Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 14:41 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 454

Economische krimp raakt ook sector transport en logistiek

GOUDA – De groei van de Nederlandse economie valt volgens CBS terug in 2023. In de eerste drie kwartalen was er sprake van krimp. Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat ook de sector transport en logistiek last heeft van de economische neergang. De omzet in goederenvervoer over de weg is in het laatste kwartaal van 2023 voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij.

Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies. Het aantal faillissementen blijft hoog. Ondernemers zijn negatief gestemd over het economisch klimaat. Hoewel minder transportondernemers last hebben van personeelstekort hebben steeds meer transportondernemers last van onvoldoende vraag.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

In het vierde kwartaal van 2023 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 3,7 procent lager. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 13,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg is voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij. Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies.

Eind 2023-Q4 zijn er ongeveer 6.300 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar en het vorige kwartaal. In aantal regio’s neemt de arbeidsmarktkrapte ook iets af. Desondanks blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs in de meeste regio’s wel zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Ook voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures lager dan vorig jaar.

Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q1 per saldo negatief over economisch klimaat in de afgelopen 3 maanden. En voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen ook negatief. Ondernemers oordelen wel positiever over personeelssterkte in hun bedrijf.

Het aandeel ondernemers dat Vervoer over land dat onvoldoende vraag ervaart neemt toe (van 27 procent in jan. 2023 naar 37 procent in jan. 2024). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (47 procent geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar (van 67 procent in jan. 2023 naar 47 procent in jan. 2024).

Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV

In 2023-Q4 is het aantal faillissementen hoger dan vorig jaar (42 in 2023-Q4 tegen 28 in 2022-Q4). Het aantal ligt op een vergelijkbaar niveau als in de voorgaande kwartalen. In heel 2023 gingen in de sector flink meer bedrijven failliet dan in 2022 (bijna een verdubbeling; 156 tegen 80).

Het totaal aantal werknemers neemt af ten opzichte van vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af ten opzichte van vorig jaar. De uitstroom ligt boven de instroom (net als in Q1 t/m Q3). In 2023-Q4 is de instroom van chauffeurs 2.626 en de uitstroom 2.923. 62 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt op 20 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.

Het aandeel oproepkrachten neemt af ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt ten opzichte van vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).

Veel animo voor subsidie elektrische trucks, AanZET-budget op

DEN HAAG – Afgelopen dinsdag 26 maart is de regeling geopend voor het aanvragen van subsidie voor elektrische vrachtauto’s. Het budget voor dit jaar bedraagt €45 miljoen. Er zijn 647 aanvragen binnengekomen waarmee het beschikbare openingsbudget geheel is aangevraagd. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is bedoeld voor het stimuleren van de markt van emissieloze trucks.

Net als vorig jaar is er veel interesse in de subsidieregeling. Op eerste dag zijn er 428 aanvragen binnen gekomen. Op de tweede dag zijn nog eens 219 aanvragen ingediend. Het totaal aangevraagd budget is € 46,5 miljoen.

Groei

Met deze subsidieronde kunnen ruim 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens (exclusief waterstoftrucks). Het streven is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 16.000. In 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160.000.

Wijzigingen

Vorig jaar was de AanZET-subsidie reeds na één dag ruim overtekend. Ten opzichte van vorig jaar zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Een onderneming kan per werkdag slechts één subsidieaanvraag indienen voor de aanschaf van één emissieloze vrachtwagen. Zo lang er budget is kan een onderneming elke werkdag opnieuw een aanvraag indienen. Daarmee komt de regeling onder handbereik van meer bedrijven.

Subsidiebedragen

Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs. Het precieze percentage hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van de onderneming. Kleine ondernemers krijgen relatief meer voordeel. Alleen een nieuwe, volledig uitstootvrije vrachtauto, bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof, komt in aanmerking voor subsidie. Dat is exclusief de fiscale voordelen waarvoor ondernemers bovenop de subsidie in aanmerking komen bij aanschaf van een schone truck. Ten opzichte van vorig jaar zijn de percentages en maximale subsidiebedragen aangepast zodat deze voldoen aan de Europese staatsteunregels.

Overtekening

De aanvragen voor de AanZet-subsidie moeten nog worden beoordeeld. Soms worden aanvragen afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. Soms trekken klanten zelf hun aanvraag in. Zo kan er alsnog een deel van het subsidiegeld vrijkomen, ook al is de regeling overtekend. Indien er meer subsidiegeld vrijkomt dan benodigd voor de aanvragen van dag twee, dan wordt er geloot tussen de aanvragen op dag drie. De uitslag van de loting wordt op een later moment aan de aanvragers bekend gemaakt.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De Eerste Kamer moet het totaal budget voor AanZET nog goedkeuren. De behandeling van het wetsvoorstel wordt begin april verwacht. Mocht de begroting onverwachts niet worden goedgekeurd, kan dit betekenen dat reeds ingediende aanvragen worden afgewezen.

Opnieuw flinke stijging faillissementen dit jaar, aldus Atradius

faillissement

AMSTERDAM – Het aantal faillissementen van bedrijven in Nederland neemt ook dit jaar flink toe. Dat voorspelt kredietverzekeraar Atradius in een nieuw rapport. De onderzoekers rekenen op een toename van het aantal faillissementen met 38 procent. Vorig jaar ging het om een stijging van 48 procent.

Daarmee zou het aantal faillissementen in Nederland dit jaar moeten uitkomen op 4500. Atradius wijst op het wegvallen van de coronasteun, de hogere rente en de afzwakkende economie. In 2020 en 2021 leidden de coronasteunmaatregelen van de overheid voor bedrijven tot een sterke daling van het aantal faillissementen.

“Sinds de overheidsmaatregelen in het eerste kwartaal van 2022 zijn gestaakt, zien we een stijging van het aantal faillissementen. In geheel 2023 stond de teller in Nederland op 3271 faillissementen. Vooral in de tweede helft van dat jaar liepen de aantallen sterk op en ging het om gemiddeld 300 faillissementen per maand. Deze trend zette zich ook in januari en februari van 2024 voort”, zegt John Lorié, hoofdeconoom van Atradius, in het rapport.

Atradius merkt op dat het aantal faillissementen nog niet terug is op het niveau van voor de coronapandemie. Voor 2025 wordt dan een normalisatie verwacht en zou het om een lichte stijging van 3 procent moeten gaan bij het aantal bedrijven dat noodgedwongen de deuren moet sluiten.

Wereldwijd verwacht Atradius dit jaar een toename van het aantal faillissementen met 16 procent. Nederland behoort tot de landen met de sterkste stijging. Andere landen waar een forse toename wordt verwacht zijn Italië (plus 63 procent), Singapore (plus 47 procent), Portugal (plus 34 procent), Polen (plus 29 procent) en de Verenigde Staten (plus 29 procent), volgens de onderzoekers.

Bosma: Baudet betuigt spijt maar kwam niet opdagen

Thierry Baudet

DEN HAAG -FVD-leider Thierry Baudet heeft in een telefoongesprek met Kamervoorzitter Martin Bosma spijt betuigd voor wat hij woensdag na een debat heeft gezegd tegen Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA). “Hij stelt dat hij zich heeft laten meeslepen in de felheid van het debat”, zegt Bosma donderdag.

Baudet kwam donderdagochtend niet opdagen voor het gesprek waar Bosma om gevraagd had. “Hij stelde dat hij een andere afspraak had en dat hij hier niet kon zijn vandaag”, zegt de Kamervoorzitter. “Dat vind ik op zich heel jammer.”

Woensdag meldde Bosma dat Baudet Klaver verbaal had bedreigd na een debat. “Bedreigingen – nota bene in de plenaire zaal – kan ik niet tolereren”, schreef Bosma, die er zo snel mogelijk met Baudet over wilde spreken.

Bosma heeft Baudet aan de telefoon gevraagd zijn spijt “aan de buitenwereld duidelijk te maken, of contact op te nemen met de heer Klaver, of een duidelijke tweet te versturen, of een persbericht, of wat dan ook”. Dat zou Baudet hebben toegezegd. “Ik ben daar heel blij mee.”

Of de zaak hiermee is afgedaan, hangt volgens Bosma ook af van de reactie van Klaver. “Maar de intentie van de heer Baudet lijkt me positief. Namelijk dat hij dit hele verhaal uit de wereld wil hebben.”

ANWB verwacht veel verkeer op de weg rond Pasen

File

DEN HAAG – Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

Op Goede Vrijdag rijden veel Duitse toeristen naar de kust of de Waddeneilanden. Automobilisten die vanaf de Duitse grens rijden of richting Zeeland willen, moeten daarom geduld oefenen. Ook voor de boot naar Texel moeten ze rekening houden met wachtrijen.

Tijdens de paasdagen zijn vooral De Keukenhof, de Designer Outlet in Roermond en het circuit van Zandvoort populair, met daardoor in de omgeving verkeersopstoppingen. Werkzaamheden aan de Beneluxtunnel zorgen in de regio Rotterdam opnieuw voor overlast. De tunnel is van vrijdagavond tot maandagochtend in zuidelijke richting afgesloten. Ook de A27 is dit weekend dicht, tussen de knooppunten Hooipolder en Gorinchem.

Terugkerende toeristen zorgen op tweede paasdag in de middag weer voor files en ook op de dinsdag na het lange weekend verwacht de ANWB een hele drukke ochtendspits. Die was vorig jaar goed voor 844 kilometer aan langzaam rijdend en stilstaand verkeer.

Nieuwe snelle IC naar Brussel kan veel aantrekkelijker

AMSTERDAM – De nieuwe snelle Intercity van Amsterdam naar Brussel geeft onvoldoende tijdwinst, nu reizigers voor de meeste bestemmingen moeten overstappen. Daarvoor waarschuwen reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus.

De reizigersorganisaties stellen een alternatieve dienstregeling voor waarbij de trein zonder tijdverlies ook de belangrijke stations en knooppunten bedient.

Vanaf december introduceren NS en de Belgische spoorwegen NMBS een nieuwe snelle Intercity die ieder uur gaat rijden tussen Amsterdam Zuid en Brussel-Zuid. Deze trein brengt reizigers 40 minuten sneller naar Brussel dan de huidige trein. De huidige, tragere Intercity rijdt vanaf december nog ieder uur tussen Brussel, Breda en Rotterdam, maar niet meer naar Amsterdam. Reizigersvereniging Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus zijn verheugd met de komst van de nieuwe, snellere trein en zien de trein graag een groot succes worden. Een snelle trein is echter niet per definitie de snelste optie voor de reiziger.

Rover en TreinTramBus vrezen dat de nieuwe trein nu voor veel reizigers niet interessant is omdat stations Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Noord niet worden bediend.

“Zo’n snelle trein is natuurlijk fantastisch”, stelt Freek Bos, directeur van Rover. “Maar als deze trein zoveel grote stations voorbij rijdt, rijdt hij letterlijk zijn doel voorbij. Reizigers moeten dan in veel gevallen overstappen of terugreizen en zijn dus in de praktijk toch niet sneller.”

Omdat de trein 10 minuten langer dan nodig onderweg is tussen Rotterdam en Antwerpen en in Antwerpen ook nog eens 10 minuten stil staat, was er genoeg ruimte in de dienstregeling geweest om op de geschrapte stations te stoppen. Groot bezwaar is daarnaast dat één van de vier Belgische IC’s tussen Antwerpen en Brussel een aantal stops moet schrappen om plaats te maken voor de internationale Intercity wat voor een aantal reizigers binnen België een grote verslechtering betekent.

Rover en TreinTramBus pleiten voor een alternatief plan waarin de snelle IC Brussel wordt samengevoegd met de Belgische Intercity naar Charleroi. Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.

“Dat is de juiste weg. We roepen NMBS en NS op om snel samen aan de slag te gaan met de nodige verbeteringen”, stelt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus.

“Door naar het totaalplaatje te kijken is een veel aantrekkelijker aanbod mogelijk en daarmee zijn zowel binnenlandse als internationale reizigers het beste gediend.”

CBRE: Logistieke vastgoedinvesteringen weer in trek

AMSTERDAM – Het dieptepunt voor de waarde van logistiek vastgoed lijkt achter ons te liggen. Dat stelt vastgoedadviseur CBRE in haar rapport over logistieke vastgoedinvesteringen in 2024. Strikter duurzaamheidsbeleid, diversificatie van investeringsstrategieën, en het aanpassen aan veranderende economische omstandigheden bieden kansen voor beleggers in de sector.

Logistiek een ‘safe haven’

Uit het onderzoek van de vastgoedadviseur blijkt dat er in 2024 een positief keerpunt is bereikt in de investeringen in de logistieke vastgoedsector. De stabilisatie van het aanvangsrendement op 4,7%, en een lagere kapitaalwaardedaling dan in andere assets zoals kantoren en winkels, maken dat beleggers logistiek vastgoed als relatief minder risicovol zijn gaan zien. De sector is daarmee een echte ‘safe haven’ geworden. Het Prime aanvangsrendement voor logistiek ligt nu zelfs lager dan die van kantoren, wat in het verleden nog nooit gebeurd is.

Op internationaal vlak ziet CBRE meer en meer internationaal kapitaal verschuiven naar Europese logistieke fondsen. Dit heeft te maken met het sterke fundament voor logistiek vastgoed, namelijk de blijvende vraag naar logistiek vastgoed, terwijl er om verschillende redenen steeds minder nieuwbouw bij zal komen.

Modern, duurzaam en goed gelegen logistiek vastgoed in trek

Logistiek is met 34% de favoriete asset class geworden onder beleggers, waarbij de helft hierbij aangeeft op zoek te zijn naar modern logistiek vastgoed op de beste locaties. Toch blijven in Nederland beleggers tot op heden afwachtend en zijn ze kieskeuriger geworden, onder meer vanwege een veranderende markt en wetgeving. Volgens CBRE is dit lang niet altijd een slechte ontwikkeling, vooral kijkende naar duurzaamheid.

Jim Orsel, hoofd Industrie & Logistiek bij CBRE, legt uit waarom: “Over het algemeen zien we dat beleggers kieskeuriger zijn geworden in logistiek vastgoed. Dat komt in onze ogen de duurzaamheid van beleggingen in logistiek vastgoed alleen maar ten goede. Veel beleggers zijn momenteel vaak al tevreden met bijvoorbeeld BREEAM Very Good. Gezien de regelgeving vanuit de EU zal dit in de toekomst echter niet meer voldoende zijn. Willen beleggers de duurzaamheidsrisico’s naar de toekomst toe beperken, dan moeten ze hier nu dus al mee bezig zijn.”

In totaal werd er in 2023 voor €2,4 miljard belegd in bedrijfsruimten en logistiek. Hoewel dit een halvering betekende ten opzichte van het voorgaande jaar, was deze asset class daarmee wel nog steeds de grootste binnen het vastgoed.

Aanrijding met twee vrachtwagens op N331 [+foto’s]

Ongeval N331

HASSELT – Op de N331 (Hasselterweg) tussen Hasselt en Zwolle zijn donderdagochtend twee vrachtwagens achterop elkaar gebotst.

Bij de aanrijding raakte de chauffeur van de achterop botsende vrachtwagen gewond en is met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht.

De achterop komende vrachtwagen liep forse schade op. De voorste vrachtwagen had weinig schade.

Ongeval N331

De N331 is in beide richtingen afgesloten. Eén van de vrachtwagens zal moeten worden afgesleept. Hoelang de weg dicht blijft is onbekend.

Geld beschikbaar om wegen veiliger te maken

Mark Harbers

De komende periode krijgen gemeenten, provincies en waterschappen nieuwe mogelijkheden om met geld van het Rijk hun wegen veiliger te maken. Dit geld komt uit de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid, waarmee het Rijk 500 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld tussen 2020 en 2030.

Vandaag meldde minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dat de regels voor overheden om aanspraak te maken op dit geld worden verruimd wanneer de derde tranche ingaat. Naar verwachting is dat in het derde kwartaal van 2024. Tijdens de eerste twee tranches is al voor ruim 200 miljoen bijgedragen aan verkeersveiligheidsmaatregelen. Denk aan het verbreden van fietspaden, het verlagen van het snelheidslimiet en de aanleg van rotondes.

Minister Harbers: “Het aantal verkeersslachtoffers is weer aan het stijgen: in 2022 ging het om 745 dodelijke slachtoffers, dat zijn meer dan twee mensen per dag. Dat is veel te veel. Uit onderzoek blijkt dat veel ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. Daarom hebben we vanuit het Rijk geld beschikbaar om ook deze wegen veiliger te maken. Ik vind het belangrijk om te luisteren naar wat de overheden nodig hebben om dit geld zo effectief mogelijk te besteden, vandaar dat we de regels flexibeler gaan maken.”

Nieuwe regels

Eén van de veranderingen die vandaag wordt aangekondigd, is dat het voor overheden mogelijk wordt om in één keer aanspraak te maken op een groter geldbedrag. Bij de vorige tranches gold er een lager plafond, waardoor kleinere gemeenten onvoldoende geld konden krijgen om de grotere maatregelen uit te voeren. Denk dan aan het aanleggen van een rotonde of fietsonderdoorgang.

Daarnaast worden de geschatte kosten voor het uitvoeren van de maatregelen beter passend gemaakt bij de daadwerkelijke kosten. Eerder werden de kosten berekend op basis van het huidige prijspeil. Doordat de uitvoering vaak pas een jaar of twee later plaatsvindt, liepen veel overheden er tegenaan dat de bijdrage van het Rijk aan een maatregel lager uitviel dan verwacht.

Verder wordt de verantwoording voor overheden eenvoudiger. Nu moeten overheden achteraf laten weten hoe veel geld zij hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld het inrichten van een schoolzone. Op basis daarvan wordt bepaald op hoe veel geld ze recht hebben. Voor de derde tranche gaat IenW alleen nog kijken naar of een maatregel is gerealiseerd, maar staat de bijdrage voor die maatregel vooraf vast. Als overheden een maatregel goedkoper kunnen uitvoeren, dan is dat in hun voordeel.

Onderzoek is positief

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ingeschat hoe veel slachtoffers zijn voorkomen en hoe veel kosten zijn bespaard door deze investeringen in veiliger wegverkeer. Wanneer alle maatregelen worden uitgevoerd, zullen er volgens hen over 30 jaar bijna 600 slachtoffers zijn voorkomen. Daarmee leveren de maatregelen 1,5 keer zoveel baten op als dat ze kosten.

Politie stelt dodental busongeluk Leipzig bij van vijf naar vier

LEIPZIG – Het busongeluk bij de Duitse stad Leipzig heeft niet aan vijf, maar aan vier mensen het leven gekost, meldt de politie. Een van de slachtoffers blijkt niet overleden te zijn, maar wel levensgevaarlijk gewond.

Het ongeluk met het voertuig van vervoerder FlixBus gebeurde woensdagochtend op de A9, in het oosten van Duitsland. De bus raakte van de weg en sloeg over de kop. Volgens de vervoerder heeft de chauffeur het overleefd en heeft hij zich gehouden aan alle regels rond rij- en rusttijden.

Volgens de nieuwste informatie raakten 29 mensen lichtgewond en 6 zwaargewond. De identificatie van de doden is nog bezig. De politie onderzoekt of het ongeluk is veroorzaakt door nalatigheid.

De snelweg werd volledig afgesloten en ging pas in de loop van woensdagavond weer open. Dat was zo’n twaalf uur na de crash.

Twee lichamen geborgen na brugongeluk Baltimore

brugongeluk Baltimore

BALTIMORE – [update 08:30 uur]Bij de zoekactie naar vermisten bij het brugongeluk in Baltimore zijn twee lichamen geborgen, hebben de autoriteiten bekendgemaakt. Vier anderen worden nog vermist.

De gevonden slachtoffers zijn een 35-jarige man uit Baltimore en een 26-jarige man uit het nabijgelegen Dundalk. De twee kwamen oorspronkelijk uit Mexico en Guatemala. Net als de nog vermiste personen maakten de mannen onderdeel uit van een crew die zich bezighield met het vullen van gaten in het wegdek van de brug. Hun lichamen werden gevonden in een rode truck die op bijna acht meter diepte werd gevonden.

De lokale politie liet woensdag weten dat op sonarbeelden andere voertuigen onder water te zien zijn, maar die zijn bedolven onder de gezonken brugonderdelen. Pogingen de lichamen te bergen zijn voorlopig opgeschort omdat de omstandigheden te veel risico’s opleveren voor reddingswerkers.

In de nacht van maandag op dinsdag voer een vrachtschip tegen de Francis Scott Key Bridge over de rivier Patapsco. De kapitein van het schip had minuten daarvoor stroomuitval gemeld en om hulp gevraagd. De brug stortte na de botsing deels in en er kwamen meerdere mensen in het water terecht. Twee mensen konden direct na het ongeluk worden gered.

Baltimore is een belangrijke havenstad. Experts vrezen dat de schade van het ongeluk en de economische verstoringen door de gestokte doorstroom behoorlijk kan oplopen, met schattingen tussen honderden miljoenen en meer dan een miljard dollar.

Overijssel krijgt weg van 77 miljoen euro om files te verminderen

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft toestemming gegeven voor de aanleg van de Vloedbeltverbinding, een provinciale rondweg tussen Almelo en Borne. Een meerderheid van Provinciale Staten stemde woensdag in met het zogeheten provinciaal inpassingsplan. Dit plan bevat allerlei afspraken over het project.

Vooraf was onduidelijk of de BBB, met afstand de grootste fractie in de Staten van Overijssel, zou instemmen. BBB had namelijk de nodige twijfels en bedenkingen over het plan, onder meer over de juridische basis. De zeventien leden van de fractie stemden uiteindelijk voor. Coalitiepartner GroenLinks stemde juist tegen. Dat was opvallend omdat gedeputeerde Martijn Dadema van GroenLinks over dit mobiliteitsplan gaat.

De aanleg van de Vloedbeltverbinding kost ongeveer 77 miljoen euro. Vooral door indexatie ligt dat bedrag bijna 27 miljoen euro hoger dan in 2021 werd begroot.

De nieuwe weg van ruim 6,5 kilometer moet onder meer de nabijgelegen snelweg A1/A35 ontlasten, en zorgen voor aanzienlijk minder verkeer op de provinciale weg N743 die door het dorp Zenderen en door Borne gaat. Daarop staan dagelijks files. De Vloedbeltverbinding loopt deels parallel aan de A1/A35 en heeft ten zuidwesten van Borne, nabij Hengelo, een aansluiting op de snelweg.

In Overijssel werd jaren gepraat over de nieuwe weg. Inwoners van het gebied waar de Vloedbeltverbinding moet komen te liggen, vrezen voor extra overlast. De gemeente Almelo is tegen het beoogde tracé en stuurde twee weken geleden een kritische brief naar het provinciebestuur, waarin het met juridische stappen dreigt. Veel partijen in de Staten wilden dan ook van Dadema weten of het plan wel stand houdt bij de rechter.

“We zijn voorbereid op een gang naar de Raad van State, daar is in de planning al rekening mee gehouden”, aldus Dadema. “Het is onfortuinlijk dat we op deze manier tegenover één van onze gemeenten staan. Op dit moment is de constatering: ‘we agree to disagree’ met Almelo over het nut en de noodzaak van deze Vloedbeltverbinding. Het sterkt me dat de rest van de gemeenten wel enthousiast is over deze oplossing.”

Bosma meldt bedreiging Klaver door Baudet na debat, wil gesprek

Bedreiging Baudet

DEN HAAG -FVD-leider Thierry Baudet heeft Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) woensdag na een debat tot twee keer toe bedreigd. Dat schrijft Kamervoorzitter Martin Bosma in een brief aan Baudet. Bosma wil dat Baudet zich donderdagochtend bij hem meldt voor een gesprek. “Bedreigingen – nota bene in de plenaire zaal – kan ik niet tolereren.”

Klaver vroeg Baudet na een debat over een wetsvoorstel van FVD de jaarverslagen van de Stichting Forum voor Democratie op te sturen, schrijft NRC. Daarop zou Baudet volgens het GroenLinks-PvdA-Kamerlid hebben geantwoord: “Dat ga ik niet doen. En als je het nog een keer vraagt, sla ik je op je bek.”

Bosma was zelf niet bij het gesprek, maar heeft er van meerdere anderen over gehoord. Hij ziet in de regels van de Tweede Kamer geen mogelijkheden om sancties op te leggen om bedreigingen buiten debatten, maar vindt dat “wel degelijk grenzen en fatsoensnormen zijn overschreden”.

Donaties

Tijdens het debat botste Baudet al met Klaver en Jan Paternotte (D66) toen die twee Kamerleden hem vroegen naar donaties aan de stichting die voorloper van zijn politieke partij is. “In elke andere situatie zou ik iemand op de bek slaan als je zoiets van mij denkt”, zei Baudet.

Bosma vond die opmerking van Baudet nog kunnen. “Ik heb eerder het idee dat hij het overdrachtelijk bedoelde in de zin van: je zou heel erg boos zijn op een derde persoon.” Dat geldt wat hem betreft niet voor bedreigingen die Baudet tegen Klaver richtte vlak nadat het debat was afgehamerd.

Onacceptabel

Klaver noemt het goed dat Bosma dit zo snel oppakt. “Bedreigingen zijn onacceptabel. In een democratie lossen we meningsverschillen met woorden op. Dat de heer Baudet in onze vergaderzaal, het hart van de Nederlandse democratie, het nodig vond een bedreiging te uiten is een dieptepunt”, verklaart hij in een reactie. Paternotte wijst op X naar een voorstel vorig jaar van hem en ChristenUnie-leider Mirjam Bikker om bedreiging te verbieden in de Tweede Kamer. “Wat je in de nationale vergaderzaal roept, is niet zonder consequenties. Het zet mensen aan tot intimidatie. En erger.” De afgelopen jaren is vaker ophef geweest in het parlement over de verruwing van omgangsvormen en taalgebruik.

Het debat ging over een initiatiefwetsvoorstel van Forum om een raadgevend referendum te houden over de vraag of Nederland lid moet zijn van de Europese Unie.

Baudet was woensdagavond niet direct bereikbaar voor een reactie.

Kustwacht zegt dat schip Baltimore geen gevaar is voor omgeving

Baltimore - Dali

BALTIMORE – De lading aan boord van het schip dat in aanvaring kwam met de brug in Baltimore levert volgens de kustwacht geen gevaar op voor de omgeving. Het schip had gevaarlijke stoffen aan boord, maar die zijn veilig, zei viceadmiraal Peter Gautier tijdens een persconferentie in het Witte Huis.

Er wordt nog altijd gezocht naar de zes mensen die vermist worden, aldus Gautier. De autoriteiten gaan ervan uit dat zij niet meer in leven zijn. Intussen doen gespecialiseerde teams onderzoek naar de gevaarlijke stoffen en de staat van het schip, dat volgens Gautier stabiel is. Wel is er nog meer dan 5,5 miljoen liter smeer- en stookolie aan boord, plus 4700 containers waarvan er 56 gevaarlijke stoffen bevatten.

De Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg zei op dezelfde persconferentie dat de ramp nog veel groter had kunnen zijn. “Feit is dat zonder verschillende factoren, waaronder de inspanningen van de hulpdiensten, de noodoproep, de afsluitingen voor onderhoud en het tijdstip, dit tientallen levens had kunnen eisen.”

EU-landen willen nog strengere importregels Oekraïense landbouw

BRUSSEL – De EU-landen willen de regels voor de invoer van Oekraïense landbouwproducten nog verder aanscherpen. Van een aantal producten willen ze de hoeveelheid verlagen die tolvrij naar de Europese Unie mag. De lidstaten gaan nu proberen het daarover eens te worden met het Europees Parlement.

De regeringen van de 27 EU-lidstaten en het Europees Parlement sloten vorige week al een voorlopig akkoord, maar Polen, Frankrijk en een aantal andere landen vonden dat dat hun eigen boeren niet genoeg beschermde. Daarom hebben de EU-ambassadeurs van de lidstaten nu afgesproken dat ze de quota voor onder meer eieren, pluimvee en andere landbouwproducten uit Oekraïne nog iets willen verlagen, zeggen EU-diplomaten. Als het land meer wil exporteren moet het daarover wel importheffingen betalen.

De aanscherpingen gaan Oekraïne een kleine 330 miljoen euro per jaar kosten, schatten EU-bronnen. De schade voor het land, dat door de oorlog voortdurend balanceert op de rand van bankroet, zou volgens het oorspronkelijke plan 86 miljoen euro lager uitvallen.

Limiet

Landbouwgrootmacht Oekraïne mag sinds juni 2022 zonder heffingen naar de Europese Unie exporteren. De EU wil die in juni aflopende maatregel verlengen, maar wel afzwakken. Zo wil zij tegemoetkomen aan Europese boeren die klagen dat ze worden weggeconcurreerd. De nieuwe (en laatste) verlenging zou gelden tot juni volgend jaar.

Sommige EU-landen, zoals Hongarije, stonden erop ook een limiet voor de heffingsvrije import van tarwe uit Oekraïne in te voeren. Maar zo’n ‘noodrem’ voor tarwe komt er ook volgens het nieuwe voorstel niet.

Onderhandelen

De quota voor landbouwproducten als suiker, honing, maïs, haver en gries zouden oorspronkelijk afgestemd worden op de invoer in 2022 en 2023. Toen ging al een groot deel van de export naar de EU, omdat Rusland bijvoorbeeld de Zwarte Zee blokkeerde. De EU-landen hebben nu afgesproken ook de export in de tweede helft van 2021, toen Oekraïne veel minder naar de EU uitvoerde, te laten meewegen.

De EU-landen moeten nu weer onderhandelen met het Europees Parlement. “Na het paasweekend weten we meer van hun kant”, zegt een EU-diplomaat. Vliegende haast is inmiddels geboden om de aanpassingen nog voor juni rond te krijgen. Als dat niet lukt, zouden alle importheffingen weer gaan gelden en is Oekraïne helemaal slecht af. Maar de EU-bron heeft goede moed, want “dit nieuwe compromis is een stap in de richting” van wat het Europees Parlement wilde.

LAATSTE NIEUWS

Nieuwe DAF XF 8×2 voor LiftCase

Carrosseriewerk Van de Weijer heeft voor Liftcase een DAF XF FAX voorzien van een opbouw met een 85 ton/meter Hiab X-Hipro 858 autolaadkraan. Het...