EINDHOVEN – Geheel in lijn met de DAF Transport Efficiency filosofie, introduceert DAF een volledig pakket innovaties voor zijn Nieuwe Generatie DAF serie. Daarmee helpt DAF zijn klanten nog succesvoller te zijn. Geoptimaliseerde aandrijflijnen en aerodynamica verlagen het brandstofverbruik met tot wel 3 procent. Dat komt bovenop de 10 procent die de Nieuwe Generatie DAF al realiseerde. DAF zet hiermee wederom de nieuwe standaard. De nog rijkere specificaties bieden samen met het nieuwe PACCAR Connect platform voor wagenparkbeheer nog meer mogelijkheden om de operationele efficiëntie verder te verbeteren. De Nieuwe Generatie DAF begint aan een volgend hoofdstuk – en kan vanaf nu worden besteld.
In 2021 introduceerde DAF zijn toonaangevende Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ voor lang en zwaar transport. Het jaar daarop volgde de veelzijdige XD-serie voor regionale en speciale toepassingen. Al deze Nieuwe Generatie DAF voertuigen zijn ontwikkeld conform de nieuwe Europese regelgeving voor maten en gewichten. Dat resulteert in ongeëvenaarde aerodynamica voor de beste brandstof efficiency en de laagste CO2-uitstoot.
Het nieuwe ontwerp met grote ruiten en lage ruitlijnen draagt – in combinatie met digitale camera’s – bij aan een onovertroffen direct zicht en dus veiligheid. Chauffeurs hebben een voorkeur voor de Nieuwe Generatie DAF trucks omdat ze veel ruimte bieden, fraai zijn afgewerkt, kwalitatief hoogstaand zijn en geweldige rijeigenschappen hebben.
De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ trucks stellen een nieuwe norm op het gebied van efficiëntie, veiligheid en comfort. Daarom ook werden ze in 2022 en 2023 verkozen tot ‘International Truck of the Year’. Bovendien ontvingen ze in heel Europa prestigieuze onderscheidingen van vooraanstaande transportpublicaties en vervoersorganisaties.
Dankzij een uitgebreide reeks innovaties worden de beste trucks op de markt nu nog beter voor zowel transporteurs als chauffeurs. De voertuigen vertegenwoordigen het volgende hoofdstuk van de Nieuwe Generatie DAF – en kunnen vanaf nu worden besteld.
The power of efficiency
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks profiteren van perfecte aerodynamica en zijn uitgerust met zeer efficiënte PACCAR MX-11 en MX-13 motoren (met vermogens van 270 kW/370 pk tot 390 kW/530 pk). Ook zijn ze voorzien van een reeks geavanceerde systemen die de chauffeurs ondersteunen. Het resultaat is een indrukwekkende verbetering van de brandstofzuinigheid tot wel 10 procent. Door de verdere optimalisatie van de aandrijflijn en aerodynamica, is nu nog eens 3 procent extra brandstofbesparing mogelijk.
Verschillende Nieuwe Generatie DAF modellen voldoen aan de vereisten van Maut-klasse 3, wat de eigenaar duizenden euro’s per jaar aan Duitse wegenbelasting kan besparen.
De efficiëntie van de aandrijflijnen van de DAF XD, XF, XG en XG+ is geoptimaliseerd. Zo profiteren de krachtbronnen van een nieuwe kleptiming volgens het Miller-principe. Ook wordt gebruikgemaakt van een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving. De pomp is elektrisch aangedreven wanneer weinig koeling nodig is en via een riem wanneer juist hoge koelprestaties nodig zijn. Voor maximale efficiëntie wordt een luchtcompressor met koppeling en 2 cilinders geïnstalleerd. Turbo- en EGR-systemen zijn verbeterd en naadloos afgestemd op de nieuwe kleptiming. Nieuwe brandstofverstuivers ondersteunen de uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.
Innovaties van assen
DAF voert meerdere innovaties door in zijn populaire SR1344-achterasprogramma. Een nieuw ontworpen pignonwiel vergroot niet alleen de sterkte en levensduur van dat onderdeel nóg verder, maar maakt de SR1344 ook geschikt voor de sterkste (390 kW/530 pk) variant van de PACCAR MX-13 Motor. Daardoor kan ook deze aandrijflijn optimaal profiteren van DAF’s ‘down speeding’ filosofie.
Door een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties is een achterasoverbrenging van 2,05:1 mogelijk in combinatie met de populairste bandenmaat: 315/70R22.5. Dat levert de hoogste brandstof efficiency op voor alle motoren van 4×2 trekkers. Bij een constante snelheid van 85 km/u wordt het toerental met zelfs 7 procent gedrukt (950 in plaats van 1.030). Verder is het SR1344-asprogramma aangevuld met een asoverbrenging van 2,64:1. De tandwielen zijn speciaal geslepen voor maximale efficiëntie.
Om de efficiëntie van de Nieuwe Generatie DAF trucks te optimaliseren, zijn het DAF Digital Vision-camerasysteem (in plaats van de conventionele spiegels), Predictive Cruise Control en banden met lage weerstand nu standaard op de 4×2 en 6×2 modellen*. Dat levert 6 procent extra brandstofzuinigheid op. Klanten die deze opties voorheen niet bestelden, profiteren van een tot wel 9 procent lager totaal brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. In de dagelijkse praktijk kan de extra brandstofbesparing nog groter zijn, omdat nu ook het aerodynamische pakket tot de standaarduitvoering behoort.
10 jaar PACCAR Connect
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks worden geleverd met een PACCAR Connect-abonnement van 10 jaar. Dit nieuwe online platform voor wagenparkbeheer geeft realtime informatie over de prestaties van de volledige vloot, de individuele voertuigen en de chauffeurs. Daarmee kunnen transporteurs hun efficiëntie en rendement optimaliseren. Het platform maakt ook efficiënte over-the-air-updates van voertuigen mogelijk.
PACCAR Connect onderscheidt zich doordat het eenvoudige integratie mogelijk maakt in bestaande logistieke software applicaties van zogenoemde ‘derde partijen’. Het zet daarmee de nieuwe standaard in wagenparkbeheersystemen. Dankzij PACCAR Connect kunnen alle logistieke processen via één scherm in de gaten worden gehouden. Dat biedt de chauffeur extra comfort. Voor een maximale efficiëntie maakt PACCAR Connect ook gebruik van ‘geofencing’, waarbij een bericht naar de thuisbasis of bestemming wordt gestuurd als de truck zich in de buurt van een afleverlocatie bevindt.
B100 FAME biodiesel
Om klanten nog meer slagkracht te geven, worden vanaf begin 2025 versies van de PACCAR MX-motor geschikt gemaakt voor B100 FAME biodiesel. Voor Lowdeck-trekkers zijn nu side skirts beschikbaar om daarmee de efficiëntie van deze voertuigen verder te verbeteren.
The power of safety
Dankzij onder andere de lage ruitlijnen, de kerb view window en de geavanceerde digitale camera’s zijn de Nieuwe Generatie DAF trucks de norm op het vlak van direct en indirect zicht. De uitzonderlijk sterke cabineconstructie, het gepatenteerde Cab Displacement System en het Controlled Displacement Steering System zorgen ervoor dat de XD, XF, XG en XG+ ook toonaangevend zijn op het gebied van passieve veiligheid. Voor een ongeëvenaarde actieve veiligheid is elke truck voorzien van een complete reeks geavanceerde systemen voor chauffeursondersteuning (Advanced Driver Assistant Systems; ADAS).
Het Advanced Emergency Braking System (AEBS) van de nieuwste generatie is uitgerust met radarsensoren (2 voor veraf en 1 voor dichtbij) en een camera. Dit volledig automatische noodremsysteem helpt om botsingen met kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig te voorkomen. De nieuwe Drive-off Assist functie maakt gebruik van een extra radar. Het waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers dichtbij de truck als het voertuig stilstaat of wegrijdt.
De Event Data Recorder legt beelden en gegevens vast wanneer de AEBS-remwaarschuwing wordt geactiveerd en de DAF Side & Turn Assist waarschuwt voor voetgangers, fietsers of voertuigen die zich in de dode hoek van het voertuig bevinden, ook als dat helemaal aan het einde van de trailer is.
Verder wordt elke Nieuwe Generatie DAF uitgerust met Speed Limit Recognition, dat de chauffeur informeert over de actueel geldende maximum snelheid en waarschuwt als te snel wordt gereden. Het Lane Departure Warning System helpt gevaarlijke situaties te voorkomen door te waarschuwen voor mogelijk onbedoelde rijstrookwisselingen.
De nieuwe Rear View Camera laat op een display in de cabine zien wat aan de achterzijde van de truck gebeurt. De (optionele) High Beam Assist dimt automatisch het grootlicht bij tegemoetkomend verkeer of verkeer op de eigen rijbaan. Een functionaliteit die uit vorige DAF-voertuigen is overgenomen, is het Emergency Stop Signal, dat andere weggebruikers met knipperende alarmlichten waarschuwt indien de truck sterk afremt. Ook wordt een aantal nieuwe zaken geïntroduceerd om de veiligheid van de chauffeur verder te vergroten.
De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de man of vrouw achter het stuur en waarschuwt als een pauze nodig is. Verder kunnen trucks worden voorbereid op de montage van een Alcohol Interlock. Dit maakt de installatie mogelijk van een hulpmiddel dat de motor alleen laat starten na een negatieve alcoholtest.
The power of comfort
De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ worden door chauffeurs geroemd om hun ongeëvenaarde rij-, rust- en slaapcomfort.
De nieuwe verbeteringen van de aandrijflijn zorgen voor nog lagere geluidsniveaus tijdens het rijden op kruissnelheid omdat de aandrijflijn dan met lagere toerentallen werkt. Motorverbeteringen in combinatie met de nieuwe schakelstrategie van de transmissie zorgen ervoor dat de Nieuwe Generatie DAF trucks soepeler dan ooit schakelen. En dát brengt de rijeigenschappen nog verder omhoog.
Het nieuwe PACCAR Connect online platform voor fleet management biedt Connected Truck Navigatie. De volledige routeplanning kan vanaf de thuisbasis direct naar een tweede scherm in de truck worden gezonden voor maximaal chauffeurscomfort. Opties als ‘Last Mile First Mile Routing’ verhogen eveneens de efficiëntie en het chauffeurscomfort.
Samengevat kan worden gesteld dat de beste trucks op de markt nog beter zijn geworden. Hiermee versterkt DAF niet alleen de toonaangevende positie van de XD, XF, XG en XG+ op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort, maar ook het succes van zijn klanten.