ARNHEM – Pegida-voorman Edwin Wagensveld is opgepakt in de rechtbank in Arnhem nadat hij, voordat hij naar binnen ging, een koran aan een hondenriem over de grond had gesleept. Hij overtrad hiermee het noodbevel dat hem eerder werd opgelegd, meldt de politie.
Hij mocht woensdag naar Arnhem komen omdat de rechtbank dan zijn bezwaar behandelt tegen het gebiedsverbod dat burgemeester Ahmed Marcouch hem oplegde. Hij mocht geen andere handelingen uitvoeren. Met het op de grond slepen van de koran verbrak hij de regels.
LEIPZIG – De Duitse autoriteiten hebben na de dodelijke buscrash bij Leipzig meer bekendgemaakt over het aantal slachtoffers. Er vielen naast vijf doden ook zo’n twintig gewonden, zegt de politie.
De bus van vervoerder FlixBus raakte woensdag van de weg op de A9 en kantelde. Over de identiteit van de overleden slachtoffers is nog niets bekendgemaakt.
Er zouden 53 passagiers en twee bestuurders in de bus hebben gezeten. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt nog geen signalen te hebben ontvangen dat ook Nederlanders meereden.
De bus reed van Berlijn naar Zürich. De hulpdiensten rukten na de crash met groot materieel uit om hulp te verlenen. Op beelden is te zien dat helikopters op het wegdek stonden van de snelweg, die in beide richtingen werd gesloten.
FlixBus reageerde geschokt op het incident. Een woordvoerder liet weten mee te leven met de slachtoffers en de nabestaanden. Het bedrijf zou nauw samenwerken met de autoriteiten om de oorzaak van het incident op te helderen.
DEN HAAG -De Europese Commissie gaat in beroep tegen de uitspraak van een Europese rechter die vorige maand de staatssteun die KLM kreeg tijdens de coronapandemie onrechtmatig verklaarde. Nederland sluit zich aan bij dat beroep, zegt demissionair minister Steven van Weyenberg (Financiën) tijdens een debat over staatsdeelnemingen in de Tweede Kamer.
Het Gerecht van de Europese Unie zette op 7 februari een streep door de goedkeuring die de Europese Commissie had verleend aan de miljardensteun aan KLM. De commissie had volgens de rechtbank beter moeten onderzoeken of de gegeven steun wel echt alleen bij KLM terechtkwam, en niet ook bij het Franse moeder- of zusterbedrijf.
Door de uitspraak is de verleende steun niet langer rechtmatig. Welke gevolgen dat kan hebben, is nog onduidelijk, omdat de steun werd verleend in de vorm van leningen waarvoor de overheid garant stond en die inmiddels weer zijn afbetaald. Van Weyenberg zegt op dit moment niet meer over de zaak te kunnen zeggen.
Voorwaarden
Zowel de minister als veel Kamerleden hebben een nare smaak overgehouden aan de staatssteun aan KLM. Het vorige kabinet stelde daar strenge voorwaarden aan, maar volgens de staatsagent die was aangesteld om daar op toe te zien, heeft het bedrijf zich daar niet aan gehouden. Het kabinet liet nagaan of juridische stappen mogelijk waren, maar kreeg te horen dat de kans van slagen klein was.
Kamerlid Tom van der Lee van GroenLinks-PvdA vindt het kwalijk dat KLM zo ongestraft afspraken niet is nagekomen. Het steekt hem met name dat de luchtvaartmaatschappij niet de belofte is nagekomen om belastingontwijking door piloten tegen te gaan.
Maar Van Weyenberg blijft bij zijn besluit. “Dit ga je niet winnen”, hebben twee onafhankelijke adviseurs hem verteld. “Dan kan ik het voor de bühne toch doen, maar daar worden alleen een paar advocatenkantoren heel blij van”. De minister is het wel met de Kamer eens dat een goede en onafhankelijke evaluatie noodzakelijk is, zodat dit bij toekomstige steunoperaties niet opnieuw fout gaat.
DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) gaat niet in cassatie in de zaak 14Eiland. De strafzaak gaat over zinloos en excessief uitgaansgeweld in Mallorca in juli 2021, waarbij de 27-jarige Carlo uit Waddinxveen om het leven kwam.
Bij de uitspraak in hoger beroep op 14 maart 2024 bleek dat het gerechtshof in Leeuwarden het bewijs over de doodslag op Carlo anders heeft gewaardeerd dan het OM. Dat leidde tot vrijspraak voor de doodslag.
Het OM heeft de arresten van het hof in Leeuwarden uitvoerig bestudeerd en concludeert dat er geen mogelijkheden zijn voor cassatie.
Bij een cassatieprocedure kijkt de Hoge Raad of het gerechtshof het recht en de wet juist heeft toegepast en voldoende heeft gemotiveerd waarom tot een bepaalde beslissing is gekomen.
De Hoge Raad kijkt niet naar de inhoud of bewijzen van een strafzaak. In de arresten van het hof ziet het OM geen aanknopingspunten om in cassatie te gaan. Het OM heeft de nabestaanden en slachtoffers hiervan op de hoogte gesteld.
MOUNTAIN VIEW – Google heeft vorig jaar ruim 5,5 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd, zo’n 300 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Dat deed het onlinebedrijf omdat deze in strijd waren met zijn richtlijnen. Het ging dan bijvoorbeeld om seksueel getinte advertenties of promotie van gevaarlijke producten. De belangrijkste trend vorig jaar volgens Google, was de impact van kunstmatige intelligentie (AI).
De meeste advertenties, ruim 1 miljard, werden geblokkeerd of verwijderd omdat deze misbruik maakten van Googles netwerk. Het gaat dan bijvoorbeeld om advertenties van kwaadwillenden, die zo computervirussen willen verspreiden. Op de tweede plek staat het inbreuk maken op handelsmerkrechten. Bijvoorbeeld als een merk op een misleidende manier gebruikt wordt in een advertentie. Google verwijderde of blokkeerde meer dan 548 miljoen van dit soort uitingen.
Volgens Google is de strijd tegen misleidende advertenties een “voortdurende inspanning”, waarbij snel gereageerd moet worden. Als voorbeeld noemt het onlinebedrijf de opkomst van zogeheten deepfakes richting het einde van 2023. Dat zijn video’s of afbeeldingen die met behulp van AI zijn gemanipuleerd. Daardoor lijkt het bijvoorbeeld alsof een bekend persoon een product aanprijst, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Google meldt dat er na het ontdekken van deze vorm van oplichting meteen actie is ondernomen, waarna dergelijke advertenties “op grote schaal” zijn verwijderd.
Aan de andere kant biedt AI ook kansen voor Google. Zo werkt het bedrijf al lange tijd met deze technologie om op grote schaal schadelijke advertenties te detecteren. De opkomst van LLM’s, dat zijn taalmodellen op basis waarvan grote hoeveelheden data beoordeeld kunnen worden, helpt Google om nog beter te handhaven. “Hierdoor zijn onze teams nog behendiger geworden in het aanpakken van opkomende bedreigingen van allerlei aard”, aldus het bedrijf.
MAASTRICHT – Ook in Zuid-Limburg is een geval van mazelen vastgesteld. Het gaat volgens de regionale GGD om “een autochtone, ongevaccineerde, volwassen persoon”, die milde klachten heeft. De patiënt is waarschijnlijk besmet geraakt tijdens een reis naar Oost-Europa.
Voor zover nu bekend is er geen verband met de uitbraak in en rond Eindhoven, zegt de GGD. In het zuidoosten van Noord-Brabant zijn in de afgelopen weken enkele tientallen besmettingen met mazelen ontdekt. Dit zijn vooral kinderen van gemiddeld 5 jaar oud.
Mensen uit de omgeving van de Limburgse patiënt zijn in kaart gebracht. Zij kunnen zich laten vaccineren, als dat nog niet was gebeurd.
Risico
Mazelen zijn heel besmettelijk. Voor de meeste mensen die mazelen oplopen, verloopt de ziekte relatief mild, maar soms kunnen patiënten ernstige complicaties krijgen, zoals longontsteking of hersenvliesontsteking. In zeldzame gevallen overlijden mensen aan mazelen. Voor de jongste kinderen is het risico groter dan voor volwassenen.
Kinderen in Nederland kunnen worden gevaccineerd tegen mazelen, maar de vaccinatiegraad is in de afgelopen jaren gedaald tot minder dan 90 procent. De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat een bevolking goed beschermd is wanneer 95 procent ingeënt is.
MANILLA – Iran heeft de Filipijnse bemanningsleden van de olietanker St. Nikolas, die in januari in beslag was genomen, vrijgelaten, melden de Filipijnen. De achttien personen mochten pas naar huis nadat vervangend personeel was geregeld.
De St. Nikolas vervoerde 145.000 ton olie van Irak naar Turkije. De Iraanse marine nam het schip voor de kust van Oman in beslag en bracht het naar Iran. Een Grieks bemanningslid kwam kort daarna al vrij. De Filipijnse bemanning mocht vanaf eind januari in groepjes naar huis. De laatsten keerden vorige week terug naar Manilla.
Iraanse staatsmedia beschreven de inbeslagname als vergelding voor de Amerikaanse “diefstal” van Iraanse olie die dezelfde tanker in 2023 vervoerde, toen nog onder de naam Suez Rajan. De Amerikanen namen de olie in beslag. Het schip zou Iraanse olie naar China brengen, wat in strijd is met Amerikaanse sancties tegen Iran.
LEIPZIG – Zeker vijf mensen zijn om het leven gekomen door een ongeval met een FlixBus in Duitsland. De bus met tientallen inzittenden raakte op de A9 bij Leipzig van de weg en kantelde, berichten Duitse media.
Het ongeval zou rond 09.45 uur zijn gebeurd. Het voertuig van busvervoerder FlixBus reed naar verluidt van Berlijn naar het Zwitserse Zürich. Er zouden 53 passagiers en twee bestuurders in de bus hebben gezeten.
Sommige inzittenden raakten gewond, maar het exacte aantal is nog onduidelijk. De autoriteiten rukten met groot materieel uit en hebben de weg gesloten. Op foto’s is te zien dat helikopters van de hulpdiensten op de snelweg zijn geland.
Duitse media berichten dat rekening wordt gehouden met tientallen gewonden. Ziekenhuizen in de omgeving zijn gewaarschuwd dat ze slachtoffers kunnen verwachten.
De A9 is een belangrijke autosnelweg tussen Berlijn en München.
WALDSHUT-TIENGEN – Een 19-jarige man heeft in Duitsland zijn ouders en zijn broer gedood met een steekwapen, meldt de politie. De zus overleefde de steekpartij en is met een helikopter zwaargewond naar een kliniek gebracht. De politie heeft de verdachte opgepakt.
Het voorval speelde zich af in het zuiden van Duitsland, bij de grens met Zwitserland. De ouders, 58 en 61 jaar oud, overleden ter plekke. Reddingsdiensten probeerden de 34-jarige broer nog te reanimeren, maar hij bezweek in het ziekenhuis. De zus verkeert niet in levensgevaar.
Het motief van de man, die zowel de Duitse als de Italiaanse nationaliteit heeft, is nog onduidelijk.
UTRECHT – Het was in 2023 weer drukker op de Nederlandse snelwegen dan het jaar ervoor. In 2023 steeg het aantal afgelegde kilometers op snelwegen namelijk met 2,9 procent naar bijna 70 miljard kilometer. Ook stonden mensen in 2023 langer in de file dan het jaar ervoor.
Dit en meer staat in de Rapportage Rijkswegennet, die de ontwikkelingen op de weg in 2023 toont ten opzichte van 2022.
Waardoor stonden we zoal in de file?
De belangrijkste file-oorzaken waren in 2023 spitsdrukte (77,8 procent) en ongevallen (11,4 procent). Files als gevolg van werkzaamheden waren er ook: 5,5 procent van de files kwam door oponthoud door het werken aan de weg.
Voor wat betreft files die ontstaan als gevolg van werkzaamheden en gepland onderhoud blijft Rijkswaterstaat echter onder de afgesproken norm van 10 procent.
Hoe lang stonden we stil?
De zwaarte van de files door onderhoud nam in 2023 toe. Dat is de lengte van files maal de duur in minuten. Dit aantal kilometerminuten steeg van ruim 443.000 in 2022 naar ruim 834.000 in 2023.
Door de grote onderhoudsopgave waar Rijkswaterstaat voor staat, verwachten we dat files door werkzaamheden de komende tijd zal toenemen.
Nieuwkomers in de file top 10
De file top-10 is veranderd ten opzichte van 2022. Op nummer 1 staat voor het eerst de A16 Breda – Rotterdam tussen Terbregseplein en Prins Alexander.
In 2023 waren er ook drie nieuwkomers in de top 10:
De A27 Gorinchem – Breda tussen industrieterrein Avelingen en Brug over de Merwede en Werkendam;
De A27 Breda – Gorinchem tussen Werkendam en Brug over de Merwede en industrieterrein Avelingen;
De A10 knooppunt De Nieuwe Meer – knooppunt Amstel tussen Amsterdam-Oud Zuid en Amsterdam-Rivierenbuurt.
De trajecten A2 ‘s-Hertogenbosch – Utrecht tussen Empel en Kerkdriel, de A15 Gorinchem – Rotterdam Maasvlakte bij knooppunt Benelux en de A15 Ridderkerk – Gorinchem tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost komen niet meer voor in de file top-10.
TORSLANDA – Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.
Volvo wil in 2030 alleen nog elektrische auto’s maken en stopt met het produceren van dieselvoertuigen. Vorig jaar waren volledig elektrische auto’s goed voor 16 procent van alle door Volvo verkochte auto’s. De fabrikant maakt ook benzine-auto’s en hybride modellen, die zowel een brandstofmotor als elektrische aandrijving hebben.
De Zweedse autofabrikant stopt niet helemaal met diesel. Volvo blijft reserveonderdelen leveren voor dieselvoertuigen.
ARNHEM – De Achterhoekse gemeenten en de provincie hebben een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) 2024-2028. In dit RPW staan afspraken over het toekomstbestendig maken van bestaande en ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen. Het nieuwe RPW biedt de Achterhoek voldoende ruimte voor werklocaties om de economische dynamiek vast te houden. Na vaststelling door alle gemeenteraden in de Achterhoek, bood Ben Hiddinga, voorzitter van het Achterhoekse RPW, het RPW namens de Achterhoek aan Gelders gedeputeerde voor economie Helga Witjes aan. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland stelden dit RPW vervolgens vast.
Groei
Het RPW geeft inzicht in de hoeveelheid uit te geven bedrijventerreinen per gemeente in de Achterhoek. De Achterhoekse economie is de afgelopen jaren flink gegroeid. Omdat deze groei naar verwachting doorzet, heeft elke gemeente ontwikkelruimte. Naar verwachting is er tot 2030 aanvullend 179 hectare bedrijventerrein nodig. De vraag naar werklocaties komt van lokale bedrijven, agrifood-bedrijven en met name maakindustrie. Denk bijvoorbeeld aan de industrie waar in de Achterhoek bijna 17% van de werkgelegenheid zich bevind terwijl dat voor heel Gelderland op bijna 11% zit.
Ben Hiddinga: “Met dit RPW is er voor alle gemeenten perspectief. Om de dynamiek en werkgelegenheid te behouden, geven we bestaande terreinen een boost én ontwikkelen nieuwe”. Helga Witjes: “Ondernemers zorgen voor banen en inkomen en dragen zo bij aan de brede welvaart. Dat vraagt ruimte voor ondernemerschap. Daarom maken we per regio afspraken over waar, wanneer en hoe we zorgen voor aantrekkelijke bedrijventerreinen. Dit nieuwe RPW biedt ondernemers perspectief”.
Afspraken
Uitgangspunt is het gewenste economische profiel van de Achterhoek. Naast het afstemmen van vraag en aanbod hebben regio en provincie afspraken gemaakt over het verduurzamen van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen, kansen voor circulaire economie en het slimmer gebruiken van bestaande ruimte op bedrijventerreinen. Ook is vastgelegd onder welke voorwaarden, welke nieuwe bedrijventerreinen worden ontwikkeld en op welke wijze dit regionaal wordt afgestemd. Per gemeente en voor regionale bedrijventerreinen is bepaald hoeveel extra ruimte beschikbaar is in de periode 2023 tot 2030. De beschikbaarheid van fysieke ruimte en de capaciteit op het elektriciteitsnetwerk vormen belangrijke randvoorwaarden.
Toekomstbestendige bedrijventerreinen
Bij zowel het ontwikkelen van nieuwe terreinen en bestaande terreinen is er aandacht voor de kwaliteit, groen, leefbaarheid, klimaatadaptatie en duurzaamheid. Een aantal gemeenten gaat of is al bezig met het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. Dat gaat om de openbare ruimte, de samenwerking tussen vastgoedeigenaren en ondernemers en initiatieven op het vlak van duurzame energie. Helga Witjes: “Door bestaande terreinen op te knappen, blijven ze niet alleen aantrekkelijke voor bestaande ondernemers maar ook voor nieuwe ondernemers.”
DEN HAAG – Demissionair staatssecretaris Fleur Gräper (Media) geeft de NPO niet als gebruikelijk een nieuwe vergunning van vijf jaar als de oude afloopt in 2026. In plaats daarvan verlengt ze de vorige concessie met twee jaar, meldt een ingewijde na berichtgeving van RTL Nieuws.
De verlenging maakt het mogelijk voor een toekomstig kabinet – waar PVV, VVD, NSC en BBB nu over onderhandelen – om sneller veranderingen door te voeren bij de publieke omroep.
Een recent gepubliceerd rapport van de commissie onder leiding van oud-CDA-politicus Pieter van Geel sorteert hier al op voor. Een van de aanbevelingen is om het aantal ledenomroepen te verlagen van negen naar zes. Andere omroepen zouden in dat geval als ‘redactieomroepen’ onder die ‘dragende omroepen’ vallen. Een woordvoerder van Gräper zegt dat de staatssecretaris binnenkort een brief naar de Kamer stuurt met een reactie op dit rapport.
Financiering
Ook de formerende partijen hebben zich uitgesproken voor grote veranderingen bij de publieke omroep. De grootste partij PVV vindt dat de financiering van de NPO helemaal moet worden stopgezet, waar de VVD ongeveer 400 miljoen euro wil bezuinigen. NSC wil het aantal televisiezenders terugbrengen van drie naar twee.
Mona Keijzer (BBB) vindt dat Hilversum zich alleen moet toeleggen op onafhankelijk nieuws en culturele programma’s. Bij een debat trok ze eerder de toegevoegde waarde van een publieke muziekzender als Radio 2 in twijfel.
Bij een nieuwe concessie kunnen ook nieuwe zenders toetreden tot het omroepbestel. Dat is niet mogelijk als de bestaande vergunning met twee jaar wordt verlengd.
AMSTELVEEN – P3, toonaangevende investeerder, ontwikkelaar en eigenaar van Europese logistieke vastgoedobjecten heeft een huurovereenkomst getekend met Ivy Technology Support Services Netherlands B.V. voor het moderne en recent ontwikkelde P3 Amstelveen.
Ivy Technology is de eerste huurder van dit distributiecentrum en huurt 13.726 m² ofwel 50 procent van de capaciteit van de warehouse. Cushman & Wakefield vertegenwoordigde P3 in de huurtransactie met Ivy Technology en zal verantwoordelijk zijn voor de verhuur van de resterende ruimte. Er is momenteel nog 13.720 m² beschikbaar voor nieuwe huurders.
Ivy Technology is een wereldwijd opererend reparatie- en servicebedrijf voor elektronica en huurt de ruimte vanaf maart 2024. De huurovereenkomst omvat 11.340 m² magazijnruimte, 551 m² kantoorruimte en 1.835 m² mezzanine. De strategische ligging van P3 Amstelveen in het bedrijvenpark De Loeten, dicht bij Amsterdam en Schiphol, en de directe toegang tot de N201 en belangrijke snelwegen (A2, A4, A9 en A10) zorgen voor een goede bereikbaarheid en operationele efficiëntie voor Ivy Technology.
Léon Vié, Managing Director Nederland en België bij P3: “We zijn verheugd om Ivy Technology te verwelkomen in ons nieuwe distributiecentrum in Amstelveen. Hun wereldwijde netwerk en innovatieve aanpak zijn indrukwekkend, en we kijken ernaar uit om samen te werken en hun groei te ondersteunen in een van onze hoogwaardige faciliteiten.”
Scott Greer, CEO bij Ivy Technology: “We zijn verheugd om deel uit te maken van deze uitzonderlijke kans, en we zijn trots dat Ivy Technology de eerste huurder is van deze innovatieve faciliteit. Ons nieuwe magazijn stelt ons in staat om onze wereldwijde activiteiten verder te verbeteren en de kwaliteit van onze diensten voor onze klanten te waarborgen.”
Het recent afgeleverde P3 Amstelveen – DC De Loeten bestaat uit 27.446 m² verhuurbare ruimte.
Het distributiecentrum is ideaal voor licht industrieel gebruik met een vloerbelastbaarheid van 5.000 kg, een vrije hoogte van 12,2 meter en 20 dockdeuren, waardoor het geschikt is voor gebruik van meerdere huurders.
Als hoogwaardige, moderne logistieke ontwikkeling zal P3 Amstelveen naar verwachting het BREEAM certificaat “Excellent” ontvangen. De warehouse is uitgerust met LED-verlichting, een waterbeheersysteem en fotovoltaïsche panelen die het milieuvriendelijke en energiezuinige ontwerp benadrukken.
Het project werd vorig jaar door P3 gekocht van logistiek vastgoedontwikkelaar Ringmeer B.V. die werd vertegenwoordigd door Nes Vastgoed, waarbij Heembouw Bedrijfsruimten West B.V., als hoofdaannemer, verantwoordelijk was voor het ontwerp en de bouw van het distributiecentrum.
SCHIPHOL – Op Schiphol wordt het gebruik van elektrische autonome bussen getest. Twee zelfsturende bussen van leverancier Ohmio rijden dagelijks een vaste route en maken hierbij een aantal tussenstops aan airside. De haltes die de bussen aandoen, zijn dicht bij de kantoren van een aantal schoonmaak- en grondafhandelingsbedrijven. Deze pendeldienst is voor werknemers die op deze locaties werken. Met deze proef wil de luchthaven onderzoeken wat de voordelen van autonoom vervoer kunnen zijn en hoe medewerkers dit ervaren.
In de eerste fase van de proef is de technologie achter de bussen grondig getest en aangepast aan de luchthaveninfrastructuur. Momenteel wordt de pendeldienst gebruikt door medewerkers en wordt onderzocht hoe zij zelfrijdend vervoer ervaren. Van de medewerkers die gebruikmaken van de autonome lijndienst is 89% bereid om deze opnieuw te gebruiken. Initiële bevindingen geven aan dat de dienst als veilig en positief ervaren wordt. Tot eind april zal de luchthaven doorgaan met het testen van de technologie en verkent het de potentiële mogelijkheden tot uitbreiding.
“Met deze proef zetten we weer een stap richting onze ambitie om in 2030 een uitstootvrije en in 2050 autonome grondoperatie te realiseren. De kennis en inzichten die we met de proef vergaren zijn van enorme toegevoegde waarde voor toekomstige autonome ontwikkelingen op Schiphol”, aldus Jan Zekveld, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group.
Voorgeprogrammeerde bussen
Schiphol is de eerste Nederlandse luchthaven waarbij de technologie van Ohmio wordt gebruikt om personen te vervoeren tussen ander verkeer aan airside. Deze zogenoemde Automated Guided Vehicles, zijn geprogrammeerd om een vaste route af te leggen waarbij rekening wordt gehouden met andere weggebruikers, de positie op de weg en wanneer deze moet stoppen en/of voorrang verlenen aan ander verkeer.
Route en capaciteit
De autonome bussen hebben ieder een capaciteit van acht personen per keer. Medewerkers kunnen opstappen vanaf een personeelsdoorgang die toegang geeft tot airside en op elk locatie die op de route ligt, in –en uitstappen. Iedere rit duurt ongeveer 5 minuten.
“Deze samenwerking benadrukt Ohmio’s visie om visionaire concepten te ontwikkelen op het gebied van transport. We zijn enthousiast over deze kans en voelen ons vereerd om de handen ineen te slaan met Schiphol – een toonaangevende speler in de Europese luchtvaartindustrie”, zegt Mohammed Hikmet, Directeur Ohmio.
Zero emissie grondoperatie
In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.
Het bedrijf Ohmio ontwikkelt autonome voertuigen welke verbonden zijn met intelligente transportsystemen. Hierdoor zijn de bussen zelfsturend, communiceren ze met verkeersborden en andere (autonome) voertuigen. De technologie achter de zelfrijdende voortuigen is ontwikkeld door HMI Technologies in Pakuranga, Auckland – een wereldwijd technologiebedrijf en innovator van intelligente transportsystemen, zoals elektronische verkeersborden.
BD Logistics, specialist in logistiek met toegevoegde waarde, heeft de overname van Dymar Transport uit Mechelen aangekondigd. Deze overname betekent een belangrijke vooruitgang binnen...