Clicky

zondag 29 december 2024 - 11:51 uur
Home Blog Pagina 443

Schoonmaak op UvA-campus Roeterseiland bezig

vernielingen in UVA pand

AMSTERDAM – Op de Roeterseilandcampus op de Universiteit van Amsterdam (UvA) is de schoonmaak bezig na het onrustige einde van de demonstratie maandag. Een verslaggever ter plaatse ziet dat schoonmakers het ABC-gebouw worden binnengelaten. Andere mensen mogen het pand niet in. Op straat is al veel opgeruimd, op een verdwaald politielint na.

Alle campussen van de UvA blijven dinsdag en woensdag dicht, op uitzondering van de faculteiten geneeskunde en tandheelkunde. Het College van Bestuur (CvB) nam de beslissing, omdat het de veiligheid van de mensen op de universiteitslocaties niet kan garanderen. De afgelopen week zijn op meerdere locaties van de UvA demonstraties geweest.

Het gaat om pro-Palestijnse betogers, die willen dat de universiteit alle banden verbreekt met Israëlische instituten die deelnemen aan “genocide, apartheid en uitbuiting van het Palestijnse volk en hun land”.

Aangifte

Het CvB benadrukt dat de demonstratie van maandag bij de Roeterseilandcampus “ordelijk” is verlopen, maar dat de sfeer na afloop, rond 14.00 uur, onmiddellijk omsloeg toen in het zwart geklede en gemaskerde mensen het pand binnengingen. Die groep heeft vernielingen aangericht in het ABC-gebouw. De UvA heeft aangifte gedaan van huisvredebreuk en vernieling.

Geert ten Dam, voorzitter van het CvB, zei dinsdagochtend in het NOS Radio 1 Journaal dat de UvA niet meer in gesprek gaat met actievoerders. “Wij gaan de gesprekken wel vervolgen, maar dat doen we met onze eigen mensen en binnen onze normale, gewone overlegstructuur”, legt Ten Dam uit. “Wij gaan niet meer praten met actievoerders en wij gaan ook niet meer om tafel zitten met mensen die gezichtsbedekkende kleding dragen. Dat hebben wij vorige week alleen gedaan in een uiterste poging om te de-escaleren.”

Eerder tentenkamp

Vorige week werd een tentenkamp op Roeterseiland door de politie ontruimd. Daarop trok de groep demonstranten naar het Binnengasthuisterrein, waar ze een gebouw bezetten. Dat werd woensdag door ME ontruimd. In het gebouw op het Binnengasthuisterrein is voor ongeveer 1,5 miljoen euro aan schade aangericht, meldde de UvA vorige week.

Verzuim onder conducteurs door ongeval komt ‘vaak voor’, ziet CBS

DEN HAAG – Het aantal conducteurs dat door een ongeval, waaronder geweld, met verzuim gaat, komt “naar verhouding vaak voor”. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO.

“Geweld tegen conducteurs kan zeker een oorzaak zijn, maar de groep in de enquête is te klein om te concluderen dat het ook steeds vaker voorkomt”, zegt CBS-onderzoeker Luuk Hovius.

Afgelopen maand was er veel te doen om geweld tegen conducteurs en ander ov-personeel nadat een NS-conducteur werd mishandeld in een trein tussen Delft en Den Haag. De NS legde na het incident samen met andere vervoerders het trein- en busverkeer drie minuten stil om aandacht te vragen voor agressie in het ov.

Hoewel de CBS-cijfers geen trend laten zien die wijst op een toename van het verzuim door geweldsincidenten onder conducteurs, ziet de NS wel een duidelijke stijging van het aantal incidenten. De vervoerder registreerde afgelopen jaar 1042 geweldsincidenten, 8 procent meer dan in 2022.

Hoewel 5,5 procent van de conducteurs verzuimt door een ongeval, is het niet de beroepsgroep met de meeste verzuimgevallen. Vooral politiepersoneel en brandweerlieden vielen tussen 2021 en 2023 gemiddeld vaak uit als gevolg van een ongeval op werk, volgens het CBS gaat het om 6,3 procent van de totale beroepsgroep.

Psychische belasting is met 17 procent daarbij de meest gegeven reden voor verzuim onder de ruim 65.000 werknemers die de enquête invulden. Dat is het hoogste sinds het begin van de meting van verzuimoorzaken in 2017. Daarnaast komen snijwonden (14 procent) en uitglijd-incidenten (12 procent) vaak voor. Desondanks vindt 93 procent van de werknemers dat er geen extra maatregelen nodig zijn op het gebied van veiligheid en bedrijfsongevallen.

Meisje (14) ongeluk A58 Goes overleden

GOES – Het 14-jarige meisje dat zwaargewond raakte bij een ongeval op de A58 richting Vlissingen ter hoogte van Goes, is overleden. Dat meldt de politie dinsdagochtend.

Rond 21.05 botste zondag een 39-jarige bestuurder op een auto, die vervolgens weer op de auto daarvoor botste. Alle inzittenden moesten naar het ziekenhuis.

De 39-jarige bestuurder, een man uit Goes, was aangehouden vanwege rijden onder invloed. Hij had waarschijnlijk te veel alcohol op.

Rederij DFDS investeert 1 miljard euro in elektrische schepen

KOPENHAGEN – De Deense rederij DFDS gaat 1 miljard euro investeren in zes elektrische schepen. De investering maakt deel uit van het plan om de scheepvaart in het Engelse Kanaal koolstofvrij te maken.

De nieuwe schepen worden ingezet op de routes Duinkerken-Dover en Calais-Dover om passagiers en vracht tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie te vervoeren.

De eerste twee elektrische schepen worden in 2030 in de vaart worden genomen, terwijl de rest naar verwachting voor 2035 zal volgen.

Topman Torben Carlsen van DFDS spreekt van een belangrijke stap in de richting van het koolstofvrij maken van het vervoer in het Kanaal en een groenere toekomst voor de scheepvaartsector.

Door de relatief korte afstand tussen Groot-Brittannië en Frankrijk zijn de routes volgens hem zeer geschikt voor elektrisch ferryvervoer.

Het Engelse Kanaal is een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld. Het verbindt twee van de grootste economieën ter wereld en is verantwoordelijk voor een derde van de handel tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk.

DFDS werkt samen met de havens van Dover, Boulogne Calais en Duinkerken om het maritieme verkeer in de Straat van Dover koolstofvrij te maken. De rederij streeft ernaar zelf om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Alle campussen UvA dinsdag en woensdag dicht na protesten

AMSTERDAM – Alle campussen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) blijven dinsdag en woensdag dicht nadat er meerdere demonstraties zijn geweest, meldt de universiteit maandagavond. Het College van Bestuur (CvB) kan momenteel “geen verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid” van de mensen op de locaties van de universiteit. Er vindt de komende twee dagen dus geen onderwijs plaats op de UvA.

Voor de faculteiten geneeskunde en tandheelkunde geldt een uitzondering omdat zij les krijgen in ziekenhuizen en klinieken. De UvA meldt ook dat niet van docenten verwacht wordt dat ze op deze korte termijn kunnen overschakelen op online onderwijs.

Het CvB benadrukt dat de demonstratie van maandag bij de Roeterseilandcampus “ordelijk” is verlopen, maar dat de sfeer na afloop, rond 14.00 uur, onmiddellijk omsloeg toen in het zwart geklede en gemaskerde mensen het pand binnengingen. Die groep heeft volgens de universiteit “moedwillige” vernielingen aangericht. De UvA heeft hiertegen aangifte gedaan van huisvredebreuk en vernieling.

Gekaapt

Het college is “geschokt over de manier waarop een vreedzaam protest is gekaapt door gewelddadige elementen”, staat in de verklaring van de universiteit. “Het is onaanvaardbaar dat mensen die op de UvA werken of studeren belaagd en bedreigd worden en hun werk- of studieplek moeten verlaten. Niemand heeft zoveel gelijk dat dit gedrag geoorloofd is.”

Verder benadrukt het CvB geen bezettingen, blokkades, barricaderingen en overnachtingen toe te staan in en om de universiteitsgebouwen. Ook geeft het college aan in gesprek te zijn “met onze eigen mensen binnen onze bestaande overlegstructuren” over “samenwerken met externe organisaties”. De komende weken worden deze gesprekken volgens de universiteit geïntensiveerd. Volgens een woordvoerder van de universiteit gaat het in de gesprekken over de kaders van alle samenwerkingen, “en dan vooral over hoe om te gaan met landen in een oorlogssituatie”.

Een van de eisen van de pro-Palestijnse betogers die sinds vorige week meerdere keren UvA-gebouwen hebben bezet, is dat de universiteit alle banden verbreekt met Israëlische instituten die deelnemen aan “genocide, apartheid en uitbuiting van het Palestijnse volk en hun land”.

Israëlische activisten blokkeren vrachtwagens met hulpgoederen op weg naar Gaza

HEBRON – Rechtse Israëlische activisten hebben geprobeerd om vrachtwagens met hulpgoederen tegen te houden, die op weg waren naar de Gazastrook. Op beelden is te zien hoe actievoerders voedselhulp uit de trucks halen en op de grond gooien.

Ongeveer honderd mensen zouden hebben deelgenomen aan de actie. Vier personen zijn gearresteerd, onder wie een minderjarige. Ze willen niet dat hulp naar Gaza gaat zolang Hamas Israëlische gijzelaars vasthoudt.

Het ging om hulpgoederen van Jordanië die via de Westelijke Jordaanoever naar Gaza werden vervoerd. De demonstranten hielden het konvooi tegen bij een checkpoint tussen de Westelijke Jordaanoever en Israël. Vorige week werden ook al vier personen gearresteerd terwijl ze hulp probeerden tegen te houden.

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het incident besproken met Israël, zegt woordvoerder Vedant Patel. Volgens Patel “kan en mag hulp aan Gaza niet worden verstoord”.

Meer dan duizend Hamasleden behandeld in Turkse ziekenhuizen

Erdogan

ANKARA – Meer dan duizend leden van de militante Palestijnse groepering Hamas zijn behandeld in Turkse ziekenhuizen, zei de Turkse president Erdogan maandag. Hij herhaalde ook zijn standpunt dat Hamas een “verzetsbeweging” is.

“Er zijn zoveel leden van Hamas gedood. Het hele Westen valt hen aan met allerlei soorten wapens en munitie”, aldus het Turkse staatshoofd.

Op een gezamenlijke persconferentie met de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis zei Erdogan te betreuren dat Griekenland Hamas als een terroristische organisatie beschouwt.

Mitsotakis zei dat Griekenland en Turkije het niet over alle zaken rond de oorlog in Gaza eens kunnen zijn, maar dat beide landen wel vinden dat het geweld moet stoppen en dat een langdurig staakt-het-vuren nodig is.

Taakstraf pakketbezorger na dodelijk verkeersongeluk in Lisse

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 46-jarige pakketbezorger veroordeeld voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeluk in Lisse. Dat gebeurde op 13 oktober 2022.

De rechtbank weegt bij het bepalen van de straf mee dat op initiatief van de verdachte een mediationgesprek met de nabestaanden heeft plaatsgevonden en dat dit heeft geholpen bij de rouwverwerking. De rechtbank legt een taakstraf van 170 uur op en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar.

Op de bewuste dag was de verdachte bij een appartementencomplex in Lisse om een pakketje af te leveren. Op deze regenachtige dag parkeerde hij zijn bestelauto met de neus richting de hoofdingang van het complex. Nadat hij zijn pakketje had afgeleverd, ging hij terug.

Hij reed met zijn bestelauto ongeveer 50 meter achteruit in de richting van een parkeerterrein. Op dat moment stak het slachtoffer van het trottoir over naar het parkeerterrein. Het slachtoffer kwam ten val en werd overreden door de bestelauto. Ze is ter plaatse aan haar hoofdletsel overleden.

De verdachte heeft op de zitting verklaard dat hij het slachtoffer niet heeft gezien, dat hij bij het achteruitrijden in beide spiegels heeft gekeken en dat hij zachtjes reed.

Na de eerste behandeling, in januari van dit jaar, hebben de nabestaanden in een brief hun reactie gegeven. Om recht te doen aan hun positie heeft de rechtbank toen geen uitspraak over de zaak gedaan, maar de zitting heropend. Op 1 mei is de zaak verder behandeld en hebben de nabestaanden het woord gevoerd.

De rechtbank oordeelt dat de verdachte tijdens het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, namelijk achteruit rijden, geen voorrang heeft verleend aan het slachtoffer dat op dat moment de weg overstak en zich achter zijn bestelauto bevond. Dit is een ernstige verkeersfout.

Vanwege de omstandigheden ter plaatse, een smalle terugrit op een parkeerplaats bij een appartementencomplex, van enkele tientallen meters, en de beregende buitenspiegels, had de verdachte voorzichtig moeten zijn. Dat was hij niet. Deze manier van rijden kostte het slachtoffer haar leven. Het rijgedrag was aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag. Daarom heeft de verdachte schuld aan het ongeval. Het leed dat de verdachte de nabestaanden heeft aangedaan is groot en hun verlies is ingrijpend.

Op initiatief van de verdachte heeft een mediationgesprek plaatsgevonden met de zoon en de tante van het slachtoffer. Uit de verklaring van de zoon van het slachtoffer bleek dat dit gesprek hem en zijn tante goed hebben gedaan. Het gesprek heeft bijgedragen aan hun rouwverwerking.

De nabestaanden hebben voorgesteld dat de verdachte geen straf meer hoeft te krijgen. De rechtbank oordeelt dat deze zaak vanwege de ernst van het feit en het strafdoel van vergelding niet zonder straf kan worden afgedaan, zoals de nabestaanden wel hebben geopperd. Bij de bepaling van de straf is echter nadrukkelijk rekening gehouden met de uitkomst van het mediationgesprek.

De rechtbank acht een taakstraf van 170 uur passend en geboden. Daarnaast krijgt de verdachte een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar met een proeftijd van twee jaar. Dat hij inmiddels zijn groot rijbewijs aan het halen is, is voor de rechtbank extra reden om het belang van voorzichtigheid in het verkeer te onderstrepen.

Vrachtwagen dreigt in water te vallen langs N468 [+foto]

SCHIPLUIDEN – Aan de Gaagweg, N468, in Schipluiden is maandagavond een vrachtwagen in de berm terechtgekomen. De vrachtwagen is deels weggezakt en dreigt het water in te vallen.

De vrachtwagenchauffeur wist zijn voertuig te verlaten en de hulpdiensten in te schakelen.

Het verkeer wordt momenteel om het incident heen geleid. Zodra de berging begint zal de weg worden afgesloten tussen Schipluiden en Maasland.

Airlines klagen transportministerie VS aan vanwege nieuwe regels

WASHINGTON – Verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en een lobbyclub hebben het ministerie van Transport in de Verenigde Staten aangeklaagd. Zij zijn het niet eens met nieuwe regels, die hen verplichten bepaalde kosten voor reizigers vooraf bekend te maken.

Volgens het ministerie kan die regelgeving reizigers jaarlijks juist ruim een half miljard dollar per jaar besparen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om extra kosten voor (hand)bagage of het annuleren of wijzigen van boekingen. De Amerikaanse overheid wil dat de luchtvaartmaatschappijen daar op voorhand duidelijk over communiceren naar hun klanten.

Maar de luchtvaartmaatschappijen beweren dat het ministerie van Transport daarmee haar bevoegdheden te buiten gaat. De regelgeving werd vorige maand bekendgemaakt.

De aanklacht werd ingediend door onder meer Delta Airlines, American Airlines en United Airlines. Ook brancheorganisatie Airlines for America doet mee. Zij noemen de nieuwe regels “willekeurig”, “grillig” en “in strijd met de wet”.

LEGO sleept Nederlander voor rechter om inbreuk merkrecht

LEGO

DEN HAAG – LEGO, de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, sleept een Nederlander in een kort geding voor de rechter. Volgens het Deense speelgoedbedrijf maakt hij inbreuk op het merkrecht. Het gaat om de eigenaar van HA Bricks, een Nederlands bedrijf dat treinreplica’s van LEGO-stenen maakt om die vervolgens te verkopen.

“Het schijnt dat LEGO wel vaker aan de bel trekt en meerdere partijen aanschrijft”, zegt jurist Douglas Mensinkb die de eigenaar van HA Bricks vertegenwoordigt in het kort geding. “Maar ik ben nogal verbaasd over het doorzetten van deze claim. Mijn cliënt maakt ontwerpen die een tribuut zijn aan het merk LEGO.”

Bovendien staat op de website van HA Bricks een disclaimer dat LEGO het merkrecht behoudt en dat het bedrijf geen relatie heeft tot de speelgoedmaker, maar dat is volgens LEGO onvoldoende. “Op alle dozen die mijn cliënt verkoopt staan heel duidelijk disclaimers dat het niet aanhaakt bij het merk”, voegt Mensink toe.

Uitputting

LEGO heeft al eerder rechtszaken tegen speelgoedmakers gewonnen, maar in bijna al die gevallen ging het dan om namaak-LEGO. In het geval van HA Bricks gaat het om echte LEGO, waardoor het minder duidelijk is of LEGO gelijk gaat krijgen.

Bij de zaak tegen HA Bricks gaat het over zogenoemde uitputting, legt Mensink uit. “Als je goederen in het verkeer hebt gebracht in de Europees Unie, dan kun je je als merkhouder niet verzetten als die opnieuw verkocht worden door iemand anders, tenzij je een gegronde reden hebt. Dat is het geval als je bijvoorbeeld de merkfuncties aantast, maar daar is hier volgens mij geen sprake van.”

De rechtszaak tussen LEGO en HA Bricks is op dinsdag. LEGO heeft nog niet gereageerd op vragen van het ANP.

Canadese Delmar Group neemt Nederlandse expediteur Intervracht over

MONTREAL – Delmar International Inc., een in Canada gevestigde marktleider op het gebied van logistiek en supply chain-oplossingen, heeft de overname op 8 mei afgerond van de in Zevenaar gevestigde expediteur Intervracht Nederland BV.

Gelegen op ongeveer anderhalf uur rijden ten oosten van zowel Rotterdam als Amsterdam, beide belangrijke Europese knooppunten voor zee- en luchtvracht, en dicht bij de grens met Duitsland, zal Intervracht Zevenaar dienen als een strategisch nieuw mondiaal logistiek en distributieknooppunt voor The Delmar Group.

“We zijn er trots op om ons aan te sluiten bij The Delmar Group, een organisatie die onze visie, waarden en passie voor de sector deelt. We zullen onze complementaire capaciteiten en de technologie van Delmar benutten met ons wereldwijde netwerk en expertise. Dit begint al ten goede te komen aan onze klanten en medewerkers en belanghebbenden. We hebben op dit moment nog veel meer synergieën geïdentificeerd en werken daaraan”, aldus Jörg Töpfer, algemeen directeur Intervracht Nederland BV. De heer Töpfer blijft aandeelhouder en algemeen directeur.

Intervracht Nederland BV is een internationaal expediteur. Zij houden zich sinds 1999 primair bezig met wereldwijde zee- en luchtvrachtexpeditie en bijkomende douanezaken.

Van links naar rechts: Jörg Töpfer , Managing Director, Intervracht Nederland BV , Robert Cu tler, President en CEO van The Delmar Group en Mike Wagen, COO van The Delmar Group .

“Deze overname markeert een belangrijke mijlpaal in onze internationale expansiestrategie en versterkt onze positie als toonaangevende leverancier van end-to-end wereldwijde supply chain-oplossingen. We zijn verheugd Intervracht Nederland BV te verwelkomen bij de Delmar-familie en kijken ernaar uit om onze expertise te combineren, netwerken en middelen om onze klanten extra opties, diensten en waarde te bieden.” zei Robert Cutler, president en CEO van The Delmar Group.

Dit is voor Delmar de tweede transactie snel achter elkaar in Europa, aangezien de groep vorig jaar een controlerend belang verwierf in de Italiaanse expediteur Alisped SpA.

KNMI geeft code geel vanwege pittige onweersbuien

onweer

DE BILT – In het noorden, midden en oosten van het land kan het verkeer plaatselijk hinder ondervinden van enkele pittige onweersbuien.

Het KNMI heeft daarom code geel afgegeven voor de provincies Noord-Holland, Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Utrecht en de Wadden.

Bij de onweersbuien zijn plaatselijk windstoten rond 60 km/uur mogelijk en ook kleine hagel met een doorsnede van minder dan 1 cm, zegt het KNMI.

In de loop van de avond verdwijnen de meeste buien en worden ze minder zwaar.

Celstraffen tot 36 maanden voor ontvoering 15-jarige jongen in De Pijp

AMSTERDAM – Vier mannen en een vrouw zijn veroordeeld voor hun rol bij de ontvoering van een 15-jarige jongen op 10 januari 2023 in De Pijp in Amsterdam. Een 42-jarige man stuurde de overige vier verdachten aan en speelde een centrale rol bij de voorbereiding van de ontvoering. Hij krijgt daarvoor 36 maanden gevangenisstraf.

Zijn medeplegers, een 37-jarige man, een 35-jarige man, een 31-jarige man en een 37-jarige vrouw, krijgen gevangenisstraffen opgelegd van respectievelijk 33, 30, 30 en 24 maanden. Twee andere mogelijke betrokkenen, een 37-jarige man en een 35-jarige vrouw, worden vrijgesproken van een rol bij de ontvoering.

De politie ontvangt in de vroege ochtend van 10 januari 2023 een melding van een getuige van een ontvoering van een 15-jarige jongen in De Pijp. Een vrouw vraagt de jongen om hulp om een ladder in een bus te plaatsen waarna twee mannen hem de laadruimte intrekken. Doordat de politie zeer snel en doortastend optrad, duurde de ontvoering niet langer dan 40 minuten. Het plan van de ontvoerders om de jongen naar een vakantiehuis te brengen is daardoor niet uitgevoerd.

De ontvoering is een zeer schokkende gebeurtenis geweest met grote impact op de minderjarige jongen. Toen het busje staande werd gehouden op de snelweg was de jongen geboeid, liep hij mank en was hij versuft.

De rechtbank heeft niet kunnen vaststellen waarom hij is ontvoerd. Dat er een aanleiding moet zijn geweest lijkt onmiskenbaar maar niemand heeft daarover openheid van zaken gegeven.

Vijf van de zeven verdachten zijn veroordeeld voor medeplegen van ontvoering. Uit het chatverkeer tussen hen blijkt dat de 42-jarige man de anderen aanstuurde. Hij vertelde wat er moest gebeuren en had een leidende rol. Ook in de voorbereiding van de ontvoering vervulde hij een centrale rol. Hij krijgt hiervoor een gevangenisstraf van 36 maanden opgelegd.

Aan de twee mannen van 31 en 35 jaar, die in het busje zaten waarin het slachtoffer werd ontvoerd, legt de rechtbank 30 maanden gevangenisstraf op. De 37-jarige bestuurder van het busje krijgt in totaal 33 maanden gevangenisstraf. Dit is inclusief 3 maanden voor witwassen. De 37-jarige vrouw die de jongen in het busje lokte krijgt 24 maanden gevangenisstraf. Alle vijf de veroordeelden krijgen een contactverbod van 3 jaar met het slachtoffer.

De 35-jarige vrouw die het vakantiehuis huurde dat beoogd was om de jongen naartoe te brengen wordt vrijgesproken van medeplegen van ontvoering en van medeplichtigheid bij die ontvoering. Datzelfde geldt voor de 37-jarige man waarvan niet kon worden vastgesteld dat hij de man is die een parkeerplek vrijhield voor een bij de ontvoering betrokken auto. Hij krijgt wel een gevangenisstraf opgelegd van 8 maanden, waarvan 3 maanden voorwaardelijk, voor bezit van vuurwapens met munitie.

Politie Zweden verwacht dat Joost Klein vervolgd wordt

Joost Klein

MÄLMO – De Zweedse politie verwacht dat het Openbaar Ministerie van Zweden overgaat tot vervolging van Joost Klein. Dat zegt het hoofd van de onderzoeksafdeling van de politie in Malmö tegen de Zweedse omroep SVT. De Zweedse politie deed afgelopen dagen onderzoek naar een incident achter de schermen van het Eurovisie Songfestival, waarbij Klein een cameravrouw zou hebben bedreigd.

“De prognose is goed en we verwachten dat er waarschijnlijk sprake zal zijn van een vervolging”, zei Emil Andersson, hoofd van het onderzoeksteam van de politie in Malmö tegen de omroep. Tegenover het ANP kon een woordvoerder van de Zweedse politie dat niet bevestigen.

Het dossier van Klein is nog niet overgedragen aan het Openbaar Ministerie in Zweden, aldus de politie. Zij verwachten dat begin juni te doen. Volgens onderzoeksleider Andersson hebben zaken als die van Klein normaal gesproken een verwerkingstijd van zes tot acht weken, maar in dit geval is gebruikgemaakt van een juridische procedure die versnelde vervolging wordt genoemd. Dit was mogelijk omdat het bewijsmateriaal “goed” is in combinatie met het feit dat het “geen ernstig” misdrijf is. Door deze procedure zou Klein ook al een voorlopige datum hebben gekregen waarop zijn zaak wordt behandeld.

Het management van Klein was maandag niet bereikbaar voor commentaar.

Een medewerkster van het Eurovisie Songfestival diende vorige week naar aanleiding van een incident achter de schermen een klacht in tegen Klein. Volgens omroep AVROTROS zou de artiest “een dreigende beweging” hebben gemaakt naar de vrouw, omdat zij hem tegen gemaakte afspraken in zou hebben gefilmd. De Zweedse politie onderzocht het voorval, waarna songfestivalorganisator EBU Klein diskwalificeerde voor de finale van zaterdagavond. Klein heeft vooralsnog niet inhoudelijk gereageerd op de gebeurtenissen.

×