AMSTERDAM – Op dinsdag 26 maart is de subsidieregeling voor het aanschaffen van een Zero-Emissie Trucks (‘AanZET’) voor het jaar 2024 geopend. Het totaalbudget is dit jaar 45 miljoen euro. Op de eerste dag is het voor meer dan de helft van het budget dat beschikbaar is in de subsidiepot aangevraagd. Het aantal aanvragen om 12 uur was 350 stuks en om 16:00 uur stond de teller op 402. De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel ondernemers, met name vervoerders en transporteurs – waar het kan – willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een financieel zetje in de rug nodig hebben.
De overweldigende interesse in de ‘AanZET’ subsidie benadrukt niet alleen de urgentie van duurzame transportoplossingen, maar ook de bereidheid van de sector om hierin te investeren. Dit is van cruciaal belang voor het behalen van ambitieuze klimaatdoelstellingen en het stimuleren van een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen.
Belang van financiële regelingen
Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging benadrukt het belang van de financiële regeling voor de transportondernemers. Als branchevereniging voor o.a.de importeurs en fabrikanten van zware bedrijfswagens zetten we ons in voor zero emissie wegtransport. De vrachtwagensector neemt haar verantwoordelijkheid met de ontwikkeling van schone en zuinige vrachtwagens. Hiervoor moeten echter wel de juiste voorwaarden worden geschapen en zijn grote investeringen nodig. De AanZET-regeling vormt daarbinnen een essentieel onderdeel. Om alle aanvragers een eerlijk speelveld te bieden, is er dit jaar geïntroduceerd dat aanvragers voor maximaal 1 truck per dag kunnen inschrijven. Daarmee is de pot niet in één dag leeg en start er woensdag de 27e weer een nieuwe ronde.
Technologieneutraal beleid
Om een doorbraak van zero emissie trucks te bewerkstelligen is het wegnemen van een aantal knelpunten cruciaal. Buiten dat er financiële middelen ter beschikking gesteld moeten worden om de aanschaf van fors duurdere emissieloze trucks rendabel te maken, pleit RAI Vereniging voor een gebalanceerd technologieneutraal beleid waarbij álle duurzame aandrijflijnen gestimuleerd dienen te worden: elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen.
Randvoorwaarden op orde
Van Bruggen benadrukt de noodzaak dat er meer snellaadstations moeten bijkomen en met name de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders omhoog moet, om elektrische trucks optimaal in te zetten. “Als RAI Vereniging hebben we eerder een laadpaalalarm afgegeven, want de randvoorwaarden voor elektrische trucks zijn nog onvoldoende op orde.”
Hij voegt toe dat alle behaalde CO2-winst nu van cruciaal belang is voor de toekomst, naast het belang van een breder scala aan maatregelen voor een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen en het bijdragen aan ambitieuze klimaatdoelstellingen.’