Clicky

maandag 18 november 2024 - 01:18 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 440

Veel doden bij brand in nachtclub Istanbul

brand-in-nachtclub-Istanbul
epa11255420 A handout picture provided by the Istanbul Fire Department shows, members of the Istanbul Fire Department try to control the fire at a nightclub in Istanbul, Turkey, 02 April 2024. Istanbul Mayor Ekrem Imamoglu announced in his statement that 16 people have died in the fire. EPA/ISTANBUL FIRE DEPT. HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

ISTANBUL -Zeker 29 mensen zijn om het leven gekomen bij een brand die uitbrak tijdens werkzaamheden in een nachtclub in de Turkse metropool Istanbul.

Aanvankelijk waren ook minstens acht zwaargewonden gemeld, maar de meesten van hen stierven alsnog in het ziekenhuis.

De brand kon pas na uren worden bedwongen. Turkse media melden dat er een explosie was. De vlammen sloegen over naar appartementen boven de uitgaansgelegenheid.

Over de oorzaak was nog niets bekend. De autoriteiten arresteerden inmiddels vijf personen, onder wie een manager en de leider van de renovatie.

Geen pincode meer voor containerlading uit Latijns-Amerika

ROTTERDAM – Vanaf nu stellen alle deelnemende rederijen importcontainers die in Rotterdam arriveren uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen.

Klanten van CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM krijgen sinds 31 maart géén pincode meer. Containers uit Latijns-Amerika kunnen uitsluitend bij een terminal worden opgehaald via de Vertrouwensketen. In de afgelopen maanden zijn al ruim 100.000 containers soepel op de nieuwe manier afgehandeld.

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen Is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal veilig het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Door de rederijen is in de afgelopen maanden samen met hun klanten (verladers en expediteurs) en de vervoerders veel werk verzet voor het op de nieuwe manier vrijstellen en ophalen van importcontainers uit Latijns-Amerika. Op weg naar de deadline zijn via het Port Community System van Portbase stap voor stap steeds meer partijen aangesloten op het nieuwe proces van de Vertrouwensketen. Vanaf 31 maart is het verstrekken van pincodes voor het ophalen van containers uit dit vaargebied geheel gestopt.

Uitrol Vertrouwensketen gaat verder

In de volgende fase van het via de Vertrouwensketen veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers richten de al genoemde rederijen zich samen met Evergreen, HMM, Yang Ming (die alle drie niet vanuit Latijns-Amerika op Rotterdam varen) op het aansluiten van hun top 100 klanten.

Dat geldt tevens voor Hapag-Lloyd (via Secure Container Release) en Marfret, die door hun later moment van deelname ook nog klanten met lading uit Latijns-Amerika zullen toevoegen. Met de deelname aan de Vertrouwensketen van alle grote deepsea-rederijen beschikt de haven van Rotterdam over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Na de top 100 klanten richten de rederijen zich in een nog nader te bepalen volgorde op het via de Vertrouwensketen afhandelen van importcontainers uit alle andere vaargebieden.

Vrachtwagenchauffeur rijdt tegen meerdere bomen op N321 [+foto]

Vrachtwagen rijdt tegen bomen op N321

BEERS – In het Brabantse Beers op de N321 is dinsdagmiddag een vrachtwagenchauffeur van de weg geraakt. Hierbij heeft hij meerdere bomen geraakt en zelfs uit de grond gereden.

De brandweer is bezig de chauffeur te bevrijden uit zijn cabine.

De weg is afgesloten.

Rotterdammer (19) aangehouden op verdenking voorbereiden terroristisch misdrijf

ROTTERDAM – Een 19-jarige Rotterdammer is afgelopen donderdag 28 maart aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een terroristisch misdrijf.

De man kwam in beeld na een ambtsbericht van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Op basis van dit bericht kwam de politie onder leiding van het Openbaar Ministerie direct in actie.

De verdachte is in zijn woning aangehouden en het pand werd direct daarna doorzocht. Hierbij werden diverse gegevensdragers veiliggesteld. Wapens of explosieven werden niet aangetroffen.

De Rotterdammer is vrijdag 29 maart voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die heeft bepaald dat hij 14 dagen langer vast blijft zitten. Omdat de verdachte in volledige beperkingen zit, hij mag alleen contact hebben met zijn advocaat, kunnen op dit moment geen verdere mededelingen worden gedaan, meldt het Openbaar Ministerie maandag.

Israël erkent verantwoordelijkheid voor dood hulpverleners World Central Kitchen

auto hulpverleners WCK in Gaza beschoten

JERUZALEM – Israël erkent verantwoordelijk te zijn voor de dood van zeven hulpverleners in de Gazastrook. De strijdkrachten spreken in een verklaring over een “tragisch incident” dat het gevolg was van een Israëlische aanval.

De dood van de deels buitenlandse medewerkers van hulporganisatie World Central Kitchen leidde internationaal tot verontwaardigde reacties. De Israëlische strijdkrachten zeggen dat nog wordt onderzocht wat precies is voorgevallen.

Premier Benjamin Netanyahu zei de aanval te betreuren. “In de afgelopen dag vond helaas een tragische voorval plaats waarbij onze troepen in de Gazastrook onbedoeld onschuldige mensen hebben geraakt”, zei hij.

Netanyahu beloofde een uitvoerig onderzoek en zei dat contact is opgenomen met betrokken regeringen. “We zullen alles doen om te zorgen dat zoiets niet nog een keer kan gebeuren.”

World Central Kitchen (WCK) is betrokken bij het afleveren van hulpgoederen over zee in de Gazastrook. De overleden hulpverleners komen uit landen als Polen, Australië en het Verenigd Koninkrijk.

De hulporganisatie stelde dat de auto’s van de medewerkers waren voorzien van het WCK-logo. De werkzaamheden in het gebied zijn na de aanval opgeschort, aldus World Central Kitchen.

Het Britse Sky News berichtte later dat hulpgoederen die waren aangevoerd per schip niet allemaal meer uitgeladen worden. Zo’n 240 ton aan voedselhulp zou worden teruggebracht naar Cyprus.

Babboe roept 22.000 bakfietsen terug na onderzoek naar veiligheid

Babboe bakfiets

HEERENVEEN -Babboe roept 22.000 bakfietsen terug om veiligheidsrisico’s. Het gaat om een derde van alle bakfietsen, laat de onderneming weten. De eerste modellen worden in Nederland en Duitsland medio april opgehaald, daarna volgen andere landen.

De fietsfabrikant is eerder dit jaar in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is om die reden ook al bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar Babboe. Het bedrijf had onlangs al aangegeven dat mensen met een bakfiets rond Pasen meer duidelijkheid zouden krijgen over de modellen die het bedrijf moet terugroepen

Alle eigenaren van een Babboe-bakfiets van vijf jaar of jonger die binnen de terugroepactie valt, krijgen na het ophalen van hun huidige bakfiets een nieuw exemplaar aangeboden. Indien gewenst kunnen zij in plaats van een bakfiets een e-bike kiezen. Voor alle eigenaren van een Babboe-bakfiets die binnen de terugroepactie valt, maar die ouder is dan vijf jaar, geldt dat rekening wordt gehouden met de dagwaarde.

Frames

Het grootste deel van de bakfietsen kan na onderhoud weer de weg op, verwacht Babboe-directeur Gerard Feenema. De uitvoering van de terugroepoperatie zal volgens hem veel tijd vergen. “Wij begrijpen dat dit vervelend is voor onze klanten, en hebben dan ook ons best gedaan een passende oplossing te vinden en hen te compenseren.”

In februari moest Babboe op last van de NVWA voorlopig stoppen met het verkopen van zijn bakfietsen en verkochte fietsen terugroepen. De toezichthouder concludeerde na onderzoek dat in de afgelopen jaren honderden frames zijn gebroken. Babboe zou geen goed onderzoek hebben gedaan naar de oorzaken en geen maatregelen hebben genomen.

Babboe heeft nog niet alle documenten en data aangeleverd die nodig zijn om te bewijzen dat de getroffen modellen veilig genoeg zijn om weer de weg op te mogen, meldt een woordvoerster van de NVWA. Verder zegt ze dat het strafrechtelijk onderzoek naar Babboe nog steeds loopt en dat de terugroepactie daar niks aan verandert.

Milieuorganisatie dient klacht in tegen vliegreclame TUI

AMSTERDAM – Milieuorganisatie Reclame Fossielvrij heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) over een tv-reclame van reisorganisatie TUI voor vliegvakanties naar Turkije. De reclame zou aanzetten tot schadelijk gedrag omdat vliegreizen veel schade veroorzaken aan het klimaat en de gezondheid.

Het is volgens de milieuorganisatie voor het eerst dat de Reclame Code Commissie een dergelijke klacht gaat behandelen. Reclame Fossielvrij stelt dat de reclame van TUI een regel van de Stichting Reclame Code overtreedt, waarin staat dat reclame niet mag aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu. De RCC buigt zich donderdag over de aanklacht, meldt de milieuorganisatie.

De commercial van TUI was volgens Reclame Fossielvrij onder meer te zien voor het achtuurjournaal. “In het journaal zien we dagelijks de ingrijpende gevolgen van klimaatontwrichting: dodelijke hittegolven, overstromingen, bosbranden, mislukte oogsten. Maar vóór en ná datzelfde journaal worden we verleid door reclames voor vliegreizen die ons nog dieper in de problemen brengen”, zegt Rémi ter Haar van de organisatie.

TUI stelt later met een reactie te komen.

Gevangene gijzelt medegevangenen in PI Heerhugowaard

HEERHUGOWAARD -[update 15:30 uur]Een gedetineerde heeft dinsdagmiddag enkele uren twee medegedetineerden gegijzeld in de gevangenis van Heerhugowaard. De gijzeling vond plaats in een gezamenlijke ruimte.

Rond 15.00 uur was de situatie onder controle, iedereen is ongedeerd gebleven, meldt een woordvoerder van de Dienst Justitiële Inrichtingen.

De gijzelnemer is aangehouden. Meer informatie, zoals een motief voor de gijzeling, kon de woordvoerder niet geven.

Een ANP- verslaggever ter plekke meldt dat de aanwezige politie en twee voertuigen van de ambulancedienst vertrekken.

Celstraf en rijontzegging na veroorzaken dodelijk verkeersongeluk in Den Haag

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 24-jarige man veroordeeld voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeluk in Den Haag op 20 januari 2023. De verdachte botste op een kruising op de Raamweg/Koningskade op een andere auto. De bestuurder van die auto raakte zwaar gewond, haar bijrijder kwam om het leven.

Uit onderzoek bleek dat de man fors te hard reed en onder invloed van alcohol was. De verdachte heeft een celstraf opgelegd gekregen 42 maanden en een rijontzegging van 4 jaar.

Op de avond van het ongeval reed de verdachte in zijn auto over de Raamweg die na het kruispunt overgaat in de Koningskade, vanuit de richting Scheveningen. Hij reed door een groen verkeerslicht. Het slachtoffer en haar bijrijder reden in hun auto in tegengestelde richting. Zij sloegen op de kruising linksaf op een plek waar dat niet mocht, richting de Javastraat. De verdachte heeft niet tijdig kunnen remmen en is met de andere auto in botsing gekomen op het moment dat deze op zijn rijbaan terecht kwam.

Uit onderzoek bleek dat de verdachte de maximumsnelheid ter plaatse van 50 kilometer per uur fors heeft overschreden. Hij is met minimaal 107 kilometer per uur over het  kruispunt gereden. Ook was de verdachte onder invloed van alcohol, ruim twee maal de maximaal toegestane hoeveelheid. Uit onderzoek blijkt ook dat de botsing niet had plaatsgevonden als de verdachte zich aan de ter plaatse toegestane maximumsnelheid had gehouden.

De verdachte zelf verklaarde later dat hij een aantal uur voor het ongeval een flesje bier had gedronken. De rechtbank vindt deze verklaring niet aannemelijk. Gelet op de uitkomst van het bloedonderzoek kan het niet anders dan dat de verdachte een aanzienlijk grotere hoeveelheid alcohol had genuttigd.

Verwijtbaarheid

De rechtbank is zich ervan bewust dat voor de nabestaanden van het slachtoffer geen enkele straf in verhouding staat tot de gevolgen van het ongeval. De op te leggen straf moet echter in verhouding staan tot de mate van verwijtbaarheid van zijn verkeersgedrag. De hoogte van de straf mag niet in overwegende mate worden ingegeven door de ernst van de gevolgen daarvan.
De rechtbank oordeelt dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan roekeloos rijgedrag, de zwaarste vorm van schuld in een verkeersmisdrijf. De verdachte heeft als automobilist onaanvaardbare risico’s genomen voor de verkeersveiligheid van hemzelf en zijn medeweggebruikers. Hiermee heeft hij zijn verantwoordelijkheid als weggebruiker ernstig veronachtzaamd, met fatale gevolgen. Hoewel vaststaat dat de bestuurder van de andere auto zelf een verkeersovertreding heeft begaan door links af te slaan daar waar dat niet mocht, had de verdachte tijdig moeten én kunnen anticiperen en reageren op het rijgedrag van zijn medeweggebruikers in het verkeer. Hij heeft dit niet gedaan doordat hij veel te hard reed en onder invloed was. Dit rekent de rechtbank hem aan.
Tijdens de zitting was de verdachte zichtbaar aangegrepen door wat er is gebeurd. Hij beseft zich wat hij heeft veroorzaakt aan leed bij de nabestaanden en families. De verdachte zal moeten leven met het besef dat hij iemand heeft doodgereden. Het staat buiten kijf dat hij dat nooit gewild heeft. De rechtbank merkt evenwel op dat de verdachte nauwelijks openheid van zaken heeft gegeven en blijft volhouden dat hij niet meer dan één flesje bier zou hebben gedronken, uren voordat het ongeval plaatsvond. Hiermee neemt hij niet de volle verantwoordelijkheid voor zijn handelen en toont hij weinig inzicht in zijn fouten. De rechtbank vindt een gevangenisstraf van 42 maanden en een rijontzegging van 4 jaar passend en geboden.

Leerling overleden na schietpartij op school in Finland

schietpartij op school Finland

HELSINKI – Zeker een kind is om het leven gekomen door een schietpartij op een school in Finland. Twee andere minderjarigen raakten ernstig gewond. De politie zegt de vermoedelijke schutter door zijn jonge leeftijd niet te kunnen vasthouden.

De verdachte en het overleden slachtoffer zijn allebei 12 jaar. Het kind dat zou hebben geschoten wordt volgens de politie overgedragen aan de sociale diensten.

De schietpartij vond plaats in basisschool Viertola in Vantaa, naast hoofdstad Helsinki. Ouders vertelden de pers dat geschoten zou zijn in een klaslokaal.

Aanhouding

De jonge verdachte zou na het incident te voet zijn gevlucht en kon later worden aangehouden. De politie heeft ook het vuurwapen teruggevonden.

Het gaat volgens de politie om een handvuurwapen waar een familielid van de leerling een vergunning voor had. Alle slachtoffers zouden schotwonden hebben.

Schok

Het motief van de schutter is nog onduidelijk. Er zijn vooralsnog geen andere verdachten in beeld.

Het incident leidde in Finland tot geschokte reacties. Premier Petteri Orpo en minister van Binnenlandse Zaken Mari Rantanen spraken hun afschuw uit.

Eerdere schietpartijen

Finland is vaker opgeschrikt door schietpartijen op scholen. In 2007 en 2008 is geschoten in respectievelijk Jokela en Kauhajoki, steeds met meerdere doden tot gevolg.

In het Noord-Europese land hebben honderdduizenden mensen een wapenvergunning. Jagen geldt er als een populaire bezigheid. De wapenwetgeving is er in 2010 nog aangescherpt.

Bezorging van DHL kan deze week een dag langer duren door storing

DEN HAAG – De bezorging van pakketbedrijf DHL kan deze week op sommige plekken in Nederland een dag vertraagd zijn door een technische storing. Dat laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Klanten kregen in de app van DHL een melding van de storing en de mogelijke vertraging.

“Door een technische storing hebben wij helaas vertraging opgelopen in ons sorteerproces”, meldt de woordvoerder. De storing is inmiddels verholpen en de impact is “zeer beperkt”, volgens DHL. “Hoogstens kan dinsdag en woensdag (2 en 3 april) lokaal en niet meer dan een dag vertraging optreden in de bezorging.”

Een storing in het centrale sorteerproces zorgt “hier en daar” voor vertraging in de aanlevering van lokale sorteercentra. Die krijgen “mogelijk op enkele plaatsen” niet alles uitgeleverd, aldus de woordvoerder.

Van de 6 miljoen tot 6,5 miljoen pakketten die DHL deze week verwerkt, zal minder dan 2 procent vertraagd zijn, laat de woordvoerder weten.

Duitse politie ontdekt 28 migranten in vrachtwagen [+foto’s]

Migranten in Vrachtwagen

BAHRATAL – Het Openbaar Ministerie van Dresden en de Duitse federale politie doen onderzoek naar twee Turken van 26 en 52 jaar oud op verdenking van het smokkelen van 28 migranten in een vrachtwagen.

Op zaterdag 30 maart 2024 controleerde de Duitse politie ‘s nachts een Mercedes Benz trekker met koeloplegger afkomstig uit Tsjechië. De controle vond plaats bij het controlepunt in Bahratal.

De 26-jarige chauffeur en zijn bijrijder identificeerden zich bij de politie. Na het openen van de koeltrailer konden de hulpdiensten mensen op de pallets zien en roken ze een sterke geur van ontlasting.

Politieagenten troffen in de koeltrailer 28 mensen aan uit Syrië, Irak, Egypte en Turkije, onder wie niet-begeleide minderjarigen. Een groot aantal van de vervoerden was uitgedroogd en werd ter plaatse verzorgd. Ze moesten hun behoefte doen in plastic flessen.

Migranten in Koeloplegger

De vervoerde personen zouden tijdens de reis in een levensbedreigende situatie hebben gezeten, aangezien de transporteur geen blootstellings- of ventilatieramen had en alleen elektrisch werd geventileerd, hoewel de ventilatie tijdens de reis verschillende keren zou zijn uitgevallen.

Van de 28 illegale migranten vroegen 23 mensen asiel aan en werden overgebracht naar een eerste opvangcentrum in Saksen. De minderjarigen werden overgedragen aan het Bureau Jeugdzorg. Vijf mensen werden teruggestuurd naar Tsjechië.

De verdachten werden op 30 maart 2024 voorlopig gearresteerd door de politie. Op verzoek van het openbaar ministerie van Dresden vaardigde de onderzoeksrechter van de districtsrechtbank van Dresden de volgende dag arrestatiebevelen uit tegen beide verdachten. Sindsdien zitten ze in hechtenis. De vrachtwagen werd in beslag genomen en weggesleept.

Vertrek drie directeuren in korte tijd, Blokker bevestigt leegloop

Blokker

AMSTERDAM – Operationeel directeur Dennis Besems stapt op bij winkelketen Blokker. In de afgelopen maanden vertrokken algemeen directeur Jeanine Holscher en financieel directeur Allard Visser ook al bij de winkelketen.

Blokker bevestigt het vertrek van het drietal, dat bekend werd gemaakt door RTL Nieuws, maar wil verder geen commentaar geven. Blokker lijdt fors verlies. Eigenaar Mirage Retail Group wil de winkelketen mogelijk verkopen.

“Het gaat heel hard”, zegt retaildeskundige Paul Moers. “Als drie directeuren een bedrijf zo kort na elkaar in de steek laten, is dat geen goed teken. Zeker niet voor een bedrijf dat dringend geld nodig heeft.” Mogelijke nieuwe financiers zullen zich nu nog eens extra bedenken, zegt Moers.

Meningsverschil

Het vertrek zou kunnen duiden op een meningsverschil met eigenaar Mirage Retail, zegt Moers. “De grote vraag is hoe het nu verder moet. Wie wil zich hier nog aan branden?” Ondanks de problemen waarin het bedrijf verkeert, ligt er nog steeds geen plan, volgens hem. “De vorige directie heeft zich vooral beziggehouden met navelstaren. Natuurlijk is de marktsituatie niet makkelijk. Maar concurrenten als HEMA en Action hebben wel een duidelijke strategie en maken wel winst.”

Moers is somber over de toekomst van de winkelketen. “Terwijl de merknaam heel bekend is. Blokker verkoopt bovendien producten waar mensen echt op zitten te wachten. Als Blokker het niet redt, zou dat een verlies zijn voor de winkelstraat.”

Eigenaar Mirage Retail meldde onlangs “constructieve gesprekken” te voeren met “een selecte groep mogelijke kopers” voor Blokker. Mirage doet er naar eigen zeggen “alles aan om de continuïteit van Blokker veilig te stellen”.

LZV-combinatie voor Bergwerff Transport Service

Bergwerff Transport Service Breda

BREDA – Italië specialist Bergwerff Transport Service b.v. heeft de afgelopen periode grote stappen gezet om de CO2 reductie te verminderen. Zo is er in de afgelopen periode een LZV combinatie in gebruik genomen. Óók is er een snelle intermodale connectie met Italië tot stand gekomen.

Bergwerff Transport Service b.v. is al tientallen jaren gespecialiseerd in het transport van “gevoelige’ goederen van en naar Italië. Hierbij moet gedacht worden aan diefstal, tijd en/of temperatuur gevoelige goederen. Bergwerff Transport Service b.v. is er geheel op gericht om deze goederen op de juiste manier te vervoeren. Dit wordt onderstreept met TAPA TSR1, 2 & 3 certificering voor beveiligd transport als ook een GDP certificering. Klanten kunnen bij Bergwerff Transport Service b.v. terecht voor groupage zendingen van hoogwaardige producten, medicijnen, luchtvracht als ook algemene goederen.

LZV trailer

Bergwerff Transport Service B.v. heeft onlangs een nieuwe LZV samengesteld. Deze bestaat uit een 8 meter lange mega B-double link trailer, geleverd door Jumbo-Groenewegen, in combinatie met een bestaande 13.6 m lange mega trailer.

De korte LZV trailer heeft een binnen hoogte van 2,95 meter en een schotelhoogte van 95 cm. Hierdoor kan de LZV trailer gekoppeld worden aan elke mega trailer. Daarnaast voldoet de trailer door hydraulische gestuurde assen aan de Duitse & Belgische eisen voor een LZV trailer.

De LZV combinatie zal in eerste instantie vooral ingezet worden binnen Nederland. Door de trailer te laten voldoen aan eisen in Duitsland & België is Bergwerff Transport Service b.v. voorbereid op de toekomst. Door de in gebruik name van de LZV combinatie is Bergwerff Transport Service b.v. in staat om tot 40% CO2 te besparen op het binnenlandse vervoer.

Snelle intermodale connectie Italië

Bergwerff Transport Service heeft al een geruime tijd een snelle intermodale connectie met Italië. Met deze connectie is het mogelijk om een zending welke in de ochtend wordt geladen de volgende dag uit te leveren in zowel Nederland als Italië. Daarnaast is Bergwerff Transport Service b.v. niet gebonden aan speciale intermodale trailers. Hierdoor kunnen zelfs de mega luchtvracht koel trailers per intermodale connectie naar de luchthavens in de Benelux en ook naar Italië worden verstuurd.

Bergwerff Transport Service b.v. is er dan ook van overtuigd dat een dergelijke snelle intermodale connectie een meerwaarde is voor het transport van luchtvracht binnen de Europese luchthavens.

Unieke Volvo FM betonmixers voor Betonmortel Centrale Koudekerk

BCK

KOUDEKERK – Betonmortel Centrale Koudekerk (BCK) heeft onlangs twee bijzondere Volvo FM 500 10×4 betonmixers in gebruik genomen.

Het zijn de eerste Volvo FM 5-assige 49-tons TAG-XL betonmixers in Nederland die volledig rondom luchtgeveerd zijn. Daarmee zet BCK in op maximaal rijcomfort voor de chauffeurs. De trucks zijn geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn.

BCK produceert betonmortel, groutmortels, cementgebonden gietdekvloeren (Eco2floor) en aanverwante producten. Het transport doet het bedrijf met 22 betonmixers, waaronder twee nieuwe Volvo FM 500 10×4 betonmixers. “Het is voor het eerst dat de Volvo FM betonmixers in deze configuratie leverbaar zijn met luchtvering rondom”, zegt Roald van der Wal, directeur van BCK. “We hebben hiervoor gekozen om het rijcomfort nog verder te vergroten, ook in combinatie met het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. Chauffeurs vinden het een genot om met deze trucks te rijden. Ze voelen drempels praktisch niet meer.”

BCK

De luchtvering levert nog een belangrijk voordeel op. Van der Wal: “Wij komen met deze truck vaak op niet verharde, oneffen ondergronden. Ook de vloeibaarheid van de betonmortel wisselt. In dat geval is het een extra voordeel dat we met de luchtvering het chassis iets voorover kunnen zetten of juist meer achterover voor optimale stabiliteit.”

Maximale belasting

De Volvo FM betonmixers zijn voorzien van een 15-kuubs Schwing Stetter betonmixer die is opgebouwd door Boogert Service in Nieuwerkerk. Beide trucks zijn voorzien van een 49-tons TAG-XL asconfiguratie om het wettelijk toegestane maximale gewicht optimaal te benutten. Van der Wal: “Betonmortel is een heel zwaar product. Met deze trucks halen we altijd het wettelijk maximaal toegestane gewicht. Dankzij de TAG-XL asconfiguratie hebben deze trucks een GVW van 49 ton en zijn ze daar uitstekend op berekend, ook in combinatie met 10-tons luchtgeveerde voorassen.”

BCK

Veiligheid belangrijk

De keuze voor Volvo Trucks is ook een keuze voor veiligheid, vervolgt Van der Wal. “Volvo Trucks staat bekend om zijn geavanceerde veiligheidsfuncties. Op deze truck hebben we de meest uitgebreide veiligheidsopties, met ook Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control en een dodehoekcamera in de rechterspiegel. Deze trucks zijn voor ons de ideale combinatie van betrouwbaarheid, veiligheid en comfort voor de chauffeur.”

Jong wagenpark

Het grootste deel van de vloot van BCK bestaat uit Volvo-trucks. “Wij hebben 22 betonmixers en elk jaar vervangen we 3 à 4 combinaties. Wij zetten proactief in op een jong wagenpark met betrouwbare voertuigen die voldoen aan de specifieke eisen die heden ten dage worden gesteld aan de inzet in (binnen)stedelijke gebieden. Opdrachtgevers wegen de uitstoot steeds vaker mee in hun keuzes. Natuurlijk wordt daarbij vooral gekeken naar het product dat we produceren en leveren, maar ook het transport weegt mee. Een jong wagenpark helpt om de uitstoot zo laag mogelijk te houden door toepassing van nieuwe technieken. Ander voordeel is dat jonge trucks relatief minder onderhoud nodig hebben.”

‘Volvo Group Truck Center handelt snel en adequaat’

BCK laat groot onderhoud en keuringen doen bij Volvo Group Truck Center in Alphen aan den Rijn. “Als bedrijf zetten we sterk in op betrouwbaarheid en een hoge mate van service”, zegt Van der Wal. “Dat is ook de link met Volvo Trucks en Volvo Group Truck Center. Wij werken met een bederfelijk product dat snel uithardt, dus bij een calamiteit is het zaak dat een dealer adequaat reageert en acteert. Volvo Group Truck Center begrijpt welke potentiële risico’s op schade er zijn bij een calamiteit en handelt dan direct.”

BCK

BCK is al sinds 1956 producent van betonmortel. Het bedrijf bedient vanuit Koudekerk aan den Rijn afnemers in Zuid-Holland. De producten worden toegepast in een breed scala van projecten, van woningbouw tot utiliteitsbouw en civiele kunstwerken.

 

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...