Clicky

maandag 18 november 2024 - 10:57 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 435

Renner Vingegaard breekt sleutelbeen en meerdere ribben door val in Ronde van het Baskenland

Jonas Vingegaard

LEGUTIO -Jonas Vingegaard heeft een gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben overgehouden aan zijn val in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland. De tweevoudig winnaar van de Tour de France, die uitkomt voor de Nederlandse ploeg Visma – Lease a Bike, werd per ambulance vervoerd naar het ziekenhuis.

De Deen Vingegaard (27) won de Tour de France in 2022 en 2023, beide keren in dienst van Jumbo-Visma, de voorloper van Visma – Lease a Bike. “Het was een vervelende crash, maar gelukkig is hij stabiel en bij bewustzijn”, voegde de wielerploeg eraan toe.

Vingegaard vloog uit de bocht toen het parcours naar rechts ging. Hij bleef roerloos op zijn linkerzij liggen terwijl hij werd behandeld. Zijn kleding was volledig gescheurd en op zijn lichaam waren de verwondingen duidelijk zichtbaar. Na ruim tien minuten werd hij afgevoerd in een ambulance. De Deen leek op de brancard aan het zuurstof te liggen.

“Dat was eng. Beterschap Jonas!”, reageerde de organisatie van de Tour de France op de update van Visma – Lease a Bike.

De komende editie van de Tour de France begint op zaterdag 29 juni.

Hard rapport over ‘moralistische en vervreemdende’ houding D66

DEN HAAG – De belofte van D66 om ‘nieuw leiderschap’ te tonen, leidde tot teleurstelling bij kiezers. Dat is een van de observaties in een intern rapport over de verkiezingsnederlaag van de partij. D66 moet zich anders gaan opstellen om haar eigen verhaal weer naar voren te brengen. Terwijl de partij praat over inclusie, “is D66 zelf een taal gaan spreken die veel mensen ervaren als moralistisch, vervreemdend en uitsluitend”, aldus de notitie.

D66 zette te vaak een technocratische werkelijkheid tegenover populistische verhalen, concluderen de opstellers van het rapport dat zaterdag op het partijcongres zal worden besproken. Een typisch voorbeeld daarvan is de houding van de partij in de stikstofdiscussie. “Wat begon met een typisch vooruitstrevend D66-doel eindigde in diepe conflicten binnen het kabinet en de samenleving.”

In dat conflict bracht die partij niet haar eigen idealen naar buiten, zoals natuurherstel en duurzame landbouw. Maar ze sprak “over jaartallen, pauzeknoppen, Europese wetgeving, rechterlijke uitspraken en bestuurlijke adviezen”.

Bij discussies over financiën, corona en stikstof, slaan D66’ers soms door en slaan ze een betweterige toon aan. Door de neiging van D66 om “gelijk te halen op ‘de waarheid’ (zoals die van wetenschappers en rechters)”, geeft de partij de kiezer geen perspectief, wat tot een gevoel van onrechtvaardigheid leidt.

Het D66-verhaal was daarnaast te onduidelijk. Een commissie moest achteraf gaan onderzoeken wat ‘nieuw leiderschap’ eigenlijk betekende. Met die slogan gooide voormalig partijleider Sigrid Kaag hoge ogen bij de verkiezingen van 2021. Maar vervolgens stapte de partij toch in een kabinet dat door de buitenwereld als conservatief werd ervaren. “Het impopulaire kabinet en de verbondenheid van D66 aan Rutte als premier waren niet weg te poetsen met een sterk coalitieakkoord.”

De auteurs van het stuk, de voorzitter van het wetenschappelijk instituut van D66 en de politiek adviseur van partijleider Rob Jetten, concluderen ook dat er een “gebrek aan optreden bij interne kwesties” was. MeToo-kwesties bij D66 trokken daardoor veel aandacht.

Het progressieve verhaal moet leidend worden om de partij weer aantrekkelijker te maken voor een grote groep kiezers. Belangrijk daarbij is dat D66 scherpe keuzes maakt en bepaalt op welke onderwerpen zij zich wil profileren.

KLM-topvrouw Rintel verdiende in 2023 ruim 1,2 miljoen

Marjan Rintel

SCHIPHOL – KLM-topvrouw Marjan Rintel ontving vorig jaar een basissalaris van 600.000 euro en een variabele beloning van bijna 300.000 euro, staat in het jaarverslag van de luchtvaartmaatschappij. Ook kreeg ze aandelen Air France-KLM als langetermijnbonus, pensioenpremie en een onkostenvergoeding. Daarmee komt haar totale beloning uit op meer dan 1,2 miljoen euro.

In de voorgaande coronajaren kregen bestuurders geen bonussen. KLM mocht dat toen niet zolang het bedrijf overheidssteun gebruikte. Ook stelde de regering als voorwaarde voor miljardenleningen aan KLM dat de loonkosten bij het bedrijf omlaag zouden gaan.

Volgens een woordvoerster is de variabele bonus van Rintel voor een deel gebaseerd op financiële prestaties en een deel op niet-financieel. Dit wordt verder niet gespecificeerd in het jaarverslag. Rintel, die in de zomer van 2022 de leiding kreeg van KLM, ontving in dat jaar een totale beloning van bijna 402.000 euro.

Financieel directeur Erik Swelheim kreeg vorig jaar in totaal meer dan 826.000 euro mee. In het voorgaande jaar was dit ruim 508.000 euro. Zijn basissalaris bedroeg in 2023 bijna 410.000 euro. Maarten Stienen, operationeel directeur van KLM, ontving vorig jaar bijna 563.000 euro aan basissalaris, bonussen en pensioenpremie.

Luchtvaartconcern Air France-KLM maakte eind februari bekend dat de nettowinst over 2023 was uitgekomen op 934 miljoen euro, het hoogste niveau ooit. Dat is ruim 28 procent meer dan een jaar eerder.

Rijkswaterstaat richt nieuwe verkeerssituatie A7 bij Purmerend in

A7

PURMEREND – Rijkswaterstaat begint in de nacht van donderdag op vrijdag met het inrichten van de nieuwe verkeerssituatie en het werkterrein op de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend. Om het bouwbedrijf dat de voorbereidingen uitvoert de ruimte te geven, gaan een voor een de op- en afritten rond de brug dicht en wordt elke nacht een deel van de weg afgesloten voor doorgaand verkeer. De werkzaamheden aan de brug moeten maandag beginnen.

De voorbereidingswerkzaamheden gaan vier avonden en nachten duren. In de nacht van donderdag op vrijdag is er op de A7 richting Hoorn maar een rijstrook beschikbaar. Vrijdagavond gaat de weg in die richting dicht rond de brug.

De volgende twee nachten wordt de A7 in de richting van Zaandam deels afgesloten. Verkeer wordt omgeleid. Vanaf maandag rijdt al het verkeer in beide richtingen op een helft van de brug over vier versmalde rijstroken en begint Rijkswaterstaat met het verstevigen van de brug. In juni wordt er van helft gewisseld.

Op 1 september moeten de werkzaamheden zijn afgerond. Weggebruikers moeten de komende vijf maanden rekening houden met behoorlijke verkeershinder. Rijkswaterstaat roept mensen voor wie dat mogelijk is dan ook op om tussen april en september thuis te werken. Ook carpoolen en het openbaar vervoer worden aangemoedigd.

DJI vindt geen aanwijzingen voor omkoping door Khalid Kasem

Khalid Kasem

DEN HAAG – De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft geen aanwijzingen gevonden voor omkoping van een medewerker van de dienst door voormalig advocaat en presentator Khalid Kasem. Dat blijkt uit een onderzoek dat de DJI instelde na een artikel in het AD.

De krant schreef over geluidsopnames gemaakt door wijlen Peter R. de Vries. Daarop zou te horen zijn dat Kasem erkent een selectiefunctionaris te hebben omgekocht. Kasem heeft dat later ontkend.

De onderzoekers van Bureau Integriteit van de DJI concluderen “dat het niet aannemelijk is dat er sprake is van een integriteitsschending”. Het onderzoek bestond uit een analyse van bestaande procedures en verdiepende interviews.

De DJI zegt dat een selectiefunctionaris geen bepalende rol heeft bij de beslissing om een gevangene vrij te laten. Dat gebeurt op basis van een advies van de penitentiaire inrichting (PI), aldus de organisatie. “Een afwijkend besluit door een selectiefunctionaris valt onmiddellijk op bij de PI.”

Omkoopbaar

Directeur-generaal van de DJI Wim Saris noemt het “goed” dat er geen aanwijzingen zijn gevonden voor de omkoping. “Integriteit is een kernwaarde van DJI. Een bewering dat een van onze collega’s omkoopbaar is dan wel is omgekocht is zeer ernstig en heeft grote impact op medewerkers.”

Eerder oordeelde ook de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten al geen aanwijzingen te hebben gevonden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door Kasem. Wel kreeg hij een formele waarschuwing omdat hij in één geval ongepaste uitlatingen tegen een cliënt deed om een factuur betaald te krijgen.

Beschuldigingen

De beschuldigingen aan het adres van Kasem zijn nog onderwerp van onderzoek door de rijksrecherche. Ook ligt er nog een klacht bij de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten. Die is ingediend door zijn oud-werkgever advocaat Geertjan van Oosten. Hij verwijt Kasem dat hij in een uitgelekt gesprek zou hebben gezegd dat omkopingspraktijken van medewerkers van de DJI op het kantoor van Van Oosten een gangbare werkwijze waren.

Woensdag maakte BNNVARA bekend dat Kasem voorlopig niet terugkeert op televisie. Na een gesprek concludeerden de betrokkenen dat dit “vanwege alle discussie rond zijn persoon” niet aan de orde is.

Maersk noemt het tweede schip van zijn grote methanolvloot de ‘Astrid Maersk’

Astrid Maersk

YOKOHAMA – Tijdens een ceremonie die vandaag in Yokohama, Japan werd gehouden, werd ‘s werelds tweede grote containerschip met methanol de naam “Astrid Mærsk” gegeven. Mevrouw Liza Uchida, echtgenote van Nissan-CEO Makoto Uchida, fungeerde als meter en doopte het schip.

“Astrid Mærsk” is het tweede van Maersk’s achttien grote methanolschepen, gepland voor levering tussen 2024 en 2025. Deze nieuwe vlootserie zal naar verwachting aanzienlijk bijdragen aan de netto-nuldoelstellingen van Maersk en klanten ondersteunen bij het bereiken van hun doelstellingen op het gebied van koolstofarm maken.

“We zijn echt enthousiast om ‘Astrid Mærsk’ te verwelkomen in onze nieuwe vloot die op groene methanol kan varen. Met dit schip en haar zusterschepen zet Maersk belangrijke stappen op weg naar de energietransitie van het zeevervoer. Niemand kan dit alleen. Om groene toeleveringsketens mogelijk te maken en de ontwikkeling van de scheepvaart naar een netto-nul-uitstoot te versnellen, is voortdurende moedige actie van toegewijde klanten als Nissan, sectorgenoten en leveranciers essentieel. Belangrijk is dat, om het momentum vast te houden, er behoefte is aan mondiale regelgeving van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de prijskloof tussen fossiele en groene brandstoffen te dichten en zo een gelijk speelveld te garanderen”, aldus Vincent Clerk Chief Executive Officer van AP Moller-Maersk.

De naamgevingsceremonie vond plaats in de Daikoku Pier Cruise Terminal in de stad Yokohama, waar het publiek zich ook kon registreren en aan boord kon gaan voor een bezoek aan het schip.

“Yokohama neemt een bijzondere plaats in de geschiedenis van Maersk in. Sinds het eerste schip een eeuw geleden de haven van Yokohama aandeed, hebben we samengewerkt met onze vele partners en belanghebbenden in de stad. De ceremonie van vandaag symboliseert onze duurzame relatie met Yokohama en Japan als geheel. Terwijl we aan onze ‘All the Way to Zero’-reis beginnen, zijn de steun en het partnerschap van de Japanse gemeenschap van onschatbare waarde. We zullen prioriteit blijven geven aan onze inspanningen om de impact van onze activiteiten op het milieu en het klimaat te minimaliseren en tegelijkertijd de economische groei en welvaart in de regio te bevorderen”, zei Toru Nishiyama Managing Director van Maersk Noordoost-Azië.

Maersk heeft voor het hele bedrijf een op wetenschap gebaseerde netto-nul-uitstoot van broeikasgassen voor 2040 vastgesteld en heeft ook tastbare en ambitieuze kortetermijndoelstellingen voor 2030 vastgesteld om aanzienlijke vooruitgang te garanderen. Het bedrijf gaat 25 van zijn containerschepen uitrusten met dual-fuel motoren die op groene methanol kunnen varen. Onder deze schepen bevinden zich het feederschip ‘Laura Mærsk’, dat in september 2023 werd ingezet voor de intra-Europese handel, en ‘Ane Mærsk’, een groot containerschip met een capaciteit van 16.000 TEU dat in januari 2024 werd ingezet voor de handel tussen Azië en Europa.

De samenwerking tussen Maersk en de stad Yokohama is gericht op de ontwikkeling van een groene infrastructuur voor het bunkeren van methanol in Yokohama, waarmee de toewijding van Maersk aan het terugdringen van de uitstoot en het bevorderen van milieuvriendelijke praktijken binnen de maritieme industrie verder wordt versterkt.

Drie jaar cel voor roekeloos rijden in ‘s-Heerenberg

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 24-jarige man uit Roermond tot een gevangenisstraf van 3 jaar en een ontzegging van de rijbevoegdheid van 4 jaar. De man veroorzaakte een verkeersongeval in ‘s-Heerenberg waarbij 1 van de slachtoffers overleed.

De man veroorzaakte in september 2023 op de Drieheuvelenweg in ‘s-Heerenberg een verkeersongeval. De man reed met een snelheid van 171 kilometer per uur op een smalle weg met heuvels, waar de maximale toegestane snelheid 60 kilometer per uur was, en raakte vervolgens een motorfiets van achteren. Hierdoor viel een echtpaar van de motorfiets.

Slechts 1,5 seconde na de botsing gaf de man opnieuw gas, waarbij hij over de bestuurder van de motorfiets heen reed. Als gevolg hiervan overleed de bestuurder. Na het ongeluk liet de man de slachtoffers in hulpeloze toestand achter, terwijl de passagiers in zijn auto hem zeiden te stoppen. Nadat de man even later die dag tegen een boom tot stilstand kwam, vluchtte hij weg. Ook twee dagen later bij zijn aanhouding in Duitsland twee probeerde hij de politie te ontvluchten.

Volgens de rechtbank gedroeg de man zich roekeloos. Het ongeluk had een enorme impact op de slachtoffers en hun gezin. De man liet het op alle fronten afweten als verantwoordelijk verkeersdeelnemer en hij bracht de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. De man bracht met zijn gedragingen diep en onherstelbaar leed toe aan de nabestaanden van de bestuurder. De bijrijder van het overleden slachtoffer gaf in haar slachtofferverklaring aan dat haar leven is verwoest. Zij moet verder leven zonder haar man. Ook blijkt uit de slachtofferverklaringen van de (stief)kinderen dat hen enorm leed is toegebracht.

Het Openbaar Ministerie verweet de man dat hij door het ongeval de vrouw, de bijrijder, zwaar lichamelijk letsel of tijdelijke ziekte of verhindering had toegebracht. Het dossier bevat hiertoe echter geen (objectief) bewijs om tot een bewezenverklaring van zwaar lichamelijk letsel of tijdelijke ziekte of verhindering te komen, omdat een medische verklaring of een letselbeschrijving ontbreekt. De rechtbank spreekt de man daarom vrij ten aanzien van schuld aan het letsel van de vrouw.

De rechtbank veroordeelt de man voor roekeloos rijgedrag met als gevolg het overlijden van de bestuurder van de motorfiets. De man krijgt hiervoor een celstraf van 3 jaar en een rijontzegging van 4 jaar.

12 jaar gevangenisstraf en TBS geëist voor poging tot moord

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) eist 12 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging tegen een 38-jarige man uit Berkel en Rodenrijs. Hij wordt verdacht van poging tot moord op zijn ex-vriendin. Volgens het OM staat vast dat hij haar op 11 maart 2022 met voorbedachten rade door haar hoofd heeft geschoten.

Uit het onderzoek blijkt dat op die bewuste dag de verdachte naar de galerij van de woning van het slachtoffer loopt. Hij slaat met een hamer de ruiten van de voordeur kapot, kruipt naar binnen en loopt de trap op. Dan richt hij een wapen op het gezicht van het slachtoffer en laadt het door. Maar het wapen hapert. Vervolgens duwt het slachtoffer de verdachte waarna hij een paar treden de trap afglijdt. Hij loopt weer naar boven, schiet haar door het hoofd en rent weg.

Alarmsysteem en mobiele camera voor woning

De verdachte en het slachtoffer kennen elkaar bijna 20 jaar. Ze wonen sinds 2009 bij elkaar en hebben samen een kind. Vanaf 2020 komen er problemen in de relatie. Er komt 3 keer een contactverbod en de vrouw doet aangiftes van stalking, bedreiging en vernieling. De relatie gaat in 2021 uit. Het slachtoffer heeft daarna samen met hun kind 2 keer in een blijf-van-mijn-lijfhuis gezeten. Op 11 maart 2022 is ze daar net een paar weken uit. Een alarmsysteem om de politie met een druk op te knop te waarschuwen, een mobiele camera voor de woning en een alarm hebben de verdachte niet kunnen tegenhouden.

Vrouwenmoord

Het OM ziet de gepleegde feiten als daad van femicide, verklaarde de officer. “Deze zaak heeft alle kenmerken van femicide, vrouwenmoord. Dat verloopt altijd volgens een vast patroon. En dit patroon is ook hier te zien: “Controleren, isoleren, vernederen en het einde van de relatie niet accepteren. Een patroon waarin het geweld in de loop van de tijd alleen maar toeneemt. En waarbij het einde van het leven van het slachtoffer onafwendbaar lijkt.”

TBS met dwangverpleging

De verdachte is ter observatie opgenomen in het Pieter Baan Centrum (PBC). Daar heeft hij geweigerd mee te werken aan het onderzoek. Toch biedt het PBC-rapport voldoende aanknopingspunten om vast te stellen dat bij verdachte sprake is van een ziekelijke stoornis, verklaarde de officier tijdens de zitting. “Het risico dat verdachte zonder behandeling in de toekomst weer op dergelijk gewelddadige wijze ontspoort, is aanzienlijk. Ter bescherming van de maatschappij is oplegging van TBS met dwangverpleging aangewezen.” Naast TBS acht de aanklager een lange gevangenisstraf passend. “Verdachte heeft ingebroken in de woning van het slachtoffer om haar te vermoorden, terwijl hun kind ook aanwezig was. Hij heeft nooit spijt heeft betuigd en nog steeds gedachten om haar te doden.”

Over femicide

De term femicide (of vrouwenmoord) kan in beginsel alle moorden op vrouwen omvatten maar het OM gebruikt de term met name wanneer een vrouw vermoord wordt door een partner of ex-partner omdat de vrouw niet deed wat de man van haar wilde en verwachtte.  Vrouwen zijn extreem veel vaker slachtoffer van moorden gepleegd door een (ex-)partner dan mannen (60 procent versus 1 procent). De Nederlandse overheid heeft een belangrijke taak bij de aanpak van geweld tegen vrouwen, met als fatale vorm femicide.

Het OM is sinds januari 2024 gestart met het registreren van vrouwelijk slachtofferschap bij geweldsmisdrijven. Dit draagt bij aan het vergroten van zicht op de zaken en biedt de mogelijkheid om zaken nader te analyseren.

De rechtbank doet over 14 dagen uitspraak.

Probleem met raketsysteem hindert scheepvaart bij Denemarken

KOPENHAGEN – Een probleem met een raketsysteem op een marineschip hindert de scheepvaart en het vliegverkeer bij Denemarken. De strijdkrachten waarschuwen dat door een technisch probleem het risico bestaat dat per ongeluk een raket wordt afgevuurd. Die zou dan een paar kilometer kunnen vliegen.

De Deense Maritieme Autoriteit gaf eerder al een waarschuwing af voor de scheepvaart. Schepen kregen het verzoek een gebied te mijden op zo’n 4 kilometer ten zuiden van de Grote Beltbrug over de gelijknamige zeestraat. Dat is een van de drukste vaarroutes in de wereld. De brug is nog wel open voor verkeer.

De autoriteiten waarschuwden in hun bericht voor mogelijke “vallende raketresten”. Ook het luchtruim is deels gesloten. De strijdkrachten zeggen dat het na een test niet meer lukte een wapensysteem uit te zetten. “Tot dat raketsysteem is gedeactiveerd, is er een risico dat een raket gelanceerd kan worden.”

Douane vindt cannabis in twee levensgrote Rubik’s Kubussen op Schiphol [+foto’s]

Foto: Douane

SCHIPHOL – De Douane heeft maandag 1 april op luchthaven Schiphol 104 kilo cannabis onderschept. Dat zat verstopt in twee kunstwerken, in de vorm van Rubik’s kubussen. De verdovende middelen zijn overgedragen aan het Cargo HARC-team Schiphol.

Tijdens een controle van de lading van een vliegtuig dat afkomstig was uit San Francisco, troffen douaniers twee metalen kubussen aan. Omdat de objecten dichtgelast waren, moesten deze geopend worden met zwaar materiaal van de brandweer.

Na het openbreken bleek dat de inhoud bestond uit pakketten cannabis.

Foto: Douane

De zending is door het Cargo HARC-team Schiphol vernietigd.

IVECO S-WAY voor Wind Transport BV

Wind Transport Mussel

MUSSEL -Wind Transport BV uit Mussel is met name actief met transporten van- en naar Denemarken en Zuid- Zweden. Voor dat werk zet het bedrijf een nieuwe IVECO S-WAY in met 490 pk. De trekker werd geheel in Wind stijl afgeleverd en die kleuren staan hem bijzonder goed.

Wind Transport BV heeft een vloot van ruim 20 trekkende eenheden, die worden ingezet voor het transport met moving floors en schuifzeil opleggers. Het merk IVECO is nieuw in de vloot, en wij spraken met Jaap Wind en zijn zus Joke, die de leiding hebben binnen het bedrijf. ,,Één van onze charters ging na een demo rit over op een nieuwe IVECO S-Way, en daarmee was onze interesse voor deze truck gewekt. We vonden het meteen een mooie auto en onze charter is er bijzonder tevreden over.’’ Er werd contact gezocht met IVECO dealer Cornelis Bedrijfsauto’s, en dat leidde tot de aanschaf van de nieuwe IVECO S-Way.

De truck werd geheel in ‘Wind style’ opgebouwd, met een fraaie combikist met daarin de hydrauliek installatie voor de moving floor opleggers. Donk Carrosserie in Emmen verzorgde de opbouw van de kist en de hydrauliek, net als de dichte zijskirt aan de rechterkant met daarin een opstaptrede.

In de blauw metallic Wind kleuren ziet de trekker er bijzonder goed uit. Met de in kleur meegespoten zonneklep met daarboven de stoere lichtbak met extra verlichting en de in twee kleuren gespoten voorbumper, staat er een bijzonder fraaie trekker. Op de hoeken van de cabine werden windkappen geplaatst die fraai met de vorm van de cabine meelopen. Alles bij elkaar staat er een strakke truck voor de deur in Mussel.

Ook aan het interieur werd aandacht besteed. Zo is er een magnetron, een zware omvormer, een koelkast en een draaibare bijrijdersstoel. Verder is er gekozen voor een leder pakket en voor de originele IVECO audio- navigatie unit. Bij Cornelis Bedrijfsauto’s in Hoogeveen werd de stuurverstelling van de IVECO verbeterd, waardoor iedereen nu de ideale zitpositie kan instellen.

Hoewel Wind Transport normaal gesproken naar Scandinavië rijdt, ging de eerste rit naar Roemenië. Het bedrijf rijdt ieder jaar naar dat land met hulpgoederen en Jaap Wind zag dat als een mooie test voor de nieuwe IVECO.

“We hebben die rit met twee man gedaan. Eerst naar centraal Roemenië, en vervolgens naar Denemarken. Een rit van dik 5000 kilometer, en dan leer je een auto kennen. Ik ben dik tevreden over de truck. De cabine is comfortabel en de 490 pk sterke Cursor 13 motor trekt erg goed. Opvallend vond ik de werking van de motorrem. Daar heb je echt geen retarder voor nodig. Verder ziet ook het brandstofverbruik er goed uit, zeker voor een eerste rit.”

FT: Thames Water kan lening ING niet op tijd terugbetalen

Thames Water

LONDEN – Het grootste waterbedrijf van het Verenigd Koninkrijk kan zijn leningen aan onder meer ING niet op tijd terugbetalen, melden ingewijden aan zakenkrant Financial Times. Het moederbedrijf van het noodlijdende waterbedrijf Thames Water moet voor het einde van deze maand 190 miljoen pond (bijna 221,5 miljoen euro) aan leningen terugbetalen.

Een van de bronnen noemt ING als een van de financierders die geld moet terugkrijgen van moederbedrijf Kemble Water. Het is niet bekend hoeveel geld Kemble schuldig is aan aan de bank uit Nederland. ING wilde tegenover persbureau Bloomberg en het ANP niks zeggen over de lening.

De geldverstrekkers zouden weigeren om de terugbetaling uit te stellen. Dat willen ze pas doen als Thames Water meer geld krijgt. Maar aandeelhouders besloten vorige week om geen kapitaalinjectie te geven van 500 miljoen pond, bijna 583 miljoen euro. Daardoor zou Kemble de leningen niet voor het einde van de maand kunnen terugbetalen.

Afgelopen zomer werd bekend dat Thames Water een grote schuldenlast van zeker 13 miljard pond had. Het bedrijf werd gered na een investering van 750 miljoen pond. Thames Water kreeg in juli een boete van meer dan 3 miljoen pond voor het illegaal lozen van rioolwater. Ook meldde de toezichthouder in september dat verschillende waterbedrijven, waaronder Thames Water, hun klanten 114 miljoen pond moeten terugbetalen.

Vrachtwagen vast in berm op N244 [+foto’s]

N244

WESTBEEMSTER – Donderdagmiddag rond kwart voor twee is op de N244 in Westbeemster een ongeluk gebeurd.

Een vrachtwagen kwam met zijn rechter wielen in de berm en kwam daar niet meer uit. De vrachtwagen kwam uiteindelijk tot stilstand.

Zelfstandig uit de berm komen lukt niet.

Een berger zal de vrachtwagen met een telekraan op de weg tillen. Als de telekraan aankomt zal de weg in beide richtingen afgesloten worden. Dit zal een paar uur duren.

Eerste stap internationale vrachttrein voor vers voedsel Valencia-Rotterdam-Oslo

RSC Rotterdam

ROTTERDAM – De provincie Zuid-Holland maakt plannen voor een internationale vrachttrein voor vers voedsel. De trein moet in de loop van 2024 gaan rijden van Valencia via Rotterdam naar Oslo. De provincie presenteerde het plan op donderdag 4 april op de transportbeurs Connecting Europe Days in Brussel.

Met deze pilottrein wil Zuid-Holland laten zien dat verstransport over het spoor een grote behoefte kan vervullen. De trein vervoert sinaasappels en tomaten uit Spanje, zalm uit Noorwegen en verschillende versproducten uit Nederland. Dit project moet een begin zijn van grootschalige verschuiving van versvervoer over de weg naar andere transportmiddelen. Het begint met één trein per week. Als een aantal bottlenecks is opgeheven zijn meerdere treinen per dag mogelijk.

Tijdwinst van een etmaal

Vrachttreinen maken het mogelijk om verse producten sneller, goedkoper en duurzamer van de boer naar je bord te brengen. De reistijd van Valencia naar Oslo wordt meer een etmaal korter dan over de weg: van 100 uur per vrachtwagen tot 70 uur per trein. Nu reist nog 98 procent van het verse voedsel over de weg, ook al rijden er al sinds 1850 internationale treinen. Dit kan en moet beter voor een CO2-emissievrije toekomst.

Wat houdt ons tegen? Niet veel. Er is een beperkt aantal maatregelen nodig om dat te veranderen: ruimte in internationale schema’s voor treinpaden met voorrang, minder bureaucratie aan de grens en uniforme tarieven bij de verschillende nationale spoorbedrijven in Europa. “Zoals gelijkschakeling van regels het Europese vrachtvervoer op de weg in een stroomversnelling heeft gebracht, zo moet dat ook op het spoor gebeuren”, zegt gedeputeerde verkeer en vervoer Frederik Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland.

Het juiste moment

Als logistiek knooppunt nabij grote tuinbouwclusters is Rotterdam nu al Europa’s grootste knooppunt voor verse producten. Daar komen zeevaart, binnenvaart en transport over de weg samen. Transport van verse producten over het spoor kan filedruk en uitstoot verminderen. Voor de pilottrein bundelt Zuid-Holland haar krachten met het Rijk, het Havenbedrijf Rotterdam, Greenports Nederland en de provincie Limburg.

Verschillende marktpartijen zijn ook betrokken bij de uitwerking van de plannen, waaronder COOP en bedrijven in de verssector. Maarten van Hamburg (Greenyard): “Dit is het moment. Verschuiving van vrachtwagen naar trein brengt een enorme verandering.”

“Dit is het juiste moment om de trein in gang te zetten”, zegt Zevenbergen. Alle partijen die dit samen mogelijk kunnen maken zaten vandaag met elkaar aan tafel. Zoals de Europese Commissie, het Trans-European Transport Network, verschillende landelijke ministeries van transport, Europese spoorgoederencoördinatoren en bedrijven in de verssector. Bovendien draagt transport per trein bij aan de verschillende duurzaamheidsdoelen van de Europese Unie.

Macron: idee dat Frankrijk rol speelde bij aanslag Moskou ‘bizar’

Macron

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron noemt het “bizar en gevaarlijk” dat de Russische minister van Defensie, Sergej Sjojgoe, in een telefoongesprek met zijn Franse collega insinueerde dat Frankrijk een rol zou hebben gespeeld bij de aanslag in Moskou.

In een gesprek van een uur met Sébastien Lecornu zei Sjojgoe dat “hij hoopte dat de Franse geheime dienst niet betrokken was” bij de recente aanval op een concertgebouw in Moskou.

“Maar het is belachelijk om te zeggen dat Frankrijk erachter zit, en dat de Oekraïners erachter zitten”, aldus Macron. “Het slaat nergens op. Het komt niet overeen met de werkelijkheid. Het is een manipulatie van informatie die deel uitmaakt van het Russische oorlogsarsenaal.” De aanval in Moskou werd opgeëist door terreurgroep Islamitische Staat.

‘Bruikbare informatie’

Dat de Franse en Russische ministers van Defensie met elkaar telefoneerden was op zich best opmerkelijk, omdat Macron zijn houding tegenover Russische president Vladimir Poetin de voorbije maanden juist verder had verhard.

Maar het telefoontje zou volgens Macron deel uitmaken van “technische gesprekken” tussen de twee landen over de strijd tegen terreur. Frankrijk zou “bruikbare informatie” hebben voor Rusland over de aanslag van 22 maart die het leven kostte aan zeker 144 mensen.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...