Clicky

zondag 29 december 2024 - 13:10 uur
Home Blog Pagina 450

KWE Benelux bouwt nieuwe luchtvrachtterminal op Schiphol

AMSTERDAM – Kintetsu World Express (Benelux) B.V. (KWE Benelux), een dochteronderneming in de Benelux van Kintetsu World Express, Inc., gaat in 2024 een nieuwe luchtvrachtterminal bouwen en exploiteren, met als doel het volume van de luchtvrachtafhandeling in de toekomst verder vergroten.

Momenteel exploiteert KWE Benelux twee vestigingen op industrieterrein Westpoort in Amsterdam. Warehouse 1 van 10.811m2 en Warehouse 2 van 4.423m2 bevinden zich op ongeveer tien kilometer van de luchthaven Schiphol.

De logistieke activiteiten in Warehouse 2 worden samengevoegd in Gebouw 1 en het nieuwe CFS. Dit biedt de mogelijkheid om de activiteiten te stroomlijnen en verbeterde logistieke en luchtvrachtdiensten aan onze klanten te bieden.

De nieuwe terminal zal beschikken over een GDP-gecertificeerde temperatuurcontrolefaciliteit voor medische benodigdheden en farmaceutische producten waarvoor geavanceerde temperatuurcontrole vereist is. Het zal ook een TAPA-certificering hebben om de veiligheid van de vracht van klanten te garanderen.

Het nieuwe magazijn is ontworpen met het oog op duurzaamheid en energie-efficiëntie. Het zal worden gebouwd met hout en Xcarb™ staal en zal worden uitgerust met zonnepanelen op het dak. Bij oplevering zal het gebouw BREEAM® gecertificeerd Excellent zijn.

Door vrachtafhandeling op de eigen terminal te starten, wil het bedrijf haar import-/exportactiviteiten via de lucht uitbreiden, de aanwezigheid in Europa vergroten en het volume van de vracht tussen Europa, Azië en Amerika vergroten.

Motorrijder (57) komt om het leven tijdens tocht in Duitsland

MORITZHEIM – Een 57-jarige motorrijder uit Nederland is op Hemelvaartsdag om het leven gekomen door een aanrijding tijdens een tocht in Duitsland.

In een bocht naar rechts ging de man onderuit. Volgens de Duitse politie kwam hij daardoor op de andere weghelft terecht. Daar werd hij aangereden door een tegemoetkomende auto.

Het ongeluk gebeurde op een bochtige weg in de heuvels in het zuidwesten van Duitsland, tussen de dorpen Moritzheim en Grenderich. Dat is een geliefd gebied voor motorrijders vanwege het glooiende landschap.

Spoeddebat in Amsterdamse raadscommissie over UvA-protesten

AMSTERDAM – In de gemeenteraad van Amsterdam wordt vrijdag gesproken over de pro-Palestijnse protesten in de hoofdstad deze week en over het optreden van de politie. Ook burgemeester Femke Halsema is aanwezig bij de vergadering van de commissie Algemene Zaken, die op verzoek van alle fracties is ingelast. Het spoeddebat begint om 13.00 uur. Het is niet gebruikelijk dat de Amsterdamse raad op een vrijdag bijeenkomt.

De demonstraties waarover het spoeddebat gaat, begonnen afgelopen maandagmiddag, toen een groep betogers tenten opzette op de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Met hun protest wilden de demonstranten afdwingen dat de universiteit alle banden met Israëlische organisaties verbreekt.

Dinsdag en woensdag waren er ook protesten op het Binnengasthuisterrein, een andere locatie van de UvA. Daar brachten betogers de nacht van dinsdag op woensdag door achter door hen opgeworpen barricades. De politie maakte later op woensdag met harde hand een einde aan het protest, nadat de demonstranten geen gehoor hadden gegeven aan oproepen om te vertrekken. Enkele tientallen betogers werden aangehouden. Volgens de politie raakten vijf agenten gewond bij de ontruiming. Zo kreeg een van hen ammoniak in zijn oog.

Een gesprek dat woensdag plaatsvond tussen een deel van de betogers en het bestuur van de UvA leverde geen concrete afspraken op. Donderdag was er opnieuw een protest. Op de Roeterseilandcampus kwamen aan het begin van de avond een paar duizend mensen bijeen. Zij liepen later in een mars door de stad, die eindigde op de Spuistraat. Daar voerde de ME meerdere kleine charges uit. De politie hield drie mensen aan.

Vrachtwagen gekanteld na aanrijding met auto op N260 [+foto’s]

TILBURG – Vrijdagochtend om 06.30 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de Burgemeester Letschertweg – N260 in Tilburg.

Bij de aanrijding zijn een vrachtwagen en een personenwagen betrokken geraakt.

De vrachtwagen is door het ongeval gekanteld.

Beide bestuurders zijn gecontroleerd door het de ambulanceverpleegkundige. De vrachtwagenchauffeur is uiteindelijk naar het ziekenhuis gebracht.

Door het ongeval is de N260 deels afgesloten.

Netanyahu: protest rond songfestivaldeelname Israël antisemitisme

Netanyahu

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu noemt de protesten tegen de Israëlische deelname aan het songfestival een “vreselijke golf van antisemitisme”.

Hij zegt in een videoboodschap dat de Israëlische kandidaat Eden Golan “al heeft gewonnen” doordat ze de protesten weerstaat.

Netanyahu wenst Golan succes in de video. Hij zegt dat ze “trots en indrukwekkend” Israël vertegenwoordigt.

In Malmö, de Zweedse stad waar het songfestival plaatsvindt, waren donderdag duizenden mensen aan het demonstreren tegen de Israëlische deelname. Ze vinden dat het land uitgesloten had moeten worden vanwege de oorlog in de Gazastrook.

Ook in veel andere landen, waaronder Nederland, werden artiesten opgeroepen om het evenement te boycotten omdat Israël ook meedoet.

Bloomberg: beurswaakhond onderzoekt uitingen Boeing over veiligheid

Boeing

NEW YORK – De Amerikaanse beurswaakhond SEC onderzoekt beweringen van Boeing over de veiligheid van zijn vliegtuigen na een incident met een vliegtuig van Alaska Airlines.

De toezichthouder wil nagaan of de vliegtuigbouwer of bestuurders beleggers hebben misleid of niet, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. In januari verloor een Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines vlak na het opstijgen een deurpaneel.

Dat de SEC onderzoek doet, betekent niet dat Boeing ook daadwerkelijk beschuldigd wordt van misleiding. De waakhond kijkt naar verklaringen van het concern vlak voor en na het ongeluk met het deurpaneel.

Dit ongeluk, waarbij geen gewonden vielen, is aanleiding geweest voor meerdere onderzoeken naar Boeing. Nadat onderzoekers hadden ontdekt dat het deurpaneel een aantal bouten miste, opende het Amerikaanse luchtvaartagentschap FAA een onderzoek naar de kwaliteitscontroles bij Boeing.

Openbaar aanklagers in Seattle hebben ook documenten opgeëist van Boeing en toeleverancier Spirit Aerosystems, die de deurpanelen voor het toestel leverde.

Joost Klein door naar finale Eurovisie Songfestival

Joost Klein

MALMÖ – De Nederlandse Joost Klein is zoals verwacht door naar de finale van het Eurovisie Songfestival in Malmö. Ook Israël heeft zich, ondanks de ophef over de deelname, geplaatst voor de finale. Daarnaast zijn ook landen als Letland, Oostenrijk en Noorwegen door.

Nadat bekend was geworden dat de Israëlische deelneemster Eden Golan genoeg stemmen had gekregen, klonk er licht gejoel in de zaal. Al maanden is er door de oorlog in Gaza ophef over het feit dat Israël mag meedoen. Organisator Eurovision Broadcasting Union (EBU) gaf in antwoord op de commotie meermaals aan dat het songfestival een “niet-politiek” evenement is.

De andere landen die zich donderdagavond hebben geplaatst voor de finale zijn: Zwitserland, Griekenland, Estland, Georgië en Armenië. Na de eerste halve finale op dinsdag gingen Kroatië, Oekraïne, Ierland, Servië, Portugal, Slovenië, Litouwen, Finland, Cyprus en Luxemburg door.

De finale is zaterdag. Gastland Zweden en de zogenoemde Big Five (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) waren al verzekerd van een finaleplaats.

Een tiental pro-Palestijnse demonstranten is donderdagavond voor de halve finale bij de ingang van de zaal in de Malmö Arena hardhandig afgevoerd door de politie. Ze riepen leuzen en zwaaiden met Palestijnse vlaggen uit protest tegen de deelname van Israël vanwege de oorlog in de Gazastrook. Ook later op de avond werd er nog geprotesteerd in de Zweedse stad.

Minderjarige jongen neergestoken in Spijkenisse

SPIJKENISSE – Een minderjarige jongen is rond 17.00 uur donderdag gewond geraakt bij een steekpartij aan de Salamanderveen in Spijkenisse.

Hij is met spoed overgebracht naar een ziekenhuis. Hoe hij eraan toe is, is niet bekend. De politie is nog op zoek naar de dader.

De Rotterdamse politie had donderdagmiddag de handen vol aan een reeks geweldsincidenten. Zo werd er ongeveer op hetzelfde tijdstip geschoten aan de Nieuwenoord in de Rotterdamse wijk IJsselmonde. Agenten vonden er een kogel. De schutter en eventuele gewonden zijn nog zoek.

Een uur eerder raakte een 60-jarige man lichtgewond bij een steekincident op het Prinsenplein in dezelfde wijk. Ook van dit incident is de dader nog niet opgepakt.

Eerder donderdagmiddag ging het ook mis op de Lavasweg in Hoogvliet. Daar raakte een 58-jarige man gewond bij een steekincident. Daarvoor is een 34-jarige vrouw aangehouden. Ook is na dit incident een minderjarige jongen opgepakt. Hij was in het bezit van een vuurwapen. De man moest naar het ziekenhuis voor behandeling aan de steekwond, meldt de politie.

Opnieuw veel politie op de been in Amsterdam vanwege demonstratie bij Roeterseilandcampus [+foto’s]

AMSTERDAM – De politie is donderdag aan het begin van de avond in groten getale aanwezig bij de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Daar heeft de pro-Palestijnse actiegroep Amsterdam Student Encampment een demonstratie aangekondigd tegen het “besluit van de universiteit om hun eigen studenten wreed te behandelen”.

Ook de Mobiele Eenheid van de politie is aanwezig.

Er staan rond 18.45 uur zo’n duizend demonstranten op het terrein. Ze dragen Palestijnse vlaggen en roepen leuzen als ‘Shame on UvA’, ‘Free Palestine’ en ‘The people united will never be defeated’. Richting agenten klinkt boegeroep.

De Amsterdamse politie laat op X weten dat de ME aanwezig is om “escalatie te voorkomen” en te zorgen dat demonstranten het afgesloten deel van het UvA-terrein niet op gaan.

De actievoerders vinden de inzet van de politie tijdens de pro-Palestijnse protesten de afgelopen dagen buitensporig. “Geen medeplichtigheid aan genocide en alle macht aan degenen die zich verzetten”, is te lezen in de oproep van de actiegroep op sociale media.

Boeing van Corendon krijgt klapband bij landing in Turkije [+foto]

Corendon

ANKARA – Een Boeing 737 van vakantievlieger Corendon Airlines heeft tijdens de landing op een vliegveld bij Antalya een klapband gekregen. Dit was het gevolg van een beschadigd neuslandingsgestel van het toestel, meldt de Turkse minister van verkeer Abdulkadir Uraloglu. De 190 passagiers en crewleden bleven ongedeerd.

Bij zijn bericht op X plaatste de minister ook foto’s van het kapotte landingsgestel. Het incident gebeurde met een toestel dat van Keulen naar het vliegveld Alanya-Gazipasa vloog. “Alle relevante eenheden waren ter plekke en alert. Godzijdank zijn er geen gewonden gevallen onder de 184 passagiers en zes bemanningsleden”, schreef de minister in het bericht.

De Turkse maatschappij Corendon Airlines, die apart staat van het Nederlandse Corendon, schrijft dat er voor zover bekend geen verdere ongelukken zijn gebeurd als gevolg van de problemen met het landingsgestel. Passagiers konden het toestel veilig verlaten via de trappen, staat in de onlineverklaring.

Problemen

Doordat de Boeing 737-8 niet van de landingsbaan kon worden gehaald, moesten andere vluchten uitwijken naar luchthavens in de regio.

Boeing komt de laatste tijd vaak in het nieuws om problemen met zijn vliegtuigen, zoals een losgeschoten deurpaneel bij een vlucht van Alaska Airlines in januari. Een vrachtvliegtuig van het type Boeing 767 moest woensdag nog een noodlanding maken in Istanbul om problemen met het landingsgestel. De Turkse autoriteiten onderzoeken dat incident.

Experts zeiden tegen persbureau Reuters dat gebarsten banden relatief vaak voorkomen en meestal kleine reparaties vereisen. Soms is het wel nodig om langer te speuren naar resten van de band.

Allianz: navigeren in woelige wateren, recente volatiliteit van scheepvaartroutes

UNTEFÖHRING – De scheepvaart is steeds meer onderhevig aan toenemende volatiliteit en onzekerheden als gevolg van oorlog en geopolitieke gebeurtenissen, klimaatveranderingsrisico’s zoals droogte in het Panamakanaal, en de opleving van piraterij. Maritieme experts van Allianz Commercial kijken naar enkele van de belangrijkste gevolgen, waaronder het effect op de bemanning, het vooruitzicht van meer cyberaanvallen en drone-aanvallen, de dreiging die de opkomst van de ‘schaduwvloot’ vormt voor schepen en het milieu, evenals de diverse gevolgen van omleidingen.

Recente incidenten in de nasleep van het conflict in Gaza hebben de toenemende kwetsbaarheid van de wereldwijde scheepvaart voor proxy-oorlogen en -geschillen aangetoond. Tussen 19 november 2023 en begin april 2024 waren er meer dan 50 aanvallen op koopvaardijschepen in de Rode Zee door Houthi-militanten als reactie op het conflict. We hebben ook de eerste total loss van een schip en de eerste dodelijke aanval gezien, evenals tekenen dat de crisis zich mogelijk heeft uitgebreid na de inbeslagname van een containerschip door Iraanse troepen in de Straat van Hormuz, ‘s werelds belangrijkste knelpunt voor de olietransporten.

De verstoring van de scheepvaart heeft langer geduurd dan verwacht en zal waarschijnlijk in de nabije toekomst aanhouden, zegt kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting, Allianz Commercial. “Hoewel we in het verleden sporadische aanvallen hebben gezien, heeft het conflict in Gaza de sluizen opengezet. Zelfs als er een politieke oplossing wordt bereikt, is het mogelijk dat de aanvallen doorgaan omdat degenen die de scheepvaart in de Rode Zee en daarbuiten willen verstoren nu een duidelijke kans zien. Uiteindelijk is de scheepvaart een rijp doelwit geworden voor degenen die een proxy-oorlog willen voeren. Het opent mogelijkheden voor terroristen of milities om erkenning te krijgen en wereldwijde markten aan te vallen.”

Aanvallen zetten welzijn bemanning in de schijnwerpers

Een van de grootste zorgen als gevolg van de aanvallen is de veiligheid en het welzijn van zeevarenden. Alleen al in de Rode Zee zijn honderden bemanningsleden getroffen. Dit is de meest recente crisis die de scheepvaartroutes de afgelopen jaren heeft getroffen, na de Covid-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne, die beide veel zeevarenden gestrest en vermoeid achterlieten na maanden op zee te hebben doorgebracht.

“Zeevarenden staan in de frontlinie en zetten hun leven dagelijks op het spel”, zegt Khanna. “De maritieme sector worstelt al met een tekort aan arbeidskrachten en vaardigheden en er is grote bezorgdheid dat de crises van de afgelopen jaren ons vermogen om talent aan te trekken zullen beïnvloeden in een tijd waarin de sector moet voldoen aan de groeiende eisen van decarbonisatie en een toenemende afhankelijkheid van technologie.”

Drones en cyber: scheepvaart wordt geconfronteerd met zorgwekkende dreiging van nieuwe technologie

De oorlog in Oekraïne en de aanvallen op de Rode Zee hebben ook de toenemende dreiging van drones voor de commerciële scheepvaart aan het licht gebracht. Ze zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te maken zijn en je kunt je er moeilijk tegen verdedigen zonder een grote marine-aanwezigheid.

Houthi-militanten hebben een breed scala aan wapens en aanvalsmethoden gebruikt tegen de scheepvaart in de Rode Zee en de naburige Golf van Aden, zoals antischipraketten en grote luchtdrones, waaronder zogenaamde ‘loitering munitions’, die rond een gebied cirkelen voordat ze het schip aanvallen.

“Oorlogsvoering verandert, net als de wapens die schade kunnen toebrengen aan schepen. Zulke wapens worden steeds preciezer en kunnen in handen komen van niet-statelijke actoren, zoals proxy-groepen of terroristen,” zegt kapitein Nitin Chopra, Senior Marine Risk Consultant bij Allianz Commercial. “Recente gebeurtenissen laten zien hoe zelfs kleinere groepen de scheepvaart kunnen verstoren door gebruik te maken van drones of explosieven om kritieke handelsroutes aan te vallen.”

Als we naar de toekomst kijken, zijn meer technologisch gedreven aanvallen tegen de scheepvaart en havens een duidelijke mogelijkheid. Er komen steeds meer meldingen binnen van schepen die last hebben van GPS-interferentie en -storing, wat kan resulteren in verloren of onnauwkeurige signalen die van invloed zijn op de navigatie, vooral in hotspots zoals de Straat van Hormuz, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Automatic Identification Systems (AIS) van schepen kunnen ook worden gespoofed en zijn vatbaar voor cyberaanvallen.

“Het potentieel om kwetsbaarheden in cybersecurity uit te buiten zal slechte actoren niet ontgaan zijn”, zegt Chopra. “De blokkering van het Suezkanaal door het containerschip Ever Given in 2021, bijvoorbeeld, benadrukte het potentieel om wijdverspreide verstoring van de wereldwijde handel te veroorzaken via een aanval op een groot schip.”

Omleidingen brengen uitdagingen met zich mee voor de toeleveringsketen, handel, risico’s, inflatie en het milieu

Aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee en de wateren van het Midden-Oosten, in het kielzog van de voortdurende verstoring door droogte in het Panamakanaal, hebben de scheepvaart dubbel getroffen, met nog meer problemen voor de wereldwijde toeleveringsketens en een aanzienlijke toename van de afstand die schepen moeten afleggen.

De aanvallen in de Rode Zee hebben de doorvoer door het Suezkanaal zwaar getroffen, terwijl een gebrek aan regen en het fenomeen El Nino hebben bijgedragen aan het op één na droogste jaar in de geschiedenis van het Panamakanaal, wat ook gevolgen heeft voor de doorvoer. Beide routes zijn cruciaal voor het transport van industriële goederen en energie tussen Azië, Europa en de Amerikaanse oostkust.

Aan het begin van 2024 waren de doorvaarten in het Suezkanaal en het Panamakanaal respectievelijk meer dan 42% en 49% lager dan op hun hoogtepunt. Welke route schepen ook nemen, ze krijgen te maken met lange omleidingen en hogere kosten. Het vermijden van het Suezkanaal bijvoorbeeld voegt minstens 3.000 zeemijlen en 10 dagen vaartijd toe aan elke reis als er wordt omgevaren via Kaap de Goede Hoop.

Bedrijven die goederen en onderdelen betrekken uit fabrieken in China en Zuidoost-Azië hebben te maken gekregen met vertragingen en hogere kosten door langere transittijden. Sommige bedrijven meldden stijgingen van 300% voor de huur van containers en logistieke vertragingen, waardoor de levertijden met drie tot vier weken toenamen, en er cashflowproblemen en tekorten aan onderdelen op de productielijnen ontstonden.

Dergelijke ervaringen hebben de scheepvaartindustrie en het probleem van de veerkracht van toeleveringsketen in het publieke bewustzijn gebracht, zegt Khanna.

“Bevoorradingsketens zijn de afgelopen jaren verstoord door een reeks gebeurtenissen, van extreme weers- en klimaatincidenten, containerbranden en strandingen, tot de pandemie en conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, en niet te vergeten de recente instorting van de brug in Baltimore.

“Hoe moeten de scheepvaartindustrie en haar klanten deze uitdaging aanpakken? In de huidige omgeving waarin alles onderling verbonden is, is het nog belangrijker om een ‘Plan B’ en alternatieve opties te hebben. Een onverwachte gebeurtenis kan wereldwijd een domino-effect hebben. Verladers over de hele wereld moeten diversificatie van hun toeleveringsketens overwegen en in sommige gevallen kunnen nearshoring en onshoring een optie zijn.”

Meer transparantie is ook een deel van de oplossing, vooral als het gaat om het volgen van vracht. Hoewel de wereldwijde risico’s voor de scheepvaart de afgelopen jaren aanzienlijk zijn veranderd, weet de gemiddelde verlader nog steeds heel weinig over de locatie van zijn vracht, waardoor het heel moeilijk is om effectieve noodplannen op te stellen om verstoringen tot een minimum te beperken.

Uiteindelijk zullen bedrijven hun benadering van het beheer van vrachtrisico’s en hun bedrijfscontinuïteitsplanning moeten bijstellen, zegt Régis Broudin, Global Head of Marine Claims, Allianz Commercial.

Omleidingen zullen ook een verschuiving in de toeleveringsketen van de scheepvaartindustrie vereisen, als grote aantallen schepen voor een langere periode overschakelen op alternatieve routes rond Kaap de Goede Hoop. Containerlijnen varen over het algemeen op dezelfde gevestigde handelsroutes, maar voor een omleiding zijn alternatieve bunker-, bevoorradings-, reparatie- en onderhoudsfaciliteiten nodig. Wayne Steel, Senior Marine Risk Consultant bij Allianz Commercial, suggereert dat de risico-omgeving beïnvloed kan worden. Stormen en ruwe zeeën kunnen bijvoorbeeld een grotere uitdaging vormen voor kleinere schepen die gewend zijn kustwateren te bevaren, vooral wanneer de bemanning niet voldoende getraind en uitgerust is voor dergelijke omstandigheden.

Andere gebieden die beïnvloed worden, zijn onder andere de containercapaciteit, het in de vaart houden van oudere schepen omdat langere reizen zorgen voor een toenemende vraag naar schepen, de inflatie – volgens de analyse van Allianz Trade zou een langdurige periode van verstoring in de Rode Zee de inflatie met +0,5% kunnen doen stijgen – en het milieu. De verstoring in de Rode Zee, in combinatie met factoren die verband houden met het Panamakanaal en de Zwarte Zee in de nasleep van de oorlog in Oekraïne, kan de milieuwinst uithollen die is bereikt door ‘slow steaming’, omdat omgeleide schepen hun snelheid verhogen om langere afstanden af te leggen. De langere afstanden die worden veroorzaakt door het omleiden van containerschepen van het Suezkanaal naar Kaap de Goede Hoop leiden tot een geschatte toename van 70% in broeikasgasemissies voor een retourreis van Singapore naar Noord-Europa. Het omleiden van schepen uit de Rode Zee wordt al genoemd als een van de belangrijkste oorzaken van een stijging van de koolstofuitstoot van de EU-scheepvaartsector met 14% tijdens de eerste twee maanden van 2024.

Somalische piraterijdreiging steekt opnieuw de kop op

Het afgelopen jaar is de zeepiraterij toegenomen. Er waren 120 gerapporteerde incidenten tegen schepen in 2023, een stijging ten opzichte van 2022. Een grote zorg is het opnieuw opduiken van piraterij voor de Hoorn van Afrika te midden van de bredere veiligheidsproblemen in de naburige Rode Zee.

In december 2023 werd de bulkcarrier Ruen gekaapt, de eerste succesvolle kaping door Somalische piraten sinds 2017. Tussen 2005 en 2011 namen ze 149 schepen in beslag en meer dan 3700 bemanningsleden gevangen voor losgeld van in totaal naar schatting meer dan 300 miljoen US dollar. In januari 2024 werden nog eens drie schepen aangevallen en in maart 2023 werd de bulkcarrier Abdullah gekaapt, die naar verluidt pas werd vrijgegeven nadat er losgeld was betaald.

“De scheepvaart is kwetsbaar voor afpersing en piraten worden misschien aangemoedigd door wat er in de Rode Zee gebeurt. Het zou gewoon opportunistisch kunnen zijn, maar we moeten voorbereid zijn op het vooruitzicht dat we een periode van hernieuwde kapingen en piraterijaanvallen op zee zullen zien,” zegt Khanna.

Oekraïne-oorlog: ‘schaduwvloot’ risico voor schepen en milieu

Een geleidelijke verscherping van de internationale sancties tegen de Russische olie- en gasexport in de afgelopen drie jaar sinds de invasie van Oekraïne heeft geleid tot het ontstaan van een omvangrijke ‘schaduwvloot’ van tankers, meestal oudere schepen die buiten de internationale regelgeving en vaak zonder de juiste verzekering opereren. Deze situatie levert ernstige milieu- en veiligheidsrisico’s op bij belangrijke knelpunten waar olie wordt verscheept.

Rusland is niet het enige land dat een schaduwvloot exploiteert. Iran en Venezuela hebben dergelijke tankers gebruikt om sancties te omzeilen en de olie-export op peil te houden. De omvang van de donkere vloot wordt op 600 tot 1,400 schepen geschat, ruwweg een vijfde van de totale wereldwijde vloot van ruwe-olietankers.

Een groot deel van de schaduwvloot is waarschijnlijk slecht onderhouden en heeft mogelijk geen passende inspecties ondergaan. Schaduwtankers nemen ook deel aan de gevaarlijke praktijk van overslag van schip naar schip in de open oceaan en zetten transponders van het Automatic Identification System (AIS) uit om hun identiteit te verbergen. Schepen zijn tot nu toe betrokken geweest bij ten minste 50 incidenten, waaronder branden, motorstoringen, aanvaringen, stuurloosheid en olielekkages. De kosten voor het afhandelen van deze incidenten komen vaak voor rekening van overheden of de verzekeraars van andere schepen als er een betrokken is bij een incident.

“Zolang er sancties zijn tegen landen als Rusland en Iran, lijkt de schaduwvloot een blijvertje”, zegt Justus Heinrich, Global Product Leader Marine Hull, Allianz Commercial. “Gezien de leeftijd van de schepen in de schaduwvloot is veiligheid een grote zorg. Vaak zijn deze schepen aan het einde van hun operationele leven en worden ze gebruikt in een risicovolle sector.”

Territoriale geschillen in de Zuid-Chinese Zee

De crisis in de Rode Zee laat zien hoe belangrijk waterwegen zoals het Suezkanaal zijn voor de wereldeconomie en hoe kwetsbaar ze kunnen zijn voor verstoringen. Het heeft ook de aandacht gevestigd op andere delen van de wereld waar scheepvaartroutes blootstaan aan geopolitieke gebeurtenissen, zoals in de Zuid-Chinese Zee, waar territoriale geschillen bestaan. Voorbeelden hiervan zijn de Paracel- en Spratly-eilanden, die rijk zijn aan natuurlijke hulpbronnen en visserijmogelijkheden. Ondertussen blijven er spanningen bestaan tussen de VS en China, vooral over Taiwan.

In de afgelopen tien jaar heeft China steeds meer militaire bases gebouwd in de Zuid-Chinese Zee en de wateren bevolkt met marine- en kustbewakingsboten. Dat heeft weer geleid tot incidenten op zee met schepen van andere landen die ook aanspraak maken op gebieden, zoals de Filipijnen.

“Politieke rivaliteit en conflicten spelen zich steeds vaker af op zee en geschillen over territoria zullen waarschijnlijk niet snel verdwijnen”, zegt Chopra. “Rederijen moeten altijd voorbereid zijn op mogelijke bronnen van verstoring van hun activiteiten en toeleveringsketens.”

Demonstraties UvA gaan ‘over grenzen heen’, zegt Rutte

DEN HAAG – Premier Mark Rutte roept demonstranten op en rond de Universiteit van Amsterdam op te stoppen met het geweld tegen de politie en het aanrichten van vernielingen. Dat doet hij op X. “De gebeurtenissen op en rond de UvA in de laatste dagen gaan duidelijk over grenzen heen. Demonstreren mag. Altijd. Maar geweld gebruiken tegen de politie en vernielingen aanrichten mag nooit. Stop daarmee!”

Het is volgens hem onterecht dat het geweld in Gaza “steeds vaker en met steeds hardere woorden in de schoenen van Joodse Nederlanders wordt geschoven”. Dat is volgens hem een vorm van antisemitisme “die we luid en duidelijk moeten blijven bestrijden. Niet zwijgen, niet wegkijken.”

Maandag spreekt Rutte hier in het Catshuis met een aantal maatschappelijke organisaties verder over. Dat gebeurt op verzoek van de Tweede Kamer. “Antisemitisme mag in Nederland geen plek hebben”, zegt Rutte op X.

Demissionair minister Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) haalt op X hard uit naar de demonstranten. “De relschoppers die dit op hun geweten hebben moeten de rekening en de bijbehorende straffen krijgen. Want dit accepteren we niet. Nooit.”

Ze heeft er geen goed woord voor over dat de politie is belaagd, journalisten het werk onmogelijk is gemaakt en vernielingen zijn aangericht.

Pro-Palestijns protest laat duidelijke sporen achter in Amsterdam

AMSTERDAM – In delen van de Amsterdamse binnenstad zijn donderdagochtend nog duidelijk de gevolgen zichtbaar van het pro-Palestijnse protest dat daar dinsdag en woensdag plaatsvond.

Een ANP-fotograaf ziet op het Binnengasthuisterrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) stapels met stoeptegels en pallets liggen. Ook zijn veel muren en ramen op het terrein bespoten met teksten als “All eyes on Rafah” en “From the river to the sea”.

Het lijkt er wel op dat er minder losse spullen liggen dan woensdag, aldus de fotograaf, die verder laat weten dat het donderdagochtend vroeg nog rustig was op straat. Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam laat weten dat herstelwerkzaamheden in de stad in principe zo snel mogelijk worden uitgevoerd.

Een deel van de door de betogers opgeworpen barricades belandde woensdag overigens in de gracht. Op beelden was in de avond te zien hoe een buurtbewoner met een groot net troep uit de gracht viste.

Meer dan 2400 asielzoekers in Ter Apel, boetebedrag opgelopen naar ruim een miljoen

TER APEL – In het aanmeldcentrum in Ter Apel hebben in de nacht van woensdag op het donderdag voor het eerst sinds de gerechtelijke uitspraak meer dan 2400 mensen overnacht. Er verbleven 2463 mensen.

Omdat dat er meer zijn dan de afgesproken 2000, moet het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) opnieuw een dwangsom van 15.000 euro betalen aan de gemeente Westerwolde, waar Ter Apel onder valt.

Daarmee staat het totale boetebedrag nu op 1.012.500 euro.

De overschrijding van een miljoen euro komt eerder dan verwacht. Woensdag werd bekend dat het COA en de gemeente Westerwolde het niet eens waren over het aantal mensen dat in Ter Apel verbleef in de periode 2 tot en met 8 maart.

De gemeente en het COA hebben afgesproken dat het COA voor de helft van die dagen alsnog een dwangsom betaalt. In totaal gaat dat om een bedrag van 52.500 euro.

XR gelast protestmars Den Haag af vanwege ‘extreem politiegeweld’

DEN HAAG – Extinction Rebellion (XR) gelast de vreedzame protestmars tegen politiegeweld af die donderdagmiddag zou worden gehouden in Den Haag.

De organisatie meldt in een bericht “geschokt” te zijn over het “extreme politiegeweld” bij de pro-Palestijnse protesten van deze week in Amsterdam en Utrecht.

“Omdat de situatie in beide steden zo ernstig is, is dit niet een moment voor een mars tegen politiegeweld in Den Haag”, aldus XR in de verklaring.

De klimaatactiegroep roept iedereen op zich solidair te verklaren met de studenten en andere activisten die te maken hebben met “extreem politiegeweld” en zich aan te sluiten bij een van de “solidariteitsdemonstraties” in Utrecht of Amsterdam.

Eerder deze week deden twee demonstranten aangifte van mishandeling door de politie tijdens betogingen eerder dit jaar.

×