Clicky

donderdag 26 december 2024 - 20:35 uur
BAS World
Home Blog Pagina 449

Israëlische militairen bezig met invallen in Oost-Rafah

bombardement in Rafah

RAFAH – De Israëlische krijgsmacht (IDF) is bezig met invallen in het oosten van Rafah. Daarbij zijn meerdere mensen gedood, meldt de IDF op Telegram. De krijgsmacht spreekt zelf van een “precieze contraterreuroperatie”.

Militairen doen invallen in “specifieke gebieden” in de stad, aldus de IDF. “De voorbije dag hebben IDF-militairen bij verschillende confrontaties terroristen uitgeschakeld en terroristische infrastructuur ontdekt, evenals ondergrondse schachten op verschillende plekken in de oostelijke delen van Rafah.”

De Israëlische krijgsmacht is al langer bezig met aanvallen op Rafah. Daarbij werd dinsdag ook de belangrijke grensovergang ingenomen. Dat heeft internationaal tot veel kritiek geleid.

Burgerbevolking

Humanitaire organisaties waarschuwen dat een grootschalige invasie rampzalige gevolgen zou hebben voor de burgerbevolking van Rafah, die door het geweld en allerlei tekorten toch al in de knel zit. Een aantal landen zegt er om diezelfde reden op tegen te zijn, waaronder Israëls machtigste bondgenoot, de Verenigde Staten. Israël zegt dat de operatie noodzakelijk is, omdat er nog Hamasstrijders in het gebied zouden zitten.

De IDF heeft naar eigen zeggen ook luchtaanvallen uitgevoerd op honderd doelen in de hele Gazastrook. Daarbij zouden “militaire gebouwen, observatieposten, lanceerposten en overige militaire infrastructuur” onder vuur zijn genomen.

Boekema Workum slaat nieuwe weg in met Renault Trucks T High containerauto

WORKUM – Met de aanschaf van een Renault Trucks T High 480 6×2 containerauto voegt Boekema Workum een nieuw merk toe aan zijn vloot. Boekema Workum gaat met deze truck dedicated (bedrijfs)afval afvoeren. De keus viel op de Renault Trucks T High vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks Leeuwarden.

Voor eigenaar Klaas Boekema is de Renault Trucks T High een hernieuwde kennismaking met het merk. “Vroeger heb ik zelf met een Renault-truck gereden toen ik als chauffeur in dienst was bij een transportbedrijf en dat is mij altijd goed bevallen. Nu waren we op zoek naar een nieuwe containerauto om afval af te voeren en dat vond ik een mooi moment om eens voor een Renault-truck te kiezen. Prijstechnisch is de Renault Trucks T High heel aantrekkelijk. Je krijgt veel waar voor je geld en ik ben benieuwd wat we anno 2024 van deze truck mogen verwachten. Daar kom je maar op één manier achter.”

Truck waarmee je kort kunt draaien

Boekema rijdt met de Renault Trucks T High dedicated voor Omrin, een afvalverwerkingsbedrijf dat actief is in Noord-Nederland. Omrin zamelt het afval van ruim 1,5 miljoen mensen en 10.000 bedrijven in. Boekema: “We brengen onder meer afval, dat is ingeleverd bij milieustraten van Omrin in Groningen en Friesland, naar verwerkers. De Renault Trucks T High is voorzien van een Hyva haakarmsysteem om containers te kunnen wisselen. Ook hebben we gekozen voor een gestuurde naloopas. Bij milieustraten is de ruimte soms beperkt en met een gestuurde naloopas kun je net wat korter draaien. Ook beperk je daarmee de bandenslijtage. Voor extra remkracht heeft deze truck Optibrake+.”

De chauffeur is er blij mee

De Renault Trucks T High is verder voorzien van een luxe chauffeursstoel en een standairco, voor een aangenaam cabineklimaat onder alle omstandigheden. “De chauffeur is er heel blij mee”, vertelt Klaas Boekema.

“Het is een prima truck om mee te rijden en te werken, en dat heb ik zelf ook al ervaren. Ik heb een dag met deze truck gereden en dat ging uitstekend. We vinden het ook belangrijk dat ons wagenpark er representatief uitziet en deze T High past er prima bij. Het is een heel mooi voertuig om te zien.”

‘LVS is een zeer correcte dealer’

Boekema Workum heeft in totaal 25 trucks in de vloot. “We hebben verschillende merken en zodoende kennen we LVS Trucks al. Het is een zeer correcte dealer waar je van op aan kunt. Ook met de werkplaats kun je prima samenwerken. Als je belt word je altijd netjes te woord gestaan en geholpen.”

Boekema Workum begon in de jaren ’70 met het transport van melkbussen. Later ging Boekema verder als loonbedrijf met kraanwerk en sloopwerkzaamheden. Rond de eeuwwisseling werd de eerste truck aangeschaft voor het afvoeren van sloopafval. In de jaren daarna groeide het aantal trucks en werden de werkzaamheden steeds verder uitgebreid. Nu verzorgt Boekema Workum onder meer het transport van slachtafval, (bedrijfs)afval en de af- en aanvoer van materiaal voor wegenbouw. Ook verricht het bedrijf kraanwerkzaamheden. Bij Boekema Workum, dat in 2023 zijn 50-jarig bestaan vierde, werken 35 mensen.

Lichaam laatste slachtoffer brugongeluk Baltimore gevonden

aanvaring brug Baltimore

BALTIMORE – Het lichaam van het laatste vermiste slachtoffer van het brugongeluk in Baltimore is gevonden. Het gaat om de 37-jarige bouwvakker José Mynor López. Het ongeluk heeft in totaal zes levens gekost.

López raakte vermist toen op 26 maart het 300 meter lange schip Dali tegen de Francis Scott Key Bridge voer. Die brug stortte vervolgens voor een groot deel in.

Kort voordat de brug instortte, wist de politie de brug nog af te zetten voor verkeer. Het lukte niet om een achtkoppig team van wegwerkers op tijd te waarschuwen die bezig waren met reparatiewerkzaamheden aan het wegdek, waardoor zij in de rivier stortten. Twee werden er gered, van wie één korte tijd opgenomen moest worden in het ziekenhuis. De ander bleef ongedeerd. De andere zes kwamen om het leven.

Er lopen strafrechtelijke onderzoeken naar het ongeluk. Het vaarverkeer is nog altijd niet hervat.

Jongen (16) overleden na steekpartij in Helmond

HELMOND – De 16-jarige jongen die afgelopen nacht zwaargewond raakte bij een steekincident in Helmond is overleden, meldt de politie. Hij overleed woensdagochtend in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Een 20-jarige Helmonder is aangehouden.

Agenten kregen rond middernacht een melding van een steekincident aan de Watermolenwal in Helmond en troffen het slachtoffer uiteindelijk op het nabijgelegen Piet Blomplein aan. De 16-jarige jongen bleek ernstig gewond door een steekvoorwerp.

Gelet op de ernst van de steekverwondingen zijn de hulpdiensten direct met levensreddende handelingen gestart. Het slachtoffer is daarna overgebracht naar het ziekenhuis waar hij later overleed.

De politie startte vannacht een onderzoek naar dit steekincident. Een 20-jarige man uit Helmond stond vlak bij het slachtoffer. Hij is op basis van het eerste onderzoek door de politie aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het steekincident. De Helmonder is ingesloten op het bureau en wordt vandaag verhoord.

Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan op de plek waar het slachtoffer en de verdachte zijn aangetroffen om  helder te krijgen van wat er zich precies heeft afgespeeld.

Het slachtoffer en de verdachte zijn bekenden van elkaar. Mogelijk ging er een ruzie voorafging aan het steekincident.

Man krijgt 6,5 jaar cel en tbs voor online misbruiken meisjes

BREDA – Gianni de W. (25) uit Etten-Leur is woensdag veroordeeld tot 6,5 jaar cel en tbs met voorwaarden voor het online misbruiken van dertig veelal minderjarige slachtoffers. Die stuurden hem grote aantallen naaktfoto’s en expliciete seksvideo’s.

De celstraf die de rechtbank in Breda hem woensdag heeft opgelegd is zes maanden lager dan de zeven jaar cel en tbs die het Openbaar Ministerie had geëist in de grootste sextortionzaak van het land. Van sextortion is sprake als meisjes met hun eigen naaktbeelden worden afgeperst.

Via sociale media kwam de ICT’er met zijn slachtoffers in contact. Onder valse namen bood hij de meisjes geld aan voor het sturen van expliciete naaktbeelden en seksvideo’s. Hij betaalde echter nooit. Wel dreigde hij de beelden te verspreiden als ze niet nog meer materiaal zouden sturen, wat hij volgens de rechtbank in een paar gevallen ook echt heeft gedaan. Hij instrueerde de meisjes precies wat ze moesten doen en zij gingen steeds verder. “Als een meisje aangaf te willen stoppen, werd hij boos. Hij accepteerde geen nee”, zei de rechter in het vonnis. “Meisjes voelden zich machteloos.”

Het gaat in totaal om 172 slachtoffers over een periode van acht jaar, van wie er 132 konden worden geïdentificeerd. Maar de zaak beperkt zich tot de dertig slachtoffers die aangifte of melding hebben gedaan. “Dertig dappere jonge vrouwen die de moed hebben gehad iets te doen tegen een man die hun leven overhoop haalde en tot een hel maakte.” De rechtbank stelt dat De W. met zijn werkwijze meisjes enorm heeft beschadigd. “U heeft steeds weer uw eigen behoefte vooropgesteld.”

Boeing-vrachtvliegtuig van Fedex maakt noodlanding in Istanbul [+video]

ISTANBUL – Een Boeing-vrachtvliegtuig van pakketbezorger FedEx heeft woensdagochtend een noodlanding gemaakt op Istanbul Airport door een probleem met het landingsgestel. Het voorste deel functioneerde niet.

Volgens het Turkse transportministerie was er een hydraulisch probleem met het landingsgestel van de Boeing 767 die uit Parijs kwam. Het FedEx-toestel had de luchthaven geïnformeerd over het mankement en moest landen zonder dat het voorwiel was uitgeklapt. Daarbij gleed de voorkant van het vliegtuig een flink stuk over de grond en waren vonken te zien voor het tot stilstand kwam.

Op beelden van de Turkse staatszender TRT is te zien dat de brandweer kwam aangesneld om hulp te bieden. De bemanning van het vliegtuig bleef ongedeerd.

Technische mankementen

De landingsbaan waar het toestel landde, werd tijdelijk gesloten. De Turkse autoriteiten doen nu onderzoek naar de zaak. Boeing verwees bij vragen van de media naar FedEx. De pakketbezorger zei mee te werken met de onderzoekende autoriteiten.

Meerdere toestellen van Boeing kampen de laatste tijd met technische mankementen. Het bedrijf is nu onderwerp van onderzoek van de Amerikaanse autoriteiten door zorgen over kwaliteitsproblemen in fabrieken. Deze week werd nog bekend dat toezichthouder FAA een nieuw onderzoek naar Boeing gaat doen, omdat bepaalde controles bij de 787 Dreamliner niet werden uitgevoerd.

Buitenveldertbaan tussen 13 en 22 mei buiten gebruik voor onderhoud

SCHIPHOL – Van maandag 13 tot en met woensdag 22 mei vinden er reguliere onderhoudswerkzaamheden aan de Buitenveldertbaan. Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer.

In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Buitenveldertbaan wordt tijdens deze periode een andere baan ingezet: voor startend vliegverkeer de Kaagbaan en voor landend vliegverkeer de Schiphol-Oostbaan.

Tijdens het Pinksterweekend (18, 19, 20 mei) is de Buitenveldertbaan wel beschikbaar voor vliegverkeer.

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Buitenveldertbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd.

De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode.

Logicall neemt Drake & Farrell over

VENLO – Drake & Farrell, een toonaangevende leverancier van retourlogistiek en refurbishment diensten met een focus op duurzaamheid, sluit zich aan bij Logicall. De aanzienlijke expertise van Drake & Farrell in het verminderen van elektronisch afval zal worden gecombineerd met Logicall, de one-stop-shop logistieke dienstverlener. Deze overname past in de strategie van Logicall om geïntegreerde diensten aan te bieden en duurzame oplossingen verder te ontwikkelen.

Drake & Farrell werd opgericht in 2006 om een toonaangevende duurzaamheidsleverancier te worden, die retourlogistiek, refurbishment en herconfigureerdiensten levert aan de telecommunicatie-, e-mobiliteit- en medische technologie-industrieën. Met vestigingen in Nederland en Tsjechië heeft Drake & Farrell al miljoenen tonnen elektronisch afval bespaard, terwijl het de werkkapitaal en ecologische voetafdruk van haar klanten verkleint.

Logicall is verheugd Drake & Farrell als onderdeel van de groep te verwelkomen. De retourlogistiek- en refurbishment diensten van Drake & Farrell sluiten naadloos aan op de operatie van Logicall. Door het brede scala aan diensten van Logicall zal Drake & Farrell haar klanten een uitgebreidere dienstverlening kunnen bieden.

“Drake & Farrell past goed bij onze one-stop-shop logistieke diensten en samen kunnen we onze activiteiten rondom retourlogistiek en refurbishment diensten van elektronische apparatuur verder ontwikkelen, waardoor onze inspanningen worden versneld om waarde te creëren voor klanten en de circulariteit van hun supply chains te verbeteren”, aldus Rob Linders, CEO Logicall Group.

De combinatie van Logicall en Drake & Farrell zal uniek zijn in de logistieke sector en de duurzaamheid van de supply chains van klanten verder verbeteren. “Samen met de uitgebreide diensten van Logicall kunnen we aanzienlijk meer waarde bieden aan onze klanten en onze inspanningen versterken om de wereld van e-afval te verlossen”, zegt David Engel, CEO Drake & Farrell.

Logicall is een one-stop-shop logistieke dienstverlener die supply chain-oplossingen, lucht- en zeevracht forwarding, warehousing & fulfilment, pakketbeheer, wegtransport en technische diensten biedt. Voortbouwend op 145 jaar ervaring in de logistieke industrie bieden zij integrale en betrouwbare oplossingen. Door logistieke expertise te combineren met gegevensinzichten en slimme digitale oplossingen optimaliseren zij supply chains voor klanten. Met 35 kantoren en meer dan 1500 medewerkers strategisch gelegen in twaalf landen biedt Logicall naadloze service op belangrijke locaties.

Wilders hoopt er nog deze week uit te komen aan formatietafel

Wilders

DEN HAAG -Wat PVV-leider Geert Wilders betreft, komen de vier partijen aan de formatietafel er binnen enkele dagen uit. “Ik hoop echt dat het deze week wel echt klaar moet zijn”, zei hij. Maar het is onzeker of dat lukt. “Het is niet alleen afhankelijk van mij, we doen het met zijn vieren”, aldus Wilders vlak voor een overleg met onderhandelaars van VVD, NSC, BBB en de informateurs.

Uiterlijk 15 mei moeten informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf hun verslag inleveren. Mogelijk hebben ze ook nog volgende week wat tijd nodig.

“We zitten in de eindfase”, zei Wilders wel. “We doen ons best om het te laten lukken. Iedere dag wordt het spannender, komen we dichter bij de eindstreep.” Tijdsdruk kan ook goed zijn, denkt hij, “om tot compromissen en resultaten te komen”.

Onderhandelingsdag

NSC-voorman Pieter Omtzigt was voorzichtig voordat hij het overleg in ging. “We zijn hard aan het werk, en we kijken waar we komen.” Wat BBB-leider Caroline van der Plas betreft komen de partijen woensdag al tot een akkoord. Zij hoopt dat dit de laatste onderhandelingsdag is.

Woensdag wordt naar verwachting opnieuw lang overlegd. Maandag en dinsdag zaten de informateurs en onderhandelaars ook urenlang bij elkaar.

cargo-partner breidt wereldwijde luchtvrachtoplossingen uit vanuit Amsterdam en Brussel

Foto: cargo-partner

AMSTERDAM – Voortbouwend op het succes van zijn populaire consolidatiediensten tussen Amsterdam en Azië, biedt Cargo-Partner nu naadloze luchtvrachtoplossingen vanuit Amsterdam en Brussel naar belangrijke locaties in Europa, Azië, Amerika en Zuid-Afrika.

cargo-partner heeft zijn luchtvrachtaanbod uitgebreid met dagelijkse en wekelijkse diensten vanaf belangrijke luchthavens in België en Nederland naar bestemmingen over de hele wereld, waardoor tijdige leveringen en kostenefficiëntie worden gegarandeerd. Klanten kunnen kiezen uit meerdere serviceniveaus – ECONOMY, PRIORITY en EMERGENCY – afgestemd op hun specifieke behoeften.

Enzo Phillips, Managing Director van Cargo-partner Benelux, zei: “We blijven ons wereldwijde netwerk uitbreiden, evenals de kwaliteit van onze luchttransportdiensten vanuit onze Benelux-vestigingen, en we zijn erg enthousiast om onze luchtvrachtoplossingen te verbeteren.

“We hebben de afgelopen 18 maanden met succes luchtconsols vanuit Amsterdam naar belangrijke locaties in Azië geleid, waarbij we klanten ondersteunden met hun internationale import- en exportvereisten. We zijn nu blij dat we onze diensten kunnen uitbreiden naar andere regio’s over de hele wereld, waarbij we bedrijven in Nederland en België kunnen ondersteunen met volledige end-to-end luchtvrachtoplossingen.”

De luchtdiensten in de Benelux worden beheerd vanuit de vestigingen van vrachtpartners in Amsterdam en Brussel, met een intern team van handelsexperts die Mandarijn, Nederlands en Engels spreken en toezicht houden op alle verzoeken van klanten.

cargo-partner biedt uitgebreide transportoplossingen samen met interne douanediensten en strategische netwerkoptimalisatie om betrouwbare capaciteit en concurrerende prijzen voor alle klanten te garanderen. De digitale oplossingen van het bedrijf, zoals het SPOT-platform, bieden volledige transparantie, gestroomlijnde communicatie en geïntegreerd supply chain management.

Amerikaans onderzoek naar weigeren Formule 1-team Andretti

Mario Andretti

WASHINGTON – De justitiecommissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden is niet te spreken over de afwijzing van Andretti als nieuw Formule 1-team.

Commissievoorzitter Jim Jordan heeft de top van de raceklasse en eigenaar Liberty Media om uitleg gevraagd omdat hij vindt dat de weigering “concurrentiebeperkend” is. Formule 1 en Liberty hebben tot 21 mei om de informatie aan te leveren, staat in een brief in handen van de Amerikaanse nieuwszender NBC.

In januari werd bekend dat het Amerikaanse team komend seizoen niet als elfde renstal mag aantreden in de Formule 1 omdat het niet competitief genoeg zou kunnen zijn. “De Amerikaanse consument wordt hierdoor geschaad, ten faveure van de falende Formule 1-teams”, vindt de Republikein Jordan.

“Het beperken van het aantal teams in de Formule 1 drijft de prijs van sponsoring of het kopen van een bestaand Formule 1-team op”, staat in de brief met de onderzoeksaankondiging.

De justitiecommissie zegt ook dat er wordt gewerkt aan wetgeving rond de inrichting van sportcompetities. De politieke aandacht voor de Formule 1 in de Verenigde Staten is toegenomen door de groeiende populariteit van de sport onder Amerikanen. Dit komt onder meer door de Netflix-serie Drive to Survive.

Stena Line verhoogt vrachtcapaciteit door ombouwen Stena Forerunner en Stena Foreteller

ROTTERDAM – Namens Stena Line heeft Stena RoRo een conversiecontract getekend met China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard voor de installatie van een extra vrachtdek, verhoogde boegschroefcapaciteit en voorbereidingen voor walstroom aan boord van de Stena Foreteller en Stena Forerunner.

De vrachtcapaciteit zal met dertig procent toenemen en de schepen zullen na de ombouw aan toekomstige efficiëntie-eisen voldoen. De ombouw van beide schepen zal in de loop van 2025 worden afgerond.

“Bij Stena RoRo zien we de investering van de installaties op de Stena Forerunner en Stena Foreteller als een manier om de dienstverlening voor onze vrachtklanten te verbeteren. We streven ernaar om de vrachtcapaciteit te vergroten en tegelijkertijd duurzaamheid in het oog te houden. Dit maakt deel uit van Stena’s identiteit. De ondertekening van het contract met China Merchants Jinling Shipyard is een stap in de goede richting”, zegt Per Westling, Managing Director bij Stena RoRo.

Verbeteringen

In 2023 zijn beide schepen koolstofarmer gemaakt door de schroeven te vervangen, siliconenverf aan te brengen en interceptoren toe te voegen. Het extra vrachtdek zal de koolstof intensiteits-indexfactor verder verlagen en de CO2-uitstoot per vrachteenheid verder verminderen. Na de ombouw zullen de schepen worden ingezet in het routenetwerk van Stena Line.

Duurzame ambities

“De ombouw van de Stena Forerunner en Stena Foreteller past binnen de ambitie om onze CO2-uitstoot te verminderen. Naast het verhogen van de vrachtcapaciteit met 30% op zowel de Stena Forerunner als de Stena Foreteller, grijpen we deze gelegenheid ook aan om te investeren in walstroom aan boord. Bij Stena Line voelen we de noodzaak om te zorgen voor zowel een duurzaam bedrijf als een duurzamer milieu”, zegt Niclas MÃ¥rtensson, CEO bij Stena Line.

Een andere recente samenwerking met China Merchants Jinling Shipyard is de bestelling van de twee NewMax hybride schepen voor de Ierse Zee routes van Stena Line. Deze schepen zullen in 2025 worden geleverd.

VS onderbraken levering munitie aan Israël om ‘zorgen’ over Rafah

Gaza

WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben vorige week een levering van munitie stopgezet omdat Israël niet tegemoet was gekomen aan de Amerikaanse “zorgen” over Israëlische plannen voor een grondoffensief in de zuidelijke stad Rafah in Gaza. Dat zei een hoge Amerikaanse functionaris dinsdag.

“We hebben vorige week één wapenzending stopgezet. Deze bestaat uit 1800 bommen van 907 kilogram en 1700 bommen van 226 kilogram”, zei de regeringsfunctionaris op voorwaarde van anonimiteit.

35-jarige man aangehouden voor ladingdiefstal in Hazeldonk

Politie

HAZELDONK – Een 35-jarige man is dinsdag 7 mei aangehouden in verband met ladingdiefstal op een parkeerplaats voor vrachtwagens in Hazeldonk. Een waakzame getuige tipte de politie.

Twee andere verdachten zijn nog op de vlucht, meldt de politie.

Drie personen waren in de nacht van maandag op dinsdag rond 02.00 uur spullen aan het overladen van de ene vrachtwagen naar een andere vrachtwagen. Een getuige zag dit gebeuren en tipte de politie, omdat hij het niet vertrouwde.

Bij aankomst van de politieagenten renden de verdachten uit de trailer en sloegen op de vlucht. De politie heeft een van de drie kunnen aanhouden toen hij over een hek probeerde te klimmen. Hij zit vast voor verder onderzoek.

De twee anderen wisten te ontkomen.

Shell verkoopt grote olieraffinaderij in Singapore

SINGAPORE – Shell verkoopt zijn grote olieraffinaderij en petrochemisch park in Singapore aan een bedrijvenconsortium. De verkoop moet voor het einde van dit jaar worden afgerond. Financiële details worden niet gemeld.

Persbureau Bloomberg heeft gezegd dat de waarde van de bezittingen rond de 1 miljard dollar zou liggen.

Het gaat om het Energy and Chemicals Park op de Singaporese eilanden Pulau Bukom en Jurong Island. Het industriepark wordt overgenomen door het consortium CAPGC dat bestaat uit het Indonesische Chandra Asri Group en grondstoffenhandelaar Glencore.

De olieraffinaderij op Pulau Bukom heeft een productiecapaciteit van 237.000 vaten per dag. Het was in 1961 de eerste raffinaderij van stadstaat Singapore. Shell had vorig jaar al aangekondigd strategisch onderzoek te doen naar de opties voor die activiteiten. Het oliebedrijf is bezig minder winstgevende bezittingen af te stoten.

×