STUIFZAND – De allereerste elektrische truck van Bork Groep is een extra bijzonder voertuig. De specialist in sloopwerken, (bodem)sanering en recycling heeft een custom made Volvo FMX Electric 6×2 trekker-portaalwagen in gebruik genomen. Bork Groep speelt hiermee in op de eis van opdrachtgevers om projecten emissieloos uit te voeren. Ook bereidt het bedrijf zich hiermee voor op de komst van zero-emissie zones in binnensteden in 2025. Het volledig elektrische voertuig is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Beilen.
Bork Groep is gespecialiseerd in sloopwerkzaamheden, (bodem)sanering en recycling (het terugwinnen van grondstoffen). “We wilden een elektrische truck waarmee we uiteenlopende werkzaamheden kunnen uitvoeren”, vertelt eigenaar Jan Bork. “Soms moeten we bouwbakken plaatsen bij een project in een binnenstad, maar we rijden ook vaak met een kipper oplegger. Met deze multifunctionele Volvo FMX Electric kunnen we al deze werkzaamheden doen. De truck heeft een koppelschotel en is voorzien van een demontabel portaalarmsysteem.”
Voorbereid op zero-emissie zones
Met de aanschaf van de Volvo FMX Electric bereidt Bork Groep zich voor op de toekomst. “We werken voor een groot aantal verschillende opdrachtgevers, zowel privaat als publiek. We krijgen steeds vaker de vraag om projecten emissieloos te doen. Daarom investeren we in elektrisch gereedschap, en nu dus ook een elektrische truck. Dat laatste doen we ook omdat er vanaf 2025 zero-emissie zones komen in steden waar je straks niet meer in mag met een dieseltruck. De eerste paar jaar geldt er nog een overgangsperiode, maar vanaf 2030 mag je daar helemaal niet meer komen met dieseltrucks. We willen ons daar goed op voorbereiden door nu al ervaring op te doen met een alternatieve aandrijflijn.”
‘Volvo Trucks loopt voorop’
Met de Volvo FMX Electric keert Volvo Trucks terug in het wagenpark van Bork Groep. “Volvo Trucks loopt ver voorop bij de ontwikkeling van elektrische trucks: het is een bewezen concept. In het verleden hebben we al met Volvo-trucks gereden, dus we kennen het merk en Nijwa. Als je iets nieuws gaat doen, is het een must dat je kunt terugvallen op een goede dealer en werkplaats. We weten dat dat bij Nijwa goed is geregeld. Ook bij dit project hebben ze uitstekend met ons meegedacht om een geschikte configuratie uit te denken om onze wensen technisch haalbaar te maken. We zijn ervan overtuigd dat we met de drie partijen die hierbij betrokken zijn – Nijwa, Hyva en wijzelf – een mooi concept hebben neergezet.”
Uniek concept
De Volvo FMX Electric van Bork Groep is om meerdere redenen een unieke truck. Zo is de truck, naar het idee en onder begeleiding van Nijwa, door de RDW goedgekeurd voor dubbel gebruik, zowel als trekker en bakwagen. De Volvo FMX Electric heeft een GCW van 50 ton (goedgekeurd door de RDW). Ook zijn specifiek voor dit voertuig een custom made vangmuilkoppeling en trekbalk ontwikkeld.
Opladen bij eigen E-laadplein
De Volvo FMX Electric wordt breed ingezet. “Als Bork Groep voeren we in het hele land projecten uit. Dat kan ook met deze truck, want het netwerk van oplaadpunten onderweg waar we tussentijds kunnen bijladen wordt steeds groter. Daarnaast hebben we zelf opladers bij onze locaties in Assen en Stuifzand. Bij onze hoofdvestiging in Stuifzand hebben we dit jaar een E-laadplein in gebruik genomen, met ook een snellader voor elektrische trucks.”
Duurzaamheid zit in het DNA van Bork Groep
Bork Groep streeft binnen de sloop-, recycling- en saneringsbranche naar een circulaire kringloop. “We zijn voortdurend op zoek naar manieren om grondstoffen terug te winnen voor hergebruik. Inmiddels zijn we in staat om 95 procent procent van de materialen geschikt te maken voor recycling. In de multifunctionele Volvo FMX Electric komt alles samen wat we als Bork Groep doen. Duurzaamheid zit in het DNA van ons bedrijf. Jan Bork senior, oprichter van ons bedrijf, is daar in 1946 al mee begonnen door materialen geschikt te maken voor hergebruik. Dat was destijds geboren uit noodzaak vanwege schaarste aan grondstoffen, tegenwoordig heet dat circulair. Ook bij de aanschaf van nieuw materieel kijken we altijd naar de meest duurzame optie. Als bedrijf pakken we elk project aan en de inzet van een multifunctioneel inzetbare emissieloze truck past daar perfect bij.”
Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Bork Groep heeft voor de aanschaf van de Volvo FMX Electric vorig jaar een succesvolle subsidieaanvraag gedaan via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Ook in 2024 is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische truck. Dat kan weer vanaf 26 maart 2024.