KOPENHAGEN – Op 1 januari 2025 stapt Denemarken over van het Eurovignet naar een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 12 ton. Als gevolg van deze verandering zal een Eurovignet vanaf 1 januari 2025 niet langer meer nodig zijn in Denemarken.
Vanaf 1 januari 2025 gaan vrachtwagens van 12 ton en meer tol betalen voor het rijden op het grootste deel van het rijkswegennet van Denemarken en delen van het gemeentelijk wegennet (circa 10.900 km). Geschat wordt dat dit zo’n 75 procent is van het totaal aantal gereden kilometers door vrachtwagens.
Per 1 januari 2027 gaat de tol ook gelden voor vrachtwagens van 3,5 ton en meer.
Het is de bedoeling van de Deense regering dat de tol per 1 januari 2028 gaat gelden voor het gehele Deense openbare wegennet (zo’n 75.000 km).
Hier vindt u een kaart met tolplichtige wegen.
Tarieven
De tol wordt berekend op basis van de zogenaamde CO2-emissieklassen. Het Deense Motorvoertuigenbureau (Motorstyrelsen) en de Deense Wegverkeersautoriteit (Færdselsstyrelsen) werken aan een model voor de plaatsing van alle vrachtwagens in CO2 -emissieklassen, dat onderdeel zal zijn van het Deense Motorregister (DMR). Dit staat los van de huidige Euronorm.
Op alle wegen, met uitzondering van de milieuzones gelden de volgende tarieven:
Binnen de milieuzones
Het wordt 50 procent duurder om in de milieuzones te rijden vergeleken met de rest van het wegennet. De tarieven in de milieuzones zijn hoger omdat veel burgers in deze gebieden meer worden blootgesteld aan luchtvervuiling en lawaai door vrachtverkeer en verkeersongevallen waarbij zware voertuigen betrokken zijn.
Totaal
Waar zijn de milieuzones in Denemarken?
Voor een volledige lijst van de milieuzones in Denemarken klikt u hier.
Handhaving
Om ervoor te zorgen dat de tol wordt betaald, wordt gebruik gemaakt van automatische en digitale handhaving. Overtredingen worden bestraft met een geldboete.
Op zes vaste handhavingspunten bij kruispunten wordt het kenteken van de vrachtwagen automatisch uitgelezen door kentekencamera’s.
Uitlezingen van handhavingsapparatuur worden automatisch gekoppeld aan betalingsgegevens om er zeker van te zijn dat de vrachtwagen deel uitmaakt van de regeling en de route heeft betaald met behulp van satellietgebaseerde voertuigapparatuur (OBU/OBE) of een digitaal tolticket heeft gekocht.
Flexibele handhavingspunten
Langs het gereden traject kan de vrachtwagen ook flexibele handhavingseenheden passeren. Dit zijn voertuigen met daarin technische meetapparatuur.
Er worden zes tot twaalf flexibele handhavingseenheden verplaatst, waardoor het onvoorspelbaar is waar de handhaving zal plaatsvinden. Zowel de vaste als de flexibele handhavingspunten kunnen relevante digitale informatie verzamelen over alle passerende vrachtwagens en gebruik maken van kentekenherkenning.
Overtredingen worden bestraft met boetes
Als een vrachtwagen niet over een tolkastje beschikt of een routekaartje heeft gekocht, zal Sund& Bælt A/S, in aanvulling op het identificeren van de vrachtwagen met behulp van kentekenherkenning, informatie doorgeven aan de Deense wegverkeersautoriteit (Færdselsstyrelsen) voor een administratieve boete.
De handhavingsregels gelden voor zowel Deense als buitenlandse vrachtwagens en de handhaving zal exact hetzelfde zijn.