Clicky

zondag 17 november 2024 - 17:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 438

NAVO wil grotere rol in Oekraïne om slechte situatie op slagveld

Jens Stoltenberg

BRUSSEL -De NAVO wil een grotere rol spelen bij het leveren van militaire steun aan Oekraïne, verklaarde secretaris-generaal Jens Stoltenberg voorafgaand aan een tweedaagse top met ministers van Buitenlandse Zaken van de NAVO-lidstaten. “Dat is een weerspiegeling van de ernst op het slagveld.”

Er wordt onder meer gesproken over een fonds van 100 miljard euro om de regering in Kyiv de komende vijf jaar te steunen. Dat bedrag moet worden opgebracht door de 32 lidstaten. Stoltenberg wilde niet op de details ingaan, maar erkent wel dat er een voorstel op tafel ligt om de hulp “robuuster” en “voorspelbaarder” te maken.

Rusland voert de druk op langs het front, aldus de NAVO-topman. De hulp moet daarom anders geregeld worden, meer gericht op de lange termijn. “Zodat we minder afhankelijk worden van vrijwillige bijdragen.” Daarom moet volgens hem de rol van de NAVO in de coördinatie van de hulp en het geven van trainingen groter worden.

Met een meerjarige toezegging voor hulp krijgt Oekraïne meer zekerheid. Het land moet worden “verzekerd van betrouwbare en voorspelbare” hulp voor de lange termijn, aldus de secretaris-generaal. Het is volgens hem ook een signaal aan het regime in Moskou dat het bondgenootschap Oekraïne niet zal laten vallen.

De NAVO-lidstaten leveren al 99 procent van de militaire hulp aan Kyiv. Maar het leger van Oekraïne heeft een tekort aan wapens en munitie. Stoltenberg riep het Amerikaanse Congres opnieuw op snel een groot hulppakket voor Oekraïne goed te keuren. Het uitblijven hiervan is een reden dat het slecht gaat op het slagveld en de Russen terrein winnen, zei hij.

Volgens Stoltenberg worden er de komende dagen nog geen besluiten genomen. Dat zal gebeuren tijdens een top in juli in Washington waar de staats- en regeringsleiders van de NAVO-landen bijeenkomen om het 75-jarige bestaan van de NAVO te vieren. Deze week bestaat het bondgenootschap precies driekwart eeuw.

De NAVO-ministers spreken ook over de situatie in het oosten van Azië. De hulp uit China, Noord-Korea en Iran is “van levensbelang” voor Rusland om de oorlog voort te kunnen zetten, aldus Stoltenberg. Daarom moeten gelijkgestemde landen volgens hem samenwerken. Daarom schuiven donderdag ook ministers uit Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Zuid-Korea aan.

Vijlbrief stapt op als senaat sluiting Groningenveld lang vertraagt

Hans Vijlbrief

DEN HAAG -Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) dreigt op te stappen als zijn voorstel om het Groninger gasveld te sluiten lange vertraging oploopt in de Eerste Kamer. “Dat ga ik politiek niet meemaken, dan vertrek ik”, zegt de demissionaire bewindsman in een debat met de Tweede Kamer, dat kort daarna even werd onderbroken omdat Vijlbrief volschoot.

Net als enkele Kamerleden eerder weerspreekt Vijlbrief de lezing van VVD-Kamerlid Silvio Erkens, die zei dat de senaatsfractie van zijn partij slechts aanvullende vragen wil stellen over het wetsvoorstel, voordat het wordt behandeld. Ook hij hoorde senator Caspar van den Berg een verband leggen met een wetsvoorstel over leveringszekerheid dat op zijn vroegst in 2025 van kracht wordt.

“Dat is een vertraging van één tot anderhalf jaar”, hield Vijlbrief de Kamer voor. Hij gaat ervan uit dat er sprake is van een misverstand en dat de senaat het voorstel alsnog snel wil behandelen. “Als hier een plan onder ligt, dan laten we willens en wetens de mensen in Groningen een jaar tot anderhalf jaar extra in onzekerheid zitten.”

Extra vragen is Vijlbrief naar eigen zeggen graag bereid te beantwoorden, al heeft hij er “al honderd beantwoord”. Maar hij benadrukt wel dat het politieke besluit om Groningers boven gas te stellen in de Tweede Kamer met overweldigende meerderheid (146 van de 150 stemmen) is aangenomen. “Het land wordt niet geregeerd door de Eerste Kamer.”

De leveringszekerheid van gas kan pas in het geding komen bij twee zeer koude winters op rij, benadrukt Vijlbrief. De kans daarop is volgens berekeningen van het KNMI “1 op 80.000”. Hij blijft er dan ook bij dat het verantwoord is om het Groningenveld nog dit jaar helemaal te sluiten. En het is echt noodzakelijk voor de veiligheid van de Groningers, benadrukt hij nog maar eens.

Rechter berispt Van der Burg omdat mobiel vreemdeling is doorzocht

Eric van der Burg

DEN HAAG – Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) is berispt omdat een ambtenaar van de vreemdelingenpolitie de mobiele telefoon van een Mongoolse vrouw heeft ontgrendeld en doorzocht, zonder haar toestemming.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zegt dat hier geen wettelijke basis voor is. De hoogste bestuursrechter zegt dat een telefoon doorzoeken zonder toestemming – in dit geval om identiteitsdocumenten te vinden – pas mogelijk is als de Vreemdelingenwet daarop wordt aangepast.

De ambtenaar heeft de smartphone ontgrendeld door het gezicht van de vrouw voor de camera te houden. Vervolgens heeft de medewerker de telefoon doorzocht op foto’s van identiteitsdocumenten en andere gegevens.

Volgens de staatssecretaris was de ambtenaar hiertoe bevoegd omdat de Vreemdelingenwet toestaat om zonder toestemming de telefoon door te zoeken van iemand die in de vreemdelingenbewaring zit. Daar gaat de rechter niet in mee.

De door de bewindsman genoemde wettelijke bepaling is namelijk in 2012 ingevoerd en in de tussentijd worden mobiele telefoons voor veel meer doeleinden gebruikt. Daardoor zijn op smartphones niet alleen telefoonnummers en berichten te vinden, maar ook andere gegevens die volgens de rechter een verregaande inkijk geven op iemands privéleven. De magistraat doelt hier bijvoorbeeld op foto’s, video’s en internetgeschiedenis.

Inflatie eurozone zakt naar 2,4 procent, lager dan verwacht

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in maart gedaald naar 2,4 procent, van 2,6 procent op jaarbasis in februari. Dat heeft het Europese statistiekbureau Eurostat bekendgemaakt in een voorlopige raming. Daarmee valt de inflatie iets lager uit dan verwacht, want economen hadden in doorsnee gerekend op 2,5 procent.

De afzwakkende inflatie in het eurogebied hangt mede samen met minder hard gestegen prijzen voor levensmiddelen, alcohol en tabak in vergelijking met februari. Daar staat tegenover dat de energieprijzen op jaarbasis minder sterk daalden dan een maand eerder.

Op maandbasis stegen de consumentenprijzen met 0,8 procent. De kerninflatie, waarin de sterk schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, nam af tot 2,9 procent. In februari bedroeg de kerninflatie nog 3,1 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam eerder op de dag al met voorlopige cijfers over de Nederlandse inflatie. In Nederland werd het dagelijks leven volgens de Europese rekenmethode in maart 3,1 procent duurder.

De laagste inflatie in de eurolanden werd volgens het in Luxemburg gevestigde Eurostat gemeten in Litouwen met 0,3 procent. In Kroatië is die met 4,9 procent het hoogst. Duitsland, de grootste economie van Europa, heeft nu een inflatie van 2,3 procent.

De inflatie in het eurogebied nadert nu steeds meer de doelstelling van 2 procent die de Europese Centrale Bank (ECB) heeft. In 2022 steeg de inflatie nog naar een hoogtepunt van bijna 11 procent, aangejaagd door de sterk gestegen energieprijzen door de oorlog in Oekraïne.

Om de inflatie te beteugelen heeft de ECB de rente naar een recordniveau verhoogd. Binnen de centrale bank in Frankfurt wordt nu gediscussieerd over wanneer de rente verlaagd kan worden. Op de financiële markten wordt een eerste verlaging in juni verwacht.

ING-hoofdeconoom Bert Colijn schrijft in een commentaar dat de cijfers dan ook “bemoedigend” zijn. Hij stelt wel dat er niet moet worden verwacht dat de ECB bij de beleidsvergadering van volgende week al met een renteverlaging komt. Colijn verwacht een verlaging in juni.

Tanker IASONAS na brand in machinekamer naar Rotterdam gesleept

IASONAS

ROTTERDAM – Dinsdagavond 2 april arriveerde de IASONAS in Rotterdam. De zeesleper Manta van Boskalis sleepte de Griekse tanker naar de haven.

Het schip raakte stuurloos vanwege een brand in de machinekamer. Voor de kust kreeg het vaartuig nog eens assistentie van vier Fairplay slepers. Die begeleidden het schip naar de uiteindelijke ligplaats bij ROG Ship Repair in Waalhaven Oost.

Port of Refuge (vluchthaven)

Er ging een intensieve voorbereiding vooraf aan de aankomst van de IASONAS. De haven voor Rotterdam is voor de zeevaart op de Noordzee de zogenoemde ‘port of refuge’, vluchthaven. Bij averij kunnen zeeschepen altijd een beroep doen op de haven. Ook vorige week nog werd een schip met averij op de Noordzee naar Rotterdam gesleept.

Bij hoge mate van uitzondering is ooit een schip geweigerd. Dat gebeurde op 2 april 1981 met de Stanislaw Dubois. Het schip was in aanvaring gekomen boven Texel met het Soedanese schip Omdurman.

Het had water gemaakt en calciumcarbide aan boord. Het explosiegevaar was dermate dat men het schip heeft geweigerd. Uiteindelijk heeft men het op 9 april boven de Doggersbank laten zinken.

Slachtoffer (31) steekpartij in Amsterdamse daklozenopvang overleden

AMSTERDAM – De man die dinsdagavond bij een steekpartij in een opvangcentrum voor dak- en thuislozen aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam zwaargewond raakte is aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie.

De 31-jarige man uit Amsterdam liep zeer ernstig letsel op en overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Agenten hebben ter plaatse een 55-jarige man uit Amsterdam als verdachte aangehouden.

Het steekincident werd rond 20.00 uur gemeld. Toegesnelde hulpdiensten verleenden eerste hulp aan het slachtoffer en medisch personeel voerde op locatie ingrepen uit in een poging het leven van het slachtoffer te redden. In het ziekenhuis overleed hij niet veel later alsnog.

Aan het steekincident ging vermoedelijk een ruzie tussen drie personen die gebruik maakten van de opvang vooraf. De derde man raakte hierbij ook gewond, maar hij hoefde niet naar het ziekenhuis voor behandeling. Wat er zich precies heeft afgespeeld in het centrum, wordt door de recherche onderzocht.

Onbegrip in Groningen over uitstel gasbesluit

GRONINGEN – In Groningen is met onbegrip en bezorgdheid gereageerd op het besluit van de Eerste Kamer om het wetsvoorstel over de definitieve sluiting van het Groninger gasveld voorlopig niet te behandelen.

Een meerderheid van de senatoren is niet helemaal overtuigd dat de leveringszekerheid voldoende verzekerd is. Provinciale Staten willen de kwestie woensdag nog bespreken. “We kunnen dit niet accepteren”, staat in een verklaring die is ondertekend door negen fracties.

Commissaris van de Koning René Paas is bezorgd over de “plotselinge uitstelbeweging” van de Eerste Kamer. “Juist het argument van leveringszekerheid is in de afgelopen jaren vaak misbruikt om de belangen van Groningers te negeren. Niet opnieuw. Definitieve sluiting van de gasputten in Groningen is essentieel. En het is beloofd.” Hij doet een klemmend beroep op alle fracties in de senaat om dit in de wet vast te leggen.

Onder meer de BBB in de senaat was voor uitstel van behandeling van de wet die de sluiting van de gasputten regelt. In de Tweede Kamer hadden vrijwel alle fracties ermee ingestemd. Hendri Meendering van de Groningse fractie van GroenLinks noemt de BBB onbetrouwbaar als het aankomt op de veiligheid van Groningers. “Het voelt als een middelvinger naar Groningers toe”, aldus zijn fractiegenoot Nadja Siersema-Orsel. Hun SP-collega Agnes Bakker: “Een schoffering van de belofte die Groningen is gedaan. Vertrouwen was er toch al niet. Tijd voor een andere koers en actie vanuit de provinciale politiek.”

BBB-fractievoorzitter Gouke Moes steunt het verzoek om de kwestie woensdag te bespreken in een (al geplande) vergadering van Provinciale Staten. “Alle BBB-fracties (Eerste Kamer, Tweede Kamer en Groningen) zijn onverminderd vóór het permanent sluiten van het Groningerveld”, laat hij weten.

PvdA-fractievoorzitter Pascal Roemers vindt het uitstelbesluit “ongehoord en ongepast naar Groningen toe”. Zijn collega Paula Benjamins van D66: “ongelofelijk stuitend”. Kristel Rutgers van het CDA is woest over het “onvoorstelbare en trieste” uitstel. Ook de Groninger Bodem Beweging is kritisch. “Als leveringszekerheid in het geding komt, dan los je dit op door niet-essentiële grootafnemers van gas af te schakelen, en niet door weer in Groningen gas te winnen.”

Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) had bij de senatoren aangedrongen op spoed en liet eerder weten “onaangenaam verrast” te zijn dat ze daar geen gehoor aan willen geven.

Vrachtwagenchauffeur raakt van de weg en botst tegen boom op N310 [+foto]

Ongeval N310 Otterloo

OTTERLO – Een vrachtwagenchauffeur heeft woensdagochtend een engeltje op zijn schouder gehad bij een ongeval op de N310 bij Otterlo.

De chauffeur raakte door nog onbekende oorzaak van de weg en kwam in de berm terecht, ploegde een groot deel van de berm om en kwam tot stilstand tegen een boom. Wonder boven wonder raakte de man niet gewond.

De lading in zijn trailer is gaan schuiven en door het kopschot naar buiten gekomen.

Door de klap kwam ook het motorblok los van de vrachtwagen.

De brandweer en ambulance kwamen ter plaatse maar deze konden weinig doen en konden na controle van het voertuig en de chauffeur terug naar hun posten.

Weggebruikers op de N310 hebben de komende uren nog last van vertraging omdat de berging, volgens agenten ter plaatse, erg complex is.

Brussels Airport en TUI fly testen de Taxibot voor duurzaam taxiën

TUI fly Taxibot

ZAVENTEM – In de komende maanden wordt er een Taxibot getest op Brussels Airport. Brussels Airport en TUI fly voeren deze testen uit in het kader van het Stargate-programma, een Europees Green Deal-project voor een groenere luchtvaart. De Taxibot is een semi-automatisch sleepsysteem voor vliegtuigen dat de milieu-impact van het taxiën significant kan verkleinen. Het taxiën gebeurt dan met behulp van de Taxibot op biodiesel, in plaats van op de vliegtuigmotoren.

Sinds vorige week wordt er een Taxibot getest op Brussels Airport, in samenwerking met TUI fly. Dit initiatief maakt deel uit van het Stargate-programma, een ambitieus project dat door de Europese Commissie geselecteerd werd om oplossingen voor een duurzamere luchtvaart te ontwikkelen en uit te testen. Brussels Airport is de projectleider en werkt samen met een divers consortium van 21 partners waaronder drie Europese luchthavens en verschillende luchtvaartmaatschappijen.

In nauwe samenwerking met TUI fly, is Brussels Airport de eerste Belgische luchthaven die de Taxibot voor duurzaam taxiën test. Deze semi-automatische truck op biodiesel maakt het mogelijk om te taxiën zonder gebruik te maken van de vliegtuigmotor.

“Het is heel belangrijk om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen om de milieu-impact van onze luchthavenoperaties te verkleinen. De Taxibot biedt een nieuw en interessant alternatief voor het taxiën. Door de Taxibot te testen op Brussels Airport kunnen we niet alleen de werking ervan in de praktijk evalueren, het biedt ons ook een beter zicht op de voordelen ervan binnen onze infrastructuur. Een mooie samenwerking met TUI fly aangezien onze home carriers zich ook engageren om te werken aan milieuvriendelijkere operaties”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Gunther Hofman, Managing Director TUI fly Western Region: “Sinds haar oprichting heeft TUI fly Belgium duurzaamheid centraal gesteld in haar vliegoperaties. We zijn dan ook trots om, net als alle partners in het Stargate-project van Brussels Airport, een bijdrage te kunnen leveren aan een groenere luchtvaart. Het gebruik van een Taxibot is een belangrijke nieuwe fase in dit proces. Dit innovatieve voertuig zal ons in staat stellen om vliegtuigen te slepen en tegelijkertijd brandstof te besparen en de CO2-uitstoot te beperken.”

Een duurzamer alternatief voor het taxiën

De Taxibot is een semi-automatische truck die bestuurd kan worden door de piloot. Het is de enige erkende oplossing voor een duurzaam taxiproces en kan gebruikt worden voor alle B737 en A320 vliegtuigen. In plaats van de eigen motoren te gebruiken voor het taxiën, is het de Taxibot, met een motor op biodiesel, die het vliegtuig naar zijn bestemming sleept.

De piloot behoudt doorheen het volledige proces de controle en bedient de remmen, net zoals tijdens een traditioneel taxiproces. Het taxiën met de Taxibot gaat even snel als het gewone taxiën, maar de Taxibot zorgt voor een belangrijke vermindering van het kerosineverbruik, de uitstoot (tot 85 procent minder CO2, UFP, NOx, enz.) en de geluidshinder (tot 60 procent minder lawaai) tijdens het taxiën.

De bedoeling is om de Taxibot te testen op de taxibanen van Brussels Airport en zo te beoordelen wat de voordelen zijn in deze specifieke operationele context. De taxitijden op Brussels Airport zijn relatief kort, maar toch zou een Taxibot een positieve impact moeten hebben op vlak van geluidshinder en uitstoot in vergelijking met het taxiën op vliegtuigmotoren. Het proefproject is gestart op 25 maart, na de training van de piloten van TUI fly. Om te kunnen beoordelen wat de voordelen zijn van dit alternatief voor het taxiën zal de Taxibot gedurende drie maanden getest worden.

Taiwan meldt toename dodental door aardbeving [+video]

aardbeving-Taiwan

TAIPEI -Na een aardbeving voor de kust van Taiwan melden de autoriteiten inmiddels negen doden en meer dan 820 gewonden. Daarnaast zijn er 127 mensen die waarschijnlijk onder puin zijn bedolven of die door gevallen rotsblokken volkomen geïsoleerd geraakt zijn.

Verbindingen langs de oostkust zijn op veel plaatsen geblokkeerd door gesteente. Taiwanese media melden dat er schepen worden ingezet om geïsoleerde plekken of plaatsen langs de kust te bereiken. Ook wordt geprobeerd een spoorweg uiterlijk donderdag weer bruikbaar te maken. Zeker vier van de omgekomen slachtoffers waren toeristen op een pad langs een kustweg of in een natuurpark bij de oostkust.

Onder de ingeslotenen waren ook twee Duitse toeristen die in het Taroko natuurpark door afgebrokkeld gesteente vast kwamen te zitten in een tunnel. De twee zijn inmiddels ontzet, meldde de krant Bild. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft naar eigen zeggen nog geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers of Nederlanders in nood zijn in Taiwan.

De aardbeving voor de kust bij de plaats Hualien had een kracht van minimaal 7.2 volgens de Taiwanese autoriteiten. Het epicentrum lag op een diepte van 15,5 kilometer. De stad Hualien kreeg een kracht van 6.0 te verduren. Er zijn circa dertig panden verwoest door de aardbeving, waarvan zeventien in Hualien.

De reddingswerken en herstelwerkzaamheden worden gehinderd door zware naschokken met een kracht die kan oplopen tot 7.0. Dit kan vier dagen duren, vrezen de autoriteiten.

Nieuwe opkoopregeling moet pijn door mestprobleem verlichten

DEN HAAG – Een nieuwe opkoopregeling voor veehouders moet de pijn verzachten van ingrijpende maatregelen die nodig zijn om te voldoen aan strengere mestregels die Brussel oplegt. Demissionair landbouwminister Piet Adema legt een plan daarvoor binnenkort voor aan de Tweede Kamer, bevestigen Haagse bronnen na een bericht van De Telegraaf.

Nederland genoot decennialang een uitzonderingspositie in de EU waardoor boeren meer mest mochten uitrijden dan in andere landen. Brussel zette evenwel een streep door deze zogenoemde derogatie, mede omdat boeren zich jarenlang niet aan de versoepelde regels hielden. Daarom moet de mestproductie de komende jaren drastisch omlaag.

Adema werkt al maanden aan een pakket maatregelen dat daarvoor moet zorgen. Om de pijn voor boeren te verzachten, denkt hij aan een nieuwe opkoopregeling waar alle veehouders die dat willen voor in aanmerking komen. De kosten kunnen in de miljarden lopen, maar zijn volgens ingewijden afhankelijk van de precieze uitwerking, waar nog aan wordt gewerkt.

De Tweede Kamer zal daar nauw bij worden betrokken, ook gezien de demissionaire status van het kabinet. Adema hoopt zijn voorstel later deze maand te kunnen presenteren.

GeenStijl publiceert gelekte tapes met Khalid Kasem

Khalid Kasem

DEN HAAG – GeenStijl heeft op zijn site een geluidsfragment gepubliceerd waarvan het platform zegt dat het de gelekte tapes zijn van gesprekken tussen Peter R. de Vries, Royce de Vries en Khalid Kasem. In dit gesprek vraagt De Vries aan Kasem of hij geld heeft aangenomen om iemand om te kopen.

GeenStijl meldt erbij: “Deze opname kwam via ‘De Drie Musketiers’ in handen van het AD en is via hen nu ook bij GeenStijl terechtgekomen. Wij hebben ervoor gekozen de opname (met een minimale bewerking) te publiceren.” Volgens GeenStijl is er de afgelopen dagen in het publieke debat verwarring ontstaan over waar Kasem nu precies van werd beschuldigd.

Eerder dit jaar werd oud-advocaat en tv-presentator Kasem in verschillende artikelen in het AD in verband gebracht met omkoping. De krant zou opnamen hebben uit 2019 waarin hij tegen Peter R. de Vries zou bevestigen dat hij een medewerker van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) had omgekocht om een cliënt eerder vrij te krijgen.

De deken zei vorige week na onderzoek geen aanwijzingen te kunnen vinden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door de voormalige advocaat. Tegen GeenStijl laat Kasem weten, zo staat op de site, te verwijzen naar de bevindingen van de deken.

In de opnamen heeft GeenStijl naar eigen zeggen een beetje geknipt, om bepaalde namen niet openbaar te maken.

Mooie plannen voor Erik en Anja van Loon in aanloop naar Dakar 2025

Van Loon Racing

EERSEL – Tijdens de Dakar Rally van 2025 zullen zowel Anja als Erik van Loon aan de start staan. Anja zal met een truck van Team De Rooy starten en Erik gaat de Dakar Classic in een Audi S1 rijden. In aanloop daarnaartoe gaan zij diverse rally’s rijden waarbij de Morocco Desert Challenge de eerste is op het programma. Daarnaast zal Erik ook met de Subaru Impreza S14 WRC gaan rijden in Nederland en België.

Op dit moment wordt in Portugal hard gewerkt door South Racing om de nieuwe CanAm voor Erik klaar te maken. “Dat wordt nog even spannend, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goedkomt. Daarmee zal ik onder andere in Marokko gaan rijden en in het najaar enkele Baja’s. Deze CanAm krijgt grotere wielen en andere upgrades, dus daar ben ik wel nieuwsgierig naar.”

Verder wil Erik de Dakar Rally weer rijden. “Weliswaar de Dakar Classic, dat is een regulariteitsrit waarbij de focus niet ligt op de snelheid maar juist op de ervaring en het rijden door Saoedi-Arabië. Dat komt omdat Anja weer met de truck gaat, dan ben ik er toch en vind ik dit wel leuk om te doen. Zo kan ik haar toch begeleiden en zelf ook nog wat zien van het land. Ik zal dat met een Audi S1 gaan doen, daarmee heb ik vorige week getest in Frankrijk en dat is gewoon heel erg leuk om mee te rijden. Coen Donkers bouwt de auto en bouwt er nog een paar meer voor een aantal andere ex-Dakar-deelnemers uit de omgeving. Zo hebben we een leuk clubje bij elkaar.”

Anja heeft ook veel zin om weer naar Dakar te gaan. “Ik weet nog niet precies hoe dat eruit gaat zien qua samenstelling. Het wordt in ieder geval niet met drie vrouwen. In de voorbereiding zal ik vooral met de CanAm gaan rijden, maar ook in Nederland en België kom ik aan de start.”

Die eerste lokale rally is de ELE Rally, waarbij Erik met een oude bekende auto aan de start staat. “We mogen eindelijk weer met de Subaru WRC rijden in Nederland, dat wordt een soort van demo-klasse. Ik vind het mooi dat we deze auto’s aan het publiek mogen laten zien en ik hoop dan ook dat er meer deelnemers zullen zijn met een WRC. Wellicht mag dat bij meer rally’s dit jaar, dat gaan we zien. In augustus zal ik ook met de Subaru gaan rijden in Kasterlee.”

Tijdens de ELE Rally en de Short Rally Kasterlee zal Anja met een Renault Clio Rally3 rijden. “Daar heb ik vorig jaar al even kennis meegemaakt en daar zit heel veel potentie in. Dus ik vind het heel leuk om daarmee te rijden.”

Een ander leuk evenement waarbij de hele familie aanwezig is, is de Crazy Cross in Bergeijk. “Ik zal daar met onder andere de MINI en de CanAm rijden, Anja met de Dakartruck, maar ik zal ook heel trots toekijken wanneer mijn dochters gaan rijden. Mijn oudste en jongste dochter rijden ook mee en dat is natuurlijk heel gaaf om te zien. Kortom, er zit van alles in de pijplijn en we hebben dan ook zin om weer achter het stuur te kruipen.”

Inflatie stijgt naar 3,1 procent in maart, aldus snelle raming CBS

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in maart gestegen naar 3,1 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle raming. Daarmee lag de inflatie hoger dan in februari. Toen werd het dagelijks leven 2,8 procent duurder in vergelijking met een jaar eerder. In januari was de inflatie nog 3,2 procent.

De oplopende inflatie hangt vooral samen met de energieprijzen en de prijzen van motorbrandstoffen aan de pomp. De afgelopen tijd zijn benzine en diesel duurder geworden voor automobilisten door de stijgende olieprijzen. De prijzen van ruwe olie liggen nu op ongeveer het hoogste niveau in ongeveer vijf maanden.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bedroeg ook 3,1 procent, tegen 2,7 procent in februari. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Eurostat en ECB

Het Europese statistiekbureau Eurostat komt later in de ochtend ook met een voorlopige raming over de inflatie in de eurozone in de afgelopen maand. De inflatie in het eurogebied bedroeg in februari 2,6 procent.

De Europese Centrale Bank (ECB), die de rente eerder flink opvoerde om de hoge inflatie te bestrijden, heeft een inflatiedoelstelling van 2 procent. Volgende week vergadert de centrale bank in Frankfurt weer over de rente. Op de financiële markten wordt verwacht dat de ECB bij de vergadering in juni met een eerste renteverlaging zal komen.

Schiphol geeft reizigers realtime informatie over de wachttijd bij bagage

Schiphol Bagage

SCHIPHOL – Passagiers die terugkomen van hun reis kunnen voortaan zien waar hun bagage zich bevindt en hoelang het duurt voordat deze op de bagageband verschijnt. Schiphol maakt hiervoor gebruik van voorspellende algoritmes. Van deze technologie maakt de luchthaven al langer gebruik bij de grondafhandeling van vliegtuigen.

Op alle 150 schermen in de bagagehallen, in de Schiphol App en op de website kunnen reizigers op de minuut nauwkeurig volgen wanneer hun bagage op de band aankomt. Daarnaast wordt aangegeven of de koffers nog in het vliegtuig zitten, onderweg zijn naar de bagagekelder of al op de band zijn gelegd. Op deze manier wil Schiphol ervoor zorgen dat reizigers inzicht krijgen in de meest actuele informatie over de status van hun bagage.

“We doen regelmatig onderzoek onder passagiers om te weten waar ze behoefte aan hebben tijdens hun reis van of naar de luchthaven. Hieruit kwam een duidelijke behoefte naar voren: weten wanneer de bagage op de band aankomt. Dankzij onze nieuwe AI-gedreven functionaliteit kunnen we deze informatie nu op een heldere manier verstrekken”,
Sander van Tienhoven, Product Owner Passagiersinformatie

Zelflerend datamodel

Schiphol heeft een zelflerend datamodel ontwikkeld dat gebruikmaakt van dertien verschillende databronnen om de bagagewachttijd te voorspellen. Eén van deze databronnen is de technologie van Deep Turnaround die de luchthaven gebruikt om het omdraaiproces van vliegtuigen inzichtelijk te maken.

Zodra een vliegtuig geland is en geparkeerd staat aan de gate, wordt deze weer klaargemaakt voor vertrek. Dit gaat van schoonmaak tot catering en van bagage-afhandeling tot tanken. Doordat dit inzichtelijk is, kan de luchthaven deze informatie gebruiken om specifiek te voorspellen hoelang het duurt voordat de bagage op de band ligt, of deze nog in het vliegtuig zit of onderweg is naar de bagagehal.

Al deze tussenstappen kunnen reizigers vervolgens via de schermen boven de banden, in de Schiphol App en op de website volgen.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...