Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 17:56 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 447

Minder bagageafhandelaars op Schiphol in de toekomst

DEN HAAG – Het aantal bedrijven dat bagage afhandelt op Schiphol wordt verlaagd naar drie. Dat heeft minister Mark Harbers donderdag besloten.

Op Schiphol zijn zes bedrijven actief in de afhandeling van bagage, vracht en post, dat zijn er relatief veel vergeleken met andere Europese luchthavens. Het hoge aantal bevordert concurrentie, maar kan ook negatieve gevolgen hebben voor de arbeidsomstandigheden van werknemers en de kwaliteit van de dienstverlening. Voorbeelden van deze negatieve gevolgen zijn de afgelopen jaren voor iedereen zichtbaar geworden.

Die negatieve gevolgen wil het ministerie met dit besluit tegengaan. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat de markt voor afhandeling op Schiphol te klein is voor zo veel spelers en dat een beperking van het aantal afhandelaren de omstandigheden voor werknemers en de kwaliteit kan verbeteren.

“Het werd in 2022 voor iedereen duidelijk dat het niet goed ging met de bagageafhandeling op Schiphol. Dat moet anders”, zegt minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. “Met dit besluit kunnen we een positieve verandering teweeg brengen op de luchthaven, voor zowel de passagiers als de werknemers die in de bagageafhandeling werken.”

Het besluit geldt alleen voor de bedrijven die bagage van passagiersvliegtuigen afhandelen. Op basis van reacties vanuit de sector die vorig jaar tijdens de consultatiefase opkwamen, is besloten de vrachtsector uit te zonderen. Een beperking van het aantal afhandelaren hier zou operationele en logistieke problemen kunnen veroorzaken. Er wordt wel naar alternatieve mogelijkheden gekeken om de omstandigheden ook in dit deel van de sector te verbeteren.

Ook de afhandeling van General Aviation, waar onder meer privévluchten en kleine toestellen voor rondvluchten onder vallen, wordt uitgezonderd van de beperking.

Nu het besluit definitief is, kan Schiphol beginnen met een Europese aanbesteding, wat naar verwachting ongeveer een jaar zal duren. Daarna volgt een overgangsperiode, waarin iedereen zich kan voorbereiden op de veranderende situatie.

Stoere IVECO S-WAY voorloper voor TDH

TDH

Transport Dienst Havelte, kortweg TDH is het bedrijf van Stoffel Poelsema en Wilbèr Zinger. Het bedrijf werd in 2018 opgericht met één truck, en breidde in 2020 uit naar twee trucks. Sinds kort rijdt Stoffel met het topmodel van IVECO, een S-WAY 6×2 trekker met 570 pk.

De beide trucks van TDH rijden voor Jansen Logistics uit Urk met verse vis en vlees. Stoffel: ,,We rijden vaak naar Denemarken en soms naar Zweden. De opleggers worden door ons naar Kopenhagen gereden, waar we deze omkoppelen met één van hun eigen auto’s. Zo nu en dan mogen we zelf door, dat zijn de echte “snoepreisjes”.

Het pendelen tussen Urk en de Deense hoofdstad zorgt voor veel kilometers. “Wij rijden elk zo’n 170.000 kilometer per jaar, en dat alles binnen de wettelijke rijtijden. Vooral ‘s nachts kun je prima doorrijden”, aldus Stoffel.

Uitstekende ervaringen met IVECO

Het merk IVECO was niet nieuw voor de beide vennoten. De twee ondernemers hebben bij vorige werkgevers al met IVECO trucks gereden, en Wilbèr heeft er zelfs meerdere bestuurd als eigenrijder.

“We hadden beide uitstekende ervaringen met dit merk en toen we op zoek gingen naar een nieuwe auto stond IVECO op ons lijstje. De IVECO S-Way is gewoon een hele mooie auto, en de aanbieding van Cornelis Bedrijfsauto’s was heel netjes. Wij wilden een mooie en complete auto op de weg zetten en dat is volgens mij goed gelukt”, aldus Stoffel.

750 liter brandstof

De IVECO S-Way is volledig luchtgeveerd en heeft de sterkste motor van IVECO, de Cursor 13 met 570 pk, zonder EGR. Verder is de truck voorzien van een sturende, liftbare voorloopas en diverse accessoires. Wij wilden zo groot mogelijke brandstoftanks, en dat is met 750 liter totale inhoud goed geslaagd. Aan de brandstoftank zit een verlengstuk, waardoor de AdBlue tank is weggewerkt. Aan de andere kant zit een kleinere brandstoftank, met ook daar een verlengstuk waar de demper achter schuil gaat. Verder werden er tussen de achterassen ‘strings’ gemaakt, en werd er een slangenrek achter de cabine geplaatst met tranenplaat. 

Diverse accessoires

De nieuwe IVECO S-Way werd uitgevoerd in de kleur ‘Yamaha Racing Blue’ wat volgens ons de truck een sjieke uitstraling geeft. Uiterlijk werd de truck verder opgetuigd met een LED lichtbak, een lampenbeugel op het dak met vier verstralers, en nog vier verstralers op een beugel voor de grille. Ook werden er hoekschildjes gemonteerd en in de bumper Deense dagrijlampen met daaronder IVECO spatlappen. Om het hele plaatje compleet te maken werden de wielen in dezelfde grijze kleur als de striping gespoten, met een zwarte naaf en een blauwe ring om de wielmoeren. Het resultaat mag beslist gezien worden!

Stoffel heeft inmiddels de eerste kilometers met zijn nieuwe IVECO erop zitten en de eerste ervaringen zijn bijzonder goed. “De truck is bijzonder comfortabel en hij trekt als een malle. Toch ziet het verbruik tijdens de eerste ritten er al goed uit. Kortom, ik ben erg blij met mijn nieuwe IVECO S-WAY.”

Vrachtwagen van de weg geraakt langs A73

A73 vrachtwagen van de weg

BEESEL – Op de A73 bij Beesel is donderdag aan het eind van de middag een vrachtwagen van de weg geraakt en in de berm beland.

Om een vluchtstrookafzetting te plaatsen, was een rijstrook dicht, meldt Rijkswaterstaat. Inmiddels is die weer open.

“We gaan na de spits bergen, zodat de vertraging niet verder oploopt richting Nijmegen”, aldus Rijkswaterstaat.

Vier dodelijke slachtoffers busongeval bij Leipzig zijn vrouwen

ongeval-Flixbus-A9-Leipzig

LEIPZIG – De vier dodelijke slachtoffers van het busongeval bij het Oost-Duitse Leipzig zijn vrouwen.

Het gaat om een Poolse, een Indonesische die in Berlijn woonde en een inwoonster van de deelstaat Beieren. De identiteit van de vierde vrouw kon nog niet worden vastgesteld, meldde de politie.

De dubbeldekker van de firma Flixbus raakte woensdagochtend van de autosnelweg en kwam op een zijkant terecht. De bus was op weg van Berlijn naar Zürich.

Justitie beschuldigt de 62-jarige chauffeur van onopzettelijke doodslag en het veroorzaken van lichamelijk letsel door nalatigheid.

Van de 54 inzittenden raakten er zes zwaargewond en 29 lichtgewond. De meeste passagiers zijn buitenlanders.

Frauderende cryptobaas Sam Bankman-Fried moet 25 jaar de cel in

Sam Bankman-Fried

NEW YORK -De oprichter van de failliete cryptobeurs FTX, Sam Bankman-Fried, moet 25 jaar de gevangenis in. Met dat vonnis is een rechter in New York gekomen in de zaak over de grote fraude rond het omgevallen cryptoplatform. De 32-jarige werd verdacht van het wegsluizen van 8 miljard dollar van klanten, wat het een van de grootste financiële fraudes ooit maakt.

Bankman-Fried werd in november al door een jury schuldig bevonden aan zeven aanklachten om fraude en samenzwering. De aanklagers eisten dat hij veertig tot vijftig jaar de cel in moest. Zijn advocaten betoogden echter dat een celstraf van slechts enkele jaren “passend” zou zijn.

Bankman-Fried richtte FTX in 2019 op en groeide in korte tijd uit tot een van de bekendste gezichten in de cryptowereld. Met FTX verdiende hij miljarden. Maar het handelsplatform viel in november 2022 om toen klanten niet meer bij hun geld konden. Later werd Bankman-Fried ervan beschuldigd klantentegoeden te hebben doorgesluisd naar investeringsfonds Alameda, waar hij ook oprichter van was, om er risicovolle investeringen mee te doen.

Geen spijt

De advocaat van de oud-topman had nog aangevoerd dat de FTX-klanten hun geld uiteindelijk niet echt kwijt waren. “Sam was geen meedogenloze financiële seriemoordenaar”, zo klonk het ook. Volgens zijn advocaat moest de gevallen cryptobaas als “onhandige wiskundenerd” worden gezien.

Maar de rechter wilde zich niet door die argumenten laten beïnvloeden. Hij wees erop dat Bankman-Fried eerder tijdens zijn getuigenis had gelogen en in het proces ook geen spijt had getoond.

Grote schokgolf

“Hij wist dat het verkeerd was”, benadrukte de rechter voordat hij de straf uitsprak. “Een dief die zijn buit meeneemt naar Las Vegas en met succes het gestolen geld inzet, heeft geen recht op korting op de straf door zijn winst uit Las Vegas te gebruiken om terug te betalen wat hij heeft gestolen.”

Een “sorry” van Bankman-Fried kwam donderdag pas, maar dat was te laat. Hij moet niet alleen de cel in, maar moet van de rechter ook miljarden terugbetalen aan gedupeerde partijen. In totaal gaat het om meer dan 11 miljard dollar. De oud-topman had eerder al aangegeven dat hij van plan was om in beroep te gaan tegen zijn veroordeling.

Het ineenstorten van FTX zorgde voor een grote schokgolf op de wereldwijde cryptomarkten. Na het bankroet verloor de bitcoin, de bekendste digitale munt, bijna een kwart van zijn waarde. De cryptowereld was al vaker opgeschrikt door onrust en schandalen. Later herstelde het vertrouwen van beleggers in cryptomunten wel weer.

Celstraf en rijontzegging voor veroorzaken dodelijk ongeluk Oudkarspel

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland heeft een 30-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 jaar en 9 maanden. In december 2021 veroorzaakte hij een ernstig verkeersongeluk in Oudkarspel.

Als gevolg van dit ongeluk kwam een 20-jarige inwoner van Noord-Scharwoude om het leven en raakten 3 andere personen gewond. Ook heeft de rechtbank de man een rijontzegging van vijf jaar opgelegd.

Op 12 december 2021 reed de verdachte met zijn bestelbus, na een cafébezoek, een groep van 5 fietsers van achter aan. Het ongeval gebeurde op de Voorburggracht in Oudkarspel, een smalle 30-kilometerweg. De 5 fietsers zijn met verwondingen, waarvan een aantal ernstig, naar het ziekenhuis afgevoerd. Eén van hen is later aan zijn verwondingen overleden.

De verdachte is na het ongeval doorgereden. Kort daarop is hij thuis aangehouden. Het bleek dat hij ruim driemaal de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn lichaam had. Onderzoek heeft uitgewezen dat de verdachte ten minste 54 kilometer per uur heeft gereden en dat hij, bij het naderen van de groep fietsers, niet heeft afgeremd.

Oordeel van de rechtbank

De rechtbank vindt dat de verdachte een aantal ernstige verkeersfouten heeft gemaakt en dat hij schuldig is aan het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval en (zwaar) letsel. De verdachte had te veel gedronken, heeft te hard gereden en heeft niet afgeremd bij het naderen van de groep fietsers. Vervolgens heeft hij de fietsers aangereden en is hij daarna doorgereden.

De verdachte heeft zich daarmee schuldig gemaakt aan zeer onvoorzichtig en onoplettend weggedrag. Als gevolg van zijn gedrag is iemand overleden en hebben 3 andere personen (deels) ernstige verwondingen opgelopen. De verdachte heeft aan de nabestaanden en aan de slachtoffers diep en onherstelbaar leed toegebracht.

De rechtbank realiseert zich dat het in zaken als deze onmogelijk is om een straf op te leggen die tegemoet komt aan de gevoelens van de nabestaanden en de slachtoffers. Geen enkele straf zal het enorme verdriet over het verlies van hun dierbare weg kunnen nemen.

Maar de rechtbank moet ook een straf opleggen die past bij het verwijt dat de verdachte kan worden gemaakt, waarbij niet uit het oog moet worden verloren dat de verdachte de gevolgen van zijn (zeer verwijtbare) rijgedrag nooit heeft gewild en dat deze ook voor hem grote consequenties hebben. De rechtbank vindt een gevangenisstraf van 3 jaar en 9 maanden passend. Na het uitzitten van zijn gevangenisstraf mag de verdachte 5 jaar geen voertuig meer besturen, met aftrek van de tijd dat hij na het ongeval zijn rijbewijs kwijt is geweest.

NPO trekt twee opgelegde boetes aan Ongehoord Nederland in

Ongehoord Nederland

HILVERSUM -De NPO heeft besloten de tweede en derde boete die werden opgelegd aan aspirant-omroep Ongehoord Nederland in te trekken. Dat heeft de NPO donderdag gemeld. Het besluit volgt uit de gesprekken tussen de NPO en Ongehoord Nederland over hoe de samenwerking binnen het bestel verder moet gaan.

De NPO vroeg eerder aan toenmalig staatssecretaris Gunay Uslu (Media) om de vergunning van ON! in te trekken. Maar Uslu wees dit verzoek af. Met het intrekken van de sancties wil de NPO Ongehoord Nederland “meer ruimte geven om aan de eisen te voldoen die aan alle publieke omroepen worden gesteld”.

ON! kreeg de tweede boete omdat de omroep volgens de NPO niet voldoende wilde samenwerken. De derde boete werd opgelegd omdat ON! volgens de NPO zich niet aan de journalistieke code van de NPO zou houden en onjuiste informatie zou verspreiden.

Reputatieschade

Voor dit vergrijp werd eerder al een eerste sanctie opgelegd aan ON!. Deze sanctie blijft wel staan. Het doel hiervan is “de rechter te laten oordelen over de reikwijdte van de bevoegdheid van de NPO bij het nemen van besluiten op grond van het artikel in de mediawet over onvoldoende bereidheid tot samenwerking bij het stelselmatig negeren van de Journalistieke Code”, meldt de NPO in een verklaring. Deze procedure ligt inmiddels bij de bestuursrechter.

De NPO beklemtoont te verwachten dat ON! zich aan de journalistieke code blijft houden en “een opstelling kiest die bijdraagt aan samenwerking met alle andere partijen binnen de publieke omroep”.

ON!-voorzitter Arnold Karskens laat donderdag weten dat het besluit “wederom bewijst hoe kansloos de missie van de NPO was om ON! uit het bestel te werken”. Hij spreekt van een “onterechte aanval van de NPO op onze omroep die tot grote reputatieschade heeft geleid en honderdduizenden euro’s aan juridische verdediging heeft gekost”.

Politie houdt grote ondermijningsacties in regio Eindhoven

Politie
EINMDHOVEN – Bij diverse integrale ondermijningsacties in de regio Eindhoven zijn er de afgelopen dagen vele bedrijven, auto’s en vrachtauto’s gecontroleerd in het kader van ondermijning. Daarbij zijn personen aangehouden, meerdere gestolen voertuigen aangetroffen en zijn waardevolle spullen afgepakt die met mogelijk crimineel geld werden aangeschaft.

Op 25 en 26 maart zijn er diverse integrale controles uitgevoerd in de regio Eindhoven. Er zijn tientallen bedrijven bezocht en vele voertuigen gecontroleerd. De integrale controles en bezoeken vonden plaats om ondermijnende praktijken aan te pakken en gelijktijdig bewustwording en weerbaarheid te creëren, ons netwerk te verbreden en informatie op te halen. Zo bestrijden en verstoren we ondermijnende criminaliteit.

Omgekatte campers, aanhoudingen en afgepakte voertuigen

Bij een bedrijf in De Kempen werd diverse omgekatte campers aangetroffen waarbij onderdelen werden gebruikt die afkomstig waren van diefstal.  Ook werden daar gestolen e-bikes aangetroffen.

Tijdens de verschillende verkeerscontroles op beide dagen zijn tal van boetes uitgedeeld voor onder andere het rijden onder invloed, heling en had een van de bestuurders nog een gevangenisstraf openstaan van 42 dagen. Daarnaast werd een drugsdealer in Best aangehouden met een behoorlijke handelshoeveelheid drugs op zak met daarbij een groot bedrag aan contanten.

Ook zijn er voertuigen afgepakt omdat deze mogelijk betaald zijn met opbrengsten uit criminele activiteiten. Bij de in beslaggenomen voertuigen bevonden zich ook huurauto’s met Duits kenteken waarbij de bestuurder niet de juiste papieren kon overhandigen.

De gemeente Eindhoven heeft met verschillende ondernemers op een tweetal bedrijventerreinen gesproken over ondermijning en het belang van melden hierbij.

Eenmalige investering microchipsector niet genoeg, vindt industrie

Theo Henrar

ZOETERMEER – Een eenmalige investering is niet genoeg om het verslechterende investeringsklimaat structureel te verbeteren. Dit zegt de ondernemersorganisatie van de technologische industrie FME over de ruim 2,5 miljard euro die het demissionaire kabinet en de regio Eindhoven uittrekken voor het verbeteren van het ondernemingsklimaat voor de microchipsector.

“Dit is een mooie investering, maar een kleiner deel van de complexe puzzel voor een sterke economie”, zegt voorzitter Theo Henrar. Hij vindt dat de onderhandelende partijen PVV, VVD, NSC en BBB beleid op de lange termijn moeten maken om Nederland aantrekkelijk te houden voor de technologische sector en kennismigranten.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW laat weten de steun van het kabinet te waarderen en noemt de regio Eindhoven, ook wel Brainport genoemd, “dé technologische en economische motor van Nederland en strategisch van groot belang”. “Nederland heeft met Brainport Eindhoven een unieke positie in de wereld en die moeten we koesteren”, vindt VNO-NCW.

Het is wat de lobbyclub betreft dan ook goed dat het kabinet extra geld uittrekt voor wonen, wegen en het opleiden van technische mensen. “Een kwart van alle private investeringen in onderzoek en innovatie komt uit deze regio. De regio is daarmee cruciaal voor de toekomst van Nederland en omdat andere landen niet stilzitten wat betreft investeringen in de halfgeleiderindustrie moet ook ons land extra zeilen bijzetten.”

Vakbond FNV zegt ook positief tegenover de bekendmakingen te staan. “We wachten de uitwerking van de plannen af, maar het klinkt verstandig. Dergelijke investeringen in het daadwerkelijk verbeteren van het leefklimaat, daar profiteert een hele regio meerdere generaties van”, reageert FNV-voorzitter Tuur Elzinga.

Douane moet gegevens kunnen delen in strijd tegen ondermijnende criminaliteit

DEN HAAG – Staatssecretaris De Vries van Financiën (Toeslagen en Douane) wil dat de Douane vaker gegevens kan gaan delen met de Politie, de Marechaussee, de FIOD en de FIU. Dit is van belang in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit en andere illegale activiteiten. Door gegevens te delen en te combineren kunnen de diensten vroegtijdig strafbare feiten opsporen. De staatssecretaris wil de gegevensdeling mogelijk maken met een wetsvoorstel, dat in internetconsultatie gaat. Daarna zal het wetsvoorstel aan de Tweede Kamer worden gezonden.

Staatssecretaris De Vries: “Criminelen die drugs smokkelen, hebben onbeperkte middelen voor hun illegale activiteiten. Zij trekken zich niks aan van grenzen en regels. Wij moeten daarom zorgen dat de mensen die ons land veilig houden hun werk zo effectief mogelijk kunnen doen. Deze wet helpt daarbij. Als douaniers bijvoorbeeld informatie over drugssmokkel delen met de politie, kan de Politie een drugslab eerder in beeld krijgen. Zo worden de buurten in onze steden en dorpen veiliger.”

Strafbare feiten eerder opsporen

De Douane kan relevante gegevens hebben waarmee een strafbaar feit is op te sporen. Dan gaat het bijvoorbeeld om drugshandel, omvangrijke milieudelicten, wapenhandel en ernstige fraude. Op dit moment is het zo dat de Douane deze gegevens alleen met andere instanties kan delen als er een concreet vermoeden van een strafbaar feit bestaat. Om ondermijnende criminaliteit eerder op het spoor te komen, is het belangrijk dat de Douane ook zonder dit vermoeden al gegevens kan delen met andere diensten.

Het delen van gegevens kan gaan om grotere hoeveelheden informatie of om informatie over individuele gevallen. De politie kan bijvoorbeeld douanegegevens gebruiken om inzicht te krijgen in welke bedrijven een bepaald soort grondstof van drugs hebben geïmporteerd om zo mogelijke producenten van synthetische drugs in beeld te krijgen. En daar waar het gaat om individuele gevallen, kan de politie bijvoorbeeld bij de Douane informatie opvragen over een voertuig dat al langer stilstaat op een haventerrein.

Zorgvuldige omgang met gegevens

Douaniers zullen de andere diensten gaan helpen bij het interpreteren van de gegevens als dat nodig is. Vanzelfsprekend waarborgt het wetsvoorstel dat de gegevens zorgvuldig worden behandeld. De Douane verstrekt niet meer informatie dan noodzakelijk. De gegevens moeten worden geanonimiseerd als de persoonsgegevens niet noodzakelijk zijn om criminaliteit tegen te gaan.

TVM: Gebruik rijhulpsystemen vermindert kans betrokkenheid ongeval aanzienlijk

TVM Greenpaper Rijhulpsystemen

HOOGEVEEN – Recent onderzoek toont aan dat de juiste inzet van rijhulpsystemen niet alleen schade en letsel vermindert, maar ook een aanzienlijke bijdrage levert aan de algemene veiligheid op de weg. Volgens het Verbond van Verzekeraars kunnen rijhulpsystemen de kans op ongevallen met 30 tot 40 procent verminderen, waardoor de impact van deze systemen niet te onderschatten is. Met de publicatie van de greenpaper ‘Veilig vooruit met rijhulpsystemen’ biedt TVM verzekeringen inzicht in hoe je met rijhulpsystemen schade kunt voorkomen.

Waardevolle inzichten

Deze greenpaper, een whitepaper in de groene huisstijl van TVM, biedt een uitgebreid overzicht van rijhulpsystemen, inclusief gedetailleerde analyses en inzichten verkregen uit gesprekken met chauffeurs, transportondernemers en vrachtwagenleveranciers. Van de beschikbare systemen tot de potentiële voordelen, praktijkvoorbeelden en uitdagingen bij implementatie, deze greenpaper biedt waardevolle inzichten voor alle belanghebbenden.

Belang benadrukt door cijfers

Het belang van het juist inzetten van rijhulpsystemen wordt benadrukt door de cijfers. In de afgelopen jaren vielen er in de EU-zone rond de 20.000 dodelijke slachtoffers in het verkeer. In Nederland hebben we het over 745 doden en 6800 ernstige verkeersgewonden. Bij ongeveer 14 procent van die ongevallen waren zware voertuigen betrokken. Uit de analyse van onze eigen data blijkt dat 3 oorzaken van letselschades het meest voorkomen bij onze leden: achterop rijden, van rijbaan wisselen en rechts afslaan (dode hoek). In deze greenpaper ligt de focus op rijhulpsystemen die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van schadeoorzaken waarbij één of meerdere personen gewond raken of overlijden.

Downloaden greenpaper

De TVM greenpaper ‘Veilig vooruit met rijhulpsystemen’ is te downloaden via: https://www.tvm.nl/nieuws/gebruik-rijhulpsystemen-vermindert-kans-betrokkenheid-ongeval-aanzienlijk

Tekort aan vrachtwagenchauffeurs zal wereldwijd tegen 2028 verdubbelen

GENEVE – Zonder noemenswaardige maatregelen zal het tekort aan vrachtwagenchauffeurs naar verwachting tegen 2028 verdubbelen. Een belangrijke reden is vergrijzing van het aantal chauffeurs.

Uit het laatste chauffeurstekortrapport van IRU, dat is gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 4.700 vrachtwagenbedrijven in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Europa, blijkt dat het aandeel chauffeurs onder de 25 jaar nog steeds laag is: 12 procent of minder.

China (17 procent) en Oezbekistan (25 procent) zijn de enige landen met een groter aandeel chauffeurs onder de 25 jaar.

In veel regio’s is een van de redenen voor het lage aandeel jonge vrachtwagenchauffeurs de vergrijzing van de bevolking (minder dan 13 procent van de beroepsbevolking is in alle regio’s jonger dan 25 jaar, behalve in Mexico, Oezbekistan en China).

Niettemin ligt het aandeel jonge vrachtwagenchauffeurs in alle regio’s onder de benchmark voor de actieve bevolking, behalve in China en Oezbekistan, wat betekent dat het beroep minder jonge mensen aantrekt in vergelijking met andere sectoren.

In de meeste regio’s is het aandeel chauffeurs 55 jaar of ouder. In veel gevallen is de leeftijd hoger dan de algemene benchmarks voor de transportsector en de actieve bevolking, en veel hoger dan het aandeel jonge vrachtwagenchauffeurs, wat betekent dat het tekort in de nabije toekomst zal toenemen omdat de pool van jonge chauffeurs niet in staat zal zijn de gepensioneerden te vervangen.

Europa heeft de hoogste gemiddelde leeftijd van chauffeurs (47). Een derde van de chauffeurspopulatie is ouder dan 55 jaar, terwijl slechts 21 procent van de totale actieve bevolking ouder is dan die leeftijd. Bovendien is het aandeel jonge chauffeurs zeer laag (slechts 5 procent van de chauffeurs is jonger dan 25 jaar).

Argentinië, China en Mexico hebben een veel lager aandeel automobilisten boven de 55 jaar (respectievelijk 16 procent, 14 procent en 13 procent), wat overeenkomt met hun totale actieve bevolking.

Er zijn ook bemoedigende signalen in sommige landen waar het aandeel jonge chauffeurs is verbeterd, zoals in de Verenigde Staten (8,1 procent in 2022 versus 6 procent in 2020).

Het aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs ligt ook ruim onder de totale arbeidsparticipatie van vrouwen in de transportsector. In alle onderzochte regio’s is minder dan 6 procent van de vrachtwagenchauffeurs vrouw.

Met 8 procent zijn de Verenigde Staten het enige land met een hoger aandeel vrouwelijke chauffeurs.

Duits OM onderzoekt chauffeur Flixbus na ongeval bij Leipzig

busongeval-A9-bij-Leipzig

LEIZPIG – Het Duitse Openbaar Ministerie stelt een onderzoek in naar de chauffeur van de bus die woensdag van de weg raakte in de buurt van Leipzig. De 62-jarige man wordt beschuldigd van onopzettelijke doodslag en lichamelijk letsel door nalatigheid.

De dubbeldekker van maatschappij Flixbus raakte woensdagochtend van de weg op de A9 en sloeg over de kop met 54 inzittenden aan boord. Er vielen volgens de politie vier doden, zes zwaargewonden en 29 lichtgewonden.

De identiteit van de dodelijke slachtoffers is nog niet bekend. De politie hoopt hier in de loop van donderdagmiddag meer bekend over te kunnen maken.

Ongevallenanalyse

Onderzoekers proberen de oorzaak van het ongeluk te achterhalen. Alle gewonden zullen worden ondervraagd zodra hun gezondheid dat toelaat, zei een woordvoerder van de politie in Leipzig donderdag. Het OM heeft om een ongevallenanalyse gevraagd. De eerste resultaten van het onderzoek worden over enkele weken verwacht.

De bus was onderweg van Berlijn naar Zürich. Voor zover bekend waren er geen andere voertuigen bij betrokken. Volgens Flixbus zou de chauffeur zich aan de verplichte rij- en rusttijden hebben gehouden.

Man aangehouden die 45 keer belde naar 112 om medewerkers uit te schelden

HAARLEM – Een 52-jarige Haarlemmer is opgepakt die in korte tijd 45 keer belde met noodnummer 112 om de centralisten uit te schelden.

De man was al eerder gewaarschuwd en aangesproken op zijn gedrag. Ook een huisbezoek door de politie bracht hem niet op andere gedachten. Uiteindelijk is hij  woensdagavond om half negen ‘s avonds aangehouden.

De man wordt verdacht van het opzettelijk, zonder dat daartoe de noodzaak aanwezig is, gebruik maakt van een alarmnummer voor publieke diensten.

Er staat een gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie op, meldt de politie.

Kabinet en regio trekken 2,5 miljard uit voor plan dat ASML voor Nederland moet behouden

ASML

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet trekt samen met de regio Eindhoven 2,5 miljard euro uit voor de verbetering van het ondernemingsklimaat voor de microchipsector. Dat meldt economieminister Micky Adriaansens. Zij noemt dit deel van de technologiebranche, met de Veldhovense chipmachinebouwer ASML voorop, van groot belang voor het verdienvermogen van Nederland en de werkgelegenheid.

Het ‘Project Beethoven’, zoals het kabinet het plan noemt, voorziet onder meer in extra investeringen in talentontwikkeling. Maar het moet ook aantrekkelijker worden om in de regio te wonen en werken, zodat bedrijven makkelijker buitenlands talent aan kunnen trekken. Daarnaast moet de krapte worden aangepakt op het elektriciteitsnet in wat ook wel de Brainportregio wordt genoemd.

Het kabinet steekt tot en met 2030 in totaal 450 miljoen euro in het opleiden van meer en beter geschoolde technici. Ook daarna komt daarvoor structureel 80 miljoen euro per jaar extra voor beschikbaar. Volgens onderwijsminister Robbert Dijkgraaf moet talent uit “de volle breedte” komen, van het mbo, hbo en wo. Ook is het kabinet “heel nadrukkelijk geïnteresseerd” in mensen van buiten Nederland.

In diezelfde periode moeten in de regio bijna 20.000 extra woningen worden gebouwd. Investeringen in het wegennet en het openbaar vervoer moeten daarnaast zorgen voor een betere bereikbaarheid.

ASML waarschuwde onlangs dat het zorgen heeft over het vestigingsklimaat in Nederland. Als daar geen verbetering in komt, zou het bedrijf volgens topman Peter Wennink kunnen besluiten investeringen in verdere groei te verplaatsen naar het buitenland. Het kabinet gaat ervan uit dat deze maatregelen ertoe leiden dat het bedrijf daarvan afziet.

Om de maatregelen te betalen, haalt het kabinet 1,3 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds. Adriaansens erkent dat dit niet volgens de afgesproken procedure is gegaan. Maar zij benadrukt dat dit plan wel bijdraagt aan de doelstelling van dat miljardenfonds, dat bedoeld is voor investeringen in toekomstige economische groei. Andere financieringsmogelijkheden zag de minister niet.

“Dit is een van de belangrijkste bedrijven van Nederland, een wereldspeler”, zegt Adriaansens. “ASML is onze Messi en zo’n sterspeler trekt wel een heel team mee.” Bij deze investeringen zijn dus ook heel veel andere bedrijven gebaat, zegt de bewindsvrouw. Zij spreekt van “een hele goede stap voor het vestigingsklimaat”.

ASML laat weten later met een reactie te komen.

LAATSTE NIEUWS

Oegema Logistics+ neemt Van Oort Transport over

DEDEMSVAART - Op 1 januari 2025 neemt Oegema Logistics+ het bedrijf Van Oort Transport in Eck en Wiel over. In maart 2024 startte Oegema...