Clicky

maandag 18 november 2024 - 12:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 430

Fastned-concurrent Electra betreedt Nederlandse laadstationmarkt

elektrische auto

AMSTERDAM – De Franse laadpalenleverancier Electra wil in Nederland honderd snellaadstations en zeshonderd laadpunten plaatsen voor elektrische auto’s. De concurrent van Fastned denkt de stations en laadpunten voor 2030 te hebben geplaatst.

Voor de financiering van de uitbreiding haalde het bedrijf onlangs iets meer dan 300 miljoen euro op. Daarbij is de Nederlandse pensioenbelegger PGGM de grootste aandeelhouder in Electra geworden.

Electra is op dit moment al actief in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Italië en Spanje. De laadstations van het bedrijf bevinden zich voornamelijk in stedelijke gebieden, bij supermarkten, restaurants, hotels of openbare parkeerplaatsen. Fastned bouwt zijn laadstations veelal langs snelwegen.

Ook Shell richt zich meer op elektrische laadstations. Het olie- en gasconcern kondigde vorige maand aan wereldwijd duizend tankstations van de hand te doen. Tegen eind 2030 wil Shell wereldwijd 200.000 elektrische laadstations hebben. Electra wil in 2030 in Europa zo’n 15.000 laadpunten hebben.

Vakbond dreigt kort geding aan te spannen tegen Arriva Twente

Arriva

UTRECHT – Vakbond FNV dreigt een kort geding aan te spannen tegen streekvervoerder Arriva. Reden is dat Arriva de afspraken over de aanpak van de hoge werkdruk niet naleeft. Deze afspraken zijn gemaakt onder druk van stakingen in het streekvervoer in Twente. Arriva zou onder meer de rit- en rusttijden aanpassen, maar dat doet het bedrijf tot op heden nog niet.

“Het wordt duidelijk dat Arriva het conflict over de rij- en rusttijden op de spits drijft”, verzucht Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer. “We hebben een overeenkomst, maar die wordt niet nageleefd. Arriva is als werkgever niet betrouwbaar en neemt de problemen met de hoge werkdruk niet serieus.”

Werkdruk al langer een probleem

Chauffeurs van Arriva gaan al lange tijd gebukt onder hoge werkdruk. In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. In maart sloot de FNV een overeenkomst met Arriva waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Maar dat is dus nog niet gebeurd.

Werknemers dupe van kostenbesparing

“Arriva valt sinds kort onder een Amerikaans investeringsfonds, I Squared Capital”, legt Van der Gaag uit. “Het wordt pijnlijk duidelijk dat de werknemers daar de dupe van worden. Arriva zet alles op alles om zoveel mogelijk kosten te besparen. Een eerder gemaakte afspraak over het verlagen van de werkdruk maakt Arriva en de investeerder kennelijk niet uit. Als er maar kosten bespaard worden.”

Kort geding dreigt

De vakbond heeft in een brief Arriva om een verklaring gevraagd. Ook heeft de FNV nogmaals aangedrongen op het per direct aanpassen van de roosters voor de chauffeurs. “Gebeurt dat niet, dan zullen wij naar de rechter stappen”, vervolgt Van der Gaag. “We hebben samen afspraken gemaakt en Arriva moet zich daar gewoon aan houden.”

Bij Arriva Twente werken ruim 400 mensen.

Kapotte trein: geen of minder intercity’s in deel Randstad

UTRECHT – Door een kapotte trein rijden er geen intercity’s tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.

Bovendien rijden er minder intercity’s tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal, ook door een defecte trein.

NS verwacht dat de hinder tot het middaguur duurt.

Tussen Bodegraven en Alphen aan den Rijn rijden er door een aanrijding tot ongeveer 13.45 uur geen treinen. Om diezelfde reden is er ook geen treinverkeer tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. Dat duurt tot ongeveer 11.30 uur.

Klimaatactivisten bekladden ministerie met verf, twee aanhoudingen

klimaatactivisten bekladden ministerie EZK

DEN HAAG – Activisten van Extinction Rebellion (XR) hebben het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) maandagochtend besmeurd met roze verf. Daarmee willen ze het departement naar eigen zeggen “een extra roze bril” geven, “omdat ze geen prioriteit leggen bij het afschaffen van de fossiele subsidies”. De politie laat weten dat er twee mensen zijn aangehouden voor de bekladding.

Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat er aangifte zal worden gedaan tegen de actievoerders. Ook zal geprobeerd worden de kosten van het schoonmaken op deze mensen te verhalen. Het gebouw wordt maandag nog schoongemaakt.

Met de fossiele subsidies worden fiscale voordelen bedoeld die het gebruik van fossiele brandstof bevoordelen. “Terwijl de klimaatcrisis inmiddels alles bedreigt wat ons lief is, gaat de overheid rustig door met het financieren en faciliteren van industrie die doet alsof er wordt vergroend, maar ondertussen gaat voor maximale winst over de rug van onze toekomst”, zegt een van de activisten daarover. “Dit moet stoppen.”

Volgens XR duurt de afbouw van de fossiele subsidies te lang. Er gaan tientallen miljarden euro’s naar fossiele subsidies (vaak belastingvrijstellingen) en het demissionaire kabinet is al begonnen met het verminderen hiervan. Maar uit een rapport van enkele ministeries in februari bleek ook dat afbouwen van alle subsidies niet eenvoudig is en deels internationaal moet gebeuren.

BAM Infra gaat groot onderhoud A1 en A10 uitvoeren

UTRECHT – Rijkswaterstaat heeft het groot onderhoud aan de A1 en A10 in Noord-Holland gegund aan BAM Infra Nederland. Het contract betreft het ontwerpen en uitvoeren van (Groot) Variabel Onderhoud aan het Hoofdwegennet (HWN) van West-Nederland Noord (WNN).

Het contract heeft een looptijd tot 31 december 2025, met een optie tot verlenging van 2 maal 1 jaar (uiterlijk tot eind 2027).

Het contract bestaat uit een vaste en een variabele scope. Tot de vaste scope behoort het onderhoud aan:

  • A1 richting Amersfoort, tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen
  • Ring A10 van Amsterdam tussen de knooppunten Amstel en Watergraafsmeer en tussen het knooppunt Watergraafsmeer en afrit Durgerdam.

Vanaf de zomer van 2024 wordt het asfalt op genoemde trajecten vervangen door asfalt met een geluidreducerende deklaag. Daarnaast vinden er herstelwerkzaamheden plaats aan verschillende viaducten en aan de Zeeburgerbruggen (Ring A10 Noord). De werkzaamheden aan de Zeeburgerbruggen moeten volgens planning midden september 2024 zijn afgerond.

In het contract zitten nog diverse andere trajecten. Deze behoren tot de variabele scope en worden op een later moment uitgevoerd.

Aanbesteding groot onderhoud A1 en A10

Zowel de A1 als de A10 vormen belangrijke verkeersaders in het netwerk van Noord-Holland. De onderwerpen duurzaamheid en kwaliteit van het asfalt zijn belangrijke onderdelen geweest in de aanbesteding bij het bepalen van de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV).

Middels het BPKV-criterium MKI (Milieukosten Indicator) wordt gestuurd op duurzame asfaltmengsels en met het criterium ‘Borging kwaliteit van het asfalt’ op de optimale beheersing van de processen van validatie van het asfaltmengsel, de productie, het transport en de verwerking. Verder wordt met pelotoneisen aan voertuigen en materieel gestuurd op een emissieloze bouwplaats.

Andreas Koks, projectmanager Rijkswaterstaat: “Met vertrouwen gaan we met BAM een nieuw groot onderhoudsproject uitvoeren waarin we met de Koploperaanpak de uitdagingen aangaan voor duurzame wegverharding met een hoge kwaliteitsstandaard.”

IMF vreest problemen huishoudens als rente te lang hoog blijft

IMF

WASHINGTON – Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) waarschuwt dat centrale banken niet te lang moeten wachten met het verlagen van de rente. Wanneer de rentevaste periodes van hypotheken aflopen, kunnen de maandlasten van huishoudens namelijk flink omhoog gaan. “Hoe langer de rentes hoog worden gehouden, hoe groter de kans dat huishoudens in de knel zullen komen”, schrijft de VN-organisatie voor financiële stabiliteit in een blog.

Onder meer de Europese Centrale Bank (ECB) voerde zijn rente de voorbije jaren in rap tempo op om de hoge inflatie te bestrijden. Maar de laatste tijd lijkt de inflatie weer gestaag af te nemen richting de 2 procent die de centrale bank nastreeft. “De meeste centrale banken hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van hun inflatiedoelstelling”, constateert het IMF. “Het langer hoog laten van de rente zou nu echter een groter risico kunnen vormen.”

De situatie verschilt wel erg van land tot land, zegt het fonds er ook bij. In veel landen, waaronder ook Nederland, zetten mensen hun hypotheekrente doorgaans voor meerdere jaren vast. In dat geval gaan hun maandlasten niet meteen omhoog als de rentes op de financiële markten stijgen door toedoen van de centrale banken.

Besluit

Maar de rentevaste perioden zijn vaak kort, waarschuwt het IMF. Na verloop van tijd beginnen de effecten van de hogere rentes toch door te sijpelen. Als de rente te lang hoog blijft zouden huishoudens met flinke hypotheekschulden in moeilijkheden kunnen komen. Deze dreiging kan volgens het IMF ook een rem zetten op de algehele consumptie van huishoudens.

Donderdag neemt de ECB weer een besluit over de rente. Maar de beleidsmakers zullen de rentetarieven vrijwel zeker nog ongewijzigd laten op het huidige recordniveau. Bij de vergadering in maart verklaarde ECB-president Christine Lagarde nog dat er meer bewijs nodig is dat de inflatie in de eurozone voldoende is afgekoeld voordat de rente kan worden verlaagd.

De beleidsmakers bij de ECB durven de stap nog niet te zetten om de loongroei. Ze zijn bang dat de flinke loonstijgingen die de laatste tijd in cao’s afgesproken worden, de inflatie wel eens opnieuw kunnen opjagen. Maar de laatste cijfers zien er wel gunstig uit. Nieuw onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) wees vorige week ook nog uit dat de kans op zo’n loon-prijsspiraal in Nederland klein is. De verwachting is alom dat de ECB in juni wel zal beginnen met het omlaag brengen van de leenkosten.

Doorbraak in Duits cao-conflict: akkoord voor vliegveldbeveiligers

FRANKFURT – In Duitsland hebben vakbond Verdi en werkgevers na tussenkomst van een bemiddelaar een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor zo’n 25.000 beveiligers van luchthavens. De afgelopen tijd hebben beveiligers meerdere keren het werk neergelegd op Duitse luchthavens, net als werknemers in andere delen van de luchtvaart.

Met dit nieuwste akkoord lijkt het vliegverkeer in Duitsland een zomer zonder stakingen tegemoet te gaan. Zo werden Verdi en Lufthansa het eind maart in hoofdlijnen eens over een nieuwe cao voor grondpersoneel van het luchtvaartconcern. Daardoor werd een dreigende staking rond Pasen voorkomen. Deze cao, waarvoor eerder ook werd gestaakt, geldt eveneens voor ongeveer 25.000 medewerkers.

De onderhandelingen over de cao voor het cabinepersoneel van Lufthansa, waarbij vakbond Ufo betrokken is, zijn nog gaande. Ook hier is een bemiddelaar ingeschakeld.

Volgens werkgeversvereniging BDLS krijgen luchthavenbeveiligers verspreid over een periode van vijftien maanden 13,1 tot 15,1 procent meer loon. De onderhandelingen over overwerktoeslagen worden aan het eind van het jaar hervat. De vakbond en werkgevers hebben tot dinsdagmiddag de tijd om in te stemmen met het akkoord. Tot die tijd zal Verdi in ieder geval niet oproepen tot nieuwe stakingen.

China monitort buitenlandse journalisten met drones

BEIJING – Een jaarlijks rapport over de werkomstandigheden van buitenlandse journalisten in China maakt dit jaar voor het eerst melding van de inzet van drones door de Chinese autoriteiten om medewerkers van de media te monitoren.

Ondanks versoepelingen na de coronapandemie blijven buitenlandse journalisten in China klagen over moeilijke arbeidsomstandigheden. Dat blijkt uit het rapport van de Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC), dat maandag werd gepubliceerd.

81 procent van de leden van de FCCC gaf aan dat de werkomstandigheden in 2023 licht waren verbeterd, vergeleken met de tijd van de coronapandemie. Evenveel journalisten meldden dat ze last hadden gehad van intimidatie of geweld.

Journalisten hebben wel meer bewegingsvrijheid, maar verslaggeving ter plaatse is problematisch. Net als vorig jaar zei iets meer dan de helft dat de Chinese politie of de autoriteiten hen minstens één keer tijdens hun werk hadden gehinderd.

Kroongetuige Nabil B. opnieuw zonder advocaat

Onno de Jong

SCHIPHOL -De advocaat van kroongetuige Nabil B., Onno de Jong, heeft zijn juridische bijstand neergelegd. B. zit daarom bij de start van het hoger beroep in het omvangrijke liquidatieproces opnieuw zonder advocaat. Dat heeft vooralsnog geen gevolgen voor de behandeling van zijn zaak, bleek bij de aanvang.

B. hoopt op redelijk korte termijn met nieuws over zijn verdediging te komen, zei hij in de zwaarbeveiligde rechtbank op Schiphol. “In verband met de veiligheid” kan hij nu verder niets vertellen, zei hij. B. zit afgeschermd in een aparte ruimte in de rechtszaal. De rechters en de advocaten-generaal kunnen hem zien, de overige aanwezigen niet.

Volgens Het Parool speelt er een hoogopgelopen conflict tussen de kroongetuige en het Openbaar Ministerie. De Jong wil er zelf verder niets over zeggen.

Wiersum

Derk Wiersum was eerder advocaat van de kroongetuige, hij is in september 2019 doodgeschoten. Later is B.’s vertrouwenspersoon Peter R. de Vries vermoord.

De Jong was al eerder de advocaat van B., hij legde al eens de verdediging neer maar meldde zich later toch weer als raadsman. Ook toen is geen toelichting gegeven.

Opnieuw onderzoek naar Boeing in VS na incident met kap van motor

Boeing

WASHINGTON – De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA heeft weer een onderzoek ingesteld na een incident tijdens een vlucht van een Boeing-vliegtuig. Zondag keerde een Boeing 737-800 van luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines terug naar Denver International Airport, omdat de kap van een motor tijdens het opstijgen van het vliegtuig afviel en een vleugelklep raakte. Het is het zoveelste onderzoek van de FAA dat zich richt op Boeing.

Zaterdag maakte de FAA al bekend een onderzoek te starten nadat een vliegtuig, ook een Boeing 737 van Southwest Airlines, in brand was gevlogen net voor het opstijgen. Verder onderzoekt de toezichthouder een incident dat zich heeft voorgedaan met een Southwest-vliegtuig dat op 23 maart zou landen op de luchthaven LaGuardia in New York. Die vlucht werd omgeleid naar de luchthaven Baltimore-Washington, omdat het toestel kampte met turbulentie en slecht zicht. Daar lijkt overigens geen sprake van technische problemen.

Boeing verkeert sinds begin dit jaar in een crisis door meerdere defecten aan zijn vliegtuigen. Dat begon met een tijdens een vlucht losgeschoten deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines. De fabrikant heeft Alaska Airlines in het afgelopen kwartaal 160 miljoen dollar compensatie betaald. Sinds het incident in januari moesten tientallen vliegtuigen aan de grond blijven en zijn veel vluchten geannuleerd.

Politieauto van de weg geraakt, twee agenten gewond

BERGEIJK – In het Brabantse Bergeijk zijn in de nacht van zondag op maandag twee politieagenten gewond naar het ziekenhuis gebracht, nadat hun auto van de weg was geraakt. Dat meldt de politie Oost-Brabant op X.

Het ongeluk gebeurde op de Borkelsedijk.

De auto raakte op een hobbelige zandweg van de weg en botste tegen een boom.

Maandagochtend meldde de politie dat beide agenten weer thuis zijn.

Totale zonsverduistering te zien in Noord-Amerika

Zonsverduistering

WASHINGTON – In Mexico, de Verenigde Staten en Canada kunnen mensen maandag een totale zonsverduistering zien. De maan staat dan precies tussen de zon en de aarde in, waardoor het zonlicht wordt tegengehouden en de lucht iets minder licht wordt. In Nederland is niets van de eclips te zien.

De verduistering begint rond 17.42 uur Nederlandse tijd, maar dan is er nog niet veel te zien. Bovendien valt de schaduw dan op de Grote Oceaan. Rond 20.07 uur Nederlandse tijd komt de verduistering ‘aan land’. Dan verdwijnt het licht van de zon boven de westkust van Mexico. Daarna volgen onder meer Dallas en Indianapolis in de Verenigde Staten en Montreal in Canada. Op veel plekken langs die route komen mensen soms om, beschermd door verduisterende brillen, naar de verduistering te kijken. De verduistering eindigt rond 21.55 uur Nederlandse tijd boven de Atlantische Oceaan.

Later dit jaar, op 2 oktober, is er nog een zonsverduistering, maar die is alleen in het zuiden van Chili en Argentinië te zien.

De laatste totale eclips die vanuit Nederland te zien was, gebeurde in mei 1715, de eerstvolgende is in oktober 2135. In 1999 was er ook een zonsverduistering, maar die was in Nederland net niet totaal.

Verkeersdrukte door werk aan brug in A7 valt vooralsnog mee

DEN HAAG – De verkeersdrukte door het werk aan de brug in de A7 lijkt maandagochtend mee te vallen. Dat meldden zowel de ANWB als Rijkswaterstaat Verkeersinformatie rond 08.00 uur.

Wel is het op de N247 van Volendam richting Amsterdam iets drukker dan normaal. Die weg ligt ongeveer parallel aan de A7 richting het zuiden van de provincie Noord-Holland.

Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie rijdt het op de A7 “goed door” en is dat ook het geval op de omliggende provinciale en regionale wegen, behalve dan op de N247 waar het wat drukker is. De woordvoerder sluit niet uit dat is geluisterd naar de adviezen om zoveel mogelijk thuis te werken.

De NS ziet op het traject “iets meer mensen dan normaal” in de treinen. Het spoorbedrijf zet deels langere treinen in voor de periode dat er aan de brug wordt gewerkt.

Volgens een woordvoerster hebben tot nu toe ongeveer vierhonderd automobilisten gratis NS-kortingskaarten aangevraagd. Dat deden ze bij Rijkswaterstaat, die weggebruikers wil stimuleren om het openbaar vervoer te pakken tijdens de werkzaamheden. Voor de kortingsactie komen alleen mensen in aanmerking die al vaak over de A7 reden. Dat is gecontroleerd door enige tijd alle kentekens te scannen op de snelweg en de omliggende wegen.

Israël trekt troepen Gaza terug voor komende operaties

Yoav Gallant

JERUZALEM – De Israëlische troepen die zich zondag terugtrokken uit de Gazastrook deden dat om zich voor te bereiden op toekomstige operaties. Het gaat dan onder meer om acties in de zuidelijke stad Rafah, meldde de Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant.

“De troepen trekken zich terug en bereiden zich voor op hun volgende missies”, aldus Gallant in een verklaring.

De Amerikaanse regering schatte eerder in dat de vermindering van het aantal Israëlische troepen in het zuiden van de Gazastrook waarschijnlijk gewoon bedoeld is voor rust en herstel van de manschappen.

Israël kondigde al meermaals een grondoffensief in Rafah aan omdat zich daar nog Hamasstrijders zouden schuilhouden. Het plan oogst internationaal veel afkeuring, want er bevinden zich daar honderdduizenden vluchtelingen.

WHO-chef: gedode kinderen in Gaza ‘smet op hele mensheid’

Tedros Adhanom Ghebreyesus

GENÈVE – De duizenden door Israël gedode en ernstig verwonde kinderen in Gaza zullen een “smet op de hele mensheid blijven”, schreef het hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, zondag op X.

En: “Deze aanval op de huidige en toekomstige generaties moet eindigen. Het ontkennen van basisbehoeften – voedsel, brandstof, sanitaire voorzieningen, onderdak, veiligheid en gezondheidszorg – is inhumaan en ondraaglijk.”

Het hoofd van de WHO schreef in dezelfde post ook dat de aanval van Hamas op 7 oktober geen rechtvaardiging is voor “de gruwelijke bombardementen, belegeringen en vernietiging van het gezondheidszorgsysteem door Israël in Gaza, waarbij honderdduizenden burgers worden gedood, verwond en uitgehongerd”.

LAATSTE NIEUWS

Defensie kiest voor intern transportmiddelen van Motrac

Met trots kondigt Motrac aan dat de aanbesteding voor de levering van bijna 700 Linde hef- en magazijntrucks aan Motrac gegund is. Begin vorige...