,5 miljoen ton CO2. Om CO2-reductiedoelen te ontwikkelen die in lijn zijn met het klimaatakkoord van Parijs, heeft Action zich inmiddels gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi).

Man steelt na ongeval in Duitsland auto met kinderen

SOLINGEN – Een man heeft na een verkeersongeval in Duitsland voor grote onrust gezorgd door te vluchten in een andere auto waar nog kinderen inzaten.

De politie vond het meisje van 8 en de jongen van 13 jaar uiteindelijk ongedeerd terug, berichten Duitse media.

Het incident vond plaats in Solingen, in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen. Daar waren meerdere auto’s betrokken bij een aanrijding. De bestuurders stapten vervolgens uit, onder wie ook de moeder van de kinderen. Een 29-jarige man reed vervolgens weg in haar auto.

De politie kon de gestolen wagen en de kinderen na een zoektocht achterhalen. De man wordt ook verdacht van het veroorzaken van het verkeersongeval. Bij die aanrijding zou iemand lichtgewond zijn geraakt en voor tienduizenden euro’s aan schade zijn aangericht.

Japan Airlines slaat flink in bij Airbus en Boeing

Japan Airlines

TOKIO -[update 10:21 uur] Japan Airlines (JAL) heeft een flinke order geplaatst voor nieuwe vliegtuigen bij Airbus en Boeing. De luchtvaartmaatschappij koopt 32 nieuwe toestellen bij het Europese Airbus en tien vliegtuigen bij het Amerikaanse Boeing, dat de laatste tijd wordt geplaagd door incidenten.

Bij Airbus koopt JAL 21 vliegtuigen van het type A350-900 en 11 A321neo-toestellen. Bij Boeing worden tien 787-9 Dreamliners gekocht. De Japanse maatschappij wil met de vliegtuigen haar vloot vernieuwen en ook het internationale netwerk uitbreiden, met name naar Noord-Amerika en andere delen van Azië.

Met de order zijn miljarden dollars gemoeid. De vliegtuigen zullen in de komende zes jaar in gebruik worden genomen.

Begin dit jaar kwam JAL nog in het nieuws door een botsing van een vliegtuig van de Japanse kustwacht met een A350 van de maatschappij op de luchthaven Haneda in Tokio. Het vliegtuig van JAL vervoerde honderden mensen en vloog in brand. Alle 367 passagiers en twaalf bemanningsleden wisten te ontkomen aan de brand. Vijf van de zes inzittenden van het kleinere kustwachtvliegtuig kwamen wel om het leven.

Ook Korean Air Lines heeft een miljardenbestelling geplaatst bij Airbus. De Zuid-Koreaanse maatschappij koopt 27 vliegtuigen van het type A350-1000 en zes A350-900-toestellen. Doorgaans worden bij grote orders wel kortingen gegeven.

Minder omzet voor bouwbedrijf Ballast Nedam

NIEUWEGEIN – Bouwbedrijf Ballast Nedam uit Nieuwegein boekte afgelopen jaar een lagere omzet dan in 2022. Bij het bekendmaken van de jaarresultaten zegt het bouwbedrijf te merken dat de economie is verslechterd en dat de bouwsector nog altijd kampt met problemen. De bouw heeft er bijvoorbeeld last van dat het lang duurt voordat vergunningen worden afgegeven voor nieuwe bouwlocaties.

De omzet van Ballast Nedam kwam uit op ruim 1,1 miljard. Een jaar eerder verdiende het bouwbedrijf nog meer dan 1,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging wel omhoog naar 57 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het resultaat ruim 54 miljoen euro. Het orderboek bleef redelijk stabiel op 1,3 miljard euro.

Het bouwbedrijf werkt sinds vorig jaar in opdracht van Rijkswaterstaat onder meer aan onderhoud aan twee tunnels van de A73 bij Roermond. Ook was het in 2023 betrokken bij windenergieprojecten waaronder het recent opgeleverde Windpark Maasvlakte 2 in de haven van Rotterdam. Ballast Nedam groeide vorig jaar in het buitenland. Zo doet het bouwbedrijf nog steeds projecten in bijvoorbeeld Luxemburg, Sint-Maarten en Tanzania. Dit jaar wil het bedrijf verder uitbreiden in onder meer Afrika, het Caribisch gebied en Scandinavië.

In december klaagden Ballast Nedam en bouwbedrijf TAV, Schiphol aan om een conflict rond de onafgemaakte klus voor een nieuwe pier. De bedrijven zouden die bouwen, maar werden van het project afgehaald na vertragingen en kostenoverschrijdingen. De bedrijven eisten daarbij onder meer geld voor onderaannemers en leveranciers. In het jaarverslag over 2022 had Ballast Nedam nog geschreven dat het samen met TAV 283 miljoen euro wilde hebben van de luchthaven.

Autofabrikanten verkochten een tiende meer auto’s in EU in februari

BRUSSEL – Autofabrikanten hebben vorige maand in de Europese Unie 10 procent meer personenauto’s verkocht dan een jaar eerder. Daarbij kromp het marktaandeel voor benzine- en dieselauto’s licht, maakt de Europese brancheorganisatie ACEA bekend.

Het aantal verkochte elektrische auto’s steeg iets minder hard dan de totale automarkt. Toch bleef het marktaandeel van dit type voertuig gelijk. Van alle nieuwe auto’s was 12 procent een stekkerauto, net zoals een jaar eerder.

Het marktaandeel van diesel- en benzineauto’s kromp in een jaar tijd juist van bijna 52 procent tot iets meer dan 48 procent. Bijna drie op de tien verkochte auto’s waren vorige maand hybrides, die zowel op fossiele brandstof als elektriciteit kunnen rijden.

In totaal werden 883.608 personenwagens geregistreerd. Autoconcern Volkswagen, waar ook merken als Audi, Seat, en Skoda onder vallen, was marktleider met bijna 256.000 verkochte auto’s.

Bedrijven stellen verhuisplannen uit door onzekere economie

UTRECHT – De vraag naar kantoorruimte in Nederland is stevig teruggevallen na twee jaar van groei. Volgens makelaarsorganisatie NVM Business kiezen bedrijven er vaker voor om hun verhuisplannen uit te stellen door de onzekere economie en de opkomst van thuiswerken.

In totaal is vorig jaar 1,2 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte verhuurd of verkocht. Dat is ruim 10 procent minder dan in 2022. De NVM telde 1354 transacties op de markt. Dat komt neer op een afname van wel 14 procent. Nederland verkeerde vorig jaar lange tijd in een economische recessie en kampte met een hoge inflatie en een flink toegenomen rente, wat lenen duurder maakt.

NVM Business-voorzitter Irene Flotman trekt een vergelijking met de Verenigde Staten, waar grote techbedrijven veel mensen hebben ontslagen, kantoren leeg komen te staan en met flinke verliezen worden verkocht. “De onzekere economische tijd en het hybride werken hebben ook in Nederland effect op de kantorenmarkt”, schrijft ze in een donderdag verschenen jaarrapport.

Langlopende huurovereenkomsten

“Hoewel de vraag naar kantoorruimte naar verwachting iets zal afnemen, lijkt de impact kleiner te zijn dan in Amerika”, zegt ze er wel bij. “De leegstand in Nederland is beperkt door langlopende huurovereenkomsten, het transformeren van kantoren naar woningen en omdat wij al langer bekend waren met hybride werken.”

Maar er spelen hier nog meer moeilijkheden. Zo is het aanbod aan kantoren verder afgenomen. Net als bij de woningmarkt belemmert een schaarste aan grond en bouwmaterialen de nieuwbouw. Ook zijn de investeringen van vastgoedbeleggers flink afgenomen, wat volgens de NVM mede komt door een verhoogde overdrachtsbelasting.

Verduurzaming

De makelaars merken dat de verduurzaming van kantoren wel in een stroomversnelling is geraakt. Dat komt doordat kantoren sinds 1 januari vorig jaar verplicht een energielabel C moeten hebben. Nog steeds voldoen niet alle kantoren aan die verplichting, maar volgens rijksdienst RVO lopen de cijfers wel gestaag op. Begin dit jaar had dik driekwart van de kantooroppervlakte in Nederland dat aan de verplichting moet voldoen, een energielabel C of beter. Ruim een jaar eerder was dit nog ongeveer de helft van het totaal.

Toen de maatregel inging leek het erop dat gemeenten nog niet onmiddellijk tot handhaving overgingen. Maar volgens de NVM wordt er wel degelijk gehandhaafd. Verouderde, minder energiezuinige panden raken daardoor uit de gratie. “Kantoorgebouwen met een lager energielabel hebben in het afgelopen jaar bijna 20 procent van hun waarde verloren”, aldus Flotman.

LAATSTE NIEUWS

Ruim 5.000 kilo vuurwerk aangetroffen in loods in Krimpen aan de...

KRIMPEN AAN DE LEK- In een loods aan de Tiendweg-West is vrijdag 15 november circa 5.500 kilo zwaar vuurwerk aangetroffen. Drie personen zijn aangehouden. In...