Clicky

zaterdag 9 november 2024 - 02:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 430

Gebiedsverbod voorman Pegida geldt tot 10 april 2024

ARNHEM – De voorzieningenrechter stelt het gebiedsverbod dat de burgemeester van Arnhem aan de voorman van Pegida had opgelegd bij. Het gebiedsverbod, voor de gehele gemeente Arnhem, duurt nu tot 10 april van 2024 (3 weken in totaal) in plaats van de 6 maanden die de burgemeester had opgelegd.

De Nederlandse Pegida-voorman meldde bij de burgemeester van Arnhem dat hij op 23 maart 2024 op het Jansplein in het centrum van Arnhem een demonstratie wilde houden. Tijdens deze demonstratie wil Pegida een Koran verbranden.

De burgemeester heeft deze demonstratie verboden. Daarbij heeft de burgemeester de voorman een gebiedsverbod opgelegd voor de hele gemeente Arnhem. Dit gebiedsverbod ging direct na het besluit in. De voorman verzocht de voorzieningenrechter dit besluit te schorsen, om zo het gebiedsverbod ongedaan te maken. De burgemeester heeft wel gezegd dat hij het gebiedsverbod wil wijzigen naar 3 maanden, maar heeft dat nog niet gedaan.

Strikt noodzakelijk

Om een gebiedsverbod op te kunnen leggen moet sprake zijn van ernstige wanordelijkheden of de ernstige vrees voor het ontstaan daarvan. Verder moet de burgemeester voorafgaand aan het geven van een noodbevel beoordelen of minder verstrekkende middelen voorhanden zijn, dus of een minder zwaar middel ook voldoende is voor die situatie. Tenslotte mag het noodbevel niet verder gaan dan strikt noodzakelijk is.

Concrete terreurdreiging

De voorzieningenrechter stelt vast dat een eerdere demonstratie van Pegida in januari van dit jaar in Arnhem behoorlijk uit de hand liep en dat verzoeker van plan was om ondanks het demonstratieverbod toch naar Arnhem te komen. Daarnaast gaat de voorzieningenrechter er vanuit dat er sprake was van concrete lokale terreurdreiging.

Verbod is ingrijpend

Onder deze omstandigheden vindt de voorzieningenrechter het standpunt van de burgemeester – dat ten tijde van het afgeven van het noodbevel sprake was van een ernstige vrees voor het ontstaan van ernstige wanordelijkheden – redelijk. Maar niet voor 3 maanden. Verder is zij van oordeel dat de burgemeester mocht stellen dat er geen ander, minder verstrekkend, middel was om het ontstaan van ernstige wanordelijkheden te voorkomen.

De voorzieningenrechter heeft zich afgevraagd hoe lang dat gebiedsverbod dan wel mag duren. Dat is een lastige vraag. Zij kan namelijk ook niet in de toekomst kijken. Het is dus in zekere zin een willekeurige beslissing om vast te stellen hoe lang de ernstige vrees voor ernstige wanordelijkheden duurt. Het gebiedsverbod duurt voor de voorzieningenrechter te lang. Zij past daarom de duur van het gebiedsverbod aan tot 10 april 2024.

3 weken is wel redelijk

Deze datum is al snel, maar de voorzieningenrechter vindt ook dat het verbod ingrijpend is en dus zo kort mogelijk moet gelden. Daarom vindt zij in dit geval 3 weken redelijk. Daarbij houdt zij ook rekening met het feit dat de concrete terreurdreiging kan veranderen. Dit betekent dat het gebiedsverbod nu geldt voor 3 weken.

Geen toetsing demonstratieverbod

De Pegida-voorman heeft in deze zaak het verbod om op 23 maart 2024 te demonsteren niet ter discussie gesteld. De voorzieningenrechter beoordeelde daarom niet of die demonstratie door de burgemeester terecht is verboden of niet.

Cel- en taakstraffen voor man en vrouw na mishandeling vier kinderen Den Haag

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 49-jarige man en een 43-jarige vrouw veroordeeld voor fysieke en geestelijke mishandeling van vier kinderen in Den Haag. Dat gebeurde in een periode van 2019 tot en met 2023.

De rechtbank heeft de verdachten een celstraf van 132 dagen opgelegd waarvan 90 dagen voorwaardelijk met maximale proeftijd van drie jaar. Ook mogen de twee geen contact met de kinderen hebben voor zolang het Openbaar Ministerie dit nodig acht. Daarnaast krijgt de man een taakstraf van 200 uur en de vrouw een taakstaf van 100 uur.

De vrouw heeft vier kinderen van nu 15, 13, 6 en 5 jaar oud. De man is de stiefvader van de oudste twee kinderen en de vader van de jongste twee. De twee verdachten worden verweten de oudste twee kinderen fysiek en geestelijk te hebben mishandeld en de jongste twee geestelijk te hebben mishandeld.

De oudste twee kinderen hebben bij de politie verklaringen afgelegd over het geweld dat is gebruikt. De rechtbank vindt deze verklaringen authentiek en betrouwbaar. Daarnaast vinden de verklaringen over en weer steun in elkaar en in ander bewijs. Ook de oma en tante van de kinderen hebben bij de politie verklaringen afgelegd, onder meer over waargenomen blauwe plekken.

Uit de bewijsmiddelen blijkt dat de twee oudste kinderen meermaals zijn geslagen en geschopt. Een van de twee is daarnaast aan de haren getrokken, de ander is tegen een jassenhaak geduwd. Dit vindt onder meer steun in bevindingen van de forensisch arts over het  ontstane letsel en foto’s die een van de kinderen van andere letsels heeft gemaakt.

Daarnaast blijkt uit het bewijs dat de twee oudste kinderen zijn uitgescholden, gekleineerd en denigrerend zijn toegesproken, dat hun geld werd afgenomen en hun spullen werden vernield. Alle kinderen zijn meerdere jaren getuige geweest van geweld van de vader tegen hun moeder en hebben lange tijd in een vervuilde en rommelige woning gewoond onder onveilige omstandigheden.

Oordeel rechtbank

De rechtbank oordeelt dat de verdachten zich gedurende een periode van meerdere jaren schuldig hebben gemaakt aan fysieke en geestelijke mishandeling van de twee oudste kinderen en geestelijke mishandeling van de twee jongsten. Ze hebben daarmee een ernstige inbreuk gemaakt op hun lichamelijke en psychische integriteit. Zowel de fysieke als verbale agressie heeft op de kinderen sporen achtergelaten.

De twee oudsten hebben zich als gevolg van het handelen van de verdachten onveilig en angstig gevoeld in hun eigen huis; een plek waar zij zich bij uitstek veilig hadden moeten voelen. Ook de nog jongere kinderen hebben moeten opgroeien in een onzekere en onveilige omgeving. Door het handelen is de geestelijke gezondheid en ontwikkeling van de kinderen beschadigd. De rechtbank neemt dit de verdachten kwalijk.

Bij de strafbepaling weegt de rechtbank mee dat de twee verdachten tijdens de zitting geen enkele verantwoordelijkheid voor hun handelen hebben genomen. Ze hebben de problemen categorisch ontkend, gebagatelliseerd en de oorzaak geheel buiten zichzelf gelegd.

De rechtbank vindt deels voorwaardelijke celstraffen passend en geboden. Aan het voorwaardelijke deel worden verschillende bijzondere voorwaarden gekoppeld. Zo moeten de verdachten inzicht geven in hun financiën, moeten ze meewerken aan afspraken met jeugdzorg en mogen ze geen contact hebben met de vier kinderen zolang het OM dit nodig vindt. Ook krijgen de verdachten taakstraffen opgelegd. Omdat de vrouw volgens deskundigen verminderd toerekeningsvatbaar is, krijgt zij een lagere taakstraf.

Minister overweegt verlaging leerplichtleeftijd van 5 naar 4 jaar

DEN HAAG – Onderwijsminister Mariëlle Paul onderzoekt of de leerplichtleeftijd kan worden verlaagd van 5 naar 4 jaar, bevestigt haar woordvoerder na berichtgeving van RTL Nieuws. De demissionaire bewindsvrouw hoopt zo te voorkomen dat kinderen op jonge leeftijd een achterstand oplopen.

Een andere maatregel die Paul overweegt, is om kinderen met een achterstand verplicht vanaf 2,5 jaar naar de voorschoolse educatie te sturen.

Momenteel krijgen ouders deze optie aangeboden als de gemeente in overleg met het consultatiebureau vaststelt dat kinderen achterlopen. De deelname is vrijwillig. Volgens de laatste cijfers kwamen 53.250 peuters hiervoor in aanmerking in 2022. In een kwart van de gevallen gingen de ouders niet op dit aanbod in.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek worden eind dit jaar verwacht. Dan denkt de minister te kunnen zeggen of de door haar voorgestelde maatregelen het beoogde effect hebben.

De meeste kinderen van 4 jaar gaan momenteel al naar school. Juist de kleine groep (3 procent) die wegblijft uit het klaslokaal heeft veel te maken met achterstanden, zegt de bewindsvrouw.

Nieuwe ‘bangalijst’ met Utrechtse studentes, maker onbekend

Utrechtsch Studenten Corps

UTRECHT -Een nieuwe zogeheten bangalijst, met foto’s, namen en nummers van Utrechtse studentes, circuleert. Het ANP heeft de lijst vrijdag onder ogen gekregen. Advocaat Ina Brouwer, die slachtoffers van een eerder verschenen bangalijst bijstaat, laat weten de nieuwe lijst ook te hebben gezien. Het is onbekend wie de nieuwe lijst heeft gemaakt.

Op de lijst staan ‘beoordelingen’ van de seksuele prestaties van de vrouwen. Triton, de roeivereniging waar enkele van de vrouwen lid van zijn, laat ook weten op de hoogte te zijn van de lijst. De Universiteit Utrecht meldt dat “een en ander rondgaat”, maar wil verder niet reageren.

De politie heeft “signalen meegekregen” dat er een tweede lijst is. Het Openbaar Ministerie is op de hoogte en neemt het nieuwe document mee in het al lopende onderzoek naar de eerste lijst. “We kijken onder meer naar de authenticiteit van de lijst en van de afzender”, aldus een woordvoerster.

In een tekst die aan de lijst is toegevoegd, staat dat “wij als groep trouwe leden” ingrijpen. “Aan allen in Nederland zeggen wij, stop de heksenjacht op de makers van de eerdere lijsten. Wie niet luisteren wil, is verantwoordelijk voor lijsten die nog zullen volgen.” Er wordt gedreigd nog ander “materiaal” naar buiten te brengen.

Eerder deze maand kwam naar buiten dat een eerste ‘bangalijst’ rondgaat. Voor straf krijgt het Utrechts Studenten Corps voorlopig geen subsidie van de universiteit en de hogeschool in Utrecht. Ook mag het corps niet meedoen aan ceremoniële activiteiten.

Justitie Texas begint onderzoek naar toeleverancier Boeing

Spirit AeroSystems

AUSTIN – De procureur-generaal van de staat Texas is een onderzoek gestart naar toeleverancier Spirit AeroSystems van Boeing.

Dit om “terugkerende problemen” met sommige onderdelen die het bedrijf levert aan de Amerikaanse vliegtuigfabrikant, aldus een verklaring van de aanklager.

Spirit AeroSystems produceert onder meer rompen voor de Boeing 737 MAX. In januari verloor een van deze vliegtuigen een deurpaneel tijdens een vlucht.

Volgens procureur-generaal Ken Paxton hebben sommige 737-modellen “duidelijke fabricagefouten” die hebben geleid tot “talloze zorgwekkende of gevaarlijke incidenten”.

Spirit AeroSystems bevestigde eerder deze maand dat er gesprekken gevoerd worden over een overname door Boeing.

Vrachtwagen verliest container met afval op N470

Container met afval gekanteld

PIJNACKER – Op de Zijdeweg, N470, in Pijnacker is een vrachtwagen een container met afval verloren. De container is gekanteld en het afval ligt gedeeltelijk op de weg.

Renewi zal het afval overladen in een andere container.

De weg is, in de richting van Zoetermeer, volledig afgesloten.

VDL en Schmitz Cargobull willen deel van wankelende Belgische Van Hool overnemen

Van Hool

BRUSSEL – De Nederlandse bussenbouwer VDL wil samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull een deel van het bijna bankroete Belgische Van Hool overnemen. VDL wil de bussentak van het Belgische bedrijf, zeggen ingewijden tegen Belgische media zoals zakenkrant De Tijd.

Van Hool staat op de rand van faillissement en heeft dringend geld nodig. Binnen een paar dagen moeten er kopers voor bedrijfsonderdelen of nieuwe geldschieters zijn gevonden, stelt het bedrijf.

VDL bouwt vooral stadsbussen en zou belangstelling hebben voor de touringcarafdeling van Van Hool. Schmitz Cargobull, dat opleggers maakt en daarin marktleider is, zou interesse hebben in onder meer Van Hools tanktrailers. VDL zelf gaat niet in op vragen over Van Hool. “Wij doen nooit uitspraken over dit soort aangelegenheden”, zegt een woordvoerder.

VDL en Schmitz Cargobull hebben concurrentie van de Vlaamse ondernemer Guido Dumarey. Die wil Van Hool geheel overnemen.

Turkish Airlines vliegt na bijna tien jaar weer op Libië

Turkish Airlines
Foto: Transport Online | F. van der Wal

ISTANBUL – Turkish Airlines vliegt na bijna tien jaar afwezigheid weer naar Libië. De Turkse maatschappij was in 2015 gestopt met vluchten naar het Noord-Afrikaanse land door het geweld in Libië. Maar nu vindt Turkish Airlines het dus weer veilig genoeg om terug te keren.

Volgens Turkish Airlines zal er drie keer per week worden gevlogen op de Libische hoofdstad Tripoli. Topman Bilal Ekşi van Turkish Airlines was donderdag bij een ceremonie op het internationale vliegveld Mitiga bij Tripoli. Hij gaf aan verheugd te zijn over de stap en dat er historische banden zijn tussen Turkije en Libië.

In Libië is het onrustig sinds een opstand in 2011 die dictator Moammar Kadhafi verdreef. In 2014 viel het land uiteen in een oostelijke factie in Benghazi en de door de VN gesteunde regering in Tripoli in het westen van het land.

Landmijnen

Ankara ondersteunt de regering in Tripoli. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken heeft vorige maand aangekondigd dat Turkije het consulaat in Benghazi spoedig wil heropenen en dat de rivaliserende partijen met elkaar in gesprek moeten gaan om een einde aan het conflict te maken.

Turkish Airlines overweegt in de toekomst ook vluchten te starten naar Benghazi en de stad Misrata die ten oosten van Tripoli ligt.

Overigens heeft Nederland een rood reisadvies voor Libië. Volgens de overheid is het te gevaarlijk om naar het land te reizen door het geweld en de dreiging van terroristische aanvallen. Ook wordt gewezen op het gevaar van landmijnen en niet-ontplofte munitie.

Tom Egbers gaat weer programma’s maken voor de NOS

Tom Egbers

HILVERSUM -Tom Egbers mag weer programma’s gaan maken voor de NOS. De omroep heeft laten weten dat er een overeenstemming is bereikt met de presentator, nadat hij eerder naar de rechter was gestapt.

Volgens de NOS gaat hij programma’s “met afstand tot de dagelijkse sportactualiteit” maken. Hij legt zich toe op verhalende programma’s en documentaires. Ook gaat hij voor de NOS nog een aantal podcasts verzorgen.

Egbers is blij dat hij weer aan het werk gaat. “Het is, na een jaar waarin veel geschreven, gepraat en geopinieerd is, goed om weer aan het werk te gaan”, zegt hij. De presentator heeft het afgelopen jaar “voortdurend gereflecteerd”, zegt hij, “vooral op mijn eigen rol in de cultuur van de NOS.” De presentator vindt het “erg verdrietig dat er collega’s zijn die zich ongelukkig hebben gevoeld op de werkvloer van NOS Sport, in een cultuur waar ook ik deel van uitmaak.”

De NOS laat weten te begrijpen dat het afgelopen jaar “een moeilijke periode is geweest voor Tom en zijn gezin” en “had graag gezien dat de rol van de NOS daarin een andere was geweest”. “Ik ben blij dat de NOS en Tom er samen uit zijn gekomen en goede afspraken hebben kunnen maken over een passende voortzetting die recht doet aan zijn lange carrière bij de omroep. Goed dat we elkaar alsnog hebben gevonden. Het is nu tijd om weer aan het werk te gaan”, aldus hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NOS Sport.

De programma’s die Egbers gaat maken worden in het najaar van 2024 en het begin van 2025 uitgezonden. De NOS laat weten het dienstverband van de presentator tot na zijn pensioen verlengd te hebben om zo de afgesproken werkzaamheden te kunnen afmaken.

Egbers spande maandag een kort geding aan tegen de NOS. Egbers eiste dat hij weer aan het werk kon nadat hij een jaar thuis had gezeten. Dat gebeurde nadat de Volkskrant had bericht over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer van NOS Sport. De rechter gaf de partijen tot aanstaande dinsdag om tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Tadzjikistan arresteert negen mensen in verband met aanslag Moskou

Russische-politieagent

DOESJANBE – De veiligheidsdiensten van Tadzjikistan hebben negen mensen opgepakt in verband met de aanslag bij Moskou van vorige week. Ze zouden banden hebben met de mensen die de aanslag hebben gepleegd en met ISKP, de terreurgroep die gezien wordt als verantwoordelijke voor de aanval in de concerthal.

De verdachten zijn aangehouden in de stad Vahdat en daarna naar de hoofdstad Doesjanbe gebracht.

De vier verdachten van de aanslag bij Moskou, waarbij meer dan 140 mensen omkwamen, zijn ook Tadzjieks. Zij zitten in voorarrest in Rusland. Russische aanklagers reisden deze week al naar Tadzjikistan om familieleden te ondervragen.

Utrechts transportbedrijf liet dertien chauffeurs illegaal rijden

DEN HAAG – Een transportbedrijf uit Utrecht had maandenlang tien Filipijnse en drie Turkse chauffeurs voor zich aan het werk, terwijl ze daartoe niet gerechtigd waren. Dat heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie geconstateerd. Het bedrijf heeft een voorgenomen boete gekregen van 44.000 euro.

De zaak kwam aan het licht na een melding in het voorjaar van 2022. De Arbeidsinspectie voerde in dezelfde periode nachtelijke inspecties uit bij depots van grote pakketdienstverleners. Tijdens één van deze controles arriveerde ook een vrachtwagen met een voor een inspecteur bekende naam. Toen de inspecteur de documenten van de chauffeur van die vrachtwagen opvroeg, bleek er van alles mis.

De Arbeidsinspectie trof een Filipijnse chauffeur aan die niet gerechtigd was om in Nederland te werken. Zijn werkgever had geen tewerkstellingsvergunning voor hem geregeld. Dat is een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav). De inspectie besloot om verder onderzoek te doen naar de betrokken onderneming. Daaruit bleek dat er nog meer mensen aan het werk waren zonder tewerkstellingsvergunning.

In totaal trof de Arbeidsinspectie dertien personen aan die illegaal aan het werk waren voor het Utrechtse transportbedrijf. Ze reden pakketten rond voor post- en pakketbedrijven door het hele land. Tien personen hadden de Filipijnse nationaliteit en in drie gevallen hadden de chauffeurs de Turkse nationaliteit. Het onderzoek richtte zich op een periode van zes maanden, maar vermoedelijk waren de chauffeurs al langer actief in West-Europa. Eén van de chauffeurs gaf aan hier al twaalf jaar rond te rijden.

De werkzaamheden zijn direct stopgezet door de Arbeidsinspectie en de betrokken werkgever heeft een voorgenomen boete ontvangen. De boete is nog niet definitief, omdat de werkgever daarop nog zijn zienswijze in kan dienen.

Advocaat dient alsnog klacht in tegen Khalid Kasem

AMSTERDAM – Advocaat Geertjan van Oosten heeft een klacht ingediend bij de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten tegen tv-presentator en voormalig advocaat Khalid Kasem. Dat bevestigt Van Oosten na berichtgeving door het AD.

De advocaat heeft de deken gevraagd om de kwestie rond zijn oud-collega voor de tuchtraad te brengen. Kasem was in het verleden werkzaam op het kantoor van Van Oosten.

Eerder dit jaar werd Kasem in verschillende artikelen in het AD in verband gebracht met omkoping. De krant zou opnamen hebben uit 2019 waarin hij bijvoorbeeld tegen Peter R. de Vries zou bevestigen dat hij een medewerker van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) had omgekocht om een cliënt eerder vrij te krijgen. Kasem zou hebben gezegd dat dergelijke omkopingspraktijken een gangbare werkwijze waren op het kantoor van Van Oosten.

De deken zei vorige week na onderzoek geen aanwijzingen te kunnen vinden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door de voormalige advocaat.

Van Oosten zegt het niet eens te zijn met “de wijze van afdoening” in de zaak. “Ik vind zijn opmerking over mijn kantoor tuchtrechtelijk verwijtbaar en daar lijkt geen aandacht voor te zijn geweest”, aldus Van Oosten. De advocaat wil verder niet reageren op de kwestie en zegt het verdere onderzoek af te wachten.

Limburgse Mobiele Intensive Care Unit op Scania chassis

MAASTRICHT – Onlangs werd in Limburg, in nauwe samenwerking tussen de intensive care afdeling van Maastricht UMC+ en Ambulancezorg Limburg, een nieuwe Mobiele Intensive Care Unit (MICU) in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet om intensive care patiënten van het ene ziekenhuis naar het andere te kunnen verplaatsen.

Het voertuig is uitgerust met alle benodigde specialistische uitrusting om patiënten tijdens deze rit de vereiste zorg te kunnen bieden. Vanwege deze bijzondere uitrusting en het gewicht werd gekozen voor een robuust Scania chassis waarop de speciale unit is opgebouwd.

Nederland kent 7 MICU-regio’s met ieder een eigen voertuig. De nieuwe Scania in Limburg is de meest moderne en meest uitgebreide unit die in ons land beschikbaar is. Een mobiel ic-bed met alle apparatuur kan in de MICU gezet en aangesloten worden aan bijvoorbeeld perslucht, zuurstof en elektriciteit, die beschikbaar zijn in de wagen. Om de patiënt, compleet met bed, zorgvuldig in de unit te kunnen onderbrengen is een uitgebreide laadklep voorzien.

Deze unieke voorzieningen maken een MICU uitgebreider en groter dan een reguliere ambulance. Vandaar dat in dit geval voor een Scania vrachtautochassis is gekozen. Tijdens de verwerving hebben Scania Goverment Sales en de dealervestiging Scania Nuth nauw samengewerkt met de externe partners. De bijzondere opbouw is verzorgd door C. Miesen uit Duitsland. Het voertuig heeft een totaalgewicht van 10 ton.

De ambulance- en ic-teams hebben samen geoefend om tijdens de inzet van de MICU goed beslagen ten ijs te komen en eventuele verrassingen te voorkomen. Ook hebben de chauffeurs, bij de aflevering van het voertuig, een rijtraining gekregen om goed voorbereid de weg op te gaan. De chauffeurs zijn ook nauw betrokken geweest bij de keuze voor Scania.

Rouwstoet Def Rhymz start maandag om 12.00 uur in Rotterdam

Def Rhymz

ROTTERDAM -De rouwstoet van Def Rhymz start maandag om 12.00 uur vanaf uitvaartcentrum DELA De Boezem in Rotterdam. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. De afscheidsbijeenkomst daarna is in besloten kring.

De route gaat langs belangrijke plekken uit Def Rhymz’ leven, aldus de familie. “We roepen alle fans op om samen te komen en deel te nemen aan deze emotionele gelegenheid om hun respect en waardering te tonen voor deze muzikale legende. Het is een kans om samen te rouwen, herinneringen te delen en solidariteit te tonen in deze moeilijke tijd.”

De familie van de rapper begrijpt dat “het houden van een besloten afscheid wellicht meer emoties met zich meebrengt” gezien zijn grote sociale kring. “Toch vragen wij om begrip en respect voor de wensen van Def en zijn familie.”

Dennis Bouman, zoals de rapper echt heette, overleed op 53-jarige leeftijd aan de gevolgen van hartproblemen. Hij leefde al vier jaar met een zogenoemd steunhart in afwachting van een transplantatie.

Brussels Airport mag blijven groeien, wel minder nachtvluchten

Brussels Airport

BRUSSEL – Brussels Airport mag ook de komende jaren blijven groeien. Nachtvluchten blijven mogelijk, al moeten dat er wel een stuk minder worden, staat in de nieuwe vergunning voor de nationale luchthaven in Zaventem bij Brussel.

Net als Schiphol zit Zaventem klem tussen de drang om te groeien en de druk van omwonenden en natuurbeschermers om juist minder te vliegen. De Vlaamse regering, die de in juli aflopende vergunning voor het vliegveld wilde verlengen, zegt “het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de impact voor de omgeving” te willen garanderen. Het vliegveld is immers “een van de belangrijke economische motoren van ons land”, zegt omgevingsminister Zuhal Demir.

Brussels Airport mag doorgroeien naar 240.000 vliegbewegingen (starts en landingen) per jaar, zoals de luchthaven wil. Ook al had een belangrijke adviescommissie aanbevolen het plafond een stuk lager te leggen. Demir legt ook het advies om nachtvluchten binnen vier jaar te verbieden naast zich neer. Wel moet het aantal nachtvluchten tegen 2032 met 30 procent omlaag.

LAATSTE NIEUWS

Boeing

Bloomberg: Boeing overweegt miljardendeal voor navigatietak

ARLINGTON - De geplaagde vliegtuigbouwer Boeing overweegt zijn navigatietak Jeppesen te verkopen. Persbureau Bloomberg meldt dat op basis van ingewijden. Het onderdeel zou meer...