Clicky

maandag 4 november 2024 - 19:36 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 433

Zeeland wil opheldering over bericht onveilige olietankers

MIDDELBURG – De provincie Zeeland heeft contact opgenomen met de Rijksoverheid over een NRC-bericht dat Rusland afgedankte tankers in Zeeland olie laat halen. “We willen graag weten wat er aan de hand is, om wat voor schepen het gaat en of ze onveilig zijn”, zei commissaris van de Koning Han Polman dinsdag.

NRC meldde afgelopen weekend dat Rusland zijn ruwe olie in afgedankte tankers over de wereldzeeën vervoert om westerse sancties te ontwijken. De schepen uit deze ‘schaduwvloot’ zouden oud, gevaarlijk en slecht verzekerd zijn. Ze hebben zelf ook brandstof nodig, die ze volgens NRC in Zeeland komen halen.

De Zeeuwse Statenfracties van SP, PvdA-GroenLinks, CDA, ChristenUnie en D66 hebben Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de kwestie. Ze stellen dat de kans op een milieuramp toeneemt door de bezoeken van afgedankte tankers. De fracties willen onder meer dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de schepen scherp gaat controleren. Ook vragen ze of GS bereid zijn met North Sea Port, de koepelorganisatie van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent, de “zorgelijke situatie” te bespreken met als doel de oude en slecht onderhouden schepen te weren.

Geen vervolging van wegwerkers na dood vrachtwagenchauffeur [+video]

DEVENTER – Het Openbaar Ministerie stelt geen vervolging in tegen twee wegwerkers die als verdachte zijn aangemerkt in het onderzoek naar de dood van een 57-jarige man uit Laag-Soeren. De man, een vrachtwagenchauffeur, overleed op 27 augustus 2023 op de N348/Siemelinksweg in Deventer na een ruzie met de wegwerkers over wegafsluiting richting de oprit Deventer-Oost van de A1.

Uit het onderzoek van de politie blijkt dat de vrachtwagenchauffeur uit zijn wagen is gestapt, op de wegwerkers is toegelopen en een van de wegwerkers, een 52-jarige man uit Hengelo, heeft geslagen. De wegwerker heeft zich verdedigd en hij heeft de vrachtwagenchauffeur na een worsteling in bedwang gehouden tot de politie er was.

Bij de politie kwam een melding binnen dat een wegwerker was aangevallen door een vrachtwagenchauffeur. Toen de politie deze vrachtwagenchauffeur ter plaatse wilde aanhouden, reageerde hij niet. De reanimatie die vervolgens is gestart, baatte niet meer. De achterliggende doodsoorzaak is volgens de patholoog gelegen in de aantoonbaar medisch verzwakte toestand van de man al voor zijn overlijden. De worsteling en het in bedwang houden van de vrachtwagenchauffeur door de wegwerker, hebben wel een rol gespeeld bij het onwel worden en het overlijden.

Het Openbaar Ministerie concludeert echter dat de wijze waarop de chauffeur door de wegwerker onder controle is gebracht en in bedwang is gehouden, niet is aan te merken als aanmerkelijk onvoorzichtig. Gelet op de noodzaak tot zelfverdediging en daarnaast het onvoorspelbare gedrag van de later overleden chauffeur, mocht de wegwerker doen wat hij deed. Het OM concludeert dat niet is gebleken dat de grenzen van het toepassen van geweld bij een burgeraanhouding zijn overschreden. Er is volgens het OM dan ook geen sprake van dood door schuld. Ook van andere strafbare feiten die zijn onderzocht, zoals mishandeling de dood ten gevolg hebbend, is niet gebleken. De wegwerker mocht beperkt geweld toepassen nadat hij zelf een klap had gekregen. Van opzettelijk handelen wat heeft geleid tot de dood van de man, is geen sprake.

Voor wat betreft de andere verdachte, een 32-jarige wegwerker uit Rossum, geldt dat zijn bijdrage aan het in bedwang houden minimaal was. Ook zijn zaak zal worden geseponeerd.

IFrame

Schiphol wil wettelijke milieu-en geluidsgrenzen: ‘Deze zijn meetbaar en handhaafbaar’

HILVERSUM – Schiphol wil harde geluids- en milieugrenzen in een nieuw stelsel van wetten en regels. “Deze zijn meetbaar en handhaafbaar”, laat Schiphol weten aan KRO-NCRV’s Pointer, voorafgaand aan de uitspraak in de rechtszaak tussen omwonenden en de Nederlandse Staat.

Onder Ruud Sondag, de voormalige CEO van Schiphol, zette de luchthaven al in op nachtsluiting van het luchtruim, zoals ook het geval is bij Heathrow in Londen, een verbod op privévliegtuigen en op het weren van de meest lawaaiige toestellen. “Hier gaan we onverminderd mee door”, zegt Schiphol in een reactie op vragen van Pointer.

“Schiphol verbindt Nederland met de rest van de wereld. Dat blijven we doen, maar dit kan stiller, schoner en beter zoals ook gepresenteerd in ons 8-puntenplan. Waarbij de nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en een verbod op privéjets een aanzienlijk verschil zal maken.” Bovendien is Schiphol voorstander van een nieuw stelsel van wetten en regels met harde, meetbare en dus handhaafbare geluids-en milieugrenzen.

In een eerdere Pointer-aflevering pleit de Zaanse wethouder Wessel Breunesse voor een onmiddellijke stop op de ruim 30.000 nachtvluchten per jaar. In het dorp Assendelft leidt 45 procent van de bevolking aan ‘ernstige slaapverstoring’, blijkt uit GGD-onderzoek. Daarnaast vindt hij dat bewoners juridisch moeten worden beschermd tegen lawaai. Dat is nu wel geregeld voor de industrie, of lawaai door wegverkeer, maar niet voor de luchtvaart. “Zorg dat je een duidelijke geluidsnorm hebt, waar individuele burgers ook rechten aan kunnen ontlenen in het geval dat die wordt overschreden”, zegt Breunesse.

Ruim vijfduizend omwonenden van Schiphol klagen de Nederlandse Staat aan vanwege jarenlange geluidshinder rond Schiphol. Geluidsnormen worden sinds 2014 niet gehandhaafd, omdat opeenvolgende kabinetten een geluidsnorm nooit in de wet hebben verankerd. De Nederlandse Staat, bij monde van de Landsadvocaat, zegt dat ‘de eis van omwonenden leidt tot grote economische schade’.

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in de civiele zaak tussen Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) en het Rijk.

Pointer, zaterdag 6 april om 14:00 uur bij KRO-NCRV op NPO Radio 1.

Hof legt in zaak rond dood Orlando Boldewijn fors lagere straf op

DEN HAAG – Het gerechtshof in Den Haag heeft de 33-jarige Roy B. een aanzienlijk lagere straf opgelegd voor zijn rol bij de dood van Orlando Boldewijn. Het hof veroordeelde B. tot tien weken cel voor het niet verlenen van hulp aan iemand in levensgevaar. Er was 42 maanden geëist, voor mishandeling met de dood tot gevolg. Dat kon volgens het hof niet bewezen worden. Het slachtoffer verdronk in februari 2018 bij de ponton waar B. op woonde, in de Haagse wijk Ypenburg.

B. had op de avond van 18 februari een betaalde seksdate met Boldewijn. Daarna zou hij hem naar de vaste wal hebben gebracht. Het lichaam van de 17-jarige Boldewijn werd acht dagen later door duikers gevonden in de buurt van de ponton waarop de woning van B. staat. Het is nog altijd niet bekend hoe het slachtoffer in het water terecht is gekomen.

Het Openbaar Ministerie vond in hoger beroep dat B. zich door geen 112 te bellen schuldig had gemaakt aan mishandeling met de dood tot gevolg. Het hof ziet dat anders, omdat niet kan worden vastgesteld dat B. “enige bijdrage heeft geleverd aan het te water raken van het slachtoffer”. Ook is niet vast komen te staan dat B. had kunnen voorkomen dat Boldewijn zou verdrinken, stelt het hof. “Daarbij is het van belang dat – gelet op de temperatuur van het ijskoude water – niet van de verdachte kon worden gevergd dat hij in het water zou springen om de jongen te redden.”

Langdurig proces

De rechtbank legde B. 44 maanden cel op in 2020. Hij ging in hoger beroep maar wilde tijdens het proces geen vragen beantwoorden en beriep zich op zijn zwijgrecht.

Het hof wilde B. tot de maximale straf veroordelen van drie maanden cel voor het niet helpen van iemand in levensgevaar, een overtreding volgens de wet. Het hof vindt de straf “in beginsel passend gelet op de door de verdachte telkens weer getoonde onverschilligheid”. Maar de opgelegde straf valt nu lager uit, omdat B. om bedreigingen is verhuisd en omdat het proces lang heeft geduurd door corona en door het vertrek en ziekte van verschillende aanklagers in hoger beroep.

De moeder van het slachtoffer laat via haar advocaat Sébas Diekstra weten dat de opgelegde straf “onvoldoende recht doet aan de zaak”.

Julianakanaal vanaf oktober maandenlang dicht voor werkzaamheden

MAASTRICHT – [update 15:45 uur] Het Julianakanaal in Limburg gaat vanaf oktober maandenlang dicht tussen Berg en Born, meldt Rijkswaterstaat. Het kanaal moet over een lengte van ongeveer 4 kilometer worden drooggelegd om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen. Problemen met die bouwkuip leidden vorig jaar ook al tot wekenlange stremmingen.

Rijkswaterstaat is in 2022 begonnen met het verruimen en verdiepen van het Julianakanaal, een druk bevaren en belangrijke scheepvaartroute tussen havens in Nederland, België en Frankrijk. In februari vorig jaar kwamen de werkzaamheden stil te liggen, omdat de geplaatste bouwkuip was volgelopen met water door een gat in de damwand. Het scheepvaartverkeer was toen wekenlang gestremd.

De damwand is gerepareerd en er geldt nog altijd een snelheidsbeperking voor schepen in het gebied, maar volgens Rijkswaterstaat is nog steeds sprake van een onveilige situatie. Sinds eind september zijn er acht “scheepvaart gerelateerde veiligheidsincidenten” geweest in de door de bouwkuip versmalde vaarweg, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag aan de Tweede Kamer. Ook lekt er nog altijd kanaalwater in de kwetsbare natuur van de Kingbeek. Volgens Harbers dreigt daardoor “(steeds grotere) schade aan de natuur op te treden”.

De bouwkuip moet daarom helemaal worden verwijderd en het kanaal wordt daarvoor drooggelegd tussen Berg en de sluis in Born. Rijkswaterstaat verwacht dat de werkzaamheden uiterlijk in oktober zullen beginnen. Afhankelijk van de weersomstandigheden duren die tot april of mei volgend jaar.

De werkzaamheden zullen veel impact hebben op de scheepvaart. Harbers schrijft in zijn brief dat keersluis Limmel, iets ten noorden van Maastricht, op de omvaarroute ligt. Als die sluis gesloten moet worden door bijvoorbeeld hoog water of een storing, “is er geen alternatieve route mogelijk richting Antwerpen/Rotterdam”, aldus de staatssecretaris.

Jaloerse vrachtwagenchauffeur schiet collega neer om nieuwe vrachtwagen

BRIVIO – Vrijdagmiddag 15 maart doorboorde een kogel de schouder van een 60-jarige Moldavische vrachtwagenchauffeur. Degene die op hem schoot was zijn 58-jarige Italiaanse collega. “Hij is een groentje, het is niet eerlijk dat ze hem de nieuwste en mooiste vrachtwagen hebben toegewezen, terwijl ze mij in de oudste en lelijkste hebben laten rijden”, legde hij een paar uur na de schietpartij uit, toen de politie bij hem thuis kwam om hem te ondervragen.

De twee vrachtwagenchauffeurs, Moldavisch en Italiaans, werken beiden bij hetzelfde transportbedrijf in het Italiaanse Brivio. Daar haalde de 58-jarige vrachtwagenchauffeur vrijdagmiddag de trekker over toen zijn collega uit de cabine van zijn nieuwe vrachtwagen stapte.

De kogel ging dwars door de schouder van de chauffeur, gelukkig zonder belangrijke bloedvaten te beschadigen of grote schade aan te richten. De gewonde vrachtwagenchauffeur, die nauwelijks kon geloven dat er op hem geschoten was, vroeg niemand om hulp, maar stapte in zijn auto en reed alleen naar de eerste hulp van het Alessandro Manzoni-ziekenhuis in Lecco. “Ze schoten me neer”, vertelde hij de artsen terwijl hij met zijn vinger de ingangswond van het schot liet zien.

De onderzoeken sloten potentieel dodelijk trauma uit, zozeer zelfs dat de 58-jarige man, na onderzoek en behandeling, en na een paar uur ziekenhuisopname ter observatie, werd ontslagen.

Hij was het zelf die bij de politie aangaf dat hij werd neergeschoten. De dader bekende alles, maar zwoer dat hij niet van plan was om op hem te schieten, maar alleen om hem bang te maken, meldt de Italiaanse krant Il Giorno.

Hij bekende ook dat hij het pistool waarmee hij het schot had afgevuurd, had weggegooid, nadat hij het stuk voor stuk had gedemonteerd, waarbij hij de verschillende onderdelen op verschillende plaatsen had weggegooid.

Voorlopig is de vrachtwagenchauffeur die het wapen afvuurde, op vrije voeten gesteld.

Herhaaldelijke overschrijdingen van het maximaal toegestane gewicht [+foto]

LEER – In de afgelopen drie maanden heeft de Duitse politie meerdere vrachtwagens uit het verkeer gehaald die het in Duitsland maximaal toegestane gewicht aanzienlijk overschreden hadden.

De voertuigen reden allemaal voor hetzelfde Deense transportbedrijf. Op 18 januari 2024 ontdekten agenten een van de vrachtwagens van het bedrijf, die, na een controle op een gekalibreerde weegschaal, het maximaal toegestane gewicht met enkele tonnen overschreed. Dit was een percentage overgewicht met dubbele cijfers.

Op 9 maart 2024 en op 18 maart 2024 deden agenten soortgelijke bevindingen, waarbij werd vastgesteld dat de opleggers van het bedrijf het maximale gewicht met enkele tonnen hadden overschreden.

Elk van deze bevindingen leidde tot het initiëren van administratieve overtredingsprocedures, tot het verbod op verder rijden en tot het inbeslagnemen van oneerlijke winst.

Van Hool vraagt rechter om bescherming tegen schuldeisers

LIER – De Belgische fabrikant van bussen en industriële voertuigen Van Hool heeft bij de rechter in Mechelen een vorm van uitstel van betaling aangevraagd. Het noodlijdende bedrijf hoopt hiermee de continuïteit van de onderneming te waarborgen.

Volgens Van Hool lopen er “constructieve” gesprekken en onderhandelingen met banken, de Vlaamse overheid, werknemers en andere belanghebbenden over een herstelplan.

Eerder deze maand werd bekend dat de bussenbouwer stopt met het maken van bussen in België. Ook neemt het bedrijf afscheid van bijna de helft van zijn werknemers. Meer dan 1100 banen worden geschrapt.

Van Hool heeft het al jaren moeilijk. Het bedrijf kreeg onlangs een nieuwe klap toen de Vlaamse busmaatschappij De Lijn voor een grote order voor een Chinese concurrent koos. Het bedrijf moest snel ingrijpen om een faillissement te voorkomen.

Peter Gillis vindt dat justitie hetze tegen hem voert

DEN BOSCH – [update 15:30 uur]Realityster en vakantieparkenhouder Peter Gillis vindt dat justitie een hetze tegen hem voert. “Ik ben zwaar geschrokken”, zei hij dinsdag tijdens een eerste niet-inhoudelijke zitting voor de rechtbank in Den Bosch. “Ik word weggezet als een zware crimineel, ben hier zwaar door geraakt.”

Volgens Gillis’ advocaat Mark Hendriks is het doel van de strafzaak om de vakantieparken van de Oostappen Groep uit de markt te prijzen en Gillis publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Hij verzocht de rechtbank de rechtszaak tegen zijn cliënt niet ontvankelijk te verklaren vanwege schending van de beginselen van een goede procesvoering.

De rechtbank boog zich dinsdag over de vermeende belastingfraude door Gillis, acht van zijn Oostappen-vakantieparken in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland en een holding. Volgens het Openbaar Ministerie hebben vooral Gillis en medeverdachten dochter Inge en ex-vrouw Treesie – die niet aanwezig waren – zich daaraan de afgelopen jaren schuldig gemaakt. Tijdens deze zitting konden de advocaten van de verdachten hun onderzoekswensen indienen bij de rechtbank.

Administratie

Volgens het OM hebben Gillis en de gedaagde parken zich jarenlang schuldig gemaakt aan het verhuren van huisjes zonder deze verhuur in de administratie op te nemen. De huurders moesten de huur contant betalen, geld dat vaak door Peter Gillis zelf werd geïnd. “Door deze constructie is een grote omzet buiten de boeken gebleven”, stelt het OM. Ook zou Gillis documenten hebben vernietigd en zou loonadministratie van buitenlandse medewerkers ontbreken.

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) deed onderzoek naar de belastingaangiften en administratie van Gillis en zijn parken. Uit dit onderzoek bleek volgens het OM dat de administratie een rommeltje was, en dat Gillis en zijn medewerkers onjuiste of onvolledige informatie zouden hebben gegeven aan de belastingdienst. Gillis wordt ook verdacht van het niet (tijdig) doen van aangifte vennootschapsbelasting.

Aangepakt

Meerdere gemeenten pakken Gillis inmiddels aan voor het illegaal huisvesten van arbeidsmigranten, het niet betalen van toeristenbelasting, het uitbaten van horeca zonder vergunning, illegale uitbreiding en het laten verloederen van zijn parken.

De rechtbank beslist op 9 april over de verzoeken van de verdediging voor het horen van getuigen.

Vier kinderen raakten gewond bij dodelijke steekpartij Mierlo

MIERLO – Bij de dodelijke steekpartij in het Brabantse Mierlo zijn zaterdag vier van de vijf inwonende kinderen gewond geraakt, meldt een woordvoerder van de politie dinsdag. Door de steekpartij kwam een 35-jarige vrouw om het leven. Haar partner, een 49-jarige man, is opgepakt.

Volgens de woordvoerder hebben de kinderen lichte verwondingen opgelopen. “Fysiek zijn de kinderen in orde, maar het mag duidelijk zijn dat dit een enorme impact heeft gehad. Zij krijgen de zorg die nodig is. Daarbij zijn verschillende instanties betrokken”, zegt de woordvoerder. De politie onderzoekt nog hoe de kinderen precies gewond zijn geraakt.

De politie heeft inmiddels voor de eerste keer contact met de kinderen gehad. Zij zijn tussen de 6 en 20 jaar oud. Het is niet precies bekend welke kinderen van een van de ouders of van beiden zijn.

Het is nog onduidelijk wat er precies is gebeurd. De politie ontving zaterdag aan het einde van de middag een melding over een steekpartij aan de Heer van Rodestraat in Mierlo. De 35-jarige vrouw was al overleden toen agenten arriveerden. De man werd even later opgepakt na aanwijzingen van getuigen.

Veiligheid van wetenschappers wereldwijd onder druk

DEN HAAG – De veiligheid van wetenschappers wereldwijd staat onder grote druk. Van intimidatie op de werkvloer tot bedreigingen en zelfs vervolging en aanslagen: wetenschappers kunnen ermee te maken krijgen. Er is wereldwijd dan ook meer actie nodig om wetenschappers in vrijheid en veiligheid hun werk te laten doen. Bovendien moet er meer gebeuren om het probleem beter in kaart te brengen. Dat blijkt uit nieuw onderzoeksrapport van professor Janneke Gerards, dat vandaag door VN-organisatie UNESCO wordt gepresenteerd in Parijs.

Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) is opdrachtgever van het onderzoek die samen met UNESCO een programma heeft opgezet om de veiligheid van wetenschappers te vergroten.

Dijkgraaf: “We vertrouwen op de wetenschap om feiten van misinformatie te scheiden en om grote problemen als klimaatverandering, ongelijkheid en vergrijzing het hoofd te bieden. En ook voor onze economie is de wetenschap een belangrijke steunpilaar. Het werk van wetenschappers is cruciaal. De toenemende onveiligheid van wetenschappers is daarom echt een zorgelijke trend. Er is meer actie nodig om te zorgen dat ze de vrijheid en veiligheid hebben om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen.”

Niet rooskleurig

Bewustwordingsactiviteiten, een internationaal platform voor uitwisseling van ervaringen en ideeën, en een meldpunt voor bedreigde wetenschappers. Het zijn slechts enkele voorbeelden van maatregelen die de veiligheid van wetenschappers kunnen vergroten. Dijkgraaf heeft eind vorig jaar samen met UNESCO een wereldwijd programma opgezet om zulke oplossingen die werken te delen, zodat die op meer plekken gebruikt gaan worden. Een belangrijk doel is ook het probleem helder op de kaart te krijgen, zodat er meer actie komt.

Het onderzoek van Gerards (Universiteit Utrecht) dat vandaag bekend wordt hoort bij dat wereldwijde programma. Zij onderzocht alle gegevens die internationaal bekend zijn over dit onderwerp. De conclusies van het onderzoek zijn niet rooskleurig. Fysiek geweld, sociale onveiligheid, seksuele intimidatie, vervolging door overheden, het intrekken van onderzoeksfondsen, bedreigingen op social media; de onveiligheid voor wetenschappers is wereldwijd groot.

Gerards: “Tot wel veertig procent van de wetenschappers die onderzoek doet naar het klimaat is weleens bedreigd. Datzelfde geldt voor wetenschappers die onderzoek deden naar COVID-19. Dat soort bedreigingen leidt ertoe dat wetenschappers hun onderzoek niet durven publiceren, aan zelfcensuur doen, of zelfs het bijltje erbij neergooien. Vrouwelijke wetenschappers en wetenschappers uit bepaalde minderheidsgroepen lopen daarbij een bijzonder risico.”

Een andere conclusie van het onderzoek is ook dat we veel nog niet weten. Gerards heeft in haar onderzoek bestaande data naast elkaar gelegd om een eerste globaal beeld te krijgen van de omvang en oorzaken van dit probleem. Daarbij is te zien dat er nog veel gaten zijn in onze kennis. Gerards pleit er dan ook voor om meer systematisch onderzoek op internationaal niveau te doen om die gaten op te vullen.

Meer aandacht en aanpakken

Dijkgraaf vindt dat het probleem meer aandacht verdient en aangepakt moet worden. Wereldwijd in UNESCO-verband, maar ook in eigen land. Maatregelen als het vorig jaar opgerichte meldpunt WetenschapVeilig, waar wetenschappers hulp kunnen krijgen bij bedreiging of intimidatie, zijn daar een goed voorbeeld van. Net als de campagne over grensoverschrijdend gedrag op werkvloer, die vandaag start en waar ook wetenschappelijke instellingen aan meewerken. Daarnaast heeft Dijkgraaf een gerichte aanpak, waarin hij samen met universiteiten en hogescholen werkt om sociale veiligheid te verbeteren.

De universiteiten en kennisinstellingen timmeren hard aan de weg, maar helaas zijn er nog schrijnende gevallen van bedreigde wetenschappers en sociaal onveilige situaties. Recent trok de onderwijsinspectie nog stevige conclusies over de sociale veiligheid op de TU Delft.
Veiligheid is een essentieel voor wetenschappers om hun belangrijke werk te kunnen doen. Dijkgraaf vindt daarom dat daar meer aandacht voor moet zijn. Dit is een probleem dat iedereen aangaat. Van overheid tot kennisinstelling, tot vakgroep.

14-jarige jongen met zwaard aangehouden op Schiphol

SCHIPHOL – De Koninklijke Marechaussee heeft op maandagochtend een 14-jarige jongen uit Almere aangehouden op Schiphol. Hij bleek een zwaard van ongeveer 60 centimeter bij zich te dragen, verborgen in zijn kleding.

De aanhouding volgde na een melding van een conducteur over drie jongens die zonder geldige vervoersbewijzen en identiteitsdocumenten reisden. De marechaussees troffen het drietal aan bij de trappen van het perron naar Schiphol Plaza.

Omdat de jongens zich niet konden legitimeren, werden zij meegenomen naar het bureau op Schiphol Plaza voor nader onderzoek.

Tijdens de controle op het bureau verklaarde een van de jongens een mes bij zich te hebben. Vervolgens haalde hij een in een doek gewikkeld zwaard uit zijn broek. Hierop is hij aangehouden.

Bijna 13.000 euro boete voor stelselmatig overtreden van cabotageregels in Denemarken

KOLDING – Op 28 februari viel een vrachtwagenchauffeur in een in het buitenland geregistreerde vrachtwagen door de mand toen hij illegale cabotageritten had gereden. Er werd daarom een boete opgelegd. Het Deense transportbedrijf dat verantwoordelijke was voor het plannen van de ritten werd gisteren, maandag 18 maart, beschuldigd van medeplichtigheid.

Eind februari ontvingen de Deense instanties een anonieme melding dat een in het buitenland geregistreerde vrachtwagen elke dag dezelfde route reed tussen een distributiecentrum in Sjælland en een distributiecentrum in Jyllandd.

De zaak werd onderzocht en het voertuig werd op 28 februari in Hedehusene tegengehouden en gecontroleerd. In totaal werden hier acht overtredingen van de regels voor cabotagerijden vastgesteld. Bovendien werd vastgesteld dat het Ad-Blue-systeem van de vrachtwagen defect was. De chauffeur kreeg toen een boete van 96.000 Deense Kronen opgelegd. Omgerekend is dit 12.874 euro.

Totdat de boete werd betaald, was het voertuig voorzien van een wielslot. Na het betalen van de boete werd de vrachtwagen vrijgegeven aan het bedrijf.

In verband met het daaropvolgende onderzoek hebben de Deense instanties geoordeeld dat het Deense bedrijf dat verantwoordelijk was voor de coördinatie van de transporten verantwoordelijk is voor het illegale rijden. Het bedrijf is daarom nu beschuldigd van medeplichtigheid aan de overtreding van de cabotageregels.

De zaak is nog in behandeling en de politie van Zuidoost-Jutland kon daarom nog geen verdere informatie delen.

Meer boeren en tuinders verkopen hun bedrijf vanwege hoge grondprijzen

UTRECHT – [update 13:30 uur]Meer boeren en tuinders hebben vorig jaar hun bedrijf te koop gezet, meldt makelaarsvereniging NVM. Het zijn deels bedrijven van ondernemers die met pensioen gaan en geen opvolger hebben. Zij verkopen hun bedrijf volgens de makelaarsvereniging zodat ze kunnen profiteren van de hogere grondprijzen.

Vierhonderd boeren en tuinders hebben hun bedrijf vorig jaar te koop gezet. Dat is 11 procent meer dan twee jaar geleden, zegt de NVM. Vakgroepvoorzitter Jos Ebbers verwacht dat het aantal verkopen dit jaar verder stijgt.

Landbouwgrond is afgelopen jaar volgens de makelaarsvereniging duurder geworden, met een prijs van bijna 80.000 euro per hectare. Dat is 7,4 procent meer dan twee jaar geleden en bijna 30 procent meer dan in 2019. De grondprijzen stijgen omdat agrarische grond erg schaars is en verschillende partijen het willen hebben, aldus de NVM. Ebbers spreekt van “grondhonger” onder boeren en tuinders. “Of het nu voor schaalvergroting en bedrijfsontwikkeling is of voor de aanwending van mest”, zegt hij daarbij.

Beëindigingsregeling

Boeren en tuinders verkopen hun bedrijf volgens de NVM aan een andere boer of tuinder die bijvoorbeeld wil uitbreiden. Of aan kopers die op die plek willen wonen of er bijvoorbeeld een zonnepark neer willen zetten.

Ook melden boeren zich aan voor de beëindigingsregeling van de overheid om de stikstofuitstoot van de sector te verminderen. Stikstofminister Christianne van der Wal meldde twee maanden geleden dat 489 piekbelasters zich daarvoor hadden aangemeld. De regeling is bedoeld om landbouwbedrijven uit te kopen die veel stikstof uitstoten in kwetsbare natuurgebieden. Boeren kunnen zich tot en met 5 april aanmelden voor deze regeling, het kabinet wil dit verlengen tot eind dit jaar.

Recordomzet en -winst voor Fraport

FRANKFURT – De Duitse luchthavenexploitant Fraport heeft vorig jaar een recordomzet en -winst geboekt, met name dankzij prestaties van luchthavens buiten Duitsland. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Fraport is onder meer de beheerder van Duitslands grootste vliegveld, die in Frankfurt. Op dat vliegveld lagen de passagiersaantallen nog wel onder het niveau van voor corona.

In totaal kwam er iets meer dan 4 miljard euro aan inkomsten binnen, ruim 25 procent meer dan in 2022. Die kwamen niet alleen uit Frankfurt, maar ook uit luchthavens in onder meer Peru, Turkije, Griekenland en Bulgarije.

“Het verkeer bleef zich in 2023 dynamisch ontwikkelen”, stelt topman Stefan Schulte in een toelichting op de jaarresultaten. “Fraport profiteerde vooral van deze trend door zijn brede internationale portfolio. Onze luchthavens op de Griekse en Turkse markt behaalden in 2023 zelfs nieuwe passagiersrecords.”

De passagiersaantallen in Frankfurt lagen met ruim 59 miljoen op 84 procent van die in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Daarmee blijft de Duitse luchthaven achter bij Europese concurrenten, meent Schulte. Voor 2024 verwacht Fraport via dit vliegveld zo’n 61 miljoen tot 65 miljoen reizigers te verwerken. Ter vergelijking, in 2019 reisden ruim 70 miljoen mensen via Frankfurt.

De winst voor aftrek van onder meer rente en belastingen brak met 1,2 miljard euro een record. Fraport verwacht dat dit resultaat zal verbeteren het komende jaar. Tegen 2030 moet een dergelijke winst van 2 miljard euro in de boeken gaan.

LAATSTE NIEUWS