Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 10:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 447

Oranjesluizen bij Amsterdam gesloten, hinder voor binnenvaart

Oranjesluizen Amsterdam

AMSTERDAM – [update 16:47 uur] De Oranjesluizen, die in de rivier het IJ bij Amsterdam liggen, zijn sinds woensdagavond 19.00 uur gesloten door hoog waterpeil in het Markermeer. Dat bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat na berichtgeving van Het Parool. Volgens de woordvoerder is het “uitzonderlijk” dat deze sluizen worden gesloten door te hoog water. De Noorder-, Midden- en Zuidersluis en de Prins Willem Alexandersluis zullen naar verwachting een paar dagen dicht zijn. Hoelang dat precies zal duren, is nog onbekend.

De gestremde sluizen hinderen vooral de binnenvaart. Rond 16.00 uur lagen er 31 binnenvaartschepen te wachten tot ze konden doorvaren. Op dit moment wordt nog onderzocht of het mogelijk is om schepen tot 95 meter toch door te kunnen laten varen.

Schippers die over het IJ varen zijn al op de hoogte gesteld van de dichte sluizen, aldus Rijkswaterstaat. Schepen tot 110 meter kunnen omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en de Nederrijn of over de Waal richting Arnhem en dan via de IJssel naar Kampen. Omdat het waterpeil zo hoog is, moeten schippers wel rekening houden met de beperkte doorvaarhoogte bij de spoorbrug in Deventer.

Schepen korter dan 85 meter kunnen via het Noordhollandsch Kanaal omvaren via de route Zaandam-Den Helder-Kornwerderzand. Op die route geldt wel een beperkte doorvaarhoogte bij de Coenbrug bij Koog aan de Zaan.

Het dichtdoen van de sluizen heeft volgens de woordvoerder een “verwaarloosbaar effect” op het waterpeil van de hoofdstad.

De Oranjesluizen liggen bij Schellingwoude, een dorp in Amsterdam-Noord. De sluizen vormen de grens tussen het Binnen- en het Buiten-IJ.

Anja van Loon is klaar om geschiedenis te schrijven met Ladies Team de Rooy FPT

Anja van Loon

AL ULA – Afgelopen dagen stonden in het teken van testen, keuren en wachten voor Anja van Loon en haar team. De Iveco Powerstar reed als vanouds tijdens het testen en kwam moeiteloos door de keuringen heen. Anja, Floor Maten en Marije van Ettekoven staan te trappelen om als eerste vrouwenteam in een truck van start te gaan in de Dakar Rally.

Morgen start de rally met een proloog van 27 kilometer rondom Al Ula. “In die korte rit gaan we niet gek doen en willen we vooral warmlopen. Er valt weinig te winnen, maar we willen wel een beetje aanhaken zodat we niet te ver naar achteren hoeven te starten op zaterdag. We hebben er echt heel veel zin in! Het wachten duurt altijd lang voor de start van de rally, maar het helpt ook wel om in de goede vibe te komen.”

Tijdens het wachten was er al veel aandacht voor het team van Anja. “In de afgelopen maanden was er vanuit Nederland al heel erg veel interesse in onze deelname aan de rally. Het is voor het eerst dat er drie vrouwen in een truck deelnemen aan de Dakar Rally. Tijdens die eerste dagen hier is er zoveel aandacht voor ons, dat is echt wel leuk om mee te maken. Floor, Marije en ik hebben er ook echt zin in om van start te gaan.”

Op 13 januari staat de rustdag gepland, de twee dagen daarvoor gaan cruciaal zijn voor het verloop van de rally. “De organisatie heeft namelijk iets nieuws bedacht, een etappe die 48 uur duurt. Dus op 11 en 12 januari is er een lange en zware etappe door het Empty Quarter die start en finisht in Subaytah met onderweg een aantal bivaks. Ik ben heel benieuwd hoe dat precies gaat zijn en wat de organisatie nog meer heeft bedacht voor deze Dakar Rally.”

De Dakar Rally start op vrijdag 5 januari met een korte proloog rondom Al Ula, zaterdag staat de eerste serieuze etappe op het programma.

Piloten Japan Airlines zagen toestel van kustwacht niet

Japan Airlines

TOKIO – Piloten van Japan Airlines zagen het vliegtuig van de kustwacht niet voordat hun eigen toestel er tegenaan botste en vervolgens in brand vloog. De Japanse luchtvaartmaatschappij heeft dat donderdag bekendgemaakt over het ongeval van dinsdag.

De drie piloten hadden naar eigen zeggen geen “visueel contact” met het andere vliegtuig, aldus een woordvoerder. Wel zag een van hen een “object’ vlak voor de botsing op vliegveld Haneda in Tokio. Het drietal wist pas van de brand af toen het op de hoogte werd gebracht door het cabinepersoneel.

De medewerkers openden in verband met de brand aanvankelijk alleen twee van de acht nooduitgangen, nadat zij toestemming hadden gekregen vanuit de cockpit. Een derde uitgang werd later geopend. Omdat het intercomsysteem was beschadigd, gebeurde dit zonder toestemming van de piloten. De evacuatie duurde 18 minuten.

Tegenstrijdige verklaringen

Alle 379 passagiers en bemanningsleden verlieten het toestel voordat het volledig vlam vatte. Twee personen raakten gewond. Vijf van de zes inzittenden van het kleinere vliegtuig kwamen om het leven. Onderzoekers uit Japan, Frankrijk, Canada en het Verenigd Koninkrijk onderzoeken het ongeval en gaan door de wrakstukken op de luchthaven, waar het vliegverkeer ook donderdag is verstoord.

Over de toedracht van het ongeval zijn tegenstrijdige verklaringen afgelegd. De Japanse autoriteiten zeiden woensdag op basis van transcripties dat het Japan Airlinesvliegtuig toestemming had voor een landing en dat het kustwachttoestel geen toestemming had voor vertrek. De piloot van de kustwacht zei dat zijn toestel toestemming had om de baan op te gaan.

Rover: veel klachten over nieuwe busvervoerders

AMSTERDAM – Reizigers die vorige maand te maken kregen met een nieuwe busvervoerder, klagen “steen en been” over vertragingen en uitval. Dat stelt reizigersorganisatie Rover, die van mening is dat gedupeerde reizigers moeten worden gecompenseerd.

Het gaat met name om delen van het land waar met ingang van een nieuwe dienstregeling ook de vervoerder is vervangen. Zo nam in de Zaanstreek het Israëlische busbedrijf Egged Bus Systems (EBS) het vervoer van Connexxion over. Vervoerregio Amsterdam gaat EBS volgens Rover een boete opleggen om de slechte prestaties.

EBS werd ook de vervanger van Arriva in Flevoland. In Twente nam Arriva het busvervoer van Keolis over, inclusief de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal.

Wisselingen van vervoerders hebben in het verleden vaker voor klachten gezorgd, stelt Rover. De problemen lijken dit jaar nog eens te worden versterkt door personeelstekort dat in vrijwel het hele land al langer zorgt voor uitval van bussen. “Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Mannen van Eurol Rally Sport: ‘We zijn allemaal enorm gemotiveerd’

ALULA – “We hebben een geslaagde testdag gehad. We zijn allemaal klaar voor de proloog van vrijdag. Het hele team is super gemotiveerd en wat ons betreft mag het beginnen.”

Mitchel van den Brink kijkt met genoegen terug op de shakedown van vandaag in Saudi-Arabië. In de omgeving van het bivak in Alula werden de Iveco-trucks in twee sessies aan een laatste test onderworpen.

“We hebben de dempers afgesteld en een stuk op navigatie gereden zoals we tijdens de rally doen. De auto voelt goed, de samenwerking is uitstekend. We zijn er klaar voor”, aldus Mitchel.

‘Vooral veel gecoupeerd’

Martin van den Brink en zijn manschappen Jan van der Vaet en Richard Mouw maakten tijdens de shakedown van de gelegenheid gebruik om, volgens Martin, vooral veel te couperen. Ja, we hebben vandaag veel gecoupeerd.”

Met een Belgische navigator aan boord wordt de woordenschat van Van den Brink senior de komende weken ongetwijfeld verdubbeld.

Naast het oefenen op het afbuigen of zo kort mogelijk afsnijden van bochten in het parcours heeft de formatie ook de set-up van de Iveco T-Way op orde gekregen. “De vering is goed. We hebben eigenlijk alles op de rit en zijn klaar voor de laatste verplichtingen. Morgen volgt de administratieve keuring en de laatste keuring van de trucks. We kunnen ontspannen naar de start toeleven.”

Dat gevoel heeft ook Mitchel, die met Moises Torrallardona en Jarno van de Pol vandaag in de Iveco Powerstar de puntjes op de i heeft gezet. “We hebben er vooral heel veel zin in. Het volledige team heeft vandaag zijn uiterste best gedaan. De truck staat er picobello bij. Iedereen is super gemotiveerd en we zijn echt één team. Daar ben ik heel blij en dat geeft ons allemaal een goed gevoel”, aldus Mitchel, die waarschijnlijk vanavond als laatste vertrok bij de algemene briefing in het bivak van Alula om daarna alsnog het ‘thuisfront’ op de hoogte te brengen van de activiteiten van de afgelopen dag.

Uithaler met enkelband aangehouden op Maasvlakte

Enkelband

ROTTERDAM – De douane heeft woensdag opnieuw uithalers van de maasvlakte gehaald. Eén ervan, een 16-jarige Rotterdammer, droeg zelfs nog een enkelband vanwege eerdere misdrijven.

Samen met twee andere uithalers van 17 jaar uit Delft en een 19-jarige Belg werden ze dinsdag door de politie aangehouden op een terminal van de Maasvlakte.

De recherche doet onderzoek.

23 Ebusco 3.0 bussen voor Stadtwerke Potsdam

Ebusco

DEURNE – Ebusco heeft een contract getekend met Verkehrsbetrieb Potsdam (ViP) voor 10 Ebusco 3.0 bussen van 12 meter en 13 Ebusco 3.0 bussen van 18 meter.

De 12 meter bussen beschikken over een low floor, drie deuren en een batterijpakket van meer dan 350 kWh. De 18 meter bussen krijgen vier deuren en een batterijpakket van meer dan 500 kWh. In het bijzonder zullen deze bussen worden uitgerust met een pantograaf, wat deze bussen onderscheidt van alle andere Ebusco 3.0 bussen. De bussen zullen in 2025 gaan rijden in de regio Potsdam.

Gemaakt om miljoenen passagiers per jaar te vervoeren

ViP beheert een vloot van 59 bussen en vervoert meer dan 30 miljoen passagiers per jaar. Stadtwerke Potsdam en ViP hebben zich gecommitteerd aan een geleidelijke vermindering van de 5.000 ton CO2-uitstoot, voortkomend uit het busvervoer, met als doel een emissievrije operatie te bereiken in 2031. De eerste stap om dit doel te bereiken is gezet met de bestelling van 23 Ebusco 3.0 bussen.

Ebusco en ViP hebben gezamenlijk een infrastructuur ontwikkeld gebaseerd op pantograafladen. Het is de eerste keer dat Ebusco een pantograaf zal integreren op het Ebusco 3.0 model. Hoewel het voor de Ebusco 3.0 de eerste keer is dat een pantograaf wordt toegepast, is het concept zelf al enkele jaren succesvol geïmplementeerd bij tal van de Ebusco 2.2 modellen.

Patrick Oosterveld, Sales Director van Ebusco licht toe: “Ebusco heeft een cruciale rol gespeeld bij de implementatie van elektrische bussen. We zijn verheugd dat we onze uitgebreide kennis en ervaring kunnen blijven delen en een sleutelrol blijven vervullen bij de succesvolle implementatie van elektrische bussen. Door samen te werken met ViP hebben we een oplossing ontwikkeld die hun overgang naar een volledig elektrische operatie naadloos mogelijk maakt, en we kijken uit naar de positieve impact van deze transitie.”

Bettina Biffi en Uwe Loeschmann, Managing Directors van Verkehrsbetrieb Potsdam, lichten toe: “Deze eerste bestelling is een belangrijke stap op weg naar een emissievrije vloot. De bestelling van 23 elektrische bussen is onze doelgerichte stap om milieuvriendelijk openbaar vervoer in Potsdam te blijven aanbieden en mee te gaan met de nieuwste technologische ontwikkelingen. We kijken ernaar uit om deze samenwerking met Ebusco de komende jaren voort te zetten en samen te werken aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.”

Rijcenter Gons past beter bij brede transportopleider

Gons Rijopleiding

MEPPEL – Piet Gons Rijopleidingen begint 2024 met een nieuwe naam en een nieuwe uitstraling. Ondernemers en chauffeurs kunnen voor rij- en transportopleidingen vanaf 1 januari terecht bij Rijcenter Gons. “Deze naam laat beter zien dat we tegenwoordig een heel breed pakket aan opleidingen verzorgen”, zegt directeur Erik Hattem van het bedrijf uit Rogat (Meppel) dat actief is in een groot deel van Drenthe en Overijssel.

Bijna drie jaar geleden zette hij samen met compagnon Bert Jansen de onderneming van oprichter Piet Gons voort. In die jaren verbreedde het pakket aan opleidingen steeds verder. “Toen we het bedrijf overnamen waren we vooral bekend vanwege de chauffeursopleidingen. Ondertussen ontzorgen we bedrijven volledig met rijopleidingen, bij- en na scholingen rondom Code 95, in-company opleidingen en personeelsvraagstukken. En daar past wat ons betreft de nieuwe naam beter bij”, legt Hattem uit.

Partner voor transportondernemers

Want Rijcenter Gons is uitgegroeid tot een belangrijke partner voor ondernemers in de transportsector. “Wij nemen ondernemers veel rompslomp uit handen. Zo houden we voor opdrachtgevers bij wanneer hun chauffeurs toe zijn aan een Code95-bijscholing en vervolgens zorgen we voor een op maat gesneden cursus. Ook adviseren we bedrijven over beschikbare subsidies voor werknemers die zich willen laten omscholen. Op die manier blijven de kosten voor een opleiding zo laag mogelijk.”

Gons Rijopleiding

Initiatief Rijbaan.nl

Rijcenter Gons verzorgt ook bijscholingen voor de Veiligheidsregio’s. Verder startte Rijcenter Gons het succesvolle initiatief Rijbaan.nl. Dat leidt nieuwe chauffeurs op die daarna gegarandeerd aan de slag kunnen bij een gerenommeerd transportbedrijf. Of ze nou kiezen voor binnenlands vervoer of buitenlandse routes. Via Rijbaan.nl zijn ondertussen meer dan dertig chauffeurs in opleiding of gedetacheerd in de transportsector. Bij Rijcenter Gons zelf werken zestien medewerkers, waarvan het grootste deel als instructeur voor rijlessen, theorie- en/of veiligheidscursussen.

Ook buitenlandse chauffeurs

Die docenten verzorgen ook heftruckopleidingen in het eigen magazijn in Rogat. Verder zijn ze bekwaam in bijvoorbeeld kraanopleidingen en cursussen voor bestuurders van campers en bedrijfsbussen die zwaarder wegen dan 3500 kilo. “Ook kloppen chauffeurs uit Duitsland, België en Scandinavië steeds vaker bij ons aan voor LZV-certificaten. Die hebben bestuurders van ‘lange zware voertuigen’ nodig om in Nederland te mogen rijden”, vertelt Hattem.

Stabiele groei

Rijcenter Gons groeide de afgelopen drie jaar sterk door het uitgebreide aanbod aan cursussen en opleidingen. Hattem voorziet voor komend jaar een ‘stabiele groei’. “Wij verwachten dat nog meer ondernemers en chauffeurs bij ons aan kloppen. Ook blijven we zoeken naar uitbreiding van onze cursussen en opleidingen. Maar we doen alles stap voor stap. Kwaliteit en aandacht voor onze opdrachtgevers en cursussen staat bij ons altijd voorop.”

Voor meer informatie: www.pietgonsrijopleidingen.nl


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Snap-on Tools in Dakar Rally met vader en zoon Van den Brink

Snap-on Tools Benelux is in 2024 technisch partner in de wereldberoemde Dakar Rally, als officiële sponsor van het Eurol Dakar team van rallycoureurs Martin en Mitchel van den Brink. De leverancier van kwalitatief hoogwaardig gereedschap en werkplaatsequipment en vader en zoon Van den Brink hebben hier een overeenkomst voor onbepaalde tijd over bereikt.

Martin en Mitchel van den Brink verschijnen in 2024 met twee trucks aan de start van de Dakar Rally met een geheel eigen team, Eurol Rally Sport. Team Van den Brink heeft een eigen werkplaats waar de rallytrucks en volgauto’s geprepareerd en onderhouden worden. Om het rijdende materieel tijdens de woestijnraces in topconditie te houden, maakt het team vanaf nu dus gebruik van de ondersteuning en betrouwbaarheid van Snap-on Tools dat het benodigde gereedschap zal leveren.

Toewijding en perfectie

Met het oog op de uitdagende en veeleisende omgeving van de Dakar Rally, is het partnerschap tussen Snap-on Tools en het Dakar team van Van den Brink een bewijs van wederzijds vertrouwen en toewijding aan perfectie. Samen streven ze ernaar om grenzen te verleggen en successen te boeken op het wereldtoneel van de off-road racing.

Volgens Pascal van Rootselaar, sales manager bij Snap-on Tools Benelux, wordt dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van Snap-on Tools met veel enthousiasme ontvangen. “We kijken ernaar uit om samen met het Dakar team van Mitchel opwindende momenten van overwinning en prestatie te beleven.” Met meer dan 100 jaar ervaring als producent en leverancier, weet Snap-on Tools hoe belangrijk en essentieel goed gereedschap voor auto- en motorsportteams is. Van Rootselaar: “We zijn trots om deze kennis nu ook te delen met een topteam in de uitdagende en veeleisende Dakar Rally.”

Mitchel van den Brink is vanaf zijn jeugd al nauw betrokken bij de autosport, een passie die hij deelt met zijn vader, Martin van den Brink. Na deelname aan talloze quad- en motorcrosswedstrijden maakte Mitchel op twaalfjarige leeftijd de overgang naar de Dakar rally truck, waar hij in Tsjechië zijn eerste ervaring opdeed. Vervolgens verkende hij uitgebreid de Sahara Desert met een buggy.

Jongste Dakar deelnemer ooit

Op zestienjarige leeftijd was Mitchel volledig voorbereid op de uitdagingen van de Dakar Rally. Als jongste deelnemer ooit nam hij de rol van monteur/navigator op zich in het team van Mammoet Rallysport. Na zeven rally’s als copiloot te hebben deelgenomen, had Mitchel voldoende ervaring om zelfstandig deel te nemen als coureur aan de Dakar Rally. De toen 18-jarige coureur was opnieuw de jongste coureur ooit in de categorie trucks.

De samenwerking tussen Snap-on Tools en de familie Van den Brink belooft een spannende synergie te creëren, waarbij de precisie, duurzaamheid en innovatie van Snap-on Tools hand in hand gaan met de gedrevenheid en kampioenschapsaspiraties van het getalenteerde Dakar team. Deze nieuwe alliantie markeert niet alleen een belangrijke mijlpaal voor Snap-on Tools, maar versterkt ook de positie van het merk als onmisbare partner in de auto- en motorsport.

De vijfde editie van de rally in Saudi-Arabië zal plaatsvinden van 5 tot 19 januari 2024. Het begint in de duizend jaar oude stad AlUla, doorkruist het land in de richting van het Lege Kwartier, en eindigt in Yanbu aan de oevers van de Rode Zee.

Tilburg-Bastianen ontwerpt op Audi geïnspireerde DAF TB+

BREDA – Van Tilburg-Bastianen is niet alleen dealer van DAF, maar tevens van de personenwagen merken Volkswagen, SEAT, SKODA, Volkswagen Bedrijfswagens en Audi. En sinds kort ook van Audi RS Performance. Dé supersport modellen van Audi.

Dit inspireerde TB om een unieke vrachtwagen te ontwerpen in een echte Audi-kleur: Nardo Grey. Deze DAF XG+ heeft TB omgedoopt naar DAF TB+ met een brute uitstraling met verschillende RS-elementen. Denk hierbij aan kleur, uitstraling en andere details.

De TB+ heeft 530 PK, full options, waaronder: luchtgeveerde vooras, volledig leder, retarder, Solarguard boegspoiler, en meer.

Tralert is verantwoordelijk voor de stoere werklampen en andere extra verlichting.

Joost klein voor Nederland naar Songfestival [+video]

HILVERSUM – Joost Klein vertegenwoordigt Nederland tijdens het Eurovisie Songfestival in Malmö, Zweden. De artiest die bekend staat om zijn energieke optredens, waarbij hij met zijn aanstekelijke beats en creatieve woordspelingen een groeiend nationaal en internationaal publiek weet te betoveren, is uitgekozen uit de ruim 600 inzendingen. De Europese hitpotentie van het ingezonden nummer heeft de selectiecommissie doen besluiten Joost namens Nederland af te vaardigen. 

Twan van de Nieuwenhuijzen, voorzitter van de selectiecommissie: “De keuze van de selectiecommissie is na een zorgvuldig en gefaseerd proces uiteindelijk gevallen op Joost Klein. Er waren veel inzendingen uit allerlei genres, maar zijn inzending heeft naar ons inzicht de grootste hitpotentie. Je hoort in de song zijn bekende combinatie van feest en nostalgie. Daarbij denken wij dat Joost met zijn creativiteit een geweldige act gaat neerzetten en Nederland en Europa positief verrast. We kijken enorm uit naar de samenwerking.”

Joost Klein: “Deelnemen aan het Songfestival is een droom die uitkomt. Vroeger keek ik samen met mijn ouders, aan de buis gekluisterd, elk jaar opnieuw. Het is een eer dat ik Nederland mag vertegenwoordigen en ik zal er alles aan doen het beste resultaat te behalen. Joost Klein, Droom Groot!”

Internationale trein voor groeiende groep zakenreizigers heel normaal

AMSTERDAM – Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker de trein op bestemmingen tot 400 kilometer. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van zakelijke vlucht- en treindata door de Coalitie Anders Reizen en Natuur & Milieu onder grote werkgevers. Tegelijk worden zakelijke reizigers nog belemmerd in hun keuze voor de trein. Er kan hier al gemakkelijk veel winst gemaakt worden door in de boekingsprogramma’s de trein in plaats van het vliegtuig de standaard keuze te maken, stellen de organisaties.

Voor de analyse werden door 22 grote Nederlandse bedrijven trein- en vliegdata aangeleverd. Daaruit blijkt dat Brussel, Parijs, Frankfurt, Londen, Hamburg en Luxemburg in de periode juni ’22 tot juli ’23 de meest populaire treinbestemmingen waren. De trein is op deze bestemmingen tot 400 kilometer aan een opmars bezig. Dit zorgt voor 8 tot 10 keer minder CO2-uitstoot per kilometer ten opzichte van het vliegtuig.

Vergelijking pre-covid en post-covid

Ook werd een vergelijking gemaakt tussen pre-covid jaar 2019 en met de periode juni ’22 tot juli ’23 met de data van zes bedrijven. Daaruit blijkt dat het aandeel treinreizen op de populaire bestemmingen tot 400 kilometer bij deze bedrijven groeide van iets meer dan 50% in 2019 naar ruim 80%. Het aantal treinreizen naar Berlijn (tot 700 kilometer) groeide in dezelfde periode van 4% naar 50%.

Daad bij het woord

“Op trajecten tot 400 kilometer kan het vliegtuig heel goed vervangen worden door de trein”, aldus directeur Programma’s van Natuur & Milieu Rob van Tilburg. “Het is mooi om te zien dat veel bedrijven de stap maken naar duurzamer zakelijk reizen en het alternatief benutten. De trein zorgt voor minder overlast, de lucht blijft schoner en het zorgt voor minder klimaatschade.”

Vandaag al veranderen

Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen: “De groeiende vraag naar treinreizen uit het bedrijfsleven geeft energie om te versnellen. Dat kan als bedrijf door de trein op de eerste plek te zetten in het boekingsprogramma. Bedrijven: ga met je tussenpersoon en het boekingsplatform om tafel en maak de keuze voor de trein de norm.”

Steeds vaker sturing op CO2

Een andere trend is dat bedrijven die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen experimenteren met sturen op CO2-budget. Hugo Houppermans: “Dat houdt in dat niet alleen maar de kosten de boventoon voeren, maar teams en medewerkers hun reizen boeken met een CO2-budget. Daarmee wordt de trein een logische keuze.”

Deelnemende bedrijven

Voor de analyse werd de vlieg- en treindata van de volgende werkgevers geanalyseerd: APG, Capgemini, Deloitte, Eneco, EY, KPMG, PwC, Strukton, Sweco, Schiphol, Vitens, TNO, VodafoneZiggo, Provincie Groningen, Arcadis, Royal Haskoning, Thales, Friesland Campina, Rijksoverheid en Accenture Ook niet-leden Ahold Delhaize en TomTom hebben meegedaan.

Zeeman breidt DAF-wagenpark nog verder uit

DAF Zeeman

EINDHOVEN – Zeeman breidt haar DAF-wagenpark nog verder uit. Onlangs nam het bedrijf een New Generation DAF XD 370 FT in gebruik, de dertigste DAF in de vloot van Zeeman. DAF en Zeeman hebben elkaar gevonden met grote overeenkomsten in ondernemen waarbij ‘keep it simple’ de boventoon voert. De recent door BLOM-DSW afgeleverde DAF XD trekker wordt ingezet voor middellange afstanden, voornamelijk in de Benelux.

Zeeman werd in 1967 opgericht door Jan Zeeman en is uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht in het Nederlandse en buitenlandse straatbeeld. Het bedrijf – dat volmondig Zeeman textielSupers B.V. heet – is gespecialiseerd in kleding en textiel. Inmiddels is Zeeman uitgegroeid tot één van de grootste in zijn soort van Europa met rond de 1.350 vestigingen in acht landen. Het bedrijf is niet alleen in Nederland actief, maar ook in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje en Portugal.

Betrouwbaar distributienetwerk

Het bevoorraden van al deze Zeeman-winkels vraagt om een betrouwbaar logistiek netwerk. DAF speelt daarin een steeds grotere rol. Sinds 2019 wordt de samenwerking tussen Zeeman en DAF verder geïntensiveerd. De levering van de 30ste DAF aan Zeeman benadrukt dat. “Bij Zeeman houden wij het graag eenvoudig. Onze slogan is niet voor niets ‘zo eenvoudig kan het zijn’. Dit principe geldt ook voor DAF. Daarin hebben wij elkaar dus gevonden”, zegt Lucinda Vermond, fleetmanager bij Zeeman textielSupers.

Samenwerking in de toekomst

“DAF is een grotendeels Nederlands bedrijf en Zeeman is compleet Nederlands, dat sluit mooi bij elkaar aan”, vult Vermond aan. “Zeeman voert een tweemerken-beleid. Het is aan de chauffeur om een keuze te maken. DAF heeft een voorsprong. Alles wat je nodig hebt op een vrachtauto, zit er op. We zijn bijzonder tevreden over de samenwerking met DAF, niet alleen over de service onderweg en toegankelijkheid van de werkplaats, maar ook vanwege het lage brandstofverbruik. We kijken uit naar verdere samenwerking in de toekomst, waarbij we al uitkijken naar de DAF XG. We hebben hier al mee getest en dit model blijkt uitstekend geschikt voor onze distributiewerkzaamheden.”

Goed zicht rondom

“Comfort, rijgedrag en prijstelling, die drie aspecten zijn van groot belang geweest in de keuze van Zeeman”, benadrukt Anton van der Niet, accountmanager bedrijfswagens bij BLOM-DSW. “Ook de TCO, gunstige onderhoudsintervallen en de cabineruimte van DAF-modellen waren doorslaggevend. Het is daarbij mooi om te zien dat Herjon Conen, Transport Manager bij Zeeman textielSupers, kijkt naar het complete plaatje. Wat kan slimmer? Wat kan beter? Uit diverse brainstormsessies zijn mooie oplossingen voortgekomen. Zeeman is bijvoorbeeld op grote schaal in het buitenland actief en moet vaak leveren in grote steden met drukke en vrij krappe stadscentra. Goed zicht rondom is dan essentieel. De New Generation DAF XD heeft bijzonder gunstige zichthoeken en een slim Brigade 360-graden camerasysteem waardoor de kans op schades sterk afneemt. Bovendien kan Zeeman dankzij DAF International Truck Services (ITS) altijd rekenen op ondersteuning en vervangend vervoer als dat nodig is. Ook deze 30ste DAF is uitgerust met een ATX3-boordcomputer van AddSecure.”

Actuele Wegwerkzaamheden

Onderstaande actuele wegwerkzaamheden zijn mede mogelijk gemaakt door de ANWB.

  • A2 Belgische grens richting Eindhoven
    tussen Maastricht-Zuid en knp. Kruisdonk dicht. Van 01 november 2024 23:59 tot 02 november 2024 06:00.
  • A2 Eindhoven richting 's-Hertogenbosch
    tussen knp. Ekkersweijer en Vught dicht. Van 01 november 2024 22:00 tot 04 november 2024 05:00.
  • N286 Halsteren – Stavenisse
    bij Tholen in beide richtingen dicht. Van 28 oktober 2024 05:00 tot 18 november 2024 07:00.
  • A2 Eindhoven richting Belgische grens
    tussen knp. Kruisdonk en Maastricht-Zuid dicht. Van 01 november 2024 23:59 tot 02 november 2024 06:00.
  • A12 Utrecht richting Den Haag
    tussen knp. Oudenrijn en De Meern uitgebreide wegwerkzaamheden. Van 01 november 2024 21:00 tot 02 november 2024 05:00.
  • A7 Afsluitdijk richting Heerenveen
    tussen Oudehaske en knp. Heerenveen wegwerkzaamheden. Van 28 oktober 2024 06:00 tot 01 november 2024 22:00.
  • A4 Rotterdam richting Den Haag
    tussen Rijswijk-Plaspoelpolder en Den Haag-Ypenburg is de op- en afrit dicht. Van 01 november 2024 23:59 tot 02 november 2024 05:00.
  • A4 Den Haag richting Rotterdam
    bij Rijswijk-Plaspoelpolder oprit dicht. Van 01 november 2024 21:00 tot 02 november 2024 01:00.
  • A2 Amsterdam richting 's-Hertogenbosch
    tussen Maarssen en knp. Oudenrijn wegwerkzaamheden. Van 01 november 2024 20:00 tot 04 november 2024 05:00.
  • A58 Bergen op Zoom richting Vlissingen
    tussen knp. Markiezaat en Rilland dicht. Van 01 november 2024 21:00 tot 04 november 2024 05:00.
  • A1 Apeldoorn richting Hengelo
    bij Twello is de afrit dicht. Van 01 november 2024 22:30 tot 02 november 2024 08:00.
  • A1 Apeldoorn richting Hengelo
    bij afrit Voorst oprit dicht. Van 01 november 2024 22:30 tot 02 november 2024 08:00.
  • A44 Amsterdam richting Den Haag
    tussen afrit Noordwijkerhout en Leiden dicht. Van 01 november 2024 21:00 tot 02 november 2024 08:00.
  • A44 Den Haag richting Amsterdam
    tussen Leiden en knp. Burgerveen dicht. Van 01 november 2024 21:00 tot 02 november 2024 08:00.
  • A20 Gouda richting Hoek van Holland
    tussen knp. Gouwe en Moordrecht dicht. Van 01 november 2024 22:00 tot 04 november 2024 05:00.
  • A15 Nijmegen richting Gorinchem
    bij Wadenoijen is de op- en afrit dicht. Van 28 oktober 2024 20:00 tot 20 november 2024 05:00.
  • N99 Den Oever richting Den Helder
    tussen afrit Anna Paulowna en Den Helder dicht. Van 21 oktober 2024 22:00 tot 20 december 2024 05:00.
  • N99 Den Helder richting Den Oever
    tussen Den Helder en afrit Anna Paulowna wegwerkzaamheden. Van 21 oktober 2024 tot 20 december 2024, dagelijks van 22:00 tot 05:00.
  • A73 Nijmegen richting Maasbracht
    bij Venray is de op- en afrit dicht. Van 21 oktober 2024 07:00 tot 13 december 2024 16:00.
  • N221 Baarn richting Amersfoort
    tussen Soest en Soest-Zuid dicht. Van 08 januari 2024 00:00 tot 31 januari 2025 23:59.

Actuele Wachttijden Eurotunnel

Het kan nog wel eens druk zijn voor de Eurotunnel in Calais en Dover. In het verleden zorgden migranten voor vertragingen maar ook stakingen hebben in het verleden de wachttijden beïnvloed.

Hieronder een overzicht van de actuele wachttijd op dit moment. Zo ga je altijd goed voorbereid op weg!

De wachttijden worden door Eurotunnel Freight zelf verzorgd en worden in het Engels geplaatst.

  • Latest travel information
    For Freight drivers approaching the UK terminal: Motorway to check-in: Fluid Your crossing: Fluid Freight shuttle departures: 4 dep/h For Freight drivers approaching the French terminal: Motorway to check-in: 15 min Your crossing: 2 h Freight shuttle departures: 3 dep/h More information on https://www.eurotunnelfreight.com/latest

LAATSTE NIEUWS

Feestelijke eerste paal markeert start bouw Panattoni Park Waalwijk

WAALWIJK - Met een feestelijke handeling gaven wethouder Ad de Jong, Panattoni Nederland, bouwpartner Willy Naessens Nederland en makelaar JLL het symbolische startschot voor...