Clicky

zaterdag 2 november 2024 - 04:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 437

Advies: wissel je hobbykipeieren af met eieren uit de supermarkt

eieren

DEN HAAG – Uit een risicobeoordeling door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat Nederlandse hobbykipeieren hoge concentraties PFAS kunnen bevatten. Op dit moment is nog onduidelijk wat hiervan de bron is. Het ministerie van VWS en het RIVM starten een vervolgonderzoek om de mogelijke bronnen te achterhalen.

Ondertussen luidt het advies van het Voedingscentrum dat de meest veilige keuze is om te kiezen voor eieren uit de supermarkt, van speciaalzaken of van de markt. Mensen die ervoor kiezen om eieren van eigen kippen te eten, wordt geadviseerd om deze af te wisselen met eieren uit de supermarkt.

Advies van Bureau Risicobeoordeling & onderzoek (BuRO)

Uit eerder onderzoek van NRC en vier gemeenten in de omgeving van Dordrecht en onderzoek van de NOS in Friesland, Utrecht en Limburg blijkt dat geteste eieren van de hobbykiphouders te veel PFAS bevatten. Vanwege de zorgen over de gezondheid van de consument heeft het Bureau Risicobeoordeling & onderzoek (BuRO) van de NVWA besloten een risicobeoordeling uit te voeren.

BuRO adviseert de minister voor Medische Zorg om – naast het starten van aanvullend onderzoek – het Voedingscentrum te vragen consumenten te informeren over de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid van PFAS door consumptie van hobbykipeieren. Het Voedingscentrum publiceert deze informatie op de website.

PFAS

PFAS is een verzamelnaam voor een grote groep chemische stoffen die bijvoorbeeld worden gebruikt om ervoor te zorgen dat consumentenproducten vet- en waterafstotend zijn. Een aantal PFAS kan schadelijk zijn voor de gezondheid. In de afgelopen jaren is op basis van wetenschappelijk onderzoek een nieuwe, lagere grenswaarde vastgesteld voor de maximaal aanvaardbare inname van PFAS per dag. Een wekelijkse PFAS-inname door consumptie van bijvoorbeeld eieren gedurende een langere periode kan tot gezondheidsrisico’s leiden.

Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Dealer van het Jaar 2024

DAF Dealer van het Jaar 2024
Het trotse team van TB T&TS dat namens al haar medewerkers de award in ontvangst nam. Op de foto van links naar rechts Sander Fransen, Tim Goethals, Charles van der Geest, Ralph Hoefman, Sven Jakubeit, Johan Claassen en Jan Hattink.

EINDHOVEN – TB Truck & Trailer Service is uitgeroepen tot Dealer van het Jaar 2024 in Nederland. TB is al bijna 75 jaar DAF dealer en kreeg de prijs op basis van haar prestaties op het gebied van verkoop, after sales en klanttevredenheid.

Het afgelopen jaar kenmerkte zich ook door de professionele wijze waarop in korte tijd een aantal nieuwe vestigingen aan het TB netwerk werden toegevoegd.

De Award werd door Rogier van de Garde, Directeur DAF Nederland, uitgereikt aan Ralph Hoefman, algemeen directeur bij TB Truck & Trailer Service, tijdens de jaarlijkse Dealermeeting van DAF North West Europe. De prijs geeft extra glans aan het jaar waarin TB ook haar 90-jarig bestaan viert.

Nieuwe polyester Krone koeloplegger voor Paul Imming International

Paul imming International

SLOOTDORP – Onlangs leverde Wezenberg Trailers een polyester Krone koeloplegger af aan Paul Imming International uit Slootdorp.

De oplegger is volledig aan de wensen van de klant aangepast in de werkplaats van Wezenberg Trailers in samenwerking met Convoyparts.

Paul Imming International

Voor de koeling is een Carrier Vector 1550 koelmachine gemonteerd.

Spuitwerk is verzorgd door Castricum Repair in Winkel.

De binnenzijde is onder handen genomen door Stas Creative en TIM2SIGN uit Middenmeer, een uniek project.

Paul imming International

Paul Imming is dagelijks onderweg in de Benelux en Duitsland en voornamelijk actief in het vervoer van kaas.

TRATON Group-merken versnellen de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens in hub-to-hub transport

SILICON VALLEY – De merken van de TRATON GROUP zijn een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse bedrijf Plus om het gebruik van autonome vrachtwagens in de logistiek te versnellen.

De TRATON-merken Scania, MAN en Navistar zullen samenwerken met Plus om de ontwikkeling van niveau 4 autonome rijoplossingen te intensiveren. De merken zetten nu de volgende stap in hun commerciële strategieën met een initiële focus op hub-to-hub-toepassingen.

Autonome hub-to-hub-technologie zal de operationele efficiëntie van klanten helpen verhogen, de transportemissies verlagen en de verkeersveiligheid verbeteren, terwijl ook het groeiende mondiale chauffeurstekort wordt aangepakt.

“Wij streven ernaar volledig geïntegreerde autonome oplossingen te ontwikkelen. Dit betekent technologie die rechtstreeks vanuit de fabriek wordt gemonteerd en ondersteund, en een oplossing die is ontworpen om door onze klanten te worden gebruikt in hun bestaande infrastructuur en operationele stromen”, zegt Peter Hafmar, vice-president en hoofd van Autonomous Solutions bij Scania.

Scania Autonoom

Vrachtwagens van Scania uitgerust met het autonome rijsysteem Niveau 4 van Plus worden al getest op de openbare weg in Europa, met een veiligheidschauffeur aan boord. De twee bedrijven zullen commerciële operaties met wagenparken testen en vervolgens serieproductie en wereldwijde commerciële implementatie op schaal starten.

“Plus is verheugd om door Scania te zijn geselecteerd als hun partner op het gebied van autonomietechnologie voor de lange termijn. We zullen onze ervaring met het wereldwijd inzetten van onze zeer modulaire en flexibele software voor autonoom rijden benutten om de ontwikkeling van hoogwaardige autonome vrachtwagens te helpen versnellen, die veilig en gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd in de activiteiten van klanten en op grote schaal commercieel kunnen worden ingezet”, zegt Shawn Kerrigan, COO en co-manager. Oprichter van Plus.

Peter Hafmar voegt hieraan toe: “We zien autonoom rijden als een belangrijk onderdeel van ons aanbod voor een volledig assortiment veilige, efficiënte en duurzame transportoplossingen die kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften van elke individuele klant, iets dat verder wordt versterkt door de samenwerking van TRATON Group met Plus .”

“Bij de toepassingsgerichte ontwikkeling van autonome vrachtwagens zijn projectpartnerschappen met logistieke gebruikers, infrastructuurbeheerders en technologiespecialisten essentieel voor MAN. Met Plus hebben we een bewezen specialist voor geautomatiseerde aandrijfsystemen in bedrijfswagentoepassingen als partner binnengehaald. is om zelfrijdend rijden steeds meer te integreren met praktische projecten in concreet hub-to-hub logistiek transport en zo de serie-introductie van autonome rijsystemen te versnellen”, zegt Lukas Walter, hoofd Sales Truck bij MAN Truck & Bus SE.

Plus is een wereldwijde leverancier van softwareoplossingen voor autonoom rijden die de volgende generatie veiligheidssystemen voor de bestuurder omvatten, tot sterk geautomatiseerde PlusDriveⓇ en driver-out SuperDriveTM. Plus, met hoofdkantoor in Silicon Valley, Californië en activiteiten in de VS, Europa en Australië, wordt door Forbes genoemd als een van Amerika’s beste startende werkgevers en door Fast Company als een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Plus’s Open Platform for Autonomy drijft vandaag al voertuigen aan die commercieel worden gebruikt. Partners waaronder Bosch, dm-drogerie markt, DSV, IVECO, Luminar, Nikola en Transurban werken met Plus om de transportoplossingen van de volgende generatie te versnellen.

DHG en Bouwbedrijf Vrolijk tekenen voor bouw 300.000 vierkante meter Smartlog

Smartlog Oss

HELLEVOETSLUIS – DHG en Bouwbedrijf Vrolijk hebben overeenstemming bereikt over de aanneemopdracht van vijf logistieke projecten van in totaal 300.000 m2.

Het betreft de bouw van Smartlog Hellevoetsluis fase 2 (84.000 m2), Smartlog Koudekerk (12.000 m2), Smartlog Oss (77.000 m2), Smartlog Vlissingen (82.000 m2) en Smartlog Eemhaven Rotterdam (45.000 m2). De vijf locaties beschikken ieder over hun eigen unieke kwaliteiten, waardoor DHG met de smartlog ontwikkeling op specifieke behoeftes uit de markt kan inspringen. Van alle vijf de projecten zal de bouw nog dit jaar op risico starten. DHG is voornemens de gebouwen bij oplevering aan de eigen Smartlog beleggingsportefeuille toe te voegen.

Bouwbedrijf Vrolijk bouwt en ontwikkelt indrukwekkende bouwprojecten: distributiecentra, kantoren, koelhuizen en zelfs bioscopen en theaters. Van ontwerp tot aan realisatie denkt Vrolijk met haar klanten mee. Hierdoor kunnen ze op een snelle, slimme en duurzame manier bouwen.

Bouwbedrijf Vrolijk heeft in het verleden al meerdere Smartlog projecten van DHG succesvol gebouwd. DHG en Vrolijk zijn enthousiast over de voortzetting van deze succesvolle samenwerking.

DHG heeft sinds 2015 ruim 1,6 miljoen m² aan distributiecentra volgens het SMARTLOG concept gerealiseerd. Op dit moment is circa 100.000 m² SMARTLOG in aanbouw op verschillende locaties in Hellevoetsluis en Zaandam. Bovenop de 300.000 m² die DHG nu in opdracht heeft gegeven heeft DHG nog een ontwikkelpijplijn van circa 400.000 m² SMARTLOG distributiecentra verspreid over Nederland waarvan de ontwikkeling ook in de komende jaren zal starten.

Uitstoot methaan bij fossiele brandstofproductie naar record

PARIJS – De uitstoot van methaan, een gas dat het broeikaseffect bevordert, bij de productie van fossiele brandstoffen is vorig jaar tot een recordhoogte gestegen. Dat heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) bekendgemaakt in een nieuw rapport.

Het verminderen van de methaanuitstoot, na CO2 de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde, is essentieel om de internationale klimaatdoelstellingen te bereiken, zegt het in Parijs gevestigde IEA. Hoewel er verschillende manieren zijn om de uitstoot te beperken, komen grote methaanlekken bij olie- en gasprojecten nog steeds voor. Ongeveer 40 procent van de methaanuitstoot in 2023 had voorkomen kunnen worden door beproefde methoden tegen dit soort lekkages in te zetten, volgens het IEA.

Het is de derde keer op rij dat de methaanvervuiling door fossiele brandstoffen stijgt, aldus het IEA-rapport. Twee derde van de uitstoot komt uit tien landen. De Verenigde Staten staan bovenaan als de grootste producent van olie en gas, China als de grootste uitstoter van methaan in de steenkoolsector en Rusland.

Methaan is veel krachtiger dan CO2 in het vasthouden van warmte in de atmosfeer, maar het heeft een relatief korte levensduur. Olie- en gasbedrijven hebben beloofd de methaanuitstoot tegen 2050 te verminderen. Maar volgens het IEA blijft het vooralsnog bij toezeggingen. Het agentschap stelt dat landen en bedrijven de methaanemissies van fossiele brandstoffen al tegen 2030 kunnen halveren als ze hun beloften nakomen.

Cargill deelt resultaten van de eerste reis van ‘s werelds eerste door windenergie aangedreven oceaanschip

Pyxis Ocean

AMSTERDAM – Cargill heeft vandaag interessante resultaten bekendgemaakt van de zes maanden durende testperiode van de Pyxis Ocean. Deze resultaten onderstrepen het potentieel van de windondersteunde voortstuwingstechnologie die de scheepvaartindustrie in de richting beweegt van hernieuwbare energie. Het schip, van de MC Shipping Kamsarmax, heeft twee WindWings® – grote, vaste windzeilen ontwikkeld door BAR Technologies – en behaalde resultaten die overeenkomen met de voorspellingen, uitkomend op een gemiddelde van 3 ton brandstof per dag.

“We zijn enthousiast over de resultaten en hebben veel geleerd over het implementeren van windondersteunde voortstuwing op droge bulkschepen”, zegt Jan Dieleman, president van Cargills Ocean Transportation business. “We hadden dit nooit alleen kunnen doen – BAR Technologies en MC Shipping zijn fantastische partners geweest om de Pyxis Ocean te ontwikkelen, net als de kapitein en de bemanning. We nemen het voortouw bij veranderingen in de scheepvaartindustrie en geloven dat technologieën die gebruik maken van de wind een belangrijke, kosteneffectieve manier kunnen zijn om onze doelstellingen voor het koolstofvrij maken van de scheepvaart op korte, middellange en lange termijn te bereiken.”

De Pyxis Ocean koos in augustus 2023 het ruime sop en heeft tijdens de eerste zes maanden van de testperiode de Indische Oceaan, Stille Oceaan en Noord- en Zuid-Atlantische Oceaan bevaren en Kaap Hoorn en Kaap de Goede Hoop gepasseerd. Het schip is uitgerust met twee WindWings® van 37,5 meter hoog, die lijken op grote vliegtuigvleugels. De vleugels zijn verticaal geïnstalleerd om de wind te vangen en het schip vooruit te bewegen, waardoor de scheepsmotor lager kan worden gezet zodat het schip met dezelfde snelheid kan varen als een conventioneel oceaanschip maar minder brandstof verbruikt. Zijn de zeilen eenmaal gehesen vanaf de brug, dan is daarna de bediening volledig geautomatiseerd: sensoren aan boord meten voortdurend de wind en de zeilen passen zichzelf aan naar de optimale configuratie.

Windondersteunde aandrijving kan een kostenefficiënte manier zijn om de nieuwe broeikasgasstrategie van de Internationale Maritime Organisation (IMO) te ondersteunen. Een van de 2030-doelstellingen van de IMO is om 5 procent, met een streven naar 10 procent, van de energie uit zeer koolstofarme bronnen te halen: windondersteunde voortstuwing zou een belangrijke manier kunnen zijn om dit te bereiken.

De eerste reis heeft inzicht gegeven in meer dan alleen de toepassing van de zeilen op een schip, het heeft ook bredere logistieke uitdagingen in het wereldwijde maritieme systeem aan het licht gebracht. Aangezien elke haven, terminal en ligplaats anders is, is hun betrokkenheid van cruciaal belang voor de integratie van WAP-technologie (Wind Assisted Propulsion) in het wereldwijde maritieme systeem op grotere schaal.

John Cooper, CEO van BAR Technologies, voegt hieraan toe: “De resultaten van de eerste reis van de Pyxis Ocean met de WindWings® tonen duidelijk aan dat windondersteunde aandrijving voor aanzienlijke brandstofbesparingen en emissiereducties kan zorgen. Bijvoorbeeld, in bijna optimale zeilomstandigheden, tijdens een reis op open zee, behaalde de Pyxis Ocean een brandstofbesparing van 11 ton per dag. En terwijl de Pyxis Ocean twee WindWings® heeft, verwachten we dat de meerderheid van de Kamsarmax-schepen drie WindWings® zal hebben, waardoor de brandstofbesparingen en emissiereducties met een factor 1,5 zullen toenemen. Met Cargill zijn we nu in staat om onze prestatievoorspellingen en modellering te valideren in echte omstandigheden, het is een spannende tijd nu we de productie van WindWings® wereldwijd beginnen uit te rollen.”

“Cargill creëert manieren om alle WAP-schepen – niet alleen de Pyxis Ocean – op wereldwijde handelsroutes te laten opereren”, zegt Dieleman. “Tot nu toe hebben we met meer dan 250 havens samengewerkt om manieren te vinden waarop schepen met grootschalige WAP kunnen aanmeren. Deze complexiteit is waar Cargill echt in uitblinkt en hoe we onze unieke rol in de maritieme industrie kunnen benutten. We zijn niet bang om een ontwikkelingspartner te zijn en te investeren, risico’s met partners te delen en een verschil te maken bij het transformeren van de industrie.”

Cargill zal doorgaan met het testen en experimenteren van operationele, technische en commerciële aspecten van de Pyxis Ocean om zoveel mogelijk kennis te integreren in toekomstige ontwerpen.

New York Times: Alaska Airlines gewaarschuwd voor toestel dat deur verloor

Alaska Airlines

NEW YORK – Vlak voordat een vliegtuig van Alaska Airlines onderweg een deurpaneel verloor, hadden technici van de luchtvaartmaatschappij hun zorgen over dat toestel geuit. Nadat een waarschuwingslampje in de cockpit meerdere keren was aangegaan, planden ze een veiligheidscheck en onderhoudsbeurt in, bericht The New York Times. Een dag later, op 5 januari, liet het deurpaneel van de Boeing 737 MAX 9 los tijdens een vlucht.

Volgens de Amerikaanse krant koos Alaska Airlines ervoor om nog drie vluchten door te laten gaan met passagiers aan boord. De laatste bestemming daarvan zou Portland in de staat Oregon zijn, waar de onderhoudsbeurt zou plaatsvinden

Alaska Airlines bevestigt tegenover The New York Times dat er signalen waren die wezen op een probleem met de luchtdruk. Maar volgens de standaarden van het bedrijf waren deze waarschuwingen niet ernstig genoeg om het vliegtuig meteen uit het vliegschema te halen.

Incident

Volgens The New York Times stuitten onderzoekers na het incident ook op aanwijzingen dat het deurpaneel geleidelijke omhoog was geschoven.

Na de waarschuwing van technici nam Alaska Airlines wel maatregelen om de veiligheidsrisico’s te verminderen. Zo voerde de maatschappij geen langeafstandsvluchten over zee uit met het toestel.

Niemand raakte gewond bij het incident. Het vliegtuig maakte na het probleem met de deur een noodlanding. Door het loslaten van het deurpaneel ging veel aandacht uit naar mogelijke fouten van Boeing bij het bewaken van de kwaliteit van de vliegtuigen. Zo sprak Alaska Airlines van loszittende onderdelen. Ook een andere luchtvaartmaatschappij, United Airlines, zei dat bouten niet goed vastzaten.

Hans Teeuwen verbaasd over tempo waarmee politie actie ondernam

Hans Teeuwen politie-inval

AMSTERDAM – Hans Teeuwen is verbaasd over de snelheid waarmee de politie dinsdag na het plaatsen van een satirisch filmpje bij hem is binnengevallen. Dat laat de cabaretier dinsdag in een reactie weten aan het ANP. Zes agenten bezochten Teeuwen na een persiflage waarin hij burgemeester Femke Halsema imiteert, terwijl naast hem een mogelijk nepwapen ligt.

“Er heeft iemand aangifte gedaan”, stelt Teeuwen. “Maar ik weet niet wie. En ik ben heel benieuwd hoe snel dat bevel tot binnentreding geregeld is. Het zal hooguit twee uur na het plaatsen van het filmpje zijn gebeurd.”

De cabaretier is verbaasd dat de politie niet eerst even contact heeft gezocht. “Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand die het filmpje ziet niet denkt: het is grappig bedoeld, laten we hem eerst even bellen. Of ik stuur misschien één persoon langs. Dat is een bewuste keuze geweest.” Hij noemt de actie van de politie “zwaar overtrokken”.

Teeuwen wacht voorlopig af wat de politie gaat doen. Het wapen in kwestie is volgens Teeuwen een luchtbuks die de cabaretier naar eigen zeggen al jaren in de kast had liggen. “Ik weet niet of het verboden is, maar deze ligt al jaren bij mij thuis. Ik heb daar vroeger binnenshuis mee op blikjes geschoten.”

Vakbond roept op tot nieuwe stakingen op Duitse luchthavens

Duitse vakbonden roepen op tot staking

BERLIJN – Vakbond Verdi roept beveiligers op tot een nieuwe staking op Duitse luchthavens. Medewerkers van de vliegvelden bij Keulen, Berlijn en Hamburg zouden donderdag meedoen aan de acties.

Ook reizigers op de luchthavens van Stuttgart of Karlsruhe kunnen last krijgen van de acties. Het gaat onder andere om stakingen door werknemers die passagiers of bagage controleren.

De vakbond en de werkgeversorganisatie voor luchtvaartbeveiliging kunnen het niet eens worden over een nieuwe cao. Ongeveer 25.000 beveiligers vallen onder die cao.

Het is niet de eerste keer dat Verdi stakingen organiseert om de druk op werkgevers te verhogen. Vorige week was de grootste luchthaven van het land, die van Frankfurt, nog dicht voor vertrekkende passagiers. In Düsseldorf sloten luchthavenbeveiligers zich bij de acties aan.

Nederlandse militair omgekomen tijdens oefening in Duitsland

Militair

DEN HAAG – Een 28-jarige officier van de landmacht is dinsdagmiddag om het leven gekomen tijdens een oefening op het militaire terrein Hohenfels in Zuid-Duitsland. Dat meldt het ministerie van Defensie. De marechaussee onderzoekt de gebeurtenis.

De eerste luitenant van de 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte raakte ernstig gewond tijdens een oefening met een CV90-infanteriegevechtsvoertuig. Er is nog geprobeerd hem te reanimeren, maar hij overleed later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.

Een 24-jarige militair van dezelfde Brigade raakte lichtgewond. Die kon zijn familie zelf informeren over het gebeuren, aldus Defensie.

De Nederlandse eenheid bereidde zich in Beieren voor op uitzending naar Litouwen. Er zijn al sinds 2017 Nederlandse militairen in Litouwen ter afschrikking van de Russische dreiging.

Minder bedrijven failliet in februari

DEN HAAG – In februari zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna twee jaar stijgend. In de eerste twee maanden van 2024 zijn ruim 40 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Aantal faillissementen loopt op

Het aantal voor zittingsdagen gecorrigeerde faillissementen fluctueert aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Daarna is het aantal faillissementen verder afgenomen en bereikte in augustus 2021 met 109 een laagterecord. Vanaf mei 2022 lag het aantal faillissementen onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Meeste faillissementen in de handel

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in februari 320 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 65. Dat is 19 procent minder dan in januari.

De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Inval bij Hans Teeuwen, politie neemt mogelijk nepwapen in beslag [+video]

Hans Teeuwen

AMSTERDAM – [update 17:18 uur] De politie is in Amsterdam binnengevallen bij cabaretier Hans Teeuwen en heeft een mogelijk neppistool in beslag genomen. De cabaretier is niet gearresteerd, maar kan later nog wel worden verhoord, meldt de politie.

Eerder deelde Teeuwen een filmpje waarin hij de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema imiteert. De cabaretier draagt hierin een pruik en spreekt op dezelfde manier als Halsema over hoe "ongelofelijk belangrijk" het is om in een stad als Amsterdam de verbinding met elkaar te blijven zoeken. Op tafel naast hem ligt iets wat lijkt op een pistool, mogelijk verwijzend naar de destijds 15-jarige zoon van Halsema die in 2019 werd betrapt met een onklaar gemaakt wapen dat in haar ambtswoning had gelegen.

In zijn tweede filmpje laat Teeuwen dinsdag zien hoe zes agenten bij hem op de stoep staan om het attribuut in beslag te komen nemen. Volgens de wet wapenmunitie is het strafbaar om zoiets in huis te hebben, dus moet het in beslag worden genomen, stelt een van de agenten. Teeuwen steekt vervolgens de draak met de situatie en zegt met zijn Halsema-accent dat het "ongelofelijk goed" is dat de politie "streng optreedt om te zorgen dat de burgers in Amsterdam gewoon veilig blijven".

Verdachte

Teeuwen wordt volgens de politie gezien als verdachte en de kans bestaat dan ook dat hij ontboden wordt. De 57-jarige cabaretier hoeft echter niet meteen mee naar het bureau, stelt een agent hem aan het einde van het filmpje gerust. "Schamen jullie je niet een beetje voor deze flauwekul?", vraagt Teeuwen de agenten vervolgens, waarna hij opnieuw benadrukt met hoeveel mensen ze voor zijn deur stonden. "Een, twee, drie, vier, vijf, zes agenten, jongens en meisjes. I love you people", besluit hij cynisch bij het vertrek van de politie.

Volgens een zegsvrouw heeft de politie "opgetreden zoals dat anders ook gaat. We hebben het mogelijke vuurwapen in beslag genomen voor verder onderzoek. Sommige nepwapens mogen ook niet op straat."

Ook Halsema heeft van zich laten horen. "Mijn haar zit (meestal) echt beter", reageert de burgemeester onder de Instagramvideo waarop Teeuwen haar met een pruik op imiteert.

Verkeersveiligheid: EU moet een tandje bijzetten

ongevallen

LUXEMBURG – De Europese Rekenkamer (ERK) geeft in een nieuw verslag aan dat de Europese Unie (EU) en haar lidstaten zich meer moeten inspannen als ze de ambitieuze middellange- en langetermijndoelstellingen, namelijk het aantal doden en zwaargewonden door verkeersongevallen halveren en geleidelijk tot nul terugbrengen, willen halen.

Ondanks de brede benadering van de Europese Commissie is de daling van het aantal verkeersdoden en zwaargewonden de afgelopen jaren gestagneerd. Het is dan ook zeer de vraag of de EU erin zal slagen het aantal slachtoffers tegen 2050 tot bijna nul terug te brengen. Anders dan voorspeld zal het aantal verkeersdoden in 2030 naar verwachting niet met de helft maar slechts met een kwart zijn gedaald ten opzichte van 2019, toen 22 800 mensen omkwamen op de Europese wegen.

Verkeersongevallen zijn een veelvoorkomende oorzaak van vroegtijdige sterfte in de EU. Het risico op een verkeersongeval is het grootst voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders. Zij maken bijna 50 procent van de sterfgevallen uit, gevolgd door autopassagiers (45 procent). Per leven dat verloren gaat, raken naar schatting nog eens vijf mensen zwaargewond.

“De EU heeft al veel bereikt op het gebied van verkeersveiligheid, maar er sterven nog elke dag veel mensen op onze wegen”, stelt Eva Lindström, het ERK-lid dat de controle leidde. “Bij het huidige voortgangstempo zal de doelstelling om het aantal verkeersdoden dit decennium te halveren niet worden gehaald. Als de EU en haar lidstaten hun doelstellingen willen halen, moeten ze een versnelling hoger schakelen.”

In 2022 (het laatste jaar waarvoor volledige gegevens beschikbaar zijn) vielen er op de wegen van de EU 20 640 doden te betreuren. Het gemiddelde aantal verkeersdoden in de EU bedroeg 46 per miljoen: Zweden had het laagste aantal verkeersdoden (22) en Roemenië het hoogste (86 per miljoen). Om de doelstelling voor 2030 te halen, zou het aantal verkeersdoden in de hele EU jaarlijks met 4,6 procent moeten dalen. De afgelopen vijf jaar is het echter slechts met gemiddeld 2,5 procent per jaar gedaald. De verkeersveiligheidsdoelstellingen van de EU kunnen alleen worden gehaald als de lidstaten voor de nodige beleidsmaatregelen en financiering zorgen. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van bepaalde maatregelen die de verkeersveiligheid direct kunnen verbeteren.

Om de lidstaten te helpen bij het voorkomen van letsel en overlijden heeft de Commissie voor een gelaagde aanpak gekozen: de “Safe System”-benadering van de EU. Deze benadering berust op acht pijlers, waaronder veilige voertuigen, wegeninfrastructuur en weggebruik. Hoewel het volgens de auditors om een brede benadering gaat, wijzen ze ook op enkele tekortkomingen.

Zo worden de prestaties van de lidstaten nog niet doeltreffend gemonitord door de Commissie. Bovendien bestrijkt het optreden van de EU niet alle risicogebieden, zoals te snel rijden, dat — samen met rijden onder invloed, het niet dragen van een veiligheidsgordel en afleiding van de bestuurder — een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen is.

Tussen 2014 en 2020 heeft de EU ongeveer 6,7 miljard euro beschikbaar gesteld voor projecten die bijdroegen tot de verkeersveiligheid. De EU-vereisten hebben echter geen betrekking op de infrastructuur waar de meeste verkeersdoden vallen, zoals stedelijke gebieden, fietspaden en secundaire wegen. Tegelijkertijd bestaan er tussen de EU-landen grote verschillen qua vooruitgang in de verkeersveiligheidsaanpak. Interessant is dat bij het inschatten van de economische baten van projecten de waarde die aan mensenlevens wordt gehecht sterk uiteenloopt van lidstaat tot lidstaat. Verkeersveiligheid was ook geen essentieel criterium bij de selectie van projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren, aangezien het moest concurreren met andere prioriteiten zoals groener vervoer. Bovendien waren de selectiecriteria vaak niet gericht op verkeersonveilige plaatsen (zogenoemde “hotspots”). Aangezien er de komende jaren mogelijk minder EU-financiering beschikbaar zal zijn voor verkeersveiligheid, is het des te belangrijker te waarborgen dat deze middelen optimaal worden gebruikt om levens te redden.

Achtergrondinformatie

Verkeersveiligheid is een belangrijke maatschappelijke kwestie in de EU. De Commissie heeft hierbij als belangrijkste taak het coördineren van de activiteiten van de EU, met name op grensoverschrijdend niveau. Europa telt het laagste aantal verkeersdoden ter wereld: hoewel het aantal verkeersdoden in de EU sinds 2000 aanzienlijk is gedaald (36 procent tussen 2010 en 2020), bleef het percentage nog ver achter bij de geplande halvering van dit aantal. Het kan lastiger worden om de EU-doelstellingen te halen, omdat het steeds moeilijker zal worden om aanzienlijke verbeteringen te realiseren wanneer er al sprake is van een goed prestatieniveau.

De auditors onderzochten het optreden van de Commissie en brachten controlebezoeken aan vier lidstaten — Spanje, Litouwen, Roemenië en Slowakije — die allemaal verschillende resultaten hebben bereikt op het gebied van verkeersveiligheid. De controle vindt plaats tegen de achtergrond van een verouderend wagenpark en de nieuwe uitdagingen die persoonlijke mobiliteitsmiddelen (bijv. e-steps) en autonome voertuigen met zich meebrengen. De voorlopige cijfers over het aantal verkeersdoden voor 2023, die op 8 maart 2024 werden gepubliceerd, bevestigen de trage vooruitgang: er werd slechts een daling vastgesteld van 1 procent ten opzichte van 2022.

Stadsvervoer voert actie voor verbetering zwaarwerk-regeling in Den Haag

UTRECHT – Op 14 maart om 12:00 uur verzamelen meer dan honderd chauffeurs van stadsvervoerders HTM, GVB en RET zich voor de ingang van VNO-NCW Den Haag. Drie bussen, één boodschap: meer aandacht voor zwaar werk. De actie wordt georganiseerd door vakbond FNV.

“Als politiek en werkgevers niet gaan bewegen gaat het mis”, zegt Piet Rietman die als FNV-penningmeester over het vroegpensioen gaat. “Het kan niet zo zijn dat je nu zwaar werk doet en pas met pensioen kan als je ziek en versleten bent. We voeren nu actie in de sectoren waar veel zwaar werk gedaan wordt, dat zijn nu nog vriendelijke acties maar die veranderen van karakter als er niet bewogen wordt.”

In 2019 werd in het pensioenakkoord afgesproken dat er een regeling zou komen voor mensen met zwaar werk. De tijdelijke zogenoemde RVU-regeling, die tot eind 2025 loopt, maakt het mogelijk voor mensen met zwaar werk om tot 3 jaar eerder te stoppen met werken. Echter, de gesprekken tussen de FNV en werkgevers over het verbeteren en structureel maken van deze regeling zijn geklapt.

De FNV pleit voor een goede regeling voor mensen met zwaar werk en eist de volgende verbeteringen: Ten eerste wil de vakbond dat de regeling permanent wordt, dat biedt iedereen perspectief op eerder stoppen met werken.

Ten tweede blijkt uit cijfers dat het financieel niet voor iedereen haalbaar is om aan de regeling deel te nemen. Werkgevers mogen maximaal een bedrag van € 2.182, – bruto per maand uitkeren aan de werknemers. Daarboven komt er een ‘boete’ overheen. De FNV pleit voor een verhoging van dat boetevrije bedrag.

Tot slot wil de bond dat de cao-partijen bepalen wat zwaar werk is. Werkgevers en vakbonden weten het beste waar zwaar werk voorkomt.

Op dezelfde dag wordt er ook actie gevoerd door medewerkers van Scania Zwolle. Er zullen meer acties volgen op verschillende plekken in Nederland. Hiermee wil de FNV een krachtig signaal afgeven aan werkgevers en de overheid om serieus te kijken naar de belangen van mensen met zwaar werk en de RVU-regeling te verbeteren.

“Wij staan er donderdag met ruim honderd man”, zegt Eric Vermeulen, bestuurder FNV Publiek Belang. “We geven een duidelijk signaal af en hopen dat de politiek en werkgevers hier naar luisteren. Zo niet, dan moeten we wellicht nog harder actie voeren, maar dan ligt wel het OV in grote steden plat. Dus we hopen dat we niet gedwongen worden tot vervolgacties.”

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen vast in berm door spookrijder op N279 [+foto’s]

BEEK EN DONK - Vrijdagmiddag 1 november tegen 17.50 uur moest een vrachtwagenchauffeur uitwijken voor een spookrijder op de N279 in Beek en Donk. Door...