Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 23:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 440

Bode Scholten neemt Bode Heijmans over

ZOETERMEER – Bode Scholten uit Zoetermeer heeft begin maart Bode Heijmans uit Brielle overgenomen. Dat meldt Marco Scholten op LinkedIn.

Bode Scholten (BS) is na de overname nu de laatste Bode in Nederland. Binnen Bode Heijmans was er geen opvolging en in goed overleg zijn de medewerkers en activiteiten overgenomen door BS.

Bode Heijmans

Bode Scholten is in 1925 opgericht door Piet Scholten, die als bode goederen bezorgde in de dorpen Zegwaart en Zoetermeer met paard en wagen. In 1929 werd de eerste vrachtwagen aangeschaft.  Piet Scholten had een groot gezin en alle zonen en dochters hebben een periode in het bedrijf (lang of kort) gewerkt.

Het bedrijf telt inmiddels meer dan 80 voertuigen. Dagelijks verzorgen de medewerkers van Bode Scholten 5.000 zendingen (ca. 8.000 colli en 1.600 pallets) door de hele Benelux. De sfeer en service van het familiebedrijf zijn in al die jaren hetzelfde gebleven. Bode Scholten wordt nu geleid door kleinzoon Marco en is nog steeds gevestigd in Zoetermeer.

Niet elke sector profiteert van economische groei, denkt Rabobank

UTRECHT – De economische vooruitzichten voor Nederland zijn in het algemeen positief en daar profiteren met name de handel en de horeca van. Maar niet elke sector profiteert van de economische groei. De bouwsector krijgt juist last van een dip in de nieuwbouw en de uitzendbranche ervaart een dalende vraag, denken economen van Rabobank.

De bank verwacht een “gestage groei” van de economie, voor dit jaar van 0,7 procent. Dat is vergelijkbaar met prognoses van branchegenoot ABN AMRO. In 2025 zal de economie met 1,2 procent groeien, denkt Rabobank. “De uitgaven van huishoudens nemen naar verwachting flink toe door het forse koopkrachtherstel, en ook de overheidsuitgaven blijven een belangrijke aanjager van de economische activiteit”, licht Rabobank-econoom Carlijn Prins toe.

Daar profiteren met name de handel en horeca van. “Door het herstel van de koopkracht verwachten we dat die sectoren groeien”, legt hoofd sectormanagement zorg, handel, industrie en dienstverlening André Vermeulen uit. Consumenten blijven uit eten gaan, waardoor de omzet van restaurants en andere bedrijven in de foodservice kan groeien met 2 tot 3 procent, denkt hij.

Minder snelle groei

Daarnaast herstellen bedrijfsinvesteringen volgens Rabobank pas vanaf eind 2024. Ook de vraag vanuit het buitenland trekt slechts beperkt aan, meent de bank. Vermeulen verwacht onder meer een krimp voor de transportsector, die “lijdt onder de geopolitieke spanningen en een afname van de bouwactiviteit”.

Prins verwacht een lichte stijging van de werkloosheid, omdat de economie net iets minder snel groeit dan mogelijk is. “Om die potentiële groei te berekenen kijken we naar hoeveel arbeid er is, hoeveel kapitaal zoals machines, computers, software en hoe efficiënt mensen werken”, legt Prins uit. “Dit bepaalt hoeveel producten en diensten een land maximaal kan maken, en wij verwachten dat de groei van de vraag naar producten en diensten dit net niet zal bijbenen. Hierdoor kan de werkloosheid wat oplopen en zal de inflatie nog wat verder dalen.”

Forse stijging verkeersboetes in 2023

Boete

DEN HAAG – Het aantal verkeersovertredingen in 2023 is fors gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Er zijn vorig jaar 8.463.917 verkeersboetes uitgeschreven door de politie en het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, ruim 300.000 meer dan in 2022. De stijging komt vooral door de strengere handhaving van het verbod op appen in het verkeer.

De meest prominente stijger in verkeersovertredingen vorig jaar was het bellen in de auto of op de fiets. Dit steeg van ruim 21.000 bekeuringen naar bijna 200.000. De politie heeft het afgelopen jaar fors ingezet op de handhaving van het verbod op bellen achter het stuur en op de fiets.

Autoluwe zones

Ook was het rijden in een gebied waar het niet mag een veelvoorkomende overtreding. Denk aan het inrijden van autoluwe binnensteden of milieuzones. Vorig jaar werden hier zo’n 130.000 boetes meer voor uitgeschreven dan in 2022. Het aantal bekeuringen voor het niet dragen van een helm met steeg met bijna 50.000. Sinds januari 2023 is het verplicht om op een snorfiets een helm te dragen.

Veel snelheidsovertredingen

De meeste boetes (6,5 miljoen) werden uitgeschreven voor snelheidsovertredingen. Trajectcontrole overtredingen zijn voor het tweede jaar oprij gedaald. De daling is vooral zichtbaar op N-wegen, de provinciale wegen.

‘Kom veilig thuis’

“We blijven samen met onze partners onverminderd handhaven op deze overtredingen”, reageert Willybert Oor, landelijk portefeuillehouder verkeer bij de politie. “Dat is gezien de stijging van het aantal verkeersovertredingen nog steeds hard nodig. We zijn iedere dag zichtbaar en minder zichtbaar op de wegen aanwezig. Snelheid en afleiding in het verkeer zijn twee van de meest voorkomende oorzaken van verkeersongevallen. Houd je aan de snelheid en zorg dat je niet afgeleid bent als je deelneemt aan het verkeer. Kom veilig thuis.”

MAN opent groot aantal accu-reparatiecentra in Europa

Naast de twee al operationele MAN accu-reparatiecentra in Duitsland en Spanje gaat MAN Truck & Bus in 2024 en 2025 een groot aantal nieuwe accu-reparatiecentra in gebruik nemen. De komende twee jaar opent de fabrikant nieuwe reparatiecentra in Italië, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk, België, Nederland, Frankrijk, Polen en Groot-Brittannië. En er staan nog meer landen in Europa op de planning.

De komende twee jaar investeert MAN Truck & Bus miljoenen in deze centra. Er zijn al twee accu-reparatiecentra operationeel in Duitsland (locatie Hannover-Laatzen) en Spanje (Barcelona). De uitrol van de accu-reparatiecentra in Europa is nodig omdat de eerste exemplaren van de nieuwe MAN eTruck-generatie in 2024 aan klanten worden geleverd. Bovendien rijden er al meer dan 1.000 batterij-elektrische stadsbussen en meer dan 2.400 volledig elektrische bestelwagens van MAN rond op de Europese wegen.

Met het opvoeren van de productie van de MAN eTruck blijft het aantal elektrische voertuigen de komende jaren aanzienlijk toenemen. De bedrijfswagenfabrikant uit München bereidt zich hierop voor binnen zijn serviceorganisatie.

“Accureparatie is een must voor MAN om de economische efficiëntie en operationele inzetbaarheid van de elektrische voertuigen van onze klanten op een hoog niveau te waarborgen. We leveren ook een belangrijke bijdrage aan de closed-loop benadering van tractiebatterijen, omdat dit de levensduur van de accuin het voertuig verlengt, waardoor belangrijke hulpbronnen worden gespaard”, aldus Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management bij MAN Truck & Bus.

Eerste accu-reparatiecentrum in 2020 in gebruik genomen

Het eerste accu-reparatiecentrum en de bijbehorende opbouw van expertise met betrekking tot de reparatie van batterijen dateert uit 2020. De eerste proefreparaties en procesdocumentatie werden uitgevoerd voor de batterijen van de elektrische MAN eTGE bestelwagen, die in 2018 op de markt werd gebracht. Daarna volgden de batterijpakketten van de MAN eTGM distributietruck, die in 2020 in een kleine serie op de markt debuteerde, en de start van de serieproductie van de elektrische MAN Lion’s City E stadsbus, eveneens in 2020.

Voor al deze verschillende batterijen werden reparatiestappen getest, medewerkers getraind, reparatie-instructies opgesteld en werkplaatsvereisten gedefinieerd. Deze kennis, die werd vergaard in het eerste accu-reparatiecentrum van MAN in Hannover-Laatzen, wordt nu overgedragen aan de andere markten. Het doel is om in elke markt waar MAN vertegenwoordigd is met batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen een reparatiecentrum voor batterijen te hebben. Korte transportroutes en goed opgeleide technici ter plaatse zorgen ervoor dat de accu snel kan worden gerepareerd. Dit minimaliseert de uitvaltijd van voertuigen.

Zo lang mogelijk gebruiken

Het belangrijkste doel van MAN Truck & Bus is om de batterij zo lang mogelijk te gebruiken in het voertuig. Daarom staan reparatie en revisie centraal in de huidige maatregelen. Sinds 2023 leidt MAN het REVAMP-project, als onderdeel van een consortium van negen partners uit de industrie en wetenschap. Dit driejarige project is gericht op het automatiseren van de beoordeling van de staat van gebruikte voertuigbatterijen. Deze kennis zal worden gebruikt om batterijen op een rendabele manier een upgrade te geven, zodat ze weer kunnen worden gebruikt in voertuigen (‘2nd use’) of voor andere doeleinden (‘2nd life’). Het REVAMP-project wordt gefinancierd door het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming (BMWK).

In 2023 werd MAN Truck & Bus ook partner van het startup-netwerk Circular Republic in München om dichter bij het doel van de Battery Closed Loop te komen. Circular Republic is onderdeel van UnternehmerTUM GmbH en heeft zichzelf tot taak gesteld om gevestigde bedrijven en startups samen te brengen, om innovaties in de circulaire economie te implementeren en door te ontwikkelen. In een eerste project onder leiding van Circular Republic werkt MAN samen met andere partners aan de halfautomatische ontmanteling van tractiebatterijen en de recycling van celmodules.

ING: Nederlanders wonen Europees gezien ruim maar relatief wel duur

AMSTERDAM – Nederlanders wonen in Europa relatief ruim met gemiddeld 2,1 kamer per persoon. Daarmee delen we de kopgroep met Belgen en Ieren, terwijl Polen en Italianen over het minste aantal kamers per persoon beschikken. Daarbij vinden Nederlandse jongeren in vergelijking met Europese leeftijdsgenoten met 23,6 jaar nog steeds gemiddeld vroeg een eigen woonruimte. Ten opzichte van andere Europese landen is wonen in Nederland wel relatief duur. Ons land is in vergelijking ook enorm dichtbevolkt en kan daardoor meer problemen met voldoende ruimte voor nieuwbouw hebben. Toch blijft Nederland, in vergelijking met andere landen, niet ver achter met de volumes van nieuwe woningbouw.

Een prettige woning die aansluit bij de woonbehoeften is belangrijk voor een fijn en gelukkig leven. In Nederland maar ook in veel andere Europese landen is er echter een groep mensen die lastig een huis kan vinden dat goed past bij hun situatie of wensen. In een vandaag gepubliceerd internationaal rapport heeft ING Research onderzocht aan de hand van zes criteria hoe de woonsituatie er in tien EU-landen voor staat. We vinden dat woningschaarste zich bijna in ieder land anders manifesteert.

“In vergelijking met andere Europeanen wonen we ruim en Nederlandse jongeren vinden relatief jong een eigen woonruimte. Daartegenover staat dat wonen in ons land wel relatief duur is.” Aldus Maurice van Sante, Senior econoom bij ING Research, “Door de hoge bevolkingsdichtheid kan nieuwbouw ook complexer zijn door minder direct beschikbare bouwgrond. Desondanks blijven de nieuwbouwvolumes in Nederland niet ver achter bij die van andere landen.”

Nederlandse jongeren verlaten ouderlijk huis relatief jong

Vooral jongeren worden getroffen bij woningschaarste. Zij kunnen moeilijk een eigen huis vinden en blijven daardoor vaak noodgedwongen langer bij hun ouders wonen. In vergelijking met andere Europese landen verlaten Nederlandse jongeren (met 23,6 jaar) echter relatief jong het ouderlijk huis. Alleen Zweden zijn jonger. Waarschijnlijk betrekken Nederlandse jongeren niet direct hun droomhuis en spelen er ook culturele verschillen, maar ondanks alle problemen op de woningmarkt, vinden velen van hen toch relatief jong een eigen woonruimte. In Spanje en Italië is de gemiddelde leeftijd dat kinderen het ouderlijk huis verlaten met circa 30 jaar veel hoger.

We hebben gemiddeld veel kamers per persoon

Een ander kenmerk van de Nederlandse woningmarkt is dat we relatief veel kamers per inwoner hebben, gemiddeld 2,1 kamer per persoon. Alleen Belgen en Ieren hebben ook een dusdanig aantal kamers tot hun beschikking. Vooral Polen wonen krap, met slechts net iets meer dan één kamer per persoon en ook de Italianen en Oostenrijkers hebben in huis relatief weinig privacy.

Maar wonen is relatief duur in Nederland

Ondanks dat Nederlandse jongeren relatief jong de woningmarkt kunnen betreden en we betrekkelijk ruim wonen, is wonen in Nederland wel relatief duur. Alleen Duitse en Zweedse huishoudens besteden (inclusief gas en licht) nog een groter deel van hun inkomen aan wonen.

Nederland is dichtbevolkt

Om verdere bevolkingsgroei op te vangen is nieuwe woningbouw belangrijk. Nederland is echter veruit het dichtstbevolkte land van de tien EU-landen die wij vergeleken. Hierdoor kan nieuwe projectontwikkeling relatief lastig zijn omdat veel grond (voor allerlei verschillende doeleinden) al in gebruik is. Landen die hier veel minder mee te kampen hebben zijn Zweden, Ierland en Spanje.

Nieuwbouwvolumes blijven internationaal vergeleken niet heel ver achter

Ondanks dat Nederland dichtbevolkt is, blijft Nederland niet ver achter met nieuwbouwvolumes. Ook andere landen kampen namelijk met ingewikkelde juridische processen bij projectontwikkeling, financiering en voldoende geschikte bouwgrond. In de periode 2014-2022 werd de Nederlandse woningvoorraad met gemiddeld circa 0,8 procent per jaar uitgebreid door nieuwbouwwoningen. Nederland is hiermee geen verre achterblijver maar zit wel achter in het peloton.

Het doel van 100.000 nieuwe woningen per jaar wordt er echter niet mee gehaald. Andere landen hebben ook woningbouwdoelen die vaak niet gehaald worden. Zo wil Duitsland 400.000 woningen per jaar bouwen maar haalt dit niet. In Duitsland (0,6 procent), maar vooral in Italië en Spanje (0,3 procent) zijn de relatieve woningbouwvolumes ook veel lager. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Polen, maar ook Oostenrijk, Zweden en Frankrijk voegen jaarlijks relatief meer nieuwbouw toe aan de voorraad.

IVECO S-WAY wint begeerde iF DESIGN AWARD 2024

TURIJN – De nieuwe IVECO S-Way MY24 overtuigde de prestigieuze jury met zijn dynamische uiterlijke verbeteringen en ergonomische restyling van het interieur, waarbij de bestuurder centraal staat. De IVECO S-Way MY24 heeft de felbegeerde iF DESIGN AWARD 2024 in de zeer competitieve categorie Product Design Automobiles/Vehicles gewonnen.

iF International Forum Design GmbH werd in 1953 opgericht in Duitsland en is ‘s werelds oudste onafhankelijke design organisatie. Met één van de grootste en belangrijkste designwedstrijden ter wereld, richt de organisatie zich op het belonen van excellentie in design en innovatie in alle denkbare disciplines.

Na een concurrentiestrijd tussen meer dan 11.000 deelnemers uit 72 landen, die allemaal hoopten het prestigieuze kwaliteitslabel te ontvangen, riep een onafhankelijke jury van 132 internationale designexperts de IVECO S-Way uit tot winnaar.

Het vernieuwde design en het gloednieuwe dashboard zijn de speerpunten van het bekroonde IVECO S-Way project, ontworpen en ontwikkeld met IVECO’s sterke focus op de bestuurder. De grille – een direct herkenbaar kenmerk van deze truck – bestaat uit meerdere elementen die tezamen een breed scala aan aanpassingsopties mogelijk maken. Naast het nieuwe IVECO-logo, verkrijgbaar in mat chroom en brons, kan de grille zelf in acht verschillende stijlen en kleuren worden besteld. Hierbij zijn glanzende afwerkingen, metallic elementen en zelfs de carrosseriekleur een optie.

Het volledig aanpasbare dashboard is het resultaat van een diepgaande UX-studie en is onderverdeeld in drie segmenten, die zich onderscheiden door materialen en kleuren. De hightech bestuurderszone maximaliseert het rijplezier. Een uitnodigend en vloeiend ontworpen passagiersruimte biedt de inzittenden een echte lounge ervaring, terwijl extra centrale opbergvakken de praktische bruikbaarheid vergroten.

Belangrijke interieur-upgrades resulteren in een indrukwekkende “auto-achtige” ergonomie. Denk hierbij aan de introductie van een verbeterde zitpositie, een kleiner, meer verticaal stuurwiel en een veel bredere stuurwielverstelling.

De nieuwe S-Way biedt niet alleen een oogstrelend design, maar ook nieuwe geavanceerde functies zoals de krachtige maar efficiënte nieuwe xCursor 13 motor, verbeterde aerodynamica, state-of-the-art GPS predictive driving en nog veel meer comfort. De nieuwe functies en diensten zijn ontwikkeld om de productiviteit van bedrijven te verhogen en het leven aan boord comfortabeler, veiliger en meer verbonden te maken, waardoor dit de meest kundige IVECO Way-Range tot nu toe mag worden genoemd.

Marco Armigliato, Hoofd Industrieel Ontwerp, Iveco Group, licht toe: “We zijn erg trots op het feit dat de nieuwe IVECO S-Way is bekroond met de iF DESIGN AWARD. We zijn van mening dat deze truck de meest indrukwekkende IVECO S-Way in de geschiedenis van het model is, waarbij een sterke esthetiek wordt gecombineerd met een indrukwekkende ergonomie. Met meer aanpassingsmogelijkheden dan ooit tevoren kunnen klanten dit uiterst capabele voertuig volledig personaliseren.”

OVV start onderzoek naar ongeluk met brug in aanbouw bij Lochem

DEN HAAG -De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) start een formeel onderzoek naar het ongeval bij een brug in aanbouw in Lochem.

Op 21 februari viel tijdens de opbouw van de brug een van de brugbogen uit de takels van een kraan. Twee mensen kwamen om het leven en twee anderen raakten gewond. De OVV had direct al een verkennend onderzoek ingesteld.

Drie onderzoekers zijn die dag ter plaatse gegaan om de eerste onderzoeksinformatie te verzamelen. De OVV doet nu verder onderzoek naar de directe oorzaak van het ongeluk en naar de achterliggende factoren. Door het onderzoek wil de onderzoeksraad ook lessen trekken om te voorkomen dat dit soort ongevallen gebeuren. De OVV hoopt het onderzoek binnen een jaar klaar te hebben.

Een Belg en een Pool kwamen om het leven. Twee anderen, beiden met de Belgische nationaliteit, raakten gewond. De vier slachtoffers werkten voor onderaannemers die BAM assisteerden bij de bouw van de brug. Een woordvoerder van BAM zegt dat het werk op de bouwlocatie nog niet is hervat.

Bij de Arbeidsinspectie zijn ongeveer tien tips binnengekomen. Veel mensen hebben het ongeluk zien gebeuren omdat ze kwamen kijken naar de vorderingen van de bouw.

28 nieuwe tankautospuiten voor Brandweer Groningen

Brandweer Groningen

GRONINGEN – Op woensdag 6 maart 2024 werd het contract voor de aanschaf van nieuwe tankautospuiten voor Brandweer Groningen officieel ondertekend. In totaal worden er 28 tankautospuiten vervangen in de periode van 2026 – 2030.

Officieel tekenmoment

Op woensdag 6 maart 2024 werd het contract ondertekend door Jaap Kuin, als Bestuurlijk portefeuillehouder brandweerzorg van Veiligheidsregio Groningen en Erik Tillema, projectleider Brandweer Groningen. Jaap Kuin zei: “Wat mij trots maakt is dat jullie je voor onze veiligheid inzetten. Het bestuur beseft dat jullie het werk veilig uit moeten voeren. Daarbij is het van belang dat jullie goed materieel en goede huisvesting hebben. Wat is het toch mooi dat de nieuwe tankautospuiten in Groningen worden gebouwd en dat het bijdraagt aan de regionale economie.”

Daarnaast waren Roelf Knoop, commandant en de leden van het projectteam aanwezig. “Er zijn weloverwogen keuzes gemaakt. Daar hebben de ambassadeurs in samenwerking met de projectgroep een grote rol ingespeeld. Daar ben ik enorm trots op”, aldus Roelf Knoop.

De opdracht is gegund aan Ziegler Brandweertechniek B.V. Van dit bedrijf waren de directeur en een aantal vertegenwoordigers aanwezig, die eveneens hun handtekening hebben gezet.

Vervanging tankautospuiten

Brandweer Groningen heeft op dit moment 52 tankautospuiten in gebruik. In totaal worden er 28 tankautospuiten vervangen in de periode van 2026-2030. De huidige tankautospuiten zijn aan vervanging toe. De afschrijvingstermijn van zo’n wagen is 18 jaar. Door de aanschaf van meerdere tankautospuiten kunnen we ook het vakbekwaamheidsprogramma eenduidig en efficiënt inrichten.

Op naar 2026

Mélarno Kraan, accountmanager Ziegler: “Ziegler is zeer verheugd met de opdracht voor de levering van 28 nieuwe tankautospuiten voor onze “thuis” regio. De nieuwe Groningse Ziegler tankautospuit is ontwikkeld volgens de nieuwste inzichten en biedt een goede basis om in de toekomst deskundig en daadkrachtig op te kunnen treden. De voertuigen worden volledig geëngineerd en geproduceerd bij onze vestiging in Winschoten.”

Recordwinst voor Boskalis, opent tweede kantoor in Abu Dhabi

Boskalis

PAPENDRECHT – Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft 2023 afgesloten met een recordwinst van 601 miljoen euro, vergeleken met 241 miljoen een jaar eerder. Ook de omzet steeg tot recordhoogte. Het concern kondigde ook aan dat er een tweede kantoorpoot komt in Abu Dhabi, als aanvulling op het hoofdkantoor in Nederland.

“Inmiddels zijn hier al bijna driehonderd collega’s met twintig verschillende nationaliteiten werkzaam. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren verdubbelen”, staat in een persverklaring. De Telegraaf meldde eerder na een gesprek met bestuursvoorzitter Peter Berdowski dat later dit jaar een beslissing valt over een definitieve verhuizing uit Nederland. Een woordvoerder van Boskalis kon dit niet bevestigen.

Het concern behaalde vorig jaar een omzet van 4,3 miljard euro, 20 procent meer dan in 2022. Ook dit is een record. “2023 was een bijzonder succesvol jaar voor Boskalis, waarin we vele records hebben verbroken”, aldus Berdowski. Volgens hem hebben alle bedrijfsonderdelen bijgedragen aan de groei.

Windparken

Boskalis was afgelopen jaar betrokken bij de aanleg van 29 offshore windparken wereldwijd, goed voor 50 procent van de offshore-omzet van het concern. “We voltooiden ons eerste windproject in de Verenigde Staten en waren met verschillende windprojecten druk in Taiwan en Europa”, zegt de bestuursvoorzitter.

Afgelopen augustus rondde de maritieme dienstverlener een grote klus af op het verouderde olieschip FSO Safer, die voor de kust van Jemen een natuurramp dreigde te veroorzaken. Het bedrijf pompte zo’n 1,1 miljoen vaten olie uit de voormalige tanker. “We zijn blij dat deze operatie op tijd was afgerond, voordat er onrust uitbrak in de regio”, aldus het bedrijf.

Berdowski wil geen concrete winstverwachting voor dit jaar geven. “We denken een stabiele, goede prestatie te kunnen neerzetten.”

Lufthansa verwacht niet dat winst dit jaar toeneemt

Lufthansa

KEULEN – [update 09:40 uur] Lufthansa denkt niet dat de winst van het Duitse luchtvaartconcern dit jaar toeneemt. Het bedrijf verwacht bovendien dat het verlies in het eerste kwartaal groter zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar door de impact van stakingen op de inkomsten van het bedrijf. Ook profiteert de logistieke tak van het concern niet langer aanzienlijk van de hoge vraag naar luchtvrachtverkeer tijdens de coronapandemie.

Dat meldt Lufthansa bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Het was het derde beste jaar voor het luchtvaartconcern ooit, onder meer door de grote vraag naar vliegreizen. Het bedrijf vervoerde 20 procent meer passagiers, 120 miljoen in totaal. De nettowinst van het bedrijf is ruim verdubbeld en groeide naar 1,7 miljard euro.

Donderdag en vrijdag staakt het grondpersoneel van Lufthansa, waardoor de reisplannen van meer dan 200.000 passagiers in de war worden gestuurd, kondigde het bedrijf eerder aan. De vakbond Verdi eist een loonsverhoging van 12,5 procent en inflatiecompensatie. De staking is de nieuwste in een reeks stakingen bij Lufthansa dit jaar. Ook nu zal Lufthansa veel vluchten schrappen, onder meer in Amsterdam en Brussel.

Lufthansa-bestuurder Michael Niggemann veroordeelt de stakingen van vakbond Verdi. “Wij willen groeien. Dit is echter alleen mogelijk als we over het algemeen concurrerend zijn, ook op het gebied van arbeidskosten. De compromisloze stakingen van vakbond Verdi schaden onze gasten, het bedrijf en uiteindelijk onze medewerkers”, verklaart hij bij de jaarcijfers. Volgens Niggemann moet Verdi de stakingsacties opschorten en “constructieve onderhandelingen” voeren met Lufthansa, “zonder voorwaarden”.

De luchthaven van Frankfurt, de thuisbasis van de luchtvaartmaatschappij, is daarnaast donderdag gesloten voor vertrekkende passagiers door een staking van luchthavenbeveiligers. Dat heeft exploitant Fraport woensdag bekendgemaakt. De actie van de beveiligers is ook uitgeroepen door vakbond Verdi. Toestellen zouden nog wel kunnen landen op Frankfurt.

Duitse spoorstaking begonnen, ook internationale treinen gehinderd

Deutsche Bahn

DEN HAAG – Het spoorpersoneel in Duitsland heeft in de nacht van woensdag op donderdag opnieuw het werk neergelegd. Het is alweer de vijfde staking in het maandenlange durende cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Ook het internationale treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt daardoor de komende dagen ernstig verstoord.

De staking is donderdag om 02.00 uur gestart en duurt 35 uur, tot vrijdagmiddag 13.00 uur. Ook in het goederenspoorvervoer hebben machinisten het werk neergelegd; hun staking begon al eerder op woensdag. Bij eerdere stakingen in het slepende arbeidsconflict werd het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland ook ernstig verstoord.

DB heeft ook nu weer een nooddienstregeling ingesteld waardoor ongeveer een vijfde van de langeafstandstreinen zal rijden. De gevolgen voor het regionale treinverkeer zullen per regio verschillen, verwacht DB. Het spoorbedrijf gaat er bovendien van uit dat treinen in Duitsland zaterdag pas weer volgens hun normale dienstregeling zullen rijden.

Tussen Nederland en Duitsland is geen treinverkeer in de periode van de staking, liet een woordvoerster van de NS eerder weten. Zo rijden de ICE International en de intercity naar Berlijn niet. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, aldus de NS.

Daarnaast liet een woordvoerder van Arriva weten dat die vervoerder ook treinen van en naar Duitsland schrapt. De Arriva-sneltrein van Maastricht naar Aken rijdt tijdens de staking tot Heerlen.

Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. Vandaar dat het spoorpersoneel 35 uur het werk neerlegt, “zodat iedereen in het land beseft waar we het over hebben”, aldus GDL-voorzitter Claus Weselsky.

De laatste grootschalige spoorstaking eind januari, die zes dagen duurde, kon bij de meeste Duitsers op weinig steun rekenen, bleek toen uit een peiling.

Chinese export stijgt veel sterker dan verwacht

China Export

BEIJING – De Chinese export is in de eerste twee maanden van het jaar veel sterker gestegen dan verwacht. De stijging van de uitvoer is een opsteker voor de kwakkelende Chinese economie. In 2023 zag China de export nog stevig dalen door de zwakke vraag naar Chinese goederen. Dat kwam doordat consumenten wereldwijd voorzichtiger waren met hun uitgaven door de hoge inflatie en hogere rentetarieven.

De export nam in de periode januari-februari, uitgedrukt in dollars, met 7,1 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, volgens officiële gegevens van de overheid. De handelscijfers voor de eerste twee maanden van het jaar worden samengevoegd om verstoringen door de lange vakantieperiode rond de viering van het Chinees Nieuwjaar te voorkomen.

De exportgroei lag ruim boven de 1,9 procent die economen hadden voorspeld. In december steeg de export met 2,3 procent. In heel 2023 nam de uitvoer van de op een na grootste economie ter wereld af met 4,6 procent op jaarbasis. Dat was de eerste krimp sinds 2016.

Vastgoedcrisis

De import groeide in de periode met 3,5 procent, na een stijging van 0,2 procent in december. De invoer zakte vorig jaar nog met 5,5 procent door de afnemende binnenlandse vraag. Dat was de eerste krimp sinds het begin van de coronapandemie in 2020. Het handelsoverschot kwam in januari-februari uit op een record van 125 miljard dollar.

De sterke Chinese exportgroei aan het begin van 2024 biedt enige steun aan de economie. China kampt namelijk met een flinke crisis in de vastgoedsector, waar bedrijven onder hun grote schuldenlast dreigen te bezwijken, een laag consumentenvertrouwen en een afkoelende wereldeconomie.

De Chinese regering liet eerder deze week weten voor dit jaar te mikken op een economische groei van 5 procent. Economen noemden dit een ambitieuze doelstelling, die China alleen kan bereiken door meer steunmaatregelen te nemen. Die maatregelen zijn tot nu toe echter uitgebleven. Vorig jaar was de groei 5,2 procent, de laagste in decennia.

Kind overleden en kind zwaargewond, van vrouw die omkwam bij ongeval Wilbertoord, na steekincident

Ambulance

BOEKEL – [update 19:58 uur] Het dodelijke slachtoffer in een woning in Boekel is een kind, meldt de politie. Ook de zwaargewonde die moest worden overgebracht naar het ziekenhuis, is een kind. Het incident in de Brabantse gemeente is “een mogelijk steekincident”, aldus de politie in een verklaring.

De twee kinderen van 10 en 12 jaar werden aangetroffen in het huis van een 42-jarige vrouw aan de Dotterbloem. Over wie van de twee het dodelijke slachtoffer is, doet de politie geen uitspraken. Of de zwaargewonde in levensgevaar is, kan de politie niet zeggen.

De vrouw, de moeder van de kinderen, kwam eerder op woensdag om het leven als gevolg van een auto-ongeluk. Dat ongeval gebeurde rond 12.45 uur op de Noordstraat in Wilbertoord. De vrouw kwam met haar auto in botsing met een vrachtwagen.

Over de toedracht van beide incidenten kan de politie niets zeggen, dat wordt onderzocht. Er is niemand aangehouden. Eerder op woensdag sprak de politie nog van een steekpartij, maar dat is aangepast naar “mogelijk steekincident”. Een politiewoordvoerder licht toe dat er een melding binnenkwam over een steekincident maar dat nu onderzocht wordt of daar ook echt sprake van is geweest.

Het onderzoek in de woning gaat de hele avond en een deel van donderdag door. Tot het onderzoek is afgerond, worden geen mededelingen meer gedaan door de politie.

In de raadzaal van het gemeentehuis van Boekel is woensdagavond om 20.00 uur een besloten bijeenkomst voor direct betrokkenen en omwonenden. “Het incident heeft een grote impact op onze gemeenschap”, aldus de gemeente, die haar medeleven betuigt aan nabestaanden en andere betrokkenen. Slachtofferhulp is bij de bijeenkomst aanwezig voor steun en opvang.

Bemanning verlaat bulkcarrier True Confidence na raketaanval bij Jemen

LONDEN – De bemanning van het schip True Confidence is van boord gegaan na een raketaanval bij Jemen, waarschijnlijk door Houthi-rebellen. De bulkcarrier vloog in brand.

Het cargoschip wordt geëxploiteerd door een Griekse rederij en vaart onder de vlag van Barbados. Op het schip waren een bemanning van twintig personen en drie bewakers. Enkele matrozen zouden vermist zijn, vier anderen zouden zware brandwonden hebben opgelopen.

De Houthi’s vallen regelmatig schepen aan als vergelding voor de Israëlische invasie in de Palestijnse Gazastrook en uit solidariteit met de Palestijnen. De Verenigde Staten en bondgenoten reageren met tegenaanvallen op stellingen van de Houthi’s.

FNV-ultimatum Arriva Twente verlopen, acties op komst

Arriva

UTRECHT – Op dinsdag 5 maart om 17.00 uur liep het ultimatum dat FNV heeft gesteld aan Arriva, af. Arriva heeft niet aan de eisen die FNV gesteld had in een ultimatumbrief voldaan.

Acties op komst

“De eisen in onze ultimatumbrief hebben betrekking op het verlagen van de enorme werkdruk waar werknemers mee te maken hebben. Nu Arriva niet aan de eisen heeft voldaan, zullen er acties volgen”, meldt FNV woensdag.

“Hierbij houden wij rekening met het publiek. Daarom kondigen we de acties minimaal 48 uur van tevoren aan. Ook bieden we de werkgever daarmee nog extra tijd om het overleg met ons aan te gaan.”

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen vast in berm door spookrijder op N279 [+foto’s]

BEEK EN DONK - Vrijdagmiddag 1 november tegen 17.50 uur moest een vrachtwagenchauffeur uitwijken voor een spookrijder op de N279 in Beek en Donk. Door...