HILVERSUM – Meer dan tweederde van gemeenten in Utrecht en Gelderland wil geen nieuwe aanvliegroute naar Schiphol over hun gebied. 28 procent van de gemeenten vindt het nog te vroeg om stelling in te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV).
Vrijwel alle gemeenten waar mogelijk straks een nieuwe aanvliegroute overheen komt hebben grote zorgen over geluidshinder en luchtkwaliteit. Slechts één gemeente verwelkomt de komst van de vierde aanvliegroute. Dat blijkt uit een enquête die Pointer heeft uitgezet onder 35 gemeenten. 25 gemeentes hebben daarop gereageerd.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan een herziening van het luchtruim. Nu telt Nederland nog drie aanvliegroutes naar Schiphol – over de provincie Zeeland, vanuit de Noordzee over IJmuiden en via de provincie Groningen en het IJsselmeer. Straks komt daar mogelijk een vierde route bij, die loopt over de provincies Gelderland en Utrecht. Hierdoor krijgt defensie meer ruimte om te oefenen met nieuwe F35’s in het luchtruim boven Friesland.
De komst van een vierde aanvliegroute zorgt voor veel onrust bij inwoners. Een petitie werd afgelopen zomer door zo’n 70.000 burgers ondertekend. Zij vrezen voor geluidshinder en een ruwe verstoring van stiltegebieden als de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug. Bij Pointer komen meer dan 120 tips over dit onderwerp binnen. Een aantal inwoners geeft aan te willen verhuizen als die nieuwe aanvliegroute er komt.
Meeste zorgen om geluidsoverlast
De 17 gemeenten die tegen de vierde aanvliegroute zijn, noemen geluidshinder voor omwonenden als belangrijkste argument. Daarnaast maken zij zich zorgen om de luchtkwaliteit, zoals meer fijnstof en stikstof, en de aantasting van het leefmilieu voor mens en dier. Ook denkt een kwart van de gemeenten dat de komst van een nieuwe aanvliegroute ruimte biedt voor de groei van Schiphol.
Zeven gemeenten vinden het op dit moment nog te vroeg om stelling in te nemen, maar spreken zich wel uit over de zorgen die leven. Eén gemeente, Baarn, is voor de nieuwe aanvliegroute. De gemeente vindt het een goed plan om de lasten die omwonenden van Schiphol op dit moment ervaren, beter te verdelen.
TU Delft verwacht meer geluidsoverlast voor omwonenden
Op dit moment schat het RIVM dat 259.000 omwonenden ernstige hinder ervaren van Schiphol. “Met de komst van de vierde aanvliegroute zal dat aantal hoe dan ook stijgen”, laat Dick Simons, hoogleraar akoestiek aan de TU Delft weten aan KRO-NCRV’s Pointer, “terwijl je niet zeker weet of het aantal gehinderden rond Schiphol zal afnemen.”
Woensdag oordeelde de rechter dat de Nederlandse Staat de belangen van omwonenden veel te weinig heeft meegenomen bij besluiten over de luchtvaart. De rechter eist dat de Staat zich binnen twaalf maanden aan haar eigen wet- en regelgeving houdt. Het is nog onduidelijk hoe de uitspraak van de rechter in verhouding staat tot de herziening van het luchtruim. De Tweede Kamer heeft veel beslissingen over de toekomst van de luchtvaart ‘controversieel verklaard’. Dat betekent dat een volgend kabinet zich over dit vraagstuk moet buigen.
Pointer, zaterdag 6 april om 14:00 uur bij KRO-NCRV op NPO Radio 1 en donderdag 11 april om 20:30 uur op NPO 2.