Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 11:41 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 451

19-jarige in Duitsland doodt ouders en broer, zus zwaargewond

WALDSHUT-TIENGEN – Een 19-jarige man heeft in Duitsland zijn ouders en zijn broer gedood met een steekwapen, meldt de politie. De zus overleefde de steekpartij en is met een helikopter zwaargewond naar een kliniek gebracht. De politie heeft de verdachte opgepakt.

Het voorval speelde zich af in het zuiden van Duitsland, bij de grens met Zwitserland. De ouders, 58 en 61 jaar oud, overleden ter plekke. Reddingsdiensten probeerden de 34-jarige broer nog te reanimeren, maar hij bezweek in het ziekenhuis. De zus verkeert niet in levensgevaar.

Het motief van de man, die zowel de Duitse als de Italiaanse nationaliteit heeft, is nog onduidelijk.

Opnieuw drukker op Nederlandse wegen

files

UTRECHT – Het was in 2023 weer drukker op de Nederlandse snelwegen dan het jaar ervoor. In 2023 steeg het aantal afgelegde kilometers op snelwegen namelijk met 2,9 procent naar bijna 70 miljard kilometer. Ook stonden mensen in 2023 langer in de file dan het jaar ervoor.

Dit en meer staat in de Rapportage Rijkswegennet, die de ontwikkelingen op de weg in 2023 toont ten opzichte van 2022.

Waardoor stonden we zoal in de file?

De belangrijkste file-oorzaken waren in 2023 spitsdrukte (77,8 procent) en ongevallen (11,4 procent). Files als gevolg van werkzaamheden waren er ook: 5,5 procent van de files kwam door oponthoud door het werken aan de weg.

Voor wat betreft files die ontstaan als gevolg van werkzaamheden en gepland onderhoud blijft Rijkswaterstaat echter onder de afgesproken norm van 10 procent.

Hoe lang stonden we stil?

De zwaarte van de files door onderhoud nam in 2023 toe. Dat is de lengte van files maal de duur in minuten. Dit aantal kilometerminuten steeg van ruim 443.000 in 2022 naar ruim 834.000 in 2023.

Door de grote onderhoudsopgave waar Rijkswaterstaat voor staat, verwachten we dat files door werkzaamheden de komende tijd zal toenemen.

Nieuwkomers in de file top 10

De file top-10 is veranderd ten opzichte van 2022. Op nummer 1 staat voor het eerst de A16 Breda – Rotterdam tussen Terbregseplein en Prins Alexander.

In 2023 waren er ook drie nieuwkomers in de top 10:

  • De A27 Gorinchem – Breda tussen industrieterrein Avelingen en Brug over de Merwede en Werkendam;
  • De A27 Breda – Gorinchem tussen Werkendam en Brug over de Merwede en industrieterrein Avelingen;
  • De A10 knooppunt De Nieuwe Meer – knooppunt Amstel tussen Amsterdam-Oud Zuid en Amsterdam-Rivierenbuurt.

De trajecten A2 ‘s-Hertogenbosch – Utrecht tussen Empel en Kerkdriel, de A15 Gorinchem – Rotterdam Maasvlakte bij knooppunt Benelux en de A15 Ridderkerk – Gorinchem tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost komen niet meer voor in de file top-10.

Volvo heeft zijn laatste dieselvoertuig gemaakt

TORSLANDA – Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

Volvo wil in 2030 alleen nog elektrische auto’s maken en stopt met het produceren van dieselvoertuigen. Vorig jaar waren volledig elektrische auto’s goed voor 16 procent van alle door Volvo verkochte auto’s. De fabrikant maakt ook benzine-auto’s en hybride modellen, die zowel een brandstofmotor als elektrische aandrijving hebben.

De Zweedse autofabrikant stopt niet helemaal met diesel. Volvo blijft reserveonderdelen leveren voor dieselvoertuigen.

Gezamenlijke afspraken over bestaande en nieuwe bedrijventerreinen in de Achterhoek

ARNHEM – De Achterhoekse gemeenten en de provincie hebben een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) 2024-2028. In dit RPW staan afspraken over het toekomstbestendig maken van bestaande en ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen. Het nieuwe RPW biedt de Achterhoek voldoende ruimte voor werklocaties om de economische dynamiek vast te houden. Na vaststelling door alle gemeenteraden in de Achterhoek, bood Ben Hiddinga, voorzitter van het Achterhoekse RPW, het RPW namens de Achterhoek aan Gelders gedeputeerde voor economie Helga Witjes aan. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland stelden dit RPW vervolgens vast.

Groei

Het RPW geeft inzicht in de hoeveelheid uit te geven bedrijventerreinen per gemeente in de Achterhoek. De Achterhoekse economie is de afgelopen jaren flink gegroeid. Omdat deze groei naar verwachting doorzet, heeft elke gemeente ontwikkelruimte. Naar verwachting is er tot 2030 aanvullend 179 hectare bedrijventerrein nodig. De vraag naar werklocaties komt van lokale bedrijven, agrifood-bedrijven en met name maakindustrie. Denk bijvoorbeeld aan de industrie waar in de Achterhoek bijna 17% van de werkgelegenheid zich bevind terwijl dat voor heel Gelderland op bijna 11% zit.

Ben Hiddinga: “Met dit RPW is er voor alle gemeenten perspectief. Om de dynamiek en werkgelegenheid te behouden, geven we bestaande terreinen een boost én ontwikkelen nieuwe”.  Helga Witjes: “Ondernemers zorgen voor banen en inkomen en dragen zo bij aan de brede welvaart. Dat vraagt ruimte voor ondernemerschap. Daarom maken we per regio afspraken over waar, wanneer en hoe we zorgen voor aantrekkelijke bedrijventerreinen. Dit nieuwe RPW biedt ondernemers perspectief”.

Afspraken

Uitgangspunt is het gewenste economische profiel van de Achterhoek. Naast het afstemmen van vraag en aanbod hebben regio en provincie afspraken gemaakt over het verduurzamen van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen, kansen voor circulaire economie en het slimmer gebruiken van bestaande ruimte op bedrijventerreinen. Ook is vastgelegd onder welke voorwaarden, welke nieuwe bedrijventerreinen worden ontwikkeld en op welke wijze dit regionaal wordt afgestemd. Per gemeente en voor regionale bedrijventerreinen is bepaald hoeveel extra ruimte beschikbaar is in de periode 2023 tot 2030. De beschikbaarheid van fysieke ruimte en de capaciteit op het elektriciteitsnetwerk vormen belangrijke randvoorwaarden.

Toekomstbestendige bedrijventerreinen

Bij zowel het ontwikkelen van nieuwe terreinen en bestaande terreinen is er aandacht voor de kwaliteit, groen, leefbaarheid, klimaatadaptatie en duurzaamheid. Een aantal gemeenten gaat of is al bezig met het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. Dat gaat om de openbare ruimte, de samenwerking tussen vastgoedeigenaren en ondernemers en initiatieven op het vlak van duurzame energie. Helga Witjes: “Door bestaande terreinen op te knappen, blijven ze niet alleen aantrekkelijke voor bestaande ondernemers maar ook voor nieuwe ondernemers.”

Kabinet wacht met nieuwe vergunning NPO, verlengt de huidige

DEN HAAG – Demissionair staatssecretaris Fleur Gräper (Media) geeft de NPO niet als gebruikelijk een nieuwe vergunning van vijf jaar als de oude afloopt in 2026. In plaats daarvan verlengt ze de vorige concessie met twee jaar, meldt een ingewijde na berichtgeving van RTL Nieuws.

De verlenging maakt het mogelijk voor een toekomstig kabinet – waar PVV, VVD, NSC en BBB nu over onderhandelen – om sneller veranderingen door te voeren bij de publieke omroep.

Een recent gepubliceerd rapport van de commissie onder leiding van oud-CDA-politicus Pieter van Geel sorteert hier al op voor. Een van de aanbevelingen is om het aantal ledenomroepen te verlagen van negen naar zes. Andere omroepen zouden in dat geval als ‘redactieomroepen’ onder die ‘dragende omroepen’ vallen. Een woordvoerder van Gräper zegt dat de staatssecretaris binnenkort een brief naar de Kamer stuurt met een reactie op dit rapport.

Financiering

Ook de formerende partijen hebben zich uitgesproken voor grote veranderingen bij de publieke omroep. De grootste partij PVV vindt dat de financiering van de NPO helemaal moet worden stopgezet, waar de VVD ongeveer 400 miljoen euro wil bezuinigen. NSC wil het aantal televisiezenders terugbrengen van drie naar twee.

Mona Keijzer (BBB) vindt dat Hilversum zich alleen moet toeleggen op onafhankelijk nieuws en culturele programma’s. Bij een debat trok ze eerder de toegevoegde waarde van een publieke muziekzender als Radio 2 in twijfel.

Bij een nieuwe concessie kunnen ook nieuwe zenders toetreden tot het omroepbestel. Dat is niet mogelijk als de bestaande vergunning met twee jaar wordt verlengd.

P3 Logistic Parks verwelkomt Ivy Technology als eerste huurder in nieuw distributiecentrum in Amstelveen

Foto: Nes Vastgoed

AMSTELVEEN – P3, toonaangevende investeerder, ontwikkelaar en eigenaar van Europese logistieke vastgoedobjecten heeft een huurovereenkomst getekend met Ivy Technology Support Services Netherlands B.V. voor het moderne en recent ontwikkelde P3 Amstelveen.

Ivy Technology is de eerste huurder van dit distributiecentrum en huurt 13.726 m² ofwel 50 procent van de capaciteit van de warehouse. Cushman & Wakefield vertegenwoordigde P3 in de huurtransactie met Ivy Technology en zal verantwoordelijk zijn voor de verhuur van de resterende ruimte. Er is momenteel nog 13.720 m² beschikbaar voor nieuwe huurders.

Ivy Technology is een wereldwijd opererend reparatie- en servicebedrijf voor elektronica en huurt de ruimte vanaf maart 2024. De huurovereenkomst omvat 11.340 m² magazijnruimte, 551 m² kantoorruimte en 1.835 m² mezzanine. De strategische ligging van P3 Amstelveen in het bedrijvenpark De Loeten, dicht bij Amsterdam en Schiphol, en de directe toegang tot de N201 en belangrijke snelwegen (A2, A4, A9 en A10) zorgen voor een goede bereikbaarheid en operationele efficiëntie voor Ivy Technology.

Léon Vié, Managing Director Nederland en België bij P3: “We zijn verheugd om Ivy Technology te verwelkomen in ons nieuwe distributiecentrum in Amstelveen. Hun wereldwijde netwerk en innovatieve aanpak zijn indrukwekkend, en we kijken ernaar uit om samen te werken en hun groei te ondersteunen in een van onze hoogwaardige faciliteiten.”

Scott Greer, CEO bij Ivy Technology: “We zijn verheugd om deel uit te maken van deze uitzonderlijke kans, en we zijn trots dat Ivy Technology de eerste huurder is van deze innovatieve faciliteit. Ons nieuwe magazijn stelt ons in staat om onze wereldwijde activiteiten verder te verbeteren en de kwaliteit van onze diensten voor onze klanten te waarborgen.”

Het recent afgeleverde P3 Amstelveen – DC De Loeten bestaat uit 27.446 m² verhuurbare ruimte.

Foto: Nes Vastgoed

Het distributiecentrum is ideaal voor licht industrieel gebruik met een vloerbelastbaarheid van 5.000 kg, een vrije hoogte van 12,2 meter en 20 dockdeuren, waardoor het geschikt is voor gebruik van meerdere huurders.

Als hoogwaardige, moderne logistieke ontwikkeling zal P3 Amstelveen naar verwachting het BREEAM certificaat “Excellent” ontvangen. De warehouse is uitgerust met LED-verlichting, een waterbeheersysteem en fotovoltaïsche panelen die het milieuvriendelijke en energiezuinige ontwerp benadrukken.

Het project werd vorig jaar door P3 gekocht van logistiek vastgoedontwikkelaar Ringmeer B.V. die werd vertegenwoordigd door Nes Vastgoed, waarbij Heembouw Bedrijfsruimten West B.V., als hoofdaannemer, verantwoordelijk was voor het ontwerp en de bouw van het distributiecentrum.

Schiphol doet een proef met zelfrijdende bussen aan airside

SCHIPHOL – Op Schiphol wordt het gebruik van elektrische autonome bussen getest. Twee zelfsturende bussen van leverancier Ohmio rijden dagelijks een vaste route en maken hierbij een aantal tussenstops aan airside. De haltes die de bussen aandoen, zijn dicht bij de kantoren van een aantal schoonmaak- en grondafhandelingsbedrijven. Deze pendeldienst is voor werknemers die op deze locaties werken. Met deze proef wil de luchthaven onderzoeken wat de voordelen van autonoom vervoer kunnen zijn en hoe medewerkers dit ervaren.

In de eerste fase van de proef is de technologie achter de bussen grondig getest en aangepast aan de luchthaveninfrastructuur. Momenteel wordt de pendeldienst gebruikt door medewerkers en wordt onderzocht hoe zij zelfrijdend vervoer ervaren. Van de medewerkers die gebruikmaken van de autonome lijndienst is 89% bereid om deze opnieuw te gebruiken. Initiële bevindingen geven aan dat de dienst als veilig en positief ervaren wordt. Tot eind april zal de luchthaven doorgaan met het testen van de technologie en verkent het de potentiële mogelijkheden tot uitbreiding.

“Met deze proef zetten we weer een stap richting onze ambitie om in 2030 een uitstootvrije en in 2050 autonome grondoperatie te realiseren. De kennis en inzichten die we met de proef vergaren zijn van enorme toegevoegde waarde voor toekomstige autonome ontwikkelingen op Schiphol”, aldus Jan Zekveld, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group.

Voorgeprogrammeerde bussen 

Schiphol is de eerste Nederlandse luchthaven waarbij de technologie van Ohmio wordt gebruikt om personen te vervoeren tussen ander verkeer aan airside. Deze zogenoemde Automated Guided Vehicles, zijn geprogrammeerd om een vaste route af te leggen waarbij rekening wordt gehouden met andere weggebruikers, de positie op de weg en wanneer deze moet stoppen en/of voorrang verlenen aan ander verkeer.

Route en capaciteit

De autonome bussen hebben ieder een capaciteit van acht personen per keer. Medewerkers kunnen opstappen vanaf een personeelsdoorgang die toegang geeft tot airside en op elk locatie die op de route ligt, in –en uitstappen. Iedere rit duurt ongeveer 5 minuten.

“Deze samenwerking benadrukt Ohmio’s visie om visionaire concepten te ontwikkelen op het gebied van transport. We zijn enthousiast over deze kans en voelen ons vereerd om de handen ineen te slaan met Schiphol – een toonaangevende speler in de Europese luchtvaartindustrie”, zegt Mohammed Hikmet, Directeur Ohmio.

Zero emissie grondoperatie 

In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.

Het bedrijf Ohmio ontwikkelt autonome voertuigen welke verbonden zijn met intelligente transportsystemen. Hierdoor zijn de bussen zelfsturend, communiceren ze met verkeersborden en andere (autonome) voertuigen. De technologie achter de zelfrijdende voortuigen is ontwikkeld door HMI Technologies in Pakuranga, Auckland – een wereldwijd technologiebedrijf en innovator van intelligente transportsystemen, zoals elektronische verkeersborden.

CNV: bijna helft werkenden redt doorwerken tot pensioen niet

UTRECHT – Bijna de helft van de werkenden (45 procent) redt het niet om tot de pensioenleeftijd door te werken. Dat stelt vakbond CNV op basis van onderzoek onder 2700 leden van boven de 45 jaar. Volgens de bond wordt door 66 procent het onmogelijk geacht als er moet worden doorgewerkt tot 70 jaar en 57 procent vindt dat ze een zwaar beroep hebben.

Verder gaf 62 procent van de ondervraagden aan dat ze graag eerder willen stoppen met werken, maar dat dit financieel onmogelijk is door verlies van inkomen. “Het is ongekend dat zoveel mensen moeten doorwerken, terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen. Veel van de respondenten zijn voor hun twintigste jaar al begonnen met werken. Zij zijn simpelweg opgebrand. Het is voor het CNV volstrekt onacceptabel dat in een rijk land als Nederland zoveel mensen moeten doorwerken tot ze erbij neervallen”, aldus voorzitter Piet Fortuin.

De bond doet een oproep aan werkgevers en het kabinet om snel tot een structurele regeling voor zwaar werk te komen, want de huidige regeling loopt eind 2025 af. Gesprekken met werkgevers en het kabinet hierover liepen volgens CNV op niets uit. Er wordt daarom woensdag actie gevoerd over die regeling op het Malieveld, aldus de bond.

“De bouwvakker en verpleegkundige hebben geen boodschap aan politiek gedraal. Die nieuwe regeling moet er dus snel komen. Daarom voeren we actie. We roepen het kabinet en werkgevers op om snel om tafel te komen. Aan het CNV ligt het niet. Wij reiken andere partijen vandaag nog de hand toe en gaan graag constructief het gesprek aan. Dit kan geen dag langer wachten”, zegt Fortuin.

Politie: zes vermisten bruginstorting Baltimore ‘vermoedelijk dood’

BALTIMORE – Zes mensen die vermist waren na de instorting van een verkeersbrug in de Amerikaanse havenstad Baltimore zijn “vermoedelijk dood”, meldt de politie van de staat Maryland. De Amerikaanse kustwacht heeft de actieve zoektocht naar overlevenden tot woensdagochtend opgeschort. Dan wordt met duikers verder gezocht, aldus de kustwacht.

Er waren acht mensen op de Francis Scott Key Bridge in Baltimore toen een vrachtschip een pijler van de 2,6 kilometer lange verkeersbrug ramde, waardoor die grotendeels instortte. Er werden maar twee overlevenden gevonden, onder wie één zwaargewonde.

Het achttal maakte deel uit van een werkploeg die gaten in het wegdek van de verkeersbrug repareerde. Onder de zes vermoedelijk omgekomen mensen waren arbeiders uit Mexico, Guatemala en El Salvador, meldt het Mexicaanse consulaat in Washington.

Eerder dinsdag was nog verwarring ontstaan nadat een gemeenteraadslid van Baltimore aan CNN had verklaard dat een lichaam uit het water was gehaald. Die informatie bleek niet te kloppen. Er blijft dus sprake van zes vermisten, van wie wordt aangenomen dat ze dood zijn. Vermoedelijk gaat het om arbeiders die herstelwerkzaamheden uitvoerden op de brug.

Schip dat brug Baltimore ramde doorstond in 2023 twee inspecties

Baltimore - Dali

SINGAPORE – Het vrachtschip Dali dat in de Amerikaanse stad Baltimore de instorting van een verkeersbrug veroorzaakte, heeft in 2023 twee inspecties doorstaan. Dat melden de havenautoriteiten van Singapore.

De Dali ramde een pijler van de Francis Scott Key Bridge, die daarop instortte. Op dat moment waren er acht mensen op de 2,6 kilometer lange brug. Twee van hen werden levend gevonden, van wie één zwaargewond. De andere zes zijn vermist. Van hen wordt aangenomen dat ze zijn omgekomen.

Het schip, dat onder de vlag van Singapore vaart, had vlak voor het incident zijn aandrijving verloren. De Singaporese havenautoriteiten bevestigen nu dat het schip in orde was op het gebied van “de structurele integriteit” en “de werking van de scheepsapparatuur”. Vorig jaar doorstond het schip twee inspecties en werd een defecte brandstofdrukmeter gerepareerd.

Onderzoekers van de inspectiedienst van het Singaporese ministerie van Transport zijn onderweg naar Baltimore om de Amerikaanse kustwacht bij te staan.

Krant: Deense vervoerders hebben interesse in DB Schenker

DB SChenker

BERLIJN – Nog zeven tot tien partijen zijn geïnteresseerd in een overname van DB Schenker, een logistieke dienstverlener die nu nog onderdeel is van Deutsche Bahn. Eerder was nog sprake van ruim twintig potentiële kopers, maar daarvan is een aantal afgehaakt. Onder andere branchegenoot DSV en rederij Maersk hebben nu een voorlopig bod gedaan, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt op basis van ingewijden.

Naast beide Deense vervoersbedrijven zouden ook grote investeringsmaatschappijen heil zien in de aankoop van het wereldwijd actieve bedrijf, dat ook in Nederland een aantal locaties heeft. Zo zouden de Amerikaanse investeerders Carlyle en CVC werken aan een gezamenlijk bod. Volgens Handelsblatt speelt ook het Saudische scheepvaartbedrijf Bahri met de gedachte om DB Schenker te kopen.

Deutsche Bahn gaat niet in op vragen van Handelsblatt over de geïnteresseerde partijen.

De Duitse nationale spoorwegmaatschappij is bezig dochterondernemingen te verkopen om de eigen schuldenlast te verlichten. Het bedrijf moet ook fiks investeren in het verouderde spoorwegennet in Duitsland.

Succesvolle pilot met autonoom containertransport in Zeeland

NIEUWDORP – In Zeeland loopt een innovatieve pilot met autonoom transport. Hierbij wordt getest of autonome – zelfrijdende – vervoersmiddelen ingezet kunnen worden in de logistiek, bijvoorbeeld bij vervoer van de kade naar de werf. Ook wordt getest of autonoom vervoer mogelijk is op plaatsen waar de transportmiddelen zich moeten mengen tussen het ‘gewone’ verkeer. De pilot vindt plaats op het terrein van logistiek bedrijf Lineage en fase 2 is onlangs succesvol afgerond.

Project Living Lab Autonoom Transport Zeeland (ATZ) is opgezet als een open innovatiesysteem, waarin logistieke bedrijven, technologieleveranciers voor autonome voertuigen, wegbeheerders en kennisinstellingen gezamenlijk innovaties in de logistiek onderzoeken. Het experiment richt zich op de inzet van autonome voertuigen in combinatie met niet-autonoom verkeer. Hierbij wordt getest op situaties die zich dagelijks in de praktijk voordoen in de logistiek, zoals werkzaamheden en transport over de openbare weg.

In de recent afgeronde fase werd getest met autonoom transport van de werf naar de kade op het terrein van Lineage in Vlissingen, op zo’n manier dat het naadloos integreert in de operationele processen van Lineage. Omdat innovatie een van de kernwaarden van Lineage is, was het geen verrassing dat Lineage interesse toonde om bij te dragen aan de pilot. Ondersteund door de ontwikkelaars Terberg en EasyMile, stelde het bedrijf een van de terminals in Vlissingen beschikbaar.

Proof of concept

ATZ, dat mede mogelijk wordt gemaakt door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Rijk en de Provincie Zeeland, in het kader van OPZuid, startte het experiment in 2022 met Proof of Concept 1 (PoC1). Deze fase werd succesvol afgerond met een demonstratie voor alle betrokken stakeholders. Mogelijkheden tot verbeteringen die tijdens PoC1 werden geïdentificeerd, maakten het noodzakelijk een Proof of Concept 2 (PoC2) te starten. Deze fase is in december 2023 opgeleverd.

PoC2 bleek een belangrijke stap in de ontwikkeling van autonome transportoplossingen. De fase had als doelstelling de efficiëntie, veiligheid en productiviteit bij containerterminalactiviteiten te verbeteren. Hierbij waren ook de ontwikkelaars van de truck betrokken – fabrikant Terberg Benschop en technologieleverancier EasyMile – en Lineage als exploitant van de locatie.

Tijdens PoC2 werd getest hoe de autonome terminaltruck (ATT) en zijn systemen verder verfijnd konden worden, waardoor een autonome vrachtwagen veilig kan rijden in een containerterminal voor gemengd verkeer: dat wil zeggen verkeer mét en zonder chauffeur door elkaar heen. Dankzij PoC2 beschikken EasyMile en Terberg nu over de waardevolle informatie die zij nodig hebben om hun hardware en systemen verder te verbeteren, zodat er uiteindelijk een ATT kan worden ontwikkeld die geschikt is om op de markt te brengen.

“We wilden graag meedoen aan deze pilot”, vertelt Mark Ketelaar, regionaal operationeel vicepresident Benelux bij Lineage. “We kijken continu naar mogelijkheden om met innovatie en automatisering de efficiëntie te vergroten en de supply chain te moderniseren. Maar ook om knelpunten in de keten en uitdagingen vanuit de arbeidsmarkt beter op te kunnen vangen. De impact van automatisering reikt verder dan één enkele vestiging en haar medewerkers. Een grotere efficiëntie in de supply chain zal uiteindelijk bijdragen aan een verbeterd voedselsysteem met minder verspilling en een hogere voedselkwaliteit en -veiligheid.”

Ketelaar: “De samenwerking tussen Terberg, EasyMile en Lineage is cruciaal voor het potentiële succes van het project en benadrukt het belang van coördinatie en synergie onder alle belanghebbenden.”

Resultaten

Het belangrijkste doel van PoC2 was om te testen of er met een geladen container op het ATT-chassis gereden kon worden naar alle vooraf gedefinieerde RTG-overslagpunten. Niet alle doelstellingen werden succesvol behaald in deze fase, maar er werd waardevolle informatie verzameld over onder meer het transport van geladen containers, de beschikbaarheid en toegankelijkheid van alle vooraf gedefinieerde RTG-overslagpunten en over het aantal handmatige handelingen dat de veiligheidschauffeur moet uitvoeren. Uiteindelijk bleek een duidelijke verbetering van de snelheid en de systeemstabiliteit van het voertuig.

Volgende fase

De ontwikkeling van nieuwe potentiële functies is al begonnen en de volgende stap zal zijn om verder te gaan met het testen met achteruitrijden en om het transport steeds verder te autonomiseren. Was er bij eerdere fases nog sprake van een veiligheidsbestuurder; in toekomstige fases zal verder getest worden met bediening op afstand en zelfs het helemaal achterwege laten van een persoon in de cabine. Ook het uitvoerig rijden en testen onder ongunstige weersomstandigheden, zoals regen en mist, zullen weer meegenomen worden in de volgende fase.

AanZET-subsidie: Helft budget binnen één dag aangevraagd

AMSTERDAM – Op dinsdag 26 maart is de subsidieregeling voor het aanschaffen van een Zero-Emissie Trucks (‘AanZET’) voor het jaar 2024 geopend. Het totaalbudget is dit jaar 45 miljoen euro. Op de eerste dag is het voor meer dan de helft van het budget dat beschikbaar is in de subsidiepot aangevraagd. Het aantal aanvragen om 12 uur was 350 stuks en om 16:00 uur stond de teller op 402. De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel ondernemers, met name vervoerders en transporteurs – waar het kan – willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een financieel zetje in de rug nodig hebben.

De overweldigende interesse in de ‘AanZET’ subsidie benadrukt niet alleen de urgentie van duurzame transportoplossingen, maar ook de bereidheid van de sector om hierin te investeren. Dit is van cruciaal belang voor het behalen van ambitieuze klimaatdoelstellingen en het stimuleren van een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen.

Belang van financiële regelingen

Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging benadrukt het belang van de financiële regeling voor de transportondernemers. Als branchevereniging voor o.a.de importeurs en fabrikanten van zware bedrijfswagens zetten we ons in voor zero emissie wegtransport. De vrachtwagensector neemt haar verantwoordelijkheid met de ontwikkeling van schone en zuinige vrachtwagens. Hiervoor moeten echter wel de juiste voorwaarden worden geschapen en zijn grote investeringen nodig. De AanZET-regeling vormt daarbinnen een essentieel onderdeel. Om alle aanvragers een eerlijk speelveld te bieden, is er dit jaar geïntroduceerd dat aanvragers voor maximaal 1 truck per dag kunnen inschrijven. Daarmee is de pot niet in één dag leeg en start er woensdag de 27e weer een nieuwe ronde.

Technologieneutraal beleid

Om een doorbraak van zero emissie trucks te bewerkstelligen is het wegnemen van een aantal knelpunten cruciaal. Buiten dat er financiële middelen ter beschikking gesteld moeten worden om de aanschaf van fors duurdere emissieloze trucks rendabel te maken, pleit RAI Vereniging voor een gebalanceerd technologieneutraal beleid waarbij álle duurzame aandrijflijnen gestimuleerd dienen te worden: elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen.

Randvoorwaarden op orde

Van Bruggen benadrukt de noodzaak dat er meer snellaadstations moeten bijkomen en met name de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders omhoog moet, om elektrische trucks optimaal in te zetten. “Als RAI Vereniging hebben we eerder een laadpaalalarm afgegeven, want de randvoorwaarden voor elektrische trucks zijn nog onvoldoende op orde.”

Hij voegt toe dat alle behaalde CO2-winst nu van cruciaal belang is voor de toekomst, naast het belang van een breder scala aan maatregelen voor een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen en het bijdragen aan ambitieuze klimaatdoelstellingen.’

Grote brand bij palletfabriek Brunssum [+foto’s]

BRUNSSUM – Op het terrein van een palletfabriek in het Limburgse Brunssum woedt dinsdagavond brand. Houten pallets gaan in vlammen op, meldt de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.

De brandweer is bezig om de brand op de Kranenpool te blussen en andere bedrijfspanden te beschermen tegen de vlammen. Volgens de veiligheidsregio gaat het om stapels pallets met een omvang van 40 bij 50 meter en een hoogte van 5 meter die in de brand staan.

Maersk mijdt haven Baltimore na aanvaring brug

KOPENHAGEN – De Deense containerrederij Maersk vaart voorlopig niet op de haven van Baltimore, meldt het bedrijf. Eerder dinsdag stortte een brug bij die haven in nadat een containerschip tegen een pijler was gebotst.

Door de botsing is de haven van Baltimore voor schepen niet bereikbaar. Schepen die naar de haven wilden gaan, moeten nu wachten totdat de vaarroute weer open is of uitwijken naar een andere haven. Maersk kiest dus voor dit laatste. Ook autofabrikanten Ford en General Motors (GM) laten schepen met hun voertuigen uitwijken naar andere havens.

Andere havens aan de oostkust van de Verenigde Staten kunnen extra schepen ontvangen. Het gaat onder meer om havens in New York, New Jersey and Virginia. De haven van Baltimore, een van de grootste havens in het oosten van de Verenigde Staten, speelt een belangrijke rol in het transport van onder andere auto’s.

Weinig effect

Het schip dat tegen de brug botste, de Dali, was gehuurd door Maersk op het moment van het ongeluk. Tijdens de botsing waren geen werknemers van Maersk aan boord.

De haven van Baltimore is de op een na belangrijkste Amerikaanse haven voor de uitvoer van steenkool. Door het instorten van de brug ligt de export van de grondstof vanuit de haven waarschijnlijk zes weken stil, verwacht topman Ernie Thrasher van steenkoolbedrijf Xcoal Energy & Resources. Daarmee is tot 2,5 miljoen ton aan steenkool geblokkeerd.

Niet al het steenkooltransport kan uitwijken naar andere plekken, stelt Thrasher. “Je zal wat omleidingen zien naar andere havens, maar de andere havens zijn best druk.” Het instorten van de brug heeft volgens hem overigens weinig effect op de wereldwijde prijzen van steenkool, omdat maar 2 procent van al het steenkool dat wereldwijd per schip gaat, via Baltimore wordt verscheept.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...