Clicky

maandag 18 november 2024 - 20:44 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 455

Maersk mijdt haven Baltimore na aanvaring brug

KOPENHAGEN – De Deense containerrederij Maersk vaart voorlopig niet op de haven van Baltimore, meldt het bedrijf. Eerder dinsdag stortte een brug bij die haven in nadat een containerschip tegen een pijler was gebotst.

Door de botsing is de haven van Baltimore voor schepen niet bereikbaar. Schepen die naar de haven wilden gaan, moeten nu wachten totdat de vaarroute weer open is of uitwijken naar een andere haven. Maersk kiest dus voor dit laatste. Ook autofabrikanten Ford en General Motors (GM) laten schepen met hun voertuigen uitwijken naar andere havens.

Andere havens aan de oostkust van de Verenigde Staten kunnen extra schepen ontvangen. Het gaat onder meer om havens in New York, New Jersey and Virginia. De haven van Baltimore, een van de grootste havens in het oosten van de Verenigde Staten, speelt een belangrijke rol in het transport van onder andere auto’s.

Weinig effect

Het schip dat tegen de brug botste, de Dali, was gehuurd door Maersk op het moment van het ongeluk. Tijdens de botsing waren geen werknemers van Maersk aan boord.

De haven van Baltimore is de op een na belangrijkste Amerikaanse haven voor de uitvoer van steenkool. Door het instorten van de brug ligt de export van de grondstof vanuit de haven waarschijnlijk zes weken stil, verwacht topman Ernie Thrasher van steenkoolbedrijf Xcoal Energy & Resources. Daarmee is tot 2,5 miljoen ton aan steenkool geblokkeerd.

Niet al het steenkooltransport kan uitwijken naar andere plekken, stelt Thrasher. “Je zal wat omleidingen zien naar andere havens, maar de andere havens zijn best druk.” Het instorten van de brug heeft volgens hem overigens weinig effect op de wereldwijde prijzen van steenkool, omdat maar 2 procent van al het steenkool dat wereldwijd per schip gaat, via Baltimore wordt verscheept.

Pieter Derks doet oudejaarsconference voor NPO

Pieter Derks

HILVERSUM – Pieter Derks verzorgt dit jaar de oudejaarsconference voor de NPO. Dat werd dinsdagavond bekendgemaakt in het BNNVARA-programma Sophie & Jeroen. Het is de eerste keer dat de cabaretier op televisie de eindejaarsshow doet. Over de inhoud van de voorstelling is nog niets bekend.

De 39-jarige Derks maakte in 2013 al eens een oudejaarsconference voor NPO Radio 1. Een paar jaar eerder was hij bij een groot publiek bekend geworden door zijn wekelijkse bijdragen aan het programma De Wereld Draait Door. In 2013 won Derks de populaire kennisquiz De Slimste Mens.

Vorig jaar verzorgde Micha Wertheim de oudejaarsconference. Net als Derks had hij dat nog niet eerder gedaan.

Centrum voor hyperloops in Veendam klaar voor eerste tests

Hyperloop Veendam

VEENDAM – Het testcentrum voor hyperloops in Veendam is klaar voor gebruik. Over enkele weken maakt het eerste voertuig een testrit in de baan van 420 meter die bestaat uit voorgefabriceerde stalen buizen. De werkzaamheden verliepen voorspoedig sinds de eerste buis in september werd geplaatst op het terrein van Husa logistics aan de rand van de Groningse plaats.

De testbaan van het European Hyperloop Center (EHC) kostte ongeveer 7,5 miljoen euro, met iets meer privaat dan publiek geld. Het bedrijf Hardt Hyperloop uit Delft heeft de zwevende capsule en de bijbehorende technologie ontwikkeld die volgende maand voor het eerst wordt getest. Het is de bedoeling dat het voertuig bijna 100 kilometer hard gaat in de luchtdichte buis van circa 2,5 meter breed.

De testen zijn voorlopig alleen bedoeld om technieken op de proef te stellen. Voor het vervoeren van mensen is nog geen vergunning afgegeven, zegt EHC-directeur Sascha Lamme. Het Hyperloop Center wil die het liefst verkrijgen bij de Europese Commissie in Brussel, zodat de ‘buizenpost voor mensen’ op termijn door heel Europa kan opereren volgens dezelfde regels.

Buizenstelsels

Het idee is om vrijwel zonder luchtweerstand in een elektromagnetisch voertuig door de buizen te suizen. “Deze infrastructuur stelt ons in staat de essentiële technologieën te bewijzen”, zegt Marinus van der Meijs, medeoprichter en directeur technology and engineering bij Hardt Hyperloop.

Uiteindelijk zouden capsules van ruim 25 meter met 30 tot 100 mensen door uitgestrekte buizenstelsels kunnen zoeven, met een snelheid van 700 kilometer per uur. “De snelheid van een vliegtuig met het gemak van een metro”, zegt industrieel ontwerper Yorick Meijdam bij Hardt Hyperloop. Als de stroom duurzaam wordt opgewekt, is het een groen vervoermiddel. De infrastructuur is naar verwachting goedkoper in het landschap te passen dan hogesnelheidslijnen.

Cruciaal moment

Ook andere partijen kunnen gebruikmaken van de “meest geavanceerde hyperlooptestfaciliteit” ter wereld. Die bevat een volledige baanwissel die volgens de initiatiefnemers nog nergens anders is gebouwd. Bijvoorbeeld een Spaans bedrijf gaat deelsystemen testen.

“Dit is een cruciaal moment in de ontwikkeling van de hyperloop”, zegt EHC-directeur Lamme. “Het is geweldig dat deze testfaciliteit in de provincie Groningen tot leven is gekomen met behulp van al onze partners.” De baan in Veendam blijft zeker vijf jaar in gebruik. “Dan zien we wel verder.” Hij verwacht dat er tegen 2050 een netwerk van 10.000 kilometer aan hyperloops is aangelegd in Europa.

Eigenaar van containerschip Dali ziet geen vervuiling na aanvaring tegen brugpijler in Baltimore

LONDEN – De botsing van een containerschip tegen een brugpijler in Baltimore heeft niet geleid tot vervuiling. Dat meldt de eigenaar van het vaartuig, die stelt dat de exacte oorzaak van de aanvaring nog moet worden vastgesteld.

Eigenaar Grace Ocean stelt dat alle opvarenden van het vrachtschip Dali terecht zijn na het incident. “Er is geen melding gemaakt van verwondingen”, aldus een verklaring.

Door de aanvaring is een deel van de ruim 2,5 kilometer lange Francis Scott Key-brug ingestort. Amerikaanse media berichten dat de Dali als noodgreep vlak voor de botsing nog een anker heeft uitgeworpen.

De brug uit 1977 gold als een belangrijke verbinding bij Baltimore, een stad naast hoofdstad Washington. Er reden dagelijks zo’n 31.000 voertuigen overheen.

ILT: Opnieuw lekkages gevaarlijke stoffen in Amsterdam [+foto’s]

Lekkage Wagon Spoor Amsterdam

AMSTERDAM – Dinsdag 26 maart hebben inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) lekkages ontdekt bij twee reservoirwagens op emplacement Houtrakpolder in Amsterdam.

Het betreffen lekkages van de stof Aardoliedestillaten met als UN-nummer 1268. Aardoliedestillaten zijn zeer brandbaar en milieugevaarlijk. Momenteel zijn de hulpdiensten aanwezig en wordt de oorzaak van de lekkages onderzocht.

Lekkage Amsterdam wagon

Gisteren, op maandag 25 maart, hebben inspecteurs ook een al een druppellekkage ontdekt op emplacement Westhaven. Dit betrof een lekkage van de stof Methyl-tert-butylether (MTBE, UN 2398). Ook deze stof is zeer brandbaar.

Inspecteurs van de ILT onderzoeken ook de oorzaak van deze lekkage.

Alle wagons zijn beladen bij GES Amsterdam, meldt de ILT.

Expert: kans instorten Nederlandse brug door aanvaring klein

DEN HAAG – De kans dat in Nederland een brug instort na een aanvaring met een containerschip, zoals dinsdag bij het Amerikaanse Baltimore gebeurde, is heel klein. Volgens bruggendeskundige Rob Vergoossen van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV varen zulke grote containerschepen als die bij Baltimore niet in Nederland.

Hele grote containerschepen varen alleen op de Eerste en Tweede Maasvlakte bij Rotterdam, zegt Vergoossen. “Daar varen ze niet verder. Goederen worden daarna overgeladen op veel kleinere schepen”, legt hij uit. De meeste bruggen in Nederland hebben volgens hem ook geen pijlers die in het water staan.

Ook in de Rotterdamse haven ziet hij niet zo snel een ongeluk met een containerschip gebeuren. “Op de Maasvlakte liggen geen bruggen. Schepen kunnen tegen de kade varen, maar de constructies zijn daarop berekend. Dan stort niks in als het goed is.”

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat kan niet zeggen of in Nederland een brug kan instorten door een aanvaring met een containerschip. “Er is nog veel onbekend over wat de oorzaken zijn”, zegt hij over het ongeluk bij Baltimore.

Voertuigen tegengehouden bij brug Baltimore dankzij noodsignaal

BALTIMORE – Het schip dat bij Baltimore tegen een brug botste, had daarvoor alarm geslagen omdat het stuurloos was geworden. Volgens gouverneur Wes Moore van Maryland was er daarna weinig tijd, maar konden de autoriteiten door het noodsignaal meerdere voertuigen tegenhouden.

De wagens reden daardoor niet op de brug toen die instortte. “Die mensen zijn helden, ze hebben levens gered”, aldus Moore over de medewerkers die de voertuigen konden tegenhouden.

De autoriteiten gaan ervan uit dat er acht mensen op de brug aanwezig waren toen het ongeluk gebeurde. Twee van hen zijn uit het water gehaald, waarvan een in kritieke toestand. De andere zes worden nog gezocht door reddingswerkers, duikteams en een helikopter.

Volgens Paul Wiedfeld, de transportminister van de staat, gaat het om bouwvakkers die gaten in de weg repareerden. Er zouden ook meerdere voertuigen in het water zijn gevallen, maar de autoriteiten gaan er niet van uit dat de vermisten in de voertuigen zaten.

Jongen (13) aangehouden voor mishandeling 9-jarige in Zoetermeer

ZOETERMEER – De politie in Zoetermeer heeft dinsdag een jongen van 13 jaar aangehouden op verdenking van de zware mishandeling van een 9-jarige jongen afgelopen weekend.

Het slachtoffer was zaterdag aan het einde van de middag aan het spelen in een speeltuin op het Schipluidenpad. Tijdens een spel met een bal werd een voorbijganger geraakt, mogelijk de 13-jarige verdachte. In reactie hierop sloeg de voorbijganger de 9-jarige jongen hard in zijn gezicht, waardoor die ernstig gezichtsletsel opliep.

De politie deed maandag een getuigenoproep met daarin een signalement van de verdachte, op basis van een verklaring van het slachtoffer. Een ouder van de 13-jarige jongen herkende hem hierin en nam contact op met de politie. De verdachte heeft zich dinsdag op het bureau gemeld en wordt verhoord.

Containerschip ‘Dali’ zou voor aanvaring stuurloos zijn geweest

BALTIMORE – Het containerschip de Dali dat een pijler van een belangrijke verkeersbrug bij Baltimore heeft geramd, was volgens meldingen van ABC kort daarvoor stuurloos geraakt. De bemanning van het schip heeft de autoriteiten vooraf gewaarschuwd dat een aanvaring niet te voorkomen leek omdat er geen controle meer over het vaartuig was, aldus ABC-news.

Het schip ramde een pijler aan de zuidelijke kant van de Francis Scott Key Bridge en die stortte vrijwel volledig in. Er zijn daardoor diverse voertuigen in het water beland en er is een grote zoekactie gaande. Twee mensen zijn uit het water gered. Volgens Amerikaanse media had het containerschip in 2016 al eens een aanvaring met een kade in Antwerpen.

De drukke haven van Baltimore ligt ongeveer 5 kilometer achter de verwoeste brug en is niet bereikbaar voor schepen. De brug ging over de Patapsco Rivier, die de haven van Baltimore verbindt met de Baai van Chesapeake en de Atlantische Oceaan. De Dali had de haven van Baltimore verlaten en was op weg naar de oceaan voor een reis van 27 dagen naar Sri Lanka. Naar schatting dertig schepen zijn in de baai en over de rivier op weg naar Baltimore, maar kunnen nu niet verder.

De haven van Baltimore is een van de oudste en grootste van de Verenigde Staten. Ze komt ook voor in films en tv-series inclusief de films Eraser (1996), The Sum of All Fears (2002) en in een seizoen van de tv-serie The Wire speelt de haven een belangrijke rol.

A6 tussen Lelystad en Ketelbrug afgesloten vanwege afbreken arm van hoogspanningsmast

LELYSTAD – De A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug is momenteel in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. De reden: naast de snelweg is een arm van een hoogspanningsmast afgebroken.

Naar verwachting zal de A6 nog tot zeker 17:00 uur dicht zijn.

In beide richtingen zijn files ontstaan.

EU-landen stemmen in met soepelere regels voor boeren

Boeren

BRUSSEL – De EU-landen steunen de versoepeling van Europese klimaat- en milieuregels voor boeren. Als het Europees Parlement ook instemt, kunnen de mildere voorschriften in juni ingaan, zeggen ze.

De EU-landen stemden dinsdag in met de voorstellen van de Europese Commissie om een aantal voorwaarden voor EU-subsidies vrijwillig te maken. Boeren hoeven niet langer te vrezen subsidies te verliezen als ze daar niet aan voldoen. EU-landen zouden ook vaker en meer uitzonderingen kunnen maken. Middelgrote en kleine boeren, twee derde van het totaal, worden vrijgesteld van controles en eventuele straffen.

De Europese Unie probeert de landbouw, waarin ze nog altijd een groot deel van haar budget steekt, de laatste jaren in een klimaat- en milieuvriendelijker richting te sturen. Maar dat gaat boeren veel te hard. Onder druk van hun protesten en met het oog op de naderende Europese verkiezingen doen nationale regeringen en Brussel de laatste tijd concessie na concessie.

De vereiste royale meerderheid van de EU-landen bleek al snel gevonden voor de versoepelingen. Die worden met grote spoed naar de eindstreep geloodst. Het Europees Parlement zou er eind april over moeten stemmen, net voor het opbreekt voor de Europese verkiezingen. “Als alles volgens plan verloopt, zal de verordening aan het eind van het voorjaar ingaan”, denkt huidig EU-voorzitter België. “We hebben naar onze boeren geluisterd”, stelt de Belgische landbouwminister David Clarinval.

Boeren hoeven niet langer gewassen af te wisselen, als het aan de EU-landen en de commissie ligt. Ook zou de eis, al eerder opgeschort, vervallen om een deel van hun landbouwgrond braak te laten liggen. Dat kunnen boeren wel vrijwillig doen, om aanspraak te maken op aanvullende subsidies. Ook de zogeheten kalenderlandbouw zou minder dwingend worden. EU-landen kunnen hun landbouwregels vaker wijzigen en krijgen de mogelijkheid de subsidievoorwaarden tijdelijk buiten werking stellen.

Zo’n 65 procent van de boeren zou van de versoepelingen profiteren, maar dan vooral die met de kleinste boerderijen. Daardoor gaat het maar 10 procent van de landbouwgrond aan en voelen het klimaat en het milieu er weinig van, stelt voorzitter België.

Boze boeren hebben zich opnieuw met tientallen tractors in de Europese wijk van Brussel verzameld om hun klachten kracht bij te zetten. De politie heeft de straten rond het gebouw waar de landbouwministers vergaderen afgezet. Het vorige boerenprotest ontaardde in opstootjes.

Schiphol mag coronaverliezen doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol

DEN HAAG – Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

De luchtvaartbranche klaagde eerder bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de stijging. Maar de toezichthouder voor de tarieven van Schiphol zag geen probleem en wees de klachten af.

In de rechtszaak bij het CBb betoogden KLM, easyJet en brancheorganisatie IATA dat luchtvaartmaatschappijen dubbel geraakt worden door de hogere kosten op Schiphol. Zij leden zelf namelijk ook forse verliezen door de pandemie. Maar de hoogste rechter voor economisch bestuursrecht komt na een vergelijking met andere luchthavens tot de conclusie dat de tarieven van Schiphol niet buitensporig hoog zijn.

Duizenden reizigers gedupeerd door schrappen vluchten Transavia

SCHIPHOL – Dat Transavia dit jaar opnieuw vluchten moet schrappen door een tekort aan vliegtuigen, raakt duizenden reizigers. De maatschappij heeft laten weten aanpassingen in haar vluchtschema te moeten doen in de periode tot eind juni. “Gelukkig niet het hoogseizoen. Dat is wel een geruststelling”, klinkt het bij reisbrancheorganisatie ANVR.

Transavia kondigde de stappen vorige week aan. De maatschappij verwees onder andere naar de uitloop van groot onderhoud. Om hoeveel vluchten het precies gaat, is niet naar buiten gebracht. Reisorganisaties zijn bezig om te kijken hoe ze impact voor vakantiegangers zoveel mogelijk kunnen beperken.

Bij TUI alleen al raakt de aankondiging voor dit jaar een paar duizend mensen. Het vakantieconcern zegt verrast en teleurgesteld te zijn. “We doen er alles aan om die vakanties zo veel mogelijk als gepland door te laten gaan.” Soms is er voor mensen nog een andere vlucht op dezelfde dag. Maar het kan ook voorkomen dat vluchten zijn verplaatst naar een andere dag of een andere luchthaven.

Dat laatste kan bij mensen voor meer moeilijkheden zorgen, zeker voor mensen die losse tickets hebben geboekt bij Transavia zelf. De Consumentenbond zegt na berichtgeving hierover in De Telegraaf dat mensen bijvoorbeeld een hotel geboekt kunnen hebben dat ze door een wijziging van hun vluchtdag niet meer nodig hebben. Dit soort “derving” kunnen ze normaal niet zomaar vergoed krijgen. Transavia zegt wel coulant te zullen zijn als mensen dit melden. Een woordvoerder raadt mensen aan bonnetjes goed te bewaren.

Sunweb zegt voor 97 procent van de eigen vakantiegangers die het raakt inmiddels een oplossing gevonden te hebben. Voor hen zou er geen grote vluchtwijziging zijn. “Bijvoorbeeld een uur eerder of een uur later vertrek”, legt een woordvoerster uit. Maar ze sluit niet uit dat andere mensen wel op een andere dag zullen moeten vliegen. Het is “supervervelend” zegt de woordvoerster er ook bij. Volgens Sunweb kiezen veel mensen hun vluchttijd met een reden.

Transavia moest in Nederland vorig jaar al honderden vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. Een aantal vliegtuigen die voorheen door de failliete Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air waren ingezet, zouden geleaset worden. Maar door late levering en problemen met het papierwerk konden ze nog niet worden ingezet. Ook stonden enkele vliegtuigen door tekorten aan onderdelen langer aan de kant dan gepland.

Minister Adriaansens opent walstroomaansluiting Damen Shiprepair Amsterdam

De officiële openingshandeling door (vlnr): Tjeerd Schulting, Annelies Damen, Minister Adriaansens en Arnout Damen

AMSTERDAM – Op maandag 25 maart is de nieuwe walstroominstallatie voor het grootste dok van Damen Shiprepair Amsterdam officieel in gebruik genomen. Tijdens het werkbezoek van minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat sloot zij voor de allereerste keer de installatie aan.

“We zijn vereerd dat we deze belangrijke stap in onze transitie naar een duurzame toekomst mogen nemen in het bijzijn van de minister”, licht Tjeerd Schulting, managing director van Damen Shiprepair Amsterdam toe. “Met de installatie zetten we nog meer in op verduurzaming en dat sluit goed aan bij de verwachting van onze klanten. Ook daarin maken we grote stappen met onder andere het verduurzamen van schepen.”

Stiller en groener

Sinds vorig jaar is er hard gewerkt om de mobiele installatie in te kunnen zetten voor zeegaande schepen die voor reparatie, onderhoud of ombouw in het grootste droogdok van Damen Shiprepair Amsterdam verblijven. Hierdoor hoeven schepen niet langer gebruik te maken van de eigen dieselgeneratoren om energie op te wekken, maar komt dit van de stillere en ‘groenere’ walstroominstallatie.

De installatie bestaat uit een nieuw aangelegd elektriciteitsnet en een mobiele container met daarin een frequentieregelaar. Dit zorgt voor aansluitmogelijkheden van 690, 440 of 400 Volt en een frequentie van 50 of 60 Hz. De mobiele container geeft de mogelijkheid om de aansluiting op iedere gewenste locatie rondom het dok, en afhankelijk van de behoefte van het schip, te installeren.

Werkbezoek

De opening van de walstroominstallatie was onderdeel van het werkbezoek van de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Gezant Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, Kees van der Staaij. Zij kregen een rondleiding op de werf en werden bijgepraat over, onder andere, het belang van de werf voor Amsterdam als havenstad.

Volledig elektrische 49 tons 10×2 kipper in de praktijk getest

GROENEKAN – Veldhuizen Trucks presenteerde tijdens de TKS in 2023 de Veldhuizen Trucks 10×2 kipper, een volledig elektrische 10×2 met een nuttig laadvermogen van 30 ton. Sindsdien is er hard gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de truck, en na de homologatie hebben de eerste klanten de truck in de praktijk getest.

De volledig elektrische VT 10×2 kipper is gebouwd op basis van een 6×2 truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen. Dat klinkt eenvoudig, maar daarvoor moest er ruimte gevonden worden voor de accu’s die standaard onder het chassis geplaatst zijn. Die oplossing werd gevonden in een rek achter de cabine. Daarvoor zijn uitsluitend de originele leidingen en het koelsysteem gebruikt, waarna de hele installatie werd afgedekt door fraaie, gespoten panelen in lijn met de cabine.

Het chassis van de truck werd versterkt met een innen-liner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49 tonner. En optioneel een vangmuil waarmee het terreingewicht verhoogd werd naar 50 ton als combinatie.

30 ton laadvermogen

Met een geïsoleerde, 21 kuub grote Hyva asfaltkipper met asfaltsnip ontstond zo de eerste vijf-assige, volledig elektrische kipper. Een truck met een GVW van 49 ton en een laadvermogen van 30 ton. De elektromotor in de achteras heeft een vermogen van 400 kW. Dat is omgerekend 544 pk aan piekvermogen, en dat zou voldoende moeten zijn voor de inzet als asfaltkipper. Met de accu’s aan boord zou de truck theoretisch goed zijn voor een actieradius van 280 kilometer maar om dat echt uit te testen werd de truck ingezet bij vervoerders.

Comfort op hoog niveau

De, volledig elektrische 10×2 rijdt bijzonder comfortabel en stil. Daarbij is het vermogen ruimschoots voldoende voor de inzet. Het grote voordeel van een 10×2 voor asfalttransport is dat de truck compact is, en eenvoudig achteruit te rijden. Dit in tegenstelling tot trekker- opleggercombinaties. Verder is de 10×2 voorzien van maar liefst 3 liftassen, waardoor de rolweerstand en bandenslijtage sterk afnemen bij leeg rijden. Qua bedieningsgemak is alles origineel gebleven, waardoor in principe iedere chauffeur er zo mee wegrijdt.

Verbruik

Bij de inzet van elektrische trucks is de laadinfrastructuur cruciaal, en tijdens de testritten werd er bijgeladen op de basis en onderweg met snelladers. Dat kan tot maximaal 160 kWh, waardoor laden van 20- naar 80 procent in een uur kan plaatsvinden. Het verbruik tijdens de testritten bedroeg gemiddeld 290 kWh op 195 kilometer. Dat is gemiddeld 1,49 kWh per kilometer. Die waarde werd gehaald tijdens korte ritten, bij langere afstanden op hoge snelheden zal dat iets hoger zijn.

LAATSTE NIEUWS

Treinstaking raakt woensdagochtend Limburg en Brabant

UTRECHT - Een nieuwe staking van de verkeersleidingsposten van ProRail raakt woensdag het treinverkeer in Limburg en een groot deel van Brabant. Door de actie...