Clicky

zaterdag 2 november 2024 - 10:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 434

Een zeldzaamheid: de Daimler cardanwagen uit 1899

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/WÖRTH – De derde versie van ‘s werelds eerste vrachtwagen ooit uit 1896 maakt deel uit van de Mercedes-Benz Trucks Classic Collection. Dit is de Daimler vrachtwagen uit 1899 met cardanaandrijving, gebouwd door Daimler-Motoren-Gesellschaft, Cannstatt.

De vrachtwagen, die op dat moment nog op benzine van de apotheek reed, was drie jaar eerder in Cannstatt in brand gestoken. De auto zelf was toen pas 13 jaar oud. Auto’s en vrachtwagens waren in die tijd uiterst zeldzaam op de wegen. Paardenkoetsen werden nog steeds vooral gebruikt om mensen en goederen te vervoeren, vooral in steden. Het vrachtvervoer over lange afstanden gebeurde voornamelijk per spoor of per schip.

Volgens de aantekening in het ‘Commission Book’ van 11 maart 1899 werd de Daimler cardanwagen uit 1899 afgeleverd bij de “Stuttgart Municipal Water Works”, waar hij tussen 1899 en 1923 trouw dienst deed.

Een foto genomen bij de onderdoorgang vlakbij het treinstation van Cannstatt brengt ons terug naar die tijd: vooraan, in een open cabine, zit de chauffeur met een arbeider achter op het perron. Naast hem staat een enorme bankschroef en ernaast een apparaat om buizen en draden door te snijden – destijds het essentiële gereedschap voor het leggen van waterleidingen, die meestal van metaal waren.

Daimler Cardanwagen

Na 24 jaar verving Stuttgart Water Works de vrachtwagen door een recenter model en gaf hem in 1923 terug aan Daimler-Motoren-Gesellschaft, waar hij al deel ging uitmaken van de collectie van het museum. Toen in 1944 de bombardementen op Untertürkheim heviger werden, werd een deel van de collectie van het museum verplaatst naar Dresden. Tijdens de daaropvolgende bezetting van Duitsland en de jaren vóór de hereniging mislukten alle pogingen om het voertuig terug te brengen naar Stuttgart.

Pas toen de Berlijnse Muur in 1989 viel, slaagde Daimler-Benz AG, zoals het toen heette, er in 1991 in om na twee jaar onderhandelen een deal te sluiten met de Vrijstaat Saksen om zestien historische voertuigen terug te geven, waaronder de Daimler-cardan-vrachtwagen uit 1899. Als onderdeel van de spin-off van Daimler Truck AG werd het voertuig overgebracht naar de inventaris van Mercedes-Benz Trucks Classic, waar het sindsdien veilig is gehuisvest en verzorgd.

Visueel lijkt de Daimler-cardanwagen uit 1899 op een paardenkoets zonder paal, in wezen een grote achterklep op houten wielen met een verbrandingsmotor. Slechts drie jaar na de levering van de eerste vrachtwagen is de technologie al aanzienlijk ontwikkeld en is deze qua basisfuncties nog steeds relevant. In tegenstelling tot de eerste en tweede gemotoriseerde vrachtauto was de aandrijving van de Daimler-cardanwagen uit 1899 niet meer aan de achterkant of op het voertuigframe onder de cabine gemonteerd, omdat dit bij het laden vanaf de achterkant onpraktisch bleek. In plaats daarvan werd het voor in het voertuig over de vooras geplaatst.

De vrachtwagen werd nu bestuurd met een stuurinrichting in plaats van met kettingen. De krachtoverbrenging via rondsels in het wiel anticipeerde op de moderne planetaire naafreductieas. Kenmerken die voor 1899 state-of-the-art waren, waren onder meer een efficiënte motorkoeling met behulp van een buisradiator en remmen die op beide achterwielen inwerken, evenals op de reductiekast. Het zou nog vele jaren gebruikelijk blijven om uitsluitend op de achteras te remmen.

In de toenmalige verkoopbrochure werd de Daimler cardanwagen uit 1899 aangeboden met “2- of 4-cilindermotor” en nu ook met “elektrische ontsteking”. De conventionele “hot-tube-ontsteking”, die werd ontstoken met houtkrullen, had vaak als neveneffect dat het gezicht van de bestuurder zwart werd, waardoor het zicht werd belemmerd. Het vermogen van deze bedrijfs- en bestelwagens varieerde van 4, 6, 8, 10 tot 12 pk. Het laadvermogen van de voertuigen bedroeg 1.550, 2.500, 3.750 en 5.000 kilogram. “De wielen zijn voorzien van ijzeren banden”, staat in de omschrijving. Op de kasseien die toen gebruikelijk waren, was het lawaai enorm.

Brabantse mazelenpatiënten flink ziek, maar niet in gevaar

Mazelen

EINDHOVEN – Sommige mensen in Noord-Brabant die mazelen hebben opgelopen, zijn daar flink ziek van geworden. Maar niemand verkeert in levensgevaar, en een flink aantal is inmiddels hersteld. Dat zegt Ronald ter Schegget, arts infectieziektenbestrijding bij de GGD Brabant-Zuidoost.

Bij veertien kinderen en een volwassene uit Eindhoven en omstreken is de ziekte vastgesteld. Ze waren allemaal niet gevaccineerd. De eerste besmetting kwam half februari aan het licht. “We hebben niet kunnen vaststellen hoe die persoon het heeft opgelopen, maar het moet natuurlijk ergens zijn gebeurd. Die patiënt ervoor hebben we niet in beeld”, zegt Ter Schegget. De meeste gevallen zijn in de laatste tien dagen vastgesteld. Sommige patiëntjes zijn broers of zussen van elkaar.

Ter Schegget kan niet uitsluiten dat het aantal besmettingen nog stijgt. “Het duurt gemiddeld een dag of tien voordat iemand verschijnselen krijgt, maar je kunt anderen al besmetten voordat je zelf duidelijke klachten hebt. Misschien zit je vandaag kiplekker op school, maar als je morgen ziek wordt, was je vandaag al besmettelijk.”

Verspreiding

Bovendien verspreiden de mazelen zich heel snel. Ter Schegget: “Als een besmettelijke patiënt in de wachtkamer van een huisarts heeft gezeten, is dat aanleiding om alle mensen die in de twee uur erna in de wachtkamer zijn geweest te betrekken in het contactonderzoek. Als je niet gevaccineerd bent, is een vluchtig contact voldoende.”

De besmettelijkheid is te zien in het zogenoemde reproductiegetal. Dat geeft weer hoe snel een virus zich verspreidt. “Bij het coronavirus hadden we het over een getal van 1,5. Het reproductiegetal van mazelen bij niet-gevaccineerde mensen is 15.”

Besmettingen

Drie scholen in de regio hebben meer dan één kind met mazelen. De besturen en de ouders zijn daarover geïnformeerd, maar de GGD wil niet zeggen welke scholen dat zijn en in welke plaatsen, de dienst vindt dat niet relevant. De GGD wil ook niet zeggen of er een band is tussen de besmette volwassene en kinderen.

Waarom de volwassene en de kinderen niet gevaccineerd waren, zegt de GGD niet te weten. “Voor ons is dat een punt van aandacht. De vaccinatiegraad in Brabant-Zuidoost is beter dan het landelijke gemiddelde, maar daalt net als in de rest van het land. Daardoor is de kans op een uitbraak groter. Bij de vorige mazelenepidemie tien jaar geleden hadden we in onze hele regio vier patiënten.”

Vermiste vrachtwagenchauffeur lag door medisch probleem in voetenruimte cabine

HAMM – Dankzij de samenwerking van de Duitse politie door het heel Duitsland kwam de zoektocht naar een vermiste vrachtwagenchauffeur donderdag 14 maart rond 04:00 uur snel ten einde.

De 57-jarige Duitse vrachtwagenchauffeur werkt voor rederij Hammer. Zijn werkgever had de chauffeur om middernacht als vermist opgegeven op het politiebureau in Hamm Bockum-Hövel, omdat hij die dag niet zoals afgesproken na een rit terugkeerde naar de zaak.

De agenten uit Hamm hebben vervolgens contact gelegd met de districtspolitie van Recklinghausen, die verantwoordelijk is voor de woonplaats van de vermiste man, en met de politieautoriteiten in Freiburg en Offenbach, waar hij zijn vrachtwagen voor het laatst had geladen.

Nadat de man op deze locaties niet meer kon worden gevonden, leidden uitgebreid poolitieonderzoek de rechercheurs naar Koblenz. De snelwegpolitie daar kon het voertuig uiteindelijk op een parkeerplaats lokaliseren.

De chauffeur lag in de voetenruimte en was bij bewustzijn. Vanwege een medisch probleem kon hij de deur echter niet openen, waardoor de politie het raam moest inbreken.

De man werd voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

Vrachtwagen gestolen terwijl chauffeur staat te lossen

Politie Oostenrijk

VILLACH – In het Oostenrijkse Villach werd donderdagochtend op ongewoon brutale wijze een vrachtwagen gestolen. De 53-jarige chauffeur was aan het lossen toen een man in de cabine sprong en met het voertuig wegreed. De politie kon de 38-jarige dief korte tijd later oppakken. Zijn excuus: de man, zonder vaste woon- of verblijfplaats, was op zoek naar een plek om te verblijven.

De 53-jarige chauffeur deed direct aangifte, waarna een grootschalige klopjacht werd gestart door meerdere politiepatrouilles en de politiehelikopter. Korte tijd later werd het voertuig vlak voor Drobollach gestopt in de Faakersee Straße (B84).

De dief, een 38-jarige Oostenrijker zonder vast adres, werd gearresteerd. Bij ondervraging verklaarde hij dat hij op zoek was naar een woonruimte en dat hij daarom de vrachtwagen had gestolen.

De politie heeft de zaak in onderzoek.

De vrachtwagen werd onbeschadigd teruggegeven aan de chauffeur.

AD-journalist Yelle Tieleman moet getuigen in afpersingszaak De Groot Fresh Group

Yelle Tieleman

DEN HAAG – AD-journalist Yelle Tieleman moet getuigen in het hoger beroep van de Hedelse afpersingszaak. Dat heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden donderdag beslist. Tieleman schreef een boek over de zaak die draait om de afpersing van een fruitbedrijf in het Gelderse Hedel, nadat daar 400 kilo cocaïne was gevonden.

Bij verscheidene medewerkers van het bedrijf zijn daarna aanslagen gepleegd. De verdediging van verdachte Yassine A. wil de journalist horen over een fragment uit zijn boek. Dat gaat over uitspraken die undercoveragenten zouden hebben gedaan over bedreigingen tegen een medeverdachte.

A. werd veroordeeld tot tien jaar cel voor het uitlokken van vijf aanslagen. Hij zou jonge uitvoerders, geld en vuurwerkbommen hebben verstrekt en adressen van medewerkers en familieleden van De Groot.

A. is de halfbroer van hoofdverdachte Ali G. Die werd veroordeeld tot negentien jaar en tien maanden gevangenisstraf. Hij zou diverse mannen hebben aangezet tot het veroorzaken van explosies bij woningen van medewerkers van het fruitbedrijf. Door een fout van het Openbaar Ministerie waren de namen en adresgegevens van zo’n 350 (oud-)medewerkers van de fruithandel in handen van de verdachten in de zaak.

DAF bekroont European Service Team of the Year 2024

Serviceadviseur Daniele Cagol (links) en monteur Giacomo Paladino (rechts) van Interservice S.p.A. uit het Italiaanse Trento, namen verrast hun trofee in ontvangst

EINDHOVEN – De titel van ‘DAF European Service Team of the Year 2024’ gaat naar Italië. Werkplaatstechnicus Giacomo Paladino en serviceadviseur Daniele Cagol van Interservice uit Trento kregen de bijhorende trofee gisteravond uitgereikt. Dat gebeurde na afloop van een tweedaagse finale, die plaatsvond bij DAF Trucks in Eindhoven. De wedstrijd vormde het slotstuk van een internationale zoektocht die DAF om het jaar organiseert. Met deze competitie zet de Nederlandse truckbouwer werkplaatstechnici en serviceadviseurs op het voetstuk dat ze verdienen.

Teams van DAF-dealers en -servicepunten uit achttien verschillende Europese landen lieten tijdens de internationale finale hun vaardigheden zien. Zowel de serviceadviseurs als de werkplaatstechnici kreeg uiteenlopende, ingewikkelde theoretische en praktische opdrachten op het vlak van truck- en motoronderhoud. De tests konden alleen succesvol worden afgerond, als de adviseur en de technicus als een echt team optrokken én bovendien gebruikmaakten van hun uitgebreide technische voertuigkennis.

DAF European Service Team of the Year

“DAF organiseert de Service Team of the Year-competitie om het belang van professionele werkplaatstechnici en serviceadviseurs te benadrukken,” aldus Twan Winters, Director After Sales bij DAF Trucks. “De trucks van DAF zijn hypermoderne voertuigen waarin de allernieuwste technologieën zijn geïntegreerd voor maximale efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Om dit soort geavanceerde voertuigen te onderhouden, hebben technici grondige en diepgaande kennis nodig. De serviceadviseurs moeten op hun beurt effectief met klanten kunnen communiceren over de geleverde dienstverlening.”

Werken bij de DAF dealer

“Om de groei van DAF te ondersteunen, zijn sterke serviceteams nodig. Daarom liggen er bij DAF-dealers in heel Europa kansen voor vaardige en enthousiaste werkplaatstechnici,” stelt Albert Florijn, Director Dealer Workshop Services bij DAF Trucks: “Voor de hoogste klanttevredenheid werken de serviceadviseur en werkplaatstechnicus nauw samen. DAF wil tot in de kleinste details uitzonderlijke service en kwaliteit bieden. De serviceteams van onze dealers spelen daarin een cruciale rol.”

‘Een bijzonder leerzame ervaring’

Serviceadviseur Daniele Cagol en werkplaatstechnicus Giacomo Paladino namen hun trofeeën verrast in ontvangst. Giacomo: “Gezien het extreem hoge niveau van de andere teams, past nederigheid ons het best. Maar natuurlijk zijn we ontzettend trots. We hebben bovendien enorm genoten van de uitdagende opdrachten. Net als iedereen moesten we tot het uiterste gaan. Daardoor werd de finale een zeer leerzame ervaring.”

Nederlands team behaalt prachtige tweede plek

Het Nederlandse team, bestaande uit Service Advisor Gert Jan Kortlever en Master Technician Sid Classens, beiden werkzaam bij van Tilburg-Bastianen, wist de tweede plaats te bereiken.

Onder het toeziend oog van de dealer vertegenwoordiger John Jans-Beken hebben zij zowel individueel als in de samenwerkende opdrachten Nederland uitstekend vertegenwoordigd. “De wedstrijd was zeer goed georganiseerd en de opdrachten sloten goed aan met de praktijk” aldus Sid en Gert Jan.

Uitbraak mazelen in Eindhoven en omgeving, 15 besmettingen gemeld

EINDHOVEN – In Eindhoven en omgeving is een uitbraak van mazelen gaande. De GGD heeft meldingen gekregen over veertien kinderen van gemiddeld 5 jaar oud en één volwassene die de zeer besmettelijke ziekte hebben opgelopen. Ze waren allemaal ongevaccineerd, meldt de gezondheidsdienst.

“Door de dalende vaccinatiegraad neemt het risico op verspreiding toe”, voegt de GGD eraan toe. Die benadrukt nog eens dat vaccinatie een goede bescherming biedt tegen de ziekte.

In diverse andere EU-landen gaat het virus dat mazelen veroorzaakt al langer rond. In Oostenrijk, Liechtenstein en Roemenië waren vorig jaar opgeteld al enkele duizenden gevallen gemeld. De Europese gezondheidsdienst waarschuwde onlangs nog dat het aantal besmettingen waarschijnlijk zal toenemen.

Symptomen

Symptomen van mazelen zijn klachten als koorts, niezen en hoesten. Besmette mensen hebben meestal ook ontstoken ogen. Na 3 tot 7 dagen komen er vlekjes op de huid. “Deze vlekjes komen eerst achter de oren en verspreiden zich daarna over het hele lichaam”, beschrijft de GGD Brabant-Zuidoost het ziekteverloop.

Klachten blijven vaak relatief mild, maar soms verloopt de ziekte zeer ernstig. “In ernstige gevallen krijgt iemand longontsteking of hersenontsteking”, legt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) uit. In uitzonderlijke gevallen is mazelen dodelijk. Volgens het RIVM loopt in Nederland ongeveer een op de 10.000 gevallen fataal af. Ongevaccineerde jonge kinderen, ongevaccineerde zwangeren en mensen met een immuunstoornis lopen een verhoogd risico om ernstiger ziek te worden.

De GGD doet zoals gebruikelijk onder meer bron- en contactonderzoek. Dat betekent dat wordt nagegaan met wie iemand die besmet is recent contact heeft gehad. Die mensen krijgen dan bericht, zodat ze zelf alert zijn op symptomen van ziekte.

Laatste uitbraak

De laatste grote mazelenuitbraak in Nederland was in 2013 en begin 2014. Toen werden enkele duizenden mensen ziek. Ruim 180 mazelenpatiënten moesten worden opgenomen in het ziekenhuis, becijfert het RIVM. Een 17-jarig meisje overleed aan de gevolgen van de ziekte. De afgelopen jaren waren er weinig gevallen. Vorig jaar registreerden gezondheidsdiensten er slechts zeven in totaal. Dat aantal is dus nu al overtroffen. In de coronajaren waren er ook amper besmettingen.

Met de uitbraak rond Eindhoven is nu al sprake van het hoogste aantal besmettingen sinds 2019. Toen kregen volgens de RIVM-cijfers 83 mensen in Nederland mazelen.

Putters adviseert kabinet met ‘programakkoord’ op hoofdlijnen

DEN HAAG – Informateur Kim Putters adviseert om een ‘programkabinet’ te vormen op basis van een akkoord op hoofdlijnen. PVV, VVD, NSC en BBB moeten daar wat hem betreft verder over gaan onderhandelen.

Het akkoord op hoofdlijnen moet wat Putters betreft op brede steun in de Tweede Kamer kunnen rekenen.

Dat zei Putters bij de aanbieding van zijn eindverslag aan Kamervoorzitter Martin Bosma. Hij heeft geconstateerd dat een gewoon meerderheidskabinet op dit moment niet mogelijk is en een minderheidskabinet evenmin.

ILT legt dwangsom op aan plaagdierbeheersingsbedrijf

muizen

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom opgelegd aan een groot plaagdierbeheersingsbedrijf. Dit bedrijf heeft de voorschriften voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen ratten en muizen niet goed nageleefd. De ILT gaat hiertoe over naar aanleiding van bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorig jaar bij 46 bedrijven. De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de NVWA is onder leiding van het Openbaar Ministerie tevens een strafrechtelijk onderzoek gestart bij de plaagdierbeheerser.

De ILT legt een last onder dwangsom van €5.000 per dag op bij elke geconstateerde overtreding. Deze last wordt opgelegd om een einde aan de overtredingen te maken en om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Ingrijpen na bevindingen NVWA

De ILT heeft ingegrepen na bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). In oktober 2023 heeft de NVWA 46 veehouderijen tijdelijk stilgelegd, nadat sporen van een muizenbestrijdings­middel waren aangetroffen in de lever van een kalf, afkomstig uit een van deze veehouderijen. De NVWA constateerde dat het verantwoordelijke plaagdierbeheersingsbedrijf de regels voor het gebruik van het muizengif onvoldoende had nageleefd. Er werd gif gebruikt op plekken, waar de kalveren het op konden likken. Hierdoor zijn deze dieren blootgesteld aan het bestrijdingsmiddel.

Integrated Pest Management (IPM)

Daarnaast werd de voor knaagdierbeheersing de verplichte werkwijze Integrated Pest Management (IPM) niet tot nauwelijks toegepast. IPM is sinds januari 2023 verplicht. Kortgezegd houdt het in dat gif inzetten de laatste optie is en dat er eerst preventieve maatregelen, wering en mechanische bestrijding moeten worden ingezet. Ook ontbraken de verplichte risico-inventarisatie en het plan van aanpak. De ILT en NVWA zijn met het plaagdierbeheersingsbedrijf in gesprek gegaan om implementatie van de verplichte IPM-werkwijze te versnellen.

Veilig voor mens, dier en milieu

Het is van belang dat er veilig wordt gewerkt met bestrijdingsmiddelen1 en dat de voorschriften in de toelatingen ervan worden nageleefd. Dit om te voorkomen dat bestrijdingsmiddelen bijvoorbeeld in voedingsmiddelen terecht komen, waardoor ze schadelijk kunnen zijn voor mensen. Verkeerd gebruik van bestrijdingsmiddelen kan ook leiden tot schade aan het milieu (bijvoorbeeld vergiftiging van roofvogels) en afnemende werking (resistentie).

Toezicht

De ILT houdt toezicht op de door agrariërs ingehuurde plaagdierbeheersers. Vanuit de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden is de ILT bevoegd om op te treden bij overtredingen van die wet. De NVWA kijkt vooral naar de risico’s voor voedselveiligheid als gevolg van onjuiste toepassing van ratten- en muizengif door voedselproducerende bedrijven, zowel door agrariërs zelf als de ingehuurde plaagdierbeheersers. De ILT en NVWA werken hierin intensief samen en delen benodigde informatie met elkaar om zo gezamenlijk toezicht te kunnen houden op het uitvoeren van ongediertebestrijding door agrariërs zelf en plaagdierbeheersers.

[1] De term bestrijdingsmiddelen betreft in het algemeen zowel gewasbeschermingsmiddelen als biociden, waaronder de rodenticiden vallen.

DNB waarschuwt dat veel mensen te weinig van welvaart profiteren

AMSTERDAM – De toename van de welvaart in Nederland komt onvoldoende bij huishoudens terecht. Daarvoor waarschuwt president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB).

Knot sprak bij de presentatie van het jaarverslag van de centrale bank van een economie die “best goed draait, maar voor een deel van Nederland toch niet voldoende werkt”. “De verwachting leeft breed dat de generatie die nu opgroeit het minder goed krijgt dan haar ouders. Er zijn zorgen over de bestaanszekerheid en de impact van migratie. En veel Nederlanders zien meer nadelen van globalisering dan voordelen”, somde hij in dat jaarverslag zelf ook op.

Dat het economische succes van Nederland niet door iedereen wordt gevoeld, heeft volgens Knot te maken met de verdeling van de welvaart. “Werkenden krijgen een steeds kleiner stuk van de economische taart.” Terwijl het bedrijfsleven jarenlang flink wist te profiteren van bijvoorbeeld de Europese eenwording, zijn de lonen niet met gelijke tred omhooggegaan.

Inhaalslag loonontwikkeling

Wat betreft de lonen verwacht de DNB-baas nog wel een inhaalslag, doordat de lonen veelal met enige vertraging op onverwachte inflatie reageren. “Maar in Nederland is er nog iets anders aan de hand. En dat is de te ver doorgeschoten flexibilisering op met name de onderkant van de arbeidsmarkt.”

Flexwerkers en zzp’ers verkeren vaak in een kwetsbare positie met weinig buffers. De coronacrisis en de flinke stijging van de energieprijzen hebben ook laten zien dat grote groepen huishoudens bij financiële tegenslagen snel in de problemen komen, aldus Knot.

Betaalbaarheid woningen

Hij stipte ook nog eens aan dat woningen voor veel mensen onbetaalbaar zijn geworden. Daarnaast loopt de economie ook steeds meer tegen capaciteitsgrenzen aan. “Denk bijvoorbeeld aan het overbelaste stroomnet, de volle wegen en treinen, maar ook de knelpunten op het gebied van milieu en klimaat.”

Het is volgens Knot aan een nieuw kabinet om met beleid te komen “waarbij niemand achterblijft”. Dat betekent ook keuzes maken, voegde hij er meteen aan toe. Afgelopen jaren heeft de overheid burgers en bedrijven geholpen met allerlei steunmaatregelen. “De komende jaren is die slagkracht er niet meer.”

Begrotingstekort

Knot hamert er al langer op dat de overheid haar begrotingstekort niet te veel moet laten oplopen. Het nieuwe kabinet zal dus niet alleen moeten kijken naar extra uitgaven, maar ook naar bijvoorbeeld het afschaffen van fossiele subsidies of de belastingvoordelen die huizenbezitters wel genieten maar huurders niet.

Kantoorunits zijn dé oplossing voor transportbedrijven

Groeit jouw transportbedrijf zo hard dat de bestaande kantoorruimte te krap wordt? Of heb je tijdelijk extra werkplekken nodig tijdens een piek of verbouwing? RECO kantoorunits huren kan dan uitkomst bieden. Deze mobiele kantoorruimtes worden volledig ingericht op jouw locatie geplaatst voor de periode die je nodig hebt. Laten we eens kijken naar de voordelen van deze flexibele oplossing.

Snel realiseren van extra werkruimte met kantoorunits

Het grootste pluspunt van kantoorunits huren is de snelle beschikbaarheid. Binnen enkele weken na bestelling staan ze al op je terrein. Geen langdurige verbouwingen of nieuwbouw, maar meteen volledige ingerichte werkplekken. De units worden bovendien turn-key geleverd, inclusief aansluitingen voor nutsvoorzieningen. Zo kan jouw personeel er direct aan de slag.

Schaalbaarheid naar behoeften

Een ander voordeel is de mogelijkheid om eenvoudig op- of af te schalen. Meer werkplekken nodig? Dan worden er kantoorunits bijgeplaatst. Tijdelijk minder ruimte vereist? De overbodige units gaan weer mee. Dankzij dit modulaire systeem betaal je alleen voor de ruimte die je echt nodig hebt. Ideaal voor pieken en seizoensgebonden drukte in de transportsector.

Comfortabele werkplek voor medewerkers

Het huren van RECO kantoorunits biedt een uitstekende werkomgeving voor je medewerkers. Ze zijn goed geïsoleerd, verwarmd, gekoeld en voorzien van ergonomisch meubilair, sanitair en eventueel een pantry. Met verlichting, vloerbedekking en wandpanelen ogen ze keurig afgewerkt. Jouw personeel kan er dus comfortabel en gefaciliteerd werken, wat hun productiviteit en tevredenheid ten goede komt.

Kantoorunits op maat

Voor elke specifieke situatie is een passende samenstelling van kantoorunits mogelijk. Van een enkel kantoor tot een compleet pand met meerdere ruimtes, vergaderzalen en een kantine. De kantoorunits van RECO kunnen ook beveiligd of vandalismebestendig gemaakt worden. Zo wordt de oplossing naadloos afgestemd op jouw bedrijfssituatie en heersende omstandigheden, zoals bedrijfsgroei of renovaties. Kantoorunits bij transportbedrijven zijn breed inzetbaar.

Duurzame en groene kantooromgeving

Naast dat ze zeer comfortabel zijn, kunnen de gehuurde kantoorunits ook verduurzaamd worden. Denk aan de plaatsing van zonnepanelen voor groene stroomvoorziening en verlaging van de CO2-uitstoot. De units worden bovendien gemaakt van duurzame en goed geïsoleerde materialen voor energiezuinig gebruik en een milieuvriendelijke werkplek. Een verantwoorde en groene keuze voor transportbedrijven.

Gebruiksgemak met volledige service

Bij het huren van kantoorunits wordt voor een vlekkeloze ervaring gezorgd. RECO adviseert, richt de units volledig in en sluit ze aan op nutsvoorzieningen. En mocht er tijdens de huurperiode een storing optreden, dan wordt deze snel verholpen. Zo geniet je zorgeloos van je tijdelijke kantoorruimte, zonder afleiding van je kernactiviteiten in de transportsector.

Transportondernemers die meer willen weten over kantoorunits huren voor uitbreiding of tijdelijke huisvesting, kunnen contact opnemen met een leverancier zoals RECO. Die maakt een voorstel op maat met plattegrond en prijsopgave. Vraag meer informatie aan voor flexibele én comfortabele kantoorruimte op je transportlocatie want het huren van RECO units zijn de ideale oplossing. Een slimme manier om je bedrijfsgroei op te vangen of verbouwingen soepel te laten verlopen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Eventuele gedwongen ontslagen bij Tata Steel van tafel

IJMUIDEN – Er zullen geen gedwongen ontslagen plaatsvinden bij het schrappen van honderden banen bij Tata Steel. Dat zegt een woordvoerder van het staalconcern naar aanleiding van berichtgeving van NH Nieuws.

Bij de aankondiging van de ontslagronde in november zei Tata Steel nog dat gedwongen ontslagen niet uitgesloten waren.

Tata Steel kondigde vorig jaar aan banen te schrappen om ook in de toekomst concurrerend en winstgevend te blijven.

Inmiddels zijn de plannen daarvoor uitgewerkt en gaat het niet om achthonderd te vervallen arbeidsplaatsen, zoals eerder werd genoemd, maar 581 banen. Die vermindering komt omdat het bedrijf besloten heeft om banen op de hr-, finance-, en inkoopafdelingen van het bedrijf toch niet te gaan uitbesteden.

Vattenfall onderzoekt ‘betere verdeling’ hogere kosten zonnestroom

DEN HAAG – Energiebedrijf Vattenfall onderzoekt hoe het de stijgende kosten van teruggeleverde zonnestroom “beter kan verdelen”. Nu rekent de energieleverancier nog geen hogere tarieven voor huishoudens met zonnepanelen.

“Op dit moment is niet bekend of, en zo ja, wat de beste manier is. Alle opties liggen op tafel. Net als andere energieleveranciers worstelen ook wij met de stijgende kosten als gevolg van het terugleveren van zonnestroom”, stelt een woordvoerder.

Keuze.nl en Energievergelijk.nl meldden eerder dat Vattenfall nieuwe klanten met zonnepanelen hogere tarieven laat betalen dan klanten zonder panelen. De vergelijkingssites baseerden zich op een tarieventabel die op de site van Vattenfall stond. Maar volgens de woordvoerder kwam de tabel, die niet juist is, door een technische fout op de site. De vergelijkingssites hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast.

Meerdere wegen richting Belgische havens geblokkeerd door boeren

Boeren

BRUSSEL – Meerdere wegen richting de Belgische havens worden donderdag geblokkeerd door boze Belgische boeren.

Hieronder een overzicht van Febetra van donderdagochtend 11:00 uur.

Haven van Antwerpen

De tractoren bevinden zich op de rotonde Steelandlaan – Hazopweg op de Linkerscheldeoever. Het verkeer wordt niet gehinderd.

Haven van Zeebrugge

Filterblokkade op kruispunt Kustlaan (N34) – Westelijke strekdam (N31) (verkeer kan momenteel beurtelings passeren)

Filterblokkade op kruispunt Alfred Ronsestraat (N350) – Afrittencomplex A11

Haven van Gent

De turborotonde bij Euro-Silo is gedeeltelijk bezet. Twee rijvakken zijn er afgesloten, verkeer is mogelijk maar verloopt vertraagd. Er zijn acties binnen het havengebied met filterblokkades, maar het verkeer kan er (nog) door.

Helft van de voertuigen niet in orde tijdens Deense transportcontrole

Controle Bornholm

BORNHOLM – Afgelopen maandag en dinsdag heeft de Deense politie een grote transportcontrole gehouden op Bornholm. Vrachtwagens, bestelwagens en bussen werden voor inspectie naar de haven van Rønne gestuurd en gecontroleerd. Bij de helft van de 57 gecontroleerde voertuigen werden overtredingen geconstateerd.

Een touringcar arriveerde maandag met passagiers vanaf de veerboot in Rønne, maar mocht vanwege verschillende gebreken geen nieuwe passagiers meenemen naar Ystad. De brandblusser van de bus is sinds 2017 niet meer goedgekeurd, maar moet wel elke vijf jaar op druk worden getest. De bus had geen noodhamer en twee lekke banden. Na een algemene beoordeling van de veiligheid werd de bus een rijverbod opgelegd.

Maandagmiddag laat werd een busje vol verhuisgoederen tegengehouden bij de veerhaven, waar bleek dat het verhuisbedrijf geen juiste papieren had van de lading en het voertuig. De twee verhuizers waren niet in dienst van het bedrijf en hadden geen vergunning om goederen te vervoeren. Het busje was niet goed geregistreerd en beide voorbanden waren versleten. De verhuiswagen en de goederen strandden daarom in Rønne, omdat deze niet verder mocht. Het verhuisbedrijf kan in deze zaak een boete van vijf cijfers verwachten, meldt de Deense politie.

Versleten banden op verschillende vrachtwagens

Dinsdag werd op het eiland een busje met een grote lading tegels op een aanhangwagen aangehouden. De chauffeur werd beschuldigd van het niet goed vastzetten van zijn goederen, omdat de tegels bij het remmen een groot risico liepen om eraf te vallen.

Drie vrachtwagenchauffeurs wisten niet dat hun vrachtwagenrijbewijs iedere vijf jaar vernieuwd moet worden. Daarom riskeren zowel de vrachtwageneigenaar als de chauffeur nu een boete.

Verschillende van de gestopte vrachtwagens hadden versleten banden, en één vrachtwagen had twee banden die zo versleten waren dat het gaas in de band uitstak. Het werd verboden om verder te rijden totdat de gebreken zijn opgelost.

“Helaas zagen we over het algemeen veel voertuigen met zeer versleten banden. Dit geeft een aanzienlijk verhoogd risico dat de band tijdens het rijden barst en gevaarlijke situaties in het verkeer veroorzaakt”, zegt politiecommissaris Henrik Haensel, hoofd van het Heavy Vehicle Centre East.

“Met gebreken bij ongeveer de helft van de gecontroleerde voertuigen laat dit ons tegelijkertijd zien dat het nodig is om de controledruk op Bornholm hoog te houden”, besluit Henrik Haensel.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen vast in berm door spookrijder op N279 [+foto’s]

BEEK EN DONK - Vrijdagmiddag 1 november tegen 17.50 uur moest een vrachtwagenchauffeur uitwijken voor een spookrijder op de N279 in Beek en Donk. Door...