BRUSSEL – De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om een uitstel van twee maanden toe te staan voor de naleving van de nieuwe wettelijke eisen rond de retrofit van slimme tachografen (Smart Tachograph Version 2, G2V2). Dit voorstel, dat goedgekeurd is door de EU-lidstaten, biedt transportbedrijven de broodnodige ondersteuning.
Uitstel om verstoringen te voorkomen
Het voorstel komt na een oproep van IRU (Internationale Wegtransport Unie) en stelt lidstaten in staat om gedurende twee maanden geen sancties op te leggen aan voertuigen die nog niet zijn voorzien van de nieuwe tachografen. Dit uitstel moet helpen om achterstanden bij retrofitting in te halen en verstoringen in het grensoverschrijdende transport en de Europese toeleveringsketens te minimaliseren.
Raluca Marian, Directeur EU Advocacy bij IRU, reageert: “Dit is een cruciale en tijdige beslissing voor de sector. We danken commissaris Tzitzikostas voor zijn sterke leiderschap en pragmatische aanpak aan het begin van zijn mandaat. De Commissie en lidstaten hebben laten zien dat ze de essentiële rol van de mobiliteits- en logistieke keten in de Europese economie begrijpen.”
Belangrijke voordelen voor de sector
Het uitstel biedt de transportsector meerdere voordelen:
Operationele continuïteit: voertuigen kunnen grensoverschrijdend blijven opereren, waardoor verstoringen in de EU-toeleveringsketens worden voorkomen.
Ondersteuning bij naleving: transportbedrijven krijgen extra tijd om voertuigen te voorzien van de vereiste tachografen, zonder toegang te verliezen tot belangrijke markten.
Samenwerking in de sector: het uitstel versterkt de samenwerking tussen vervoerders, werkplaatsen en beleidsmakers om aan de wetgeving te voldoen.
Ondersteuning voor een soepele overgang
Raluca Marian benadrukt dat deze maatregel niet alleen naleving vergemakkelijkt, maar ook de mobiliteit binnen de EU beschermt en de continuïteit van grensoverschrijdende transportdiensten waarborgt. “Dit besluit weerspiegelt een gebalanceerde en constructieve aanpak, waardoor vervoerders de tijd krijgen om hun voertuigen te retrofitten en tegelijkertijd de toeleveringsketens intact blijven.”
De IRU blijft zich volledig inzetten om transportbedrijven te ondersteunen bij het voldoen aan de nieuwe retrofiteisen.