LEUSDEN – De eerste limited edition-uitvoeringen van de nieuwe MAN eTruck zijn al uitverkocht, op een heel klein aantal voertuigen na. In totaal zijn er 700 bestellingen en bestelaanvragen binnengekomen voor de eTruck. Trucks met dieselmotoren en batterij-elektrische aandrijflijnen worden in de MAN-fabriek in München binnenkort op dezelfde assemblagelijn geproduceerd voor een optimale flexibiliteit. Het is de bedoeling dat in 2030 de helft van alle nieuwe trucks van MAN die in Europa worden afgeleverd elektrisch aangedreven is.
“We zijn verheugd dat de nieuwe elektrische truck van MAN zo goed is ontvangen door onze klanten. Het unieke, modulaire accuconcept, dat voor elke toepassing het juiste compromis tussen actieradius en laadvermogen biedt en alle gangbare opbouwtypes mogelijk maakt, draagt hier zeker aan bij. De juiste voertuigen voor de ommekeer in het goederenvervoer over de weg zijn er dus al en zullen nog dit jaar aan de eerste klanten worden afgeleverd. Zowel de bedrijfswagenindustrie als grote delen van de logistieke sector zijn klaar om een beslissende bijdrage te leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. We hebben echter dringend de juiste openbare laadinfrastructuur nodig, zodat het CO2-neutrale goederenvervoer over de weg op gang kan komen en klanten niet gedesillusioneerd raken na de initiële euforie”, stelt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.
“Als onderdeel van de TRATON GROUP is MAN, samen met de Volvo Group en Daimler Truck, betrokken bij de Milence joint venture, die tot doel heeft om in heel Europa minstens 1.700 high-performance en megawatt laadpunten voor bedrijfsvoertuigen op te zetten. We hebben tegen 2030 echter minstens 50.000 oplaadpunten nodig in Europa om een consistente overstap mogelijk te maken. We willen alle spelers uit de politiek en de energiesector daarom oproepen om samen te werken aan deze belangrijke bijdrage om de klimaatdoelstellingen te realiseren”, vervolgt Vlaskamp.
Maximale flexibiliteit: de nieuwe MAN eTruck
De nieuwe MAN eTGX en MAN eTGS worden gekenmerkt door een hoge mate van variabiliteit met betrekking tot de accuconfiguratie, met een keuze uit drie tot zes accupakketten. Dit betekent dat de optimale voertuigconfiguratie wat betreft de actieradius, laadvermogen en laadtijd kan worden geselecteerd voor elke toepassing – van supermarktleveringen in het stadscentrum en regionale levering van bouwmaterialen tot langeafstandstransport in de productielogistiek. Met zes accupacks, waarvan er twee onder de cabine zijn geïnstalleerd en nog eens maximaal vier aan de zijkant van het voertuigframe, bieden de eTGX en eTGS maximaal 480 kWh aan bruikbare accucapaciteit voor een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer. Naast de CCS-standaard, die werkt met maximaal 375 kW, stelt MAN klanten in staat om te laden volgens de nog krachtigere megawatt laadstandaard (MCS), voor snel tussentijds laden tijdens tussenstops. Die standaard maakt in eerste instantie laden met 750 kW mogelijk en in een later stadium zelfs met meer dan een megawatt aan laadvermogen.
Optimaal aanpassingsvermogen voor specifieke toepassingen
Het modulaire accuconcept van de MAN eTGX en MAN eTGS biedt naast laadvermogen en een opbouwvriendelijke positionering van de aandrijfunit ook een hoge mate van variabiliteit voor een groot aantal opbouwvarianten, plus zeer korte wielbases vanaf 3,75 meter. Daardoor kan de trekker gecombineerd worden met alle gangbare opleggervarianten binnen de toegestane totale lengtespecificaties. Dit maakt ook volumevarianten voor laadhoogtes van drie meter mogelijk, waar vaak vraag naar is in de productielogistiek.
360 graden eMobility Advies
Al vóór de aankoop van een nieuwe eTruck ondersteunt MAN klanten met zijn 360 graden eMobility Consulting. Naast advies over het meest geschikte voertuig wordt er ook rekening gehouden met klantspecifieke bedrijfsomstandigheden, waaronder kostenoptimalisatie, routeanalyse, vlootoptimalisatie en – hierop voortbouwend – het benodigde advies met betrekking tot de laadinfrastructuur.
Extra ondersteuning wordt geboden door digitale tools als de nieuwe MAN eReadyCheck – waarmee klanten kunnen controleren hoe hun leveringsroutes volledig elektrisch kunnen worden bereden – of de MAN eManager. Met die laatste kunnen wagenparkbeheerders op elk moment belangrijke informatie over de laadstatus van alle trucks in het wagenpark monitoren.
Ook heeft MAN een eigen laadinfrastructuuraanbod voor klanten in zijn portfolio via partnerschappen met laadinfrastructuurfabrikanten als ABB, Heliox en SBRS. De serviceorganisatie biedt servicecontracten en financieringsoplossingen voor de nieuwe MAN eTrucks die speciaal zijn afgestemd op elektromobiliteit.