Clicky

vrijdag 27 december 2024 - 13:36 uur
BAS World
Home Blog Pagina 453

Israël neemt Palestijnse zijde van grensovergang Rafah in

Gaza

RAFAH – De Israëlische krijgsmacht (IDF) heeft de Palestijnse kant van de grensovergang bij Rafah ingenomen. Militairen hebben het gebied “operationeel onder controle” en militairen doorzoeken het gebied, aldus de IDF. Ook de grensovergang bij Kerem Shalom is dicht.

De IDF zegt dat in het oosten van Rafah een contraterreuroperatie werd uitgevoerd. De krijgsmacht stelt aanwijzingen te hebben dat de grensovergang gebruikt werd “voor terreurdoeleinden”. Er zouden drie tunnels gevonden zijn en er werden “zo’n twintig terroristen” gedood, schrijft de IDF op Telegram.

Rafah ligt in het zuiden van Gaza, aan de grens met Egypte. Het is de belangrijkste aanvoerroute voor hulpgoederen en voedsel. De Gazaanse grensautoriteit bevestigt dat de overgang dicht is en dat er Israëlische tanks staan. Bronnen bij humanitaire organisaties zeggen tegen persbureau Reuters dat de aanvoer van hulpgoederen via Rafah stilligt.

Israël lijkt zich ook voor te bereiden op een grootschalige aanval op de stad. Inwoners in delen van de stad hebben opdracht gekregen te vertrekken.

Proefvlucht met Starliner op zijn vroegst op vrijdag

Starliner

CAPE CANAVERAL – Het bemande ruimtevaartuig Starliner vertrekt op zijn vroegst vrijdag naar het Internationaal Ruimtestation (ISS).

De proefvlucht werd afgelopen nacht uitgesteld omdat er een probleem was met de raket. Er is tijd nodig om het probleem te verhelpen, meldt NASA.

Starliner is een project van NASA, Boeing en United Launch Alliance. Ze kijken nu hoe het kan dat een klep van een tank met vloeibare zuurstof van de Atlas V-raket kuren vertoonde. Mogelijk moet de klep vervangen worden, zegt NASA.

Astronauten Butch Wilmore en Suni Williams zaten al in het vaartuig toen de lancering op het laatste moment werd afgeblazen. Ze zijn uitgestapt en teruggekeerd naar de verblijven voor de bemanning op Kennedy Space Center.

Opnieuw onderzoek naar Boeing, nu om verzuimen controles voor 787

SAN JOSE – De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een nieuw onderzoek naar Boeing aangekondigd. De al langer geplaagde vliegtuigfabrikant is er namelijk achter gekomen dat een aantal van zijn werknemers bepaalde controles voor de 787 Dreamliner hadden overgeslagen.

Volgens Boeing is een deel van de controles op de verbinding tussen de romp en de vleugels achterwege gelaten en toch als uitgevoerd geregistreerd. Het bedrijf zegt dat het geen urgent veiligheidsprobleem is en dat er geen vliegtuigen aan de grond hoeven te worden gehouden.

Boeing kwam achter de praktijken doordat een medewerker de overtreding van de inspectievereisten waarnam en het management inlichtte. Vervolgens is de FAA onmiddellijk ingelicht, zegt Boeing. De toezichthouder gaat nu uitzoeken welke inspecties er allemaal niet zijn uitgevoerd en in hoeverre testresultaten zijn vervalst.

Boeing verkeert sinds begin dit jaar in een crisis door meerdere defecten aan zijn vliegtuigen. Dat begon met een tijdens een vlucht losgeschoten deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines. Ook bij andere MAX 9-toestellen zijn later losse onderdelen gevonden. Topman Dave Calhoun van de geplaagde vliegtuigfabrikant kondigde al aan dat hij het bedrijf zal verlaten. Ook enkele andere topbestuurders vertrekken.

Jonge miljonairs minder rijk, weer weinig vrouwen in Quote-lijst

AMSTERDAM – Het totale vermogen van ‘s lands rijkste ‘selfmade’ ondernemers jonger dan veertig jaar is met ruim 3 miljard euro gedaald en komt dit jaar uit op 5,4 miljard euro. Dat maakt zakenblad Quote bekend in de negentiende editie van de Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs.

De forse daling komt vooral doordat Adriaan Mol, oprichter van betalingsverwerker Mollie, en Robert Vis, medeoprichter van communicatiedienstverlener Bird, de leeftijd van 39 zijn gepasseerd en daarom niet meer in de lijst voorkomen. Samen waren zij vorig jaar nog goed voor naar schatting 3,8 miljard euro, volgens Quote.

Op eenzame hoogte staat nu de 34-jarige Job van der Voort met een geschat vermogen van 600 miljoen euro. Van der Voort is oprichter van Remote.com, een onderneming die bedrijven helpt personeel aan te nemen in landen waar ze zelf niet aanwezig zijn. De nummer twee Ruud Pierik zag zijn geschatte vermogen stijgen met 125 procent ten opzichte van 2023. De oprichter van onlinegroothandel en FC Twente-hoofdsponsor Elektramat heeft een geschat vermogen van 180 miljoen euro.

Kunstmatige intelligentie

Op de lijst staan zes vrouwen, tegenover vier vorig jaar. De 34-jarige Sharon Hilgers is de vrouw met de hoogste notering (op plek 37) met een geschat vermogen van 46 miljoen euro. Ze is oprichter van sieradenmerk My Jewellery.

Er zijn 31 nieuwkomers en onder hen zijn volgens Quote opvallend veel ondernemers die kunstmatige intelligentie (AI) inzetten. Maarten Alblas, Jonas Ruyter en Kai Bakker richtten in 2017 techbedrijf Datasnipper op, dat AI gebruikt om het werk van accountants te automatiseren. Ze staan alle drie in de top 10 van de lijst met geschatte vermogens van 140 miljoen euro.

Martin Garrix

Ook een aantal bekende Nederlanders staan op de lijst. Zo is er Martijn Garritsen, bij het brede publiek bekend als dj Martin Garrix, die op plek 29 staat met een geschat vermogen van 50 miljoen euro. Maar hij is niet de enige bekende dj met een flink vermogen. Ook Nick van de Wall (Afrojack), Robbert van de Corput (Hardwell) en Sam Renders (Sam Feldt) mogen zich scharen onder de honderd jonge, rijkste selfmade ondernemers.

Modeonderneemster Nikkie Plessen (nummer 45) staat met een geschat vermogen van 40 miljoen euro op de lijst. Model Doutzen Kroes (nummer 67) en influencer en onderneemster Negin Mirsalehi (nummer 75) hebben naar schatting vermogens van respectievelijk 28 miljoen euro en 23 miljoen euro.

Ondergrens

De ondergrens is gestegen naar een record van 17 miljoen euro, van 15 miljoen. Om op de Quote-lijst te komen moeten de ondernemers dat vermogen zelf hebben verdiend.

UvA-betogers zijn volgens advocaat onrechtmatig opgepakt

AMSTERDAM – De zeker 125 pro-Palestijnse betogers die zijn aangehouden in het tentenkamp op de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam hadden niet opgepakt mogen worden. Dat meldt advocaat Willem Jebbink, die veel van de gearresteerden bijstaat.

De driehoek van Amsterdam (politie, OM en stadsbestuur) besloot in de nacht van maandag op dinsdag om het terrein te ontruimen om erfvredebreuk. Maar de betogers zijn volgens Jebbink “onrechtmatig” gearresteerd.

“Erfvredebreuk is het tegen de zin van de rechthebbende verblijven op andermans terrein. Dat is strafbaar, maar niet als het gaat om percelen bij gebouwen ‘voor de openbare dienst bestemd’, zoals universiteiten”, aldus de advocaat.

“Burgemeester Halsema heeft de pro-Gazademonstranten hard laten vallen”, vervolgt hij. Volgens hem had Halsema de betogers moeten beschermen omdat zij vreedzaam demonstreerden. “Daartoe is zij verplicht vanuit het internationale recht. Maar ook onze Wet openbare manifestaties is hier van toepassing. Het gaat om een voor het publiek vrij toegankelijk terrein bij een universiteit”, zegt de advocaat.

Jebbink heeft de officier van justitie in een brief verzocht om de betogers onmiddellijk vrij te laten. De politie liet eerder weten dat een paar van hen al zijn vrijgelaten nadat zij waren geïdentificeerd.

Circa 125 demonstranten tentenkamp UvA nog vast

AMSTERDAM – Ongeveer 125 demonstranten die in de nacht van maandag op dinsdag zijn opgepakt in het tentenkamp op de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam zitten nog vast. Dat laat de politie dinsdagochtend weten.

De politie komt later met een update over wat er met de gearresteerde betogers gaat gebeuren.

Bij de campus zelf is nog politie aanwezig om de situatie in de gaten te houden.

De demonstranten startten het pro-Palestijnse protest maandag. Een van de eisen van de actievoerders is dat de universiteit alle banden met Israël verbreekt.

Batterijproject Bill Gates vraagt faillissementsbescherming aan

Bill Gates

NEW YORK – Het Amerikaanse accubedrijf Ambri, waarin Microsoft-medeoprichter Bill Gates veel geld stak, heeft faillissementsbescherming aangevraagd. Al veertien jaar probeert de onderneming een batterij op industriële schaal te bouwen, maar nu is het geld van de investeerders op, zo werd maandag bekend.

De oprichters ontwikkelden aan het Massachusetts Institute of Technology een zogeheten vloeibare metaalbatterij om stroom op te slaan voor elektriciteitsnetwerken. Deze batterij zou goedkoper en duurzamer zijn dan de huidige lithiumionbatterijen.

Het bedrijf zegt niet meer verder te kunnen, omdat het niet is gelukt om voldoende geld op te halen om een batterijfabriek in Massachusetts af te maken. Dit gebeurde nadat een van de investeerders zich had teruggetrokken. Naast Gates, investeerde ook hedgefonds-miljardair John Paulson veel geld in het batterijproject.

Ambri houdt de komende maanden een veiling voor zijn meer dan honderd octrooien en andere bezittingen.

Groep mannen deelt klappen uit aan betogers tentenprotest UvA [+video’s]

AMSTERDAM – Rond de tien mannen hebben maandagavond de confrontatie gezocht met de demonstranten van het pro-Palestijnse protest bij de campus van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De mannen begonnen de demonstranten uit het niets te slaan en gooiden met vuurwerk en fakkels.

Volgens een verslaggever ter plaatse is onduidelijk wat het motief was van het groepje dat zich zeer agressief gedroeg. Een van hen droeg een integraalhelm, van de anderen waren de gezichten te zien. Na ongeveer tien minuten werden de mannen van het terrein gewerkt door de demonstranten.

Buiten het gebarricadeerde terrein zochten mensen met Israëlische uitingen, zoals de vlag van Israël, de confrontatie met de demonstranten. Op beelden op sociale media is te zien dat sommigen van hen klappen krijgen.

De politie onderzoekt het voorval, laat een woordvoerder weten. Er is nog niemand aangehouden. Volgens de zegsman was het groepje bij het protest “ingeslopen”. Het is bij hem niet bekend of er mensen gewond zijn geraakt.

Niet veel later kwam ook burgemeester Femke Halsema naar het protest. Het is niet bekend wat daarvoor de aanleiding was. Ze is het terrein niet op geweest, maar bleef staan bij een van de gebarricadeerde toegangen.

Demonstranten zetten maandag uit protest bij de campus op het Roeterseiland tenten op. Ze eisen onder meer dat de universiteit alle banden met Israël verbreekt.

Nog steeds vrachtverkeer op A7 ondanks verbod

PURMEREND – Ondanks het verbod voor vrachtverkeer dat sinds vorige week maandag geldt op de A7 bij Purmerend, rijden er nog altijd zware voertuigen over de snelweg.

“We zien dat het aantal zware voertuigen sterk is afgenomen na het in werking treden van het verbod. De aantallen zijn gehalveerd, maar dit is nog steeds te veel”, meldt Rijkswaterstaat. Precieze cijfers kan de verkeersdienst niet geven.

Demissionair minister van Infrastructuur Mark Harbers meldde eind april dat de snelweg helemaal dicht zou gaan voor vrachtwagens en bussen. De gewichtsbeperking van 25 ton die op deze plek tot dan toe gold, werd in de weken daarvoor “honderden keren per dag” overschreden, met uitschieters tot boven de 40 ton. Daarom zag de minister zich genoodzaakt een totaalverbod in te voeren, zodat de werkzaamheden die momenteel plaatsvinden aan een brug over het Noordhollandsch Kanaal goed uitgevoerd kunnen worden.

“We gaan met politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in gesprek hoe we de overtredingen verder kunnen terugdringen met handhaving”, laat Rijkswaterstaat weten. “Daarnaast kijken we hoe we de communicatie verder kunnen verbeteren.” De verkeersdienst denkt hierbij onder andere aan aanpassing van de bebording en meer inzet van sociale media en navigatie-apps.

Nieuwssite: ontslagronde Tesla bij software- en engineeringteams

Tesla

AUSTIN – Tesla heeft maandag een nieuwe ontslagronde doorgevoerd. Deze keer zijn medewerkers van de software-, service- en engineeringafdelingen getroffen, meldt de Amerikaanse nieuwssite Electrek die doorgaans goed ingevoerd is over de producent van elektrische auto’s.

De site baseert zich op betrokken bronnen. Hoeveel mensen hun baan verliezen, is nog niet duidelijk.

Vorige week werd bekend dat topman Elon Musk bijna de hele Supercharger-laadpalendivisie van zijn autoconcern opheft. Hierdoor verliezen ongeveer vijfhonderd medewerkers hun baan. Ook Supercharger-directeur Rebecca Tinucci moet vertrekken. Toen werd ook bekend dat de directeur personeelszaken Allie Arebalo is opgestapt. Zij voegde zich daarmee bij een aantal andere belangrijke managers die onlangs zijn vertrokken. Arebalo rapporteerde rechtstreeks aan Musk.

Eerder maakte Musk bekend dat hij wereldwijd meer dan 10 procent van de banen gaat schrappen. Bij de producent van elektrische auto’s werken ongeveer 140.000 mensen. Het bedrijf besloot een stevige reorganisatie te gaan doorvoeren, omdat Tesla last heeft van tegenvallende verkopen en toegenomen concurrentie, vooral uit China. Mede hierdoor beleefde de automaker het afgelopen kwartaal zijn slechtste kwartaal in jaren.

Vorige maand meldde het bedrijf meer dan 6000 banen te schrappen in Texas en Californië en vierhonderd in de buurt van Berlijn, waar Tesla’s enige fabriek in Europa staat.

Media: Hamas accepteert voorstel bestand van bemiddelaars

CAÏRO – Hamas heeft Egyptische en Qatarese bemiddelaars laten weten dat de Palestijnse beweging hun voorstel voor een staakt-het-vuren in de Gazastrook heeft geaccepteerd, meldde de Qatarese zender Al Jazeera. De nieuwszender verwijst naar een vooraanstaande Hamas-functionaris.

Hoe pak je het tekort aan chauffeurs en ander logistiek personeel aan?

Foto: pexels

De logistieke sector staat voor een grote uitdaging: het tekort aan chauffeurs en ander logistiek personeel. Dit probleem beïnvloedt de efficiëntie van de supply chain en zorgt voor vertragingen in leveringen die essentieel zijn voor bedrijven over de hele wereld. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel verkennen we verschillende strategieën en geven we praktisch advies om het tekort te verminderen. Van het verbeteren van arbeidsvoorwaarden tot het inzetten van technologie, we duiken in oplossingen die daadwerkelijk verschil kunnen maken.

Herwaardering van het beroep

De eerste stap in het aanpakken van het tekort is het herwaarderen van het beroep van chauffeur en logistiek medewerker. Dit begint bij het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden en het bieden van concurrerende salarissen. Door het beroep aantrekkelijker te maken, trek je meer potentiële werknemers aan. Bovendien kan het aanbieden van extra voordelen, zoals flexibele werktijden en gezondheidsvoordelen, helpen om huidige medewerkers te behouden.

Een andere aanpak is het verbeteren van de beeldvorming van het beroep. Veel mensen hebben een verouderd beeld van logistiek werk, wat niet meer overeenkomt met de realiteit. Door actief te werken aan een positiever imago, bijvoorbeeld via marketingcampagnes of samenwerkingen met onderwijsinstellingen, kunnen bedrijven zoals Nabuurs meer interesse wekken onder potentiële werknemers.

Investeren in opleiding en ontwikkeling

Het gebrek aan gekwalificeerd personeel is een andere kern van het probleem. Door te investeren in opleiding en ontwikkeling, kunnen bedrijven hun eigen talentpool creëren. Dit omvat niet alleen het aanbieden van trainingen voor nieuwe medewerkers, maar ook het bieden van doorgroeimogelijkheden voor huidige medewerkers. Door werknemers de kans te geven zich te ontwikkelen, verhoog je hun betrokkenheid en verminder je de kans op verloop.

Het opzetten van partnerships met technische scholen of universiteiten kan ook een effectieve manier zijn om toekomstig talent aan te trekken. Door samen te werken, kunnen bedrijven stageprogramma’s of leerwerkplekken aanbieden die studenten voorbereiden op een carrière in de logistiek.

Flexibiliteit en werk-privébalans

In de huidige arbeidsmarkt hechten werknemers steeds meer waarde aan flexibiliteit en een goede werk-privébalans. Bedrijven die hierop inspelen, hebben een grotere kans om personeel te werven en te behouden. Dit kan bijvoorbeeld door flexibele werkschema’s aan te bieden, waarbij chauffeurs meer controle hebben over hun uren en routes.

Daarnaast kan het introduceren van parttime mogelijkheden of job sharing interessant zijn voor mensen die wel in de logistiek willen werken, maar zich niet kunnen of willen binden aan een fulltime baan. Deze flexibiliteit kan het beroep toegankelijker maken voor een bredere groep potentiële medewerkers.

Technologie en automatisering

Technologie en automatisering bieden kansen om het werk efficiënter en aantrekkelijker te maken. Door investeringen in de nieuwste technologieën, zoals telematica en automatiseringssystemen, kunnen bedrijven de werkdruk van hun personeel verlagen en de veiligheid verhogen. Dit maakt het beroep niet alleen aantrekkelijker, maar draagt ook bij aan de retentie van medewerkers.

Tegelijkertijd kan technologie helpen om de efficiëntie van de logistieke processen te verbeteren, waardoor het mogelijk wordt om met minder personeel meer werk te verzetten. Dit kan een deel van de druk op de arbeidsmarkt verlichten.

Samenwerking binnen de sector

De logistieke sector als geheel kan baat hebben bij meer samenwerking om het personeelstekort aan te pakken. Dit kan variëren van gezamenlijke trainingsprogramma’s tot het delen van best practices op het gebied van werving en behoud. Door krachten te bundelen, kunnen bedrijven efficiënter omgaan met de uitdagingen waar ze voor staan.

Een voorbeeld van succesvolle samenwerking is het opzetten van sectorbrede initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de werkomstandigheden en het imago van logistieke beroepen. Dit soort initiatieven kan helpen om meer mensen te interesseren voor een carrière in de logistiek.

Aandacht voor diversiteit

Het aantrekken van een diverse groep medewerkers kan ook bijdragen aan het oplossen van het tekort. Door in te zetten op inclusiviteit en diversiteit, kunnen bedrijven nieuwe talentpools aanboren. Dit omvat het actief werven van vrouwen, oudere werknemers en mensen met een migratieachtergrond.

Het creëren van een inclusieve werkomgeving, waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, is essentieel voor het aantrekken en behouden van divers talent. Dit vereist een bewuste inspanning van bedrijven om vooroordelen in het wervingsproces te elimineren en te zorgen voor gelijke kansen voor iedereen.

Een complex probleem

Het tekort aan chauffeurs en ander logistiek personeel is een complex probleem dat een veelzijdige aanpak vereist. Door te investeren in de waardering en ontwikkeling van medewerkers, het bieden van flexibiliteit, het omarmen van technologie en het bevorderen van samenwerking en diversiteit, kunnen bedrijven dit tekort effectief aanpakken. Het is duidelijk dat er geen one-size-fits-all oplossing is, maar met de juiste strategieën en een commitment aan continue verbetering, kunnen bedrijven een stap dichter bij het oplossen van dit uitdagende probleem komen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Moskou dreigt met aanval op Britse doelen in Oekraïne en elders

Poetin

MOSKOU – Als Oekraïne Rusland raakt met Britse raketten, zal Moskou overwegen Britse militaire doelen in Oekraïne, maar ook elders te beschieten, heeft het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd tegen de Britse ambassadeur in Moskou.

Daarmee reageert het ministerie op de uitspraak van de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Cameron eind vorige week. Die had toen gezegd dat Kyiv “absoluut het recht heeft om Russische doelen te raken met wapens die het kreeg van het Verenigd Koninkrijk”.

De Britse ambassadeur moest zich maandag melden bij het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. “De ambassadeur werd aangespoord om na te denken over de onvermijdelijke catastrofale gevolgen van dergelijke vijandige stappen van Londen”, zei het ministerie na afloop van de bijeenkomst.

Moskou spoorde de ambassadeur ook aan “om onmiddellijk en op de krachtigste manier de oorlogszuchtige en provocerende uitspraken van Cameron te weerleggen”.

Milence bouwt zijn tweede laadhub voor zware voertuigen langs een belangrijke corridor in Zuid-Frankrijk

AMSTERDAM – Milence, de joint venture van Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn tweede laadhub in Frankrijk aan, gelegen in Perpignan. De strategisch gekozen locatie van de nieuwe hub, welke in twee fases wordt ontwikkeld, biedt een aanzienlijk geografisch voordeel. Het ligt vlakbij de A9-snelweg, een belangrijke logistieke route die Spanje verbindt met Frankrijk en Noord-Europa. Deze mijlpaal tekent een nieuwe stap in Milence’s visie om de transitie naar elektrisch transport met zware voertuigen in Europa te versnellen.

Verdere uitbreiding in Frankrijk

In april 2024 opende Milence zijn eerste laadhub in Frankrijk, in de buurt van Rouen. De twee hubs belichamen Milence’s toewijding aan een fossielvrije toekomst voor transport. Om dit te bereiken bouwt Milence aan een netwerk van groene corridors voor elektrisch transport. De hubs van Milence zijn niet alleen ontworpen om te voldoen aan de laadvereisten van elektrische vrachtwagens, maar ook om de laad- en rustervaring voor chauffeurs te verbeteren.

De nieuwe laadhub is gelegen in de stad Perpignan, onder het stadsbestuur van Perpignan. De stad bevindt zich op 40km van de Spaanse grens, in een belangrijk industriële zone voor het vervoer van groenten en fruit in de regio en in heel Europa.

De hub wordt in fasen ontwikkeld. In de eerste fase, gepland voor september 2024, wordt de laadinfrastructuur geïnstalleerd, samen met andere faciliteiten zoals toiletten en douches. In eerste instantie zal de hub beschikken over zes laadstations met drie CCS-laders (Combined Charging System), die elk tot 400 kW laadvermogen leveren.
Tijdens fase twee zal de laadcapaciteit worden uitgebreid met extra MCS-laders (Megawatt Charging System). Dit zal de laadsnelheid aanzienlijk verhogen en de capaciteit van de hub vergroten.

Herkenbaar Milence ontwerp

De hub wordt opgeleverd met de unieke Milence boog en overkappingen, en extra faciliteiten voor de chauffeurs. De Milence laadhubs zijn toegankelijk voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk. Via de Milence app kunnen chauffeurs de hubs eenvouding vinden en betalen.

Anja van Niersen, CEO van Milence, zegt: “We zijn erg blij om ons netwerk uit te breiden en de ontwikkeling van onze tweede laadhub in Frankrijk aan te kondigen. De nieuwe locatie in Perpignan versterkt onze aanwezigheid langs cruciale routes en ondersteunt elektrisch wegtransport tussen belangrijke logistieke knooppunten in het zuiden van Frankrijk en richting Spanje. Onze toewijding aan het bouwen van een betrouwbaar en duurzaam laadnetwerk in heel Europa is duidelijk en elke nieuwe aankondiging is een grote stap voorwaarts.”

Grootste Nederlandse uitgever VBK komt in Amerikaanse handen

Simon en Schuster

AMSTERDAM – De Amerikaanse uitgeverijgroep Simon & Schuster (S&S) neemt Nederlands grootste uitgeverij Veen Bosch & Keuning (VBK) over. Op die manier wil VBK internationaal groeien, volgens het bedrijf een “langgekoesterde ambitie”. VBK wordt de eerste niet-Engelstalige uitgever van S&S.

VBK blijft zelfstandig opereren en behoudt al zijn 280 medewerkers. S&S heeft zo’n 1700 mensen in dienst. De toezichthouders moeten de deal nog goedkeuren.

VBK is in Nederland en België uitgever van onder anderen Anya Niewierra, Geert Mak en Dan Brown. Niewierra won vorig jaar de NS-publieksprijs met De Camino. Ook Van Dale, bekend van de woordenboeken, zit bij VBK. De zustermerken Thinium en Bookchoice verkassen ook mee. Alle onderdelen blijven Nederlands en blijven op dezelfde plek gevestigd.

S&S hoort bij de ‘big five’ van uitgeverijen en bestaat dit jaar honderd jaar. Bij de Amerikaanse uitgever zitten auteurs als Nicci French en Stephen King.

“Ons gezamenlijke doel is om, in een toenemend internationale uitgeefsector, het publiek voor onze auteurs en hun boeken uit te breiden. Wij zijn bijzonder enthousiast over de groeimogelijkheden van VBK”, zegt S&S-topman Jonathan Karp.

“Wij willen onze schrijvers graag een groter en internationaal platform bieden. Door onderdeel te worden van S&S, kunnen wij deze ambitie en ons streven naar verdere digitalisering en innovatie uitbouwen”, voegt directeur Geneviève Waldmann van VBK toe. Zij behoudt haar functie en treedt ook toe tot het managementteam van S&S.

×