Clicky

woensdag 6 november 2024 - 11:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 455

KLM vliegt vanaf april weer naar Tel Aviv

KLM

SCHIPHOL [update 14:49 uur]KLM vliegt vanaf 1 april weer dagelijks naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

Tot en met 19 mei maken alle vluchten naar Tel Aviv een tussenstop op de luchthaven van Larnaca in Cyprus, meldde KLM bij de bekendmaking van de zomerdienstregeling. Ook zegt de maatschappij de veiligheidssituatie in Israël “nauwlettend in de gaten te houden”.

In januari kondigde zustermaatschappij Air France al aan de vluchten van Parijs naar Tel Aviv te hervatten. Ook het Duitse Lufthansa, een ander groot Europees luchtvaartconcern, begon vorige maand weer met vluchten naar Israël.

Een andere maatschappij die onder Air France-KLM valt, Transavia, zegt vooralsnog niet naar Tel Aviv te vliegen. Dat blijft in ieder geval tot en met juni het geval. De veiligheidssituatie is weliswaar verbeterd, maar er zijn ook nog praktische obstakels voor de budgetmaatschappij om die vluchten weer aan te bieden.

Boete van bijna 3 miljoen voor Knab bank

AMSTERDAM – De Nederlandsche Bank (DNB) heeft Knab een boete van bijna 3 miljoen euro opgelegd. De onlinebank is volgens de toezichthouder onzorgvuldig geweest in het beheersen van kredietrisico’s waaraan de bank blootstond.

DNB waarschuwde Knab in 2019 al over de onzorgvuldigheden bij platforms waar vragers en aanbieders van krediet bij elkaar worden gebracht om leningen af te sluiten. In 2022 deed de toezichthouder nader onderzoek naar de beheersing van de risico’s van deze leningen. Daaruit bleek dat Knab hierin nog steeds tekortschoot.

De boete voor de overtreding is vastgesteld op 2.968.750 euro. DNB heeft bij de hoogte van de boete meegewogen dat Knab al in 2019 was gewaarschuwd. Knab heeft zes weken de tijd om in beroep te gaan.

Knab werd in 2012 opgericht als onderdeel van verzekeraar Aegon. In juni 2023 werden de Nederlandse activiteiten van Aegon, waaronder Knab, overgenomen door ASR. Die verkocht de bank dit jaar door aan het Oostenrijkse BAWAG.

Zuivelconcern FrieslandCampina sluit jaar af met miljoenenverlies

FrieslandCampina

AMERSFOORT – FrieslandCampina heeft vorig jaar een verlies van 149 miljoen euro geleden. Het zuivelconcern verkocht minder melk, kaas en andere zuivelproducten, doordat mensen minder te besteden hadden. Tegelijkertijd had FrieslandCampina last van lagere marktprijzen en maakte het bedrijf hoge reorganisatiekosten.

Het nieuws volgt op de aankondiging van een grote reorganisatie bij FrieslandCampina, waarbij in twee jaar 1800 van de 22.000 banen bij het zuivelconcern verdwijnen. Ruim de helft van deze banen schrapt het bedrijf in Nederland.

De meer dan 15.000 leden-melkveehouders die uiteindelijk eigenaar zijn van het zuivelconcern krijgen ook geen contante nabetaling, wat te vergelijken is met dividend. “Een teleurstelling, zeker gelet op de gestegen kosten voor onze leden en de kosten voor verdere verduurzaming op het boerenerf”, stelt topman Jan Derck van Karnebeek.

Garantieprijzen

De leden-melkveehouders krijgen voor hun melk garantieprijzen van FrieslandCampina. Maar het bedrijf kwam vorig jaar in de problemen door die opzet, omdat de marktprijzen sterker daalden dan de aan melkveehouders gegarandeerde prijzen.

De omzet daalde met ruim 7 procent tot 13,1 miljard euro. Dat kwam niet alleen doordat consumenten door de hoge inflatie minder te besteden hadden, maar ook de verkoop van Duitse activiteiten en ongunstige wisselkoersen.

Vooruitzichten 2024

Dit jaar rekent FrieslandCampina op een licht hogere vraag naar zuivel, onder andere door problemen in andere belangrijke regio’s voor de melkexport. Het concern waarschuwt tegelijkertijd voor hogere kosten voor transport, grondstoffen en verpakkingsmaterialen door “aanhoudende conflicten en geopolitieke instabiliteit”.

Truckstops en chauffeurscafés in Nederland

Truckstops Nederland

Op zoek naar Truckstops?

Middels deze pagina heeft u deze zo gevonden!
Wanneer je als chauffeur lange dagen maakt is het fijn wanneer je onderweg een lekkere warme hap kunt eten. Hieronder, gesorteerd op provincie, een overzicht van truckstops (en wegrestaurants voor vrachtwagenchauffeurs) in Nederland!

Mis je een truckstop? Mail deze dan naar: info@transport-online.nl

 

Groningen
Groningen

 

 

Friesland
Friesland

 

 

Drenthe
Drenthe

 

 

Overijssel
Overijssel

 

 

Flevoland
Flevoland

 

 

Gelderland
Gelderland

 

 

Utrecht
Utrecht

 

 

Noord-Holland
Noord-Holland

 

 

Zuid-Holland
Zuid-Holland

 

 

Zeeland
Zeeland

 

 

Noord-Brabant
Noord-Brabant

 

 

Limburg
Limburg

 

 

Groningen
Groningen

 

 

Friesland
Friesland

 

 

Drenthe
Drenthe

 

 

Overijssel
Overijssel

 

 

Flevoland
Flevoland

 

 

Gelderland
Gelderland

 

 

Utrecht
Utrecht

 

 

Noord-Holland
Noord-Holland

 

 

Zuid-Holland
Zuid-Holland

 

 

Zeeland
Zeeland

 

 

Noord-Brabant
Noord-Brabant

 

 

Limburg
Limburg

 

Uw bedrijf/Truckstop ook PREMIUM* of GRATIS** in dit Truckstop overzicht?

De Truckstops pagina wordt dagelijks honderden keren geraadpleegd door de bezoekers van Transport Online. Mist u een adres of wilt u wijzigingen aanbrengen in uw gegevens of wenst u met uw bedrijf/truckstop ook in het Truckstop overzicht van Transport Online te staan? Stuurt u ons een e-mail met alle gegevens: info@transport-online.nl

Truckstop vermeldingsopties:

PREMIUM*
Bedrijfsnaam
Bedrijfslogo
Adres
Telefoon
Website
Voorzieningen
Google Maps

GRATIS**
Bedrijfsnaam
Adres
Telefoon

*Kosten PREMIUM € 99,- (excl BTW) per jaar!

Wat zijn de verschillen tussen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en beroepsaansprakelijkheid?

Verzekering

Heb je als ondernemer wel eens gedacht aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Het is een verzekering waar je in eerste instantie niet aan denkt als je alles achter de schermen aan het regelen bent. Je hebt immers al aansprakelijkheidsverzekeringen en alle andere benodigde verzekeringen en documenten. Dus waarom heb je er nog meer nodig? Hoe beter je jouw bedrijf verzekerd hebt, hoe minder onaangename verrassingen en torenhoge kosten jou te wachten staan in het geval er iets gebeurt op de werkvloer. De gemoedsrust en zekerheden die je hiermee krijgt, zorgen dat je jouw bedrijf verder kan laten groeien en je niet laat afleiden door eventuele gebeurtenissen. Maar wat is dan het verschil met een verzekering voor de beroepsaansprakelijkheid?

Gemaakte schade goed oplossen met de klant

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is de bescherming voor jouw volledige onderneming. Stel je laat bijvoorbeeld eigendommen van de klant op de grond vallen of morst hete koffie over iemand heen. In dit geval ben je aansprakelijk voor de gemaakte schade. Niet alleen kan je jouw reputatie hiermee beschadigen, ook brengt het hoge kosten met zich mee. Het bedrijfsvermogen wordt aanzienlijk kleiner. Door jezelf goed te verzekeren voorkom je dat je jouw geld hieraan moet besteden en het niet goed opgelost wordt. Je kan de schadeclaim indienen en de vergoeding vindt binnen een korte tijd plaats. Deze verzekering dekt de schade aan eigendommen van anderen en letselschade die tijdens jouw bedrijfsactiviteiten kunnen ontstaan. Jij kan je richten op het laten groeien van het bedrijf.

Financieel verlies na fouten herstellen

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering zit net iets anders in elkaar. Het gaat hierbij namelijk niet om de fouten van het bedrijf in zijn geheel, maar van individuen. De verzekering kan je gebruiken wanneer er schade ontstaat als gevolg van fouten of nalatigheid in de dienstverlening die je levert. Geef je bijvoorbeeld advies aan klanten en levert het niet het gewenste resultaat op voor de klant, dan kan dit financiële verliezen geven. De verzekering kan deze verliezen voor de klant opvangen, zonder dat je jouw spaarrekening hoeft te gebruiken. Je kan deze verzekering daarom het beste afsluiten, zodat je niet meer voor verrassingen komt te staan en je het vertrouwen van de klanten aanzienlijk kan verbeteren.

De grootste verschillen tussen de verzekeringen

Maar wat is dan het grootste verschil tussen de verzekeringen? De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is bedoeld voor bedrijven in het algemeen. Deze verzekering beschermt jou tegen schade aan eigendommen en letselschade die gemaakt worden tijdens het uitvoeren van diensten en op de werkvloer. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt de financiële schade door jouw dienstverlening. Deze verzekering sluit je voornamelijk af voor jouw beroep en niet voor het volledige bedrijf. In plaats van slechts één verzekering af te sluiten kan je, indien je met jouw beroep bepaalde risico’s loopt, beide verzekeringen afsluiten om zo veel mogelijk gedekt te zijn. Je voorkomt hiermee alle financiële problemen die gepaard gaan met de aansprakelijkheidsclaims die voortvloeien uit ongelukken en andere problemen en kunt het bedrijfsvermogen voor het grootste gedeelte onaangeroerd laten.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Rechtbank Amsterdam doet 31 januari 2024 uitspraak in truckkartel zaak

Truckkartel

AMSTERDAM – De rechtbank in Amsterdam doet op 31 januari 2024 een eerste uitspraak in de truckkartel procedure. Vanwege de vele procedures zal de Amsterdamse rechtbank een vonnis uitspreken in meerdere groepen. Het eerste vonnis zal van invloed zijn op de uitspraken die later volgen, meldt MKB-Claim.

MKB-Claim startte de truckkartelclaim in 2016 als eerste organisatie en eist sindsdien schadevergoeding van de grote truckfabrikanten namens duizenden ondernemers.

Het aanstaande vonnis kan een doorbraak betekenen in de procedure die de truckwereld al jarenlang bezighoudt.

Zes jaar geleden legde de Europese Commissie kartelboetes op van in totaal bijna drie miljard euro aan DAF, Daimler, Iveco, Volvo/Renault en Scania. Dit was het gevolg van prijsafspraken tussen de fabrikanten. Gedupeerde ondernemers verenigden zich onder meer in claimorganisatie MKB-Claim en NLtruckkartel.

KVK: meer stoppers, meer faillissementen, geringe toename aantal starters

UTRECHT – In 2023 waren er ruim 276.000 startende ondernemingen, nog maar 2 procent meer dan in het jaar ervoor. Het aantal ondernemingen dat stopte is fors toegenomen, met bijna 147.500 zijn dit er 8 procent meer dan in 2022. Dit signaleert de Kamer van Koophandel (KVK) in het KVK Jaarrapport Bedrijvendynamiek 2023.

In absolute cijfers stijgt het aantal in het Handelsregister ingeschreven ondernemingen overigens nog wel. Op 1 januari 2024 waren het er 2.522.782, een jaar eerder 2.395.231, een stijging van 5 procent. Daarbij valt op dat het aandeel zzp’ers toeneemt: 66,7 procent bij de start van 2023, 68,1 procent een jaar later.

Joris Knoben, hoogleraar Strategie en Ondernemerschap aan de Tilburg School of Economics and Management: ‘Het aantal bedrijven blijft toenemen, maar de groei vlakt wel duidelijk af. Met name de stijging van het aantal stoppers is opvallend. Al met al zijn dit duidelijke signalen van een afkoelende economie.’

Faillissementen

Het aantal faillissementen nam in 2023 sterk toe. In 2022 waren er ongeveer 2.000 faillissementen, afgelopen jaar ruim 3.300, een toename van 64 procent. Deze toename is beduidend sterker dan die in 2022 (21 procent). De stijging was het sterkst in de Detailhandel (+159 procent), Cultuur, sport en recreatie (+114 procent) en Horeca (+101 procent). Anderzijds waren er in de sector Detailhandel ook veel starters.

“Het aantal faillissementen keert terug tot het niveau van voor de coronaperiode”, signaleert Knoben. “De noodzaak om coronasteun en uitgestelde belastingen terug te betalen doet steeds meer bedrijven de das om. Deze groei aan faillissementen, met name in de door corona hard geraakte sectoren, wordt eigenlijk al een tijd verwacht.”

Gezondheidszorg, Horeca en Bouwnijverheid vallen op

De grootste dynamiek zit in de sectoren Gezondheidszorg, Horeca en in de Bouwnijverheid. De Gezondheidszorg springt eruit, met de grootste daling van het percentage starters (- 17 procent) en tegelijk de sterkste toename van het percentage stoppers, 21 procent, ten opzichte van 2022.

“Deze ontwikkelingen in de zorg zouden gerelateerd kunnen zijn aan de groeiende aandacht voor de negatieve effecten van (schijn)zelfstandigen in de zorg”, zegt Knoben hierover. “Kabinet en brancheorganisaties hebben concrete afspraken gemaakt om de inhuur van zzp’ers in de zorg te beteugelen. Het zou logisch zijn als daardoor het aantal starters afneemt en er de nodige zzp’ers stoppen.”

Dat de sector Horeca het niet gemakkelijk heeft, blijkt uit de bedrijvendynamiek over 2023 opnieuw. Er is ten opzichte van 2022 een toename van het aantal stoppers met 15 procent en de sector kampt met een hoger dan gemiddeld aantal faillissementen.

Knoben: “Bedrijven in de horeca hebben het lastig. De concurrentie is groot, niet alleen met andere horecabedrijven maar ook van bezorgdiensten en supermarkten. Daardoor is het vaak lastig om de prijzen te verhogen terwijl de kosten zoals huren, salarissen en energie, wel oplopen. De marges staan daardoor onder druk en dus vallen er relatief veel bedrijven uit.”

De Bouwnijverheid tenslotte kende in het afgelopen jaar een uittocht, er is vergeleken met 2022 geen toename van het aantal starters maar wel een forse stijging van het aantal stoppers, met 19 procent.

“De bouw lijkt last te hebben van beperkingen in de nieuwbouw. De vraag naar nieuwe huizen is enorm maar vanwege vergunningsproblemen en kostenstijgingen wordt er toch maar beperkt gebouwd”, aldus Knoben.

Scania Benelux splitst operationele activiteiten

Janko van der Baan - Scania

BREDA – Per 1 april aanstaande zullen de operationele activiteiten van Scania Benelux, met primaire focus op sales en services, worden opgesplitst voor Nederland enerzijds en België en Luxemburg anderzijds.

Carl Pattyn zal per 1 april aantreden als Managing Director van Scania Belgium/Luxembourg. Janko van der Baan zal zich dan als Managing Director van Scania Nederland volledig op de Nederlandse markt richten.

Het doel van de business unit Scania Benelux is altijd geweest om de lokale business zo dicht mogelijk bij de eindklant te laten plaatsvinden en de gehele backoffice organisatie meer op de achtergrond te houden. Daarom zijn Scania Nederland B.V, Scania Belgium nv/sa en Scania Luxembourg sa altijd de bedrijven gebleven waarmee de klanten communiceren en zaken doen.

Met de nieuwe wijziging wil men die bedrijven nóg meer naar voren schuiven en de backoffice, die in een centrale Benelux setting blijft bestaan, nog meer op de achtergrond te laten opereren. Alle huidige medewerkers zullen meegaan naar de nieuwe organisatie-indeling.

De business unit Scania Benelux bestaat sinds 2007.

Aad van Velsen pakt podiumplaats in Africa Eco Race

Aad van Velsen - Africa Eco Race

STOMPWIJK – Aad van Velsen heeft met zijn Scania ‘Bram’ zijn eerste podium behaald in de zwaarste rally van Afrika. Na ruim 6000km in twaalf dagen rijden over de vlaktes van de Westelijke Sahara in Marokko, door de onmetelijke duinen in Mauritanië en een zegen tocht over het strand in Senegal kon Van Velsen Rally Sport bij het beroemde Lac Rose (Dakar) eindelijk voor het eerst de trofee voor de tweede plaats in ontvangst nemen.

De Africa Eco Race, een voortzetting van de oorspronkelijke Parijs-Dakar Rally, is een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Het was voor Van Velsen Rally Sport hun vierde deelname aan deze rally. Eerder nam het team deel aan de Dakar Rally in Zuid-Amerika en diverse rally’s in Marokko, Tunesië en Polen. Elke rally is het team gefinisht, wat op zich al een zegen is, met zelfs 3 keer een podiumplek.

Aad van Velsen - Africa Eco Race

Ook dit jaar werd door het gehele team er alles aan gedaan om zo hoog mogelijk te eindigen.

Het was vanaf de eerste etappe op 2 januari een mooie en zware strijd. Samen met vaste navigator Marco Siemons en Aad zijn zoon Michel als vaste monteur in de rallytruck hebben ze meerdere uitdagingen moeten overwinnen. Zo hebben ze op één dag drie keer vastgestaan in de duinen, zijn er door de harde klappen veerpakketten kapotgegaan, hielden de banden het door de scherpe stenen ook niet uit (één keer is er een lekke band 300 kilometer bij gepompt vanuit de cabine) en hebben ze op hun zijkant gelegen.

Aad van Velsen - Africa Eco Race

De servicecrew had na hun grondige voorbereiding afgelopen jaar toch nog flink wat werk om de truck iedere ochtend weer klaar te hebben voor de volgende etappe. Zo zijn er meerdere nachten door gesleuteld. De gedrevenheid van het hele team betaalde zich dus uit met een indrukwekkende tweede plaats voor het team uit Stompwijk. Het team wist deze rally zes keer een etappe te winnen in het truck klassement. Één dag waren er zelfs maar twee motoren en twee auto’s sneller en werd het team vijfde van de dag. In het gecombineerde auto en truck klassement wist het team als vijfde te eindigen wat een absolute topprestatie is.

Een geëmotioneerde Aad van Velsen was bij de finish van de laatste wedstrijdetappe enorm blij met zijn trofee. “hij was verschrikkelijk zwaar en mooi, dit is echt een top prestatie van het hele team“ aldus Aad.

Dinsdagavond 16 januari om 20.00 uur wordt het team binnengehaald in Partyherberg ‘Het Blesse Paard’ (voorheen De Bles) in Stompwijk.

MAN en ABB E-mobility kondigen R&D-samenwerking aan

LEUSDEN – MAN Truck & Bus en ABB E-mobility hebben een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend. Het doel van de strategische overeenkomst is om nog nauwer samen te werken, specifiek op het gebied van ontwikkeling.

“Samenwerking op het gebied van onderzoek en ontwikkeling is vrij zeldzaam in onze industrie. Samen met ABB E-mobility streven we naar een nauwe samenwerking op basis van vertrouwen en transparantie. We beginnen direct met de ontwikkeling van producten en standaarden en richten ons op de speciale vereisten van de bedrijfswagenindustrie”, verklaart Thomas Nickels, Senior Vice President Engineering bij MAN.

Het belang van cross-industriële samenwerking voor de gehele sector is vooral helder met het oog op het megawatt laadsysteem (MCS), vervolgt Nickels: “Bij het MCS werken we samen met spelers uit de gehele sector om laden in het megawatt-bereik in de toekomst mogelijk te maken om daarmee duurzaam en efficiënt zwaar goederen- en personenvervoer over lange afstanden te bevorderen. Door samen te werken met ABB E-mobility kunnen we de uitdagingen van de nieuwe technologie in een vroeg stadium aanpakken en de standaardisatie sneller realiseren.”

Focus op klantervaring

Deze uitdagingen omvatten de ISO15118-20 communicatiestandaard en nieuwe manieren om signalen over te brengen. De basis voor megawatt-laden is Ethernet-communicatie, die voor het eerst wordt gebruikt in de elektromobiliteit. Software- en interoperabiliteitstests met voertuigen en laadstations moeten bijdragen aan het zo snel mogelijk ontwikkelen van betrouwbare producten in een opkomende marktomgeving. Daarom richt de samenwerking, die in eerste instantie drie jaar zal duren, zich vanaf het begin op de klantervaring, naast de interne ontwikkeling en door ontwikkeling van laadstations, voertuigen en software.

“Overtuigende laadprestaties, betrouwbare technologie en vertrouwen van de klant – dat zijn de voorwaarden voor het succes van elektromobiliteit in het zware vrachtvervoer en personenvervoer over lange afstanden. Door al in de vroege productfase samen te werken met MAN, kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van onze klanten. Voor 2025 willen we een product op de markt brengen dat voldoet aan de eisen die de logistiek stelt”, aldus Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms bij ABB E-mobility.

Samenwerking MAN ABBE

“De markt heeft een ecosysteem nodig waarvan de verschillende onderdelen op elkaar aansluiten en dat betrouwbaar werkt. Daarom willen we samen een concept ontwikkelen voor de interactie tussen MCS en CCS dat inspeelt op kwesties als ruimte, energievoorziening en netuitbreiding. De verregaande expertise van MAN helpt ons om klantgerichte oplossingen te ontwikkelen – zowel voor gebruik in het depot als op het spoor.”

De samenwerking beperkt zich overigens niet alleen tot de logistiek: “MCS wordt in de toekomst ook gebruikt in de reissector, bijvoorbeeld voor campers en touringcars. Dit brengt extra uitdagingen en een verandering in gebruikersgedrag met zich mee”, vervolgt het hoofd van de ontwikkelingsafdeling.

2023: dynamisch jaar met Koninklijke onderscheiding voor Hanzevast

Hanzevast

GRONINGEN – Stijgende huurinkomsten bij vastgoed en een offshore scheepvaartmarkt die het voor de wind gaat, zorgen bij Hanzevast capital NV voor ruimte. De gemiddelde Loan-To-Value over alle Hanzevast fondsen daalt naar slechts 34 procent.

Beleggingen in vastgoed en schepen hebben zich in een onzekere markt opnieuw als waardevolle toevoeging voor de beleggingsportefeuille getoond. De focus bij Hanzevast lag in 2023 op waarde creatie door (aanvullend) aflossen op de financieringen. Gerealiseerde rendementen zijn veelal gebruikt voor het verlagen van de financieringen binnen de tien actieve Hanzevast vastgoed- en scheepvaartfondsen.

De Hanzevast vastgoedfondsen profiteerden van de hoge inflatie en zagen de huurinkomsten met 9 procent gemiddeld stijgen.

“Ondanks de prijscorrectie in de vastgoedmarkt, zorgen de hogere huurinkomsten indirect voor waardestijging van het onderliggend vastgoed op termijn. Vastgoed toont zich daarmee inflatiebestendig en op termijn waardevast,” aldus Manon Wolters, algemeen directeur.

In de scheepvaart presteerde met name de offshore scheepvaartmarkt goed. Hanzevast capital NV heeft hier in 2023 een rendementsuitkering van 14,4 procent gerealiseerd voor haar scheepvaartbeleggers. Bij de vier Hanze G-schepen normaliseerden de dagtarieven in het droge bulk segment, na de zeer hoge vrachtprijzen in 2022. De gerealiseerde rendementen werden aangewend voor aflossing van de financieringen.

Een bijzonder moment voor Hanzevast was de Koninklijke onderscheiding met ‘De Ruytermedaille’ voor verdienstelijke daden voor de Nederlandse scheepvaart toegekend aan de kapitein en bemanning van de Hanze Göteborg. Zij toonden bijzondere moed bij een stormachtige redding van vier drenkelingen op de Atlantische Oceaan eind 2022.

“Wij kijken met vertrouwen naar 2024. De onderliggende marktfundamenten van onze assetclasses zijn goed en er heerst een opwaartse druk op woningprijzen, kantoorhuren en de vrachtprijzen. Dit is positief voor de rendementen voor onze beleggers,” aldus Manon Wolters tegen rond 400 relaties en beleggers tijdens het 23e traditionele Hanzevast Nieuwjaarsconcert met het Noord Nederlands Orkest.

Air France-KLM beëindigt grote luchtvrachtdeal met CMA CGM

PARIJS – Air France-KLM en de Franse logistieke dienstverlener CMA CGM beëindigen de langdurige luchtvrachtovereenkomst die de twee bedrijven twee jaar geleden hebben gesloten, meldt de luchtvaartmaatschappij.

Door “strakke regelgeving” in belangrijke markten kan de samenwerking die in april vorig jaar inging volgens Air France-KLM niet goed functioneren.

De samenwerking stopt op 31 maart. De luchtvaartmaatschappij laat weten dat de twee bedrijven willen blijven samenwerken en in gesprek zijn over “nieuwe voorwaarden voor een commerciële relatie om onafhankelijk van elkaar te opereren” vanaf 31 maart.

De overeenkomst die nu is stopgezet, moest eigenlijk tien jaar lopen en was bedoeld om het luchtvrachtaanbod te versterken. Als onderdeel van de deal nam CMA CGM een flink belang in Air France-KLM.

De logistieke dienstverlener stapt uit het bestuur van Air France-KLM op de dag dat de overeenkomst stopt. Wel blijft CMA CGM aandeelhouder, meldt het luchtvaartbedrijf verder. Het bedrijf heeft 9 procent van Air France-KLM in handen.

Vrachtwagen van viaduct N69 naar beneden gestort [+foto’s]

Vrachtwagen van viaduct gereden

VALKENSWAARD – Een vrachtwagenchauffeur is dinsdagochtend, vermoedelijk door de gladheid, op de N69 de macht over het stuur kwijtgeraakt.

Hij kwam vervolgens op de verkeerde weghelft terecht, botste tegen een afzetting en reed vervolgens van een viaduct naar beneden en kwam op de N397 terecht.

Vrachtwagen van viaduct gereden

Wonder boven wonder hoefde de chauffeur niet mee naar het ziekenhuis. Wel is de chauffeur door de politie meegenomen voor verhoor op het bureau.

De vrachtwagen vervoerde doperwtjes en zal geborgen worden door een bergingsbedrijf.

Daimler Truck verhoogt de omzet van de Groep in 2023 opnieuw

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in 2023 zijn afzet wereldwijd opnieuw vergroot, ondanks knelpunten in de bevoorrading in belangrijke regio’s. Er werden in totaal 526.053 vrachtwagens en bussen verkocht (in 2022: 520.291 stuks). Het bedrijf heeft 3.443 batterij-elektrische voertuigen verkocht, 277 procent meer dan in het voorgaande jaar (914 eenheden).

Het Noord-Amerika-segment verhoogde de verkoop per eenheid met 4 procent tot 195.014 stuks. Het segment Mercedes-Benz verkocht 158.511 stuks (-5 procent), veroorzaakt door een zwakke marktontwikkeling in Brazilië. Trucks Asia verhoogde de verkoop per eenheid met 3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar tot 161.171 eenheden.

Daimler Buses boekte een sterk verkoopresultaat van 26.168 eenheden (+9 procent).

Martin Daum, CEO van Daimler Truck Holding AG: “In 2023 hebben we onze omzet opnieuw verhoogd, ondanks een voortdurend uitdagende aanbodsituatie die een nog hogere omzet verhinderde. We hebben er alle vertrouwen in dat we onze financiële ambities voor 2023 zullen verwezenlijken. Onze verkoop van batterij-elektrische voertuigen is meer dan verdrievoudigd vergeleken met het voorgaande jaar. We hebben ons productportfolio van batterij-elektrische voertuigen voor onze klanten in 2023 uitgebreid naar tien verschillende modellen. Dit is de basis voor toekomstige groei en onderstreept ons streven om toonaangevend te zijn in het transport van de toekomst.”

Tijdens zijn virtuele Annual Results Conference op 1 maart zal Daimler Truck gedetailleerd verslag uitbrengen over de financiële en niet-financiële kerncijfers van het boekjaar 2023 op groep- en segmentniveau en zijn prognoses voor het lopende boekjaar 2024 presenteren.

Vrachtwagen in de slip; aanrijding met 18 voertuigen

ENKENBACH-ALSENBORN – Op de Duitse A6 tussen de knooppunten Wattenheim en Enkenbach-Alsenborn heeft zich maandagochtend een ernstig ongeval voorgedaan. Hierbij slipte een vrachtwagen die in de richting van Saarbrücken en botste tegen de vangrail. Als gevolg hiervan raakten vijftien extra voertuigen, waaronder zowel vrachtwagens als auto’s, betrokken bij het ongeval.

Vervolgens vormde zich een verkeersopstopping, waarna nog meer aanrijdingen plaatsvonden. In totaal telde de politie 18 voertuigen die betrokken waren bij ongevallen en twee gewonde weggebruikers. De totale schade wordt geschat op enkele honderdduizenden euro’s.   Ongeval A6 Het gedeelte van de A6 waar het ongeval plaatsvond is sinds het ongeval in beide richtingen afgesloten voor verkeer.

Naast de politie waren ook de reddingsdienst en de brandweer aanwezig, of zijn dat in sommige gevallen nog steeds. De brandweer voorzag de verkeersdeelnemers die vastzaten onder meer van dekens en warme dranken.

Daarnaast zijn er meerdere sleepdiensten aanwezig om de plaats van het ongeval op te ruimen. De afsluiting richting Saarbrücken zal daardoor langer duren.

LAATSTE NIEUWS

Geschorste, onverzekerde vrachtwagen zonder APK op openbare weg

VEGHEL - Dinsdagmiddag zag de politie in Veghel een vrachtwagen rijden zonder kentekenplaten. De APK bleek al vier jaar te zijn verlopen en het voertuig...