Clicky

woensdag 6 november 2024 - 16:26 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 453

Meer files als projecten vanwege stikstof blijven stilliggen, zegt EIB

files door stikstof

AMSTERDAM – Op zestien knelpunten op de Nederlandse rijkswegen zullen de files de komende jaren flink toenemen als gevolg van door stikstof stilgelegde wegenprojecten. In totaal gaat het in de periode 2024 tot 2030 om 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren, ofwel uren vertraging. Dat heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) becijferd. Ter vergelijking: in heel 2022 hebben alle weggebruikers samen 58,1 miljoen uur extra moeten reizen door files, volgens cijfers van Rijkswaterstaat.

Mede door de stikstofuitstoot zijn meerdere projecten voor de aanleg of uitbreiding van rijkswegen tijdelijk stilgezet of vertraagd. Hierdoor neemt de filedruk de komende jaren toe, terwijl die juist was afgenomen als de projecten wel waren doorgezet, volgens het EIB.

“De totale congestie op deze zestien knelpunten zal verdubbelen als de projecten niet worden uitgevoerd”, waarschuwt de EIB. Met name het aanpakken van Knooppunt Hoevelaken had de filezwaarte op verschillende knelpunten fors kunnen verminderen, zegt het instituut. Dat project ligt nu stil.

Productieverlies

De budgetten die waren vrijgemaakt voor de wegenprojecten kunnen bovendien niet allemaal doorgeschoven worden naar andere projecten, zoals onderhoud, wat per saldo leidt tot een productieverlies van 1,2 miljard euro voor de infrasector in Nederland tussen 2024 en 2030. Projecten voor de aanleg en uitbreiding van rijkswegen worden met een productieverlies van 800 miljoen euro het sterkst getroffen, volgens het EIB. Ook bij weginvesteringen door provincies en gemeenten en bij vervangings- en renovatieprojecten van het Rijk lopen de verliezen door stikstof in de honderden miljoenen euro’s.

De EIB keek ook naar de risico’s rond stikstof voor negentien grootschalige woningbouwlocaties. Naast de bouw van een half miljoen woningen vragen deze plannen ook om grote investeringen in wegen en openbaar vervoer. De bouw daarvan beslaat meerdere decennia, maar nog steeds gaat het om hoge aantallen per jaar, aldus het EIB. Ook hierbij kan de stikstofuitstoot tijdens de bouw problemen geven, concludeerde het instituut.

Politie valt woonwagenkamp in Neerbeek binnen

Politie

NEERBEEK – De politie heeft dinsdagmorgen een inval gedaan bij een woonwagenkamp aan de Spaubeekerstraat in Neerbeek. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door regionale krant De Limburger.

De inval vond rond 07.45 uur plaats. Volgens de politie gaat het om een onderzoek naar ondermijnende criminele activiteiten in het woonwagenkamp in de Limburgse gemeente. Om wat voor activiteiten het precies gaat, is niet bekend.

De politie verwacht in de loop van de middag meer informatie te kunnen geven over de inval.

Vrouw zonder geldig rijbewijs met vrachtwagen van de weg op N44 [+foto]

Vrachtwagen van de Weg Wassenaar

WASSENAAR – Een vrouw is in de nacht van maandag op dinsdag 5 maart met een vrachtwagen van de weg geraakt. Dit gebeurde op de Rijksstraatweg(N44) in Wassenaar.

Even na 00:30 uur kwam de vrachtwagen door nog onbekende oorzaak deels in de berm terecht. De vrouwelijke chauffeur raakte een paal en kwam daarna volledig in de berm terecht. De vrachtwagen kwam uiteindelijk in de bossage tot stilstand.

De vrouw raakte gewond en is per ambulance met spoed overgebracht naar het ziekenhuis in Den Haag.

De vrouw bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs waarmee zij de vrachtwagen mocht besturen. De politie zal haar op een later moment verhoren over dit strafbare feit.

Duizenden hartpatiënten dood door uitstel zorg in coronatijd

DRIEBERGEN – Tijdens de coronapandemie zijn enkele duizenden mensen extra overleden aan hartklachten. Ongeveer de helft van hen had waarschijnlijk eerder gedotterd moeten worden, maar dat lukte niet doordat de reguliere zorg in die tijd vrijwel stillag. Dat constateert gezondheidseconoom Eline van den Broek-Altenburg.

De gezondheidseconoom bestudeerde de medische informatie over bijna 113.000 mensen die tussen 2018 en 2021 met hartklachten in een Nederlands ziekenhuis waren beland. Bij een deel moest binnen een paar dagen ingegrepen worden. Anderen konden langer wachten op hulp. In de coronajaren 2020 en 2021 zijn in beide groepen meer mensen overleden dan in de jaren voor de uitbraak, 2018 en 2019.

Het uitstel van de dotterbehandelingen heeft met name tot sterfte geleid onder mensen die binnen een paar dagen na de diagnose geholpen hadden moeten worden. Ook onder mensen die langer konden wachten op een dotterbehandeling is sprake van een flinke oversterfte. Artsen beperkten zich in die tijd vooral tot mensen die mogelijk in levensgevaar waren en meteen hulp nodig hadden.

Nieuwe klachten

Het uitstel van de behandelingen had ook een ander gevolg. Mensen die met vertraging werden gedotterd, kregen later vaak opnieuw klachten en moesten toen alsnog snel geholpen worden. Daardoor waren er in 2021 vrij veel acute ingrepen.

Door de oversterfte stijgt het aantal mensen dat door hartproblemen overlijdt, na jaren van daling. “De totale hartsterfte nam af, maar de pandemie heeft die daling tenietgedaan”, aldus Van den Broek-Altenburg.

Onderzoek

Van den Broek-Altenburg presenteert haar conclusies dinsdag op een congres van de organisatie ZonMw, die innovatie en onderzoek in de zorg financiert. De organisatie heeft de onderzoeken van Van den Broek-Altenburg en anderen subsidie gegeven na een aangenomen motie in de Tweede Kamer.

Van den Broek-Altenburg hoopt dat haar onderzoek door kan gaan. Ze wil bijvoorbeeld weten wat de schade van de coronapandemie op de lange termijn is. Ook wil ze weten of het aantal mensen dat aan hartklachten sterft weer daalt nu de pandemie achter de rug is.

BBC: onderzoek naar baas FIA om bemoeienis straf Alonso

LONDEN – De internationale autosportfederatie FIA onderzoekt of voorzitter Mohammed Ben Sulayem vorig jaar de uitslag van de Grote Prijs van Saudi-Arabië in de Formule 1 heeft beïnvloed. Dat meldt de BBC.

Volgens een klokkenluider heeft Ben Sulayem aangedrongen om een tijdstraf van 10 seconden voor Fernando Alonso (Aston Martin) ongedaan te maken. Die bewering zou in een rapport staan dat in het bezit is van de ethische commissie van de FIA. De BBC zou het rapport hebben ingezien.

Alonso eindigde uiteindelijk niet als vierde maar derde in Saudi-Arabië omdat de straf werd ingetrokken. Het rapport van de ethische commissie van de FIA wordt binnen vier tot zes weken verwacht. Ben Sulayem en de FIA willen voorlopig niet reageren op het nieuws van de BBC.

Vier jaar gevangenisstraf voor achterlaten baby in ondergrondse afvalcontainer

AMSTERDAM – Het gerechtshof Amsterdam veroordeelt een vrouw tot 4 jaar gevangenisstraf voor het achterlaten van haar enkele weken oude baby in een ondergrondse afvalcontainer. Dat is vandaag in hoger beroep beslist. Hiermee bevestigt het hof het vonnis van de rechtbank.

In de nacht van 26 oktober 2014 hoorde een voorbijganger in Amsterdam Slotermeer gehuil uit een container komen en alarmeerde de hulpdiensten. Brandweerlieden troffen een baby aan in een dichtgeknoopte plastic tas.

Jarenlang slaagde de politie er niet in een verdachte te achterhalen. Dit veranderde in februari 2021, toen een vingerafdruk op de plastic tas werd vergeleken met afdrukken in een internationale databank, wat leidde tot een match. Dit spoor leidde uiteindelijk naar de verdachte, die in Duitsland werd gearresteerd.

Op verzoek van de advocaat van de verdachte gaf het hof opdracht tot een rechtspsychologisch onderzoek naar de betrouwbaarheid van de bekennende verklaring die zij na haar aanhouding in 2021 aflegde. Het naar aanleiding daarvan opgemaakte rapport bracht het gerechtshof niet tot een ander oordeel dan de rechtbank over de bruikbaarheid voor het bewijs van deze bekennende verklaring.

OM eist 10 jaar cel en tbs voor fatale brandstichting Arnhem

UTRECHT – Het Openbaar Ministerie heeft maandag een celstraf van tien jaar en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 38-jarige Enid T. voor brandstichting in de Arnhemse De Wiltstraat. Bij de brand kwamen twee vrouwen van 46 en 51 jaar om het leven, zijn twee panden verwoest en raakten vijf andere panden zwaar beschadigd.

De fatale brand woedde op 31 januari vorig jaar vanaf 05.45 uur in de wijk Sint Marten in Arnhem. De brandweer had ruim zes uur nodig om het vuur onder controle te krijgen en vond pas ‘s avonds tijdens het nablussen het eerste verminkte lichaam. De volgende dag is het tweede stoffelijk overschot gevonden.

De brand begon bij de ingang van een schuur met daarbovenop een geïmproviseerde woning van een van de slachtoffers. “Een woning die eigenlijk geen woning was”, zei de moeder van het 46-jarige slachtoffer maandag in de rechtbank in Utrecht. “Ze woonde er illegaal en gaf heel veel overlast. Wat ze haar huisje noemde was een zolder boven een garage, die door de gemeente op meer dan tien punten was afgekeurd”, vertelde de moeder. “Het hele gebouw was zeer brandgevaarlijk en er was geen vluchtweg. Wat moeten ze bang zijn geweest toen ze het vuur zagen en nergens heen konden. Verschrikkelijk, daar moet ik niet aan denken.”

Psychoses

De verdachte kende de twee slachtoffers uit het Arnhemse daklozencircuit. T. was verslaafd aan drank en drugs, vertelde ze de rechters. Ze zei dat ze wakker werd in de rook en dat ze zich niet kan herinneren dat ze de brand heeft aangestoken. T. kampte volgens gedragsdeskundigen van het Pieter Baan Centrum destijds met psychoses, mogelijk als gevolg van trauma’s uit het verleden in combinatie met drugsgebruik. Dat maakt haar in de visie van de deskundigen verminderd toerekeningsvatbaar.

T. stichtte de brand uit boosheid na een conflict met beide vrouwen, zei de officier van justitie. T. vertelde familieleden dat ze met een aansteker een teddybeer had aangestoken. Daarna sloeg ze op de vlucht. De slachtoffers zaten volgens de aanklager in de val. De brand ontwikkelde zich volgens hem zo snel, dat de vrouwen geen tijd hadden alarm te slaan. De schuurwoning was niet op elektriciteit en het lichtnet aangesloten, wat betekent dat er geen sprake kan zijn geweest van kortsluiting.

Henk Vlot Transport & Forwading overgenomen door Duitse Reederei Deymann Gruppe

HAREN – Transportbedrijf Henk Vlot Transport & Forwading is overgenomen door 2M Logistics BV. 2M Logistics BV is in handen van de Duitse binnenvaartrederij Deymann Gruppe uit het Duitse Haren (Ems, Niedersachsen). De overname werd vandaag, maandag 4 maart 2024 aangekondigd.

Het bedrijf zal onder de naam 2M Logistics voortgezet worden onder leiding van Martin Deymann en Marcel Hulsker. “Met deze stap zetten we een nieuwe koers in de logistieke sector en versterken we onze positie als toonaangevend bedrijf op dit gebied”, aldus Martin en Marcel in een verklaring.

“Als medeoprichters van 2M Logistics BV hebben wij de visie om de toekomst van de logistiek vorm te geven en duurzame groei te bevorderen. De overname van Henk Vlot Transport & Forwarding is een belangrijke stap op deze weg. Wij zullen het bedrijf voorlopig in de beproefde stijl blijven leiden en streven naar groei op de langere termijn.”

“Onze topprioriteit is de veiligheid en het welzijn van onze medewerkers. Graag benadrukken wij dat alle medewerkers en contracten behouden blijven en dat voorlopig alleen de vlag waaronder de vloot opereert verandert: 2M Logistics.”

De medewerkers van Henk Vlot Transport & Forwarding zijn persoonlijk geïnformeerd over de overname.

“Met een krachtige mix van jarenlange ervaring en frisse ondernemerszin leiden wij dit opkomende bedrijf. Marcel Hulsker zal de directie van Henk Vlot Transport & Forwarding overnemen en zal met zijn ruim 30 jaar ervaring op specifieke logistieke gebieden een solide basis leggen voor onze toekomstige ontwikkeling.”

Henk Vlot Transport BV heeft sinds 1973 een indrukwekkende weg afgelegd en biedt met zijn wagenpark en brede portfolio aan expeditieactiviteiten een sterke basis voor verdere groei en innovatie.

“We zijn ervan overtuigd dat deze overname een veelbelovend partnerschap creëert, gebaseerd op bewezen ervaring en innovatieve benaderingen. Ons doel is om onze leidende positie op het gebied van logistiek verder uit te bouwen en nieuwe normen te stellen in de branche.”

Openbaar Ministerie eist levenslange gevangenisstraffen in liquidatieproces Eris

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) eist straffen variërend van 16 jaar gevangenisstraf tot levenslange celstraffen tegen 19 verdachten in het strafproces Eris. In totaal 6 verdachten hoorden vandaag een levenslange gevangenisstraf tegen zich eisen.

De 19 verdachten, onder wie kopstukken en leden van de inmiddels verboden motorclub Caloh Wagoh, zouden in 2017 in wisselende samenstellingen vijf liquidaties, voorbereidingshandelingen voor liquidaties en diverse geweldsdelicten hebben gepleegd. Ook verdenkt het OM 14 van hen van deelname aan een criminele organisatie. De verklaringen van een kroongetuige zijn bepalend in de strafzaak Eris.

Volgens het OM vormden 14 verdachten een criminele organisatie gericht op het doden van mensen in ruil voor geld. De advocaten-generaal zeggen daarover: “De strafzaak Eris is op het oog omvangrijk en inhoudelijk nauwelijks te bevatten. Omvangrijk vanwege het grote aantal dossiers en het aantal verdachten. Tegelijk is de zaak ook nauwelijks te bevatten, vanwege het schaamteloze gemak waarmee via de PGP-berichten gesproken wordt over het doden van mensen en het uitvoeren van liquidaties.” Vijf overige verdachten in hoger beroep waren volgens het OM geen onderdeel van de organisatie maar werden wel door de organisatie ingezet voor gewelddadige klussen.

De hoofdverdachte in de zaak is een 53-jarige man. Hij was de voorman van motorclub Caloh Wagoh. Volgens het OM zou hij samen met twee andere verdachten de criminele organisatie hebben aangestuurd. De organisatie pleegde moorden op bestelling. In een periode van acht maanden werden in 2017 vijf mensen doodgeschoten, drie moorden voorbereid en nog eens zeven mensen op de lijst gezet om te worden gedood. Een jaar later werd nog een liquidatie voorbereid.

Het OM eist in hoger beroep tegen deze voorman een levenslange gevangenisstraf “Kennelijk was er ‘oorlog’ in de onderwereld. Een oorlog die al lang gaande was. Een oorlog waar de verdachte part nog deel aan had, maar waar hij wel ‘brood’ in zag. Voor hem waren de liquidaties een verdienmodel. Het is ontluisterend dat hij, met als enige drijfveer geld, over leven en dood dacht te kunnen beschikken.”

Ook nog vijf andere verdachten hoorden in hoger beroep levenslang tegen zich eisen. Twee van hen brachten de moordopdrachten aan en werden daarmee ook een belangrijk onderdeel van de criminele organisatie.

“De professionaliteit van de organisatie van enerzijds, ‘het management’ staat in schril contrast met de professionaliteit van de ‘teams’, de uitvoerders. Wapens die weigerden, geen vuur meenemen terwijl er een auto in brand gestoken moest worden, zelf gewond raken tijdens een klus. Tegelijkertijd was de uitvoering zeer gewelddadig. Op de openbare weg met automatische wapens, soms in aanwezigheid van getuigen. Juist hierdoor wordt het gevoel van onveiligheid in de samenleving vergroot”, aldus de advocaten-generaal vandaag tijdens de zitting.

De andere verdachten hebben zich volgens het OM schuldig gemaakt aan minstens het medeplegen van één van de moorden, en soms ook de voorbereiding van andere levensdelicten of het plegen van ander zwaar geweld zoals het schieten op een woning. De strafeisen tegen hen variëren van 16 jaar tot 30 jaar cel.

Kroongetuige

In de zaak heeft een kroongetuige verklaringen afgelegd over meerdere heftige en ontwrichtende criminele activiteiten en over de criminele organisatie waarvan hij deel uitmaakte. Daarom eiste het OM conform de kroongetuigeregeling in eerste aanleg een lagere straf tegen hem dan tegen andere verdachten. De rechtbank Midden-Nederland stemde in met de eis van het OM en legde de kroongetuige 10 jaar gevangenisstraf op. Die uitspraak is onherroepelijk.

De kroongetuige heeft in hoger beroep ook verklaard over de zaak. Die verklaringen zijn volgens het OM consistent en betrouwbaar, bovendien worden ze ondersteund door ander bewijs. Zonder de verklaringen van de kroongetuige zouden de moorden en voorbereidingen hiervan in deze strafzaak niet zijn opgelost. De verklaringen vormen samen met onderschepte PGP-berichten het belangrijkste bewijs in de zaak.

EU-boete van 1,8 miljard voor Apple om benadelen muziekstreamers

Apple

RUSSEL – De Europese Unie legt Apple een boete op van ruim 1,8 miljard euro. Het Amerikaanse techbedrijf hindert muziekstreamingsdiensten als Spotify om goedkopere abonnementen aan te bieden buiten Apple om. Daarmee misbruikt het bedrijf de macht die het heeft met zijn appwinkel voor iPhones en iPads, oordeelt de Europese Commissie.

Als Apple-gebruikers een abonnement nemen bij een muziekstreamingsdienst, betalen zij Apple een commissie van tot 30 procent. Diensten als Spotify proberen klanten daarom te wijzen op goedkopere abonnementen buiten Apple om, maar Apple blokkeert dat al “bijna tien jaar”. Daarmee overtreedt Apple volgens de commissie Europese regels die de vrije concurrentie moeten waarborgen.

Streamingsdiensten en klanten zijn de dupe, zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager. “Apple heeft met zijn App Store een monopolie” en misbruikt die macht. Klanten hebben volgens Vestager meer betaald dan nodig, omdat voor hen werd achtergehouden dat er goedkoper alternatieven waren.

Concurrentieregels

De boete is de eerste die de EU Apple oplegt voor het schenden van concurrentieregels. Brussel is al langer verwikkeld in een gevecht met vooral de grote Amerikaanse internetbedrijven over hun omgang met die regels. De sanctie is zo ontworpen dat die de leiding van het bedrijf tot inkeer moet brengen. “Afschrikking is nodig”, stelt Vestager. De hoogte van de boete drukt de ernst en lange duur van het vergrijp uit. Dat Apple de commissie tijdens haar onderzoek onjuiste informatie verstrekte, weegt ook mee.

De zaak loopt al sinds 2020, nadat Spotify zijn beklag had gedaan in Brussel. Het Zweedse bedrijf mijdt de App Store om de praktijken van Apple.

In het laatste volledige boekjaar zette Apple ruim 383 miljard dollar om, of zo’n 353 miljard euro. De winst bedroeg 97 miljard dollar.

Omtzigt herkent zich niet in beeld over emotionele toestand

Omtzigt

DEN HAAG – NSC-leider Pieter Omtzigt herkent zich niet in het beeld dat in sommige media van hem wordt geschetst over zijn emotionele toestand aan de formatietafel. Zo meldde De Telegraaf dat er soms sprake zou zijn van stemverheffing, weglopen en huilbuien. “Ik herken me niet in het beeld, maar ik denk ook niet dat het over elkaar roddelen deze formatie heel veel verder gaat helpen”, zei Omtzigt na zijn gesprek met VVD-leider Dilan Yeşilgöz bij informateur Kim Putters.

Hij wil evenwel niet op de geschetste situatie ingaan. “Ik heb erover gezegd wat ik gezegd heb en ik vind het niet erg behulpzaam dat we over elkaar anoniem in de media praten.”

Ook Yeşilgöz wilde na afloop van het gesprek niet ingaan op de beweringen in de media. “Daar ga ik absoluut niet op in. Ik heb gewoon goede gesprekken en ik heb net weer een goed gesprek gehad.”

Over wat Putters wilde bespreken met haar en Omtzigt samen, wil ze ook niets zeggen. “Ik heb mijn inbreng weer gedaan bij de heer Putters aan tafel. En hij moet er een goed verhaal van maken”.

N361 dicht na vondst verdacht pakketje ter hoogte van militaire kazerne [+foto]

N361 verdacht pakketje

ZOUTKAMP – [update 19:02 uur] De Marneweg (N361) tussen Zoutkamp en Lauwersoog is weer opengesteld voor het verkeer.

Eerder werd deze maandag de weg afgesloten nadat een voorbijganger twee verdachte pakketjes aantrof.

De politie laat weten dat het onderzoek van de EOD inmiddels is afgerond. “Er is geen sprake van explosieve stoffen. De pakketten zijn veiliggesteld en worden nader onderzocht.”

Grondpersoneel Lufthansa gaat opnieuw staken

FRANKFURT – Het grondpersoneel van luchtvaartmaatschappij Lufthansa gaat opnieuw staken. Aanstaande donderdag en vrijdag leggen ze het werk neer. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat ongeveer 200.000 passagiers zullen worden getroffen.

De vakbond Verdi eist een loonsverhoging van 12,5 procent en inflatiecompensatie voor het jaar, maar Lufthansa biedt tot nu toe 10 procent verhoging voor een periode van 28 maanden voor het grondpersoneel. Volgens Lufthansa-bestuurder Michael Niggemann is Verdi bewust uit op escalatie. “Er zijn veel meer stakingen dan onderhandelingen.”

Verdi-onderhandelaar Marvin Reschinsky ziet dat anders. “Door niet in te gaan op ons verzoek om te onderhandelen, laat Lufthansa zien dat ze alleen in beweging komen als de druk wordt opgevoerd. Met een serieus bod zijn we klaar om oplossingen te bieden.”

De aangekondigde staking van het grondpersoneel volgt een langere reeks stakingen bij Lufthansa op. Zo werd er afgelopen zaterdag nog gestaakt bij de technische afdeling en de vrachtafhandelingsafdeling van Lufthansa. Daardoor was het bijvoorbeeld niet mogelijk voor het bedrijf om speciale vracht van de grond te krijgen. Vorige maand staakten er meer afdelingen van de maatschappij, waaronder het grondpersoneel, waardoor 90 procent van de Lufthansa-vluchten geschrapt moest worden.

Duitse vakbond kondigt weer nieuwe spoorstaking in Duitsland aan

Deutsche Bahn

BERLIJN -[update 12:34 uur] De Duitse machinistenvakbond GDL heeft een nieuwe staking aangekondigd op het spoor in Duitsland. Die zal in de nacht van woensdag op donderdag beginnen en 35 uur gaan duren, heeft GDL-voorzitter Claus Weselsky maandag gezegd. Het spoorpersoneel legde al vaker het werk neer om een cao-conflict met staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Die stakingen leidden ook tot verstoringen in het spoorvervoer tussen Nederland en Duitsland.

Het gaat alweer om de vijfde staking in het maandenlange durende conflict. Vakbondsleden van GDL willen met de werkonderbreking afdwingen dat ze van DB een hoger loon krijgen om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen zij een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. “Deze staking zal in totaal 35 uur duren, 35 uur zodat iedereen in het land beseft waar we het over hebben: namelijk de 35-urige werkweek”, legde Weselsky uit.

Deutsche Bahn verwacht dat de staking een “enorme impact” zal hebben op de dienstregeling. “Koppig en egoïstisch”, noemt Martin Seiler, hoofd personeelszaken bij DB, het stakingsbesluit. “Vele miljoenen mensen in ons land kunnen niet met de trein reizen omdat de GDL-leiding niet bereid is om compromissen te sluiten.” Volgens hem worden miljoenen verspild “omdat een paar mensen vechten voor hun eigen specifieke belangen”.

Ook in het goederenspoorvervoer leggen machinisten het werk neer, die staking begint woensdag. Tijdens de meest recente staking reden er onder meer geen ICE International-treinen naar Duitsland. Ook de intercity naar Berlijn reed niet, evenals treinen van Arriva tussen Heerlen en de Duitse stad Aken.

Limburg accepteert buschauffeurs die geen Nederlands spreken

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – De provincie Limburg wil Arriva toestemming geven om Kroatische chauffeurs die geen Nederlands spreken achter het stuur van streekbussen te zetten.

Hoewel de provincie eist dat iedere buschauffeur “de Nederlandse taal verstaat en spreekt”, mag Arriva hier waarschijnlijk tijdelijk van afwijken. De streekvervoerder kampt met een personeelstekort, met als gevolg uitval van bussen.

Arriva wil daarom in een pilot drie of vier chauffeurs uit Kroatië inzetten op buslijnen in Venlo en omgeving. Deze chauffeurs spreken weliswaar Engels, maar geen Nederlands zoals de provincie wel heeft opgenomen in het programma van eisen.

“De provincie Limburg is, gezien de al langer bestaande uitdagingen van Arriva om voldoende personeel aan te trekken en de daaruit volgende rituitval, voornemens in te stemmen met deze voorgestelde tijdelijke oplossing”, aldus de woordvoerder van gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (openbaar vervoer). “De provincie Limburg vindt het namelijk van belang dat reizigers zo min mogelijk worden geconfronteerd met rituitval.”

LAATSTE NIEUWS

Nedcargo bereidt zich voor op strategische voorraadvorming vanwege verwachte verschuivingen in...

WADDINXVEEN - Nu Donald Trump na de Amerikaanse presidentsverkiezingen aantreedt, bereiden bedrijven wereldwijd zich voor op waarschijnlijke wijzigingen in het Amerikaanse handelsbeleid. Nedcargo, een...