Clicky

donderdag 26 december 2024 - 22:37 uur
BAS World
Home Blog Pagina 433

Transportsector hoopt op meer geld voor infrastructuur

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tevreden dat de formerende partijen na bijna zes maanden tot een hoofdlijnenakkoord zijn gekomen, maar zegt wel op meer geld voor infrastructuur te hopen om Nederland bereikbaar te houden.

Volgens de brancheorganisatie wordt nu te weinig geld vrijgemaakt voor het wegwerken van achterstallig onderhoud en het aanleggen van nieuwe infrastructuur.

“In het akkoord worden mooie woorden gewijd aan de vis”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post. “Maar in de financiële vertaling van het akkoord wordt niet gerept over de boter. Dat baart ons grote zorgen.”

TLN vindt het goed dat PVV, VVD, NSC en BBB hebben aangegeven dat zeventien belangrijke, nieuwe infrastructuurprojecten die nu in de ijskast staan, alsnog worden uitgevoerd. Maar TLN wil meer zekerheid over de realisatie daarvan.

“Het is belangrijk dat de overheid alles op alles zet om te zorgen dat er voldoende middelen, mankracht en stikstofruimte zijn om de infrastructuurprojecten die gepauzeerd zijn ook écht te realiseren. Ook hier komt het aan op de uitwerking van het akkoord door de nieuwe minister van infrastructuur”, aldus Post.

Mobiliteitsalliantie: coalitieakkoord goede aanzet, maar meer nodig voor aanpakken problemen bereikbaarheid

DEN HAAG – De Mobiliteitsalliantie ziet in het donderdag gepresenteerde coalitieakkoord aanknopingspunten om de bereikbaarheid van regio en stad te verbeteren, maar vraagt ook om meer ambitie en een langetermijnvisie.

Dit akkoord is een goede aanzet met oog voor belangrijke opgaven zoals de ontsluiting van woningbouw, onderhoud en het uitbreiden van de infrastructuur. Tegelijkertijd is er meer nodig voor het aanpakken van de problemen. Alleen al de instandhoudingsopgave van de hoofdinfrastructuur en de onderliggende netwerken vragen om stevige extra investeringen. Als we daarbij ook de bevolkingsgroei willen opvangen en woningen bereikbaar willen maken, terwijl we onze mobiliteit verduurzamen en betaalbaar houden voor de burger, hebben we aanvullend beleid, tempo en meer middelen nodig.

Mix van maatregelen

De Mobiliteitsalliantie stelt bij haar oproep een mix van maatregelen voor om de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren. Het is van belang om daarbij niet alleen enkele jaren, maar ook verder vooruit te plannen.

Beter benutten

Gezien de krappe arbeidsmarkt en beperkte financiële middelen is het van belang om alles op alles te zetten om bestaande infrastructuur en ruimte zo goed mogelijk te benutten. Daarvoor is gericht beleid nodig. Bijvoorbeeld door het beter op elkaar aansluiten van vervoersstromen, de spreiding van reisbewegingen over de tijd en een eerlijk systeem van betalen naar gebruik. We vragen hiervoor de aandacht, net als voor nabijheid als integraal onderdeel van ruimtelijke ordening. Als voorzieningen dichterbij zijn, hoeven mensen minder ver te reizen. Vergeet daarbij de fiets niet als geheim wapen tegen drukte op de weg.

Groei faciliteren

Om de bevolkingsgroei en economische groei te faciliteren, blijft kwalitatief hoogwaardige infrastructuur in stad en regio’s nodig, die meegroeit met de vraag. Dat betekent voorbereidingen treffen voor infra-uitbreidingen in de toekomst, afmaken wat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) is afgesproken en meer budget voor beheer en onderhoud. Het akkoord stelt hiervoor extra middelen beschikbaar en erkent het belang van zowel regionale bereikbaarheid als bijvoorbeeld de cruciale OV-as Amsterdam-Haarlemmermeer. Tegelijkertijd is de investering te beperkt om deze maatregelen waar te maken. Daarnaast vraagt verkeersveiligheid om aandacht.

Verduurzaming en betaalbaarheid

Een derde aandachtspunt is verduurzaming. Duurzaam vervoer moet beschikbaar en aantrekkelijk zijn voor alle Nederlanders. De verlaging van de mrb voor zero emissie auto’s die in het akkoord staat, is daarvoor een goede stap. Ook de aandacht voor regionale (zero emissie) busnetwerken draagt bij. Aandacht voor en betaalbaarheid van álle duurzame vervoermiddelen is en blijft van belang, dus ook voor fietsen, andere duurzame tweewielers, openbaar vervoer en duurzaam goederenvervoer.

Mobiliteitsalliantie

De Mobiliteitsalliantie is een samenwerkingsverband van 25 partijen. Samen zetten zij zich in voor bereikbaarheid, betaalbaarheid en verduurzaming van de mobiliteit in Nederland.

Opnieuw voornemen Last onder Dwangsom bagage-afhandelaren Schiphol

DEN HAAG – De Nederlandse Arbeidsinspectie legt opnieuw maatregelen op aan bagage-afhandelaren op Schiphol. Vier bedrijven krijgen een voornemen voor een Last onder Dwangsom (vLoD). De fysieke belasting van de medewerkers bij de bagageafhandeling is nog te hoog.

Dat blijkt uit inspecties van de Arbeidsinspectie in de afgelopen maanden. De nieuwe dwangsommen verschillen per bagage-afhandelaar; de hoogste dwangsom bedraagt maximaal € 1.062.000,00. Tegen het voornemen kunnen de bagage-afhandelaren een zienswijze indienen. Zij krijgen daarvoor 15 dagen de tijd.

De Arbeidsinspectie legde vorig jaar aan 6 bagage-afhandelaren een last onder dwangsom op. De afhandelaren namen onvoldoende maatregelen om ervoor te zorgen dat de fysieke belasting bij het grondpersoneel voldoende wordt beperkt.

Twee bedrijven beperken nu de fysieke belasting voldoende. Zij krijgen daarom geen nieuwe dwangsom opgelegd. De Arbeidsinspectie blijft inspecteren of de tilhulpen ook in de toekomst worden ingezet en dat taken voldoende worden afgewisseld.

De eerdere dwangsommen zijn afgerond en worden geïnd over de maanden dat niet aan de last is voldaan. Het gaat in totaal om € 1.095.625,00,-

Hulpmiddelen

Schiphol heeft inmiddels meer tilhulpen die in de toekomst ingezet kunnen worden, naast de tilhulpen die er al zijn.

Verbetering is zichtbaar op de luchthaven, maar uit controles van de Inspectie in 2024 blijkt dat vier bagage-afhandelaren de beschikbare hulpmiddelen nog niet op alle arbeidsplaatsen gebruiken of dat er onvoldoende wordt afgewisseld in werkzaamheden.

Toekomst
De Arbeidsinspectie eist (maart 2023) dat het afhandelen van bagage in de bagagehallen de komende jaren volledig geautomatiseerd, dan wel gemechaniseerd wordt. De eis beoogt dat de gevaren voor fysieke belasting van grondpersoneel wordt voorkomen.
Bagage-afhandelaren stellen met Schiphol hiervoor een plan van aanpak op. De Arbeidsinspectie heeft regelmatig contact met de betrokken werkgevers en Schiphol over de voortgang.

Nieuwe maatregelen
Om te voorkomen dat het grondpersoneel in de tussenliggende tijd te zwaar fysiek wordt belast, moeten afhandelaren er dus voor zorgen dat beschikbare hulpmiddelen worden gebruikt en dat er wordt afgewisseld in werkzaamheden.
De Arbeidsinspectie legt daarom opnieuw maatregelen op om op korte termijn al verandering op Schiphol te bewerkstelligen voor de bagage-afhandeling.
De nieuwe dwangsommen gaan over de afhandeling van passagiersbagage in de bagagekelders én het laden en lossen van bagage bij de vliegtuigen op de platforms.

LoD
Een last onder dwangsom is een verplichting die, in dit geval door de Arbeidsinspectie, op grond van de wet wordt opgelegd. Een dwangsom is een bedrag dat betaald moet worden aan de overheid zolang niet binnen een bepaalde termijn aan een verplichting wordt voldaan.
De komende periode blijft de Arbeidsinspectie regelmatig controleren of de vereiste maatregelen nu wel worden genomen.

Houthi’s willen alle schepen aanvallen die naar Israël varen

SANAA – De Jemenitische Houthi-rebellen zeggen vanaf nu alle schepen aan te vallen die naar Israëlische havens varen. Eerder waren alleen schepen met een link met Israël, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk een doelwit.

De leider Abdulmalik al-Houthi zei in een televisietoespraak dat de Houthi’s zich ook niet meer zullen beperken tot aanvallen in de Rode Zee, maar dat schepen in alle bereikbare gebieden zullen worden beschoten.

De rebellenbeweging begon met beschieten van schepen uit solidariteit met Hamas en de Gazastrook, waar Israël een oorlog uitvecht tegen de Palestijnse militante beweging. Aanvankelijk ging het alleen om Israëlische schepen, maar na luchtaanvallen van de Amerikanen en de Britten werden ook hun schepen een doelwit.

Jemen ligt strategisch aan de Rode Zee, een belangrijke zeeweg richting het Suezkanaal. Daar varen veel handelsschepen en daarom zijn de Jemenitische beschietingen voor de internationale gemeenschap een probleem. Het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Karel Doorman is twee dagen geleden aangekomen op de Rode Zee om daar deel te nemen aan een EU-missie die de handelsroute moet beschermen.

Betogers bezetten pand Universiteit Leiden in Den Haag

Universiteit Leiden

DEN HAAG – Pro-Palestijnse betogers hebben een gebouw van de Universiteit Leiden (UL) in Den Haag bezet omdat de universiteit zich volgens hen niet aan een afspraak heeft gehouden.

De UL schreef eerder op X om vrijdag “concrete stappen” bekend te maken in de banden met Israëlische universiteiten. Volgens een woordvoerder van de betogers was de afspraak dat de universiteit donderdag al met een concrete verklaring zou komen.

Een woordvoerder van de demonstratie zegt dat er zo’n vijftig mensen in het pand zijn. Een verslaggever ziet dat er ongeveer tweehonderd demonstranten bij het gebouw bij een zogenoemde ‘supportdemo’.

De universiteit zou volgens de woordvoerder van de actie uitwisselingsprojecten met Israël tijdelijk willen stopzetten en er zou een commissie komen met experts die de banden met Israël evalueren. Hij zegt dat de UL had aangegeven donderdag naar buiten te komen met een datum voor het oprichten van die commissie, maar dat is nog niet gebeurd. “Dat zorgt voor wantrouwen bij de actievoerders. We zijn sowieso niet tevreden over de maatregelen, maar als de universiteit met een goed statement was gekomen kon ze niet meer terugkrabbelen en was er reden tot dialoog”, aldus de woordvoerder.

Niet voldoende

Die dialoog is er volgens hem nu niet en daarom zijn de betogers overgegaan tot actie. Het begon met een sit-in en daarna hebben ze het gebouw van de UL dat huist in de Haagse Wijnhaven bezet. Bovendien vinden de betogers dat sowieso niet voldoende aan hun eisen wordt voldaan door de universiteit, legt de woordvoerder uit. Zij willen dat de UL niet meer samenwerkt met Israëlische universiteiten. Ze stellen dat Nederland medeplichtig wordt aan de oorlog als het kennis uitwisselt met Israëlische instituten.

De Universiteit Leiden wil nog niet reageren op de bezetting van het gebouw. Ook op de beweringen van de demonstranten over de Leidse plannen rond Israël gaat de universiteit niet in.

Israël zegt grondoperatie in Rafah op te voeren

Khan Yunis

TEL AVIV – Israël stuurt meer militairen naar Rafah, heeft minister van Defensie Yoav Gallant bekendgemaakt. Hij zei dat de Israëlische krijgsmacht vooruitgang boekt en dat de strijd daarom wordt opgevoerd.

“In het gebied zijn verschillende tunnels vernietigd door onze troepen en weldra zullen meer tunnels vernietigd worden”, aldus de minister. “We zullen deze activiteit intensiveren. Hamas is geen organisatie die zich kan organiseren, heeft geen reservisten, kan niet in reservevoorraden voorzien en is niet in staat om de terroristen te behandelen die wij aanvallen. Het resultaat is dat we Hamas uitputten.”

Het offensief in Rafah is zeer omstreden. Hulporganisaties hebben gewaarschuwd dat grootschalige aanvallen rampzalig zijn voor de mensen die daar wonen. Ook bondgenoten, onder wie de Verenigde Staten, hebben zich tegen een groot offensief verzet. De VS zeggen geen geloofwaardig plan van Israël te hebben gezien over het beschermen van burgers in Rafah.

Honderdduizenden burgers zijn in de afgelopen maanden juist gevlucht naar de stad in het zuiden van Gaza. Voordat Israël vorige week opriep tot de evacuatie van delen van Rafah, woonden er ongeveer 1,4 miljoen mensen. Ongeveer 600.000 mensen hebben Rafah inmiddels verlaten, schat VN-hulporganisatie UNRWA. Volgens het agentschap en andere internationale organisaties hebben burgers in Gaza geen veilige plekken om naartoe te gaan.

Consumenten zijn meer gaan betalen voor post(pakketten) maar ervaren minder kwaliteit

DEN HAAG – We zijn in 2023 weer meer pakketten gaan versturen dan in 2022. Daardoor groeide de totale omzet van de brede markt voor post- en pakketbezorging. Zowel het volume als de omzet voor pakketten stegen het afgelopen jaar en noteerden een groei van respectievelijk 1,9 en 4,0 procent. De omzetgroei in de pakkettenmarkt compenseerde zo de omzetdaling in de postmarkt.

Voor het versturen van de meeste poststukken zijn we in de afgelopen jaren meer gaan betalen. De kwaliteitscijfers gingen voor de postbezorging achteruit, zo blijkt uit de nieuwste Post- en pakketmonitor 2023 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De omzet van de pakketmarkt liet in 2023 groei zien en steeg met 97 miljoen tot ruim 2,5 miljard euro. Op de postmarkt was sprake van een daling van 58 miljoen euro. Wel werd daar nog een omzet gerealiseerd van 828 miljoen euro. Het volume in de postmarkt komt voornamelijk van zakelijke verzenders en daalde met 8,8 procent, terwijl in de pakketmarkt sprake was van een volumegroei van 1,9 procent ten opzichte van 2022.

Daarmee was er in 2023 op de brede bezorgmarkt (post en pakketten) sprake van een lichte omzetstijging ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet voor de gehele markt lag ruim boven de 3,3 miljard euro. Ten opzichte van 2019 is de omzet van de gehele post- en pakketmarkt gegroeid met ruim 800 miljoen euro, van 2,5 miljard naar 3,3 miljard euro in 2023.

Opvallend in 2023 is de aanhoudende groei van de brievenbuspakjes, waar post en pakketten samenkomen. Brievenbuspakjes kwalificeren namelijk als pakket, die vaak samen met de gewone post worden bezorgd omdat ze door de brievenbus kunnen. Sinds 2019 is het aantal brievenbuspakketjes ruim verdubbeld; in 2019 werden er 29 miljoen verstuurd, tegenover 65 miljoen in 2023. Ook de behaalde omzet van deze brievenbuspakjes is meer dan verdubbeld van 69 miljoen in 2019 tot 152 miljoen euro in 2023. PostNL verstuurt verreweg het meeste van dit soort pakketjes. DHL heeft daar een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. De ACM ziet dat de prijs van dit product in de afgelopen jaren licht is gedaald, mogelijk onder invloed van groeiende concurrentie in deze markt.

Tarieven postverzending

De postzegelprijs steeg in 2023 verder naar 1,01, waar een postzegel in 2019 nog 0,87 eurocent kostte. De postzegelprijs voor 2024 werd eind vorig jaar door PostNL vastgesteld op 1,09 euro. Inmiddels heeft PostNL aangekondigd de postzegelprijs voor de tweede helft van 2024 verder te verhogen naar 1,14 euro. De prijsverhogingen passen binnen de gegeven wettelijke tariefruimte. De prijs steeg in de afgelopen jaren harder dan de inflatie waardoor consumenten per saldo meer zijn gaan betalen voor postbezorging.

Ook voor de tarieven van pakketten geldt dat deze in 2023 in veel gevallen zijn gestegen. Consumenten en kleine bedrijven waren vorig jaar het duurste uit en betaalden voor het versturen van een pakketje gemiddeld 5,49 euro. Bedrijven die pakketjes verzonden naar consumenten waren in 2023 gemiddeld 5,23 euro kwijt en de zogeheten business to business markt was gemiddeld 3,73 euro kwijt aan pakketverzending.

De ACM krijgt veel klachten over niet-tijdige of onzorgvuldige bezorging van post en pakketten. Uit de Monitor van de ACM blijkt ook dat brievenbuspost die onder de UPD valt in 2019 nog in 94 procent van de gevallen op tijd bezorgd werd, over 2023 kwam dit percentage uit op 89 procent.

Manon Leijten, bestuurslid ACM: “In de afgelopen jaren zien we diverse ontwikkelingen in de brede markt voor post en pakketten. Waar we op de ene plek duidelijke krimp zien, is er op andere plekken juist sprake van omzet- en volumestijgingen. Tegelijkertijd horen we dat veel consumenten en zakelijke verzenders ervaren dat de kwaliteit van de dienstverlening over de gehele linie achteruit gaat. Dat staat op gespannen voet met de prijsverhogingen die we in veel segmenten zien.”

De ACM maakt jaarlijks in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) de Post- en pakketmonitor. In de monitor geeft de ACM een overzicht van de ontwikkelingen binnen de sector. Op 23 mei 2024 is de ACM een van de genodigdentijdens een Rondetafelgesprek over de postmarkt in de Tweede Kamer.

ANWB: hoop werk om al die verkeersborden weer te vervangen

130 kilometer per uur

DEN HAAG – De ANWB maakt er niet echt een punt van dat de maximumsnelheid op de snelwegen waar mogelijk naar 130 kilometer per uur gaat.

“Sommige automobilisten zullen blij zijn dat ze straks weer 130 kilometer op de snelweg kunnen rijden maar voor anderen is het verder geen belangrijk punt. Wij volgen onze leden daarin.”

Maar, zegt de verkeersdienst: “Het wordt wel een hoop werk om al die borden weer te vervangen.”

Verder ziet de ANWB positieve punten in het regeerakkoord, zoals de accijnsverlaging op brandstof en de extra 500 miljoen euro voor infrastructuur.

De organisatie noemt het wel een groot gemis dat er geen plannen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren, “terwijl juist daar de komende jaren grote uitdagingen liggen”.

Vrachtwagenchauffeur onwel geworden bij bedrijf in Goes [+foto]

GOES – Meerdere hulpdiensten zijn donderdag ingezet nadat een vrachtwagenchauffeur onwel was geworden in een vrachtwagen aan de Diazweg in Goes.

De brandweer, ambulancedienst en de politie werden omstreeks 10.55 uur opgeroepen omdat er een vrachtwagenchauffeur onwel was geworden bij een bedrijf aan de Diazweg in Goes. De man zat volgens de politie in de cabine toen het misging.

De brandweer heeft meerdere metingen uitgevoerd. Ook is de adviseur gevaarlijke stoffen van de brandweer ter plekke gekomen om nader onderzoek te doen.

De chauffeur is door een medewerker van de ambulancedienst onderzocht. Volgens de politiewoordvoerder was de man al weer bij kennis.

Touringchauffeurs onder invloed van verdovende middelen ontdekt tijdens controle [+foto]

Foto: Verkeerspolitie Rotterdam

ROTTERDAM – Dinsdag 14 mei hielden de Politie en Koninklijke Marechaussee een controle gericht op touringcars op de A13.

Volgens de politie bleek dit hard nodig want er werden diverse overtredingen geconstateerd.

Twee touringcarchauffeurs testten positief op het gebruik van verdovende middelen.

“Je zal je kinderen maar afgezet hebben voor een schoolreis in die bus….”, aldus een bezorgde agent op Instagram.

Er is bloed afgenomen bij deze twee chauffeurs en het proces-verbaal zal opgestuurd worden naar de officier van justitie.

Bosma: partijen extreemrechts noemen is een nazi-vergelijking

Martin Bosma

DEN HAAG – Voorzitter van de Tweede Kamer Martin Bosma vindt niet dat partijen of leden in de Tweede Kamer extreemrechts mogen worden genoemd. “Ik vind dat een nazi-vergelijking”, zei hij donderdag in een debat. Hij onderbrak daarmee Laurens Dassen (Volt), die de PVV een extreemrechtse partij noemde. “Ik vind niet dat we leden of partijen van de Staten-Generaal voor extreemrechts moeten gaan uitmaken”, aldus Bosma.

Jesse Klaver (GroenLinks) maakte daarop een punt van orde. “Ik vind dat u hier over de schreef gaat”, aldus Klaver over de voorzitter. “Ik vind het echt ongepast dat u collega Dassen op deze manier op aanspreekt. De wijze waarop wij hier politieke partijen benoemen, mogen we echt zelf weten.”

“Extreemrechts is niet per se een nazi-vergelijking”, zegt ook Derk Boswijk (CDA). Volgens hem is er echt een verschil tussen Dassen die extreemrechts gebruikte als aanduiding voor de PVV en een nazi-vergelijking.

Verschil maken

Jan Paternotte (D66) wijst de voorzitter er ook op dat hij zelf de term extreemlinks “aan de lopende band heeft gebruikt” en zelf ook extreemlinks heeft vergeleken met nazisme. Christine Teunissen (PvdD) benoemt dat het belangrijk is om een verschil te kunnen maken tussen rechts en extreemrechts gedachtegoed in de Kamer.

Klaver, Paternotte en Teunissen wilden dat Bosma zijn woorden terugnam, maar dat deed hij niet. “Ik doe graag een beroep op de collega’s om de terminologie niet te gebruiken in de richting van andere leden van de Staten-Generaal. Dat is het enige pleidooi dat ik wil houden.”

Onafhankelijk in geding

Volgens Klaver is Bosma’s onafhankelijkheid wel degelijk in het geding met de opmerking. “U schuift het in de schoenen van een collega dat hij een nazi-vergelijking gebruikt.” “U legt mij deze woorden in de mond en dat vind ik onacceptabel”, aldus Dassen. “Ik vind het aanmatigend dat ik op deze manier door u zo word weggezet.”

“Ik heb mijn punt willen maken en ik blijf daarbij”, reageerde Bosma daarop. “It is what it is.”

Landelijke intocht Sinterklaas dit jaar in Vijfheerenlanden

Sinterklaasintocht

VIANEN – De landelijke intocht van Sinterklaas vindt dit jaar plaats in Vijfheerenlanden. Dat maakte omroep NTR donderdag bekend. Op zaterdag 16 november zet Sinterklaas voet aan wal in Vianen, in de gemeente Vijfheerenlanden. De NTR doet vanaf 12.00 uur verslag op NPO 3.

Op maandag 11 november begint Het Sinterklaasjournaal, dat dagelijks om 18.00 uur te zien is.

Burgemeester Sjors Fröhlich van Vijfheerenlanden reageert verheugd op het nieuws: “We zijn er trots op dat we Sinterklaas in onze gemeente mogen ontvangen. We zijn zelf ook jarig, want we bestaan dit jaar vijf jaar”, aldus Fröhlich. Hij noemt het “een eer” dat Sinterklaas zijn verjaardag wil vieren in de gemeente. “We zullen Sinterklaas een warm welkom geven in Vianen en hem laten zien waarom wij zo trots zijn op wat Vijfheerenlanden te bieden heeft. Het wordt een geweldige dag.”

De intocht van 2023 vond plaats in Gorinchem.

BKT Logistics failliet verklaard

faillissement

RIJEN – Op dinsdag 14 mei is voor de rechtbank van Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken van BKT Logistics BV en BKT-warehousing BV uit Rijen.

Wat de reden is voor het faillissement, en wie het aangevraagd heeft, is op dit moment nog niet bekend. Daar zal de curator onderzoek naar doen.

Onder de naam B. Koops Intern. transporten was het bedrijf al sinds 2007 actief op het gebied van het transporteren van goederen in binnen- en buitenland. Onder de naam BKT Logistics en Warehousing is het bedrijf sinds december 2021 ook actief op het gebied van op- en overslag.

Of het bedrijf een doorstart maakt is op dit moment eveneens niet bekend.

Gemengde reacties op afschaffen salderingsregeling

UTRECHT – Formerende partijen in Den Haag hebben een ommezwaai gemaakt als het gaat om de salderingsregeling, een voor particuliere zonnepaneelbezitters erg gunstige manier om hun investering terug te verdienen.

In het hoofdlijnenakkoord staat dat die regeling per 2027 verdwijnt, terwijl coalitiepartijen PVV en BBB enkele maanden geleden nog tegen een geleidelijke afbouw vanaf 2025 stemden. De reacties van brancheverenigingen zijn gemengd.

Techniek Nederland, belangenbehartiger van installateurs, is “ontstemd” over de afschaffing van de salderingsregeling in 2027. Die haalt het herstel van de zonnestroombranche volgens voorzitter Doekle Terpstra onderuit. Hij hekelt ook het feit dat de regeling niet geleidelijk wordt afgebouwd. In het in februari door de Eerste Kamer weggestemde voorstel ging het nog wel om een stapsgewijze afschaffing.

De koepelorganisatie voor energiebedrijven Energie-Nederland is juist opgetogen. Door de salderingsregeling worden zij juist op kosten gejaagd. Consumenten met zonnepanelen mogen namelijk hun op zonnige dagen teveel opgewekte stroom, die ze terugleveren aan het stroomnet, wegstrepen tegen het verbruik op andere dagen. Energieleveranciers ‘betalen’ zo met dure stroom als de vraag groot is, terwijl ze zonnestroom krijgen op momenten van een groot aanbod en lage of zelfs negatieve prijzen.

“Het besluit om de salderingsregeling in een keer af te schaffen, wordt breed gesteund. Een concrete datum in de nabije toekomst biedt zekerheid voor consumenten met zonnepanelen en ook voor degenen die ze nog willen aanschaffen”, meldt Energie-Nederland. Energieleveranciers kunnen zo ook de extra kosten die ze bij zonnepaneelbezitters rekenen weer afschaffen, voorspelt de brancheclub.

Rover: Te weinig geld voor OV-ambities nieuw regeerakkoord

UTRECHT – De nieuwe regering wil veel op het gebied van openbaar vervoer maar heeft geen geld gereserveerd om het daadwerkelijk te kunnen betalen. Dat blijkt uit bestudering van het regeerakkoord op hoofdlijnen. Rover is zeer benieuwd hoe de uitwerking van het regeerakkoord er zonder budget uit gaat zien en blijft oproepen tot meer geld voor het OV.

Dorpskernen

De OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer wordt als één van de belangrijkste OV-knelpunten gezien door de nieuwe coalitie. Daarnaast is er veel aandacht voor het platteland, hier zou de bereikbaarheid verbeterd moeten worden door het busvervoer tussen dorpskernen op het platteland te versterken.

Dat sluit aan op de oproep die Rover deed via de informateurs. Er is dringend een hogere exploitatiebijdrage nodig zodat provincies meer bussen kunnen rijden. Deze is in het regeerakkoord echter niet opgenomen.

Spoorvervoer

De Lelylijn en de Nedersaksenlijn moeten zorgen voor betere bereikbaarheid van Noord-Nederland, staat in het regeerakkoord te lezen. Ook komt er een voorstel voor beter grensoverschrijdend spoorvervoer. De nieuwe coalitie wil bij spoorverbindingen minder focus op de grote steden en meer op de regio. Hierbij worden met name de grensregio’s genoemd. Er moeten goede aansluitingen komen op de buurlanden.

Er komt een voorstel voor de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen. Concreet worden Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle als voorbeeld genoemd, maar dat kan nog wijzigen. Ook wil de coalitie barrières wegnemen voor nieuwe internationale spoorvervoerders.

Rover is blij met deze blijvende aandacht voor het grensoverschrijdende vervoer. Door het spoor aantrekkelijker te maken kunnen reizigers verleid worden voor internationale reizen niet meer te kiezen voor de vliegtuig of de auto maar voor de trein.

Veiligheid

Er komen maatregelen om de veiligheid in het OV te verbeteren. De coalitie denkt daarbij aan inzet van meer handhavers in trein en bus die ook daadwerkelijk op kunnen en mogen treden. Zij moeten daarom meer bevoegdheden krijgen en hoofdconducteurs zouden op vrijwillige basis bodycams moeten krijgen.

Geen geld voor de plannen

Tot zover de plannen. De uitvoering is echter onzeker. Zo is er dus geen extra geld opgenomen voor de provincies om de exploitatiebijdragen voor vervoerders te kunnen verhogen en daarmee het vervoer op het platteland te verbeteren. Ook voor de andere plannen is te weinig geld gereserveerd.

In totaal trekt de nieuwe coalitie 2,5 miljard euro uit voor extra infrastructuur. Dit bedrag is eenmalig en wordt verspreid over 5 jaar uitgegeven. Van dit bedrag zouden alle genoemde OV-investeringen bekostigd moeten worden én de diverse snelwegverbredingen die ook expliciet in het regeerakkoord staan.

Daarnaast zet de regering ook fors in op nieuwe woningbouwlocaties, die uit hetzelfde budget ontsloten zullen moeten worden. De grote vraag is dus hoe de nieuwe coalitie alle plannen zonder voldoende budget voor elkaar wil krijgen, aldus Rover.

×