Clicky

woensdag 6 november 2024 - 20:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 451

Lufthansa verwacht niet dat winst dit jaar toeneemt

Lufthansa

KEULEN – [update 09:40 uur] Lufthansa denkt niet dat de winst van het Duitse luchtvaartconcern dit jaar toeneemt. Het bedrijf verwacht bovendien dat het verlies in het eerste kwartaal groter zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar door de impact van stakingen op de inkomsten van het bedrijf. Ook profiteert de logistieke tak van het concern niet langer aanzienlijk van de hoge vraag naar luchtvrachtverkeer tijdens de coronapandemie.

Dat meldt Lufthansa bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Het was het derde beste jaar voor het luchtvaartconcern ooit, onder meer door de grote vraag naar vliegreizen. Het bedrijf vervoerde 20 procent meer passagiers, 120 miljoen in totaal. De nettowinst van het bedrijf is ruim verdubbeld en groeide naar 1,7 miljard euro.

Donderdag en vrijdag staakt het grondpersoneel van Lufthansa, waardoor de reisplannen van meer dan 200.000 passagiers in de war worden gestuurd, kondigde het bedrijf eerder aan. De vakbond Verdi eist een loonsverhoging van 12,5 procent en inflatiecompensatie. De staking is de nieuwste in een reeks stakingen bij Lufthansa dit jaar. Ook nu zal Lufthansa veel vluchten schrappen, onder meer in Amsterdam en Brussel.

Lufthansa-bestuurder Michael Niggemann veroordeelt de stakingen van vakbond Verdi. “Wij willen groeien. Dit is echter alleen mogelijk als we over het algemeen concurrerend zijn, ook op het gebied van arbeidskosten. De compromisloze stakingen van vakbond Verdi schaden onze gasten, het bedrijf en uiteindelijk onze medewerkers”, verklaart hij bij de jaarcijfers. Volgens Niggemann moet Verdi de stakingsacties opschorten en “constructieve onderhandelingen” voeren met Lufthansa, “zonder voorwaarden”.

De luchthaven van Frankfurt, de thuisbasis van de luchtvaartmaatschappij, is daarnaast donderdag gesloten voor vertrekkende passagiers door een staking van luchthavenbeveiligers. Dat heeft exploitant Fraport woensdag bekendgemaakt. De actie van de beveiligers is ook uitgeroepen door vakbond Verdi. Toestellen zouden nog wel kunnen landen op Frankfurt.

Duitse spoorstaking begonnen, ook internationale treinen gehinderd

Deutsche Bahn

DEN HAAG – Het spoorpersoneel in Duitsland heeft in de nacht van woensdag op donderdag opnieuw het werk neergelegd. Het is alweer de vijfde staking in het maandenlange durende cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Ook het internationale treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt daardoor de komende dagen ernstig verstoord.

De staking is donderdag om 02.00 uur gestart en duurt 35 uur, tot vrijdagmiddag 13.00 uur. Ook in het goederenspoorvervoer hebben machinisten het werk neergelegd; hun staking begon al eerder op woensdag. Bij eerdere stakingen in het slepende arbeidsconflict werd het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland ook ernstig verstoord.

DB heeft ook nu weer een nooddienstregeling ingesteld waardoor ongeveer een vijfde van de langeafstandstreinen zal rijden. De gevolgen voor het regionale treinverkeer zullen per regio verschillen, verwacht DB. Het spoorbedrijf gaat er bovendien van uit dat treinen in Duitsland zaterdag pas weer volgens hun normale dienstregeling zullen rijden.

Tussen Nederland en Duitsland is geen treinverkeer in de periode van de staking, liet een woordvoerster van de NS eerder weten. Zo rijden de ICE International en de intercity naar Berlijn niet. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, aldus de NS.

Daarnaast liet een woordvoerder van Arriva weten dat die vervoerder ook treinen van en naar Duitsland schrapt. De Arriva-sneltrein van Maastricht naar Aken rijdt tijdens de staking tot Heerlen.

Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. Vandaar dat het spoorpersoneel 35 uur het werk neerlegt, “zodat iedereen in het land beseft waar we het over hebben”, aldus GDL-voorzitter Claus Weselsky.

De laatste grootschalige spoorstaking eind januari, die zes dagen duurde, kon bij de meeste Duitsers op weinig steun rekenen, bleek toen uit een peiling.

Chinese export stijgt veel sterker dan verwacht

China Export

BEIJING – De Chinese export is in de eerste twee maanden van het jaar veel sterker gestegen dan verwacht. De stijging van de uitvoer is een opsteker voor de kwakkelende Chinese economie. In 2023 zag China de export nog stevig dalen door de zwakke vraag naar Chinese goederen. Dat kwam doordat consumenten wereldwijd voorzichtiger waren met hun uitgaven door de hoge inflatie en hogere rentetarieven.

De export nam in de periode januari-februari, uitgedrukt in dollars, met 7,1 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, volgens officiële gegevens van de overheid. De handelscijfers voor de eerste twee maanden van het jaar worden samengevoegd om verstoringen door de lange vakantieperiode rond de viering van het Chinees Nieuwjaar te voorkomen.

De exportgroei lag ruim boven de 1,9 procent die economen hadden voorspeld. In december steeg de export met 2,3 procent. In heel 2023 nam de uitvoer van de op een na grootste economie ter wereld af met 4,6 procent op jaarbasis. Dat was de eerste krimp sinds 2016.

Vastgoedcrisis

De import groeide in de periode met 3,5 procent, na een stijging van 0,2 procent in december. De invoer zakte vorig jaar nog met 5,5 procent door de afnemende binnenlandse vraag. Dat was de eerste krimp sinds het begin van de coronapandemie in 2020. Het handelsoverschot kwam in januari-februari uit op een record van 125 miljard dollar.

De sterke Chinese exportgroei aan het begin van 2024 biedt enige steun aan de economie. China kampt namelijk met een flinke crisis in de vastgoedsector, waar bedrijven onder hun grote schuldenlast dreigen te bezwijken, een laag consumentenvertrouwen en een afkoelende wereldeconomie.

De Chinese regering liet eerder deze week weten voor dit jaar te mikken op een economische groei van 5 procent. Economen noemden dit een ambitieuze doelstelling, die China alleen kan bereiken door meer steunmaatregelen te nemen. Die maatregelen zijn tot nu toe echter uitgebleven. Vorig jaar was de groei 5,2 procent, de laagste in decennia.

Kind overleden en kind zwaargewond, van vrouw die omkwam bij ongeval Wilbertoord, na steekincident

Ambulance

BOEKEL – [update 19:58 uur] Het dodelijke slachtoffer in een woning in Boekel is een kind, meldt de politie. Ook de zwaargewonde die moest worden overgebracht naar het ziekenhuis, is een kind. Het incident in de Brabantse gemeente is “een mogelijk steekincident”, aldus de politie in een verklaring.

De twee kinderen van 10 en 12 jaar werden aangetroffen in het huis van een 42-jarige vrouw aan de Dotterbloem. Over wie van de twee het dodelijke slachtoffer is, doet de politie geen uitspraken. Of de zwaargewonde in levensgevaar is, kan de politie niet zeggen.

De vrouw, de moeder van de kinderen, kwam eerder op woensdag om het leven als gevolg van een auto-ongeluk. Dat ongeval gebeurde rond 12.45 uur op de Noordstraat in Wilbertoord. De vrouw kwam met haar auto in botsing met een vrachtwagen.

Over de toedracht van beide incidenten kan de politie niets zeggen, dat wordt onderzocht. Er is niemand aangehouden. Eerder op woensdag sprak de politie nog van een steekpartij, maar dat is aangepast naar “mogelijk steekincident”. Een politiewoordvoerder licht toe dat er een melding binnenkwam over een steekincident maar dat nu onderzocht wordt of daar ook echt sprake van is geweest.

Het onderzoek in de woning gaat de hele avond en een deel van donderdag door. Tot het onderzoek is afgerond, worden geen mededelingen meer gedaan door de politie.

In de raadzaal van het gemeentehuis van Boekel is woensdagavond om 20.00 uur een besloten bijeenkomst voor direct betrokkenen en omwonenden. “Het incident heeft een grote impact op onze gemeenschap”, aldus de gemeente, die haar medeleven betuigt aan nabestaanden en andere betrokkenen. Slachtofferhulp is bij de bijeenkomst aanwezig voor steun en opvang.

Bemanning verlaat bulkcarrier True Confidence na raketaanval bij Jemen

LONDEN – De bemanning van het schip True Confidence is van boord gegaan na een raketaanval bij Jemen, waarschijnlijk door Houthi-rebellen. De bulkcarrier vloog in brand.

Het cargoschip wordt geëxploiteerd door een Griekse rederij en vaart onder de vlag van Barbados. Op het schip waren een bemanning van twintig personen en drie bewakers. Enkele matrozen zouden vermist zijn, vier anderen zouden zware brandwonden hebben opgelopen.

De Houthi’s vallen regelmatig schepen aan als vergelding voor de Israëlische invasie in de Palestijnse Gazastrook en uit solidariteit met de Palestijnen. De Verenigde Staten en bondgenoten reageren met tegenaanvallen op stellingen van de Houthi’s.

FNV-ultimatum Arriva Twente verlopen, acties op komst

Arriva

UTRECHT – Op dinsdag 5 maart om 17.00 uur liep het ultimatum dat FNV heeft gesteld aan Arriva, af. Arriva heeft niet aan de eisen die FNV gesteld had in een ultimatumbrief voldaan.

Acties op komst

“De eisen in onze ultimatumbrief hebben betrekking op het verlagen van de enorme werkdruk waar werknemers mee te maken hebben. Nu Arriva niet aan de eisen heeft voldaan, zullen er acties volgen”, meldt FNV woensdag.

“Hierbij houden wij rekening met het publiek. Daarom kondigen we de acties minimaal 48 uur van tevoren aan. Ook bieden we de werkgever daarmee nog extra tijd om het overleg met ons aan te gaan.”

OVV zet onderzoek naar ongeluk aanvaring Botlek met vermiste door

Botlek

ROTTERDAM – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zet het onderzoek voort naar een incident in de Botlek op 21 februari. Daarbij raakte een 59-jarige man uit Rotterdam-Hoogvliet te water na een aanvaring tussen een schip en een boorplatform.

De man is nog altijd vermist. Een aantal uren na het incident, vermoedde de Veiligheidsregio al dat de vermiste hoogstwaarschijnlijk is overleden.

Op de dag van het voorval zelf is de OVV meteen gestart met een verkennend onderzoek.

Twee teams met onderzoekers zijn de volgende dag ter plaatse gegaan om de eerste onderzoeksinformatie te verzamelen. Zij hebben betrokkenen geïnterviewd en beeldmateriaal veilig gesteld.

De OVV hoopt het onderzoek binnen een jaar na het voorval af te ronden.

Dode bij aanrijding met vrachtwagen in Wilbertoord [+foto]

Ongeval Wilbertoord

WILBERTOORD – [update 19:23 uur] Aan de Noordstraat in Wilbertoord is woensdagmiddag een 42-jarige vrouw om het leven gekomen nadat deze in botsing kwam met een vrachtwagen.

De weg is afgesloten voor verkeer.

Vanavond werd bekend dat twee van de kinderen van de vrouw in Boekel door een steekpartij zwaargewond raakten. Eén van de kinderen is overleden. De kinderen zouden 10 en 12 jaar oud zijn, meldt de politie.

Duitse export neemt sterker toe dan verwacht

Export Duitsland

WIESBADEN – De export van Duitsland is in januari sterker toegenomen dan verwacht, na de daling van de uitvoer in 2023. De stijging werd vooral veroorzaakt door een heropleving van de uitvoer van Duitse goederen naar China. Ook de import van de grootste economie van Europa en belangrijkste handelspartner van Nederland steeg sterker dan voorzien.

Volgens het Duitse statistiekbureau Destatis groeide de goederenexport met 6,3 procent op maandbasis tot een waarde van bijna 136 miljard euro. Economen hadden gerekend op een veel kleinere stijging met 1,5 procent. In 2023 zakte de export van goederen ‘Made in Germany’ nog met 1,4 procent door de afzwakkende wereldeconomie.

De import steeg in de eerste maand van het jaar met 3,6 procent tot 108 miljard euro. Economen gingen uit van een groei met 2,3 procent. Op jaarbasis nam de export met 0,3 procent toe, terwijl de import met 8,3 procent daalde ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit resulteerde in een overschot op de Duitse handelsbalans van 27,5 miljard euro. In december was dat nog dik 23 miljard euro.

‘Sprankje hoop’

Volgens econoom Robin Winkler van Deutsche Bank biedt vooral de heropleving van de Duitse export naar China een “sprankje hoop”. “Ondanks alle somberheid is de buitenlandse handel van Duitsland op weg naar een sterke start in 2024”, zei hij. Als die trend zich voortzet, zou dit de zorgen over een recessie in Duitsland kunnen wegnemen.

De Duitse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar namelijk met 0,3 procent. Naar verwachting komt er in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een krimp, waarmee Duitsland officieel in een recessie zal belanden. Ook verlaagde de Duitse regering onlangs de groeiverwachting voor dit jaar naar 0,2 procent. Bij een eerdere raming werd nog uitgegaan van een economische groei van 1,3 procent.

ATAG Benelux vaart duurzame koers met nieuwe transportmethodes

Atag

DUIVEN – Om de voetafdruk van haar transport verder te verkleinen, werkt ATAG Benelux met nieuwe transportmethodes. Inkomende en uitgaande goederen die voorheen met regulier vrachtverkeer werden vervoerd, gaan nu veelal per boot, trein en vrachtwagens die op biologische diesel rijden naar de plaats van bestemming. Dit vermindert de CO2-uitstoot per transport met minimaal 50 procent. Het uiteindelijke doel is om een energieneutraal transportnetwerk te realiseren.

Inkomende goederen worden nu vanaf de haven in Rotterdam met een binnenvaartschip naar Doesburg vervoerd, wat een CO2 reductie van 60 procent oplevert. Vanaf daar worden de goederen, zoals koelkasten en ovens, met een vrachtwagen naar het ATAG Benelux transportcentrum in Duiven gebracht.

Multimodaal transport

Producten die vanuit de ATAG fabrieken in Slovenië en Italië komen, worden nu voor het grootste deel van de afstand per trein in plaats van vrachtwagen vervoerd. Dit betekent dat er iedere dag twee tot drie minder vrachtwagens op de weg zijn, naar en in Nederland. Vanaf de fabrieken worden de producten op de trein naar Duisburg, Duitsland, gezet. Vervolgens komen de goederen per vrachtwagen naar Nederland. Hiermee wordt de CO2 uitstoot per rit met 50 procent verminderd. Dit traject zal nog verder verduurzaamd gaan worden door vrachtwagens op biologische (HVO) diesel te laten rijden.

Outbound transport

Voor langere afstanden worden vrachtwagens ingezet die op biologische diesel rijden. Bij uitgaande transporten binnen Nederland hiervan is de uitstoot van CO2 met maar liefst 90 procent verlaagd. Daarnaast werkt ATAG Benelux samen met transportbedrijven op het naburige bedrijventerrein, om onnodige kilometers te besparen. Kortere afstanden zullen in 2024 overbrugd worden met elektrische vrachtwagens. Het verduurzamen van het transport blijft de komende jaren een belangrijk speerpunt voor ATAG Benelux, dat naast kantoren en distributiecentra in Nederland en België, ook fabrieken in o.a. Slovenië en Italië heeft.

Meer dan twintig partijen melden zich voor overname DB Schenker

DB SChenker

BERLIJN – Meer dan twintig partijen hebben zich gemeld bij Deutsche Bahn met interesse in een overname van het logistieke dochterbedrijf DB Schenker. Dat melden bronnen aan het Duitse persbureau dpa. Deutsche Bahn heeft het onderdeel in de verkoop gezet en wil met de opbrengst zijn schulden verlagen.

Volgens de ingewijden verwacht Deutsche Bahn voor het einde van deze maand de eerste concrete biedingen voor DB Schenker. Een definitieve verkoop zou voor het einde van dit jaar rond moeten zijn. Deutsche Bahn heeft wel gezegd de verkoop alleen door te zetten als daar financieel voordeel uit wordt gehaald. De waarde van DB Schenker zou rond de 20 miljard euro liggen.

DB Schenker is actief met vrachtvervoer op land, ter zee en door de lucht en heeft wereldwijd op bijna 1900 locaties meer dan 76.000 werknemers. Het bedrijf is ook werkzaam in Nederland. DB Schenker behoort tot de grootste logistieke dienstverleners van Europa, naast partijen als het Zwitserse Kuehne+Nagel en het Deense DSV.

Deutsche Bahn heeft ook gezegd zich meer te willen richten op het passagiersvervoer in eigen land. Het Duitse staatsspoorbedrijf verkocht eerder al dochteronderneming Arriva, die onder andere in Nederland regionaal openbaar vervoer aanbiedt.

Klimaatstaker krijgt geen korting op belastingaanslag

ARNHEM – De rechtbank beslist dat een vrouw uit Overijssel die zichzelf klimaatstaker noemt geen korting op haar belastingaanslag krijgt. Zij wilde die korting omdat zij er bezwaar tegen heeft dat de overheid meer dan 5 procent van het geïnde belastinggeld besteedt aan subsidiëring en bevoordeling van fossiele bedrijven. De rechtbank oordeelt dat de belastingaanslag juist is en niet in strijd is met algemene rechtsbeginselen.

De vrouw deed aangifte voor de inkomstenbelasting volgens de wet en betaalde de opgelegde aanslag. Zij maakte daar bezwaar tegen en stelde beroep in bij de rechtbank, omdat zij wilde dat de overheid zich houdt aan de afspraken die de overheid heeft gemaakt in het Klimaatakkoord van Parijs, om het leven van toekomstige generaties niet in gevaar te brengen. Het handelen van de overheid druiste volgens haar in tegen de beginselen van behoorlijk bestuur, de Grondwet en internationale verdragen.

Algemene beginselen van behoorlijk bestuur niet geschonden
Volgens de rechtbank is er geen rechtstreeks verband tussen de aanslag die de vrouw heeft ontvangen en de zogeheten fossiele subsidies. In feite komen de bezwaren erop neer dat belanghebbende een andere besteding van de belastinggelden wenst, maar daar kan de belastingrechter niet over beslissen. De wetgever houdt bewust de regels over de vaststelling van de belastingaanslag en de besteding van het geld uit elkaar.

De belastingrechter ziet hierin geen schending van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Voor zover de vrouw meent dat een daadwerkelijke mogelijkheid ontbreekt om op te komen tegen de beslissing over de besteding van het belastinggeld, moet zij naar de civiele (burgerlijke) rechter.

Theo Maassen stopt met Zomergasten na ophef over privéleven

DEN HAAG -Theo Maassen stopt als presentator van het interviewprogramma Zomergasten door de ophef die is ontstaan over zijn privéleven. Dat heeft hij woensdag laten weten aan het ANP.

Weekblad Privé meldde eerder dat de cabaretier zich schuldig zou hebben gemaakt aan huiselijk geweld. De zus, de ex-vriendin en de vrouw van Maassen ontkenden deze berichten.

“Met pijn in mijn hart trek ik me voor dit seizoen terug als presentator van Zomergasten. Vooral pijnlijk omdat er geen vakinhoudelijke reden is, maar valse berichten uit de roddelpers de oorzaak zijn”, laat Maassen weten. “Waarom ik principieel geen commentaar geef op roddels over mijn privéleven is omdat mijn privéleven, het woord zegt het al een beetje, privé is.”

De 57-jarige presentator laat weten dat hij en de VPRO “op verschillende sporen” terecht zijn gekomen in de gesprekken over hoe om te gaan met de beeldvorming als gevolg van deze berichten. “Een samenwerking was daardoor dit seizoen niet meer mogelijk. Ik wil alle lieve en weldenkende mensen bedanken voor hun steun in deze merkwaardige tijd.”

De VPRO bevestigt woensdag dat Maassen de 2024-editie van Zomergasten niet gaat maken. “Naar aanleiding van berichtgeving over een vermeende kwestie in de privésfeer, heeft de VPRO uitgebreid overleg gevoerd met Theo Maassen”, meldt een woordvoerder van de omroep. “In deze gesprekken heeft Theo aangegeven niet publiekelijk te willen reageren. De VPRO respecteerde deze keuze, maar vond dat niet samengaan met de presentatie van het programma Zomergasten. De aandacht moet bij de start van de serie volledig uitgaan naar de gasten.”

De VPRO verwacht in de loop van het voorjaar meer bekend te kunnen maken over de presentatie van Zomergasten dit jaar. De VPRO benadrukt “dat er altijd prettig is samengewerkt met Theo Maassen en kijkt terug op een geslaagde editie van Zomergasten in 2023”.

RvS: Tracébesluit ViA15 is bijna in orde

A15

DEN HAAG – Het tracébesluit ‘A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15)’ is bijna in orde. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet alleen voor het zogenoemde extern salderen nog een nadere onderbouwing geven. De Afdeling bestuursrechtspraak biedt de minister daarvoor de gelegenheid en heeft daarom opnieuw een tussenuitspraak gedaan.

Voor vier partijen, waaronder Coöperatie Mobilisation for the Environment, Stichting Milieuvrienden Duiven en Stichting Strijdbaar Angeren, is de uitspraak van vandaag een einduitspraak. Voor hen is de procedure hiermee geëindigd. De Afdeling bestuursrechtspraak zet de procedure nu alleen nog voort met de enige overgebleven bezwaarmaker, de Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland. Zij heeft als enige bezwaren ingediend over het onderdeel van extern salderen waarvoor de minister nu een nadere onderbouwing moet geven.

Stikstofonderzoek

Het tracébesluit leidt tot een toename van de stikstofneerslag op verschillende Natura 2000-gebieden. In het stikstofonderzoek van 2021 heeft de minister de gevolgen daarvan inzichtelijk gemaakt. De bezwaarmakers twijfelden aan de juistheid van dat onderzoek, maar de Afdeling bestuursrechtspraak heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. Dat betekent dat de conclusies uit dat stikstofonderzoek juist zijn.

Extern salderen

Uit dat onderzoek blijkt dat niet uitgesloten is dat de ViA15 schadelijke gevolgen heeft voor een aantal beschermde natuurgebieden. Om de schadelijke gevolgen te verminderen (‘mitigeren’) zullen zes agrarische bedrijven hun bedrijfsvoering (gedeeltelijk) stoppen en worden de natuurvergunningen van deze bedrijven (gedeeltelijk) ingetrokken. De verwachte positieve natuureffecten van de beëindiging van deze agrarische bedrijven zijn meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Dat is toegestaan, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Te weinig informatie

Zo moet eerst duidelijk zijn hoe de Natura 2000-gebieden ervoor staan. Moet de stikstofneerslag daar omlaag om de natuur te herstellen of te verbeteren? Dan mag de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van de agrarische bedrijven alleen worden ingezet als ook andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op de Natura 2000-gebieden vermindert. Het stikstofonderzoek bevat op dit moment nog te weinig informatie om dit voor zeven Gelderse natuurgebieden te kunnen vaststellen.

Weliswaar wordt er verwezen naar algemene maatregelen uit onder meer het Programma stikstofreductie en natuurverbetering, maar daarmee is nog niet voor deze zeven beschermde natuurgebieden afzonderlijk aangegeven of er nog andere maatregelen nodig zijn. Zonder deze nadere onderbouwing per natuurgebied kan de Afdeling bestuursrechtspraak op dit moment niet beoordelen of de stikstofwinst mag worden ingezet voor het tracébesluit.

En nu?

Dit betekent dat op dit moment nog geen definitief uitsluitsel gegeven kan worden of het project ViA15 kan doorgaan. De Afdeling bestuursrechtspraak geeft de minister een half jaar de tijd om de nadere onderbouwing alsnog aan te leveren.

ViA15

Het tracébesluit maakt het mogelijk de A12 en A15 te verbreden en de A15 vanaf knooppunt Ressen door te trekken en aan te sluiten op de A12. De zaak kent een lange voorgeschiedenis. Tegen het tracébesluit uit 2017 dienden aanvankelijk meer dan veertig particulieren, bedrijven en organisaties beroep in bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

In januari 2021 deed de Afdeling bestuursrechtspraak een eerste tussenuitspraak, gevolgd door een tweede tussenuitspraak in april 2023. Beide tussenuitspraken gingen in de kern om de vraag tot welke afstand je de stikstofneerslag van een project, zoals een weg, moet berekenen. In de tweede tussenuitspraak oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dat een afstand van 25 kilometer (de zogenoemde rekenafstand) voor individuele projecten aanvaardbaar was.

De Afdeling bestuursrechtspraak besloot in april 2023 om alleen te oordelen over deze rekenafstand, omdat dit oordeel relevant was voor alle projecten in Nederland die stikstof veroorzaken. Maar er bleven nog bezwaren over. Deze gingen over onder meer over het stikstofonderzoek en het extern salderen. Na de tussenuitspraak van vandaag blijft alleen het punt van het extern salderen nog over.

Nieuwe Scania combinatie voor Van Veluw

Van Veluw Barneveld

BARNEVELD – Op 1 maart 2024 is bij Van Veluw BV een zes-assige schuifzeilcombinatie afgeleverd. Renger Hazeleger, die samen met zijn broer het Barneveldse transportbedrijf leidt: “Omdat het bulkvervoer zeker niet groeit en het vervoer van bijproducten en supplementen juist wel, breidt ons bedrijf zich steeds meer uit in het zakgoedvervoer.”

Er wordt veel gelost op krappe boerenadressen, daarvoor wordt een kleine trailer ingezet, maar door de hoeveelheid kan deze het niet meer alleen aan. Om toch flexibel te kunnen zijn, en toch grote hoeveelheden te kunnen meenemen, is een combinatie aangeschaft. Daarmee kan ook gemakkelijker terugvracht worden geregeld.

Van Veluw Barneveld

Voor het bijna 65-jarige transportbedrijf is het ook de eerste Scania in hun wagenpark. Mededirecteur Dirk- Jan Hazeleger wilde altijd graag een Scania kopen en als je dan toch in een combinatie investeert, moet het ook maar gelijk goed was hun visie; een echte V8 met een schamelaanhanger.

De motorwagen is 530 pk sterk, met een ruime S-cabine. Truckstyling Lunteren heeft hem voor chauffeur Maarten van den Dool gecustomized, met onder andere een met leer bekleed bed en hemel.

Van Veluw Barneveld

De schamelaanhanger is een GS-Meppel, voorzien van dubbellucht en een liftas. Uiteraard zijn zowel de voorwagen als de aanhanger voorzien van een kooi-aap aansluiting, om altijd zelf te kunnen lossen.

Van Veluw Barneveld

Van Ravenhorst uit Barneveld heeft de carrosserie-opbouw verzorgd, de hele combi heeft een insteek van 2.90m en met het hefdak omhoog zelfs 3.40m. “Ideaal met terug laden van hoge vrachten, als stro of ander agrarisch product”, aldus een tevreden chauffeur Maarten, die zijn hele werkzame leven al werkt bij het familiebedrijf.

Van Veluw Barneveld

Na dertien jaar DAF is hij blij dat zijn neven voor deze dikke Zweed hebben gekozen: “Een DAF is natuurlijk ideaal als je de hele week van huis bent, maar ik ben vaak ’s nachts thuis. Tegen het geluid van zo’n V8 kan natuurlijk niks op en vanaf het dashboard is echt alles te regelen. Het combi-rijden zal nog wel even wennen zijn, maar ik ga dat vast onder de knie krijgen. In de bochten komt de aanhanger een stuk minder binnendoor; door de naloopas trekt hij hem net zo mooi om de hoek. Hier ga ik wel plezier aan beleven…”

LAATSTE NIEUWS