SCHIPHOL – Dat Transavia dit jaar opnieuw vluchten moet schrappen door een tekort aan vliegtuigen, raakt duizenden reizigers. De maatschappij heeft laten weten aanpassingen in haar vluchtschema te moeten doen in de periode tot eind juni. “Gelukkig niet het hoogseizoen. Dat is wel een geruststelling”, klinkt het bij reisbrancheorganisatie ANVR.
Transavia kondigde de stappen vorige week aan. De maatschappij verwees onder andere naar de uitloop van groot onderhoud. Om hoeveel vluchten het precies gaat, is niet naar buiten gebracht. Reisorganisaties zijn bezig om te kijken hoe ze impact voor vakantiegangers zoveel mogelijk kunnen beperken.
Bij TUI alleen al raakt de aankondiging voor dit jaar een paar duizend mensen. Het vakantieconcern zegt verrast en teleurgesteld te zijn. “We doen er alles aan om die vakanties zo veel mogelijk als gepland door te laten gaan.” Soms is er voor mensen nog een andere vlucht op dezelfde dag. Maar het kan ook voorkomen dat vluchten zijn verplaatst naar een andere dag of een andere luchthaven.
Dat laatste kan bij mensen voor meer moeilijkheden zorgen, zeker voor mensen die losse tickets hebben geboekt bij Transavia zelf. De Consumentenbond zegt na berichtgeving hierover in De Telegraaf dat mensen bijvoorbeeld een hotel geboekt kunnen hebben dat ze door een wijziging van hun vluchtdag niet meer nodig hebben. Dit soort “derving” kunnen ze normaal niet zomaar vergoed krijgen. Transavia zegt wel coulant te zullen zijn als mensen dit melden. Een woordvoerder raadt mensen aan bonnetjes goed te bewaren.
Sunweb zegt voor 97 procent van de eigen vakantiegangers die het raakt inmiddels een oplossing gevonden te hebben. Voor hen zou er geen grote vluchtwijziging zijn. “Bijvoorbeeld een uur eerder of een uur later vertrek”, legt een woordvoerster uit. Maar ze sluit niet uit dat andere mensen wel op een andere dag zullen moeten vliegen. Het is “supervervelend” zegt de woordvoerster er ook bij. Volgens Sunweb kiezen veel mensen hun vluchttijd met een reden.
Transavia moest in Nederland vorig jaar al honderden vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. Een aantal vliegtuigen die voorheen door de failliete Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air waren ingezet, zouden geleaset worden. Maar door late levering en problemen met het papierwerk konden ze nog niet worden ingezet. Ook stonden enkele vliegtuigen door tekorten aan onderdelen langer aan de kant dan gepland.