Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 19:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 449

Verzekeraars vrezen miljardenschade na instorten brug Baltimore

instorten brug in Baltimore

BALTIMORE – De financiële schade na het instorten van de brug in Baltimore kan oplopen tot miljarden dollars, vrezen verzekeraars. Analisten van Barclays schatten dat de schade aan de brug alleen al zo’n 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro) bedraagt. Daarnaast komen er waarschijnlijk claims binnen voor de dood van de bouwvakkers en voor alle schepen die nu de haven van Baltimore niet kunnen bereiken of verlaten.

De beroemde Francis Scott Key Bridge stortte in nadat een stuurloos geworden containerschip Dali ertegenaan was gevaren. Door brokstukken in het water is de belangrijke Oost-Amerikaanse haven nu niet bereikbaar. Afgelopen nacht zijn de lichamen geborgen van twee mensen die op de brug aan het werk waren. Er zijn nog vier vermisten. Barclays verwacht dat nabestaanden aanspraak kunnen maken op miljoenen dollars aan schadevergoedingen.

John Neal, topman van verzekeraar Lloyd’s of London, zegt dat het ongeluk mogelijk leidt tot de grootste uitbetalingen ooit op het gebied van maritieme verzekeringen. “Het is een verlies van meerdere miljarden dollars.”

Wie alle schadevergoedingen moet gaan betalen is nog niet bekend. Dat hangt er onder meer van af of het ongeluk is veroorzaakt door nalatigheid of een technische fout op het schip. De Amerikaanse autoriteiten onderzoeken de precieze toedracht.

Oegema Transport zoekt bedrijf om over te nemen

Oegema

DEDEMSVAART – Oegema Logistics+ is op zoek naar een logistiek of transportbedrijf in het midden/zuidwesten van Nederland ter overname. Een strategische locatie die voor het bedrijf de poort opent naar de rest van Nederland en Europa. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.

Oegema Logistics is een familiebedrijf dat sinds 1919 actief is in de logistiek. “Wij werken samen met onze collega’s en partners aan innovatie en kwaliteit. Elektrische vrachtwagens, zonnepanelen op het dak en slimme logistieke oplossingen die onze ecologische voetafdruk verkleinen. Want we willen niet alleen de snelste en beste zijn, maar ook de groenste”, aldus Sibbele Oegema.

Oegema is op zoek naar een logistieke dienstverlener, het liefst alles onder één dak en met een bepaalde capaciteit te weten:

  • Eigen locatie, terrein grootte 2 tot 4 hectare;
  • Benelux FTL-distributie;
  • 25 tot 40 eenheden;
  • Crossdock loods ongeveer 5000 m2 (met voldoende docklevellers);
  • Indien aanwezig warehouse activiteiten;
  • Uitbreidingsmogelijkheden warehouse activiteiten;
  • Bij voorkeur in driehoek Vianen, Den Bosch, Raamsdonksveer.Ben jij de match die Oegema zoekt? Neem dan contact op met Sibbele Oegema via +31 (0)523 – 740845 of info@oegematransport.nl.

Eneco ziet geen heil meer in windmolenparken

windmolenpark

ROTTERDAM – Eneco probeert niet langer de opdracht voor de bouw van windmolenparken IJmuiden Ver Alpha en Beta binnen te slepen. De energieleverancier heeft te veel problemen met de manier waarop Nederland een nieuwe exploitant voor deze te bouwen windparken op zee selecteert. Met die huidige opzet denkt Eneco dat de bouw van windmolenparken niet toekomstbestendig is. Maar volgens het bedrijf zijn er oplossingen.

Volgens Eneco, dat samen met Noors energiebedrijf Equinor optrok, is de aandacht bij de aanbestedingsprocedure te veel naar de financiële kant opgeschoven. Het zou daardoor gemakkelijker zijn om de tender te winnen door hogere bedragen te bieden, in plaats van ‘kwalitatieve’ pluspunten te scoren als aandacht voor herstel van de zeebodem.

Tegelijkertijd zijn de kosten voor het bouwen van windmolenparken sterk gestegen door hogere prijzen voor bijvoorbeeld koper en staal, terwijl er onzekerheid is over elektriciteitsprijzen.

Voorstellen

Het gaat om twee kavels voor de bouw van windmolenparken die allebei een capaciteit van 2 gigawatt moeten krijgen. Daarmee zijn ze goed voor genoeg energie om 4 miljoen huishoudens van stroom te voorzien.

Eneco doet ook voorstellen waarmee het weer aantrekkelijk zou worden om te investeren in windmolenparken. Wat de energieleverancier betreft krijgen kwalitatieve criteria voor bijvoorbeeld de flora en fauna in zee een belangrijke rol bij tenders. Ook kan het volgens Eneco helpen om met contracten te werken waarbij de windexploitant boven een bepaalde elektriciteitsprijs aan de overheid betaalt, maar geld van de overheid krijgt als de prijs onder een grens komt.

Een andere oplossing is het combineren van aanbestedingen voor windmolenparken en de productie van waterstof. Om op een ‘groene’ manier waterstof te maken is namelijk veel duurzaam opgewekte elektriciteit nodig. Als een ontwikkelaar van een windmolenpark verzekerd is van een klant voor grote hoeveelheden windenergie, kan dat onzekerheid wegnemen over grote schommelingen in de elektriciteitsprijs.

KPMG: Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in

AMSTELVEEN – Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere Chinese elektrische auto’s. Ook groeiende concurrentie van Amerikaanse fabrikanten, die met steun van de overheid elektrische auto’s produceren, baart hen zorgen. Dat staat in een rapport van accountants- en adviesbureau KPMG.

In Europa worden de belastingvoordelen en subsidies voor elektrische auto’s afgebouwd. Europese bestuurders zijn dan ook sceptischer dan hun collega’s in andere werelddelen over het moment waarop elektrische auto’s evenveel zullen kosten als brandstofauto’s, zonder overheidssteun.

“Belastingvoordelen en subsidies zijn heel belangrijk om de groei van elektrische auto’s te stimuleren en om vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders”, stelt een onderzoeker van KPMG.

Geopolitieke spanningen

Autofabrikanten in Europa worden ook geplaagd door aanhoudende geopolitieke spanningen. Hierdoor krijgen ze moeilijker toegang tot belangrijke grondstoffen, zoals zeldzame aardmetalen, halfgeleiders en materialen die nodig zijn voor de productie van batterijen.

Brussel streeft ernaar om tegen 2035 vrijwel alle nieuwe auto’s elektrisch te maken. De autobranche denkt niet dat dit gaat lukken. Topbestuurders verwachten dat slechts 30 procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa in 2030 uit volledig elektrische auto’s zal bestaan.

Eerder deze maand gaf kredietverzekeraar Allianz Trade al aan dat de Europese auto-industrie dringend steun vanuit Brussel nodig heeft. Zonder deze steun lopen Europese autobouwers het risico verder achterop te raken bij hun rivalen in China en de Verenigde Staten. De Europese Commissie overweegt extra belastingen op auto’s uit China te heffen.

Herstel Prinses Margriettunnel in A7 duurt tot eind 2025

Prinses Margriettunnel

SNEEK – Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden.

Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog. De werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

Gedurende de werkzaamheden is per rijrichting één rijstrook open, daar mag niet harder dan 50 kilometer per uur worden gereden.

Rijkswaterstaat meldt dat de manier van werken nog niet eerder bij een groot project is gebruikt en dat daarom veel nieuw is en er ook soms nog dingen fout gaan. Zo moet de nieuwe fundering door het water heen worden geplaatst. Het voordeel ervan is volgens Rijkswaterstaat dat gebouwen in de buurt geen risico lopen doordat het grondwater bij de tunnel niet verlaagd hoeft te worden.

Politici verontrust over vermeende Russische geldstromen

Tweede Kamer

DEN HAAG – Een reeks Tweede Kamerleden heeft donderdagochtend verontrust gereageerd op berichten dat Europese politici geld uit Rusland zouden hebben gekregen om Russische propaganda te verspreiden. Ook Nederlandse politici zijn daarvoor volgens de Tsjechische inlichtingendiensten benaderd. Om wie het gaat, is niet bekend.

“Totaal onaanvaardbaar”, schrijft PVV-leider Geert Wilders op X. “Ik wil vandaag nog een extra regeling van werkzaamheden en mogelijk debat in de Tweede Kamer hierover.”

“Dit zijn hele zorgelijke berichten”, vindt Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA). “Zeker aangezien het ook Nederlandse politici lijkt te betreffen.” Klaver ziet in de berichten een “een directe bedreiging voor onze nationale veiligheid” en wil opheldering van het kabinet.

Jan Paternotte (D66) wil “zo snel mogelijk boven tafel” wie geld van Rusland heeft gekregen. Ook CDA-Kamerlid Derk Boswijk vraagt om een onderzoek. “Deze beschuldigingen zijn ongelofelijk zwaar en serieus.”

Laurens Dassen van Volt schrijft: “Totaal onacceptabel en gevaarlijk. Zware beschuldigingen van buitenlandse inmenging die we zeer serieus moeten nemen. Dit moet direct tot de bodem uitgezocht worden.”

ILT start met slothandhaving general aviation op Schiphol

SCHIPHOL – Vanaf 31 maart start de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met de slothandhaving voor de general aviation (GA) op Schiphol. Dit betekent dat de inspectie gaat handhaven op het misbruik van de toegewezen tijdsperiodes (slots) door de recreatieve luchtvaart, privé jets en de niet-commerciële zakelijke luchtvaart.

Om bij te dragen aan het voorkomen van geluidsoverlast voor omwonenden, kijkt de ILT vooral naar het mogelijk ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten door de general aviation.

Overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire vluchten zijn uitgezonderd van de regels voor slotgebruik.

De ILT gaat na het zomerseizoen de slothandhaving voor de GA uitbreiden naar Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Op deze luchthavens handhaaft de ILT al op slotmisbruik door de commerciële luchtvaart.

Landen en opstijgen gecoördineerd

Heel drukke luchthavens zijn aangewezen als volledig gecoördineerde luchthaven. Hierdoor mogen luchtvaartmaatschappijen alleen binnen een toegewezen slot landen of opstijgen. Dit geldt voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. In Nederland wijst de onafhankelijke slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) de slots aan voor deze luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en GA-operators.
ACNL monitort naleving van de slots en rapporteert overtredingen aan de ILT. De ILT onderzoekt deze en bepaalt welke interventie nodig is. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de ILT bijvoorbeeld een waarschuwing geven, een bestuurlijke boete of een last onder dwangsom opleggen.

Slots general aviation op Schiphol

De GA-slots worden per dag aangevraagd. Het gaat dan om circa 2 tot 3 procent van het totale aantal vliegtuigbewegingen op de luchthaven.
Van een overtreding is sprake als de GA:

  • op Schiphol in de nacht vliegt met een slot voor overdag. Nachtvluchten zijn in principe niet toegestaan voor de GA. Behalve als het gaat om overheidsvluchten, noodlandingen of humanitaire vluchten;
  • vliegt zonder een slot;
  • herhaaldelijk en opzettelijk een slot niet gebruikt;
  • herhaaldelijk en opzettelijk een slot gebruikt op een ander tijdstip dan toegewezen;
  • herhaaldelijk en opzettelijk een slot op een andere manier gebruikt dan toegewezen.

 

Economische krimp raakt ook sector transport en logistiek

GOUDA – De groei van de Nederlandse economie valt volgens CBS terug in 2023. In de eerste drie kwartalen was er sprake van krimp. Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat ook de sector transport en logistiek last heeft van de economische neergang. De omzet in goederenvervoer over de weg is in het laatste kwartaal van 2023 voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij.

Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies. Het aantal faillissementen blijft hoog. Ondernemers zijn negatief gestemd over het economisch klimaat. Hoewel minder transportondernemers last hebben van personeelstekort hebben steeds meer transportondernemers last van onvoldoende vraag.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

In het vierde kwartaal van 2023 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 3,7 procent lager. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 13,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg is voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij. Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies.

Eind 2023-Q4 zijn er ongeveer 6.300 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar en het vorige kwartaal. In aantal regio’s neemt de arbeidsmarktkrapte ook iets af. Desondanks blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs in de meeste regio’s wel zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Ook voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures lager dan vorig jaar.

Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q1 per saldo negatief over economisch klimaat in de afgelopen 3 maanden. En voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen ook negatief. Ondernemers oordelen wel positiever over personeelssterkte in hun bedrijf.

Het aandeel ondernemers dat Vervoer over land dat onvoldoende vraag ervaart neemt toe (van 27 procent in jan. 2023 naar 37 procent in jan. 2024). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (47 procent geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar (van 67 procent in jan. 2023 naar 47 procent in jan. 2024).

Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV

In 2023-Q4 is het aantal faillissementen hoger dan vorig jaar (42 in 2023-Q4 tegen 28 in 2022-Q4). Het aantal ligt op een vergelijkbaar niveau als in de voorgaande kwartalen. In heel 2023 gingen in de sector flink meer bedrijven failliet dan in 2022 (bijna een verdubbeling; 156 tegen 80).

Het totaal aantal werknemers neemt af ten opzichte van vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af ten opzichte van vorig jaar. De uitstroom ligt boven de instroom (net als in Q1 t/m Q3). In 2023-Q4 is de instroom van chauffeurs 2.626 en de uitstroom 2.923. 62 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt op 20 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.

Het aandeel oproepkrachten neemt af ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt ten opzichte van vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).

Veel animo voor subsidie elektrische trucks, AanZET-budget op

DEN HAAG – Afgelopen dinsdag 26 maart is de regeling geopend voor het aanvragen van subsidie voor elektrische vrachtauto’s. Het budget voor dit jaar bedraagt €45 miljoen. Er zijn 647 aanvragen binnengekomen waarmee het beschikbare openingsbudget geheel is aangevraagd. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is bedoeld voor het stimuleren van de markt van emissieloze trucks.

Net als vorig jaar is er veel interesse in de subsidieregeling. Op eerste dag zijn er 428 aanvragen binnen gekomen. Op de tweede dag zijn nog eens 219 aanvragen ingediend. Het totaal aangevraagd budget is € 46,5 miljoen.

Groei

Met deze subsidieronde kunnen ruim 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens (exclusief waterstoftrucks). Het streven is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 16.000. In 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160.000.

Wijzigingen

Vorig jaar was de AanZET-subsidie reeds na één dag ruim overtekend. Ten opzichte van vorig jaar zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Een onderneming kan per werkdag slechts één subsidieaanvraag indienen voor de aanschaf van één emissieloze vrachtwagen. Zo lang er budget is kan een onderneming elke werkdag opnieuw een aanvraag indienen. Daarmee komt de regeling onder handbereik van meer bedrijven.

Subsidiebedragen

Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs. Het precieze percentage hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van de onderneming. Kleine ondernemers krijgen relatief meer voordeel. Alleen een nieuwe, volledig uitstootvrije vrachtauto, bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof, komt in aanmerking voor subsidie. Dat is exclusief de fiscale voordelen waarvoor ondernemers bovenop de subsidie in aanmerking komen bij aanschaf van een schone truck. Ten opzichte van vorig jaar zijn de percentages en maximale subsidiebedragen aangepast zodat deze voldoen aan de Europese staatsteunregels.

Overtekening

De aanvragen voor de AanZet-subsidie moeten nog worden beoordeeld. Soms worden aanvragen afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. Soms trekken klanten zelf hun aanvraag in. Zo kan er alsnog een deel van het subsidiegeld vrijkomen, ook al is de regeling overtekend. Indien er meer subsidiegeld vrijkomt dan benodigd voor de aanvragen van dag twee, dan wordt er geloot tussen de aanvragen op dag drie. De uitslag van de loting wordt op een later moment aan de aanvragers bekend gemaakt.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De Eerste Kamer moet het totaal budget voor AanZET nog goedkeuren. De behandeling van het wetsvoorstel wordt begin april verwacht. Mocht de begroting onverwachts niet worden goedgekeurd, kan dit betekenen dat reeds ingediende aanvragen worden afgewezen.

Opnieuw flinke stijging faillissementen dit jaar, aldus Atradius

faillissement

AMSTERDAM – Het aantal faillissementen van bedrijven in Nederland neemt ook dit jaar flink toe. Dat voorspelt kredietverzekeraar Atradius in een nieuw rapport. De onderzoekers rekenen op een toename van het aantal faillissementen met 38 procent. Vorig jaar ging het om een stijging van 48 procent.

Daarmee zou het aantal faillissementen in Nederland dit jaar moeten uitkomen op 4500. Atradius wijst op het wegvallen van de coronasteun, de hogere rente en de afzwakkende economie. In 2020 en 2021 leidden de coronasteunmaatregelen van de overheid voor bedrijven tot een sterke daling van het aantal faillissementen.

“Sinds de overheidsmaatregelen in het eerste kwartaal van 2022 zijn gestaakt, zien we een stijging van het aantal faillissementen. In geheel 2023 stond de teller in Nederland op 3271 faillissementen. Vooral in de tweede helft van dat jaar liepen de aantallen sterk op en ging het om gemiddeld 300 faillissementen per maand. Deze trend zette zich ook in januari en februari van 2024 voort”, zegt John Lorié, hoofdeconoom van Atradius, in het rapport.

Atradius merkt op dat het aantal faillissementen nog niet terug is op het niveau van voor de coronapandemie. Voor 2025 wordt dan een normalisatie verwacht en zou het om een lichte stijging van 3 procent moeten gaan bij het aantal bedrijven dat noodgedwongen de deuren moet sluiten.

Wereldwijd verwacht Atradius dit jaar een toename van het aantal faillissementen met 16 procent. Nederland behoort tot de landen met de sterkste stijging. Andere landen waar een forse toename wordt verwacht zijn Italië (plus 63 procent), Singapore (plus 47 procent), Portugal (plus 34 procent), Polen (plus 29 procent) en de Verenigde Staten (plus 29 procent), volgens de onderzoekers.

Bosma: Baudet betuigt spijt maar kwam niet opdagen

Thierry Baudet

DEN HAAG -FVD-leider Thierry Baudet heeft in een telefoongesprek met Kamervoorzitter Martin Bosma spijt betuigd voor wat hij woensdag na een debat heeft gezegd tegen Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA). “Hij stelt dat hij zich heeft laten meeslepen in de felheid van het debat”, zegt Bosma donderdag.

Baudet kwam donderdagochtend niet opdagen voor het gesprek waar Bosma om gevraagd had. “Hij stelde dat hij een andere afspraak had en dat hij hier niet kon zijn vandaag”, zegt de Kamervoorzitter. “Dat vind ik op zich heel jammer.”

Woensdag meldde Bosma dat Baudet Klaver verbaal had bedreigd na een debat. “Bedreigingen – nota bene in de plenaire zaal – kan ik niet tolereren”, schreef Bosma, die er zo snel mogelijk met Baudet over wilde spreken.

Bosma heeft Baudet aan de telefoon gevraagd zijn spijt “aan de buitenwereld duidelijk te maken, of contact op te nemen met de heer Klaver, of een duidelijke tweet te versturen, of een persbericht, of wat dan ook”. Dat zou Baudet hebben toegezegd. “Ik ben daar heel blij mee.”

Of de zaak hiermee is afgedaan, hangt volgens Bosma ook af van de reactie van Klaver. “Maar de intentie van de heer Baudet lijkt me positief. Namelijk dat hij dit hele verhaal uit de wereld wil hebben.”

ANWB verwacht veel verkeer op de weg rond Pasen

File

DEN HAAG – Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

Op Goede Vrijdag rijden veel Duitse toeristen naar de kust of de Waddeneilanden. Automobilisten die vanaf de Duitse grens rijden of richting Zeeland willen, moeten daarom geduld oefenen. Ook voor de boot naar Texel moeten ze rekening houden met wachtrijen.

Tijdens de paasdagen zijn vooral De Keukenhof, de Designer Outlet in Roermond en het circuit van Zandvoort populair, met daardoor in de omgeving verkeersopstoppingen. Werkzaamheden aan de Beneluxtunnel zorgen in de regio Rotterdam opnieuw voor overlast. De tunnel is van vrijdagavond tot maandagochtend in zuidelijke richting afgesloten. Ook de A27 is dit weekend dicht, tussen de knooppunten Hooipolder en Gorinchem.

Terugkerende toeristen zorgen op tweede paasdag in de middag weer voor files en ook op de dinsdag na het lange weekend verwacht de ANWB een hele drukke ochtendspits. Die was vorig jaar goed voor 844 kilometer aan langzaam rijdend en stilstaand verkeer.

Nieuwe snelle IC naar Brussel kan veel aantrekkelijker

AMSTERDAM – De nieuwe snelle Intercity van Amsterdam naar Brussel geeft onvoldoende tijdwinst, nu reizigers voor de meeste bestemmingen moeten overstappen. Daarvoor waarschuwen reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus.

De reizigersorganisaties stellen een alternatieve dienstregeling voor waarbij de trein zonder tijdverlies ook de belangrijke stations en knooppunten bedient.

Vanaf december introduceren NS en de Belgische spoorwegen NMBS een nieuwe snelle Intercity die ieder uur gaat rijden tussen Amsterdam Zuid en Brussel-Zuid. Deze trein brengt reizigers 40 minuten sneller naar Brussel dan de huidige trein. De huidige, tragere Intercity rijdt vanaf december nog ieder uur tussen Brussel, Breda en Rotterdam, maar niet meer naar Amsterdam. Reizigersvereniging Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus zijn verheugd met de komst van de nieuwe, snellere trein en zien de trein graag een groot succes worden. Een snelle trein is echter niet per definitie de snelste optie voor de reiziger.

Rover en TreinTramBus vrezen dat de nieuwe trein nu voor veel reizigers niet interessant is omdat stations Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Noord niet worden bediend.

“Zo’n snelle trein is natuurlijk fantastisch”, stelt Freek Bos, directeur van Rover. “Maar als deze trein zoveel grote stations voorbij rijdt, rijdt hij letterlijk zijn doel voorbij. Reizigers moeten dan in veel gevallen overstappen of terugreizen en zijn dus in de praktijk toch niet sneller.”

Omdat de trein 10 minuten langer dan nodig onderweg is tussen Rotterdam en Antwerpen en in Antwerpen ook nog eens 10 minuten stil staat, was er genoeg ruimte in de dienstregeling geweest om op de geschrapte stations te stoppen. Groot bezwaar is daarnaast dat één van de vier Belgische IC’s tussen Antwerpen en Brussel een aantal stops moet schrappen om plaats te maken voor de internationale Intercity wat voor een aantal reizigers binnen België een grote verslechtering betekent.

Rover en TreinTramBus pleiten voor een alternatief plan waarin de snelle IC Brussel wordt samengevoegd met de Belgische Intercity naar Charleroi. Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.

“Dat is de juiste weg. We roepen NMBS en NS op om snel samen aan de slag te gaan met de nodige verbeteringen”, stelt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus.

“Door naar het totaalplaatje te kijken is een veel aantrekkelijker aanbod mogelijk en daarmee zijn zowel binnenlandse als internationale reizigers het beste gediend.”

CBRE: Logistieke vastgoedinvesteringen weer in trek

AMSTERDAM – Het dieptepunt voor de waarde van logistiek vastgoed lijkt achter ons te liggen. Dat stelt vastgoedadviseur CBRE in haar rapport over logistieke vastgoedinvesteringen in 2024. Strikter duurzaamheidsbeleid, diversificatie van investeringsstrategieën, en het aanpassen aan veranderende economische omstandigheden bieden kansen voor beleggers in de sector.

Logistiek een ‘safe haven’

Uit het onderzoek van de vastgoedadviseur blijkt dat er in 2024 een positief keerpunt is bereikt in de investeringen in de logistieke vastgoedsector. De stabilisatie van het aanvangsrendement op 4,7%, en een lagere kapitaalwaardedaling dan in andere assets zoals kantoren en winkels, maken dat beleggers logistiek vastgoed als relatief minder risicovol zijn gaan zien. De sector is daarmee een echte ‘safe haven’ geworden. Het Prime aanvangsrendement voor logistiek ligt nu zelfs lager dan die van kantoren, wat in het verleden nog nooit gebeurd is.

Op internationaal vlak ziet CBRE meer en meer internationaal kapitaal verschuiven naar Europese logistieke fondsen. Dit heeft te maken met het sterke fundament voor logistiek vastgoed, namelijk de blijvende vraag naar logistiek vastgoed, terwijl er om verschillende redenen steeds minder nieuwbouw bij zal komen.

Modern, duurzaam en goed gelegen logistiek vastgoed in trek

Logistiek is met 34% de favoriete asset class geworden onder beleggers, waarbij de helft hierbij aangeeft op zoek te zijn naar modern logistiek vastgoed op de beste locaties. Toch blijven in Nederland beleggers tot op heden afwachtend en zijn ze kieskeuriger geworden, onder meer vanwege een veranderende markt en wetgeving. Volgens CBRE is dit lang niet altijd een slechte ontwikkeling, vooral kijkende naar duurzaamheid.

Jim Orsel, hoofd Industrie & Logistiek bij CBRE, legt uit waarom: “Over het algemeen zien we dat beleggers kieskeuriger zijn geworden in logistiek vastgoed. Dat komt in onze ogen de duurzaamheid van beleggingen in logistiek vastgoed alleen maar ten goede. Veel beleggers zijn momenteel vaak al tevreden met bijvoorbeeld BREEAM Very Good. Gezien de regelgeving vanuit de EU zal dit in de toekomst echter niet meer voldoende zijn. Willen beleggers de duurzaamheidsrisico’s naar de toekomst toe beperken, dan moeten ze hier nu dus al mee bezig zijn.”

In totaal werd er in 2023 voor €2,4 miljard belegd in bedrijfsruimten en logistiek. Hoewel dit een halvering betekende ten opzichte van het voorgaande jaar, was deze asset class daarmee wel nog steeds de grootste binnen het vastgoed.

Aanrijding met twee vrachtwagens op N331 [+foto’s]

Ongeval N331

HASSELT – Op de N331 (Hasselterweg) tussen Hasselt en Zwolle zijn donderdagochtend twee vrachtwagens achterop elkaar gebotst.

Bij de aanrijding raakte de chauffeur van de achterop botsende vrachtwagen gewond en is met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht.

De achterop komende vrachtwagen liep forse schade op. De voorste vrachtwagen had weinig schade.

Ongeval N331

De N331 is in beide richtingen afgesloten. Eén van de vrachtwagens zal moeten worden afgesleept. Hoelang de weg dicht blijft is onbekend.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...