AMSTERDAM – Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker de trein op bestemmingen tot 400 kilometer. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van zakelijke vlucht- en treindata door de Coalitie Anders Reizen en Natuur & Milieu onder grote werkgevers. Tegelijk worden zakelijke reizigers nog belemmerd in hun keuze voor de trein. Er kan hier al gemakkelijk veel winst gemaakt worden door in de boekingsprogramma’s de trein in plaats van het vliegtuig de standaard keuze te maken, stellen de organisaties.
Voor de analyse werden door 22 grote Nederlandse bedrijven trein- en vliegdata aangeleverd. Daaruit blijkt dat Brussel, Parijs, Frankfurt, Londen, Hamburg en Luxemburg in de periode juni ’22 tot juli ’23 de meest populaire treinbestemmingen waren. De trein is op deze bestemmingen tot 400 kilometer aan een opmars bezig. Dit zorgt voor 8 tot 10 keer minder CO2-uitstoot per kilometer ten opzichte van het vliegtuig.
Vergelijking pre-covid en post-covid
Ook werd een vergelijking gemaakt tussen pre-covid jaar 2019 en met de periode juni ’22 tot juli ’23 met de data van zes bedrijven. Daaruit blijkt dat het aandeel treinreizen op de populaire bestemmingen tot 400 kilometer bij deze bedrijven groeide van iets meer dan 50% in 2019 naar ruim 80%. Het aantal treinreizen naar Berlijn (tot 700 kilometer) groeide in dezelfde periode van 4% naar 50%.
Daad bij het woord
“Op trajecten tot 400 kilometer kan het vliegtuig heel goed vervangen worden door de trein”, aldus directeur Programma’s van Natuur & Milieu Rob van Tilburg. “Het is mooi om te zien dat veel bedrijven de stap maken naar duurzamer zakelijk reizen en het alternatief benutten. De trein zorgt voor minder overlast, de lucht blijft schoner en het zorgt voor minder klimaatschade.”
Vandaag al veranderen
Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen: “De groeiende vraag naar treinreizen uit het bedrijfsleven geeft energie om te versnellen. Dat kan als bedrijf door de trein op de eerste plek te zetten in het boekingsprogramma. Bedrijven: ga met je tussenpersoon en het boekingsplatform om tafel en maak de keuze voor de trein de norm.”
Steeds vaker sturing op CO2
Een andere trend is dat bedrijven die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen experimenteren met sturen op CO2-budget. Hugo Houppermans: “Dat houdt in dat niet alleen maar de kosten de boventoon voeren, maar teams en medewerkers hun reizen boeken met een CO2-budget. Daarmee wordt de trein een logische keuze.”
Deelnemende bedrijven
Voor de analyse werd de vlieg- en treindata van de volgende werkgevers geanalyseerd: APG, Capgemini, Deloitte, Eneco, EY, KPMG, PwC, Strukton, Sweco, Schiphol, Vitens, TNO, VodafoneZiggo, Provincie Groningen, Arcadis, Royal Haskoning, Thales, Friesland Campina, Rijksoverheid en Accenture Ook niet-leden Ahold Delhaize en TomTom hebben meegedaan.