BREDA – Van Tilburg-Bastianen is niet alleen dealer van DAF, maar tevens van de personenwagen merken Volkswagen, SEAT, SKODA, Volkswagen Bedrijfswagens en Audi. En sinds kort ook van Audi RS Performance. Dé supersport modellen van Audi.
Dit inspireerde TB om een unieke vrachtwagen te ontwerpen in een echte Audi-kleur: Nardo Grey. Deze DAF XG+ heeft TB omgedoopt naar DAF TB+ met een brute uitstraling met verschillende RS-elementen. Denk hierbij aan kleur, uitstraling en andere details.
De TB+ heeft 530 PK, full options, waaronder: luchtgeveerde vooras, volledig leder, retarder, Solarguard boegspoiler, en meer.
Tralert is verantwoordelijk voor de stoere werklampen en andere extra verlichting.
HILVERSUM – Joost Klein vertegenwoordigt Nederland tijdens het Eurovisie Songfestival in Malmö, Zweden. De artiest die bekend staat om zijn energieke optredens, waarbij hij met zijn aanstekelijke beats en creatieve woordspelingen een groeiend nationaal en internationaal publiek weet te betoveren, is uitgekozen uit de ruim 600 inzendingen. De Europese hitpotentie van het ingezonden nummer heeft de selectiecommissie doen besluiten Joost namens Nederland af te vaardigen.
Twan van de Nieuwenhuijzen, voorzitter van de selectiecommissie: “De keuze van de selectiecommissie is na een zorgvuldig en gefaseerd proces uiteindelijk gevallen op Joost Klein. Er waren veel inzendingen uit allerlei genres, maar zijn inzending heeft naar ons inzicht de grootste hitpotentie. Je hoort in de song zijn bekende combinatie van feest en nostalgie. Daarbij denken wij dat Joost met zijn creativiteit een geweldige act gaat neerzetten en Nederland en Europa positief verrast. We kijken enorm uit naar de samenwerking.”
Joost Klein: “Deelnemen aan het Songfestival is een droom die uitkomt. Vroeger keek ik samen met mijn ouders, aan de buis gekluisterd, elk jaar opnieuw. Het is een eer dat ik Nederland mag vertegenwoordigen en ik zal er alles aan doen het beste resultaat te behalen. Joost Klein, Droom Groot!”
AMSTERDAM – Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker de trein op bestemmingen tot 400 kilometer. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van zakelijke vlucht- en treindata door de Coalitie Anders Reizen en Natuur & Milieu onder grote werkgevers. Tegelijk worden zakelijke reizigers nog belemmerd in hun keuze voor de trein. Er kan hier al gemakkelijk veel winst gemaakt worden door in de boekingsprogramma’s de trein in plaats van het vliegtuig de standaard keuze te maken, stellen de organisaties.
Voor de analyse werden door 22 grote Nederlandse bedrijven trein- en vliegdata aangeleverd. Daaruit blijkt dat Brussel, Parijs, Frankfurt, Londen, Hamburg en Luxemburg in de periode juni ’22 tot juli ’23 de meest populaire treinbestemmingen waren. De trein is op deze bestemmingen tot 400 kilometer aan een opmars bezig. Dit zorgt voor 8 tot 10 keer minder CO2-uitstoot per kilometer ten opzichte van het vliegtuig.
Vergelijking pre-covid en post-covid
Ook werd een vergelijking gemaakt tussen pre-covid jaar 2019 en met de periode juni ’22 tot juli ’23 met de data van zes bedrijven. Daaruit blijkt dat het aandeel treinreizen op de populaire bestemmingen tot 400 kilometer bij deze bedrijven groeide van iets meer dan 50% in 2019 naar ruim 80%. Het aantal treinreizen naar Berlijn (tot 700 kilometer) groeide in dezelfde periode van 4% naar 50%.
Daad bij het woord
“Op trajecten tot 400 kilometer kan het vliegtuig heel goed vervangen worden door de trein”, aldus directeur Programma’s van Natuur & Milieu Rob van Tilburg. “Het is mooi om te zien dat veel bedrijven de stap maken naar duurzamer zakelijk reizen en het alternatief benutten. De trein zorgt voor minder overlast, de lucht blijft schoner en het zorgt voor minder klimaatschade.”
Vandaag al veranderen
Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen: “De groeiende vraag naar treinreizen uit het bedrijfsleven geeft energie om te versnellen. Dat kan als bedrijf door de trein op de eerste plek te zetten in het boekingsprogramma. Bedrijven: ga met je tussenpersoon en het boekingsplatform om tafel en maak de keuze voor de trein de norm.”
Steeds vaker sturing op CO2
Een andere trend is dat bedrijven die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen experimenteren met sturen op CO2-budget. Hugo Houppermans: “Dat houdt in dat niet alleen maar de kosten de boventoon voeren, maar teams en medewerkers hun reizen boeken met een CO2-budget. Daarmee wordt de trein een logische keuze.”
Deelnemende bedrijven
Voor de analyse werd de vlieg- en treindata van de volgende werkgevers geanalyseerd: APG, Capgemini, Deloitte, Eneco, EY, KPMG, PwC, Strukton, Sweco, Schiphol, Vitens, TNO, VodafoneZiggo, Provincie Groningen, Arcadis, Royal Haskoning, Thales, Friesland Campina, Rijksoverheid en Accenture Ook niet-leden Ahold Delhaize en TomTom hebben meegedaan.
EINDHOVEN – Zeeman breidt haar DAF-wagenpark nog verder uit. Onlangs nam het bedrijf een New Generation DAF XD 370 FT in gebruik, de dertigste DAF in de vloot van Zeeman. DAF en Zeeman hebben elkaar gevonden met grote overeenkomsten in ondernemen waarbij ‘keep it simple’ de boventoon voert. De recent door BLOM-DSW afgeleverde DAF XD trekker wordt ingezet voor middellange afstanden, voornamelijk in de Benelux.
Zeeman werd in 1967 opgericht door Jan Zeeman en is uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht in het Nederlandse en buitenlandse straatbeeld. Het bedrijf – dat volmondig Zeeman textielSupers B.V. heet – is gespecialiseerd in kleding en textiel. Inmiddels is Zeeman uitgegroeid tot één van de grootste in zijn soort van Europa met rond de 1.350 vestigingen in acht landen. Het bedrijf is niet alleen in Nederland actief, maar ook in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje en Portugal.
Betrouwbaar distributienetwerk
Het bevoorraden van al deze Zeeman-winkels vraagt om een betrouwbaar logistiek netwerk. DAF speelt daarin een steeds grotere rol. Sinds 2019 wordt de samenwerking tussen Zeeman en DAF verder geïntensiveerd. De levering van de 30ste DAF aan Zeeman benadrukt dat. “Bij Zeeman houden wij het graag eenvoudig. Onze slogan is niet voor niets ‘zo eenvoudig kan het zijn’. Dit principe geldt ook voor DAF. Daarin hebben wij elkaar dus gevonden”, zegt Lucinda Vermond, fleetmanager bij Zeeman textielSupers.
Samenwerking in de toekomst
“DAF is een grotendeels Nederlands bedrijf en Zeeman is compleet Nederlands, dat sluit mooi bij elkaar aan”, vult Vermond aan. “Zeeman voert een tweemerken-beleid. Het is aan de chauffeur om een keuze te maken. DAF heeft een voorsprong. Alles wat je nodig hebt op een vrachtauto, zit er op. We zijn bijzonder tevreden over de samenwerking met DAF, niet alleen over de service onderweg en toegankelijkheid van de werkplaats, maar ook vanwege het lage brandstofverbruik. We kijken uit naar verdere samenwerking in de toekomst, waarbij we al uitkijken naar de DAF XG. We hebben hier al mee getest en dit model blijkt uitstekend geschikt voor onze distributiewerkzaamheden.”
Goed zicht rondom
“Comfort, rijgedrag en prijstelling, die drie aspecten zijn van groot belang geweest in de keuze van Zeeman”, benadrukt Anton van der Niet, accountmanager bedrijfswagens bij BLOM-DSW. “Ook de TCO, gunstige onderhoudsintervallen en de cabineruimte van DAF-modellen waren doorslaggevend. Het is daarbij mooi om te zien dat Herjon Conen, Transport Manager bij Zeeman textielSupers, kijkt naar het complete plaatje. Wat kan slimmer? Wat kan beter? Uit diverse brainstormsessies zijn mooie oplossingen voortgekomen. Zeeman is bijvoorbeeld op grote schaal in het buitenland actief en moet vaak leveren in grote steden met drukke en vrij krappe stadscentra. Goed zicht rondom is dan essentieel. De New Generation DAF XD heeft bijzonder gunstige zichthoeken en een slim Brigade 360-graden camerasysteem waardoor de kans op schades sterk afneemt. Bovendien kan Zeeman dankzij DAF International Truck Services (ITS) altijd rekenen op ondersteuning en vervangend vervoer als dat nodig is. Ook deze 30ste DAF is uitgerust met een ATX3-boordcomputer van AddSecure.”
Het kan nog wel eens druk zijn voor de Eurotunnel in Calais en Dover. In het verleden zorgden migranten voor vertragingen maar ook stakingen hebben in het verleden de wachttijden beïnvloed.
Hieronder een overzicht van de actuele wachttijd op dit moment. Zo ga je altijd goed voorbereid op weg!
De wachttijden worden door Eurotunnel Freight zelf verzorgd en worden in het Engels geplaatst.
Latest travel information
For Freight drivers approaching the UK terminal: Motorway to check-in: Fluid Your crossing: Fluid Freight shuttle departures: 4 dep/h For Freight drivers approaching the French terminal: Motorway to check-in: 15 min Your crossing: 2 h Freight shuttle departures: 3 dep/h More information on https://www.eurotunnelfreight.com/latest
DEN HAAG – In het derde kwartaal van 2023 heeft de groothandel en handelsbemiddeling 6,4 procent minder omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetontwikkeling was daarmee voor het tweede kwartaal op rij negatief. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
Omzet groothandel olie en steenkool lager
De groothandel in olie en steenkool had het derde kwartaal van 2023 een omzetkrimp van 21 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet van de oliehandel sterk toe. Hierbij speelden de hogere brandstofprijzen een belangrijke rol. Na het derde kwartaal van 2022 vlakte de omzetgroei af in vergelijking met voorgaande kwartalen. De omzet lag in het derde kwartaal van 2023 vrijwel op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2022.
Ook omzetdaling handel in chemische producten
Ook in de groothandel in chemische producten was de omzet 21 procent lager dan een jaar eerder. Verder nam de omzet in de groothandel in ICT-apparatuur af in het derde kwartaal van 2023.
Binnen branches met een omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder, nam de omzet bovengemiddeld toe in de groothandel in groente en fruit (11 procent) en in de groothandel in gereedschapswerktuigen (20 procent).
Aantal faillissementen blijft hoog in het derde kwartaal 2023
In het derde kwartaal van 2023 werden 80 bedrijven in de groothandel en handelsbemiddeling failliet verklaard. Het aantal faillissementen was gelijk aan dat in het tweede kwartaal van 2023. In het totale bedrijfsleven nam het aantal uitgesproken faillissementen toe in het derde kwartaal.
Ondernemersvertrouwen iets lager
Aan het begin van het vierde kwartaal van 2023 kwam het ondernemersvertrouwen in de groothandel en handelsbemiddeling uit op -8,3 punten. Daarmee was het vertrouwen van ondernemers 0,9 punten lager dan een kwartaal eerder. Ook het ondernemersvertrouwen voor het totale bedrijfsleven was negatief (-10,1 punten), de afname ten opzichte van een kwartaal eerder was met 1,8 punten wat groter.
Lichte daling exportindicator begin vierde kwartaal
Ondernemers in de groothandel zijn aan het begin van het vierde kwartaal 2023 ook iets minder positief over de export dan in het derde kwartaal. De exportindicator komt uit op 3,0 tegenover 5,1 in het vorige kwartaal. Vooral het oordeel over de buitenlandse concurrentiepositie daalde. Ook over de buitenlandse omzet waren ondernemers minder positief dan een kwartaal eerder. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder ligt de exportindicator ongeveer op hetzelfde niveau.
UTRECHT – De ijsfabriek van Ben & Jerry’s gaat donderdagochtend 7 december vanaf 7 uur 24-uur lang plat. Medewerkers leggen het werk een etmaal neer uit onvrede over het uitblijven van een goede cao bij hun moederbedrijf Unilever. FNV Voedingsindustrie roept de multinational op om snel aan de eisen van de duizenden medewerkers te voldoen. Nieuwe acties zijn anders niet uitgesloten.
Al maanden wachten de medewerkers van Unilever op een nieuwe cao waarin zij op z’n minst geen koopkracht hoeven in te leveren. De huidige liep al op 1 april af. Hun werkgever wil echter niet verder gaan dan 9 procent extra loon over de komende twee jaren. De bonden willen dat de inflatie wordt gecompenseerd en eisen 14 procent meer loon over één jaar. Daarmee lopen de lonen weer gelijk met de inflatie.
Oorverdovend stil
Vakbonden FNV en CNV stuurden een ultimatum, maar kregen geen antwoord. Vorige week volgde de eerste actie waarbij er bij de fabriek van Ben & Jerry’s enkele uren werd gestaakt. Weer bleef het oorverdovend stil. Bestuurder Cem Lacin van FNV Voedingsindustrie: ‘Daarom gaat de ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn ditmaal 24 uur plat. Het wordt steeds ongemakkelijker voor Unilever. De actiebereidheid is zeer groot.’
Vanaf middernacht productie Ben & Jerry’s plat
Vanaf 7 uur in de ochtend ligt de productie in de ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn 24 uur lang helemaal stil. Mocht er na deze staking nog steeds geen beweging komen vanuit de werkgever, dan volgen meerdere en hardere acties.
Unilever
Bij ijsfabriek Ben & Jerry’s werken nu zo’n 180 mensen. Het is – naast de Vegetarische Slager – de enige productielocatie van Unilever in Nederland. Bij voedingsmiddelenconcern Unilever in Nederland werken in totaal zo’n 2500 mensen, waarvan er ongeveer 1200 onder de cao Unilever vallen.
SPIJK – De nieuwe overnachtingshaven in de Boven-Rijn bij het Gelderse Spijk is vanaf 1 februari 2024 toegankelijk voor het scheepvaartverkeer. De komende periode worden de laatste werkzaamheden afgerond en veiligheidstesten uitgevoerd. Tot de daadwerkelijke openstelling blijft de overnachtingshaven gesloten en is het niet toegestaan om de haven in te varen.
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving is de overnachtingshaven niet eind december 2023 klaar. Het zorgvuldig uitvoeren van de veiligheidstesten kost meer tijd dan aanvankelijk voorzien. Zo worden de walstroomvoorzieningen en beveiligingscamera’s nog uitgebreid getest en wordt er een brandweeroefening gehouden.
Overnachtingshaven Spijk
Rijkswaterstaat legt in de Beijenwaard bij Spijk een overnachtingshaven aan voor binnenvaartschippers. Naast vijftig reguliere ligplaatsen zijn er twee ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en speciale ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke ladingen.
Ook zijn er voorzieningen voor de scheepvaart, zoals een auto-afzetsteiger, parkeerplaatsen en walstroom.
KOPENHAGEN – Op 1 januari 2025 stapt Denemarken over van het Eurovignet naar een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 12 ton. Als gevolg van deze verandering zal een Eurovignet vanaf 1 januari 2025 niet langer meer nodig zijn in Denemarken.
Vanaf 1 januari 2025 gaan vrachtwagens van 12 ton en meer tol betalen voor het rijden op het grootste deel van het rijkswegennet van Denemarken en delen van het gemeentelijk wegennet (circa 10.900 km). Geschat wordt dat dit zo’n 75 procent is van het totaal aantal gereden kilometers door vrachtwagens.
Per 1 januari 2027 gaat de tol ook gelden voor vrachtwagens van 3,5 ton en meer.
Het is de bedoeling van de Deense regering dat de tol per 1 januari 2028 gaat gelden voor het gehele Deense openbare wegennet (zo’n 75.000 km).
De tol wordt berekend op basis van de zogenaamde CO2-emissieklassen. Het Deense Motorvoertuigenbureau (Motorstyrelsen) en de Deense Wegverkeersautoriteit (Færdselsstyrelsen) werken aan een model voor de plaatsing van alle vrachtwagens in CO2 -emissieklassen, dat onderdeel zal zijn van het Deense Motorregister (DMR). Dit staat los van de huidige Euronorm.
Op alle wegen, met uitzondering van de milieuzones gelden de volgende tarieven:
Binnen de milieuzones
Het wordt 50 procent duurder om in de milieuzones te rijden vergeleken met de rest van het wegennet. De tarieven in de milieuzones zijn hoger omdat veel burgers in deze gebieden meer worden blootgesteld aan luchtvervuiling en lawaai door vrachtverkeer en verkeersongevallen waarbij zware voertuigen betrokken zijn.
Om ervoor te zorgen dat de tol wordt betaald, wordt gebruik gemaakt van automatische en digitale handhaving. Overtredingen worden bestraft met een geldboete.
Op zes vaste handhavingspunten bij kruispunten wordt het kenteken van de vrachtwagen automatisch uitgelezen door kentekencamera’s.
Uitlezingen van handhavingsapparatuur worden automatisch gekoppeld aan betalingsgegevens om er zeker van te zijn dat de vrachtwagen deel uitmaakt van de regeling en de route heeft betaald met behulp van satellietgebaseerde voertuigapparatuur (OBU/OBE) of een digitaal tolticket heeft gekocht.
Flexibele handhavingspunten
Langs het gereden traject kan de vrachtwagen ook flexibele handhavingseenheden passeren. Dit zijn voertuigen met daarin technische meetapparatuur.
Er worden zes tot twaalf flexibele handhavingseenheden verplaatst, waardoor het onvoorspelbaar is waar de handhaving zal plaatsvinden. Zowel de vaste als de flexibele handhavingspunten kunnen relevante digitale informatie verzamelen over alle passerende vrachtwagens en gebruik maken van kentekenherkenning.
Overtredingen worden bestraft met boetes
Als een vrachtwagen niet over een tolkastje beschikt of een routekaartje heeft gekocht, zal Sund& Bælt A/S, in aanvulling op het identificeren van de vrachtwagen met behulp van kentekenherkenning, informatie doorgeven aan de Deense wegverkeersautoriteit (Færdselsstyrelsen) voor een administratieve boete.
De handhavingsregels gelden voor zowel Deense als buitenlandse vrachtwagens en de handhaving zal exact hetzelfde zijn.
SCHMÖLNN – Een vrachtwagen is dinsdag op de Duitse A4 ter hoogte van wegwerkzaamheden op een wegbewijzeringsauto gereden. Bij het ongeval raakten vier mensen gewond.
Volgens de huidige kennis gebeurde het ongeval op de A4 richting Frankfurt am Main toen een 64-jarige Tsjechische vrachtwagenchauffeur een auto met verkeersborden over het hoofd zag. Zonder te remmen botste de vrachtwagen op de wegbewijzeringsauto.
De chauffeur van de trekker-oplegger zelf, de bestuurder van de wegbewijzeringsauto en twee andere wegwerkers raakten gewond, waarvan twee ernstig. De gewonden werden naar nabijgelegen ziekenhuizen gebracht.
De rijbaan moest bijna 1,5 uur volledig afgesloten worden.
AMSTERDAM – De sporen in de Amsterdamse Westhaven zijn van groot belang voor het goederenvervoer in Nederland. Om het spoor in goede conditie te houden is onderhoud nodig. Aannemer Dura Vermeer gaat dat namens ProRail uitvoeren in 2024 en 2025. Vandaag is de definitieve gunning voor het contract, meldt ProRail dinsdag.
Goede afstemming
“We zijn blij dat Dura Vermeer aan boord is”, zegt Sjoerd Haga, projectmanager bij ProRail. “Zij hebben veel ervaring met dit soort projecten. Nu kunnen we verder werken aan een definitieve planning. Die is belangrijk voor de bedrijven die gebruikmaken van deze goederenspoorlijn.” De logistiek in zo’n havengebied werkt anders dan op hoofdsporen, legt Sjoerd uit: “Om het simpel te zeggen: goederen kunnen niet met de bus. En een goederentrein is al snel een vrachtwagen of vijftig. Die hebben we liever niet op de weg. Dus afstemming met de omgeving is van groot belang.”
Planning Westhaven
In de jaren 2024 en 2025 wordt aan het spoor gewerkt op verschillende plekken in de Westhaven. Voor het plannen van de werkzaamheden wordt, naast hinder op het spoor, ook gekeken naar hinder voor de omgeving. Sjoerd: “Op de Westhaven kruisen de sporen veel toeleidende wegen naar bedrijventerreinen die door ons werk tijdelijk afgesloten zullen worden. Hierover hebben we regelmatig contact met Port of Amsterdam, en daarmee ook de bedrijven op de Westhaven. Zo kunnen we een zo optimaal mogelijke planning maken. Voor ons, in combinatie met de omgeving.”
Europese verbinding
Goederenvervoer is van groot belang voor Nederland. Goederen vervoeren we het liefst via het spoor, omdat het duurzaam is en de veiligste manier van transport. Het spoor verbindt onze havens met de industriële centra in Europa. Om dit vervoer betrouwbaar te houden voeren we onderhoud uit aan de sporen, zoals in de Amsterdamse Westhaven.
De meest voorkomende fake-carrier methode is nog altijd dat aanbieders van lading op een platform buiten dat platform om worden benaderd door een fraudeur....