SCHIPHOL – Het busstation op Schiphol wordt de komende jaren volledig vernieuwd. De huidige haltes maken plaats voor een nieuw groot busperron met overkapping en drie nieuwe trappen van het busstation naar het treinperron. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met ruimte voor 500 fietsen. De vernieuwing bevordert de bereikbaarheid van Schiphol met het openbaar vervoer. Vanaf 2027 maken reizigers gebruik van het nieuwe knooppunt.
Het nieuwe busstation wordt één groot perroneiland met overkapping en 20 halteplekken, waardoor er plaats is voor meer bussen. Ook is er voor reizigers meer ruimte om op de bus te wachten. Na de verbouwing wordt overstappen tussen trein en bus eenvoudiger. Drie nieuwe trappen verbinden het busstation straks direct met de onderliggende treinperrons, zodat reizigers rechtstreeks kunnen overstappen tussen de trein en bus. Rondom deze trappen worden poortjes geplaatst om in- en uit te checken. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met plek voor circa 500 fietsen, waar reizigers en medewerkers hun fiets kunnen stallen. De omliggende wegen worden opnieuw ingericht en aangesloten op het nieuwe busstation.
“Op Schiphol blijven we bouwen aan een goede bereikbaarheid voor iedereen die van, naar of via de luchthaven reist. Nu komt ongeveer de helft van de reizigers met het openbaar vervoer en we hebben als doel dat te verhogen, om het vervoer van en naar Schiphol verder te verduurzamen. Dat vraagt om investeringen in het busstation, zodat reizigers in de toekomst nog gemakkelijker kunnen overstappen op de verschillende vervoersopties: vliegtuig, trein, bus, fiets, taxi, deelvervoer of auto. Schiphol is echt een knooppunt waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen en dat willen wij mogelijk blijven maken voor onze reizigers en medewerkers”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.
“Met deze verbouwing gaat het straks een stuk vlotter voor reizigers om van de treinperrons naar het bovenliggende busstation en te komen en andersom. Precies wat we bij ProRail willen: verschillende manieren van reizen naadloos op elkaar aansluiten. Door dit project sluiten trein en bus op Schiphol Plaza straks perfect op elkaar aan”, voegt Harro Homan, Regiodirecteur Randstad Noord van ProRail toe.
“De bereikbaarheid van Schiphol is cruciaal voor de Vervoerregio. We gaan het nu voor de elektrische bus nóg beter maken. En veel mensen weten niet dat Schiphol een fietstunnel heeft en geweldige fietspaden. Maak er dus gebruik van!”, aldus Marja Ruigrok, lid dagelijks bestuur Vervoerregio Amsterdam.
Eerste werkzaamheden
De eerste werkzaamheden bij het busstation – de aanleg van de tijdelijke fietsenstalling, de kabels en leidingen – starten in mei 2024. Vanaf oktober 2024 wordt er in fases gewerkt aan het busstation. Reizigers kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik blijven maken van het busstation. Veel van de haltes van het busstation krijgen tijdelijk een andere (aangeduide) plek. De bewegwijzering en halte-informatie voor busreizigers wordt aangepast aan deze tijdelijke situatie. De bestaande halteplekken en rijbaan voor de Schipholtaxi en P3-bussen blijven op dezelfde plek.
Multimodale Knoop Schiphol
De vernieuwing is onderdeel van het project Multimodale Knoop Schiphol (MKS). Naast het busstation worden ook de liften en (rol)trappen van Schiphol Plaza naar de treinperrons aangepakt. Ook is er een nieuwe aankomstpassage gemaakt waar crewvervoer, app-taxi’s (zoals Bolt en Uber) en later ook koeriersdiensten naartoe verhuizen om de verbouwing van het busstation mogelijk te maken.
Binnen project MKS werkt Schiphol samen met partners aan een beter trein- en busstation op de luchthaven. Het huidige OV-knooppunt is gebouwd in de jaren ’90. Inmiddels is het aantal OV-reizigers fors toegenomen. Om voor alle reizigers voldoende capaciteit te creëren zijn er aanpassingen nodig.