Clicky

donderdag 7 november 2024 - 11:05 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 443

Extinction Rebellion blokkeert toegangswegen Shell Pernis

Wegblokkade Shell Pernis

ROTTERDAM – Klimaatactivisten van Extinction Rebellion voeren actie op de toegangswegen naar Shell Pernis. Ze staan op het kruispunt van de Petroleumweg en de Vondelingenweg en op het kruispunt van de Vondelingenweg en de Botlekweg. Ook een spoor parallel aan de Petroleumweg is geblokkeerd.

XR komt naar eigen zeggen in actie tegen Shell omdat het “nog steeds van plan is om de productie te verhogen en uit te breiden. Tegelijkertijd laat Shell de oude boorplatforms en pijpleidingen in de Noordzee wegroesten.”

De woordvoerder van burgemeester Ahmed Aboutaleb zegt dat de actie bij de gemeente is aangemeld en “in principe wordt gefaciliteerd”. Zij ziet nog geen aanleiding om maatregelen te nemen. “Als de openbare orde in het geding is, dan gaan we met de demonstranten in gesprek.” De politie is bij de actie aanwezig.

Ook in andere landen rond de Noordzee is XR in actie gekomen. Er zijn gelijktijdige manifestaties in Groot-Brittannië, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland. De demonstranten keren zich tegen het toestaan van nieuwe locaties voor olie- en gaswinning op de Noordzee en Waddenzee.

Activisten planten bomen in gekapt Sterrebos bij Nedcar

VDL

BORN/NIEUWSTADT – Enkele tientallen actievoerders zijn zaterdag begonnen met de aanplant van nieuwe bomen in het gekapte Sterrebos vlakbij de voormalige autofabriek Nedcar in Born. Het bos werd twee jaar geleden door eigenaar VDL van Nedcar gekapt om de fabriek te kunnen uitbreiden. Maar in plaats van uit te breiden moest VDL-Nedcar stoppen met de bouw van auto’s. Volgens de actievoerders is het eeuwenoude bos voor niets gekapt.

Inmiddels is ook een contract met BMW voor de productie van Mini’s afgelopen. Vorige maand liep de laatste auto bij Nedcar van de band en werden praktisch alle werknemers ontslagen. “Het terrein ligt er leeg en troosteloos bij en de fabriekshallen staan leeg”, aldus de actiegroepen in een verklaring.

De actievoerders begonnen zaterdag rond de middag met de aanplant van eiken, kastanjes, esdoorns, berken, essen en beuken, evenals kardinaalsmuts, hazelaar, wilde kers, vlier, hondsroos, meidoorn en bodembedekker kamperfoelie. In totaal willen de actievoerders vijfhonderd nieuwe bomen planten.

350 bomen

Actiegroep Red het Sterrebos roept VDL en de provincie Limburg op niet nog eens honderden bomen te laten kappen. De actievoerders zijn bang dat verantwoordelijk gedeputeerde Stefan Satijn van VVD Limburg met steun van het Limburgse CDA een naburige weg, de N276, wil laten verleggen om de fabriek nog beter bereikbaar te maken, hoewel daar nauwelijks nog activiteit is. Daarvoor moeten nog eens 350 bomen gekapt worden. Die verlegging van de weg was voorzien voor het geval de fabriek zou uitbreiden, wat niet is doorgegaan.

De actiegroepen Red het Sterrebos en Extinction Rebellion wijzen erop dat de provincie hiervoor 50 miljoen euro heeft gereserveerd en dat plan nog steeds wil doorzetten. De actiegroepen vragen de provincie het plan te laten vallen en de miljoenen te investeren in natuurherstel.

Reactie Red het Sterrebos

“Er komt maar geen einde aan de vernietiging van waardevolle natuur in Nederland”, aldus een woordvoerder van Red het Sterrebos. “Het kappen van 350 grote bomen voor een gesloten fabriek is op geen enkele manier uit te leggen. Dit plan moet stoppen.”

Russische olieraffinaderij in brand na droneaanval

brand vuur

SYZRAN – In Rusland is een olieraffinaderij in brand gevlogen na een droneaanval, meldt de gouverneur van de regio. Het complex in de stad Syzran ligt in de buurt van de stad Samara en op zo’n 700 kilometer van de Oekraïense grens.

Volgens de gouverneur zijn er geen gewonden gevallen. Hij zegt dat ook de olieraffinaderij in Novokoebysjev, in dezelfde regio, door een drone is geraakt. De medewerkers van beide fabrieken zouden op tijd zijn geëvacueerd en er zouden geen gewonden zijn.

De autoriteiten van Belgorod melden dat twee mensen zijn omgekomen door beschietingen. Drie mensen raakten gewond, onder wie een kind dat in levensgevaar zou zijn. De grensregio wordt de afgelopen week veel onder vuur genomen vanuit Oekraïne. Volgens het Kremlin hangt dit samen met de presidentsverkiezingen die dit weekend in Rusland zijn.

Scholen en winkels sluiten

Het Russische ministerie van Defensie laat weten Oekraïense aanvallen op het grensgebied van Belgorod te hebben verijdeld. Ook zou het “Oekraïense militante sabotage- en verkenningsgroepen” niet zijn gelukt Russisch grondgebied binnen te dringen.

Als gevolg van de aanvallen zijn winkelcentra in en rondom Belgorod zondag en maandag gesloten, laten de autoriteiten weten. Scholen houden maandag en dinsdag om dezelfde reden de deuren dicht, aldus de regionale gouverneur op sociale media.

Ruim 2000 boetes voor weigeraars vaccinaties Noordrijn-Westfalen

Vaccinatie

DÜSSELDORF – In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zijn afgelopen jaar 2096 boetes uitgedeeld aan mensen die weigeren zichzelf of hun kinderen te laten vaccineren tegen de mazelen, meldt de krant Rheinische Post (RP). Sinds maart 2020 is het in Duitsland verplicht voor kinderen die naar de crèche of naar school gaan en voor leraren en gezondheidspersoneel om ingeënt te zijn tegen deze besmettelijke ziekte.

De vaccinweigeraars hebben uiteenlopende boetes gekregen, afhankelijk van de gemeente waarin ze wonen en hun financiële situatie. De bedragen variëren van 100 tot 1200 euro. In enkele gevallen kregen overtreders ook een toegangsverbod opgelegd voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven of verpleeghuizen.

Het aantal mensen met mazelen lijkt toe te nemen in de deelstaat die grenst aan Nederland. Dit jaar zijn er volgens RP al 37 gevallen bekend in Noordrijn-Westfalen, terwijl dat er in heel 2023 maar 24 waren. De gezondheidsminister van de deelstaat Karl-Josef Laumann zegt tegen de krant dat driekwart van de besmette mensen ongevaccineerd is.

Afgelopen donderdag meldde de Nederlandse GGD een uitbraak van de mazelen in Eindhoven en omgeving. Alle vijftien besmette mensen waren ongevaccineerd. Het RIVM wijt de uitbraak aan de dalende vaccinatiegraad in Nederland.

Alle hulpgoederen gelost van eerste schip bij Gaza

Schip Gaza

GAZA-STAD – Het eerste schip dat de Gazastrook heeft bereikt via de nieuwe zeecorridor, heeft nu alle goederen gelost, meldt de hulporganisatie World Central Kitchen. Het schip Open Arms had ongeveer 110 pallets bij zich met zo’n 200 ton voedsel.

Omdat veel landen vonden dat er via land te weinig noodhulp binnenkomt in Gaza, besloten ze om een maritieme corridor op te zetten. De Open Arms was dinsdag het eerste schip dat met humanitaire hulp voor Gaza vertrok en deed dat vanaf Cyprus. Die EU-lidstaat ligt op zo’n 360 kilometer van de Gazastrook.

De Verenigde Staten hebben aangekondigd de komende weken een tijdelijke haven aan te leggen bij Gaza, zodat noodhulp makkelijker geleverd kan worden. De Amerikanen willen dat er 2 miljoen maaltijden per dag overgebracht worden via de zeecorridor.

Volgens World Central Kitchen is in Cyprus al een tweede schip volgeladen met 300 ton voedselhulp.

Greenpeace spant kort geding aan tegen de staat om stikstofuitstoot

Den Haag

AMSTERDAM – Greenpeace spant een kort geding aan tegen de Nederlandse overheid om snel de stikstofuitstoot te verminderen. Er loopt al maanden een rechtszaak van Greenpeace om het Nederlandse stikstofbeleid, maar als de staat pas na het vonnis in die zaak in actie komt, is dat volgens de milieuorganisatie “te laat”.

“Dit zijn rechtszaken die we niet willen starten”, zegt Greenpeace-directeur Andy Palmen over het kort geding. “Maar we zien geen andere mogelijkheid omdat de overheid niet met maatregelen komt die de meest kwetsbare natuur wel kunnen redden.”

Vorig jaar juli begon Greenpeace een uitgebreidere bodemprocedure om te zorgen dat de staat de stikstofneerslag op de meest kwetsbare natuur voor 2025 en 2030 drastisch vermindert. Veel natuur is nog gevoeliger voor stikstof dan gedacht, meldt Greenpeace zaterdag. Het is daarom nodig dat de overheid onmiddellijk in actie komt. Met het kort geding wil Greenpeace de staat dwingen om al voor het vonnis in de bodemprocedure met een concreet beleidsplan en extra maatregelen te komen.

Kwetsbare gebieden

Een gespecialiseerde taakgroep concludeerde al twee jaar geleden dat bij sommige kwetsbare natuurgebieden voor eind 2025 actie nodig is. Het gaat bijvoorbeeld om oude eikenbossen en stuifzandheide. Te veel stikstof kan slecht uitpakken voor vogels, die door calciumgebrek sneller hun pootjes breken en eieren leggen met dunnere schalen.

Greenpeace krijgt bij het kort geding steun van milieuorganisaties als Mobilisation for the Environment (MOB), Milieudefensie en het Wereld Natuur Fonds (WNF).

Voormalig NS-topman Rob den Besten (83) overleden

BOSCH EN DUIN – De voormalige hoogste baas van de NS, Rob den Besten, is eerder deze maand op 83-jarige leeftijd overleden. Dat maken onder meer zijn familie en de raad van commissarissen en raad van bestuur van de NS vrijdag bekend met overlijdensadvertenties in NRC.

Den Besten was van 1992 tot 2000 president-directeur van de NS. Van 1989 tot 1992 vervulde hij die functie al bij luchthaven Schiphol. Ook was hij werkzaam als algemeen-directeur bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET (1980-1984) en als secretaris-generaal bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat (1984-1989).

Onder Den Besten verbeterden de resultaten bij NS, maar de topman was ook omstreden. Vlak na zijn aantreden bij de NS kondigde hij aan 3500 van de toen 28.000 banen te schrappen. Twee jaar later liep dat aantal op naar 4800. Ook in zijn tijd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat schrapte Den Besten tussen de 4000 en 5000 van de 20.000 banen. Het leverde hem de bijnaam ‘Mack the Knife’ op. Bovendien waren personeelsleden van de NS niet blij met de veranderingen die Den Besten inzette. Machinisten en conducteurs legden meerdere keren hun werk neer uit protest.

Den Besten overleed op 6 maart “na een kort ziekbed” in Bosch en Duin (Utrecht). Zijn crematie heeft in besloten kring plaatsgevonden.

Transavia vreest veel duurdere tickets bij nachtsluiting Schiphol

Transavia

SCHIPHOL – Transavia vreest veel duurdere vliegtickets als het plan voor een nachtsluiting van Schiphol doorgaat. “We gaan dan toe naar een exclusieve samenleving, dat is waar Schiphol voor staat met dit plan. Vliegen is dan alleen voor de rijkeren weggelegd”, heeft topman Marcel de Nooijer gezegd in gesprek met De Telegraaf.

Volgens de luchtvaartbaas is het voor het optimaal benutten van de vloot van Transavia belangrijk dat vliegtuigen drie keer per dag heen en terug kunnen vliegen naar Zuid-Europa. Dat kan bij een nachtsluiting in het geding komen.

“Als we naar twee slagen per dag zouden gaan, verdubbelt de prijs van tickets, bijvoorbeeld van 300 naar 600 euro per retourticket. Dan is vliegen niet meer toegankelijk voor de gewone Nederlander”, geeft De Nooijer aan. “Dat betekent het eind van het huidige Transavia.”

Andere problemen

Hij vreest ook andere problemen. “Bij een nachtsluiting moeten we bij vertraging uitwijken naar Brussel. Dan moeten de reizigers na hun mooie vakantie ‘s nachts met een bus naar Nederland. Het heeft logistiek veel impact.”

Schiphol kwam vorig jaar al met zijn zogeheten achtpuntenplan. Daarin pleit de luchthaven onder meer voor een nachtsluiting en het weren van privéjets.

Nachtsluiting

De Nooijer wil blijven benadrukken dat de nachtsluiting een slecht idee is, zegt hij tegen de krant. “Wij verwachten niet dat een gang naar de rechter nodig wordt, maar houden alle opties open. Ons huidige bedrijfsmodel is gebaseerd op die drie slagen en betaalbaar vliegen.”

Wat de Transavia-topman ook steekt is dat Nederland met dit plan voor een nachtsluiting afwijkt van andere landen. “Door Schiphol wordt nu steeds het voorbeeld aangehaald dat er in Parijs, Frankfurt en Londen ook een nachtsluiting is. Maar Frankfurt heeft 48.000 nachtslots en Parijs 33.000 nachtslots. En in Londen zijn nog andere luchthavens waar je wel kunt landen.”

Dat wil niet zeggen dat er in andere landen geen kritiek is op de nachtslots. Het Belgische persbureau Belga meldde vrijdag dat in een belangrijk advies aan de Vlaamse regering wordt voorgesteld om het aantal vliegbewegingen op Brussels Airport te beperken. Daarbij zouden de regels voor nachtvluchten, die momenteel alleen nog betrekking hebben op vertrekkende vluchten, volgens omgevingsvergunningscommissie GOVC strenger moeten worden.

Boeing: maatschappijen moeten naar stoelen cockpit 787 kijken

Boeing

ARLINGTON – Vliegtuigbouwer Boeing wil dat maatschappijen die vliegen met de 787 Dreamliner controleren of de schakelaars van de cockpitstoelen in orde zijn. Maandag belandde een 787-toestel van LATAM Airlines namelijk in een onverwacht scherpe duikvlucht waardoor tientallen mensen gewond raakten. Mogelijk was de oorzaak het verzetten van een stoel in de cockpit.

Boeing wil nu dat maatschappijen bij de volgende onderhoudsinspectie de stoelen in de cockpit controleren. Het toestel van LATAM Airlines vloog tussen Sydney en Auckland. Door de plotse duikvlucht werden mensen aan boord door de cabine geslingerd. Meer dan vijftig mensen raakten gewond.

Vakwebsite The Air Current heeft gemeld dat die duikvlucht mogelijk het gevolg was van het verzetten van de stoel door de piloot. Een andere mogelijkheid die ook onderzocht wordt, is kortsluiting.

Boeing wordt de laatste tijd geplaagd door incidenten. Zo verloor een 737 MAX-toestel begin dit jaar tijdens de vlucht een deurpaneel en eerder deze maand kwam nog een band los bij een opstijgende Boeing 777. Ook was er een probleem met het staartroer van een 737 MAX.

Piloten Brussels Airlines gaan dagen achterelkaar staken

Brussels Airlines

BRUSSEL – Piloten van Brussels Airlines gaan binnenkort dagen achterelkaar staken. Ze willen vanaf 23 maart vier dagen lang het werk neerleggen, hebben Belgische vakbonden aangekondigd. Vanaf 6 april zou er mogelijk nog een vierdaagse staking volgen. De thuisluchthaven van Brussels Airlines is Brussels Airport, waar jaarlijks ook veel Nederlanders gebruik van maken.

Het conflict tussen de piloten en Brussels Airlines draait om cao-afspraken. Volgens vakbond ACV Puls zijn de piloten er tijdens de coronacrisis duizenden euro’s aan jaarsalaris op achteruit gegaan. Ook kan het sindsdien voorkomen dat ze werkdagen hebben van wel twaalf uur. De bonden vinden dat, nu het weer beter gaat met Brussels Airlines, de piloten er extra op vooruit zouden moeten gaan. Maar daar zou de maatschappij niet toe bereid zijn.

De directie van Brussels Airlines ziet dat anders. De werkgever benadrukte al meermaals dat de eerste winst in vijf jaar “niet voldoende is om alle inspanningen van de voorbije jaren ongedaan te maken”. Het is al langer onrustig bij de maatschappij. Eind februari was er al een meerdaagse staking van de stewards en stewardessen. Bij Brussels Airlines werken in totaal zo’n 3400 mensen.

Lichaam vermiste 59-jarige man gevonden na ongeluk in Botlek

ROTTERDAM – Het lichaam van de man die sinds 21 februari vermist was nadat hij te water raakte bij een aanvaring tussen een schip en een boorplatform in het Rotterdamse havengebied is vrijdagochtend gevonden in de Tweede Werkhaven.

Het slachtoffer is een 59-jarige man uit Rotterdam-Hoogvliet. Zijn familie is op de hoogte gesteld, meldt de politie.

Hij was ten tijde van het ongeluk aan het werk op het platform in de Botlek. Na de aanvaring is met duikers van de brandweer gezocht. Ook een speciaal team van de politie heeft naar het lichaam van de man gezocht.

De Arbeidsinspectie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het voorval. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek.

Kabinet kiest voor Franse werf Naval voor nieuwe onderzeeboten

DEN HELDER – De Franse botenbouwer Naval Group mag van het demissionaire kabinet vier nieuwe onderzeeboten bouwen voor Defensie, zo heeft staatssecretaris Christophe van der Maat bekendgemaakt bij de marine in Den Helder.

De onderzeeërs worden voorzien van de nieuwste technologie en een krachtig nieuw wapensysteem. Zo kunnen straks kruisraketten worden afgeschoten van onder water tot ver achter de kustlijn.

Eerder deze week lekte al uit dat Naval de opdracht zou krijgen. In de Tweede Kamer was daar verzet tegen. Een aantal partijen wilde dat de Nederlandse werf Damen de opdracht zou krijgen, in samenwerking met het Zweedse Saab. De SGP diende een voorstel in om het besluit voor de gunning van de opdracht over te laten aan een nieuw kabinet, maar daar was geen meerderheid voor.

Volgens Van der Maat hebben de Fransen het beste bod neergelegd. “Dat betekent dat zij voor ons de beste boot voor de beste prijs gaan bouwen. Daarbij is een stevige rol weggelegd voor onze eigen industrie en kennisinstellingen. Dat geldt voor de bouw én het onderhoud. Doordat we gebruiksrechten krijgen, kunnen we zelf onderhoud aan de systemen doen én daarbij Nederlandse bedrijven betrekken.” Hij benadrukt dat “dit goed is voor onze veiligheidsbelangen, maar ook voor de Nederlandse industrie en kennispositie.”

De bewindsman onthulde samen met de jongste matroos en de jongste officier van de Onderzeedienst de namen van de nieuwe onderzeeërs. Dat worden Orka, Zwaardvis, Barracuda en Tijgerhaai.

Twee IVECO S-WAY trekkers voor Koskamp

Koskamp

STEENWIJK – Koskamp Automaterialen BV zet vanuit de vestiging in Steenwijk twee nieuwe IVECO S-WAY 400 trekkers in voor de bevoorrading van de 12 filialen in Noordoost-Nederland. De trucks zijn bijzonder compleet uitgerust en voorzien van de ruime AT slaapcabine met hoog dak.

Koskamp BV levert vanuit de twaalf, en vanaf deze zomer dertien, eigen vestigingen in Noordoost-Nederland automaterialen, banden en vloeistoffen aan autobedrijven in heel Nederland. Vanuit de vestigingen worden de klanten standaard zes keer per dag bediend, en in de grote steden zelfs acht keer per dag. Dat betekent dat er elk uur van de dag een Koskamp bestelwagen spullen af kan leveren bij de autobedrijven.

De vestigingen in het land worden vanuit het centraal magazijn in Steenwijk dagelijks voorzien van nieuwe voorraad. In dat magazijn liggen onvoorstelbare hoeveelheden onderdelen, van autobanden tot uitlaten, van trekhaken tot dynamo’s, van accu’s tot elektronische componenten en zelfs plaatwerk.

Wederzijdse relatie

Voor het transport naar de vestigingen zet Koskamp BV dagelijks twee nieuwe IVECO S-WAY trekkers met oplegger in. Ronald Geertsma van Koskamp Steenwijk: “Onze vorige trucks waren toe aan vervanging en daarvoor kwamen we uit bij Cornelis Bedrijfsauto’s. De IVECO trucks spraken ons erg aan, en voor ons is Cornelis Bedrijfsauto’s ook een goede klant. Op deze manier werkt die relatie twee kanten op, tot volle tevredenheid van beide partijen.”

Rijdende reclame

De IVECO S-WAY trekkers zijn voorzien van de ruime AT Slaapcabine, met af fabriek een koelkast, een luxe navigatie unit en een standairco. Aan de buitenkant zien we een volledige spoiler set, inclusief zijfenders. Koskamp koos ervoor om ook de onderpartij in kleur te laten uitvoeren. Verder zijn er op de standaard zonneklep twee zwaailampen aangebracht voor meer veiligheid. In de rode Koskamp huisstijl zien de trucks er fris en opvallend uit. “Zeker in combinatie met de trailers zijn dit rijdende reclameborden voor ons, en zeg nou zelf, dat ziet er toch gewoon erg goed uit zo!?”, aldus Geertsma.

De beide IVECO S-WAY trekkers werden opgebouwd en afgeleverd door Cornelis Bedrijfsauto’s in Hoogeveen.​

Skoda mengt zich in goedkope stekkerauto-markt

PRAAG -Autofabrikant Skoda gaat ook een betaalbare, kleinere elektrische auto bouwen.

De Tsjechische dochteronderneming van Volkswagen gaat daarmee de concurrentie aan met Japanse, Koreaanse en Chinese automerken die de Europese markt voor elektrische auto’s al hebben betreden.

“We zijn klaar voor strijd”, zei Skoda-topman Klaus Zellmer vrijdag. De stekkerauto genaamd Epiq gaat rond de 25.000 euro kosten. Die prijs is vergelijkbaar met andere goedkopere elektrische modellen van Dacia, Renault en Smart. De auto wordt volgend jaar gepresenteerd, aldus het bedrijf.

Skoda “respecteert” de Japanse, Koreaanse en Chinese concurrentie in Europa, zegt de topman. “We moeten onderdeel zijn van de competitie. Dat is waar het bij Skoda om draait.”

Volkswagen zou mogelijk een accu-fabriek in Tsjechië gaan bouwen, maar besloot een paar maanden geleden om dat voorlopig niet te gaan doen. Die plannen zijn nog niet volledig van de baan. “We gaan dat gesprek weer aan”, zei Zellmer.

Royal Jordanian hervat vrachtvluchten op Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Vanaf donderdag 21 maart hervat de Jordaanse luchtvaartmaatschappij Royal Jordanian zijn vrachtoperatie op Maastricht Aachen Airport. De luchtvaartmaatschappij annuleerde vorig jaar haar vluchten voor het derde en vierde kwartaal, omdat het vliegtuig, een Airbus A310, werd uitgefaseerd.

De laatste vlucht naar Maastricht Aachen Airport vond 30 juli 2023 plaats.

Acht maanden later hervat Royal Jordanian de vluchten tussen Amman en Maastricht Aachen Airport. Iedere donderdag, zondag en maandag vliegt de luchtvaartmaatschappij met een Airbus A321 tussen de Jordaanse hoofdstad Amman en Maastricht Aachen Airport.

Vanaf juni zet Royal Jordanian, afhankelijk van het volume, ook een Airbus A330 in.

LAATSTE NIEUWS

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid

UTRECHT - Ruim 40 'buswassers' in Friesland, Groningen en Drenthe dreigen de dupe te worden van een nieuwe aanbesteding van het schoonmaakwerk voor de...