Clicky

zaterdag 28 december 2024 - 17:57 uur
Home Blog Pagina 430

Weer tien nieuwe Scania’s voor Overmeer Logistics

MIJNSHEERENLAND – Tankspecialist Overmeer Logistics uit Mijnsheerenland nam recent negen nieuwe Scania 420S en een Scania 530S V8 als 4×2 ADR gekeurde trekkers in gebruik. De trucks zijn niet alleen voor Overmeer. Enkele gaan naar Bok Transport en TSL; beide onderdeel van de Overmeer Group.

Met meer dan honderd eigen voertuigen is het familiebedrijf Overmeer Logistics een van de grotere spelers binnen het tanktransport. Het komt voort uit een management buy out die Hans Michels meer dan 20 jaar terug deed. Sinds twee jaar neemt Jeffrey het stokje over. Het bedrijf levert een zeer veelzijdig pallet aan diensten waaronder een eigen depot waar ze de diensten tankcleaning, repair en verwarmen voor tankcontainers verlenen. Verder is het bedrijf specialist in het vloeistoffenvervoer met flexitanks waarbij ze een totaalpakket aanbieden voor het stukje voor- en natransport en hierin de klant dan ook volledig kunnen ontzorgen.

De nieuwe Scania’s die Overmeer nu krijgt, zijn vervanging voor andere auto’s uit de vloot. “Wij hebben een gemengde vloot trucks van rond de 100 voertuigen en met deze toevoeging komen we op een totaal van 24 Scania’s. Maar bij de 10 trucks die er nu uitgaan, zijn ook andere merken. Dus het totale aantal Scania’s is de afgelopen maanden nog iets groter worden”, vertelt eigenaar directeur Jeffrey Michels.

“Dat wij met meerdere merken rijden, komt behalve het contact met de dealers en de kwaliteit van de werkplaats ook voor een deel voort uit de keuze van de chauffeur. We hebben er behoorlijk wat die echt het liefste op een Scania rijden. Maar soms is er een andere reden. De ene V8 die ik nu gekocht heb is een jubileumcadeautje voor een chauffeur die al heel lang bij ons werkt. Die heeft altijd op een ander merk gereden. Maar toen hij mocht kiezen, wilde toch één keer in zijn leven een V8. Ja, dan kom je bij Scania uit.”

“De drie onderdelen van ons bedrijf Overmeer Transport, Bok Transport en TSL hebben elk hun eigen zwaartepunt”, vertelt Jeffrey Michels. “Overmeer Transport heeft als core business het trekken van tankcontainers en flexitanks. Een typische dag daar begint vaak bij ons op het depot met het opzetten van een tankcontainer, die laden bij, bijvoorbeeld, Shell en afleveren op een deep sea terminal. Veel werk dat altijd begint of eindigt in de Rotterdamse en Antwerpse haven waarbij we zo’n 90.000 km per jaar rijden. Bok Transport, dat wij in 2019 overnamen, zit veel meer in de distributie van vloeibare meststoffen en rijdt tot het erf van afnemers in de land- en tuinbouw. En TSL dat sinds drie jaar bij onze groep hoort, is de afdeling die de echte internationale kilometers maakt. Hoewel wij dat zoveel mogelijk beperken tot afstanden van zo’n 700 kilometer rond Rotterdam.”

Overmeer Transport Mijnsheerenland

Jeffrey Michels kiest altijd voor de combinatie van een grote ruime cabine met een normaal motorvermogen. “De vorige Scania’s die wij vijf jaar geleden kochten, hadden 410 pk. De nieuwe zijn nu 420. Dat lijkt niet overdreven veel, maar uit alle data die Scania ons aanlevert over de belasting van de motor, zie ik dat de combinatie vermogen en verbruik in ons werkgebied meer dan voldoende is. En in deze 420S ligt de nieuwe Super-motor met de bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan de nieuwe versnellingsbak en de verder geoptimaliseerde aandrijflijn. Die zou het nog beter moeten doen.”

Overmeer Logistics kiest bewust voor een rijk uitgeruste cabine. “Zo’n grote cabine met een vlakke vloer, zoals de S-cabine van Scania, geeft onze chauffeur tenminste echt wat ruimte. Wij zorgen ook altijd voor een leren interieur, een kastenwand, magnetron, ijskast en standkoeling. Dat is natuurlijk luxe, maar aan de andere kant weet ik dan zeker dat de chauffeurs niet meteen onthand zijn als ze ergens onderweg moeten overstaan. Want de ervaring leert dat het doorgaans niet overal in Europa de meest inspirerende parkeerplaatsen zijn.”

Eerste eActros van een bestelling van 25 gaat de weg op voor Sligro

AMSTERDAM – Sligro Food Group Transport heeft een compleet nieuwe, volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 300 bakwagen in gebruik genomen. Deze eerste aflevering is onderdeel van een grote bestelling van maar liefst 25 exemplaren voor Sligro Food Group Transport.

Yvonne Poels, Manager Transport bij Sligro: Bij de versnelling van onze verduurzaming voeren we een tweemerkenbeleid. Hierbij was het voor ons logisch om weer voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen: we reden namelijk al een aantal jaar naar zeer grote tevredenheid met een eActros 300.

De eActros 300 bakwagen rijdt in Nederland al veelvuldig rond, maar een levering van 25 exemplaren in één keer is toch iets bijzonders. Richard Bos is eKey Accountmanager bij Daimler Truck Nederland.

Hij vertelt hierover: “De elektrificatie van het wagenpark raakt in Amsterdam nu in een stroomversnelling, mede door de strenge eisen rondom de volgend jaar in te voeren uitstootvrije zone. Sligro zet nu deze overtuigende stap voorwaarts met in totaal maar liefst 50 nieuwe e-trucks. Om vanuit Mercedes-Benz tot aan de zomervakantie alle exemplaren goed af te leveren, zetten we alle zeilen bij. Mercedes-Benz Truckdealers Louwman Mercedes-Benz in Gilze en Van Mossel in Bergschenhoek nemen samen het aflever klaarmaken van alle trucks voor hun rekening. Daarna is dealer Gomes Noord-Holland voor Sligro Food Group Transport het aanspreekpunt voor alle onderhoud en service.”

Laadaansluiting verplaatst

Mercedes-Benz Trucks past op speciaal verzoek de elektrische trucks aan naar de specifieke wensen van Sligro Food Group Transport. Richard Bos: “Normaal gesproken zit de laadaansluiting van de eActros bakwagen aan de voorkant, achter de cabine. Sligro vroeg ons om mee te denken over de meest efficiënte indeling voor het laden op hun eigen terrein. Daarom hebben we een technische aanpassing doorgevoerd: de truck is nu eenvoudig aan de achterzijde aan te sluiten op de laadfaciliteit.”

Manager Transport Yvonne Poels licht deze keuze namens Sligro toe: “Vanwege de veiligheid zetten we de trucks graag in de nacht achteruit aan de laadpaal om ze op te laden. Omdat we slim willen omgaan met de capaciteit van ons terrein, wilden we laadpalen liever niet midden op het plein plaatsen bij de cabines. Het is fijn dat men bij Daimler Truck Nederland wilde meedenken en tot een concrete, werkende oplossing is gekomen.”

Mercedes-Benz: proven technology

Na een grondige verbouwing telt het terrein van Sligro Bezorgservice in Amsterdam nu twee keer zoveel laadpalen als vorig jaar: in totaal zijn het er 36. Poels: “Met de 25 nieuwe eActrossen erbij, komen we in totaal op een vloot van 59 e-trucks. Ze hoeven niet allemaal iedere nacht te worden opgeladen, want gemiddeld rijden ze zo’n 100 kilometer op een dag, terwijl de actieradius van de eActros bijvoorbeeld rond de 300 kilometer ligt. Daarom is 36 laadunits voor nu voldoende.”

Sligro voert voor de aanschaf van elektrische trucks op dit moment een tweemerkenbeleid. “We versnellen op verduurzaming en daarom vragen we om een snelle levering van een groot aantal trucks. Bij de overname van een deel van de activiteiten van Simon Loos hoorde 1 eActros, die het al jaren uitstekend deed. Deze proven technology maakte het voor ons logisch weer voor Mercedes-Benz te kiezen.”

Chauffeurs blij met vooruitgang

Alle chauffeurs die gaan rijden met de eActros krijgen vanuit Daimler Truck Nederland een training om goed te leren omgaan met het product en de capaciteiten van eActros volledig te benutten. Ook voor de mentorchauffeurs van Sligro is hiertoe een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld.

De eerste ervaringen met de eActros zijn bijzonder positief, zo vertelt Yvonne Poels: “De chauffeurs die bij de aflevering aanwezig waren, gingen meteen een blokje om met de nieuwe truck. Ze reageerden allemaal erg positief. Vooral de directe beschikbaarheid van vermogen bevalt, evenals het gebrek aan motorgeluid, trillingen in het stuur en uitstoot. Mooi om hun enthousiasme te zien.”

Samenwerking partners

De eActrossen die voor Sligro gaan rijden zijn allemaal 6×2 bakwagens van het type eActros 300 L, volledig luchtgeveerd. Richard Bos: “Om alles goed en betrouwbaar tot stand te brengen, werken we weer naar grote tevredenheid samen met verschillende partners. Zo tekende Ebo van Weel in Rhoon voor de levering van de koelopbouw. De Groot RMO uit Opmeer stelt de volledig elektrische en beproefde koelmachines van Frigoblock in bedrijf. Zo komen we al met al tot een zeer sterke combinatie waarmee Sligro in de komende jaren het positieve verschil kan maken. Wij zijn trots op deze samenwerking.”

Sligro Food Group bestaat uit specifiek op de foodservicemarkt gerichte bedrijven in Nederland en België. In Nederland is Sligro als marktleider actief in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non food producten en diensten.

Sligro Bezorgservice Amsterdam is de partner voor een zeer groot scala van bedrijven en organisaties in en rond Amsterdam: van de bruine kroeg op de hoek tot aan de gevangenis; van het theater tot aan het verzorgingstehuis. In de binnenstad wil Gemeente Amsterdam vanaf 1 januari 2025 een grote uitstootvrije zone invoeren, waar alleen elektrische of waterstof aangedreven vervoer is toegestaan.

Met deze 25 nieuwe eActrossen én de al in Amsterdam rijdende elektrisch trucks is Sligro klaar om de binnenstad volledig elektrisch te kunnen beleveren.

Oad in cassatie in rechtszaak om schadevergoeding Rabobank

reisorganisatie Oad

HOLTEN – De oud-eigenaren van reisorganisatie Oad, die in 2013 failliet werd verklaard, gaan in cassatie tegen een uitspraak van het gerechtshof in Arnhem. Dat oordeelde eerder dit jaar dat de Rabobank geen schadevergoeding hoeft te betalen om de vermeende betrokkenheid van de bank bij het omvallen van het bedrijf. Oad vindt de uitspraak onjuist en onvoldoende onderbouwd.

Oad ging failliet nadat de Rabobank de kredietrelatie met de reisorganisatie had beëindigd. De curatoren van Oad stapten in 2015 naar de rechter omdat ze vonden dat Rabobank de kredietrelatie niet had mogen opzeggen. Zij eisen daarom een schadevergoeding van ongeveer 70 miljoen euro. Daar ging zowel de rechtbank als het gerechtshof niet in mee.

Het hof deed in februari uitspraak, waarin werd gesteld dat de Rabobank voldoende rekening had gehouden met het belang van Oad. Kort nadat Rabobank het krediet had opgezegd vond Oad nog een investeerder die de busdivisie van het bedrijf wilde kopen. Rabobank wilde hieraan meewerken en verstrekte Oad toen nog een overbruggingskrediet. Toen het overbruggingskrediet verliep, wilde Rabobank dit niet meer verlengen of verruimen. Het hof oordeelde dat Rabobank ook niet verplicht was dat te doen.

Tot ontevredenheid van Oad. “De Rabobank heeft onnodig en welbewust het faillissement van Oad veroorzaakt”, onderbouwen de oud-eigenaren van de reisorganisatie het besluit om naar de Hoge Raad te stappen. “Bovendien is het oordeel van het gerechtshof onbegrijpelijk en onvoldoende gemotiveerd”, zeggen zij verder. “De Rabobank had rekening moeten houden met de gerechtvaardigde belangen van Oad, haar 1500 medewerkers die op straat kwamen staan en de vele tienduizenden gedupeerde reizigers.”

Vrachtwagen in de greppel langs N275 [+foto’s]

Ongeval N275

WEERT – Dinsdagochtend net voor 10.30 uur is op de Ringbaan-Noord (N275) in Weert een vrachtwagen van de weg geraakt en in een greppel terechtgekomen.

De vrachtwagen was onderweg van Nederweert naar Weert toen het, doordat de chauffeur onwel werd achter het stuur, misging.

De vrachtwagenchauffeur is onderzocht in de ambulance en vervolgens met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis.

Er is één rijbaan afgesloten voor het verkeer. De vrachtwagen zal later vandaag geborgen worden. Verkeer wordt aangeraden om te rijden via de A2.

China hoopt op objectief ICC bij vervolging kopstukken Gazaoorlog

ICC Den Haag

BEIJING – China hoopt dat het Internationaal Strafhof (ICC) zich “objectief en onpartijdig” zal opstellen bij de mogelijke vervolging van Israëlische en Palestijnse leiders. De aanklager van het hof in Den Haag heeft maandag om een arrestatiebevel gevraagd voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, zijn defensieminister en drie Hamasleiders.

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat Beijing hoopt dat het ICC “zijn bevoegdheden zal uitoefenen in overeenstemming met de wet”. Wel benadrukte hij dat China “altijd aan de kant van gerechtigheid en internationaal recht wat betreft de Palestijnse kwestie” heeft gestaan. “De collectieve bestraffing van het Palestijnse volk moet stoppen.”

De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken reageerde uitgesproken negatief op de aanvraag. “Het is volkomen onacceptabel dat Hamas en Israël op hetzelfde niveau worden geplaatst”, zegt Antonio Tajani. Hij vindt het “absurd” om de democratisch verkozen regering van Israël te vergelijken met “de leiders van een terroristische groep die de oorlog in Gaza is begonnen door onschuldige burgers af te slachten”.

Oproep tot sancties

Frankrijk zegt het ICC en zijn onafhankelijkheid te steunen “in de strijd tegen straffeloosheid”. Het land benadrukt dat het aan het hof zelf is om te bepalen of er daadwerkelijk arrestatiebevelen moeten worden uitgevaardigd.

Het Russische Kremlin benadrukt dat het zelf niet is aangesloten bij het ICC en de bevoegdheid van het hof niet erkent, maar uit wel verbazing over de Amerikaanse reactie op de mogelijke vervolging. President Joe Biden noemde de aanvraag van de aanklagers “schandalig” en meerdere parlementariërs riepen op tot sancties tegen het ICC. Het Kremlin noemt de Amerikaanse houding “eigenaardig”.

Vrouw ontkent vastpakken fietsende ex-minister Dekker vóór val

Sander Dekker

DEN HAAG – De 44-jarige vrouw die in juni 2022 betrokken was bij de val van de fietsende Sander Dekker in het duingebied bij het Zuid-Hollandse Monster, heeft maandag in de rechtbank in Den Haag ontkend dat ze de oud-minister (Rechtsbescherming) bij de arm pakte.

Dekker en zijn partner fietsten op 7 juni 2022 in de duinen, waarbij de wielrenners heuvelafwaarts met een snelheid van 37 kilometer per uur de voetgangers Aathina K. en haar man tegemoet kwamen. Volgens ooggetuigen sloeg de oud-minister over de kop doordat de vrouw uit Monster hem bij zijn arm pakte.

Dat vastpakken ontkent K. Ze verklaarde in de rechtbank dat ze alleen een afwerend gebaar maakte omdat ze vond dat beide wielrenners te hard fietsten op een pad met weinig ruimte. Ze wilde zichzelf beschermen, zei ze. Bij dat gebaar zou ze Dekker hebben geraakt.

Klap

“Hij is naar mijn weten doorgefietst. Ik heb omgekeken, omdat ik in shock was dat ik bijna werd aangereden. Ik zag dat hij ook omkeek. We zijn verder gelopen. Toen hoorden we een enorme klap”, vertelde ze de rechter.

Dekker brak bij de val zijn bekken, schouderblad en sleutelbeen en liep een zware hersenschudding op. Hij had vijftien breuken. Hij kan zich niets van het ongeluk herinneren.

“Onbesuisde actie”

Dekker maakte in de rechtbank gebruik van zijn spreekrecht: “Ik weet hoe kwetsbaar fietsers zijn en ben voorzichtig in het verkeer. Waarom ging het hier fout? Waarom liepen ze op het fietspad en naast elkaar in plaats van achterelkaar? Het had iedereen kunnen overkomen. Ik geloof niet dat mevrouw het specifiek op mij had gemunt. Het laat wel zien dat een onbesuisde actie in het verkeer grote gevolgen kan hebben. Het roekeloze gedrag van een ander kan desastreuze gevolgen hebben. Nu was ik het slachtoffer, een volgende keer kan het ook iemand anders zijn.”

“Ik vind het verschrikkelijk te horen hoeveel verdriet en pijn dit ongeluk teweeg heeft gebracht”, reageerde K. “Ik wil hier mijn medeleven tonen en excuses aanbieden voor alles wat er is gebeurd.”

Vuilniswagenchauffeur ontkent doorrijden na fataal ongeval

ALKMAAR – Een 41-jarige vuilniswagenchauffeur uit Heemskerk die eind vorig jaar in Zaandam een 82-jarige voetganger doodreed, ontkent na de aanrijding te zijn doorgereden terwijl hij wist wat er was gebeurd. Dit bleek dinsdagochtend tijdens een tussentijdse zitting bij de rechtbank in Alkmaar. Daar zei de man de gebeurtenissen “verschrikkelijk” te vinden voor de nabestaanden.

De fatale aanrijding vond op 27 december plaats. Op de Veldbloemenweg in Zaandam reed Gijs van B. per ongeluk de straat voorbij die hij met zijn vuilniswagen had moeten inslaan. Hij zette het voertuig in zijn achteruit, waarna hij een 82-jarige voetganger overreed die achter de gepasseerde vuilniswagen juist de weg overstak.

“Onvoorstelbaar”, zei de officier van justitie over het dramatische ongeval, dat door camera’s is vastgelegd en waarop de toedracht volgens haar duidelijk is te zien. Volgens haar reed Van B. toen hij zich realiseerde dat hij te ver was gereden meteen met een flinke vaart achteruit. Dat had fatale gevolgen voor het slachtoffer, dat hij vlak ervoor was gepasseerd. Onmiddellijk ontstond volgens haar enorme commotie en drukte op straat. “Hij móét hebben gezien wat er aan de hand was”, zei de aanklaagster.

Dat laatste ontkende Van B. met klem. Volgens hem keek hij toen hij zich realiseerde dat hij had moeten afslaan eerst links en rechts in beide spiegels en reed hij vervolgens “netjes” achteruit. De voetganger had hij nooit gezien. Hij reed de straat in waar hij moest zijn en reed langs een andere route weer weg. “Het is mij niet opgevallen dat het ineens zo druk was.”

Hij vroeg de rechtbank om teruggave van zijn rijbewijs, dat na het ongeval in eerste instantie voor een jaar is ingenomen. Volgens Van B. heeft hij het hard nodig voor zijn nieuwe baan. Maar in de ogen van de aanklaagster kan van teruggave geen sprake zijn. “Deze man heeft het verkeer op een afschuwelijke manier in gevaar gebracht. Bovendien loopt het onderzoek nog”, zei ze.

De rechtbank beslist op 4 juni. Het is nog niet bekend wanneer de inhoudelijke behandeling is.

Bronnen: ASML kan chipmachines uitzetten bij Chinese inval Taiwan

ASML

VELDHOVEN – Chipmachinefabrikant ASML heeft manieren om zijn machines op afstand uit te schakelen, mocht China Taiwan binnenvallen. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

Ook de Taiwanese chipproducent TSMC beschikt over die mogelijkheid. Volgens de bronnen heeft de Amerikaanse overheid eerder zorgen geuit richting beide bedrijven over de gevolgen van een Chinese inval in Taiwan, waar een groot deel van de wereldwijd geproduceerde chips vandaan komt.

Het Nederlandse ASML heeft de Amerikanen echter gerustgesteld, aldus twee van de bronnen. Dat gebeurde nadat de Nederlandse ambtenaren hebben gesproken over de dreigende escalatie in het conflict tussen China en Taiwan. Er zouden nu simulaties zijn uitgevoerd in voorbereiding op een mogelijke inval. Betrokken partijen wilden overigens niet reageren op vragen van Bloomberg.

De machines die ASML kan uitschakelen zijn de zogeheten EUV-machines. Dat zijn de meest geavanceerde machines voor de productie van halfgeleiders ter wereld. TSMC is de grootste afnemer van deze machines, die ongeveer even groot zijn als een stadsbus.

Biden: offensief van Israël in Gaza is geen genocide

Biden

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden ontkent dat het Israëlische offensief in Gaza genocidaal is. “Wat er gebeurt is geen genocide, dat verwerpen wij”, zei hij maandag in het Witte Huis tijdens een evenement van de Jewish American Heritage Month.

Daarbij doelde Biden op een zaak die Zuid-Afrika tegen Israël heeft aangespannen bij het Internationaal Gerechtshof. Dit land beweert dat de oorlog van Israël genocidaal is.

Biden bekritiseerde maandag ook het verzoek van de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof om arrestatiebevelen voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, zijn defensieminister Yoav Gallant en drie Hamasleiders. Zij zouden zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.

“Wat deze arrestatiebevelen ook inhouden, Israël en Hamas zijn niet gelijkwaardig”, zei Biden. De Amerikaanse president beloofde “ijzersterke” steun aan Israël. Hij voegde eraan toe dat de Verenigde Staten achter Israël staan om “de slagers van Hamas uit te schakelen.”

Uitstel van betaling voor Bol Transport vof uit Zuidbroek

ZUIDBROEK – De rechtbank Noord-Nederland heeft op 17 mei uitstel van betaling verleend aan Bol Transport vof uit het Groningse Zuidbroek.

Wat de reden is voor de financiële problemen is op dit moment niet bekend.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werken er veertig medewerkers bij het in 2012 opgerichte transportbedrijf.

Bol Transport vof is actief in met name actief in het vervoer van slachtafval maar verzorgt ook los gestort transport. Wat in 2012 begon met de overname van vier vrachtwagens is inmiddels uitgegroeid tot een wagenpark van meer dan 25 vrachtwagens.

Tien gewonden door blikseminslag in Dresden

DRESDEN – In de Duitse stad Dresden zijn tien personen gewond geraakt door de bliksem. Vier slachtoffers hebben volgens de brandweer levensgevaarlijke verwondingen opgelopen.

De bliksem sloeg maandag in op de oevers van de Elbe. Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen, lagen daar vier personen in het gras. Twee mannen hadden een hartstilstand en moesten gereanimeerd worden.

De hulpdiensten troffen in de omgeving meer gewonden aan. Alle slachtoffers kregen medische hulp, voordat ze werden overgebracht naar ziekenhuizen in de regio.

De politie zette het gebied af en zocht met een helikopter naar eventuele andere gewonden. Er werden geen slachtoffers meer gevonden, maar er wordt niet uitgesloten dat ze zelf zijn vertrokken. De hulpdiensten roepen mensen die in het gebied waren op direct medische hulp te zoeken bij hartkloppingen, tintelingen in de ledematen of andere klachten.

Politie en bonden vragen formerende partijen om meer geld

DEN HAAG – In een gezamenlijke brief aan de formerende partijen vragen de top van de Nationale Politie, de centrale ondernemingsraad en vier politiebonden om meer geld om hun werk te kunnen blijven uitvoeren. Zeker omdat PVV, VVD, NSC en BBB in hun hoofdlijnenakkoord aangeven dat de politie weer zichtbaarder moet worden in de wijken.

“Een voorwaarde voor het realiseren van de ambities uit het hoofdlijnenakkoord is een stabiele financiering van de politie”, schrijven ze. Ze vragen in totaal om 400 miljoen euro. Dat bedrag valt in twee delen uiteen: 200 miljoen euro extra zou gaan naar onder meer het behandelen van posttraumatische stressstoornis (PTSS), een goede uitstroomregeling en het wegwerken van personeelstekorten bij de politie (“de basis op orde”). Daarnaast willen korpsleiding, ondernemingsraad en bonden nog eens 200 miljoen euro om de politie “toekomstbestendig” te maken, zoals het vernieuwen van systemen en opleidingen op gebied van digitale ontwikkelingen.

Komt het geld er niet, dan moeten er “harde keuzes” worden gemaakt: “Gaan we minder doen aan het opsporen van de georganiseerde criminaliteit of zijn we (nog) minder aanwezig in de wijk?” Maar ruimte wordt wel geschapen door het plan van de formerende partijen om de zorg voor personen met verward gedrag weg te halen bij de politie en over te hevelen naar andere instanties. “Wij hebben hier ideeën over die wij graag inbrengen bij de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord”, bieden de ondertekenaars van de brief aan.

In het akkoord op hoofdlijnen wil het beoogde kabinet 300 miljoen uittrekken voor de hele juridische keten: politie, justitie en veiligheidsdiensten.

Rijstrook minder op A7 zorgt voor lange file richting Amsterdam

A7

PURMEREND – Op de A7 van Hoorn naar Purmerend staat dinsdagmorgen voor Purmerend een file van 14 kilometer met een vertraging van bijna een uur, meldt de ANWB. Dinsdag is het de eerste werkdag dat nog maar één rijstrook beschikbaar is richting Amsterdam.

Mensen die via de N247 de file op de A7 proberen te ontwijken, staan daar richting Amsterdam ongeveer een half uur stil. De file daar heeft een lengte van 8 kilometer.

Zaterdag werd het aantal rijstroken richting Amsterdam teruggebracht van twee naar een. Op de brug in de A7 ter hoogte van Purmerend worden werkzaamheden uitgevoerd. Omdat zwaar vrachtverkeer ondanks het verbod van de brug gebruik bleef maken, heeft Rijkswaterstaat besloten nog maar een rijstrook open te houden richting Amsterdam. Hulpdiensten kunnen wel over de afgesloten rijstrook rijden.

Sinds april werkt Rijkswaterstaat aan het versterken van de brug. Er worden 50.000 gaten geboord die moeten worden opgevuld met 15 kilometer wapeningsstaal. De werkzaamheden duren tot 1 september.

Maatschappelijke coalitie: pak door met uitbreiding Noord-Zuidlijn

AMSTERDAM – Een coalitie van onder meer het bedrijfsleven, onderwijs, zorg en cultuur in de regio Amsterdam roept het nieuwe kabinet op “door te pakken” met uitbreiding van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en andere investeringsprojecten in de Metropoolregio Amsterdam. Die plannen zijn namelijk onzeker geworden na een miljardenbezuiniging van het huidige demissionaire kabinet.

Volgens die maatschappelijke coalitie van onder meer VNO-NCW, MKB-Nederland, het Rijksmuseum, de Beurs van Berlage, het World Trade Center, Amsterdam UMC, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam is de verlenging van de Noord-Zuidlijn namelijk een topprioriteit in het hoofdlijnenakkoord.

“Nu is het zaak om door te pakken. De coalitie vindt het belangrijk dat een volgend kabinet afspraken nakomt en een stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid toont. Cruciaal voor het vestigingsklimaat”, aldus een verklaring. Ook de Amsterdamse hotelsector sluit zich daarbij aan.

Groei en leefbaarheid

De partijen zeggen ook dat het doortrekken van de Noord-Zuidlijn de bereikbaarheid van Amsterdam zowel nationaal en internationaal verbetert en helpt bij de economische groei en leefbaarheid. “Deze projecten zijn niet alleen van regionaal, maar ook van nationaal belang. Ze vormen de ruggengraat van onze economie en zijn essentieel voor het behoud en de versterking van de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van Nederland in een competitieve wereld.”

De Noord-Zuidlijn is een metrolijn die van Amsterdam-Noord via het centrum naar station Zuid loopt. In 2018 werd de lijn geopend.

Ruim 255.000 euro aan boetes bij grote Belgische controle op parkeerterrein Antwerpse haven [+video]

Foto: Belgische Politie

ANTWERPEN – Op zondag 20 mei controleerden verschillende Belgische politie- en inspectiediensten 202 chauffeurs en hun vrachtwagen. Dat gebeurde op een parkeerterrein aan de Noorderlaan in het Antwerpse havengebied, waar vrachtwagenchauffeurs in grote getalen het verlengde weekend, al dan niet noodgedwongen, moeten doorbrengen.

De controles gebeurden onder leiding van de Arbeidsauditeur (Arbeidsinspectie, red) en hadden hoofdzakelijk als doel het respecteren van de sociale wetgeving. Voor 135 van de gecontroleerde chauffeurs bleek de werkgever niet in gepaste accommodatie te voorzien: zij brachten het weekend in hun vrachtwagen door.

De actie begon al vroeg in de ochtend. Rond 08:00 uur sloten de Federale Wegpolitie en Scheepvaartpolitie, Politiezone Antwerpen en teams van verschillende zones uit de buurt het parkeerterrein af. Samen met (sociale) inspectiediensten met de steun van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) en de European Labour Authority (ELA) en onder leiding van de Arbeidsauditeur zijn alle vrachtwagens en hun chauffeurs gecontroleerd. De Civiele Bescherming stond de overheden logistiek bij tijdens de groot opgezette operatie.

Alle vrachtwagens die geparkeerd stonden op het terrein en waarvan de chauffeur aanwezig was, zijn gecontroleerd. De klemtoon van de controles lag op het respecteren van de sociale wetgeving. Het Mobility Package is een pakket van Europese wet- en regelgeving voor de transportsector. Die is er in het voordeel van de chauffeurs en waakt over hun arbeids- en leefomstandigheden. In die zin was de controle eerder gericht op het beleid van de werk- of opdrachtgevers van de chauffeurs. Vanzelfsprekend werden ook de boorddocumenten en de tachograaf gecontroleerd.

Op de parkeerplaats waren 341 vrachtwagens aanwezig. Alle 202 voertuigen waarvan de bestuurder aanwezig was, werden gecontroleerd. Er werden in totaal 135 overtredingen vastgesteld omtrent de wekelijkse rust van de chauffeurs. De werkgevers moeten ervoor zorgen dat de chauffeurs hun wekelijkse lange rust niet in hun vrachtwagen doorbrengen, maar in een hotel of ander passend verblijf. In de praktijk blijkt echter dat er voor de chauffeurs vaak geen alternatieve rustplaats voorzien is.

Daarnaast werden er 70 overtredingen op de terugkeerplicht vastgesteld. Vrachtwagens moeten minstens elke acht weken terugkeren naar het land van vestiging van het transportbedrijf. En ook de chauffeur moet minstens elke vier weken de mogelijkheid krijgen om naar huis terug te keren. Voor 35 van de gecontroleerde chauffeurs bleek dat niet het geval.

In totaal werd voor 255.762 euro aan boetes uitgeschreven, meestal voor het transportbedrijf (en dus niet voor de chauffeur zelf).

Drie trailers werden bestuurlijk verzegeld omwille van een gevaar voor de openbare gezondheid en veiligheid, een andere werd geïmmobiliseerd wegens het ontbreken van de nodige transportdocumenten.

Waar nodig zal verder onderzoek worden opgestart door de bevoegde politie- of inspectiediensten, bijvoorbeeld bij aanwijzingen van illegale tewerkstelling of buitenlandse firma’s die vanuit ons land blijken te opereren.

Foto: Belgische politie

Verder werden er processen-verbaal uitgeschreven voor illegale tewerkstelling, vier waarschuwingen vanwege veiligheid en welzijn op het werk,  een onderzoek naar cabotage en detachering van een chauffeur en twee processen-verbaal voor buitenlandse transportbedrijven voor tewerkstelling in België.

Een Roemeens transportbedrijf had van de parkeerplaats hun uitvalsbasis gemaakt. De Roemeense voertuigen keerden nooit terug naar Roemenië. De chauffeurs van deze firma werden betaald volgens de Roemeense arbeidsvoorwaarden terwijl deze door de Belgische arbeidsvoorwaarden dienden betaald te worden.

De vijf aanwezige trekkers werden in beslag genomen op bevel van de arbeidsauditeur. Een vermogensonderzoek wordt uitgevoerd.

Voor een andere buitenlandse firma die zeven trucks exploiteerde vanaf de parkeerplaats wordt een onderzoek ingesteld.

×